Hyundai Kona electric Premium Sky 64 kWh 2020 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Hyundai Motor Nederland



Hyundai Hunebed

Samenvatting
Zelfs toen ik voor mijn gevoel nog niet eens extreem zuinig (= de rijstijl van een überfossiel) aan het rijden was in de Eco+ rijmodus haalde ik BINNENDOOR rijdend omgerekend een actieradius van 820 km en dat is uitmuntend voor een elektrische auto. Feit is in ieder geval dat dit naast de Tesla’s (Model 3/S/X) de enige elektrische auto is die een actieradius heeft waarmee je op de SNELWEG in de buurt komt (= 602,5 km) van een vergelijkbare Crossover op benzine. Maar ja niet iedereen vindt deze Hyundai Kona een mooie auto want ja het design is voor veel kopers van een elektrische auto één van de belangrijk aankoopargumenten. Voor mij persoonlijk speelt design totaal geen rol want ik vind het juist leuk om in een auto te rijden die er lullig en sloom uitziet maar dat dus absoluut niet is. Op de afslag Leidschendam had ik even een doe-eens-gek-momentje waarvan ik op het moment dat ik ermee bezig was dacht dat ik het nooit had moeten doen. Maar de Hyundai Kona electric liet zien dat ik ongelijk had en dat deze vernieuwde versie veel beter is dan ik had durven dromen. Met deze elektrische Crossover kun je normaal rijden, sportief rijden, zuinig tot extreem zuinig rijden en zelfs in licht terrein kun je er uitstekend uit de voeten. Het interieur van de Premium uitvoering is netjes en mooi afgewerkt, de stoelen zitten heerlijk en lange afstanden zijn dan ook geen enkel probleem. De audio is een Krell Premium-audiosysteem met 8 luidsprekers dus ook je oren kunnen genieten. De bagageruimte is voor een elektrische auto meer dan goed want op 24 liter na paste de standaard Crossover-kofferset in de kofferbak. Na het neerklappen van de achterbank kon er zelfs veel meer mee zodat ik ook mijn vouwfiets mee kon nemen op vakantie naar Drenthe. In Drenthe zijn namelijk niet zoveel oplaadpalen als in de Randstad en dus moest ik minimaal 8 km rijden om de Hyundai Kona electric op te kunnen laden. Daarna fietste ik op mijn vouwfiets terug naar het vakantiepark om de Hyundai Kona electric dan aan het eind van de dag weer op te halen. Het opladen van een bijna lege Li-ion accu aan een 11 kW oplaadpaal gaat trouwens best snel, dat duurt rond de 7,5 uur en dat is veel sneller dan de meeste andere elektrische auto’s. Wat ik erg fijn vind aan de Hyundai Kona electric zijn de stuurflippers waarmee je af kunt remmen (= regenereren), dat is veel fijner dan het one-pedal-brake-system van bv. de BMW i3. Het afremmen kan naast het rempedaal ook met de stuurflippers en wel in de stand Auto of Handmatig. Handmatig is het fijnst want door de linker stuurflipper ingetrokken te houden kun je de auto zelfs volledig tot stilstand brengen voor een stoplicht. In de bochten en op rotondes kun je met de linker en rechter stuurflipper tussen de standen 0-1-2-3 heen en weer flipperen om niet, een beetje, iets meer dan wel veel af te remmen. Alleen in stand 3 gaan de remlichten branden in stand 1 en 2 dus niet. Heb je deze manier van remmen eenmaal onder de knie dan zul je nog maar zelden het rempedaal aanraken en dat scheelt weer fijnstof.

Plus: Actieradius – Driveability – Laadsnelheid – Regeneratief remmen – Vering/demping – Wegligging – Zit

Min: Dat ik ‘m weer in moest leveren

Testverslag
Dit was mijn laatste Mike-auto want de PR Manager van Hyundai (Mike Belinfante) had een dag eerder afscheid genomen van zijn werkgever Hyundai Motor Nederland. Ik kom hem echter weer tegen bij een nieuwe auto-importeur die zich sinds kort in Amstelveen gevestigd heeft, we blijven elkaar dus gewoon zien in de toekomst. Het was een beetje een rare dag die donderdag van net ophalen want het was één dag voor ik met mijn moeder op vakantie naar Drenthe zou gaan. Ik wilde haar, voor ik zelf op een lange motorvakantie ga, nog even een weekje laten genieten want dat had ze wel verdiend. Tijdens mijn voorbereiding had ik ontdekt dat op het Landgoed Het Grote Zand van Roompot geen oplaadpaal aanwezig is. Vreemd want op andere Roompot-locaties is dat wel het geval dus ik zou bijna denken dat ik op vakantie ga in een prehistorische provincie. Gelukkig zijn er wel oplaadpalen in de dorpen en steden om Hooghalen heen maar ja dat zijn afstanden van 6,1 km (dorp Hijken – was helaas defect) of 8,1 km (stad Assen) of 9,3 km (dorp Smilde) en ik heb geen zin om elke keer 16-18 km op en neer te lopen, want ik ga er echt niet op een stoeltje naast zitten. En dus heb ik meteen na het ophalen van de Hyundai Kona electric een vouwfiets gekocht zodat ik lekker op en neer kon fietsen. Een grote fietsenhandelaar in Leiderdorp bleek helemaal geen vouwfietsen te verkopen. Huh? Daarna ben ik maar naar Leiden gereden waar ik op de Hogewoerd een kleine fietsenzaak vond die er nog eentje had in zijn andere vestiging vlakbij. Daarna heb ik snel even de Samsonite kofferset gefotografeerd want daar zou ik anders geen tijd meer voor hebben. De bagageruimte viel mij mee en tegen want ik had verwacht dat de standaard Crossover-kofferset er wel in zou passen. Maar ja het is en blijft een elektrische auto en die hebben altijd net iets minder bagageruimte dus die 24 liter minder moet ik eigenlijk niet over zeiken.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 4 x 33-liter + 13-liter
Zonder hoedenplankl: 2×50-liter + 3×33-liter + 3×13-liter

Volgende doel was het buitenzwembad De Vliet en na het zwemmen ben ik snel even langs mijn zwager Sipke gereden om te kijken of hij thuis was en zo ja om te vragen of hij tijd had om actiefoto’s te maken. Hij was thuis maar hij moest nog de binnengekomen gordijnen ophalen voor zijn dochter bij Leen Bakker en zijn dochter had de auto mee. Dat kwam dus heel goed uit want ik kon hem naar Leen Bakker rijden en dan konden we eerst actiefoto’s maken daarna de gordijnen ophalen en weer naar huis. Maar eerst snel thuis eten en daarna naar boven gehold om op zolder mijn Canon EOS 500D met telelens te pakken en pronto in de auto gesprongen. Omdat ik die middag nog andere dingen moest doen had ik weinig tijd en moest het snel gebeuren. Achteraf had ik een aantal keren voor een hogere sluitertijd moeten kiezen maar ja ik heb ook wel eens mijn dag niet. Gelukkig schiet ik altijd zoveel actiefoto’s dat ik altijd aan de benodigde 6 actiefoto’s kom. Na het ophalen en ophangen van de gordijnen moest ik snel naar de jaarlijkse afscheids-(Not)BBQ wat dit keer dus inderdaad geen BBQ werd maar ‘Bring your own PicNic’ op het grasveld van Landgoed Ockenburgh. Ik vertrok op tijd dus ik kon lekker achterom rijden door het Wassenaarse Bos. Daar viel mij op da het net leek alsof de veren voor en achter niet inveerden als ik langzaam (= 30 km/u) over een hoge snelheidsbreker heen reed. Gek want bij een lage verkeersdrempel op de A44-ventweg met een wat hogere snelheid (= 60-70 km/u) had ik dat juist weer niet. Een typisch geval van stick-slip en dat had ik totaal niet verwacht van een automerk als Hyundai maar ja ik kom het vaker tegen bij automerken waarvan ik het totaal niet verwacht. Zo zie je maar weer dat je altijd moet kijken naar de harde feiten en niet naar het automerk dat je aan het testen ben. Laatst had ik op YouTube onder het filmpje van een BMW 3-serie een discussie met een BMW-gekkie die geen enkele kritiek op ‘zijn’ automerk accepteerde. Hij vond dat ik als autojournalist de BMW 3-serie die ik getest had tekort had gedaan terwijl ik met spijkerharde feiten kwam.

Muurvast = Cross-over alles heen!
Na de fotoshoot met mijn zwager was er nog even een leuk en tevens ook goed moment om te laten zien waarom een Crossover een handige auto is in het dagelijks verkeer. Op de heenweg naar Zoeterwoude-Dorp hadden we al een bergingsvrachtwagen zien staan naast twee bots-auto’s vlak voor de Lammebrug. Na de fotoshoot stond er dan ook een file van hier tot Tokio van de A4 tot aan de Lammebrug dus ik besloot achter het stuur te kruipen voor de ultieme sluiproute om de file heen. Bij het Vrouwenklooster is een fietssluis (vroeger was deze weg gewoon open voor auto’s) maar als je rechts via het gras omlaag rijdt en goed manoeuvreert kun je om de fietssluis heen rijden. Een Crossover is wel zo handig want er ligt een hoge stoeprand in de weg waar je met een gewone auto (hatchback/sedan/stadsauto) absoluut niet overheen komt. Zo zie je maar weer dat een auto die wat hoger op de pootjes staat erg handig is om bijvoorbeeld zo’n lange file als deze te omzeilen. Eenmaal op de ventweg hield ik het gas er ondanks de hoge verkeersdrempels stevig op en we vlogen dan ook letterlijk door de lucht en kwamen met onze hoofden net niet tegen het dak aan. Bij de Lammebrug aangekomen reed ik nog een stukje over de korte bus-/vrachtwagenstrook waardoor ik helemaal vooraan kwam te staan net voor de Lammebrug. Je kunt dus letterlijk om-over-langs alles heen Crossen met deze auto.

Niet zunig rije
Uiteraard was ik niet vertrokken met een volle Li-ion accu want ik had totaal geen tijd gehad om die nog vol te laden. Jammer dan maar het leuke was dat ik dus ongegeneerd in de rijmodus Sport naar de ‘PicNic’ zou kunnen scheuren en dat heb ik dan ook geDaan. In de rijmodus Sport reageert de Hyundai Kona onder de 50 km/u lekker fel op het gaspedaal. Trap je bijvoorbeeld vlak voor een hoge snelheidsbreker het gaspedaal diep in dan hoor je daarna een ongelofelijk harde gillende PIEP dat is gewoon hilarisch. Ik kan het mis hebben maar het lijkt wel alsof de Hyundai Kona in de rijmodus Sport nog weer feller is dan het vorige model. Het gekke is dat de technische specificaties zeggen van niet – want exact hetzelfde vermogen/koppel van 204 Pk/395 Nm – maar mijn gevoel zegt van wel. Tja wie het weet mag het zeggen maar uit ervaring weet ik dat ik er zeer zelden naast zit met mijn gevoel. Omdat ik de Schouwweg nou wel had gezien met al zijn snelheidsbrekers ben ik ter hoogte van De Bosrand de N44 opgereden. Daarna was het bij elk stoplicht vol optrekken in de rijmodus Sport en dat is altijd weer leuk in een elektrische auto. De Hyundai Kona electric ziet er ook nog eens behoorlijk doodgewoon uit dus dat maakt het alleen maar leuker als je er als een malle vandoor gaat bij een op groen springend stoplicht. Het werd uiteindelijk toch een wat saaie rit vanwege het tijdstip, spitsverkeer en uit school komende kinderen die zorgen voor files bij de vele rotondes. Vroeger stonden er stoplichten richting Kijkduin en had ik veel minder last van files. Maar ik ken alle sluipwegen na bijna 3 jaar woon/werkverkeer dus ik sloeg op een gegeven linksaf-rechtsaf en had de weg weer helemaal voor me eiguh. De PicNic was erg gezellig maar ik ben niet te laat naar huis gegaan en voor de verandering eens via de A4 terug naar huis gereden dat leek me wel leuk. Er komen is een drama met al die stoplichten maar het is wel erg lekker om in een elektrische auto met een Sportmodus te rijden. Daardoor kun je in sommige situaties net even sneller ergens omheen rijden – invoegen – wegsprinten bij een stoplicht- en noem het maar op.

De oprit naar de A4 was trouwens erg leuk want ik kwam op de tweebaans oprit achter een Subaru Impreza te rijden. We hadden de binnenbocht en hij zette aardig het gas erop en ik dus ook in de Sportmodus. De vering/demping van deze Hyundai Kona electric mag dan niet zo sportief zijn als die van de Subaru Impreza maar de wegligging is door de mooie balans en het lage zwaartepunt daarentegen werkelijk uitstekend. De bestuurder van de Subaru probeerde mij duidelijk te lossen maar dat lukte hem dus niet. Toen ik op de toerit naar de A4 ook nog eens met groot gemak achter hem bleef hangen trokken we allebei door tot 150 km/u en toen dacht ik laat maar gaan. Ik vond het wel komisch en was benieuwd naar de afrit naar Leidschendam want die kwam er ook nog aan. Het was redelijk druk maar ik kon overal goed doorrijden maar bij de afslag heb ik toch maar even stevig gas gegeven en heb heel erg laat ingevoegd. Dat was een goede zet want daardoor kon ik het gas er lekker stevig opzetten. Een baan naast mij reed een snel model Audi A3 die er ook stevig de sokken in had. Ik reed op de uiterst linkse van de drie banen voor rechtsaf en dus die met de grootste radius en dus ook de hoogste g-krachten. Geen idee wat me bezielde maar ik gaf zoveel gas dat ik even dacht dit kan helemaal niet met deze auto maar wél dus! Die 17-inch Michelin Primacy 4 banden hebben een werkelijk uitstekende grip. Die Audi-bestuurder zal wel gedacht hebben was-da-voor-een-auto-dan-joh die zo snel is??? Ja een auto met 204 Pk maar vooral slechts iets minder koppel – 395 Nm tegen 450 Nm – dan een Audi RS3 (die ruim tweemaal zo duur is!) maar wel vanaf 0 toeren. Daarna vloog ik ook nog even hard door de rechterbocht naar de N14 maar ik moest naar de meest rechterbaan en dus weer snel gas geven en naar rechts zien te komen. Dat lukte zowaar maar rechtsaf naar Leidschendam stonden er twee auto’s voor het stoplicht maar die namen gelukkig allebei de binnenbocht. Ik ben dus snel de buitenbocht ingedoken en heb plankgas gegeven waardoor ik behoorlijk heftig over de verzakkingen heen vloog en de Hyundai Kona electric letterlijk van links naar rechts naar links stuiterde. Heftig ja maar het onderstel trok het toch maar wel mooi zonder dat het serieus in de problemen raakte.

Wel zunig rije
Toen ik donderdagavond thuis kwam heb ik de Hyundai Kona electric meteen aan de oplaadpaal gehangen en ik was erg benieuwd naar de tijdsduur van het opladen. Ik had totaal 100 km zeer afwisselend 30-150 km/u gereden in de Eco+/Eco/Comfort/Sport rijmodi. Die 100 km hadden exact 25 procent acculading verbruikt dus dat betekent dat ik theoretisch 400 km had kunnen rijden op een volle Li-ion accu. Dat is heel erg netjes want de Nissan Leaf e+ met toch een 62 kWh Li-ion accu (niet geconditioneerd) deed het in dat opzicht véél slechter. Zo zie je maar weer hoeveel het scheelt of een Li-ion accu geconditioneerd is of niet. Tot mijn grote verbazing duurde het laden van die 25 procent maar 1 uur en 55 minuten dus dat is razend snel voor een gewone elektrische auto aan een gewone 11kW oplaadpaal. Hyundai komt hiermee in de buurt van Tesla en dat vind ik razend knap want Volkswagen bakt er bijvoorbeeld helemaal niets van wat dat betreft. Een bijna lege accu kun je dus in iets van 7 uur en een beetje opladen. Afijn ik vrijdagochtend vroeg vanaf de oplaadpaal vertrokken naar mijn werk voor de laatste werkdag van het schooljaar. Daarna heb ik een hele dikke 6 weken vakantie waarvan ik 1 week in deze auto naar Drenthe ga met mijn moeder, daarna blijf ik 1 week thuis om nog een Nissan te testen om daarna op de motor naar Polen te rijden voor een vakantie van 3-4 weken in het ongelofelijk mooie Hoge Tatra gebergte. Ik vertrok bij een buitentemperatuur van 18 graden Celsius met een 100 procent volle Li-ion accu en een elektrische actieradius van 440 km volgens het display. Meteen na het starten heb ik de rijmodus op Eco+ gezet en ben heel erg netjes rijdend naar mijn werk gereden. Uiteraard ben ik door het Wassenaarse Bos gereden want dan rij ik het langst geen 70 km/u en dus het zuinigst. Het rijden ging heerlijk een ik had zowaar eens geen last van bumperklevers. Toen ik bij werk arriveerde stond de theoretische actieradius op 424 km en de tripmeter/acculading op 24,1 km/96 procent km oftewel ik had 16 km verbruikt maar 24,1 km gereden. Omgerekend zou ik dus 100/4 x 24,1 = 602,5 km kunnen rijden op één acculading in de Eco+ rijmodus binnendoor rijdend. Gelukkig mocht ik van de teamleider Science om 12.30u naar huis en kon ik dus lekker op tijd vertrekken richting Drenthe. Op de terugweg was de buitentemperatuur 19 graden Celsius en ik vertrok met 96 procent acculading. Terug rij ik echter een kortere route die maar 22,0 km is en het verbruik was dit keer maar 3 procent acculading. Op het display was het verbruik 424 km – 410 km = 14 km. Ik had in werkelijkheid dus 57 procent verder gereden dan het display aangaf.

Na het inladen van alle bagage konden we om 14.00u al vertrekken dus voor al hete vakantieverkeer uit. Ik besloot toch maar over Amsterdam -> Almere -> Lelystad te rijden want ik schatte in dat deze route het rustigst zou zijn. Mijn inschatting klopte want tot aan Kampen hadden we geen enkele file. Op de N50 stond echter een hele lange file richting de A28 bij Zwolle. Ik besloot daarom de IJssel over te steken en via de N764 en de N331 naar Zwolle te rijden en dat pakte perfect uit. Geen file te zien en eenmaal op de A28 konden we lekker doorrijden en waren we binnen een uur in Hooghalen op Landgoed Het Grote Zand. Wat me wel is opgevallen onderweg is dat de NavSat regelmatig wegen die toch al wat jaren oud waren niet ‘wist’ en dat wegnummers niet klopten en ik dus op mijn gevoel moes afgaan. Beetje knullig dat zo’n NavSat niet up-to-date is dat vind ik eerlijk gezegd niet kunnen in een nieuwe auto. Aangekomen op het Roompot vakantiepark ‘Het Grote Zand’ stond de tripmeter op 53 procent dus ik had 93 – 53 = exact 40 procent acculading verbruikt voor een rit van 218,5 km met een snelheid van meestentijds 100 km/u en dat vind ik helemaal niet slecht. Dat zou betekenen dat je over de snelweg rijdend met 100 km/u met gemak 500+ km haalt. Totaal heb ik vandaag 264,6 km gereden en daarvoor 47 procent acculading verbruikt dus voor de hele dag (= 30/50/60/70/80/100 km/u) zou ik dan uitkomen op een theoretische actieradius van 563 km en dat is werkelijk ongehoord goed vergeleken met de elektrische auto’s van andere automerken. De Hyundai Kona electric is dan ook dé elektrische auto die je het beste kunt kopen als je persé geen Tesla wilt. Heb je die mensen dan? Ja die heb je echt en dat zijn meestal mensen die geen Tesla kunnen betalen maar dat mag ik natuurlijk niet zeggen.

Oplaadpaal en “Hoi”
Thuis had ik al ontdekt dat Drenthe pure prehistorie is als het op oplaadpalen aankomt want waar er in Leiden e.o. honderden oplaadpalen staan heb je er in Assen e.o. maar hooguit iets van enkele tientallen. Ik had thuis een oplaadpaal in het dorpje Hijken gevonden wat op slechts 5,6 km fietsen van Het Grote Zand ligt. Maar die oplaadpaal was dus reeds gesloopt, de rechterkant van het dubbele laadpunt was defect en van de linkerkant ging het laadlampje reeds paars branden als ik alleen maar de oplaadkabel in het contactpunt stopte. Fijn bedankt tuig van de richel! En dus zat er niets anders op dan door te rijden naar een bedrijventerrein in Beilen waar het Ingenieursbureau Invent een stuk of tien oplaadpalen heeft staan. Uiteraard hing ik ‘m achteraf bezien aan de verkeerde oplaadpaal van slechts 4 kW want er bleken helemaal achteraan nog twee oplaadpalen van 11 kW te staan zag ik thuis gekomen op Oplaadpalen-punt-nl. Om 09.00u hing ik ‘m aan de oplaadpaal waarna het display in de auto aangaf dat het laden van 50 procent van de Li-ion accu maar liefst 12,5 uur zou duren. Enigszins balend fietste ik terug naar ‘Het Grote Zand’ maar ach ik was toch niet meer van plan te gaan rijden dus zo erg was het nou ook weer niet. Na het avondeten heb ik de Hyundai Kona electric weer opgehaald en toen ik bezig was het laadsnoer op te rollen fietste er op het verder doodstille industrieterrein een Drent langs op zijn fiets die heel hard “Hoi” naar mij riep. Dat is toch prachtig of niet dan en ik moest even glimlachen nadat ik uiteraard “Hoi” terug geroepen had. Zondagochtend zijn we eerst naar voormalig concentratiekamp Westerbork gefietst waar mij direct opviel hoe weinig respect er is voor het verleden. Er lag overal zwerfvuil en toen we langs een treinwagon (het onderstel is uit de oorlogstijd de opbouw niet) liepen zag ik dat de trapjes aan de zijkant met behulp van plexiglas waren geblokkeerd. Alleen al de gedachte dat je op zo’n treinwagon zou klimmen voor een foto of selfie vind ik werkelijk onbestaanbaar. En ook het feit dat de Nederlandse regering heeft toegestaan dat er tussen 1968 en 1970 grote radio-telescopen zijn gebouwd op dit terrein zegt alles over het totale gebrek aan inlevingsvermogen. Maar dan wel elk jaar daar staan met hun hypocriete koppen voor de jaarlijkse herdenking bij het monument van de treinrails. Ach ja politici erger dan deze mensensoort vind je niet op deze planeet.

In de middag zijn we een rondje gaan rijden door de omgeving en wel van Hooghalen -> Hijken -> Brunsting -> Lheebroek -> Dwingeloo -> Diever -> Oude Willem -> Hoogersmilde -> Hijkersmilde -> Smilde -> Laaghalen -> Hooghalen. Omdat we lekker wilden genieten heb ik zoveel mogelijk 50-60 km/u wegen gereden. In Drenthe kan dat omdat je naast de meeste provinciale 80 km/u wegen ventwegen hebt voor het landbouwverkeer zoals combines en tractoren. Het werd dus een zuinigheidsrit binnendoor vergelijkbaar met die van Katwijk aan Zee naar Overveen vice versa maar dan nog zuiniger. Het lekkere aan rijden in Drenthe is dat het in vergelijking met de Randstad werkelijk ongekend rustig is zelfs in de zomervakantie. Niet zo gek want in de gehele provincie Drenthe wonen er ruim 45.000 minder mensen dan in de stad Den Haag oftewel 6.523 inwoners per km2 in Den Haag tegen 187 inwoners per km2 in Drenthe. Ik snap het dan ook wel dat er mensen zijn uit de Randstad die hier een huisje kopen zoals Henk & Nady waarvan wij het huisje huurden op Het Grote Zand. Je hersenen en je lichaam komen hier echt volledig tot rust en terug in de Randstad verbaasde ik me weer over al die totaal opgefokte idioten. En dan bedoel ik met name die kk-roepende gekkies met één hersencel. Bij het plaatsje Dieverbrug was er nog even een hele lange opstopping omdat de burg net niet helemaal meer dicht wilde. Op 10 centimeter na was de brug dicht maar ja dat was niet genoeg. Ik ben toen maar via Geeuwenbrug omgereden en hoorde van de brugwachter daar dat ze brug in Dieverbrug na een hoop ellende (lees: defecten aan de lopende band) net weer omgebouwd hadden van bediening op afstand naar handbediend maar dat de brug nog steeds elke keer weer defecten vertoonde. Goed bezig Rijkswaterstaat, man, man. Vlak voor Diever belandden we trouwens nog op een ventweg met rechts een weiland waar ik maar liefst meer dan 30 ooievaars heb geteld. En dan lees ik dat het aantal kinderen in Nederland hard afneemt… Huh? Onderweg naar Oude Willem zagen we trouwens nog een boer die met paarden aan het hooien was. Al met al was het een erg mooie en leuke rit door het fantastisch mooie Drenthe. Ik heb meest 40-50-60 km/u gereden – Totaal 65,7 km gereden en 8 procent acculading verbruikt = 65,7/8 = 8,21 km per procent acculading = 821 km actieradius per volle Li-ion accu. Goed man!

Assen
Helaas is er geen TT verreden dit jaar maar wie weet is volgend jaar alles weer normaal. Assen heette heel vroeger trouwens Hassen maar men legt ook een link met de daar veel voorkomende boom genaamd Es wat in meervoud Essen is. Ik ben nog nooit in Assen geweest dus dat was wel leuk voor mij. De weg er naartoe vanaf Hooghalen is rechttoe rechtaan dus niets bijzonders. Dit was mijn vijfde dag in de vernieuwde Hyundai Kona electric en ik kan niet anders zeggen dan dat Hyundai deze toch al niet slechte auto nog weer heeft wete te verbeteren. Het allerleukste aan deze Hyundai Kona electric blijf ik vinden dat je het ESP en het TRC volledig uit kunt zetten. Daardoor kun je letterlijk met rokende banden de bocht uit komen iets dat totaal niet bij deze auto past maar stiekem wel ongelofelijk leuk is. Als ik moet kiezen tussen een elektrische auto en een brandstofauto zal ik altijd kiezen voor een elektrische auto maar dat is niet vanwege deze reden. Een elektrische auto heeft louter voordelen: lekker stil – snel als het moet – uitstekende balans – lage kosten opladen en zo zijn er vast nog wel een paar te verzinnen. Het ritje naar Assen was heerlijk en dat komt vooral omdat het hier in Drenthe zo lekker rustig is op de weg en omdat je geen agressieve verkeershufters hebt hier. Ik ben er in vijf dagen tijd althans nog niet eentje tegen gekomen. Eenmaal dicht bij het centrum ging ik met behulp van de NavSat op zoek naar een oplaadpaal en dat viel even tegen want op maar liefst drie plekken stond niet de oplaadpaal die er volgens de NavSat toch echt moest staan. De handigste oplossing is dan om een grote parkeergarage te zoeken want daar staan altijd oplaadpalen is mijn ervaring. Nou uh niet dus want de eerste parkeergarage Mercurius had geen oplaadpalen maar gelukkig wist de mannenstem achter het drukknopje dat de parkeergarage Triade even verderop wel twee oplaadpalen heeft. Ik dus heel moeilijk achteruit gereden (wat was ik blij met die achteruitrijcamera) want dat was toch wel verdraaide smal en dan stond er natuurlijk ook nog een auto achter mij.

En inderdaad in de Parkeergarage van het Triade winkelcentrum stonden twee oplaadpalen en wat denk je? Er stond een ouder model Hyundai Kona electric te laden aan één van de twee oplaadpalen. Die andere oplaadpaal was dus gelukkig nog vrij en het bleek een 11 kW exemplaar maar gek genoeg duurde het opladen van 22 procent 3,5 uur volgens het display. Dat is tweemaal zo lang als aan eenzelfde 11 kW oplaadpaal bij mij thuis voor de deur. Nou heb ik toevallig een keer een technicus gesproken die de oplaadpaal bij mij voor de deur stond te repareren en die vertelde mij dat die oplaadpaal regelmatig defect was omdat de gemeente bespaard had op een bepaald belangrijk elektronisch onderdeel. Dat belangrijke elektronische onderdeel was er in principe één van nodig maar als er twee auto’s tegelijk aan de oplaadpaal stonden te laden was het beter dat er twee van die belangrijke elektronische onderdelen in die oplaadpaal waren gemonteerd. Zo leer je nog eens wat over oplaadpalen maar of je er wat aan hebt. We zijn eerst naar het Drents museum gegaan want daar was een mooie tentoonstelling genaamd Barbizon van het noorden – De ontdekking van het Drentse landschap 1850-1950. Er waren allemaal schilderijen te zien van beroemde schilders als Jozef Israëls, Julius van de Sande Bakhuyzen, Hendrik Willem Mesdag, Vincent van Gogh en Max Liebermann. En ik moet eerlijk zeggen dat het een zeer fraaie tentoonstelling was van een Drenthe dat helaas niet meer bestaat. Daarna hebben we nog even gewinkeld, boodschappen gedaan en een ijsje gegeten. Terug gekomen bij de Hyundai Kona electric bleek deze net niet helemaal opgeladen (het lampje op de oplaadpaal brandde nog paars) maar toen ik ‘m startte stond er toch echt 100 procent op het display. Waarschijnlijk was dat net aan want na 50 meter rijden sprong het percentage al van 100 op 99.

Thuis opladen
Op dinsdag hebben we weer een fraaie rondrit gemaakt dit keer van Zwiggelte -> Westerbork -> Orvelte daar lekker rond gelopen (= soort van openluchtmuseum) -> Wezuperbrug -> Odoorn -> Valthe -> Exloo -> Buinen -> Borger -> Schoonloo -> Elp/De Strohoed Pannenkoekenboerderij -> Westerbork/boodschappen Jumbo -> Hooghalen. Het was een rondrit over mooie maar wel zeer smalle doodstille wegen waar ik elke keer met gemak de graskant/gravel/zand in kon want ja Crossover hè. Het rustige langzame rijden dat we bijna de hele dag hebben gedaan is in een elektrische auto vele malen fijner dan in een brandstofauto of dat nou een benzine/diesel en automaat/handgeschakeld is. De zeer directe gasreactie van een elektrische auto en het feit dat deze een singlespeed versnellingsbak heeft maken het rijden tot een genot dat zijn gelijke (= met een gewone brandstofauto) niet kent. En ik moet zeggen dat deze Hyundai Kona electric de Tesla Model 3 redelijk dicht weet te benaderen qua rijplezier. Het grote voordeel van deze Hyundai Kona electric is dat deze auto maar liefst 4 rijmodi heeft namelijk Eco+/ Eco – Comfort – Sport en dat die ook echt duidelijk voelbaar verschillen. Maar ze verschillen niet alleen ze hebben ook echt een duidelijke en bruikbare functie. Heb je totaal geen haast en alle tijd van de wereld en/of heb je geen zin om tijdens een lange rit onderweg te snelladen dan moet je altijd kiezen voor de Eco+ rijmodus. Woensdag zijn we nog via een mooie route binnendoor naar Hoogeveen gereden, ook een stad in Drenthe waar ik nog nooit was geweest. In de straat in Hoogeveen waar volgens de NavSat oplaadpaal-zoekfunctie een oplaadpaal zou moeten staan stond er geen een maar even verderop op een parkeerplaats waar er geen een zou horen te staan stond er wel eentje. Gelukkig was dat een 11 kW oplaadpaal en dus was bij terugkomst de accu opgeladen van 78 procent naar 91 procent. Bij thuiskomst stond ie op 86 procent en dus besloot ik voor de lol eens met behulp van de thuislader via het gewone stopcontact op te laden want 14 procent (= 8,96 kW) is wel te doen via het gewone stopcontact. Gelukkig had Henk (de eigenaar van het huisje die ik goed ken) een verlengsnoer in het opberghok opgehangen en was het wasmachine-stopcontact 2,2 kW. Na aansluiten gaf het display in de auto aan dat het 5 uur en 40 minuten dus dan zou het opladen rond 22.40u klaar zijn. Dat voor de lol is niet helemaal waar want ik wilde namelijk persé op de dag van vertrek met een 100 procent volle Li-ion accu vertrekken vanaf het vakantiehuisje. Dit is de enige manier om een goede betrouwbare meting te doen want op de heenweg was ik tenslotte ook met een 100 procent volle Li-ion accu vertrokken. Na het opladen ben ik nog even achterin gaan zitten achter de bestuurdersstoel want dat vergeet ik nog wel eens. De zit achterin is prima qua beenruimte en een rit van Leiden naar Drenthe is dus geen enkel probleem. Wat trouwens ook prima is dat is het Krell Premium-audiosysteem met 8 luidsprekers. Lekker geluidje en zowel mijn USB-stick als mijn iPod Touch deden het prima. Je kunt op het display makkelijk en snel door de lijst van liedjes heen scrollen en het display reageert snel op elke vingertik of swipe.

Eerder naar huis
Op het internet had ik woensdagavond gezien dat het in en rond De Stevenshof (= woonwijk in Leiden waar mijn moeder woont) er sprake was van een verschrikkelijk verkeersinfarct. Dat kwam vanwege de sluiting van de Churchillbrug waar de N206 hoofdweg overheen gaat, de drukste verkeersweg dwars van Leiden dus dan weet je het wel. Woensdag zijn we overdag nog even heerlijk op en neer naar Grolloo gereden de woonplaats van Johan Derksen. ‘s Middags heb ik de auto weer opgeladen met de thuislader naar 100 procent. Donderdagmiddag keken mijn moeder en ik elkaar aan en we dachten allebei hetzelfde namelijk laten we maar donderdagavond vertrekken. Dan weten we in ieder geval zeker dat we op tijd thuis zijn zonder files of wat dan ook want het zou vrijdag ook druk worden op de weg. Stel je voor zeg dat we vrijdagochtend waren vertrokken en dat we in Leiden aangekomen er meer dan een half uur over zouden doen om thuis te komen. Dan kom je echt met een hele grote kater thuis en daar hadden we allebei absoluut geen zin in. Het werd een werkelijk probleemloze rit naar huis waarbij ik wel stevig door gereden heb met meest 120 km/u en af en toe uitschieters naar 130 – 150 km/u. Ik heb in de rijmodus Comfort gereden omdat dat de meest gebruikte rijmodus in het dagelijks gebruik zal zijn.
Donderdagavond naar huis met 120 km/u op de Cruise Control in de rijmodus Comfort
Vertrektijd: 20.30u – V 100 procent – Actieradius: 481 km – Tripmeter: 0,0 km
Aankomsttijd: 22.50u – A 39 procent – Actieradius: 159 km – Tripmeter: 229 km
Theoretische actieradius na thuiskomst met een volle Li-ion accu: 375 km
Al met al een fantastisch resultaat en dit is wat mij betreft na Tesla de beste elektrische auto die er te koop is samen met de Kia e-Niro. Er is overigens ook nog een 39 kWh-versie waarmee je omgerekend dus 367 km zou kunnen halen met 100 km/u in de Eco+ rijmodus en 228,5 km met 120 km/u in de Comfort rijmodus. Met die Hyundai Kona electric 39 kWh had ik in de Eco+ rijmodus dus ook makkelijk non-stop naar Hooghalen kunnen rijden. En dat allemaal dankzij de geconditioneerde Li-ion accu waarvoor Hyundai terecht heeft gekozen.

Remmen huh?
Toen ik de Hyundai Kona electric terug moest brengen realiseerde ik mij pas dat ik de gehele testweek vrijwel niet had geremd. Ik had vrijwel uitsluitend met de linker stuurflipper geremd. Door die in één vloeiende beweging naar je toe te trekken rem je met 3 pijltjes hard genoeg af om op tijd tot stilstand te komen. Want dat is het mooie aan deze manier van afremmen je kunt de auto volledig stil zetten. Zelfs als ik dacht dat ga ik niet halen dan haalde ik het 9 van de 10 keer toch om op tijd stil te staan achter mijn voorligger. De remlichten gaan overigens branden in deze stand zodat je achterligger weet dat je afremt. Trek je de stuurflipper even kort naar je toe en rem je dus af met 1 pijl of 2 pijlen dan gaat de remlichten niet branden. De auto remt dan wel af maar niet zo hard als met 3 pijlen en je moet met de rechter stuurflipper weer van 2 pijlen/1 pijl naar 0 pijlen. Er zit ook nog een stand Auto op maar die heb ik niet gebruikt die vond ik irritant ik regel de mate van remmen liever zelf. Deze auto heeft vier geventileerde schijven rondom dus mocht je een keer hard moeten remmen dan wel een noodstop maken dan is dat geen enkel probleem. Ik heb uiteraard even een noodstop gemaakt en ik stond ruim op tijd stil.

 

Specificaties

Jaargang

2020

Carrosserie

crossover

Transmissie

singlespeed

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Electriciteit

Type motor

Elektrisch

Acceleratie (0-100/sec)

7,6 seconden

Topsnelheid

167km/u

Vermogen

150/(204) kW (pk)/rpm

Koppel

395 nm/rpm

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Geventileerde schijven

Draaicirkel

10,6 meter

Overig

Velgen

17-inch

Milieu en veiligheid

C02 uitstoot

0 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.180 mm

Breedte

1.800 mm

Hoogte

1.570 mm

Wielbasis

2.600 mm

Spoorbreedte voor

1.564 mm

Spoorbreedte achter

1.575 mm

Massa leeg

1.510 kg

Max. toelaatbare massa

2.020 kg

Laadvermogen

510 kg

Aanhanger geremd

300 kg

Aanhanger ongeremd

300 kg

inhoud bagageruimte

332 liter

Bandenmaat

215/55-R17

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand