Kia Ceed SW DynamicPlusLine 1.6 GDI PHEV DCT6 2020 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Kia Motors Nederland B.V.



YesKia!

Samenvatting
Bij zustermerk Hyundai maken ze altijd het grapje ‘De enige goede Kia is een NoKia’. Hoe je er ook tegenaan kijkt voor mij komen Hyundai en Kia na Tesla gezamenlijk op een gedeelde tweede plaats. De elektrische auto’s van Hyundai en Kia zijn de enige elektrische auto’s die qua actieradius vergelijkbaar zijn met Tesla. Maar ze scoren niet alleen goed met hun elektrische auto’s ook hun PHEV’s halen de opgegeven elektrische actieradius en laden ook nog eens lekker snel weer op. Naast elektrische auto’s vindt de PHEV ineens weer opgang, de verkoopaantallen stijgen weer na de recente zware dip van dit type auto. Mijn vermoeden is dat het sterk toegenomen aantal oplaadpalen daar een belangrijke reden voor is naast de lagere wegenbelasting. En verder is het natuurlijk heerlijk goedkoop rijden als je woon/werkafstand rond de 30-50 km ligt, je rijdt dan heel erg goedkoop op en neer naar je werk en kunt dik verdienen op je reiskosten. Deze Kia Ceed PHEV is één van de vele PHEV’s (en er komen er nog steeds meer bij) die er te koop is. Het beste verkoopargument aan deze PHEV vind ik dat-ie de elektrische actieradius ook echt waar maakt. Verder vind ik het gunstig dat het opladen van een lege 8,9 kWh Li-ion accu lekker snel gaat, slechts 2,5 uur gemiddeld en daar word ik serieus blij van. Maar dit is niet het enige dat ik fijn vind aan deze Kia Ceed PHEV want ook de acceleratie, de wegligging, de bagageruimte, het stuurgevoel, het interieur, de zit en natuurlijk de 7 jaar garantie zijn fijn of beter gezegd uitstekend. Met een basisprijs van net geen 35.000,- euro krijg je een stationwagon met een uitstekende wegligging en alle standaard luxe die je maar wenst. En dat nota bene voor een PHEV! Deze PHEV-stationwagon is in zijn prijsklasse een absolute aanrader en moet je dan ook zeker meenemen in je wensenlijstje om te gaan proefrijden.

Plus: 7 jaar garantie – Elektrische actieradius – Stuurgevoel – Verbruik – Wegligging – Zit

Min: Geen schakelpaddles

Testverslag
Kia heeft een nieuwe PR Manager merkte ik na een paar grappige mailwisselingen en dus hebben we voor het ophalen van de Kia Ceed 1.6 GDI PHEV DCT6 DynamicPlusLine ook maar meteen een kennismakingsgesprek afgesproken. Het was het handigst als ik na 11.00u zou komen in verband met het klaarmaken van de auto. En dus ben ik na het terugbrengen van de Opel Corsa op mijn Honda MSX 125 maar helemaal binnendoor naar Breukelen gereden. Een ongelofelijk mooi ritje met een totaal bizarre kunstzinnige fietsbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal die ik nog niet kende. Handig dat ik op de motor was want daardoor kon ik die fietsbrug nemen naar de andere kant van het Amsterdam-Rijnkanaal. Na een goed gesprek kon ik er vandoor en ik was dolblij dat ik de Kia Ceed PHEV met een volle Li-ion accu meekreeg (deze PR Manager snapt precies wat ik wil) want daardoor kon ik meteen met testen beginnen. De afstand Breukelen -> Leiden is ongeveer de afstand van een volle Li-ion accu dus ik was benieuwd of ik het zou gaan halen. Onderweg waren de snelheden 30-50-60-80-100 km/u maar ik koos uiteindelijk voor het zoveel mogelijk mijden van de 80-100 km/u. Het rijden ging lekker maar ja ik had ook niet anders verwacht van een Kia. Met name op het gebied van vering/demping is Kia echt keigoed en geven ze veel andere automerken het nakijken. Na Woerden ben ik zoveel mogelijk binnendoor blijven rijden en heb ik dus niet de N11 maar de oude provinciale weg richting Zwammerdam en Alphen a/d Rijn genomen. Daar heb ik ook meteen even de benzinetank weer helemaal vol gegooid (die zat namelijk net niet helemaal vol toen ik ‘m meekreeg) zodat ik een correcte verbruiksmeting zou hebben aan het eind van de testweek. Ik zag de Li-ion accu langzaam steeds verder ‘leeg’ lopen en eenmaal halverwege de N11 aanbeland besloot ik die toch maar te nemen en 80 km/u te gaan rijden in plaats van 100 km/u. Die 100 km/u is tenslotte alleen maar een maximum snelheid en geen verplichte snelheid. Bij het einde van de N11 aangekomen sloeg ik linksaf richting Leiden-Zuid.

Helaas kon ik niet stevig gas geven in deze mooie lange flauwe rechterbocht want dan zou de benzinemotor aanspringen en dat wilde ik absoluut niet. Er zat dus niets anders op dan rustig gas te geven en genoeg snelheid op te bouwen voor de heerlijk afknijpende rechterbocht naar de rotonde richting de Europaweg.
In mijn achteruitkijkspiegel zag ik een glimmende spiksplinternieuwe knaloranje Tesla Model S met absurd hoge snelheid naderen die – wat ik al hoopte – de binnenbocht naar de rotonde nam. Tijd dus voor mijn eerste echte actie met de Kia Ceed SW PHEV! Gezien de uitstekende vering/demping van deze Kia en de dito Michelin Primacy 4 banden wist ik dat het wel goed zou komen. Ik hield de snelheid net even hoger dan ik hier normaal gesproken doe en gooide op de rotonde het stuur hard om naar rechts en vloog met piepende banden licht uitbrekend de rotonde op en af waardoor de Tesla Model S achter mij in moest voegen. Hard rijden op de rechte stukken kan elke oma maar in de bochten gelden andere regels daar gaat het puur en alleen om voertuigbeheersing. De grens van deze Kia Ceed PHEV ligt behoorlijk ver alleen vereist het constante training om die grens op te kunnen zoeken. Waarom is het zo ontzettend belangrijk dat ik die grens opzoek? Heel simpel je kunt namelijk totaal buiten je schuld in een noodsituatie belanden. Bijvoorbeeld als iemand niet op zit te letten (90 procent daarvan = smartphone-gebruikers!) waardoor jij plotseling met een ruk aan het stuur moet uitwijken en in de berm beland. Dan moet je erop kunnen vertrouwen dat jou auto niet raar gaat doen in het grensbereik. Ik ben dus absoluut geen gekke Henkie maar weet heel goed wat ik doe en vooral waarom ik het doe. Oh en volg eens een anti-slipcursus dan kun je in één dag heel erg veel leren over een goede voertuigbeheersing! En Tesla’s pesten is natuurlijk altijd leuk.

Benzinemotor slaat aan
Na de Europaweg sloeg ik linksaf richting Voorschoten en op de Voorschoterweg zag ik bij 53 km (de opgegeven elektrische actieradius is 44-50 km) de benzinemotor aanslaan op het grafische energiestromenplaatje in het kleine display tussen de tellers want het zwarte motorblok wordt dan oranje. Huh hoe kan dat nou want ik heb nog twee van de acht accublokjes over? En ineens schoot mij te binnen dat deze Li-ion accu niet helemaal leeg moet zijn voordat de verbrandingsmotor aanspringt. Deze auto gaat net als de Toyota Prius als een soort Hybride rijden en daarom blijft de Li-ion accu voor een deel gevuld. Daardoor kon ik dus toch elektrisch blijven rijden tot aan huis. Je kunt met deze auto dezelfde truc uithalen als met de Toyota Prius en dat is even het gas lossen en dan weer gas geven en dan valt de verbrandingsmotor weer uit. Ik had onderweg bij Zwammerdam nog even de benzinetank vol gegooid want ik had ‘m niet vol meegekregen. Door de benzinetank vol te gooien kan ik mijn verbruiksmeting(en) doen en daarnaast zoveel mogelijk elektrisch rijden en dan precies zeggen 1-op-hoeveel ik gereden heb na een testweek. Ik wil proberen om mijn verbruik-record van 1:300 met de Opel Grandland X 1.6 Turbo Hybrid4 8AT 4×4 Innovation te verbeteren. Afijn eten en ondertussen de auto opladen en hopen dat het elektriciteits-infuus genoeg is voor het korte ritje op en neer naar het zwembad. En verdraaid het was precies genoeg dus stekkeren wanneer je maar kan loont dus. Eenmaal thuis heb ik ‘m direct weer aan de oplaadpaal gehangen want mijn moeder wilde ‘s avonds naar de grote Appie in Katwijk aan Zee. Na het eten weer het vaste ritueel, auto afkoppelen en het laadsnoer opgerold op de vloermat van de voorste passagier neerleggen. Ik doe dat standaard want dan hoef ik niet steeds de achterklep open en dicht te doen. Normaal gesproken zet ik de passagiersstoel alvast iets hoger voor mijn moeder maar dat was ik dit keer vergeten. Ondanks dat vond ze de instapt makkelijk en de zit heerlijk, een pluspunt dus van de oude garde. Veel autojournalisten letten hier nooit op maar vergis je niet in de aantallen ouderen die een auto kopen op grond van een makkelijke instap. Bij BMW waren ze heel wat jaren geleden ontzettend pissig toen ik dit pluspunt noemde want ja BMW is een sportief automerk en niet voor bejaarden. Ik moest even hard lachen in mezelf, man, man, man.

Ik ben maar gewoon de kortste weg gereden maar dat bleek achteraf een slecht idee want de Zeeweg in Katwijk aan Zee is afgesloten dus iedereen pakt daarom de afslag van de N206 naar ‘t Heen. Nou ja ik ben maar rustig in de file gaan staan er zat niet anders op. De volgende keer rij ik over Rijnsburg dan kan ik achterom rijden da’s handiger. Er kwam mij op de N206 trouwens nog een zwarte BMW 1-serie voorbij gestoven die heel laat op de afslag invoegde en bijna en ongeluk veroorzaakte. De bestuurder van de auto waar hij bijna tegenaan reed pleurde zijn auto er zo voor. Tja lekker sportief hè zo’n BMW…. NOT! Na het boodschappen doen ben ik meteen naar de garage gereden om de Samsonite kofferset te fotograferen want het was nu droog en zonnig. Het weekend zou winderig en nat worden dus dan kon ik foto’s maken wel vergeten. Toen ik de achterklep opende wist ik meteen dat er veel in de kofferbak zou passen. Ik pakte dus ook de drie 70-liter koffers uit de garage. En ja op één 33-liter koffer na paste alles erin en daar stond ik toch wel van te kijken. Zo groot ziet deze Kia Ceed PHEV er aan de buitenkant niet uit en bovendien heeft-ie ook nog eens een extra (elektro)motor plus Li-ion accu.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 3×50-liter + 3×33-liter
Zonder hoedenplank: 3×70-liter + 3×50-liter + 2×33-liter + 13-liter

Hert blijft toch best raar om lekker door een bocht heen te vliegen zonder dat je gas kunt geven voor of in de bocht. Doe ik dat dan springt de benzinemotor aan en dat wil ik niet, het is dus zaak voldoende snelheid op te bouwen voor de bocht. Nadeel hiervan is dat ik verdraait goed moet inschatten hoe hard ik door de bewuste bocht heen kan. Voordeel is dat ik al deze bochten ken als mijn broekzak dus dat maakt het wat makkelijker. Maar even goed moet ik wel meer gefocust rijden en dus minder puur en alleen op mijn gevoel. Eigenlijk is dit gewoon een hele goede rijvaardigheidstraining dus ja zo zie je maar weer ook ik leer steeds weer bij.

Licht-sportief
Vanaf de garage ben ik nu eens niet volledig over het asfalt terug gereden maar via de Rooseveltstraat. Dat is een straat met klinkers en twee verschillende soorten verkeersdrempels. Toen ik over de eerste lage verkeersdrempel heen reed voelde dat lekker comfortabel aan. De tweede verkeersdrempel is hoger en dat voelde nog steeds comfortabel aan maar wel duidelijk harder dan de eerste verkeersdrempel. Dat komt omdat de schokbrekers dieper inveren en ik dus beter kan voelen wat de uitgaande demping doet na het uitveren. Deze vering/demping zit duidelijk meer tegen normaal aan. En normaal beschrijf ik ook wel eens als licht-sportief om aan te geven dat het duidelijk harder is dan comfortabel. Persoonlijk hou ik het meest van dit soort vering/demping op gewone auto’s die ik goed uitgevoerd (= veren en demping moeten goed op elkaar afgestemd zijn) classificeer als uitstekend. Kia is doet het naar mijn mening erg goed wat betreft vering/demping op al haar modellen. Op de rotonde rij ik met mijn Renault Twizy altijd rechtdoor want die past tussen twee rood-witte paaltjes van een afgesloten sluipweg door. Met de Kia Ceed PHEV moest ik de rotonde driekwart nemen richting de Churchilllaan. Op de Churchilllaan heb ik meteen maar even de Adaptive Cruise Control uitgetest. De minimum snelheid van dit ACC is 30 km/u en het aantal afstandsblokjes is vier. Het ACC zet de Kia Ceed PHEV netjes stil achter zijn voorligger en grappig genoeg zit er ook nog een Autohold op. Zeker voor mensen die bang zijn om een (Adaptive) Cruise Control te gebruiken en ja die zijn er echt! Bij groen hoef je alleen maar een tikje tegen het gaspedaal te geven waarna de Kia Ceed PHEV automatisch versneld naar de ingestelde snelheid. Mocht je geen voorligger hebben bij een stoplicht dan kun je of de Autohold activeren of op de SET-knop drukken dan blijft de Kia Ceed PHEV stilstaan met de snelheid op 30 km/u die je dan vervolgens met de RES-knop kunt opplussen naar 50 km/u. Onderweg voor het stoplicht probeerde ik even snel mijn iPod Touch te koppelen maar dat kon alleen stilstaand. Veiligheid voor alles da’s wel duidelijk maar ach er zijn erger dingen in een moderne auto. Eenmaal thuis heb ik mijn iPod Touch gekoppeld en dat was zo gepiept. De standaard audio is trouwens helemaal niet verkeerd want dat is een JBL Premium Sound System met 8 speakers en Clari-Fi technologie. Die laatste verbetert de geluidskwaliteit van je MP3’s en geeft een verrassend vol en rijk geluid. Die avond moest ik naar Mel Jongen – de slimme webmaster van Autotesten.nl – om mijn fmp12-file bij te werken want door de vernieuwde site was die verouderd. Ik kan een aardig potje testen maar Mel is verhoudingsgewijs nog veel beter in het bouwen van databases en websites en noem het allemaal maar op.

Ik ben op de fiets naar Mel gegaan want de Kia Ceed PHEV moest weer opgeladen worden voor de volgende dag oftewel TGIF. Dat werd uiteraard een zuinigheidsrit maar ik wist nu al 100 procent zeker dat ik het ruim zou gaan halen. Enige vervelende was dat het weer nogal grillig zou zijn de komende week. Het vergelijken van de verschillende zuinigheidsritten zou dus wel eens een drama kunnen worden vreesde ik. Maar goed ook dat hoort nou eenmaal bij het testen want als alles zo makkelijk zou zijn wordt het testen uiteindelijk ook maar een saaie bedoening. En saai daar houdt Daan absoluut niet van dus dit past prima bij mij. Toen ik vrijdagochtend de Kia startte sloeg de motor aan maar dat is altijd als de motor koud is dat wist ik van andere PHEV’s. Het opwarmen duurde iets van 2,4 km daarna schakelde de benzinemotor uit en reed ik elektrisch verder. De 60 Pk elektromotor is ruimschoots voldoende om goed mee te komen met het overige verkeer. Vaak was ik zelfs sneller dan het overige verkeer als ik de Kia Ceed PHEV automatisch liet optrekken op de Adaptive Cruise Control. In het begin lijkt het heel even te duren maar daarna trekt-ie ‘m snel door naar de ingestelde snelheid. Het rijden ging heerlijk zowel heen als terug en toen ik na 46,4 weer voor mijn huis stilstond had ik van de 100 procent/56 km bij vertrek na aankomst nog 35 procent/11 km over. Wat ik dus verbruikt had (56-11 = 45 km) heb ik ook werkelijk gereden. En daarvan nota bene ook nog eens 13,1 km over de N440 + N44/A44 met 70-100 km/u. N440 + N44 = 10,1 km A44 = 3 km. De Kia Ceed PHEV ging meteen na thuiskomst weer aan de oplaadpaal want ik wilde in de avond een snelwegzuinigheidsrit maken. Ik hoef maar een heel kort stukje te rijden naar de A44 dus op twee kilometer na is het een échte snelwegzuinigheidsrit. De rit verliep werkelijk perfect en ik had nog even dikke pret toen ik met wel heel erg veel vaart – want bumperklevende Audi A6 – door de afslagbocht van de afrit naar Hoofddorp heen reed. Maar de Kia Ceed PHEV trok het gewoon en daar stond ik toch wel van te kijken. Uitstekende vering/demping hè! Onderweg was me echter iets heel geks opgevallen en dat is dat ik meer energie leek te verbruiken op de ACC rijdend dan gewoon zelf gas gevend. De verbruiksmeter schommelde niet alleen behoorlijk hij gaf duidelijk een hoger elektriciteitsverbruik aan ten opzichte van het rijden met het ACC uit. Helaas zouden alle andere avonden een stuk kouder worden dus daardoor was er geen vergelijk mogelijk verdorie. Op de terugweg sloeg de benzinemotor uiteindelijk bij 43,2 km op de tripmeter aan (de Li-ion accu staat dan op 8 procent en dat klopt want die kun je nooit helemaal leeg rijden vanwege de Hybride-functie) wat ik helemaal niet verkeerd vind. Dat is 1 kilometer meer dan de afstand van mijn huis naar de Amsterdam RAI dus als ik daar zou werken zou ik ongeveer tweemaal 8,9 kWh verbruiken = 8,9 x 2 x 0,22 euro = 3,92 euro. Met een Kia Ceed benzineversie zou je rond de 8,- euro uitkomen qua benzinekosten. Dus elke dag voor de helft van de kosten op en neer rijden levert toch een aardige besparing op van zo’n 1.000,- euro op jaarbasis.

Vrijdag
Zuinigheidsrit
18-21 graden Celcius
V: 56 km – 100 procent
A: 11 km – 35 procent
Verbruikt 45 km
Tripmeter: 46,4 km
Terug over de N44 + A44 = 70-100 km/u
De Adaptive Cruise Control lijkt meer stroom te verbruiken volgens de Economy-meter dus ik heb gewoon met mijn voet op het gaspedaal gereden

Vrijdagavond
Snelwegzuinigheidsrit – 100 km/u constant
20-24 graden Celsius
V: 56 km – 100 procent
A: 0 km – 8 procent
Tripmeter: 43,2 km
De Adaptive Cruise Control lijkt meer stroom te verbruiken volgens de Economy-meter dus ik heb gewoon met mijn voet op het gaspedaal gereden

Maximum snelheid elektrisch
Nergens kon ik de maximum snelheid van volledig elektrisch rijden vinden. Geen enkel automagazine schrijft daarover en als je er op zoekt dan vind je niets totdat ik in het Engels ging zoeken want toen vond ik: “Kia doesn’t publicise a top speed on electric power alone.” Uiteraard heb ik op de snelweg even uitgetest wat de elektrische maximum snelheid is. Bij het bereiken van een snelheid van exact 130 km/u sloeg de benzinemotor aan. Onder de motorkap van deze Kia Ceed PHEV werkt de 105 Pk sterke 1.6-liter benzinemotor samen met een 60 Pk sterke elektromotor. De elektromotor krijgt zijn energie uit een 8,9 kWh grote Li-ion accu die naast de 37 liter brandstoftank onder de achterbank zit gemonteerd. Het gecombineerde vermogen/koppel bedraagt 141 Pk/265 Nm.

Best zuinig
Zaterdag was weer eens zo’n absurde van hot naar her rijdag maar daar hou ik wel van. ‘s Ochtends moest ik eerst mijn moeder naar mijn jongste zus brengen en daarna ben ik meteen gaan zwemmen. Uiteraard ben ik op weg naar huis niet door de opritbocht bij ‘t Heen geknald want ik moest eerst de 300 km vol maken en dan tanken. Maar ook elektrisch is de opritbocht best leuk want zelfs met 60 Pk kun je de banden laten piepen als je genoeg vaart maakt. Na het zwemmen ben ik gaan lunchen en daarna ben ik mijn moeder weer op gaan halen. Voor het ophalen ben ik een elektrisch rondje over het Space Business Park gereden en dat was wel grappig. Ik moest het steeds hebben van de vaart die ik gemaakt had voor de bocht en dat was niet echt spannend maar vooral leuk om te doen. Na het ophalen en thuisbrengen heb ik nog een elektrisch rondje om Wassenaar heen gedaan zodat ik zaterdag nog de 300 elektrische kilometers vol kon maken. Ik was benieuwd op wat voor verbruik ik uit zou komen maar mijn gok was dat ik niet de 1:300 zou gaan halen van de Opel Grandland X 1.6 Turbo Hybrid4 8AT 4×4 Innovation. Omdat het ‘t beste uit zou komen om exact op 300 km op de tripmeter te tanken heb ik bij ‘t Heen getankt. Een extra rondje over het industrieterrein was genoeg om de 300 km vol te maken. Ik kwam op exact 1,5 ltr/300 km uit wat 0,5 ltr/100 km is en dat is een stuk beter dan het door Kia opgegeven verbruik van 1,2-1,4 ltr/100 km. Ik denk dat als het warmer weer was geweest tijdens de gehele testweek (dan was de benzinemotor minder vaak én vooral korter aangeslagen) ik wel die 1 ltr/300 km had gehaald. Daarna ben ik naar huis gereden en heb de Kia Ceed PHEV aan de oplaadpaal gehangen. Op de zondag stonden er maar twee dingen op het programma en dat is zwemmen en de fotoshoot samen met mijn zwager. Dat zwemmen is voor de gehele zomer van 2020 corona-zwemmen dus desinfectiegel op je handen bij de ingang, permanent vier banen en niet inhalen. Nou die desinfectiegel heb ik nooit gebruikt en inhalen met al die fossielen in het buitenbad was niet te voorkomen dus op de eerste dag werden de coronaregels door alle zwemmers inclusief mijzelf al uitgebreid aan de laars gelapt. Na het zwemmen heb ik wat gegeten en ben naar mijn zwager gereden om actiefoto’s te maken van de Kia Ceed PHEV. Dit keer ben ik maar weer eens naar ‘t Heen gereden daar had ik al een tijdje geen actiefoto’s meer gemaakt. De actiefoto’s zijn prima gelukt en toen we weer naar huis reden zij mijn zwager dat hij het een hele fijne auto vindt met een prima wegligging want de Kia Ceed PHEV breekt niet snel uit. Verder is de zit prima, is de acceleratie uitstekend het interieur netjes verzorgd kortom een prima auto voor een prima prijs.

Blij dat ik glij
Soms heb je van die dagen dan krijg ik het domweg op mijn heupen en doe ik dingen die ik normaal gesproken nooit doe. Op de motor overkomt mij dat iets vaker maar ja een motor leent zich er ook iets meer voor. Op de heenweg ben ik heel rustig naar werk gereden maar het was wel een hele vreemde rit. Van deze auto slaat de benzinemotor bij een koude start altijd aan ondanks dat de auto in de EV-stand staat. Ik vermoed dat de buitentemperatuur hier een rol bij speelt want toen het vorige week warmer weer was sloeg de benzinemotor maar gedurende 1,2 km aan en nu duurde het maar liefst 4,2 km voordat de benzinemotor eindelijk uitging. Het meest vreemde was echter dat de benzinemotor onderweg nog driemaal aansloeg en dat ik maar twee blokjes heb verbruikt tot aan werk. Vorige week was dat drie blokjes dus ik had even zoiets van huh??? Ik vermoed dat het iets met het opwarmen van het accupakket te maken heeft maar dat moet ik even navragen want dat kon ik nergens vinden. Die avond zou ik bij mijn jongste zus in Katwijk aan Zee eten want mijn moeder zou daar koken want die moest ‘s avonds oppassen. We (ik heb 6 broers en zussen) zijn nogal van de gezellige in onze familie en zien elkaar vaak en dat is erg leuk kan ik je zeggen. Ik reed die middag dus een andere route dan ik normaal gesproken doe. Er zijn echter vele wegen die naar Katwijk aan Zee leiden dus ik dacht laat ik eens het laatste deel anders rijden. Ook nu weer vertrok ik met een startende benzinemotor maar dit keer ging-ie sneller uit dan vanochtend. De snelheidsbrekers gingen weer lekker maar dat wist ik al van vrijdag. Eenmaal door Den Haag had kon ik na de Hubertustunnel de S-bocht helemaal vrij. Ik heb niet de grens opgezocht maar zelfs zonder die op te zoeken kon ik heel hard en strak door de S-bocht van de N440 naar de N44. Op de N44 wilde ik eerst doorrijden maar ik zag dat het stoplicht naar links op groen stond. Met een stoot gas bij haalde ik het met gemak en toen kreeg ik het ineens op mijn heupen. Ik gooide het stuur hard om naar links en vloog met zwaar piepende banden letterlijk haaks als een Go-cart de bocht om. Het was echt een perfect uitgevoerde actie en dat ik dit zo makkelijk met zo’n doodgewone Stationwagon kan doen zegt wel iets over de kwaliteiten (lees: uitstekende vering/demping, mooie balans, stevig onderstel) van deze auto. Na slalommen over de smalle binnenweggetjes door het Wassenaarse Bos kwam ik ineens in een bocht uit waar ik op het allerlaatste moment pas zag dat ik linksaf moest. Via Duinrell reed ik richting Katwijk aan Zee waar het zonet heel hard geregend had zag ik. Omdat ik geen files wilde besloot ik achterom te rijden via Klei-Oost en het Space Business Park. Voor het stoplicht direct voor de bocht naar links langs de kruising met de Chinees bedacht ik me ineens dat ik het ESP/TRC nog uit moest zetten en de rijmodus Sport in moest schakelen.

Ik zette de versnellingspook in de M-stand en baalde eigenlijk best wel een beetje dat deze Kia Ceed PHEV geen schakelpaddles heeft. Maar goed ik moest het er maar mee doen en dus gaf ik plankgas en schakelde snel op naar M2 terwijl ik ondertussen even fors uitbrak naar links-rechts-links-rechtdoor. Het gecombineerde vermogen/koppel van 141 Pk/265 Nm voelt duidelijk een behoorlijk stuk krachtiger aan dan ik van tevoren ingeschat had. Jep ik had het duidelijk op mijn heupen en ik moest even lachen. Op de afrit Klei-Oost had ik achteraf bezien iets teveel vaart op het natte asfalt, ik moest meer en vooral harder afremmen dan ik gedacht had (gelukkig heeft deze Kia Ceed PHEV uitstekende en goed doseerbare remmen) maar het ging uiteindelijk goed dankzij de uitstekende vering/demping en dito banden. Op het Space Business Park schakelde ik terug naar M2 en hoekte de Kia Ceed PHEV hard de haakse rechterbocht in. Dat ging lekker en opschakelend naar M3 vloog ik de flauwe linkerbocht door waarna ik ‘m snel terugschakelend naar M2 de vrachtwagenparkeerplaats opsmeet. Met doorspinnende voorwielen vloog ik naar de uitgang van de vrachtwagenparkeerplaats. Daar was ik iets te enthousiast want ik trapte het gaspedaal zo diep in dat ik een behoorlijk eind naar links weggleed in de haakse rechterbocht. In de linkerbocht meteen daarna deed ik het iets rustiger aan waardoor ik netjes strak door de bocht heen reed. De lage verkeersdrempel werd snel uitgedempt en voelde ik amper maar in de haakse rechterbocht met verkeersdrempel ervoor gaf ik zoveel gas dat ik maar naar links bleef glijden. Gewoon even van het gas afgaan was genoeg om de Kia Ceed PHEV weer netjes onder controle te krijgen. Klasse want let wel dit is een automaat dus ik kon geen koppeling intrappen om de aandrijving te ontkoppelen zoals je leert tijdens een anti-slipcursus! In een noodsituatie weet je dus dat je deze auto niet zomaar kwijt bent bij het minste geringste. Onthou goed dat slippen in een auto met automaat veel meer rijvaardigheid vereist van de bestuurder dan in een auto met een handgeschakelde versnellingsbak. Daarna ben ik nog even lekker over de hoogste en allerhoogste verkeersdrempel heen gevlogen en dat deed de Kia Ceed PHEV erg goed ondanks dat-ie erg diep in de veren dook. Ik heb het maar hierbij gelaten want ik vond het wel goed zo. Nooit de goden verzoeken weet je wel!

ByeByeBMW
Na het eten ben ik snel naar huis gereden en toen ik de oprit bij ‘t Heen opdraaide (ESP/TRC uit, rijmodus Sport) kuste een BMW X5 bijna de kont van de Kia Ceed PHEV. Ik wilde zoals ik altijd doe rustig op de apex van de bocht afrijden en dan plankgas geven. Vlak voor de apex gaf ik plankgas en ik was heel erg benieuwd wat de Kia Ceed PHEV zou doen. Perfect op het gas sturend vloog ik met piepende banden vlak langs de graskant, dit keer geen wegglijden of uitbreken dit was werkelijk als uit het boekje zo mooi. Ik had het na het eten duidelijk minder op mijn heupen gekregen dat was wel duidelijk. Die uitglijders waren puur en alleen mijn eigen schuld want de Kia Ceed PHEV is een fantastische auto die zich perfect op het gas laat sturen. En die BMW X5? Die verkeershufter moest nog gas gaan geven toen ik allang de N206 opreed. Daarna ben ik even heel rustig gaan rijden om te kijken wat voor BMW X5 het nou precies was. Ik zag vier uitlaten dus dat is een V8 en ik zag verder nog dat het een xDrive was, daarmee moet je loeihard door die mooie opritbocht kunnen vliegen, man, man. Nou ja deze Kia Ceed PHEV heeft in ieder geval bewezen dat de wegligging uitstekend is. Toen ik dinsdag naar werk reed zag ik dat het alweer 4,2 km duurde voordat de benzinemotor, na het wegrijden met een volle Li-ion accu, afsloeg. En ook nu weer arriveerde ik op mijn werk met slechts twee lege accublokjes van de totaal acht. Woensdag idem dito als dinsdag qua temperatuur en ook weer 4,2 km voordat de benzinemotor afsloeg maar uiteindelijk kwam ik toch weer rond die 50 km uit na thuiskomst. Ik vermoed dat de buitentemperatuur een grote rol speelt wat betreft wanneer en hoe lang de benzinemotor na een koude start aanslaat en weer afslaat. Ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt met een PHEV maar kan er desondanks prima mee leven want de elektrische actieradius is gewoon uitstekend te noemen. Na 250 km heb ik maar weer eens getankt (de benzinemotor was namelijk wel erg vaak aangeslagen) en ik kwam uit op een verbruik van 3,8 liter E10 = 1:65,8 = 1,52 ltr/100 km. Dat is een prima verbruikswaarde want Kia geeft 1,2-1,4 liter/100 km op. Totaal heb ik tijdens de gehele testweek 603 km gereden en 5,2 liter getankt = 1:116 = 0,86 ltr/100 km en dat is heel erg netjes en ruim onder het opgegeven verbruik van Kia. Thuis gekomen ben ik nog even achter de bestuurdersstoel gaan zitten en de beenruimte voor de passagiers is werkelijk prima.

 

Specificaties

Jaargang

2020

Carrosserie

stationwagon

Transmissie

automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine Elektrisch

Type motor

Otto + Elektrisch

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

10,8 seconden

Topsnelheid

171km/u

Vermogen

B+E – 103(141)/5.600 kW (pk)/rpm

Koppel

B+E – 265/1.500-4.000 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.6/1.580 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,3 meter

Overig

Type bekleding

Stof + Skai

Velgen

17-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Gemiddeld verbruik

1.2-1.4 liter/100 km

C02 uitstoot

29-33 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.605 mm

Breedte

1.800 mm

Hoogte

1.465 mm

Wielbasis

2.650 mm

Spoorbreedte voor

1.559 mm

Spoorbreedte achter

1.567 mm

Massa leeg

1.508 kg

Max. toelaatbare massa

2.030 kg

Laadvermogen

522 kg

Aanhanger geremd

1.300 kg

Aanhanger ongeremd

600 kg

inhoud bagageruimte

437 liter

Bandenmaat

225/45-R17

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand