Deze testauto werd ons aangeboden door Opel Nederland B.V.
Schone Duitse superdiesel
Samenvatting
Nou heb ik al heel wat Opels in mijn leven getest maar dit keer was het toch echt anders dan anders. Deze Opel Corsa is de 3de nieuwe Opel die ik nu test en ook deze auto verraste mij weer. Het mag duidelijk zijn dat Opel onder de vleugels van PSA weer helemaal terug is en staat waar ze als automerk moeten staan. Nee het zijn geen regelrechte kopieën van Peugeot en dat maakt het juist leuk. Opel weet te verrassen door het toch weer net even anders te doen zoals bv. met de keigoede 9-traps automaat in de Opel Astra ST. En deze Opel Corsa verraste mij met zijn sublieme vering/demping. Zo goed als dit tref ik slechts zeer zelden op een hatchback in deze prijsklasse aan. Dat vertaalt zich natuurlijk meteen naar de wegligging want ook die is subliem. En dat ondanks de winterbanden…. Huh winterbanden? Ja echt er lagen nog winterbanden om de velgen en dat bij een hittegolf van 30+ graden Celsius. Lachen toch of niet dan? Ik vond het in ieder geval dolkomisch vooral omdat geen enkele autojournalist voor mij het heeft (gezien en) gemeld zei de PR Manager tegen mij. Hoe test je dan in hemelsnaam auto’s vraag ik me af? De wegligging zal niet echt minder zijn met winterbanden maar het verbruik zal bv. hoger zijn dus die klopt al niet. Qua rijden is deze hatchback genieten want alles klopt, het fijne motorblok, de perfect aangrijpende koppeling, de werkelijk perfect gegearde 6-versnellingsbak kortom de gehele aandrijflijn klopt als een bus. Daardoor ben je vanuit stilstand snel weg maar het mooiste is dat de auto nergens een steek laat vallen en je dus heel mooi door kunt trekken zonder snelheid te verliezen en dat met een vermogen van maar 102 Pk. Het dashboard is niet zo flitsend als dat van de nieuwe Peugeot 208 maar ja is dat erg? Ik vind van niet, mij boeien al die flitsende tellers en andere toeters en bellen helemaal niets. Een auto moet lekker rijden en het liefst zo min mogelijk irritante elektronische bullshit aan boord hebben want daar word ik alleen maar schijtziek van. Ik koop toch geen auto om vlak na het starten eerst vijf minuten bezig te zijn alle irritante elektronische veiligheidssystemen uit te zetten om lekker te kunnen rijden of wel soms? De bagageruimte is uitstekend voor dit formaat auto en de zit achterin is redelijk te noemen. De merkloze audio is ook prima en eigenlijk heb ik geen serieuze klachten wat dat betreft. Deze nieuwe Opel Corsa een regelrechte aanrader die ik zeker mee zou nemen als je op zoek bent naar een kleine hatchback in deze prijsklasse.
Plus: Acceleratie – Afremmen op de motor – Bagageruimte – Design – Wegligging – Zit
Superplus: Driveability – Motorblok – Vering/demping – Versnellingsbak
Min: Airco gaat na het starten altijd automatisch aan – Slot wilde er soms niet op
Testverslag
Gelukkig kon ik de Opel Corsa 1.5 CDTI dus toch nog testen want ik had nog een gaatje van donderdag 25 juni t/m donderdag 2 juli. De Opel Corsa 1.5 CDTI zou er namelijk in september uitgaan dus ik moest ‘m nu of nooit testen want ik sta verder helemaal vol gepland tot en met september. Ik had nog helemaal niets over de nieuwe Opel Corsa gelezen of gezien op een paar PR-mailtjes na maar die open ik nooit want ik wil onbevooroordeeld blijven. Het is het leukste om te testen zonder dat je ook maar een idee hebt in wat voor auto je stapt. Het enige dat ik wel wist is dat ik in een 1.5-liter viercilinder diesel stapte met maar 102 Pk oh en 250 Nm. Ik kreeg een grijze Opel Corsa in de uitvoering Elegance mee, een uitvoering met behoorlijk wat extra’s. Toen ik instapte zag ik dat ik eindelijk weer eens een auto meekreeg met een handgeschakelde 6-versnellingsbak. Een diesel met een handgeschakelde bak is misschien wel het leukste om te testen vanwege het heerlijke koppel bij lage toeren. Na het starten reed ik richting de JC Arena ondertussen mijn stuur/stoel/spiegels in de juiste stand zettend. De 180-gradenbocht voor de JC Arena ging heerlijk en ik was direct verrast over de goede wegligging van deze nieuwe Corsa. Ik reed richting de A2 en door wat gas bij te geven kon ik als eerste de oprit naar de A2 opduiken. Deze opritbocht is wel zo heerlijk en dat komt omdat je in deze bocht zo lekker de snelheid op kunt bouwen. Halverwege lag mijn snelheid al verbazingwekkend hoog voor zo’n kleine hatchback. Ook de af- en opritbocht naar de A9 gingen lekker maar meer ook niet want ik kon niet echt gas geven in de bochtige stukken vanwege wel heel erg slome fossielen. Bij de afslag Aalsmeer verliet ik de snelweg om via Rijsenhout en Leimuiden naar de A4 te rijden. Ik had de smaak te pakken en reed met zo’n groot gemak twee andere auto’s buitenom voorbij dat ik zoiets had van ik rij toch niet in een sportauto. Mama mia wat een absurd goede wegligging heeft deze auto zeg. Na de afritbocht volgt een rotonde en ook die vloog ik werkelijk overheen alsof tie er niet lag. Op weg naar Schiphol-Rijk heb ik de Cruise Control maar eens aangezet die ook in deze Opel niet van het adaptieve type is. Op en erg rustig stuk heb ik even snel uitgetest wat de minimum snelheid is en die bleek 40 km/u (best wel hoog) en de Cruise Control blijft aanstaan bij op-/terugschakelen. Het minnen en opplussen met de SET/RES-knop gaat met +/- 5 km/u. Bij Schiphol-Rijk aangekomen bleek de afsluiting van de N201 gelukkig weer voorbij. Ik kon dus weer heerlijk door de mooie rechts-links-rechts bochten heen knallen. Op weg naar Rijsenhout knalde ik nog bijna op een vrachtwagen die door een allang op rood staand stoplicht heen reed. Een Poolse vrachtwagenchauffeur….. de schrik van de Duitse Autobahn met hun totaal gestoorde inhaalacties.
Op de grote kruising reed ik rechtdoor en na twee rotondes was ik vlakbij de 1.000-drempelweg aanbeland. Ik was benieuwd hoe het subliem aanvoelende onderstel van de Opel Corsa zou reageren op de snelheidsbrekers en verkeersdrempels. De eerste snelheidsbreker nam ik met 50 km/u = aan het asfalt gekleefd, de tweede nam ik met 60 km/u = nog steeds aan het asfalt gekleefd, de derde nam ik met 70 km/u en die was ook nog steeds aan het asfalt vast gekleefd. Zelfs bij 80-90-100 km/u bleef alles subliem aanvoelen. Zelfs de meest vervelende verkeersdrempel met zijn steile begin en einde voelde uitstekend aan. Het uitdempen gebeurt zo razend snel dat het net lijkt alsof deze auto elektronische demping heeft. Voor een hatchback met een vanaf-prijs van 17.699,- euro is dat werkelijk verbluffend goed. Het doet mij denken aan jawel de nieuwe Peugeot 208 en misschien zelfs nog een haartje beter durf ik te wedden. Aan het einde had ik aan alle kanten de weg vrij en dus kon ik heerlijk hard over de laatste hoge verkeersdrempel die middenin een bocht ligt met meteen daarna een rotonde. Ik moest dus meteen na de landing hard remmen, terugschakelen en hard de rotonde op en af sturen. Ook dat ging weer verbazingwekkend goed en vooral erg makkelijk. Bij de snelweg aangekomen besloot ik op het laatste moment toch de A4 op te rijden en niet de A44 want ik wilde nog even motorrijden. Aan het einde van de N11 is een hele mooie oprit/afrit naar de A4/Zoeterwoude-Dorp en normaal gesproken ga ik hier nooit de snelweg af maar ik had nu zoiets van waarom eigenlijk niet. Een tropische dag loeiheet plakasfalt is altijd leuk en die kans moest ik gewoon even pakken. De afrit naar de N11 is een 180-gradenbocht en er reed niemand voor mij dus ik kon de Opel Corsa even lekker op de grens rijden. Het is geen enkel probleem om de banden op commando te laten piepen in een bocht, heel even gas bij en een ruk aan het stuur et voilà. Bij de stoplichten ben ik weer omgedraaid zodat ik de mooie oprit/afrit naar de A4/Zoeterwoude-Dorp even lekker kon nemen. Ik stond zowaar links vooraan bij het stoplicht dus ik kon ‘m even helemaal vol open trekken. Het eerste deel van de lange flauwe rechter opritbocht voelt bij elke auto altijd goed aan maar in het tweede deel van deze bocht wordt het met 130+ km/u een ander verhaal. Dan onderscheiden de auto’s met sublieme vering/demping zich van de rest. En dat deed deze Opel Corsa met groot gemak, wat valt er nog te testen eigenlijk? Oh ja de remmen, ik heb op weg naar huis nog even een noodstop gemaakt. Ik stond verrassend snel stil ondanks de trommels en geen schijven achter maar dat komt natuurlijk door het lage gewicht van de nieuwe Opel Corsa. Deze dieselversie weegt maar 1.065 kg en de goedkoopste benzineversie zelfs maar 955 kg.
Uitroepteken, huh?
Na het motorrijden heb ik meteen de Samsonite kofferset gefotografeerd dan had ik dat ook maar gehad. Op grond van het ‘gat’ dat ik zag na het openen van de achterklep schatte ik de bagageruimte niet echt groot in. Geen standaard hatchback kofferset dus maar wie weet valt het mee. En het viel inderdaad heel erg mee want op 24 liter na paste de standaard hatchback kofferset erin. Kijk dat hebben ze dan toch weer slim gedaan die ontwerpers.
Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 2×50-liter + 2×33-liter + 2×13-liter
Zonder hoedenplank: 2×50-liter + 3×33-liter + 3×13-liter
Eenmaal thuis besloot ik de banden nog even te fotograferen en toen zag ik tot mijn grote verbazing dat deze Opel Corsa nog op winterbanden staat. Continental WinterContact TS850P om precies te zijn. Het was tropisch warm buiten en dan heb ik een auto met winterbanden, dat is toch lachen-gieren-brullen of niet dan? Maar goed de grip (iets minder rubber maar die is wel zachter) van de 17-inch winterbanden is desondanks uitstekend met deze tropische hitte dus ik ga mij er dan ook verder niet druk om maken. Onderweg zag ik na het volgooien van de tank ineens een uitroepteken op het display verschijnen. Het bleek te gaan om een waarschuwing voor een te lage bandenspanning. Nee hè toch geen lekke band alsjeblieft. Meteen ben ik de bandenspanningsmeter gaan zoeken en heb de bandenspanning opgemeten van alle vier de banden en die klopte gewoon. En dus kon ik met een gerust hart een reset doen zodat het waarschuwingslampje uit zou gaan. Het is niet de eerste keer dat in een testauto een waarschuwingslampje voor een te lage bandenspanning gaat branden. Tja elektronica nog even en de helft van de prijs van een auto is elektronica. Het gros van de automobilisten weet totaal niet waarvoor al die elektronische veiligheidssytemen dienen en hoe je ze aan/uit kunt zetten. En Brussel maar wetten maken om auto’s zogenaamd veiliger te maken, als je zit te appen achter het stuur dan helpt daar geen enkel veiligheidssysteem tegen. Laatst klapte er een vrachtwagen waarvan de Adaptieve Cruise Control aan stond achterop een file dus ik bedoel maar. De vrachtwagenchauffeur zat achter het stuur te Appen en vertrouwde blijkbaar op de Adaptieve Cruise Control maar ja die reageerde dus niet waardoor hij achterop een file reed en een jonge vrouw in een personenauto om het leven kwam. Mij overkomt het ook regelmatig dat de Adaptieve Cruise Control niet reageert op een rij auto’s voor een stoplicht en ik dus zelf moet ingrijpen. Vandaar ook dat ik altijd de grens opzoek om te kijken of alle veiligheidssytemen hun werk goed blijven doen.
Lees mijn twee verhalen over softwarebugs in auto’s maar op het Belgische blog Doorbraak-punt-be dan garandeer ik dat je zal schrikken van de kwaliteit en de fouten in de software van moderne auto’s. Wat ik het die fijnste vind aan deze auto is de werkelijk perfect aangrijpende koppeling en de soepel schakelende 6-versnellingsbak. Verder vind ik het design lekker anders en vooral herkenbaar, ik heb niet meteen zoiets van hij lijkt op die of die auto. Die avond zouden we pannenkoeken gaan eten in de nieuwe Pannenkoekenboerderij achter de Gouden Leeuw in Voorschoten, het is van de Toekan-familie en dus automatisch goed. Mijn moeder maakte zich zorgen of we met zijn drieën (ik, mijn moeder en de zoon van mijn tweede zus) in de auto mochten maar we zien elkaar dagelijks dus lekker boeiuh zei ik. Die hele anderhalve-meter-onzin heb ik helemaal niets mee. Kijk om je heen en je ziet vrijwel niemand die zich er aan houdt. In de parken niet, op het strand niet, in de restaurants niet op mijn werk niet dus Mark ‘bejaardenruimer’ Rutte zoek het lekker uit joh. Door het totale faalbeleid van Mark en Hugo zijn vele duizenden bejaarden onnodig gestorven want het personeel mocht niet getest worden en kreeg geen beschermende kleding. Mijn hele (schoon)familie, neven, nichten, veel vrienden en kennissen werken in de Gezondheidszorg en Thuiszorg dus ik heb alle horrorverhalen van tientallen gestorven bejaarden (er zijn ook vele bejaarden aan eenzaamheid gestorven!) weken aan moeten horen. En Mark en Hugo wisten het maar deden helemaal NIETS NOPPES NADA dus ja dan mag ik zeggen dat het bejaardenruimers zijn. Mijn moeder ging achterin zitten en als je het achterportier open doet denk je dat die beenruimte krap is maar ik ben achter mezelf gaan zitten en dat viel reuze mee. Het is dus niet zo krap als het eruit ziet. ik moest wel lachen om de commentaren onder twee YouTube-filmpjes van autojournalisten die allebei twee meter of langer zijn en dan beginnen te zeiken over een te korte zitting. Yeah right gasten goed bezig, NOT!
Tropische hitte
Vrijdag was het bloedheet maar ik ben toch maar met de auto gegaan want het kon gaan zeer heftig gaan onweren tegen de avond en dan zit ik liever niet op de motor als het niet persé moet. Wat mij uitermate irriteerde is dat na het starten de airco steeds weer automatisch aansprong. Als ik de airco aan wil zetten dan maak ik dat verdorie zelf wel uit! Het zou mij niets verbazen als het een elektronisch dingetje (foutje?) is. Dit was namelijk niet het enige elektronische dingetje want ik heb meerdere keren gehad dat de auto niet op slot wilde gaan. Ik heb daarna alle vier de portieren open en dicht gedaan (lees: hard dicht gegooid) en zelfs toen wilde de Opel Corsa nog steeds niet op slot. Daarna heb ik uit pure armoede de auto maar weer gestart en weer uitgezet en toen wilde de Opel Corsa ineens wel op slot. Het was de eerste keer in ruim 12 jaar auto’s testen dat mij dit overkomt. Na het instappen liet ik de airco dit keer maar aanstaan want het was al aardig warm zo vroeg in de ochtend. Niet lang daarna heb ik de airco uitgezet en de voorste raampjes helemaal open gezet. Ik heb namelijk een bloedhekel aan een airco in de auto en dat komt vast omdat ik motorrijder ben. Na de rotonde onder de A44 heb ik de Cruise Control op 50 km/u gezet (eigenlijk is het hier 30 km/u maar dan word je als niet lesauto bijna van de weg gereden) want dat is toch wel erg fijn als je op een lange weg met wegwerkzaamheden rijdt. Het enige waar ik op moet letten zijn irritante bumperklevers maar daar ben ik al zo aan gewend dat ik alleen heel af en toe nog wel eens bovenop mijn rem ga staan om er eentje te laten schrikken. Gewoon om even lol te hebben meer niet want hoe hersenloos ben je dan als je altijd en overal bumperkleeft. Laatst haalde zo’n malloot mij daarna in en stopte voor mij en stapte uit, het was zo’n rastafari die volgens mij stijf stond van de drugs zo verschrikkelijk agressief was hij. Ik ben daarna gewoon over het gras en half over het fietspad langs hem gereden, doeiiiiiiiii gekkie! Dit was een voorbeeld van BLA = Black Lives Attack you ha, ha.
Na de slingerbocht mag je weer 60 km/u rijden oftewel een paar tikjes tegen de RES-knop. De snelheidsbrekers voelden heerlijk aan dit is zo ontzettend goed daar kan ik echt intens van genieten. Bij de stoplichten sloeg ik rechtsaf en reed bijna tegen een vrachtwagen aan die dwars door rrrood (= allang rood) reed. Helaas moest hij dezelfde kant op dus dat werd vooruit sukkelen in plaats van gewoon doorrijden. Na een martelgang door half Wassenaar kon ik dan eindelijk linksaf slaan het Wassenaarse Bos in door de straat met de duurste huizen van Nederland. De twee lage maar zeer irritante snelheidsbrekers werden door de vering/demping van de Opel Corsa amper opgemerkt. Dat gold uiteraard niet voor de hoge snelheidsbrekers op de Schouwweg maar de manier waarop de Opel Corsa daar overheen reed was toch wel indrukwekkend. Waar ik zelfs bij veel duurdere auto’s uiteindelijk een boink hoor daar hoorde ik bij deze Opel Corsa niets. Pas bij een veel hogere snelheid hoorde ik iets van een soort van boink maar ook dat viel mij mee. Wat ook opvalt tijdens het kruip-sluip-rijden over kleine weggetjes met veel kappen en draaien is dat je in deze Opel Corsa 1.5 CDTI perfect op de motor af kunt remmen. Als je dat goed doet hoef je vrijwel niet te remmen alleen even heel kort voor het allerlaatste stukje om stil te komen staan voor een stoplicht. En wat ik ook erg fijn vindt aan de aandrijflijn is dat de koppeling, de versnellingsbak en de dieselmotor perfect op elkaar afgestemd zijn. Ondanks de maar 102 Pk/250 Nm aan vermogen/koppel ben je veel sneller dan je zou verwachten door de perfecte gearing van de 6-versnellingsbak, de sublieme gasreactie en de werkelijk perfect aangrijpende koppeling. Een ritje naar mijn werk is dan ook Genieten met een hele grote G.
Oei!
Terug naar huis is er eigenlijk maar één bocht die ertoe doet en dat is de slingerbocht van de N440 naar de N44. Ik had ‘m helemaal vrij en besloot in het midden gedeelte stevig gas te geven. Nou dat heb ik geweten want in het tweede deel van de S brak ik bijna uit zo hard ging het. Maar het geeft wel aan hoe goed deze Opel Corsa is want ik zou niet 1-2-3 een andere gewone auto weten waarmee ik zo hard door deze bocht ben gegaan. De aansluiting naar de N44 is altijd weer lastig, je moet haaks linksaf en dan heel snel invoegen anders val je stil. Gelukkig kun je met deze Opel Corsa rap optrekken en ook is tie met doortrekken in de 2de en 3de versnelling lekker krachtig. Je voelt echt dat de turbo er lekker vroeg inkomt en dat het stevige koppel al laag in toeren lekker hoog is. Voor de broodnodige verandering ben ik in plaats van helemaal binnendoor over Wassenaar maar eens rechtdoor gereden over de N44. Niet echt mijn ding maar ik wilde snel thuis zijn en omdat er tegenwoordig geen files meer staan rond dit tijdstip loont dat. Op de A44 heb ik de Opel Corsa nog even doorgetrokken tot 160 km/u en heel hard geremd op de afslag Leiden-Zuid. Het onderstel had het heel kort even moeilijk maar in verhouding tot de zeer brute actie stelde het niets voor. Als ik bij deze snelheid hetzelfde zou doen met de Mitsubishi Space Star zou ik geheid de weg afvliegen. Ik ben hier overigens bijna een keer uitgebroken met een kleine auto maar omdat ik dit heel vaak doe en veel train op mijn reflexen, reactiesnelheid en rijvaardigheid kan ik het met gemak opvangen. Ik voelde trouwens het ESP even heel kort ingrijpen wat aangeeft dat ik duidelijk op de grens reed. Echt ongelofelijk jammer dat het ESP niet uitgezet kan worden net als in de Opel Astra ST die ik de week hiervoor had. Na het eten ben ik snel naar de garage gereden om de druppellader van de accu van mijn Yamaha Tracer 700 los te koppelen. Op de terugweg kwam ik achter een hele dikke typeplaatjesloze Audi A6 Stationwagon te rijden die stevig door reed. Ik hoopte dat ie onder de Waddingerbrug door zou rijden naar De Stevenshof waar ik woon. En inderdaad reed de bestuurder van de Audi onder de brug door en gaf stevig gas. In de stijgende afknijpende bocht onder de brug door wilde ik nog gas bij geven maar remde de Audi-bestuurder even kort af omdat hij niet harder durfde dan de uitmuntend afgeveerde Opel Corsa. Dat geeft denk ik alleen maar aan hoe ongelofelijk goed deze nieuwe Opel Corsa is. Op de rondweg door De Stevenshof bleef de Audi-bestuurder maar in zijn achteruitkijkspiegel kijken benieuwd naar wat voor auto er in hemelsnaam achter hem reed.
Meer oei!
De volgende ochtend ben ik naar Opel Nederland in Amsterdam gereden in de hoop dat het hek misschien open zou zijn zodat ik een motorhoes over mijn Honda MSX 125 kon doen. Als ze niet open zouden zijn dan had ik in ieder geval alvast een mooie snelwegzuinigheidsrit gedaan. Voor de snelweg heb ik de tank dus even vol gegooid en het irritante is dan dat de brandstofmeter niet vol aangeeft. Typisch een Peugeot-dingetje omdat het brandstofverbruik niet via een vlottermechanisme wordt gemeten maar via de brandstof-injectie vertelde een monteur mij een keer toen ik hem ernaar vroeg. Bij kleine hoeveelheden tanken springt de meter daardoor niet terug naar vol. Na drie keer aftikken zat de tank propvol met diesel en kon ik vertrekken. Eenmaal op de A44 heb ik de Cruise Control op 100 km/u vast gezet en ben ik ongelofelijk constant naar Opel Nederland gereden. Ik had niet verwacht dat ik de snelheid zo mooi constant op 100 km/u had kunnen houden. De afrit vanaf de A9 naar de S111 was het nog bijna even boem-ho geweest. Er reden twee oude twee oude dametjes in een truttenschudder voor mij maar toen ik bijna naast ze reed schoot de bejaarde bestuurder zonder richting aan te geven voor mij langs om alsnog linksaf te slaan. Ik denk dat het hooguit 10 centimeter scheelde of ik was er bovenop geknald. Het is maar goed dat ik mijn reflexen + reactiesnelheid altijd train want anders was het totaal anders afgelopen. De bejaarde bestuurder had niet eens door wat ze deed dat was nog het meest verbijsterende aan dit bijna-ongeluk. Helaas was het hek dicht maar dat had ik ook wel verwacht want er zijn maar zeer weinig auto-importeurs waar op zaterdag iemand aanwezig is. Op de terugweg ben ik langs de JC Arena gereden zoals ik eigenlijk altijd standaard doe. Na de 180-gradenbocht voor de JC Arena langs kwam er een Renault Mégane met grote vaart in mijn achteruitkijkspiegel aangevlogen. Ik had heel erg weinig zin om die voor te laten gaan in de opritbocht naar de A2 en dus gaf ik even stevig gas. De stoplichten stonden gelukkig op groen en dus kon ik meteen doorrijden naar de oprit. Eenmaal op de oprit zag ik de Renault Mégane niet ver achter mij rijden. Ik besloot er even heel goed voor te gaan zitten schakelde een versnelling lager dan normaal en trok de Opel Corsa lekker door in toeren. Hop naar de 3de -> 4de versnelling en steeds weer het gas erop en hard doortrekken. Heel even maar natuurlijk want daarna was het weer 100 km/u exact op de Cruise Control.
Dikke doeiiiiii
De Opel Corsa reed met zo’n absurd groot gemak bij de Renault Mégane weg dat zelfs ik even zoiets had doe normaal joh! Maar ja deze Opel Corsa stuurt écht bizar strak en scherp dat kan eigenlijk helemaal niet voor zo’n simpele hatchback. Dit is zo leuk en veel leuker dan in een Hot Hatch rijden met 250 tot 300+ Pk want daarvan weet je dat je snel(ler) bent dan het overige verkeer puur door het hoge vermogen. Op de A2 kwam de bestuurder van de Renault Mégane naast mij rijden en hij bleef maar kijken wat voor auto er nou toch in hemelsnaam zo snel bij hem vandaan gereden was. Leuke is dat deze nieuwe Opel Corsa nog niet op de Nederlandse wegen rond rijdt omdat ie pas in juli bij de Opel-dealers staat. Dus ja die man zal wel gedacht hebben……. Als ik in een gewone Opel Corsa met nota bene winterbanden al zo hard door deze bocht heen en zoveel druk op de banden kan zetten dan wil je toch niet weten hoe hard het met in een Opel Corsa GS-Line met ZR-banden gaat. Oh en waar blijft die Corsa OPC of GSi? Net als Peugeot met de 208 heeft Opel met de Corsa een fantastische hatchback op de wielen gezet. Het ritje naar huis verliep al net zo lekker als de heenweg, ik hoefde nergens af te remmen of in te halen. Ik kon heel mooi een perfect constante snelheid rijden en dat is heel gunstig voor een laag verbruik. Weer voor exact hetzelfde Tango pompnummer kwam ik tot stilstand met 102 km op de tripmeter. Na aftanken kwam ik uit op 1:26,84 en met 10 procent compensatie voor de winterbanden (= minder rubber en meer rolweerstand) wordt dat 1:29,5 en dat is een hele nette waarde die zelfs beter is dan het opgegeven laagste verbruik van 1:28,57. Na thuiskomst ben ik in mijn Renault Twizy gestapt om te gaan zwemmen en daarna ben ik een heerlijke bagel gaan eten.
De volgende ochtend heb ik samen met mijn zwager bij De Bult in Leiden actiefoto’s gemaakt van de Opel Corsa. Die zijn prima gelukt en later op de middag heb ik sfeerfoto’s gemaakt om en nabij het dorpscentrum van Wassenaar. Na het eten ben ik nog even met mijn moeder naar Katwijk aan Zee gereden om weer eten voor de voedselbank langs te brengen bij mijn jongste zus. In Katwijk aan Zee doen de mensen echt veel voor elkaar en dat zal hard nodig zijn want deze crisis gaat nog heel erg heftig worden. Er zullen de komende maanden nog heel veel mensen hun baan gaan verliezen door het totale faalbeleid van Rutte en zijn totaal incompetente vriendjes uit dit zwaar corrupte flutkabinet. Helaas willen ze niet zien wat er gaande is en maken ze zich alleen maar druk om het volgens hen extreme racisme (huh?) in Nederland. Ik werk op een Internationale school met 99 nationaliteiten aan leerlingen en 45 nationaliteiten aan leraren + OOP en ik heb nog nooit iets racistisch meegemaakt in alle jaren dat ik daar werk. Het is al net als met auto’s testen niemand in de kranten en op tv durft de waarheid te schrijven/zeggen over Mark Rutte de bejaardenruimer. Want dat is de enige echte waarheid van deze corona-crisis al die duizenden bejaarden die totaal onnodig en nog erger eenzaam en alleen gestorven zijn door Rutte’s faalbeleid. Terug naar de Opel Corsa waar mijn moeder dit keer niet achterin maar voorin zat. De instap vond mijn moeder prima en ook de zit en het rijden bevielen haar uitstekend. Alleen maar complimenten dus voor de Opel Corsa en mijn moeder is kritisch als het om zitten en rijden (= vering/demping) gaat.
Lekker glijden
De volgende dag ben ik weer heerlijk naar werk op en neer gereden maar dit keer had ik geen zin om binnendoor te rijden en koos dus voor de A44 -> N44 -> N440 -> S200. Rechttoe rechtaan en dus de snelste weg als er geen files staan en die staan er hooguit één maal per jaar. Maar ja dan weet je ook meteen waarom want dan is er een ongeluk gebeurd of de Hubertustunnel is afgesloten vanwege een pechgeval of een storing. Rechtdoor rijden en veel stoplichten betekent even overal lekker optrekken als ik vooraan sta. De laatste keer dat ik zo’n fantastisch lekkere diesel heb gereden met zo sublieme wegligging is heel lang geleden. Ik kan mij een Renault Twingo diesel uit 2011 herinneren die een verre van sublieme wegligging had maar wel een ongelofelijk lekker diesel motorblok (én een perfect aangrijpende koppeling en gasreactie) van slechts 85 Pk. Maar die auto was juist weer ontzettend leuk juist vanwege die kauwgomballenvering. Ja ik weet het het klinkt heel raar maar ook niet perfecte auto’s kunnen heel erg leuk zijn. De enige echt leuke bocht op het rechttoe rechtaan-traject is die met een laag maar zeer listig drempeltje onder de N440 door. In die bocht moet ik zowel in de auto als op de motor goed opletten, maar ja ik ben er al zo vaak doorheen gereden dat ik precies weet hoe hard ik er doorheen kan. Elke auto reageert verschillend afhankelijk van het onder andere het gewicht, de vering/demping, wielbasis, banden etc. dus het is wel zaak je weet wat je doet. Leukste is natuurlijk als ik een kleine auto aan het testen ben en er rijdt iemand met ongelofelijke haast achter mij of een sportauto of een dikke Duitser of het allerleukste een Tesla Model S. De weg na die bocht is 50 km/u dus ik vlieg dan zo hard mogelijk als het maar kan (grofweg tussen de 45 km/u en 55 km/u) met die testauto door die verkeersdrempelbocht en ga dan exact 50 km/u rijden. Dus eerst lig ik na de verkeersdrempelbocht 50-100 meter voor en daarna zitten ze binnen no-time weer op mijn bumper. De Opel Corsa met zijn sublieme vering/demping vloog werkelijk perfect stuiterend door de verkeersdrempelbocht heen. Dat komt omdat de sublieme uitgaande demping ervoor zorgt dat de banden razend snel weer contact hebben met het asfalt en contact met het asfalt betekent grip. Dat er winterbanden om de velgen liggen is dan ook helemaal niet zo erg want de sublieme vering/demping compenseert ruimschoots de in de zomer ‘slechtere’ winterband. Goede vering/demping is véél belangrijker dan een goede band want een uitstekende band kan bv. minder grip hebben door slechte vering/demping. Het lijkt allemaal zo simpel maar dat is het dus niet en zo’n auto als de Opel Corsa kunnen ze bij Opel terecht trots op zijn.
Op de terugweg heb ik alle wegen met snelheidsbrekers genomen en dat was erg leuk. Deze Opel Corsa is natuurlijk geen SUV of Crossover maar desondanks kun je er met meer snelheid over de hoge snelheidsbrekers heen rijden dan je zou verwachten. En dat komt puur en alleen door die sublieme vering/demping. Er zit een heel mooi stukje op dit traject waar ik over een snelheidsbreker heen rijd en vervolgende een verkeersdrempel (asfalt – stoep – asfalt) op en af over de kruising en daarna weer een kruising met ook weer een verkeersdrempel (asfalt – stoep – asfalt) op en af. Dus als het me lukt (ik zie het kruisende voorrangsverkeer pas op het laatste moment) om in één keer door te rijden en dus de vaart erin te houden is dat een heerlijk gevoel. In de S-bocht van de N440 naar de N44 was ik een beetje overmoedig iets dat mij zeer zelden overkomt. Dat komt omdat deze Opel Corsa zo ontzettend goed is dat ik vanzelf de grens steeds verder verleg en ja toen brak de Opel Corsa in het snelste maar tevens ook smalste deel van de S-bocht bijna uit. Maar ja het spreekt dan weer voor deze Opel Corsa dat ik ‘m toch makkelijk onder controle kon houden. Na thuiskomst kon ik meteen aanschuiven voor een warme hap en snel door naar de garage waar ik even iets op moest halen. Het regende en dat is altijd erg leuk want de brede lage rotonderanden in De Stevenshof zijn dan altijd lekker glad. Wat echter niet wist is dat deze winterbanden op de natte rotonderanden aanvoelen alsof je op ijs rijdt. Ik gleed dus een halve meter opzij totdat de rechterwielen weer contact kregen met het asfalt en ik plotsklaps weer grip had. Het goede was dat ik me niet te pletter schrok want op vier wielen kan mij weinig gebeuren. Op de motor is het pas echt schrikken als mij zoiets overkomt dan kan ik alleen maar bidden dat het goed. Maar ook dit deed de Opel Corsa dus weer alsof het de normaalste zaak van de wereld was. Op de terugweg was het nog leuker want dan glij je richting de brugleuning. Althans dat denk je want zodra je weer met de twee rechterwielen op het asfalt komt wordt de auto meteen afgeremd en rij je door alsof er niets gebeurd is.
Rauwe melk + zuinigheidsrit
Dinsdagochtend ben ik wat vroeger vertrokken want ik moest nog 1 liter rauwe melk ophalen bij boerderij Nellesteijn vlak om de hoek. Na een lange werkdag besloot ik na het avondeten een zuinigheidsrit te maken. Ik baalde van die winterbanden maar goed met 10 procent compensatie kom je vrijwel exact op het verbruik van zomerbanden uit. De zuinigheidsrit ging lekker en vooral het afremmen op de motor ging uitstekend. Helaas regende het en moest ik dus iets voorzichtiger rijden maar voorzichtiger is in dit geval nog steeds veel sneller dan het overige verkeer. Veel automobilisten lijken wel bijna half zo hard te gaan rijden als het regent en waarom vraag het me niet. Je glijdt echt niet zomaar de weg af als je met een redelijk vaartje door een bocht heen rijdt op nat asfalt. Gelukkig was het niet druk op de weg zo rond etenstijd dus dat scheelde weer. Lekker muziekje aan van mijn iPod Touch die ik heel eenvoudig via de Bluetooth kon koppelen. De prima audio is merkloos en omvat 6 luidsprekers, DAB+ radio, een USB-aansluiting en een 7-inch kleuren touchscreen (= standaard in deze Elegance uitvoering) die zich prima laat bedienen. Gewoon goed dus in een kleine hatchback als deze Opel Corsa. Het is alweer lang geleden dat het me gelukt is om een nul keer remmen en ook dit keer zat het er niet in. Ik moest plotseling remmen (deze Corsa heef geventileerde schijven voor en trommels achter) voor een auto die voorrang nam, ach het zij zo het is me al zo vaak gelukt dat het geen uitdaging meer is. Deze Opel Corsa 1.5 CDTI laat zich trouwens prima laag in toeren rijden dus ik kon steeds 50 en 80 km/u rijden tussen de 1.000 en 1.500 toeren.
Het werd uiteindelijk een behoorlijk saaie rit waarin weinig gebeurde en de regen maakte het er niet leuker op. Dat leuke zou namelijk pas na de zuinigheidsrit komen want er is niets leukers dan een rondje SBP in de regen. Na de weinig spannende zuinigheidsrit stond ik 1,5 uur later weer voor de onbemande pomp bij de grote Appie en ik was benieuwd wat het verbruik zou zijn. Exact 1:25 en met 10 procent daarbij opgeteld ter compensatie van de winterbanden kwam ik uit op 1:27,5 wat meer dan 1 km minder is dan het laagst opgegeven verbruik van 1:28,6. Toch wel vreemd dat ik met 100 km/u over de snelweg rijdend zuiniger heb gereden in vergelijking met de gewone zuinigheidsrit binnendoor. Na het aftanken ben ik nog even een rondje over het Space Business Park geknald. Ondanks dat het ESP/TRC niet uitgezet kan worden (typisch PSA) was het toch een ongelofelijk leuk rondje glijden op het kletsnatte asfalt want het was intussen een stuk harder gaan regenen. Door het hoge koppel bij lage toeren en de perfect gegearde 6-versnellingsbak was het een zalig rondje. Ik kon de Opel Corsa 1.5 CDTI op het gas perfect laten glijden waar en zolang ik wilde. Zelfs de jumps over de verkeersdrempels gingen fantastisch door de uitmuntende vering/demping. De rotonde af na de hoogste verkeersdrempel gleed ik na een perfecte landing in de blinde rechterbocht even iets verder naar links dan bedoeld maar ook dat kon ik perfect controleren omdat deze auto handgeschakeld is. In een automaat was dat een stuk lastiger geweest. Deze Opel Corsa is er trouwens ook met een 8-traps automaat zelfs in de 100 Pk-versie maar dat is alleen op de benzine-versies. En verder is er ook een elektrische versie beschikbaar genaamd de Opel Corsa-e. Keuze te over dus!
Tesla-killer
Na twee zeer drukke practicum-weken op school (vanwege het coronavirus was het anders dan anders) was ik letterlijk aan het eind van mijn Latijn en ik ben dan ook maar wat blij dat ik 4 dagen p/wk werk en niet 5. Voor nog geen miljoen euro per maand zou ik 5 dagen p/wk gaan werken, vrije tijd (ik ben elke week 3 van de 7 dagen vrij) is veel meer waard en niet in geld uit te drukken. Zo’n dag vrij waarop ik testauto’s haal en breng of breng en haal of alleen haal of breng is zalig en altijd weer zwaar genieten. De Opel Corsa moest weer terug op donderdag 2 juli 2020 en dat was me wel een ritje zeg want wat heb ik een ongelofelijk lol gehad. Ik besloot niet via de A44/A4/A10/A2 terug te rijden maar dwars door Leiden naar het rotondecircus te rijden dan de A4 op en daarna via Roelofarendsveen binnendoor naar de A9/A2. Ik wilde toch nog even weten hoe de Opel Corsa zich op het rotondecircus zou gedragen. Op de Willem de Zwijgerlaan was het gelukkig niet al te druk en dus kon ik lekker doorrijden. Vlak na de brug bij de LOI moest ik rechtdoor de polder in richting de koeienrotonde en daarna rechtsaf naar het rotondecircus. Er staan daar altijd twee rijen auto’s voor het stoplicht waarvan de linkerrij redelijk snel na het stoplicht in moet voegen. Links vooraan stond een Tesla Model S P100D dus ik dacht daar ga ik achter staan want die trekt vast en zeker snel op dan kan ik er meteen achteraan. En inderdaad reed ik heerlijk achter de snelle Tesla aan naar de koeienrotonde. Ik hoopte dat de Tesla de buitenring zou pakken zodat ik dan razend snel over de rotonderand langs ‘m kon vliegen. Helaas pakte de Tesla de binnenring (maar niet de rotonderand!) en moest ik helaas over de langere buitenring. Maar ach kom op Daan even razend snel over de buitenring en wie weet… Dus ik ben er maar eens even goed voor gaan zitten en heb snel teruggeschakeld naar de 2de versnelling en het gas er vol op gezet. Dat zag de Tesla-rijder uiteraard ook vanuit zijn ooghoek maar ik kon ‘m er nog net voor gooien na de rotonde en was ‘m dus te snel af.
Daarna reed ik netjes verder richting de volgende rotonde waar ik vlak voor de rotonde rechtsaf sla richting het rotondecircus. Deze buiten-de-rotonde-om-afslag heeft een verkeersdrempel in het midden en als je genoeg vaart hebt ga je zijdelings glijdend de provinciale weg op. Gezien de sublieme wegligging van de Opel Corsa durfde ik dat wel aan. Dus met de Tesla vlak achter mij rijdend schakelde ik terug naar de 3de versnelling en gaf op tijd stevig gas voor de afslag. Ik vloog er fantastisch mooi doorheen en voegde na de lichte drempeljump heel mooi naar links glijdend in op de provinciale weg de Tesla-bestuurder – zich afvragend wat heb ik voor een kutauto%$@# – ruim achter mij latend. Deze Opel Corsa is zo ontzettend goed en daar kan ik écht van genieten. Dan zit ik met zo’n lekker gevoel in mijn lijf achter het stuur daar krijg ik gewoon een kick van. Maarrrr we waren er nog niet want het rotondecircus kwam er nog aan en de Tesla reed uiteraard alweer vlak achter mij. Ik zat eerst te overwegen om rechtsaf te slaan maar de Tesla zou waarschijnlijk linksaf richting de A4 rijden. En de Tesla reed inderdaad over de strook voor rechtdoor naar de grote rotonde en dus vloog ik over de rotonderand heen en dat deed ik iets te heftig maar ik bleef de Tesla ook nu weer ruim voor. Deze Opel Corsa is dus zowaar een echte Tesla-killer als het op sturen aankomt want op het rechte stuk rij ik natuurlijk achteruit als deze Tesla Model S P100D serieus gas geeft. Boeiuh toch lekker sturen is veel leuker dan hard rijden! PSA heeft met de nieuwe Peugeot 208 en deze nieuwe Opel Corsa twee werkelijk subliem sturende kleine hatchbacks in huis. Als ik heel eerlijk ben zou ik niet weten welke van de twee ik zou kiezen als een kleine hatchback zou kopen. Als je van mooi flitsend houdt zou ik voor de nieuwe Peugeot 208 gaan zeker vanwege de 3D i-Cockpit maar boeit je dat allemaal niets dan zou ik voor de Opel Corsa gaan. En ja die diesel rijdt toch wel heel erg lekker, jammer dat je in Nederland zo belachelijk veel wegenbelasting moet betalen voor een diesel want een moderne diesel is de schoonste auto van allemaal. Google maar op “Dieselrijden is nu schoner bij rijden in de stad dan elektrisch”en nog leuker “Nieuwste generatie diesels maakt lucht binnensteden schoner”. En de politiek maar extreem veel subsidies geven voor elektrische auto’s.. Tja daar vind ik wat van…..
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Overig |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Type bekleding |
Stof + Skai | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Velgen |
17-inch | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Milieu en veiligheid |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Verbruik |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bebouwde kom |
4,7 liter/100 km | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Snelweg |
3,5 liter/100 km | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gemiddeld verbruik |
4,1 liter/100 km | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
C02 uitstoot |
108 gram/km | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Energielabel |
B | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Afmetingen |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengte |
4.060 mm | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Breedte |
1.960 mm | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hoogte |
1.433 mm | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wielbasis |
2.538 mm | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Spoorbreedte voor |
1.489 mm | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Spoorbreedte achter |
1.488 mm | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Massa leeg |
1.065 kg | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Max. toelaatbare massa |
1.531 kg | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Laadvermogen |
417 kg | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aanhanger geremd |
1.200 kg | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aanhanger ongeremd |
580 kg | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
inhoud bagageruimte |
309 liter | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bandenmaat |
205/45-R17 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kosten aanschaf |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kosten gebruik per maand |