Opel Corsa-e Ultimate 50 kWh 11kW 2021 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Opel Nederland B.V.

OOC-e

Samenvatting
Soms heeft het elektrificeren van een auto zo zijn voordelen zoals bij de elektrische Opel Corsa het geval is. Door het plaatsen van een accupakket moest de bodemplaat verstevigd worden met als gevolg dat de carrosseriestijfheid met 30 procent is toegenomen. En verder is de voorwielophanging afkomstig van de Corsa GS-Line. Dus ondanks het extra gewicht van 435 kg voelt de Opel Corsa-e heel erg stijf aan en dankzij het lage zwaartepunt vertaalt zich dat in een ongekend goede wegligging voor zo’n kleine auto. Ik zou bijna zeggen kom maar op met die Opel Corsa-e OPC! Het mag duidelijk zijn dit is een heel erg leuke goed sturende elektrische auto met een fantastische wegligging. Ik heb me zelden zo ongelofelijk goed vermaakt tijdens een testweek, ik stapte echt elke dag weer met een grote glimlach in. En die kleur doet ’t hem natuurlijk ook, oranje-boven is altijd goed in een land als Nederland. Leukste vind ik dat ie er zo lekker hard vandoor gaat in de rijmodus Sport, en dat ondanks het geringe vermogen/koppel van maar 136 Pk/260 Nm op papier. Nou dat voelt dus echt véél sterker aan dan je zou verwachten! Ik heb heel wat Audi’s, BMW’s en Mercedessen met een grote grijns achter mij gelaten tijdens stoplichtsprintjes of plotseling gas geven in een bocht als ze op mijn bumper zaten te plakken. Het enige dat je niet moet doen in de winter is in de rijmodus Eco gaan rijden want dan blijft het verdraaide koud in de auto. Alles wordt dan op standje minimaal gezet en ja dus ook de verwarming. Maar ja ik heb daar een hele mooie oplossing voor in de vorm van een verwarmde bodywarmer van exo2 met een 12V-snoer + regelaar zie foto. In de rijmodus Normaal en Sport werkt de verwarming wel optimaal. Maar niet getreurd mijn uitvoering had gelukkig stoel- en stuurverwarming dus ik had het niet koud tijdens de zuinigheidsritten in de rijmodus Eco. De actieradius is best oké met 301,25 km binnendoor en 252,4 km op de snelweg met 100 km/u op de Cruise Control. Dat ik de opgegeven WLTP-actieradius van 337 km niet haalde komt omdat het gemiddeld zo’n 2-4 graden Celsius was. Het accupakket mag dan 50 kWh zijn maar omdat ie niet geconditioneerd is neemt de actieradius logischerwijs af in dit koude jaargetijde. Maar gelukkig stortte de actieradius niet zo gigantisch in als bij de Jaguar I-Pace. De bagageruimte is prima met 228 liter opgemeten met mijn Samsonite kofferset. De zitruimte voor de passagiers op de achterbank is best oké maar dan moet je niet achter mij zitten met mijn lange benen dan zit je best krap. Ik moest echt even mijn stoel naar voren schuiven als degene achter mij uit wilde stappen. De middelste zitplaats op de achterbank is hooguit geschikt voor een klein kind of je moet als een chimpansee op de achterbank gaan zitten. De vering/demping vond ik aan de comfortabele kant maar gek genoeg merkte je daar niets van qua wegligging. Dat vind ik dan toch wel weer knap gedaan van Opel dat een dergelijke comfortabele vering/demping set-up toch zo goed werkt in de praktijk.

Plus:
Acceleratie in de rijmodus Sport – Interieur – Laadsnelheid – Wegligging – Zit

Min:
Geen geconditioneerde Li-ion accu – Verwarming rijmodus Eco

Testverslag
Het was een lekker ritje op mijn Honda MSX 125 weer exact terug waar ik vorige week vandaan was gekomen want Opel is nu onderdeel van PSA en zit niet meer in Breda. Na een waterkoude rit over N-A-N-A-wegen kwam ik ook nu weer met kâhwe klâhwe aan. Het pand van PSA was compleet uitgestorven op twee medewerkers en de aardige behulpzame stagiaire (dat mag echt wel even benoemd worden) die mij hielp na. Het heeft altijd wel iets zo op de allerlaatste dag van het jaar nog een testauto ophalen. En wat voor één! Een OOCe oftewel een Oranje Opel Corsa-e dat kan toch niet beter is het wel beginnen met Oranje-Boven? Het is overigens niet mijn eerste elektrische Opel dat was de Opel Ampera-e, een absurd snelle doodgewoon uitziende Opel. Oké ik heb daarvoor nog wel de Opel Ampera E-REV maar dat was een auto met een Range Extender en die beschouw ik niet als volledig elektrisch. Rijdend in deze Opel Corsa voelde ik meteen dat deze e-versie duidelijk zwaarder is dan de brandstofversie. Tussen de lichtste Opel Corsa 1.2 en deze zwaarste Opel Corsa-e zit een verschil van maar liefst 1.455 – 995 = 460 kilogram en dat is ruim 46 procent zwaarder. Het was dus even – ook al was het maar kort – wennen om in een kleine maar gek genoeg toch zware auto te rijden. Toch voelde het rijden direct trefzeker en stabiel aan en dat komt natuurlijk door het lage zwaartepunt en de perfecte gewichtsverdeling. Ik ben maar via de standaardroute naar huis gereden, dus de A9 -> A2 -> A9 -> N232 naar Rijsenhout en zo verder. De bocht voor de JC Arena ging lekker ook al wordt de AntiSlipRegeling (= TRC) vanaf 50 km/u weer automatisch ingeschakeld. Jammer maar ja dat is typisch PSA, vroeger kon je wel bij elke Opel het ESP/TRC permanent uitzetten. Omdat ik geen idee had welke banden er om de velgen liggen ben ik tegen de grens aan de A2 opgereden. Het wegdek was nat en ik heb al eens meegemaakt in een testauto dat de banden op nat wegdek in één keer alle grip kwijt waren. Doodeng om mee te maken en sindsdien ben ik op nat wegdek als ik niet weet welke banden er om de velgen liggen in eerste instantie voorzichtig. Toch was mijn vertrouwen goed genoeg om met een lekker vaartje door de af- en opritbocht van de A2 naar de A9 te rijden. Bij de afslag Aalsmeer verliet ik de snelweg om lekker binnendoor naar huis te rijden. Ik was benieuwd naar de vering/demping op de 1.000-drempelweg. Die hebben ze uiteraard behoorlijk aangepast – zowel de veren als de demping – vanwege het fors hogere gewicht.

Op het stuk van de afslag naar Schiphol-Rijk reed er een petje in een Volkswagen Golf achter mij aan. Dat was wel leuk want in de rijmodus Sport is deze Opel Corsa-e ondanks de maar 136 Pk toch behoorlijk rap. In 8,1 seconden van 0-100 km/u is zeker niet verkeerd te noemen. Ik was hem steeds te snel af en in de scherpe bochten naar Schiphol-Rijk reed ik hem op de grens rijdend (hier had ik wel alle ruimte) met groot gemak los. De wegligging is uitstekend alleen blijft het ongelofelijk jammer dat het ESP/TRC steeds ingrijpt. Juist omdat deze Opel Corsa-e in de rijmodus Sport niet alleen lekker krachtig aanvoelt maar ook is. Maar wie weet is een rondje SBP wel heel erg leuk, het zou zomaar kunnen want ik zit er gelukkig ook wel eens naast. Op de grote kruising aangekomen reed ik rechtdoor naar Rijsenhout. De eerste verkeersdrempel voelde lekker aan, de uitgaande demping is wat aan de zachte kant net als de vering dus ik was benieuwd bij welke snelheid de ‘boink’ te horen zou zijn. Na de kruising starten de snelheidsbrekers waarvan ik de eerste met een snelheid van 40 km/u nam, vervolgens 50 km/u, 60 km/u en toen bij 70 km/u hoorde ik ‘boink’. Maar nou komt het net onder de 70 km/u blijven de wielen nog net aan het asfalt gekleefd. Dat viel mij mee gezien de comfortabele demping en de zachte veren. Daarna heb ik de snelheid nog even opgevoerd naar 80-90-100-110 km/u en toen kwam de Opel Corsa-e op een gegeven moment helemaal los. De landing was hard maar gek genoeg heeft de Opel Corsa-e geen last van nadeinen en blijft heel mooi stabiel rechtdoor rijden. Heb je namelijk écht veel te weinig uitgaande demping dan kan een auto serieus gaan nadeinen en dat kan gevaarlijk zijn. Dat is de reden dat je nog wel eens een auto op zijn kop in het weiland ziet liggen. Weten wat je auto kan is heel erg belangrijk maar de meeste automobilisten halen nog niet eens 10-25 procent uit wat hun auto kan. Ga daarom altijd een anti-slipcursus volgen na het behalen van je autorijbewijs. Behalve heel erg leuk vooral heel erg leerzaam!

Zoef-zoef-Porschi
Bij Leimuiden ben ik rechtsaf geslagen en richting de A44 gereden en daar heb ik meteen maar even op een rustig gedeelte de topsnelheid uitgetest. Die bleek exact 151 km/u te zijn en misschien ga ik komende week ’s avonds laat nog een keer uittesten hoe lang een accu meegaat met snelheden van constant 130-150 km/u. Bij Leiden aangekomen reed er een Porsche Cayenne Coupé nogal irritant achter mij en ja met zo’n naam kun je maar aan één ding denken en dat is die ga ik even ‘yennen’. De afslag naar Leiden is sinds een tijdje afgezet met van die rood-witte kunststof waarschuwingspanelen waardoor je een stuk moeilijker kunt zien hoe de – bovendien ook nog eens veel smallere(!) – afslag precies loopt. Een fout is zomaar gemaakt en dan neem je geheid een paar van die waarschuwingspa-pa-panelen mee. Maar ja ik kom hier altijd en kan die afslag dus dromen net als de tijdelijk zeer scherpe en aan het einde sterk afknijpende bocht naar links. Ik liet de Opel Corsa-e uitrijden zodat de snelheid in de bocht precies maximaal zou zijn. De Porsche trok het niet en pas toen ik al ruimschoots stil stond voor het stoplicht onder de A44 door kwam de Porsche Cayenne Coupé achter mij staan. Ik schakelde de rijmodus Sport in en vloog er vandoor rechtsaf naar de stoplichten voor rechtsaf die reeds op groen stonden met de Porsche in volle vaart achter mij aan. Tot mijn verrassing bleef ik ‘m nog steeds voor en ik besloot extreem laat te remmen voor de haakse rechterbocht en de Opel Corsa-e loeihard de bocht om te hoeken. Thuis zag ik dat de Porsche er 6 seconden over doet van 0-100 km/u en dat is dus niet eens zoveel sneller dan de 8,1 seconden van de Opel Corsa-e die dan ook nog eens het voordeel heeft van een elektromotor die heel direct op het gaspedaal reageert en vanuit stilstand meteen alle koppel voor handen heeft. De Porsche Cayenne Coupé is ruim 4,5 maal zo duur en heeft 340 Pk/450 Nm tegen slechts 136 Pk/260 Nm voor de Opel Corsa-e. Ha, ha daar sta je dan met je peperdure opgerekte kever. Mijn dag was meteen helemaal goed dat mag duidelijk zijn. Na een snelle lunch ben ik meteen naar mijn garage gereden om de Samsonite kofferset te fotograferen. En dat is wel nodig ook want ik las dat nogal wat automerken glashard liegen over het aantal liters bagageruimte van de kofferbak. Volkswagen schijnt kampioen liegen te zijn las ik in het krantenbericht op AD-punt-nl. Toen ik de kofferbak opende zag ik een oplaadkabel en een thuis-laadsnoer liggen. Blijkbaar is er geen ruimte onder de laadvloer om beiden op te bergen da’s wel weer jammer dan. Na wat passen en meten viel de bagageruimte mij alleszins mee.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 5×33-liter
Zonder hoedenplank: 5×33-liter + 50-liter + 13-liter

Koud man!
Thuis gekomen heb ik de Opel Corsa-e meteen aan de oplaadpaal gehangen en ben gaan lunchen. Omdat ik de Opel Corsa-e die ik had meegekregen een 11 kW 3-fase boordlader heeft ging het opladen lekker snel. De Opel Corsa-e met een 7,4 kW 1-fase boordlader doet er bijna driemaal langer over bij een 11 kW laadpunt zoals die bij mij voor de deur. Dus voor slechts 1.000,- euro meer zou ik zeggen koop altijd de versie met de 11 kW 3-fase boordlader. Nadat de Opel Corsa-e vol was ben ik naar mijn werk gereden om de plantjes water te geven want dat had ik mijn collega’s beloofd. Het is bovendien de perfecte route voor een zuinigheidsrit met snelheden van meest 50 km/u en een aantal korte stukken van 30/60/70 km/u. Uiteraard heb ik de zuinigheidsrit gemaakt in de rijmodus Eco. Bij vertrek heb ik de stoel- en stuurverwarming aangezet om meteen lekker op te warmen want het was waterkoud. Een kilometer of vijf onderweg viel mij ineens op dat het koud bleef ondanks dat de verwarming op standje “Hi” stond. Na wat zoeken vond ik uit dat door op het Menu-knopje van de temperatuurregeling te drukken (dat kan dus niet via he touchscreen!) je bij de luchtstroom-keuze komt voor de voorruit, gezicht, lichaam en voeten. Maar ook na het activeren van de luchtstroom door de roosters bleef het ijskoud. Later vond ik uit dat in de rijmodus Normaal en Sport de verwarming wel gewoon normaal werkt maar in de rijmodus Eco staat deze permanent op een laag pitje. Het werd dus een ritje met een warm-lichaam in een koud interieur. Maar alles voor een zo laag mogelijk stroomverbruik natuurlijk! Het was slechts 4 graden Celsius buiten niet zo goed dus voor de niet geconditioneerde Li-ion accu want de optimale bedrijfstemperatuur ligt tussen de 20 en 25 graden Celsius. Dat gaat me dus gewoon dik 25 procent actieradius schelen. Toch is ook het rijden in de rijmodus Eco prima te doen wat betreft de acceleratie. In de rijmodus Eco heb je namelijk nog altijd 82 Pk/180 Nm beschikbaar las ik in de informatie op Opel-media. Blijft toch wel grappig dat deze auto in de rijmodus Sport zo snel is, dat had ik niet verwacht en die Porsche-bestuurder vast ook niet.
Vermogen/koppel van de drie rijmodi
Eco: (60 kW) – 82 pK/180 Nm
Normaal: (80 kW) – 109 Pk/220 Nm
Sport: (100 kW) – 136 Pk/260 Nm

Op weg naar het Wassenaarse Bos had ik nog een paar mooie testpunten onderweg. Op de hoge verkeersdrempel richting het centrum voelde ik de achterkant wel heel erg diep inveren. Voor het mooie had Opel toch iets hardere veren mogen gebruiken maar dat is mijn mening. Ik denk dat het gros van de automobilisten dit heerlijk comfortabel vind en dat is het ook. De scheve verkeersdrempel deed de Opel Corsa-e fantastisch, ondanks het om en om in-uitveren van de rechter- en linker voorkant en daarna rechter- en linker achterkant bleef het chassis mooi stabiel. De hoge snelheidsbrekers voelde ik erg goed doorkomen maar ja dat heeft vooral met de korte veerwegen te maken. Als die iets langer waren geweest had het beter aangevoeld maar ja dat past niet bij deze auto. Ik verwacht dan ook dat de nieuwe Opel Mokka-e hier een stuk beter aanvoelt. De 17-inch Michelin Primacy 4 banden (waarom geen Michelin Energy Saver banden met een lage rolweerstand?) hebben trouwens een uitstekende grip alleen moest ik wel even wennen aan de hogere bandendruk. Die is namelijk 2,5 bar rondom tegen V/A–2,2/2,1 voor de brandstof-Corsa’s. Ik denk dat als de bandenfabrikanten massaal banden voor elektrische auto’s gaan maken de rolweerstand omlaag gaat en de banden slijtvaster worden en steviger wangen krijgen. Ik vond na wat zoeken een website genaamd Oponeo-punt-nl met goede informatie hierover.

Speciaal ontworpen e-banden
[quote Oponeo.nl]
Zwaardere belasting
Elektrische auto’s zijn zo’n 30 procent zwaarder door de tractiebatterijen, waardoor de autobanden een grotere belasting ondergaan en sneller kunnen slijten. Elektrische auto’s zijn niet alleen zwaarder dan benzineauto’s, maar hebben ook een andere gewichtsverdeling. De batterijen bevinden zich onder de vloer, onder de stoelen; dus aan de voor- of achterkant is er niet zoveel gewicht. Er zijn drie belangrijke onderdelen waarin banden voor elektrische auto’s verschillen van conventionele versies:
1. De zijwand moet verstevigd worden met harder materiaal om het extra gewicht aan te kunnen, maar wel op een manier dat de luchtweerstand optimaal blijft.
2. Het profiel is uiteraard ook belangrijk om de balans tussen grip en rolweerstand precies goed krijgen, en om ze ook stiller te maken dan gewone banden. Om dit te bereiken, moeten fabrikanten details zoals de individuele blokken en groeven analyseren om het perfecte compromis te vinden. Zo zorgen dunnere lamellen van het loopvlak voor een groter contactvlak met het wegdek dan de traditionele groeven. Door meer contact met de weg kan de band beter omgaan met de snelle acceleratie.
3. Deze sterke acceleratie vereist ook dat de banden zachter zijn, anders kunnen de banden van een elektrische auto tot wel 30 procent sneller slijten dan die van een conventionele auto. Speciaal ontworpen banden kunnen het bereik van de auto vergroten met maar liefst 5-10 procent.
[/quote Oponeo.nl]
De rit naar huis heb ik ook weer netjes alle maximum snelheden aangehouden. Het was een lekker ritje maar ik zag al aan de accublokjes dat het verbruik hoger zou uitkomen dan ik gehoopt had. De lage buitentemperatuur speelt duidelijk een belangrijke rol want de opgegeven WLTP-actieradius van 337 km haalde ik bij lange na niet. Als het zomer was geweest wel dan had ik makkelijk meer dan doe 337 km gehaald kijk maar naar de actieradius + temperatuurcorrectie. Jammer dan ook weer dat PSA niet heeft gekozen voor een vloeistofgekoeld accupakket.
Zuinigheidsrit
4 graden Celsius
Rijmodus: Eco
V: 100 procent – 316 km
A: 84 procent – 262 km
48,2 km = 16 procent
100 procent = 301,3 km actieradius + 15 procent temperatuurcorrectie = + 45,2 km = 346,5 km

Oranje het nieuwe jaar in
Na het fotograferen van de Samsonite kofferset ben ik naar huis gereden en binnen gebleven. Op het woonerf achter mijn huis is het doodstil en wordt geen vuurwerk afgestoken want daar wonen bijna allemaal bejaarden dus daar stond de Opel Corsa-e veilig tijdens de oudejaarsnacht. De volgende ochtend heb ik de Opel Corsa-e direct aan de oplaadpaal gehangen zodat ik met een volledig opgeladen de snelwegzuinigheidsrit zou kunnen maken. Ik was benieuwd hoe ver ik zou komen maar de 300 km zou ik met deze kou zeker niet gaan halen dat stond vast voor mij. Ik vertrok richting de A44 en besloot niet tot aan Hoofddorp te rijden maar een stuk verder want ik had tenslotte alle tijd van de wereld. De afslag Ouderkerk a/d Amstel leek me wel wat dat was vice versa iets meer dan 100 kilometer. Het werd een perfecte rit met 99 procent van de rit een snelheid van 100 km/u dus deze meting is gewoon uitstekend en betrouwbaar. Er stond ook geen wind dat is ook gunstig als je zo’n soort rit doet als deze. De ruim 250 km viel mij een beetje tegen maar ja als je bedenkt dat het erg koud is en het accupakket niet geconditioneerd is klopt het wel. Met een geconditioneerd accupakket zou je met groot gemak 315 km halen en dat zijn toch behoorlijk wat meer kilometers.
Snelwegzuinigheidsrit – 100 km/u op de Cruise Control
3 graden Celsius
Rijmodus: Eco
V: 100 procent
A: 58 procent
106 km = 42 procent
100 procent = 252,4 km actieradius + 15 procent temperatuurcorrectie = + 37,9 km = 290,3 km

Allemaal van die dingetjes
Tijdens het testen van deze Opel Corsa-e zijn me meerdere dingetjes opgevallen die ik in meer of mindere mate irritant vind.
– Zo vind ik de hendels voor de richtingaanwijzers en de ruitenwissers net even iets te ver weg van het stuur zitten. En dan heb ik nog grote handen nota bene!
– Verder vind ik de loze slag van het rempedaal net wat aan de lange kant en het rempedaal voelt wat sponzig aan maar de remmen zijn verder prima dat dan weer wel.
– Wat ik ook irritant vind is dat de alarmlichten wel erg snel aangaan bij heel hard afremmen. Het overkwam mij een aantal keren tijdens de testweek en dat vind ik persoonlijk toch wat veel.
– Wat mij verder erg tegenviel was de kou in de rijmodus Eco, want zelfs met de verwarming op Hi bleef het steenkoud in de auto. Gelukkig heeft de uitvoering die ik had meegekregen stoel- + stuurverwarming dus dat was dan weer mazzel. In de rijmodus Normaal en Sport werkt de verwarming wel gewoon zoals het hoort en is het lekker warm. Later las ik in handleiding dat de verwarming in de rijmodus Eco op standje minimaal staat.
– Toen ik weg reed heb ik de lichtschakelaar meteen in de stand AUTO gezet. Nadeel daarvan bleek dat op donkere wegen het grootlicht automatisch aanging ondanks de tegenliggers. Ik dacht altijd dat als er tegenliggers aankomen het grootlicht niet aangaat dan wel automatisch weer uitgaat als het al aan stond.
– En alweer had ik een auto waarvan het TPMS-lampje ging branden. ’s Avonds heb ik na het eten de bandenspanning van de alle vier de banden opgemeten maar die was gewoon correct. Daarna heb ik het TPMS gereset maar dat moet je dus persé stilstaand doen. Misschien komt het omdat ik nog wel eens over een verkeersdrempel heen spring dat de sensoren van het TPMS van slag raken en daardoor een vals positieve foutmelding geven? Het is namelijk niet de eerste keer dat mij dit overkomt in 2020 met een auto van de PSA Groupe.

Leuk rondje Space Business Park
Zaterdagmiddag moest ik mijn moeder naar haar zus Katwijk aan Zee brengen dus dat was dus een mooie gelegenheid om op de terugweg even over het Space Business Park heen te knallen. Omdat het ASR maar t/m 50 km/u uitgeschakeld kan worden en het ESP helemaal niet had ik de verwachting dat het een redelijk saai rondje zou worden. Aan de andere kant gaat deze Opel Corsa-e in de rijmodus Sport echt heerlijk van kiet dus wie weet wie weet…… Ik ben eerst naar het begin van mijn rondje SBP gereden waarna het circus kon beginnen. Ik hoekte de Opel Corsa-e lekker hard de haakse rechterbocht in en gaf plankgas. Ondanks het ASR voelde het toch erg grappig aan en eigenlijk helemaal niet verkeerd. De flauwe bocht ging ook heel mooi op de grens rijdend maar bij de vrachtwagenparkeerplaats aangekomen reed ik iets langer rechtdoor. Daarna hoekte ik ‘m op het laatst mogelijke moment linksaf de vrachtwagenparkeerplaats op en gaf plankgas. Op een heel mooi gecontroleerde manier vloog ik naar rechts wegglijdend richting de uitgang. Heerlijk dat had ik dus echt niet verwacht! De rechts-links-combinatie ging perfect waarna ik gas gaf richting de verkeersdrempel met direct daarna een haakse rechterbocht. Ik stuiterde letterlijk de bocht door maar ook dat bleek geen enkel probleem voor de mooi uitgebalanceerde Opel Corsa-e. De vering/demping kreeg het hard te verduren maar ik stond er toch wel van te kijken dat die het niet af liet weten. De banden bleven goed grip houden een teken dat de vering/demping nog steeds goed zijn werk bleef doen ondanks de harde klappen. De hoge verkeersdrempel ging prima maar na de allerhoogste verkeersdrempel voelde ik de stootrubbers vol tegen de veerschotels aan slaan. Desondanks zwabberde het onderstel daarna niet en ik vloog werkelijk superstrak de rotonde op en af plankgas de blinde rechterbocht in. De manier waarop ik met licht doorspinnende voorwielen lichtjes naar links glijdend door de bocht heen vloog was zo mooi gecontroleerd en gebalanceerd dat lukt me niet zo vaak zo mooi. Credits voor de Opel Corsa-e! De rest van het rondje was plichtmatig en niet echt spannend meer. Bij de noordelijke oprit naar de N206 aangekomen ging het gas er weer vol op. Ik gleed niet zijdelings de N206 op maar het scheelde weinig. Daarna ben ik er meteen weer af gegaan bij ’t Heen want die oprit is altijd leuk. De afrit ging trouwens ook erg lekker en kneiterhard op de grens rijdend want zo goed voelt deze Opel Corsa-e dus aan. Na het omdraaien gaf ik iets eerder plankgas dan ik normaal gesproken doe omdat het ESP/ASR niet permanent uitgezet kunnen worden. Door maximaal op de grens te rijden gaat het ESP/ASR als een soort elektronisch sperdif werken en dat voelt ondanks de niet doorspinnende voorwielen toch best leuk aan. Ik bleef de hele opritbocht perfect aan de witte lijn gekleefd. Doet ie goed!

Even snel de accu leeg rijden
Omdat de Opel Corsa-e zo ongelofelijk lekker rijdt in de rijmodus Sport besloot ik maandag en dinsdag overal het gaspedaal overal zo hard mogelijk in te trappen. Dus steeds lekker snel optrekken en doorstampen na afremmen en/of stilstaan. Ik was benieuwd hoeveel kilometer ik zou kunnen rijden op een volle Li-ion accu met een dergelijke rijstijl. Omdat het ’s ochtends vroeg lekker rustig ik kon ik overal lekker doorrijden. Normaal heb ik het liefst groen bij de verkeerslichten maar nu niet. Direct nadat ik driekwart glijdend over de rotonde was gereden moest ik vol in de remmen voor het rode verkeerslicht voor het A44-viaduct. Net voor ik stilstond sprong het verkeerslicht op groen en werd ik weer afgeschoten want zo voelt het stiekem wel een beetje als je het gaspedaal hard intrapt. Onder de A44 door volgt een kilometer weg met wegwerkzaamheden en is het in de bocht van het verdiepte stuk Rijnlandroute opletten geblazen want hier is het erg smal en in het donker kun je je zomaar vergissen. Ik heb hier in het donker al eens een auto bijna de weg af zien rijden omdat ie de bocht miste. Ik rij hier dagelijks dus dat scheelt. Op het rechte stuk ging het gas er weer vol op en vloog ik met een lekker vaartje over de twee verkeersdrempels heen. Bij de stoplichten naast de A44 reed ik nog bijna tegen een busje aan dat door rood heen reed. Daarna vloog ik plankgas door de haakse bocht nam de rotonde driekwart en reed laagvliegend richting Oud-Wassenaar. Helaas reed de SUV voor mij over de mooie verkeersdrempel heen alsof het een hoge heuvel was, man, man je rijdt in een SUV en gaat dan stilstaan voor een hoge verkeersdrempel. Gelukkig sloeg de SUV rechtsaf en kon ik weer lekker gas geven en terwijl ik weer driekwart over de volgende rotonde draaide had ik bijna een aanrijding met een busje die haast had. Waarom riskeer je daarvoor in hemelsnaam een aanrijding? En dan ben ik zo van dan rij ik even 30 km/u tot de volgende rotonde. Daarna gaf ik hem mijn pink (= kleintje) en op de rotonde rechtdoor weer plankgas richting het Wassenaarse Bos. De scheve verkeersdrempel ging fantastisch dus ja die vering/demping klopt best wel alleen had het van mij net even iets straffer gemogen. Misschien iets voor de Opel Corsa-e OPC?

De volgende rotonde ging weer supersnel want dat is echt heerlijk aan zo’n kleine auto, op rotondes ben je door de korte wielbasis lekker snel. Het gewicht merk je amper door het lage zwaartepunt en de perfecte balans. Dit is absoluut één van de leukste elektrische auto’s die ik getest heb tot nu toe samen met de Peugeot e-2008. Over de scheve verkeersdrempel heen vliegend besloot ik linksaf te slaan richting de N44 want dat rijdt net even sneller door. Bovendien is de blinde slingerbocht voor de ambassade van India heerlijk om zo hard mogelijk doorheen te knallen. Op de N44 ging het gas er meteen weer vol op richting de afslag voor Hotel Bijhorst. Die bocht is puur technisch gezien één van de leukste omdat middenin de rechterbocht een verkeersdrempel ligt. Die lijkt er nogal lullig uit te zien van een afstandje maar ga je lekker hard door die bocht heen dan blijkt de auto er ineens doorheen te stuiteren op een manier die je totaal niet verwacht. Omdat ik elke dag kan oefenen kan ik ‘m dromen en laat deze Opel Corsa-e nou de perfecte auto zijn voor deze bocht. In de Hubertustunnel heb ik ook even stevig gas gegeven en daarna heb ik wat gas terug genomen. Ze staan hier namelijk een hele enkele keer nog wel eens te controleren na de tunnel. Daarna was het weer stoplichtsprintje na stoplichtsprintje en dat is gewoon pure lol met deze auto. Het lekkere aan deze route tot aan Kijkduin is dat er nooit file staat dus je kan ook echt even stevig doorrijden. De rotondes vloog ik overheen alsof ik aan het karten was zo gaaf. Ik was in een recordtijd op school zag ik aan de tijd, iets meer dan 20 minuten. Ha, ha ik ben alleen sneller geweest op de motor tot nu toe. Uit school had ik alle stoplichten mee en dus was ik ook weer in een recordtijd thuis. Na twee dagen stampen op het gaspedaal kwam ik uit op 122 km en 63 procent accu-energie verbruikt = 193,66 km/100 procent. Het is dus mogelijk om binnendoor rijdend onder de 200 kilometer actieradius uit te komen maar dan moet je wel heel erg je best doen. Oh ik heb op weg naar huis ook nog even de topsnelheid gemeten en de maximum snelheid achteruit. De topsnelheid vooruit is 151 km/u en de maximum snelheid achteruit 39 km/u.

 

Specificaties

Jaargang

2020

Carrosserie

hatchback

Transmissie

singlespeed

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Electriciteit

Type motor

Elektrisch

Acceleratie (0-100/sec)

8,1 seconden

Topsnelheid

150km/u

Vermogen

100(136) kW (pk)/rpm

Koppel

260 nm/rpm

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,4 meter

Overig

Type bekleding

Alcantara

Velgen

17-inch

Milieu en veiligheid

C02 uitstoot

0 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.060 mm

Breedte

1.960 mm

Hoogte

1.433 mm

Wielbasis

2.538 mm

Spoorbreedte voor

1.489 mm

Spoorbreedte achter

1.488 mm

Massa leeg

1.455 kg

Max. toelaatbare massa

1.961 kg

Laadvermogen

367 kg

inhoud bagageruimte

267 liter

Bandenmaat

205/45-R17

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand