Nissan X-Trail Tekna DIG-T 160 DCT 7-zits 2020 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Nissan Nederland

Opvallend en ook opvallend goed

Samenvatting
Toen ik thuis gekomen wat persfoto’s wilde downloaden zag ik tot mijn grote verbazing dat Nissan deze X-Trail op de media-site onder de Crossovers heeft gezet terwijl er in de brochure dit staat: “Een ruime SUV en zuinig brandstofverbruik zijn niet langer tegenstrijdig. Dat is wat de X-Trail u aanbiedt.” Gezien de grootte van deze auto zou ik ‘m persoonlijk een SUV willen noemen maar ook gezien de Intelligent 4×4 uitvoeringen in de prijslijst. Toen ik de Nissan X-Trail had gereserveerd kreeg ik niet vraag of ik een benzine- of dieselversie en/of een voorwielaangedreven of intelligente 4×4 aandrijving wilde testen. Soms krijg ik die namelijk wel maar ik had er gewoon niet aan gedacht. Persoonlijk had ik het liefst de dieselversie met intelligente 4×4-aandrijving getest. Maar goed een voorwielaangedreven benzineversie is een grotere uitdaging qua verbruik en rijden in het grensbereik. Deze benzineversie is overigens alleen leverbaar als voorwielaandrijver en dat is logisch gezien het lage koppel van een benzinemotor. Deze Nissan X-Trail verraste mij door zijn uitstekende wegligging maar ook door het lekkere rijden. Het enige dat voor mijn gevoel niet klopte was als ik gaf gas de motor veel toeren maakte maar niet hard vooruit leek te gaan. Dat komt vast omdat het een maar 1.3-liter motor met een hoog vermogen is. Persoonlijk vind ik een motor met een grotere cilinderinhoud fijner omdat dat het meer bij dit soort auto’s past. Deze Nissan X-Trail heeft een ECO-rijmodus maar desondanks is het benzineverbruik door de boot genomen behoorlijk hoog. Ik moest echt heel erg netjes rijden om aan die 1:18 te komen. Wat mij wel verraste is de uitstekende wegligging van deze SUV, en dat komt op het conto van van de vering/demping, de grip van de banden en de onafhankelijke wielophanging. Wat betreft de passagiers achterin die zitten als een vorst maar de twee extra zitplaatsen – dus 6 en 7 – zijn hooguit geschikt voor kleine kinderen. De bagageruimte van de 5-zits configuratie is uitstekend en zelfs in de 7-zits configuratie kun je nog een aantal koffers kwijt. De audio is prima maar helaas levert Nissen het Bose premium audiosysteem met 8 luidsprekers niet in combinatie met een 3e zitrij en dat vind ik heel erg jammer.

Plus: Bagageruimte – Driveability – Ruim – Stuurgevoel – Wegligging – Zit

Min: Verbruik

Testverslag
Vlak voor het ophalen van de nieuwe Nissan X-Trail ben ik nog even heerlijk gemasseerd. Nee niet omdat ik heftig Off Road zou gaan rijden met de nieuwe Nissan X-Trail maar vanwege een totaal andere reden. Ik was teruggekomen van mijn vakantie uit Drenthe met een ongelofelijk zeurend en branderig gevoel (= geen spierpijn) in de spieren van de rechterkant van mijn nek, mijn rechterschouder en rechter bovenarm. Nou heb ik zelf een cursus Sportmassage gedaan dus ik wist al wat voor felle pijn (= spierknoop los maken) ik tegemoet ging. Maar ja wie beter wil worden moet pijn lijden! Na de massage ben ik op mijn kleine Honda MSX 125 gesprongen en helemaal binnendoor naar Nissan Nederland gereden. Dat is een erg leuk scheurritje waarvan ik letterlijk elke centimeter op de route kan dromen dus ik ging er in elke bocht helemaal voor. Helaas was de PR Manager er niet en na het in ontvangst nemen van de contactsleutel aan de balie kon ik er alweer vandoor. Ik opende de oranje Nissan X-Trail op grote afstand door de keyless entry contactsleutel naast mijn hoofd te houden. Een erg leuke truc die veel mensen amper willen geloven als ik ‘m aan ze demonstreer. Maar ja als ik op een afstand van 50 meter de auto ontgrendel – de knipperlichten knipperen = bewijs – met de contactsleutel tegen mijn hoofd wat niet lukt als ik de contactsleutel niet tegen mijn hoofd houd dan moeten ze het wel geloven. De Engelse professor Roger Bowley heeft daar een heel leuk informatief filmpje over gemaakt.

Unlocking a car with your Brain

Na het instappen had ik zoiets van “Wow!” want niet alleen de buitenkant heeft een felle kleur oranje ook de leren bekleding is lekker fel van kleur. Nissan noemt het beige in de prijslijst maar ik vind het meer op bruin-oranje lijken. Persoonlijk hou ik wel van een dergelijke felle lak- en interieurkleur. Na het stuur, de bestuurdersstoel en de spiegels afgesteld te hebben startte ik de motor en reed rustig richting de A5. Om de oprit naar de A5 vrij te hebben moest ik even gas geven om een Renault Talisman voor te blijven. In de veronderstelling in een 4-wielaangedreven Nissan X-Trail te rijden reed ik lekker hard door de slingerende opritbocht heen. Gelukkig ging het goed want thuis gekomen zag ik pas dat ik een voorwielaangedreven benzineversie mee had gekregen. Dom van mij want er zat geen draaiknop (= voor 2WD/AUTO/LOCK, AUTO = Intelligent 4×4) op de midden-console dus ik had het direct na het instappen kunnen nee zelfs moeten zien. Op de A5 heb ik direct de Cruise Control geactiveerd en dat bleek er eentje van het gewone type te zijn. Dat was wel weer even wennen na de Hyundai Kona electric met ACC want als je in gedachten rijdt doe je dat soms zo op de automatische piloot dat je het zomaar vergeet. Ik wissel zo vaak van auto dat ik daar écht goed op moet letten die eerste dag. Zo overkomt het mij minimaal één keer per jaar dat ik van een automaat overstap in een handgeschakelde auto en dan op een stoplicht afrijdend totaal vergeet de koppeling in te trappen. Moet kunnen want wees nou eerlijk andersom – iets intrappen dat er helemaal niet zit – zou erger zijn. Toch?

Banden met asfaltlijm
Op de A5 rijdend zag ik dat het nog lekker vroeg in de middag was en omdat ik toch niet ging zwemmen vanwege mijn spieren besloot ik er bij Hoofddorp af te gaan en binnendoor via Rijsenhout naar huis te rijden. Dan had ik die 1.000-drempelweg ook maar alvast gehad ja toch niet dan. Deze afslag neem ik nog maar zeer zelden dus ik moest even nadenken welke kant ik ook alweer op moest. Vroeger had je hier een hele mooie lange 180-graden afslag vergelijkbaar met die bij Leidschendam alleen dan nog mooier. Tegenwoordig is het een listige slinger en dan een haakse bocht naar links. Omdat iedereen rechts bleef rijden kon ik ze mooi inhalen en meteen links voorsorteren. Omdat ik de snelheid hoog hield voelt deze flauwe slinger wat heftiger aan maar de Nissan X-Trail liet zich er met groot gemak doorheen sturen. De haakse bocht naar links ging ook uitstekend en dat verraste mij toch wel want het is tenslotte toch een grote auto met lange veerwegen. Op de N201 nam ik de afslag naar Rijsenhout/Schiphol-Rijk en ook dat is een mooie afslag, een lange flauwe bocht met een haakse rechterbocht aan het einde. Ik reed er lekker strak doorheen en dat voelde ook weer goed aan. Op naar de 1.000-drempelweg en ik was benieuwd hoe de vering/demping aan zou voelen op de snelheidsbrekers en verkeersdrempels. Helaas reed er een kleine vrachtwagen voor mij maar gelukkig sloeg die al snel linksaf en had ik de weg vrij. De eerste verkeersdrempels voelden goed aan dus de vering/demping van deze Nissan X-Trail is duidelijk veel aandacht aan besteed door de technici van Nissan. Na de kruising middenin Rijsenhout begint de lange rechte weg met de vele snelheidsbrekers. De eerste snelheidsbreker reed ik met 50 km/u overheen en dat is voor veel auto’s al een te hoge snelheid. Als de vering/demping van matige kwaliteit is dan hoor je al snel een boink-geluid na de snelheidsbreker omdat de achterwielen even kort los komen van het asfalt. Ik voerde de snelheid langzaam op en tot mijn verbazing bleven de achterwielen zelfs bij een snelheid van 70 km/u nog aan het asfalt gekleefd zitten. Om deze reden wil ik de vering/demping dan ook niet als uitstekend kwalificeren maar als subliem. Uiteraard heb ik de snelheid ook nog even opgevoerd tot 120 km/u en ook dat voelde nog steeds prima aan.

Bij Leimuiden aangekomen besloot ik toch maar naar de A44 te rijden want ik herinnerde mij ineens dat ik nog wat moest doen. Eenmaal op de snelweg zag ik in de verte een file staan en mijn inschatting was dat de snelwegbrug weer eens een half uur open stond voor een kudde zeilboot-yuppen met masten 1.000 maal langer dan hun piemel. Ik ben dus toch maar de snelweg af gegaan en richting Kaageiland en Nieuwe Wetering gereden om alsnog binnendoor naar Leiden te rijden. Dat kwam goed uit want ik moest toch nog langs Ab Motoren waar ik dan vlak langs rij. In Oude Wetering is een 30-zone en heb ik dus meteen even de minimum snelheid van de Cruise Control uitgetest. De minimum snelheid is 30 km/u en met de SET/RES-knop kun je de ingestelde snelheid met +/- 1 km/u verhogen of verlagen. Vasthouden levert geen +/- 5 of 10 km/u op zoals meestal het geval is. Jammer want dt vind ik persoonlijk toch altijd wel erg handig. Tevens ontdekte ik de knop om de ECO-rijmodus in te schakelen, vreemd dat die zo linksonder het stuur ver weggestopt zit. Na een kort bezoek aan Ab heb ik de benzinetank om de hoek even vol gegooid zodat ik bij de eerstvolgende tankbeurt een correcte verbruiksmeting zou hebben. Op weg naar huis was ik benieuwd naar de drukte want ze hebben de Churchillbrug afgesloten waardoor de drukste verkeersader (de N206) door Leiden heen is afgesloten van maandag 20 juli tot en met maandag 14 september. Al het verkeer moet dus linksaf of rechtsaf over de Haagweg via De Stevenshof dan wel de Morsweg richting de A44 en de kuststreek. Toen ik bij Het Corpus de A44 verliet viel de drukte mee zag ik maar bij Holiday Inn aangekomen stond er een lange file richting De Stevenshof. Ik ben dus maar linksaf geslagen en via het Diamantplein om de file heen gereden. Dat kwam goed uit want op die route heb je een paar mooie hoge verkeersdrempels liggen. Ik vloog er werkelijk fantastisch mooi overheen en zelfs de scheve verkeersdrempel aan het einde was geen enkel probleem. Wat een heerlijke onder-alle-omstandigheden comfortabele auto is dit.

7-zitter
Direct na het avondeten ben ik naar mijn garage gereden om de Samsonite kofferset te fotograferen. Daar ontdekte ik bij het openen van de achterklep dat ik de 7-zits versie had meegekregen. Tegenwoordig heb ik een mooi nieuw plekje gevonden waar ik in alle rust de kofferset kan fotograferen. Op een mooie parkeerplaats en nog vlakbij ook. Toen ik net klaar was met fotograferen bedacht ik me dat ik ook nog de 7-zits configuratie moest fotograferen. Dat zijn maar een paar koffers maar ik wil die foto’s toch altijd wel hebben want hoe klein ook bagageruimte is bagageruimte. In de 5-zitsconfiguratie is de bagageruimte uitstekend. Op 57 liter na past de gehele 472-liter SUV-kofferset erin. In de 7-zits configuratie past er toch nog 113 liter aan koffers in en ook dat is netjes te noemen want als je een dagje uit gaat met zijn zeven volwassenen/kinderen heb je niet veel meer nodig dan dat. De achterbank kan trouwens in twee delen naar voren geschoven (linkerdeel 2 zitplaatsen + rechterdeel 1 zitplaats) worden zodat er zelfs nog meer in de bagageruimte past maar dat gebruik je alleen in uitzonderlijke gevallen dus daar heb ik geen foto’s van gemaakt. Dat de achterbank naar voren geschoven kan worden kwam ik op een rare manier achter. Blijkbaar had diegene voor mij de boel niet goed terug geschoven en vast geklikt waardoor tijdens een noodstop (test ik altijd bij elke auto) het linkerdeel met een harde klap naar voren schoot zodat het net leek alsof er een auto achterop mij knalde. Verder ontdekte ik tijdens de fotograferen van de kofferset dat de rolhoes verkeerd om gemonteerd zat en in benzinetank zat ook ruim 6 liter te weinig….. tja dat zegt toch wel alles over die vorige bestuurder.

Samsonite kofferset

5-zitsconfiguratie
Met hoedenplank: 4×50-liter + 2×33-liter
Zonder hoedenplank: 3×70-liter + 2×50-liter + 2×33-liter + 2×13-liter

7-zits configuratie
50-liter + 2×33-liter

Na het fotograferen van de Samsonite kofferset ben ik naar huis gereden en heb onderweg het schuifdak even open gedaan. Naast het schuifdak zit er ook een verschuifbare zonnewering in die je in elke stand kunt zetten die je maar wilt. Vanwege de puinhoop op de weg door de sluiting van de Churchillbrug ben ik maar over Voorschoten naar huis gereden. Die weg is rustiger en ook nog eens leuk om te rijden want lekker bochten. Voor een stoplicht valt de motor steeds uit en blijft uit zolang je het rempedaal ingetrapt houdt. Ik vind wel dat het aanslaan en vervolgens optrekken net even te lang duurt maar het kan hinderlijker zoals in de Nissan Juke maar die had Autohold en deze Nissan X-Trail gelukkig niet. De automatische versnellingsbak is er één van het type met een dubbele koppeling en 7 versnellingen en ik moet zeggen die doet zijn werk uitstekend. Wat ik wel raar vind aanvoelen is dat als je plankgas geeft de Nissan veel toeren lijkt te maken maar weinig doet. Dat is niet zo natuurlijk want dit is geen CVT maar ja normaal gesproken test ik de X-Trail meestal als 4×4 met een dieselmotor en dat trekt veel lekkerder van onderuit. Met een benzinemotor moet je veel meer toeren maken en dat voelt in een grote zware auto (met mij erin ruim boven de 1.600 kg) zoals deze wat onwennig aan. Grappige is dat mijn zwager tijdens de fotoshoot zondag exact hetzelfde tegen mij zei zonder dat we er samen over gesproken hadden tijdens het rijden op weg naar de fotolocatie. Het is best fijn dat ik altijd met dezelfde persoon de fotoshoot doe want daardoor krijg ik uitstekende feedback die ik kan vergelijken met mijn bevindingen. En heel soms zie ik zelfs wel eens iets over het hoofd wat mijn zwager dus wel ziet. Net als Bas de eigenaar van Autobeklederij v/d Werf die ziet ook heel vaak dingen die ik als leek gewoon niet weet. Deze Nissan X-Trail kon gezien de nette afwerking uiteraard de goedkeuring van Bas wegdragen alhoewel hij de felle kleur van de bekleding wel wat té vond. Maar na wat positieve woorden van mijn kant moest hij me wel gelijk geven dat het wel goed bij de felle lakkleur past.

De van-alles-dag
Zaterdagochtend ben ik eerst naar de grote Appie geweest met mijn moeder en die was uiteraard zeer te spreken over de hoge maar tevens ook brede instap. Direct na het instappen kwam er een Opel Adam met daarin mijn altijd vrolijke Surinaamse buurvrouw en haar moeder (die over was uit Suriname) naast onze auto staan en die moesten allebei hard lachen toen ik gekscherend zei: “Jup deze testauto is niet alleen veel te groot maar ook veel te opvallend.” Ze vonden ‘m allebei erg mooi dus alweer een paar fans erbij. Toen ik de bocht om reed begon ik weer aan mezelf te twijfelen want op de lage-korte snelheidsbrekers voelde ik toch echt enige vorm van stick-slip. Het was niet zo erg als bij de Hyundai Kona electric maar het klopt niet met het comfort op de verkeersdrempels. Normaal gesproken moet ik met uitstekende vering/demping dan ook helemaal niets voelen op deze lage-korte snelheidsbrekers. Maar ach dat kleine beetje stick-slip is na 10.000 km wel verdwenen want het is niets meer dan het inslijten van de chromen zuigerstang op de kunststof bus. De enige reden van stick-slip is de kwaliteit van het chroom van de zuigerstang en de kwaliteit van het kunststof van de bus, bij topkwaliteit van beiden treedt er geen stick-slip op. Feit is dat de vering/demping van deze Nissan X-Trail erg goed past bij deze auto, niet té comfortabel maar precies goed waardoor de auto lekker strak stuurt voor een SUV en op de verkeersdrempels (en eventueel licht terrein) uitstekend aanvoelt. Thuis gekomen belde mijn jongste zus of ik haar zoon Sander toch op kon komen halen in Katwijk aan Zee. Daar had ik wel even zin in dus ik ben na het middageten in de Nissan X-Trail gesprongen en weer naar Katwijk aan Zee gereden. Ik ben over de ventweg langs voormalig MarineVliegkamp Valkenburg gereden vanwege de snelheidsbrekers, verkeersdrempels en mooie S-bocht voor en op dat traject. Dit keer reed ik met iets meer snelheid over de snelheidsbrekers vlak om de hoek bij mijn huis en dan merk je niets van de stick-slip wat logisch is maar wel leuk om te testen. De S-bocht onder de N206 door ging heerlijk en ik weet nog steeds niet of ik deze bocht nou leuker vindt van of naar Valkenburg ZH.

Feit is dat de bocht naar Valkenburg ZH toe een grotere radius heeft en dus makkelijker is. Maar makkelijker is meestal leuker maar ook minder spannend. De verkeersdrempels op de weg voor de S-bocht reed ik ook harder dan normaal overheen en door de slinger in de weg vanwege de vluchtheuvel creëer je onrust. De mate van onrust hangt af van de stijfheid van het onderstel en de kwaliteit van de vering/demping en in geringe mate de banden (de wanglengte + wanddikte van een band bepalen de stijfheid van de band). Zo heeft deze Nissan X-Trail ondanks dat-ie voorwielaangedreven is Goodyear EfficientGrip 4×4 SUV banden. Voor het langere tijd rijden in het zand – bv. op het strand – is het gebruikelijk de banden leeg te laten lopen tot pak ‘m beet 1 atmosfeer. Zo’n band zakt dan door zijn wangen heen zeg maar en dan is het logisch dat een wang van zo’n band dikker is en dus stijver dan van een normale band. Zo zie je maar weer wat voor verhaal er achter een band kan zitten en dat een band dus nog veel belangrijker is dan alleen maar het leveren van grip. Daarom vind ik auto’s testen ook zo leuk want het is geen dom rondje rijden om de kerk. Het is je heel goed inlezen, goed kijken en vooral heel goed voelen wat er gebeurt als je aan het testen bent. En daar bovenop komen dan ook nog de actiefoto’s die ook weer een iets kunnen vertellen over de vering/demping en dus de wegligging. Maar dus ook over de vervorming van de banden in een snel genomen bocht en op de foto’s kon ik dus goed zien dat deze banden minder vervormen dan normale banden. Ik kan het wel beweren maar de foto levert het bewijs van wat ik dus schrijf. Na het ophalen ben ik uiteraard via ‘t Heen naar huis gereden. “Hou je even goed vast”, zei ik tegen Sander die gelukkig niet bang is. Ik schakelde het ESP uit en klapte versnellingspook in de M(anuele)-stand en schakelde terug naar M2. Ik reed rustig op de apex van de bocht af en gaf bij de apex aangekomen in één keer plankgas. De Nissan X-Trail ging er vandoor en vloog met permanent piepende banden perfect op de grens rijdend (dankzij het Intelligent Trace Control) door de opritbocht heen.

Totaal mislukte zuinigheidsrit
En nee ik bedoel daarmee niet de zuinigheidsrit zelf maar het feit dat deze zuinigheidsrit totaal mislukt is door iets anders. Toen ik na een zeer geslaagde zuinigheidsrit de Nissan X-Trail ging aftanken voor de grote Appie in Katwijk aan Zee stopte de benzinepomp er zomaar ineens mee. Nadat de het pistool de eerste keer door klikte (ik klik altijd 3 maal door) hield-ie er gewoon doodleuk mee op. Toen ik naar het bedrag en het aantal liters keek stonden de led-cijfertjes te knipperen. Huh? Geen idee wat er aan de hand was maar ik heb maar opnieuw mijn pinpas in de pinpaal gestoken en voor hetzelfde pompnummer gekozen en ik kon weer gewoon tanken alleen kwam ik op 4,5 liter E5 uit (= 1:15,5) en daar klopte volgens mij helemaal niets van. Na eenmaal doorklikken past er niet nog meer dan 1 liter E5 in tenzij er natuurlijk teveel tijd tussen zat zoals nu. Waarschijnlijk had de benzinetank genoeg tijd gehad om extra te ontluchten waardoor het benzineniveau was gedaald en er meer liters in pasten. Ik baalde als een stekker en wist zeker dat ik deze zuinigheidsrit nog een keer over zou doen. Het laagst opgegeven verbruik volgens de technische specificaties is trouwens WLTP 1:12,82 – NEDC 1:14,71) dus daar zat ik desondanks al ruimschoots boven maar ik wist dat het zuiniger kon met een juiste meting aan de pomp. Het aftanken voor de zuinigheidsrit leverde een verbruik op van 1:12 wat me vrij normaal lijkt voor een SUV van dit formaat met 160 Pk aan vermogen en een afwisselende rijstijl in de normale en ECO-rijmodus. Na de mislukte zuinigheidsrit reed ik naar de opritbocht en dat kon wel eens leuk worden want het asfalt was nat want het was namelijk gaan regenen. Met het ESP uit in de M(anuele)-stand reed ik op de bocht af en gaf stevig gas en begon me daar toch te glijden. Ik gleed zo hard en heftig naar links weg dat ik even het gas moest lossen om weer de controle te krijgen. Dit is namelijk een automaat en een auto met automaat die in de slip raakt is veel lastiger onder controle te krijgen omdat je geen koppeling in kunt trappen zoals bij een handgeschakelde auto. Omdat de wielen aangedreven blijven is het vooral een kwestie van heel rustig blijven en niet wild aan het stuur gaan draaien. Zondag heb ik eerst de fotoshoot gedaan met mijn zwager en die actiefoto’s zijn gelukkig prima gelukt.

Maandag zijn mijn nek/rechterarm/rechterschouder nog even één keer gemasseerd zodat ik hopelijk geen last meer heb als ik zaterdagochtend 1 augustus op motorvakantie ga naar Polen. Na de massage had ik nog genoeg tijd voor een zuinigheidsrit en dus ben ik aan mijn 2de zuinigheidsrit begonnen. Wat ik wel jammer vind is dat een eenmaal ingestelde snelheid op de Cruise Control alleen met 1 km/u opgehoogd of verlaagd kan worden. Bijna alle auto’s hebben tegenwoordig een knopje waarmee je de ingestelde snelheid +/- 5 of 10 km/u kan ophogen of verlagen. En wat ook irritant is dat is dat bij 80 km/u op de Cruise Control de automaat net wel of niet naar de 7de versnelling opschakelt. Soms probeerde ik dan handmatig op te schakelen en daarna de versnellingspook weer terug naar D(rive) te klappen. Soms werkte dat maar soms moest ik even doortrekken naar 85 km/u en ‘m daarna weer terug laten zakken naar 80 km/u en dan bleef tie ineens wel in D7 staan. Huh? Grappig trouwens dat de rijmodus ECO uitgaat als je de versnellingspook naar de M(anuele) stand klapt en weer inschakelt als ‘m weer naar D(rive) klapt. En ook grappig is dat als je stilstaat en het start/stop-systeem geactiveerd wordt na het uitvallen van de motor ook de ventilatie uitgaat. Dat is toch maf of niet dan? De zuinigheidsrit ging lekker geen idioten op de weg en vooral ook geen fossielen. Wat ik wel jammer vind is dat manueel afremmen op de motor vrijwel geen zin heeft. De remmende werking is nihil dus uit laten rijden in D(rive) is nog het handigst in dit geval. De benzinemeter begint redelijk snel terug te lopen dus ik kon onderweg al een inschatting maken over het verbruik. Mijn inschatting was dat ik ergens tussen de 1:17 en 1:19 uit zou moeten komen. Ik kwam uit op een hele mooie 1:18 in de ECO rijmodus. Netjes dus! Op weg naar huis heb ik nog even een noodstop gemaakt en dit keer een wel hele heftige want met een behoorlijk hoge snelheid. Maar ook deze grote auto staat ook dan dus gewoon dik op tijd stil. Maar ja mag het met vier grote geventileerde schijven rondom.

Kinderpret
Omdat ik had besloten deze week nog thuis te blijven heb ik twee kinderen van mijn jongste zus en een vriendinnetje beloofd een dagje naar familiepark Drievliet (een pretpark in Den Haag) te gaan samen met mijn moeder. Ze luisteren namelijk heel goed naar mijn moeder maar ja die heeft 7 kinderen opgevoed dus wat wil je. Ik ben er wel alvast op zondagmiddag even naartoe gereden zodat ik precies wist hoe ik naar de grote parkeerplaats moest rijden. Nou denk je dat heb je de NavSat toch voor! Nou uhhhhhhh…… het pijltje van de NavSat liep dus gewoon in het luchtledige te dansen want die herkende niet alle nieuwe net aangelegde wegen. We moesten bijvoorbeeld om linksaf te slaan eerst rechtsaf en een paar 100 meter verderop omdraaien en dan weer op de juiste plaats linksaf slaan. We hebben fantastisch mooi weer en dus een leuke dag gehad en ik ben uiteraard ook in alle achtbanen en draaimolens etc. geweest. Leuk hoor maar toen ik jong was kon ik daar beter tegen, te lang op je kop draaien word ik nu toch echt sneller misselijk van. Aan het einde van de dag snapte ik meteen waarom de kleur van deze auto zo ontzettend handig is want op een parkeerterrein met vele 100-en auto’s springt deze grote auto met zijn felle kleur er meteen uit. Ik heb er zelfs nog een foto van gemaakt als bewijs. Voor ik vertrok naar Woerden heb ik trouwens nog even getankt omdat ik op en neer naar Drievliet met 5 mensen + bagage in de auto had gezeten. Ik was benieuwd wat het verbruik zou zijn in de ECO-rijmodus met zoveel kilo’s aan boord. Nou exact 1:13 dus en dat vind ik gezien mijn zeer rustige rijstijl toch wat aan de hoge kant rijdend met snelheden van 50/60/70/80/100 km/u.

Woensdag ben ik nog even naar Woerden gereden om mijn iPod Touch weg te brengen. Op de terugweg reed ik op de rotonde van de N207 met de N231nog even over de rotonderand met basaltkeien heen. Dat kan wel maar dat pakte toch even iets anders uit. Na het neerkomen vanaf de rotonderand begon de Nissan X-Trail vrij heftig uit te breken en omdat het een automaat is is dat toch net even lastiger corrigeren. Maar ook nu bleef ik rustig en na een snelle correctie reed ik weer vrolijk verder een grote stofwolk achterlatend zag ik in mijn achteruitkijkspiegel. Dit zou in de handgeschakelde 4×4 dieselversie een koud kunstje geweest zijn maar ja ik reed in een automaat en weet nu weer dat je dan minder gek kunt doen. Woensdagavond voor het terugbrengen heb ik toch nog even snel een snelwegzuingheidsrit gedaan. Het was een werkelijk perfecte zuinigheidsrit met zowel heen als terug exact 100 km/u en geen tegenwind. Tot mijn grote verbazing kwam ik uit op een zeer nette 1:18,4. Het kan dus wel als je maar met een zeer constante snelheid rijdt. De Nissan X-Trail is een leuke en goede auto maar ik denk dat ik persoonlijk toch voor de handgeschakelde diesel (dCi 150 motor) zou kiezen en dan die met de intelligent 4×4 aandrijving. Je kunt bij de diesel kiezen uit voorwielaangedreven of intelligent 4×4 en je kunt ook nog bij beide kiezen uit handgeschakeld of een XTronic CVT. Grappig want de benzineversie heeft een DCT 7-traps automaat.

 

Specificaties

Jaargang

2020

Carrosserie

suv

Transmissie

automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

11,5 seconden

Topsnelheid

198km/u

Vermogen

117(160)/5.500 kW (pk)/rpm

Koppel

270/1.800-3.250 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.3/1.332 liter

Kleppen per cilinder

3

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

voorwielaandrijving

Differentieel

Intelligent Trace Control

Remmen voor

Geventileerde schijvemn

Remmen achter

Geventileerde schijven

Draaicirkel

11,2 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

19-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Gemiddeld verbruik

7,8 liter/100 km

C02 uitstoot

175 gram/km

Energielabel

D

Afmetingen

Lengte

4.690 mm

Breedte

2.060 mm

Hoogte

1.740 mm

Wielbasis

2.705 mm

Spoorbreedte voor

1.585 mm

Spoorbreedte achter

1.585 mm

Massa leeg

1.556 kg

Max. toelaatbare massa

2.180 kg

Laadvermogen

624 kg

Aanhanger geremd

1.500 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

565/135 liter

Bandenmaat

225/55-R19

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand