Nissan Qashqai Tekna All Mode CVT 2010 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Nissan Nederland


Q is good for you!
Daar leek het in eerste instantie niet op want de ochtend dat ik de Nissan Qashqai op moest gaan halen werd ik om 05.00u totaal beroerd wakker met buikpijn. Jo heb ik weer! Gewoon zwaar K dus want ik moest eerst langs bij de BMW-importeur in Rijswijk, dan de Nissan halen en ’s avonds naar de introductie van de nieuwe R-modellen van KTM in Heteren. Maar goed een bezoek aan de WC bracht opluchting en om 08.00u wist ik dat het die dag toch zou gaan lukken. Omdat het die ochtend glad kon zijn ben ik voor de zekerheid maar met de auto naar Nissan gegaan ipv. op de motor. Ik heb zelf wel geen auto maar gelukkig kon ik de auto van mijn zus lenen, Q-Music aan en wegwezen. Van alle Cross-Overs vind ik de Nissan Qashqai één van de mooiere samen met de Volkswagen Tiguan en de Honda CR-V. Het is geen kopie van een Cross-Over van een ander merk en dat mag ik wel.

CVT
Eenmaal onderweg in de van mijn zus geleende auto (motorrijden met -6 graden Celsius in mijn conditie zag ik even niet zitten) voelde ik me al stukken beter. Nog steeds zonder ontbijt achter mijn oren (ook dat zag ik niet zitten met mijn arme darmen) stapte ik in een spierwitte Nissan Qashqai 2.0 CVT (kijk dat zag ik dus wel zitten). Na de twee eerder geteste dieselversies was ik benieuwd naar deze benzineversie. Het lekkere aan een auto met CVT is het mooie oppakken, gewoon direkt bam weg zonder ook maar één hik-slik overgangsmoment want itt. een normale automaat heb je hier geen overgangen tussen de versnellingen want het aantal versnellingen is letterlijk oneindig dankzij duwband en de poelies bekend à la het ouderwetse Dafje. Fijnste aan deze Qashqai vind ik met grote voorsprong het 2.0 liter motorblok. Dat motorblok draait echt heel erg mooi rond, zo mooi dat je af en toe vergeet dat het maar een 4-cilinder is. Geef je een kickdown dan vliegt de toerentellernaald vrij snel naar vlak voor het rode gebied en blijft het motorblok heerlijk loeien terwijl de Qashqai behoorlijk van kiet gaat ondanks de maar 150 Pk. Elke dag weer was ik oprecht verrast en dat is iets wat me echt lang niet overkomen.

Mooi wit!
Nou kan ik natuurlijk ook de sneeuw bedoelen want die lag er tijdens de testweek overal ruimschoots. Noop ik bedoel de Qashqai zelf die ook wit is, eigenlijk sneeuwwit want de je hebt ook witte auto’s die een soort van wit zijn maar deze Qashqai is echt wit. Onderweg kwam ik behoorlijk wat Qashqais tegen (de Qashqai wordt goed verkocht) maar als ik heel eerlijk ben vond ik ‘mijn’ witte de mooiste. Het enige wat ik aan de Qashqai zou veranderen zijn de velgen maar dat is natuurlijk persoonlijke smaak. En behalve de velgen zou ik ook meteen andere banden erom laten leggen maar daarover later meer.
Niet alleen van buiten is de Qashqai mooi ook van binnen is tie mooi. Meteen toen vier vrienden instapten (er passen echt met gemak vijf volwassenen in!) zeiden ze in koor: “Wat een mooie bak is dit en vooral lekker ruim.” We moesten naar de introductie van de nieuwe KTM R-modellen in Heteren (vlakbij Nijmegen) en gelukkig lag er in het oosten van het land nog sneeuw. Bij ons in net westen was namelijk geen enkel vlokje gevallen. Zo’n kans liet ik me uiteraard niet ontnemen en dus zette ik de Qashqai in de 4WD-stand en trapte ik direkt in de eerste de beste bocht het gaspedaal op de bodem. Echt fantastisch hoe mooi driftend je met deze Qashqai door de bocht kan maar wat vooral lekker aanvoelt is de vanzelfsprekendheid waarmee het gebeurt. Ik baalde echt verschrikkelijk dat er bij ons geen sneeuw lag. Zodra je de Qashqai in de 2WD-stand zet is alle grip van even daarvoor verdwenen, niet helemaal natuurlijk maar met 4WD aan is echt een hemelsbreed verschil in vergelijking met 2WD. Zo zie je maar weer eens dat je met 4WD-aandrijving in de sneeuw zwaar in het voordeel bent ten opzichte van een gewone voorwielaangedreven auto. Als je op wintersport gaat kun je dan ook op veel plekken waar je met alleen een voorwiel- dan wel achterwielaangedreven auto allang sneeuwkettingen om moet doen doodleuk doorrijden in de 4WD-stand en als je ‘m lockt (ja zelfs dat kan met deze Qashqai) dan kan je nog weer meer als in de 4WD-stand. Als je het differentieel lockt heb je namelijk nog meer grip want dan houden alle wielen altijd even veel grip onder alle omstandigheden.

CC aan en back home
Na de introductie ben ik lekker rustig op huis aan gegaan. Cruise-control aan, snelheidje van 100 km/u en onder het genot van een heerlijk muziekje (zelf gebrande CD-Rom met MP3-songs). De zit in de Qashqai is echt heerlijk vooral de leren bekleding beviel mij goed. Ik vind dat persoonlijk toch fijner als stoffen bekleding. Het dashboard is nog steeds het bekende Nissan-dashboard, gewoon goed en overzichtelijk dus. Het GPS-systeem werkte bij de Nissan gelukkig wel goed want ik heb dat wel eens anders meegemaakt de laatste paar testen. Het is me de afgelopen maanden regelmatig overkomen dat rotondes niet werden weer gegeven, ik meerdere keren de verkeerde kant werd opgestuurd kortom erg slecht. Bij de Nissan was daar geen sprake van, het GPS-systeem leidde me op een rotpunt zelfs netjes om een file heen via een alternatieve route.

Toch maar iets sneller…
Omdat 100 km/u niet echt opschoot en ik deze auto tenslotte toch aan het testen ben heb ik maar iets meer gas gegeven. Een snelheidje van 150-160 km/u is echt een heerlijke snelheid met de Qashqai, weinig windgeruis, lekker relaxed echt heerlijk. Dat de Qashqai een automaat is maakt het rijden ook fijner maar het fijnste eraan is dat het geen gewone automaat is maar een CVT. Geen overgangen tussen de versnellingen dus maar één grote lange versnelling oftewel eigenlijk een oneindig aantal versnellingen. Het leukste blijft de kickdown waarmee je mensen echt kan verrassen tijdens een stoplichtsprint. Linkervoet op de rem, rechtervoet op het gas en bij groen direkt “bam” wegwezen. Het blijft altijd weer leuk om te doen maar ook rustig rijden is heerlijk. Dat is dan weer de andere kant van een CVT-bak, ook bij rustig rijden pakt het blok altijd heel mooi op.

2WD-4WD-Lock
Er zijn volgens mij maar weinig auto’s op de markt die deze combinatie hebben. Meestal vind je de combinatie 2WD-4WD-Lock niet op een SUV maar veel eerder op een meer op het terrein gerichte auto zoals de X-Trail. Moet je het beschouwen als overbodige luxe? Ik vind van niet, het is echt een extraatje wat uitermate handig is bij slecht weer (regen en sneeuw) en zeer bochtige wegen. Zodra je met één simpele handomdraai de Qashqai in een milliseconde van 2WD op 4WD zet voel je direkt dat de auto meer grip krijgt. Samen met het uitschakelbare ESP zorgt dat voor een grotere veiligheid. Uiteraard heb ik beide standen uitgebreid getest.
Tijdens normale ritjes zette ik de Qashqai altijd in de 2WD-stand maar zodra er een rotonde in zicht kwam zette ik ‘m met een simpele beweging van de knop op 4WD. De Qashqai blijft daardoor beter zijn lijn volgen en het voelt gewoon zowiezo beter aan qua gevoel in het heerlijke met leer beklede stuur. Je durft gewoon meer met de Qashqai vergeleken met de 2WD-stand. Ik heb met de Qashqai echt heerlijk kunnen sturen en zelfs als je in het grensbereik aan het rijden bent en de auto begint te glijden of al aan het glijden is kun je ‘m nog steeds perfect onder controle houden. Eigenlijk ben ik na deze test nog meer onder de indruk geraakt van de goede stuurkwaliteiten en dito wegligging van de Qashqai, en ik ben vooral helemaal weg van de CVT.

Keyless…
Een auto met een keyless systeem zoals deze Qashqai kan soms voor verrassende momenten zorgen tijdens het testen. Typisch dingen die je in het dagelijks leven niet zouden overkomen maar daarom wel leuk om even te melden. Na de fotoshoot hebben we even de auto van mijn zus opgehaald bij Nissan en zei ik tegen mijn broer dat hij terug naar huis mocht rijden. Fotografen moet je ook wat gunnen niet waar? Afijn hij stapt in ik geef nog wat aanwijzingen, hij start de Qashqai en rijdt weg en precies op dat moment bedenk ik me ineens dat ik de sleutel van de Qashqai nog in mijn zak heb. Ik toeter snel naar mijn broer en gooi de sleutel in de bekerhouder. Maar ook daarna gaat het weer mis want als mijn broer thuis uitstapt wil ik de auto op slot doen (je hoeft dan alleen maar op het kleine rubber knopje van de handgreep te drukken) en vergeet compleet dat de sleutels nog in de auto liggen. Normaal schrik je dan inderdaad zoals ik nu ook deed maar tegelijkertijd bedenk ik me direkt dat ik de deur ook altijd weer open kan doen zolang de sleutel in de buurt is. Of de sleutel nou in mijn zak zit of in de auto ligt maakt namelijk niets uit.

Specificaties

Jaargang

2009

Carrosserie

crossover

Transmissie

automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4-in-lijn

Acceleratie (0-100/sec)

11,3 seconden

Topsnelheid

178km/u

Vermogen

104(140)/6.000 kW (pk)/rpm

Koppel

196/4.800 nm/rpm

Cilinderinhoud

2.0 liter

Kleppen per cilinder

4

Compressieverhouding

10,2:1

Aandrijving

4×4

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,6 meter

Vering

Onafhankelijk

Overig

Type bekleding

Leder

Milieu en veiligheid

Score NCAP adult

5

Score NCAP child

4

Score NCAP pedestrian

2

Verbruik

 

Bebouwde kom

10,7 liter/100 km

Snelweg

6,9 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

8,3 liter/100 km

C02 uitstoot

198 gram/km

Afmetingen

Lengte

4.315 mm

Breedte

1.783 mm

Hoogte

1.606 mm

Wielbasis

2.630 mm

Spoorbreedte voor

1.540 mm

Spoorbreedte achter

1.550 mm

Massa leeg

1.429 kg

Max. toelaatbare massa

1.960 kg

Laadvermogen

531 kg

Aanhanger geremd

1.200 kg

Aanhanger ongeremd

740 kg

inhoud bagageruimte

410 liter

Bandenmaat

215/60-R17

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand