Nissan Leaf 2010 – autotest

Deze testauto werd ons aangeboden door Nissan Nederland



100 km voor €1,-
Als je deze titel leest dan zou dat van alles kunnen betekenen. “Zou” schrijf ik expres want de goedkope tijden zijn sinds de kredietcrisis voorbij dus een treinrit van 100 km voor €1,- kun je vergeten behalve dan met een Railrunnerkaartje (alleen voor kinderen van 4 t/m 11 jaar), maar dan heb je wel een volwassen begeleider nodig. Een autorit van 100 km voor €1,- is al net zo ondenkbaar, en met een taxi kom je niet eens je straat uit voor dat bedrag. Het kan dus maar heel weinig betekenen dat 100 km voor €1,- en dat is of je bent de bestuurder van de auto van het zuinigheidsrecord of je rijdt in een elektrische auto. Het is uiteraard het laatste want de auto die het zuinigheidsrecord op zijn naam heeft staan heeft 100 km afgelegd voor de prijs van slechts €0,03. Dit schrijvende borrelen er allerlei vragen bij me op zoals deze: “Hoe kan het dat je 100 km af kunt leggen voor €1,- met een elektrische auto en voor datzelfde bedrag slechts een kilometer of 8-11 met een gemiddelde benzine-auto en 14-18 kilometer met een gemiddelde dieselauto?”

Het summum van het nieuwe rijden
Als ik de laatste zin van de vorige alinea goed overdenk dan heb ik zoiets van er klopt hier iets heel erg verschrikkelijk helemaal totaal niet! Want hoe is dan in hemelsnaam mogelijk dat het een Frans team lukt om de ongelofelijke afstand van 4.896 kilometer af te leggen op 1 liter doodgewone benzine, en dat dús geen enkele autofabrikant op deze aardkloot in staat blijkt om zelfs maar 1% van het verbruik daarvan te halen (=1:48,96) met een doodgewone massaproductie-auto. Een waarde van 0,5 % (zo’n 1:24) wordt al wel gehaald maar dan alleen door de zeer zuinige kleine auto’s, maar waar hebben we het dan helemaal over? Dat houdt dus in dat de autofabrikanten er niet in geslaagd zijn om de gemiddelde auto zuiniger te maken sinds pak ‘m beet 1930-1940. Als iemand er in slaagt om een auto 1:4.896 te laten rijden dan zouden er nu toch auto’s moeten rondrijden die minimaal 1:100 rijden… Maar ja dan zouden o.a. Shell en onze regering (ons ambtenarenapparaat draait vrijwel volledig op accijnzen) een groot probleem hebben. Ik snap er helemaal niets meer van en volgens mij valt dit ook niet te snappen. Ik kan maar tot één conclusie komen en dat is dat het systeem (lees: de zogenaamde democratie) niet deugt en totaal corrupt en verrot is. Kijk gewoon maar eens naar het totaal stuurloze en besluiteloze Europa dan weet je genoeg.

Bizar moment
De introductie van de Nissan Leaf had niet op een bizarder moment kunnen plaatsvinden. Met de olieramp in de Golf van Mexico is er geen beter scenario denkbaar tegen de benzine- en dieselauto. Maar ja hoe kom je aan schone elektriciteit voor het opladen van de accu’s van je elektrische auto? CO2-vrije atoomstroom? Allemaal leuk natuurlijk maar je blijft wel met het radioactieve atoomafval zitten. Het in de 70-er en 80-er jaren in zoutlagen gedumpte atoomafval levert bijvoorbeeld op dit moment in Duitsland grote problemen op. Veel van die vaten lekken al vele jaren en daardoor verspreidt dit gedumpte radioactieve afval zich langzamerhand via het grondwater. Windenergie dan? Een windmolen maken en draaiende houden kost ook een hoop energie, dus of je dat er ooit uithaalt is maar de vraag. Verder draaien elektriciteitscentrales in veel Europese landen nog steeds op het vervuilende kolen of bruinkool en dat zijn nou ook niet bepaald schone brandstoffen. Kortom er moet nog veel gebeuren voordat onze stroom echt schoon is. Dat betekent echter niet dat de huidige elektrische auto’s ‘wishful thinking’ zijn. De elektrische auto heeft bijvoorbeeld geen bougies, geen luchtfilter, geen motorolie en daardoor is het onderhoud erg simpel en dus goedkoop. Okay het Li-ion accupakket van de Nissan Leaf is nou niet bepaald goedkoop maar je krijgt er wel 5 jaar garantie op.

Maar dan komen we op het probleem van de actieradius en het aantal oplaadpunten. Op dit moment is de Nissan Leaf eigenlijk alleen interessant voor woon-werkverkeer. De actieradius is namelijk maar 160 kilometer en dus prima voor woon-werkafstanden zoals bv. Leiden->Amsterdam, Leiden->Rotterdam, Leiden->Utrecht en vice versa. Als ik dus bij een groot bedrijf zou werken zoals KPN en die wil graag een groen imago uitstralen dan is de Nissan Leaf een perfecte auto voor ze. Met volle accu thuis vertrekken en weer opladen tijdens werktijd, prima toch? Aan de oplaadpunten wordt hard gewerkt en in Amsterdam zijn er bijvoorbeeld al een tiental.

Hi-tech
Tijdens de presentatie in het westelijk havengebied kreeg ik het nodige te horen over de hi-tech software aan boord van de Nissan Leaf. Zo staat de Nissan Leaf constant in contact met een ‘global data center’ (daardoor kun je op het dashboard o.a. zien waar het dichtstbijzijnde oplaadstation is), krijg je via je mobiele telefoon een bericht over het opladen van het accupakket en nog veel meer. Er zitten nog wel wat haken en ogen aan ivm. de privacy wetgeving maar dat zal zich vanzelf wel oplossen denk ik. Wat betreft de software en alles daar omheen heeft Nissan de boel goed voor elkaar. Software updates vinden automatisch plaats via de oplaadstations. Op dit moment kun je met een snellader (hoog amperage) al in minder dan 30 minuten de accu’s tot 80% opladen. Dat is dezelfde tijd die je nodig hebt om je benzinetank vol te gooien en een kopje koffie te drinken bij een pompstation. Als je thuis oplaadt met 220 V dan duurt het ongeveer 8 uur voordat de accu’s volledig opgeladen zijn.

Wat betreft de software en de actieradius is het natuurlijk zo dat de ontwikkelingen niet stilstaan. Kijk maar eens naar de razendsnelle ontwikkeling van de mobiele telefoons. Zowel de mobiele telefoon als de accu’s zijn steeds kleiner geworden. Maar belangrijker nog is dat de levensduur en de laadcapaciteit van de Li-ion accu sterk is toegenomen. Het ligt dus in de lijn der verwachting dat in de toekomst er nieuwe accupakketten op de markt komen met meer capaciteit waardoor de actieradius de komenden jaren sterk toe zal nemen. En het mooie is dan dat als er meer elektrische auto’s op de markt komen de accupakketten ook snel goedkoper zullen worden en daardoor ook de aanschafprijs van de elektrische auto zal dalen. Kortom het is vooral een kwestie van vraag en aanbod. In dat licht bezien vind ik het knap dat Nissan zijn nek uit durft te steken met de Nissan Leaf. Het is natuurlijk aan de ene kant slim (doordat je één van de eersten bent kun je een grote speler worden op de markt) maar aan de andere kant loop je ook een behoorlijk risico want niemand kan voorspellen welke kant het opgaat.

Nissan Tiida/Leaf-Nissan Note
En na alle bla-bla was het dan eindelijk tijd voor een rondje in de Nissan Leaf, tenminste een soort van. De Nissan Leaf zag er namelijk uit als een Nissan Tiida maar dat was slechts schijn want het gaat hier alleen om de bovenbouw. Al het onzichtbare (de elektromotor, het accupakket etc.) onder het chassis is 100% Nissan Leaf. Om alle aanwezigen ook even het verschil te laten voelen met een gewone vergelijkbare benzine-auto stond er ook een Nissan Note 1.6 automaat met exact hetzelfde aantal Pk’s maar wel een stuk minder Nm’s. Hier blijkt ook meteen het grote voordeel van een elektromotor; het koppel ligt namelijk bijna tweemaal zo hoog als dat van de 1.6 benzineversie met even veel Pk’s en is bovendien direct stante pede beschikbaar. De Nissan Leaf heeft geen versnellingsbak (dat kan overigens wél met een elektrische auto) en ook maar één mapping (in dit geval een softwareprogramma) waardoor je dus niets anders hoeft te doen als gas geven en remmen. Exact hetzelfde als bij de Nissan Note 1.6 automaat. Eigenlijk voelt het intrappen van het gaspedaal van de Nissan Leaf aan als één hele grote elastische versnelling. Ik vind het echt heerlijk rijden, ik mis het motorgeluid totaal niet. Er zijn autojournalisten die liever een V8 horen dan de stilte van een elektromotor, maar ik ga voor de stilte. Ik heb een keer gereden in een soort van elektrische Donkervoort en dat was echt superkicken.

Maar even terug naar de Nissan Tiida/Leaf. We mochten allemaal een uitgezet pilonnen-parcours rijden. Eerst met de Nissan Note 1.6 automaat en vervolgens met de Nissan Tiida/Leaf. Ik had al eerder elektrisch gereden dus dit korte ritje was geen eye-opener voor mij. Het accelereren gaat ongelofelijk soepel en vooral geruisloos. Wat mij betreft bouwt Nissan dan ook heel snel een 370Z E met de “E” van “Elektrisch”. De acceleratie van een elektrische sportauto (in tegenstelling tot de Nissan Leaf die is wat goedmoediger) is werkelijk totaal absurd.

Er zijn filmpjes op YouTube van een elektrisch aangedreven Ariël Atom die het opneemt tegen o.a. een Ferrari 360 Spider en een Porsche Carrera GT:

Wat je op dit filmpje te zien krijgt is werkelijk fantastisch. De Ferrari en de Porsche worden totaal aan bonken gereden, ze staan gewoon te kamperen, ze worden werkelijk totaal weg gevaagd echt ongehoord. Wie na het bekijken van dit filmpje nog durft te beweren dat elektrisch rijden suf is die zal dat direct in moeten slikken. Als ik heel eerlijk ben hoop ik diep in mijn hart dat elektrisch rijden doorzet en één van de nieuwe aandrijfvormen gaat worden. De stilte en de totaal absurde acceleratie van een elektrische sportauto zijn zo gruwelijk gaaf daar kan echt geen enkele benzineauto tegenop. De tijd zal het leren welke kant het opgaat.

Websites en filmpjes van de Nissan Leaf en over elektrisch rijden

Microsite over elektrische mobiliteit: http://www.electric-mobility.com

Microsite over Nissans zero emission-strategie en de Nissan Leaf: http://www2.nissan-zeroemission.com/EN/index.html

Video 1 Nissan Leaf: http://newsroom.nissan-europe.com/EU/en-gb/media/media.aspx?mediaid=5415

Video 2 Nissan Leaf: http://newsroom.nissan-europe.com/EU/en-gb/media/media.aspx?mediaid=5416

Een dag uit het leven van een Nissan Leaf (video): http://www.facebook.com/video/video.php?v=1040937600974

Nissan Newsroom: alle persberichten over de Nissan Leaf http://newsroom.nissan-europe.com/EU/en-gb/newsandevents/pressreleases.aspx?&filter=product&filter2=all

Nissan Newsroom: alle informatie over elektrische auto’s en milieu: http://newsroom.nissan-europe.com/EU/en-gb/EVAndEnvironment/EV.aspx

Geschiedenis
Ik vond overigens nog een heel leuk stukje geschiedenis op het internet. Een Amsterdamse vriend van mij vertelde mij vorig jaar dat er begin 1900 elektrische taxi’s rond hebben gereden in Amsterdam. Bijna niemand weet dit nog. Even Googelen leverde het volgende op: “Het woord “taxi” is een verbastering van “taxa”. Het eerste taxibedrijf in Nederland, gesticht in 1909, de N.V. Amsterdamsche Taxameter Automobielen Maatschappij stond namelijk beter bekend als ATAX. Nederland liep in Europa niet voorop wat betreft taxibedrijven. In 1896 reden er al in Duitsland taxi’s van de Daimler-Motor-Taxameter. Het waren door Daimler gebouwde wagens, die werden verkocht aan het taxibedrijf de Motor-Droschken-Gesellschaft te Stuttgart. Begin 1908 werden in Hamburg elektrisch aangedreven automobielen met succes als taxi geëxploiteerd. De Amsterdamsche Rijtuig Maatschappij (ARM) zocht contact met deze Duitse taxionderneming. Hierop werd de Hamburger Elektrische Droschken A.G. verzocht een offerte te maken voor twaalf complete wagens zonder batterij.

Een accumulatorenfabriek kreeg de opdracht 24 accu’s te leveren en te helpen bij het inrichten van een laadstation. De onderneming had een bedrag nodig van Fl 100.000,- en dat bedrag werd bijeen gegaard nadat de ARM een aparte maatschappij, de ATAX, had gesticht. In juni 1909 gingen in Amsterdam gestationeerde auto’s van de ATAX rijden. De bij deze maatschappij gebruikte elektrisch aangedreven voertuigen, die stil stonden wanneer de accu leeg was, werden ondanks dat toch zeer populair. De elektrische taxi’s hadden een topsnelheid van 60 km/u. De Ataxen zorgden er voor dat het gegoede publiek de ATAX ging verkiezen boven het coupeetje van de stalhouders. In de officiële mededeling staat: “Het te betalen bedrag wordt aangegeven door de taxameter. Binnen de gemeente Amsterdam of naar een punt daar buiten gelegen en terug wordt van 7 uur voormiddag tot middernacht betaald: voor de eerste 600 meter Fl 0,40; voor iedere verdere 300 meter of een gedeelte daarvan Fl 0,10. Van 12 uur middernacht tot 7 uur s morgens wordt voor de eerste 400 meter Fl 0,40 berekend en voor iedere 200 meter verder of gedeelte daarvan Fl 0,10.”

Brandkraan
Toen ik het uitgezette parcours ging bekijken zag ik dat ze bij Nissan rekening hadden gehouden met mijn rijstijl. De brandkraan was volledig crashproof gemaakt met autobanden en dranghekken. Dank daarvoor!

Specificaties

Jaargang

2010

Carrosserie

hatchback

Transmissie

automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Electriciteit

Type motor

Elektrisch

Topsnelheid

>140km/u

Vermogen

80(109) kW (pk)/rpm

Koppel

280 nm/rpm

Aandrijving

voorwielaandrijving

Overig

Milieu en veiligheid

C02 uitstoot

0 gram/km

Afmetingen

Lengte

4.445 mm

Breedte

1.770 mm

Hoogte

1.550 mm

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand

Getagd met ,