Opel Ampera E-REV 2012 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door General Motors Nederland B.V.



Soms tanken, bijna nooit meer tanken, nooit meer tanken?
Op de website van Opel staan in de te downloaden pdf-file “Consumentenprijslijst” van de Opel Ampera een aantal interessante dingen over het verbruik. Volledig elektrische actieradius in km/1: 40-80, Brandstofverbruik in l/100 km gecombineerd/2: 1,2 en als laatste de Totale actieradius in km/3: >500. Die 1, 2 en 3 voor de dubbele punt verwijzen naar voetnoten onderaan de pdf-file.

1 De volledig elektrische actieradius wordt behaald in accumodus met volledig volgeladen accu, bij gematigd rijgedrag, normaal verkeer en gemiddelde temperatuur zonder ingeschakelde elektriciteitsverbruikers. Rijgedrag heeft een belangrijke invloed op de volledig elektrische actieradius.
2 De berekening van het brandstofverbruik, CO2-emissie en volledig elektrische actieradius wordt gemeten volgens 2007/715/EU.
3 Het gecombineerde verbruik komt tot stand door de officiële elektrische actieradius in accumodus, aangevuld met het bereik op de range extender.
Dit wordt vastgesteld volgens 2007/715/EU.

Wel de tekst bij voetnoot 1 lijkt mij logisch en duidelijk, en is te begrijpen voor ieder weldenkend mens met een IQ van 80-115. De tekst achter voetnoot 2 en 3 is lastiger want die verwijst naar een Europees artikel. Laat ik nou eens voor de goede orde het Europese artikel opzoeken dat daarbij hoort. Opel kan natuurlijk wel mooi schermen dat het gecombineerde verbruik gemeten is volgens “2007/715/EU” maar wat houdt dat eigenlijk in? Na het intypen van “2007/715/EU” stond bovenaan de zoekresultaten een verwijzing naar de “Official Journal of the European Union” met het juiste artikel genaamd: “REGULATION (EC) No 715/2007 OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL of 20 June 2007 on type approval of motor vehicles with respect to emissions from light passenger and commercial vehicles (Euro 5 and Euro 6) and on access to vehicle repair and maintenance information”. Nou ben ik gewend aan het lezen van wetenschappelijke artikelen, en dus zou ik dit artikel toch enigszins moeten begrijpen. Maar helaas ik kwam bedrogen uit, logisch want de EU en begrijpelijke taal dat gaat natuurlijk niet samen. Ik vrees dat zelfs de ambtenaren die dit artikel zelf geschreven hebben, bij het herlezen ervan, helemaal niets van deze ambtelijke taal begrijpen. Kortom er zat niets anders op dan het verbruik van de elektromotor én de benzinemotor zelf gewoon te testen in de praktijk want die liegt niet.

V-oor-ier-wielaandrijving?
Na amper één dag rijden was ik er al helemaal uit wat betreft de wegligging en de vering/demping van de Opel Ampera. De wegligging voor een dergelijke auto is werkelijk uitstekend te noemen, en dat is vooral te danken aan de goede vering/demping en het strakke rijwielgedeelte dat perfect in balans is. De vering/demping lijkt in eerste instantie meer te neigen naar sportief dan comfortabel. Het was mij direct duidelijk dat Opel van de Ampera geen al te comfortabele auto heeft willen maken. Toch is het comfort goed te noemen, ondanks het feit dat het sportieve rijgedrag van de Opel Ampera op een hoog niveau ligt. Vergeet niet dat deze Opel Ampera inclusief de bestuurder meer dan 1.700 kilogram weegt, dat is bijvoorbeeld ruim 500/300 kilogram meer dan de Toyota Prius/Prius Plug-in Hybrid. In het begin heb ik eens rustig afgetast hoe ver ik kon gaan, want zoveel gewicht op vier Michelin Energy Saver eco-banden dat kan bijna niet goed gaan. Wel dus! De grip is ongekend voor dergelijke eco-banden, en dat kan écht alleen maar als alles klopt. En zoals ik hierboven al schreef klopt alles ook, de balans, de vering/demping, het onderstel en de goede feedback van het sturen. Het is dus geen toeval dat de Opel Ampera zich met gierende banden door de bochten en over de rotondes liet jakkeren. Het leek net alsof de Opel Ampera vierwielaandrijving had vanwege het neutrale stuurgedrag, zelfs vol op de grens door de bochten heen sturend gaf de Ampera geen krimp. Het was zelfs zo erg dat ik goed op moest letten om niet constant met piepende banden door de bocht heen te rijden.

Als ik heel eerlijk ben dan moet ik bekennen dat ik dit absoluut niet verwacht had. Hetzelfde geldt ook voor de Toyota Prius, die auto stuurde ook veel beter dan ik verwacht had. Het gekke is echter dat beide auto’s van de gevestigde autojournalistiek niet de credits krijgen waar ze naar mijn mening wel degelijk recht op hebben. De hetze tegen Toyota, en dan met name de Prius, in de USA bleek een hoax van ongekende omvang. Iets vergelijkbaars leek nu weer te gebeuren vanwege een wrak van de Chevrolet Volt (technische evenknie van de Opel Ampera) dat drie weken na een crashtest spontaan in brand vloog vanwege een lekkende li-ion accu. Hierna zijn er een aantal technische modificaties doorgevoerd aan de Chevrolet Volt en de Opel Ampera.
Die modificaties zijn:
– Versterking van een deel van de veiligheidsstructuur van de Volt om de batterij nog beter te beschermen in het geval van een zware aanrijding van opzij
– Een extra sensor in het reservoir van het koelsysteem van de accu om het temperatuurniveau te monitoren
– Het aanbrengen van een ring bovenop het koelvloeistofreservoir van de batterij om te zorgen dat er geen koelvloeistof overloopt.

Amperaforum.nl
Een paar weetjes over de li-ion accu die mijn autogekke zwager op www.amperaforum.nl vond:
– Je gaat er vanuit dat de li-ion accu 100 procent geladen wordt, maar dat is niet zo. Een volledig volle li-ion accu heeft een State of Charge (=SoC) van ongeveer 90 procent.
– De accu wordt als ‘leeg’ beschouwd rond de 25 procent.
– De range extender grijpt zo rond de 22 procent in en levert dan stroom voor de aandrijving.
Eventueel overschot gaat weer de accu in en als de SoC boven 25 procent komt, schakelt de range extender weer uit.
– De range extender kan de accu met maximaal ongeveer 400 Wh opladen.
– Als je meer vermogen vraagt dan de range extender kan leveren (dat kan als je hard rijdt, veel accelereert of berg op rijdt) dan moet er vermogen uit de accu worden gehaald en dan mag de SoC tot 15 procent zakken.
– Als je dat bereikt, dan krijg je de melding dat het vermogen beperkt wordt en dan kan je niet harder rijden dan de range extender aan vermogen kan leveren.
– Om dit bij langdurig klimmen te voorkomen, kan je de Berg modus inschakelen.
– Daarmee wordt de ondergrens van 22 procent verhoogd naar ongeveer 45 procent, waarmee je dus in plaats van 7 procent accu-reserve maar liefst 30 procent reserve hebt om op snelheid te kunnen blijven klimmen.
– Overigens schijnt de Bergmodus alleen in de meest extreme gevallen nodig te zijn.

07.50u
Na twee dagen afwisselend elektrisch en op benzine rijden had ik de Opel Ampera goed in de smiezen, en besloot ik vrijdagavond de li-ion accu van de Opel Ampera volledig (=ongeveer 90 procent) op te laden. Zaterdagochtend was ik vroeg wakker, en in een vlaag van verstandsverbijstering besloot ik om 06.45u uit bed te stappen om een zuinigheidsrit te gaan maken. Het is rond die tijd uitgestorven op de weg – helemaal nu het vakantie is – van en naar Zandvoort dus waarom niet? Na het loskoppelen van de laadstekker liep ik naar de haspel, om de stekker eruit te trekken en het laadsnoer in de schuur te leggen. Net op het moment dat ik de stekker uit de haspel wilde trekken sloeg totaal onverwachts het alarm aan. Heb ik weer hoor wat een achterlijk gedoe, dat slaat toch werkelijk helemaal nergens op. Stel je voor dat je Opel Ampera aan een laadpaal staat in de buurt van je huis – er komen steeds meer laadpalen in woonwijken – en een grappenmaker koppelt middenin de nacht de laadstekker los. Ik denk dat de buurt dan niet zo blij meer is met die elektrische auto van jou. Na twee luide alarmsignalen drukte ik nog net op tijd op ‘ontgrendelen’ en ging het alarm gelukkig uit. Als ik de contactsleutel bovenop zolder had laten liggen dan was de hele buurt waarschijnlijk wakker geworden. Maar gelukkig is dit alarm uit te zetten, en dus kan de buurt rustige verder slapen mocht je per ongeluk de laadstekker eruit trekken zonder ontgrendelen. En verder ontdekte ik nog een minpuntje tijdens het uitstappen aan de verkeerde kant. Omdat ik de Opel Ampera tijdens het opladen dicht tegen de schutting van de brandpoort aan moest zetten, kon ik niet anders dan aan de verkeerde kant uitstappen. Daardoor ging de muziek niet uit na het openen/sluiten van het portier. Als ik aan de bestuurderskant uitstapte gebeurde dat wel.

Om 06.50u stapte ik in de Opel Ampera en zag dat ik 59 elektrische kilometers te gaan had (blijkbaar niet helemaal vol, want de volgende dag had ik een actieradius van boven de 60 km). Dat viel me behoorlijk tegen na een nacht laden aan het gewone stopcontact. Heel stilletjes vertrok ik om de buurt niet wakker te maken, en reed over het woonerf naar de rondweg. Omdat ik vanaf mijn huis met een volle accu moet vertrekken wordt deze zuinigheidsrit iets langer dan 80 kilometer, maar dat maakt het alleen maar spannend. Met 59 officieuze accukilometers (afhankelijk van de rijstijl kunnen dat er meer of minder worden) zou ik dus exact 83 kilometer moeten zien af te leggen. Omdat het erg rustig was op de weg kon ik het lekker rustig aan doen zonder steeds last te hebben van bumperklevers. Eenmaal op de N206 heb ik de cruise control aangezet, omdat ik nu 100 procent elektrisch reed was het lekker stil in de auto. De range extender (de 1.4 liter benzinemotor) is duidelijk hoorbaar en voelbaar dus als die uitstaat dan merk je dat goed. Onder het genot van een oorverdovende stilte reed ik richting Vogelenzang. De dag ervoor had ik al een trucje gevonden om af te remmen voor een bocht. In de L-stand heeft de elektromotor meer motorrem dan in de D-stand. De rit door Zandvoort was stil, erg stil zo op de vroege ochtend. Eigenlijk is het dan behoorlijk saai in Zandvoort als ik eerlijk ben, dus ik was blij dat ik bij Overveen weer om kon draaien voor de weg terug. Op dat soort momenten rij ik liever over de bomenweg langs de Amsterdamse Waterleidingduinen bij Vogelenzang. Halverwege de bomenweg overkwam me iets wat me in de 30 jaar dat ik deze weg rijdt nog nooit is overkomen. Links uit het hoger gelegen bos sprong er hooguit tien meter voor mij een hert op de weg. Misschien had het hert mij niet aan horen komen omdat ik volledig elektrisch reed? Na het oversteken van de asfaltweg sprong het hert over een hek het weiland in en ging er vandoor. De rest van de rit was nogal spannend want ik zag dat het erom zou gaan spannen of ik volledig elektrisch naar huis zou kunnen rijden. En verdorie op amper 1,5 kilometer van huis sprong de range extender aan! Maar ik had toch maar mooi even ruim 80,1 kilometer op een elektrische lading van 59 potentiële kilometers gereden.

Bij Opel stonden ze daar van te kijken, want dat was tot nu toe nog niemand gelukt. En vlak voor vertrek van mijn Ruslandreis was ik nog even bij Paul Klop (veringspecialist bij Hyperpro) in Werkendam, waar toevallig net een motorrijder was met een zwarte Opel Ampera. Een vriend van hem moest zijn motor langs brengen en die had hij even een lift gegeven. Ook hij vertelde dat hij nog nooit meer dan 80 kilometer op een elektrische lading gehaald. Zo zie je maar weer dat al die vele jaren van zuinigheidsritten rijden duidelijk zijn vruchten hebben afgeworpen qua rijstijl. En het leuke is natuurlijk dat deze zuinige rijstijl ook werkt bij elektrisch aangedreven auto’s! Dus wat op Autowereld.com schrijft in haar testverslag over deze Opel Ampera – “de fabriek geeft 80 km op maar dat is nimmer haalbaar” – is nonsens, ik heb bewezen dat het wel degelijk kan (en er zat naar mijn mening nog meer in). Maar ja jullie weten intussen wel dat ze bij de andere automagazines wel vaker grote onzin schrijven. Lees maar eens verder dan kom je vanzelf tot de ontdekking dat geen enkele Nederlandse autojournalist heeft begrepen hoe deze auto technisch in elkaar steekt. Deze auto zit technisch namelijk veel ingenieuzer in elkaar dan iedereen denkt, gewoon een kwestie van de foto’s op de Opel mediasite goed bekijken. En dat laatste hebben ze blijkbaar alleen bij AMT.nl gedaan, maar dat is geen automagazine maar een technisch magazine. Mijn petje of voor het zeer goed geschreven technische artikel op AMT.nl, daar heb je als autojournalist tenminste iets aan.

Elektrische auto’s en elektrische fietsen
Na de zuinigheidsrit heb ik de Opel Ampera meteen weer aan de oplader gehangen (dít is essentieel als je in een elektrische auto rijdt, dus altijd en overal opladen indien mogelijk!) en ben gaan ontbijten. Daarna ben ik gaan fitnessen en om 13.30u ben ik naar mijn fotoredacteur gereden voor een fotoshoot bij de Kaag. Toen ik hem wilde wenken vroeg net een bejaarde dame op een elektrische fiets mij de weg. En meteen daarna een zeer oude man met een gehoorapparaat, jawel ook weer op een elektrische fiets. En toen ik eens goed om mij heen keek zag ik alleen maar bejaarden op elektrische fietsen. En mijn fotoredacteur maar wachten en wachten terwijl ik allemaal bejaarden op elektrische fietsen de weg stond te wijzen. Het had iets totaal hilarisch, juist vanwege het feit dat ik een elektrische auto aan het fotograferen was. Zowel de sfeerfoto’s als de actiefoto’s zijn erg mooi geworden. De soms knalblauwe lucht met spierwitte wolken leverde in ieder geval een paar bijna onwerkelijke foto’s op. Na de fotoshoot ben ik naar huis gereden en heb de Opel Ampera meteen weer aan de oplader gehangen. Ik was niet naar huis gegaan om te eten, want ik zou ‘s avonds uit eten gaan met goede vrienden. Nadat mijn vrienden gearriveerd waren zijn we in de Opel Ampera naar Katwijk aan Zee gereden. Uiteraard niet via de standaardroute maar via de kleine weggetjes achterom. Ze hadden geen van beide nog in een elektrische dan wel elektrische auto met range-extender gereden. Na het wegrijden vielen ze uiteraard meteen van hun stoel van verbazing vanwege de stilte. “Wacht maar tot de range extender aanslaat want die hoor je overduidelijk”, zei ik. Maar goed we hadden nog wat elektrische kilometers te gaan, en daar wilde we nog even met zijn allen van genieten.

Ik blijf me erover verbazen dat er automobilisten en autojournalisten zijn die niets hebben met elektrisch rijden. Ik vind het persoonlijk de mooiste vorm van vervoer, geen herrie aan je kop dat is toch fantastisch. Je kan gewoon tegen elkaar praten alsof je thuis op de bank zit, in een Ferrari ben je klotenherrie van die V12 snel zat geloof me. Na een tijdje ken je dat geluid wel en merk je dat het gaat vervelen. Er is maar één uitlaatgeluid dat ik mooier vind dan alle andere, het uitlaatgeluid van een Ducati (nu eigendom van Audi). Ga maar eens rijden op een Ducati met open Termignoni’s waarop staat “For race-use only”, en geloof me of niet zelfs dat geluid werd ik op een gegeven moment zat. Wat is er nou mooier dan stilte. Om het ritje naar het strand wat leuker dan normaal te maken ben ik helemaal achterom naar het strand gereden. Dat is een rit met alles erop en eraan, een haakse bocht, een S-bocht, rotondes, verkeersdrempels in alle soorten en maten, asfalt, klinkers kortom een perfect testtraject om even aan mijn vrienden te laten zien waartoe deze Opel Amper in staat is. En net als ik waren ze onder de indruk van de Opel Ampera.

‘Ökofahrt’
Na de volledig elektrische zuinigheidsrit was het ‘s avonds tijd voor een zuinigheidsrit op de ‘range extender’. Door de mode op “stil houden” te zetten schakel je de accu uit en rijdt Opel Ampera alleen nog maar op de ‘range extender’ oftewel de 1.4 liter benzinemotor die m.b.v. de generator de elektromotor aandrijft. Na vertrek vanaf huis ben ik via de snelste route naar ‘t Heen gereden, en daar kwam een snelle(re) Porsche Boxster achter mij rijden. Vlak voor de afslag haalde hij mij in en reed met een noodvaart de afslag op. Ik kende de Opel Ampera intussen goed en wist precies hoever ik kon gaan. En dat was heel ver oftewel met gillende banden door de bocht, net zover dus als de Honda Jazz Hybrid op deze afslag (lees dat testverslag er nog maar eens op na). De Porsche Boxster mocht dan een eind bij mij weg gereden zijn, in de Sport-stand is deze Opel Ampera zeker ook niet langzaam. En verder heb ik extreem laat geremd waardoor ik precies achter de Porsche Boxster kwam te zitten nog net voor de afritbocht. En toen gebeurde er iets ongelofelijk grappigs. Terwijl ik met gillende banden door de bocht ging, reed de Porsche Boxster hard en stil door dezelfde bocht. Voor de Porsche reed een klein bestelautootje van het type VW Caddy, en die dacht blijkbaar dat de Porsche Boxster met gillende banden door de bocht was gereden. Die bestuurder wilde namelijk plaats maken voor de Porsche Boxster, door de busstrook op te rijden net voor het einde van de afrit. Al met al een erg komische situatie waar ik hard om moest lachen.

Na het volgooien van de benzinetank zag ik op het display een actieradius van 533 km staan naast de benzinevoorraad. Ik startte de motor door mode-selector op “stil houden” te zetten, en reed rustig weg de N206 op. Op de N206 ging direct de cruise control erop en reed ik onder het genot van een heerlijk keihard muziekje (Ich will – Rammstein) richting Vogelenzang. Vlak voor de eerste mooie bocht schakelde ik de cruise control uit en zette de versnellingspook in de L-stand. Ik verbaasde me elke keer weer hoe hard de Opel Ampera afremt op deze motorrem. Steeds als ik dacht: “Shit dat ga ik niet redden dan minderde ik net genoeg vaart om niet op de rem te hoeven trappen.” Ik ben benieuwd hoe het aanvoelt om in de sneeuw te rijden in de L-stand. Dat moet ongeveer vergelijkbaar aanvoelen als het op de motor afremmen met een gewone auto. Vlak voor Vogelenzang kreeg ik een überslome Duitser voor mijn Opel-neus. Geen idee waar die jodokus zijn rijbewijs ooit bij cadeau heeft gekregen, maar de beste man stond in zowat elke bocht en op elke rotonde te kamperen. Dit Duitse fossiel gaf zelfs richting aan in bochten van doorgaande hoofdwegen. Mijn hemel wat een ongelofelijk braadworstje zeg, ik heb op deze weg wel eens slome automobilisten meegemaakt, maar deze man sloeg werkelijk alles. Afijn na heel wat kilometers en een lange file achter mij sloeg hij eindelijk af.
Eindelijk kon ik weer normaal doorrijden en ik was benieuwd of ik op de T-splitsing zou moeten remmen. Gezien het mooie weer verwachtte ik van wel, want dan zijn er in een stranddorp als Zandvoort veel auto’s en fietsers onderweg naar het strand. Het lukte me om in de L-stand af te remmen tot bijna 0 maar omdat de Opel Ampera dan nog zeer minimaal door blijft kruipen, was het een kwestie van geluk hebben of ik op de rem zou moeten trappen of niet. Helaas pindakaas moest ik op de rem trappen, nou ja ik had er rekening mee gehouden dat scheelt. Eenmaal onderweg naar de boulevard viel me iets vreemds op, de 533 km actieradius was opgelopen naar 558 km ondanks het benzineverbruik. Het kan niet anders dan te maken hebben met mijn rustige rijstijl, waardoor de boordcomputer de actieradius opnieuw berekent en dus hoger uitkomt.

Het ritje over de boulevard en door de duinen richting Overveen verliep probleemloos. Maar wat me daarna overkwam vond ik werkelijk verbijsterend! Bij de ingang van het circuit reed er een Duits gekentekende truck met oplegger voor mij de weg op. Blijkbaar had de truck meerdere auto’s aan boord want zelfs voor de meest minimale verkeersdrempel ging de truck bijna stilstaan en reed er tergend langzaam overheen. Bij de rotonde idem dito maar wat hij toen deed verbijsterde mij werkelijk, die achterlijke idioot sloeg rechtsaf het dorp in. Over de spoorbomen wordt de weg erg smal en na de vervelende rechterbocht wordt het nog smaller. Toen de truck dan ook met de achterbanden van de oplegger over een verkeersheuvel reed ging het mis. De banden gleden van de verkeersheuvel af en ik hoorde een hele harde “Bonk!” in de oplegger. Geen idee wat voor navigatie deze sukkel aan boord heeft maar als er één weg niet geschikt is voor een zware truck met oplegger dan is het deze weg wel. Ik ben achteruit gereden maar net toen ik de truck over de linker weghelft in wilde halen gaf mijn achterligger als een blinde kip gas en reed bijna bij mij naar binnen. Wat een ellende zeg niet normaal gewoon, zijn er vandaag dan echt alleen maar schildpadden, blinde vinken en Trödelfritzen op de weg? Eindelijk kon ik mijn zuinigheidsrit weer voortzetten. De rit was daarna weinig enerverend meer tot aan de N206, en eenmaal op de N206 is het rustig op de cruise control richting Katwijk aan Zee. Na het aftanken kwam ik uit op een verbruik van 1:22,5 en dat is wat mij betreft toch wel een tegenvaller, ik had verwacht zuiniger te kunnen rijden met een 1.4 liter motor als range extender. Dat moet toch zuiniger kunnen lijkt mij, daar ligt dus nog een taak voor Opel om daar iets aan te doen. Toen ik de Opel Ampera donderdag weer terug moest brengen heb ik behoorlijk stevig door gereden, en ik kwam toen uit op een verbruik van 1:15.

Een beeld zegt meer dan 1.000 woorden!
Zo is het maar net want al schrijvende had ik het idee een mooi en gedegen testverslag af te gaan leveren. Maar daar klopte helaas dus geen ene zak van zag tijdens het bekijken van de persfoto’s. Toen ik namelijk de interieur/exterieurfoto’s aan het downloaden was, zag ik nog een paar zéér opmerkelijke foto’s. Dat waren 4 foto’s (ik heb ze alle vier bij elkaar in één foto gezet) van de manieren van aandrijven, dus met of zonder range extender maarrrr dat niet alleen! Er is veel meer aan de hand met deze Opel Ampera, want naast de verbrandingsmotor en de elektromotor is er ook nog een generator. Die generator is namelijk niet alleen maar een generator, het tevens ook een elektromotor. En deze generator annex elektromotor doet wel degelijk mee met de aandrijving alleen niet altijd, en daar zit ‘m de kneep. De generator springt pas bij vanaf 100 km/u tot aan de afgeregelde topsnelheid van 160 km/u. En verder vond ik dit stuk tekst op AMT.nl erg interessant. [quote AMT.nl] Voor de aandrijving naar de wielen is er een grote elektromotor waar 111 kW vermogen en 370 Nm koppel uitkomt, die met dubbele reductie via een tussenas direct naar het differentieel worden geleid. De hele elektrische opstelling in combinatie met het differentieel lijkt op een transmissie die achterop de benzinemotor zit.

Binnenin de rotor van de grote elektromotor zijn twee platenkoppelingen verwerkt, een derde koppeling zit in de kleinere generator. Bij elektrisch rijden met snelheden tot 100 km/u werkt alleen de grote elektromotor. Boven die snelheid sluit een koppeling naar de generator, die nu als hulpmotor gaat meewerken tot aan de op 160 km/u afgeregelde topsnelheid. Dat kan natuurlijk alleen zo lang er nog genoeg prik in het accupakket zit. Raakt dat op, dan sluit de koppeling tussen generator en benzinemotor, die gestart wordt door de generator even te bekrachtigen. Aangedreven door de benzinemotor gaat de generator stroom leveren naar de grote elektromotor. Word veel koppel gevraagd, dan kan ook de koppeling van generator naar wielaandrijving gesloten worden. Een klein deel van het koppel dat de benzinemotor levert ondersteunt de grote elektromotor, de rest van zijn koppel raakt de benzinemotor aan de generator kwijt. Het gebruik van de generator als hulpmotor via een planetaire tandwielset dient niet in de eerste plaats voor nog meer kracht, daaraan mankeert het de grote elektromotor niet. Door in de planetaire tandwielset de buitenring te laten draaien, gekoppeld aan de generator, hoeft de grote elektromotor minder toeren te maken. Zo hoeft hij bij hogere rijsnelheid niet naar toerentallen te gaan waar het rendement van deze motor serieus terugloopt, dus het stroomverbruik oploopt.

Al eerder werd ons duidelijk dat de generator niet gebruikt wordt om het accupakket opnieuw te laden. Dat kan efficiënter en met minder CO2-uitstoot via het stopcontact. Een beetje stroom gaat naar het accupakket om te zorgen dat het zijn minimaal vereiste lading houdt. Te bedenken is immers dat allerhande nevenaggregaten stroom blijven verbruiken. De benzinemotor heeft geen generator, geen aircopomp, geen stuurbekrachtigingpomp. Alles loopt op stroom uit het accupakket, de 54 kW generator moet blijven zorgen dat de accu’s niet te ver ontladen raken. Daarom voedt de generator van de range extender dus voornamelijk direct de elektromotor, maar daarnaast ook een beetje het accupakket. Omdat de generator direct de aandrijving voedt zal zijn belasting variabel zijn. Hieruit volgt dat de benzinemotor dus ook niet helemaal op één toerental kan draaien, waar hij het zuinigst is. Naar we begrijpen ligt zijn werkgebied tussen 3.200 en 4.800 toeren, afhankelijk van de generatorbelasting. [/quote AMT.nl] Ik ben me nog wel even een hoedje geschrokken tijdens de finishing touch van dit testverslag. Omdat daar geen tijd meer voor had i.v.m. mijn Ruslandreis heb ik het onderweg in Roemenië afgemaakt. Maar daar bleek ineens de link naar de bewuste pdf-file op AMT.nl niet meer te werken, ik kreeg zo’n 404-fout. Gelukkig kreeg ik een ingeving en ben dezelfde informatie op AMT.nl gaan zoeken maar dan onder Chevrolet Volt. Toen kreeg ik de bewuste pdf-file gelukkig alsnog te zien, poeh het had dus niet veel gescheeld of ik had dit testverslag niet af kunnen maken. Maar goed het mag dus duidelijk zijn dat net als met de Infiniti M35h Hybrid deze Opel Ampera niet is wat-ie lijkt te zijn. Het is dus een veel interessantere auto dan je op het eerste gezicht denkt.

Hagenees ophalen
Geen idee meer waarom maar op de zondag vlak voor mijn vertrek van mijn 3 maanden durende motorreis moest ik werken. Omdat de collega waar ik mee moest werken nog nooit in een elektrische auto had gereden heb ik hem ‘s ochtends vroeg voor werk even opgehaald. Uiteraard ben ik nog even mee naar boven gegaan want hij woont namelijk op 14 hoog (woontoren naast het Den Haag Centraal), en dat uitzicht is fantastisch kan ik je vertellen. Het is net alsof de zee qua uitzicht naar je toe bolt. Ik kreeg ook meteen nog even les in de Haagse bijnamen van alle woontorens: de Skischans, Haagse tieten, de Citruspers, de Klapschaats, de Croissant etc. Met name de stilte vond hij fantastisch, gewoon geen herrie aan kop. Vooral toen we bij het Prins Clausplein de A4 opreden was hij verbaasd, dat het ook op hogere snelheid (100 procent elektrisch!) nog steeds erg stil is binnenin de auto. Ik zeg altijd het is net alsof je thuis op de bank met elkaar zit te praten. Bij Hoogmade/Leiderdorp aangekomen heb ik nog even aan mijn collega laten zien hoe goed de wegligging van de Opel Ampera is. Leuke voor hem was dat vanaf deze afrit het rotondecircus het leukste is. Vanaf de snelweg komend reed ik direct van de buitenste naar de binnenste ring, daarna half over de rotonderand heen strak sturend op de binnenring blijvend. Dan komt het mooiste deel want om de snelheid erin te houden moet je hier behoorlijk hard over bijna de gehele rotonderand heen sturen, maar meteen daarna hard naar rechts sturen en het gas er vol opzetten. Met een beetje geluk kom je gedeeltelijk dan los omdat de weg een behoorlijk stuk verzakt is t.o.v. het viaduct. Met een lichte dan wel snelle auto lukt dat meestal wel, maar met deze Opel Ampera dus niet. Alhoewel ik er wel bij moet vertellen dat ik volledig elektrisch reed en dat is niet de snelste stand! In de stand Sport is deze Opel Ampera namelijk behoorlijk snel, eigenlijk vond ik die stand het leukst, maar ja qua zuinigheid schiet het dan niet op uiteraard. Omdat het zo vroeg op de zondag lekker rustig was op de A4 heb ik ook nog even de topsnelheid uitgetest, harder dan 165 km/u heb ik niet gehaald.

Dikke pret!
De rest van de week heb ik dikke pret met de Opel Ampera gehad, het enige waar ze wat mij betreft echt iets aan moeten doen is het geluid van het 1.4 liter motorblok. Dat draait vrijwel constant op één vast toerental, en dat hoor je best wel. Een betere isolatie moet toch mogelijk zijn met de huidige stand van de techniek, en dan bedoel ik zowel het motorblok qua techniek als de isolatiebekleding. De herrie die ik wel erg kon waarderen is de Bose audio-installatie (met 6 high performance luidsprekers en een subwoofer), die is werkelijk uitstekend en ook mijn iPod Touch werkte prima via de USB-aansluiting. Het enige dat ik minder vond is de ‘liedjes-selector’, dat moet toch beter en vooral sneller kunnen. Verder tikte ik regelmatig per ongeluk tegen de “play/pause-knop” zonder dat ik het door had. Daardoor stopte de iPod met afspelen, en dat is heel irritant als je niet weet waardoor dat komt. Later wist ik waardoor het kwam maar in eerste instantie dus niet. Aanwezig zijn o.a.: een geïntegreerd DVD navigatiesysteem Radio/CD/MP3-speler, een 7-inch kleuren touchscreen, een 60 GB Harddisk intern geheugen, een Aux-in en USB-aansluiting. De stoelen bevielen mij uitstekend, en ook de 2 aparte stoelen achter vind ik wel grappig. Minder goed vind ik de oplossing van een soort van zachte bagagezak tussen de twee achterstoelen, ik vind dat er behalve erg goedkoop ook helemaal niet mooi uitzien. Wat mij betreft mogen ze daar bij een update toch echt iets anders voor verzinnen!

De bagageruimte viel mij mee, ik had verwacht dat er minder in zou gaan maar de gehele standaard hatchback-kofferset past erin. Een ander punt wat ik wel snap maar toch ook weer niet is de zwarte stroomlijnrand aan de voorkant. Deze rand maakt behoorlijk wat herrie bij de meeste verkeersdrempels, ook dat moet toch anders kunnen lijkt mij. Misschien een zachter materiaal gebruiken of een beweegbare rand die op hogere snelheid automatisch naar beneden zakt. Een dik pluspunt krijgt het stuurgevoel voor mij, het gevoel past perfect bij de Opel Ampera. De feedback is uitstekend en zelfs bij zeer sportief rijgedrag laat de Opel Ampera het niet afweten. Op de laatste dag heb ik nog even een ‘de dood of de gladiolen actie’ gedaan, want ik wilde nu toch wel eens weten waar de echte grens van deze Opel Ampera ligt. Omdat ik lekker vroeg was begonnen – 07.30u – en de vakantie reeds zijn begonnen was het extreem rustig op de weg. Ik ben even een groot rondje over het rotondecircus bij Hoogmade/Leiderdorp gereden en op de voorlaatste rotonde heb ik de Opel Ampera met zo’n absurd hoge snelheid de binnenring op gesmeten dat ik dacht nu moet-ie wel wegbreken. Maar nee hoor, de Opel Ampera vloog met gierende banden en slechts lichtjes glijdend door de bocht. Zelfs toen bleef de Opel Ampera nog steeds goed bestuurbaar en onder controle te houden. En voor ik het bijna zou vergeten – omdat ik altijd zo min mogelijk de remmen gebruik – mijn oordeel over de remmen. De doseerbaarheid en remkracht zijn uitstekend dus wat dat betreft geen klachten van mijn kant.

De meest gestelde vraag!
Is de Opel Ampera beter dan de Toyota Prius? De Toyota Prius is tegenwoordig ook als Plug-in Hybrid verkrijgbaar maar ik heb alleen de gewone versie gereden. Tja ik vind het ongelofelijk moeilijk om te kiezen, beide auto’s hebben namelijk hun aantrekkelijke kanten, en beide auto’s vereisen de nodige rijtechniek om er zuinig mee te kunnen rijden. Verder mag de Opel Ampera dan 300/500 kilo zwaarder zijn dan de Toyota Prius/Toyota Prius Plug-in Hybrid maar de wegligging lijdt daar absoluut niet onder! Pas als je zwaar op de grens rijdt en ongelofelijk tekeer gaat laat de Opel Ampera weten dat het wel wat minder mag, maar dan moet je wel heel erg gek doen wat ik dus uiteraard heb gedaan. Hetzelfde geldt ook voor de Toyota Prius dus ook dit onderdeel is geen scherprechter als het gaat om een keus te maken. Wat dan wel? Tja geen idee want beide auto’s hebben hun positieve kanten. Ik denk dat het puur persoonlijk is wat je zult kiezen, Mick Kleijwegt en zijn zwager vinden de Toyota Prius “meer auto” maar dat ben ik niet met ze eens. Ik zie het liever zo dat je nu tenminste wat te kiezen hebt in het middensegment van de auto’s waarmee je deels dan wel geheel elektrisch lange afstanden kunt rijden, de Toyota Auris Full Hybrid, Toyota Prius Full Hybrid, Toyota Prius Plug-in Hybrid, de Lexus CT200h Hybrid en de Opel Ampera E-REV. De Fisker Karma laat ik even buiten beschouwing want die valt in een veel hogere prijsklasse.

Specificaties

Jaargang

2012

Carrosserie

Hatchback

Transmissie

Automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine/Elektriciteit

Type motor

Elektrisch + range extender

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

<10 seconden

Topsnelheid

161km/u

Vermogen

E/G/B-111(150)/54(73)/63(86) kW (pk)/rpm

Koppel

E/G/B-370/?/126 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.4/1.398 liter

Kleppen per cilinder

4

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

11,0 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

17-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Gemiddeld verbruik

1,2 liter/100 km

C02 uitstoot

27 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.498 mm

Breedte

2.126 mm

Hoogte

1.439 mm

Wielbasis

2.685 mm

Spoorbreedte voor

1.546 mm

Spoorbreedte achter

1.573 mm

Massa leeg

1.732 kg

Max. toelaatbare massa

2.000 kg

Laadvermogen

268 kg

inhoud bagageruimte

310 liter

Bandenmaat

215/55/R17

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand