Autotests | autotesten en rij impressies | autotesten.nl

Peugeot 3008 GT HYbrid4 e-EAT8 2020 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Peugeot Nederland N.V.

FUV met de “F” van…

Samenvatting
Zoeven als een fossiel en knallen als een Ferrari is zo’n beetje kort samengevat de beste omschrijving van deze Peugeot 3008 GT HYbrid4. In de elektrische rijmodus zoef je over de weg en de acceleratie is zelfs op alleen de achterste elektromotor uitstekend maar zet je ‘m in de rijmodus Sport (= benzinemotor + 2 elektromotoren) dan vlieg je er sneller vandoor dan een Ferrari uit de jaren 90. En nog beter zelfs in het terrein kun je prima uit de voeten dankzij de 4×4-rijmodus. Deze veelzijdigheid maakt deze auto erg leuk want niemand maar dan ook helemaal niemand verwacht bv. dat je als een achterlijke wegsprint bij een stoplicht. Het gecombineerde vermogen/koppel van de benzinemotor en twee elektromotoren is 300 Pk/520 Nm en dat is ongekend voor een SUV van dit formaat. En het leuke is dat je er in de rijmodus 4×4 zelfs in het terrein uitstekend mee uit de voeten kunt en ja ook steile heuvels zijn geen enkel probleem voor deze auto. Gooi er een paar semi-terreinbanden op en je kunt ongelofelijk veel lol hebben. Door de uitstekende elektrische snelweg-actieradius van 45-53 km (dat is afhankelijk van de buitentemperatuur) kun je lekker goedkoop op en neer naar werk rijden dus voor de automobilisten die niet vol-elektrisch willen rijden is dit een prima alternatief. Persoonlijk had ik liever een diesel – bv. de 2.0 BlueHDi 130/160 – onder de motorkap gehad vanwege het lagere verbruik maar Peugeot heeft dat na de eerste versie van de Peugeot 3008 HYbrid4 helaas niet voortgezet. Natuurlijk kun je heel erg zuinig rijden maar als je langere afstanden moet rijden dan is die krachtige benzinemotor toch best wel dorstig (1:14 met 100 km/u) en de actieradius aan de korte kant vanwege de kleine 43-litertank. Het interieur is mooi verzorgd en dat zeg niet ik maar Bas de directeur van Autobeklederij v/d Werf. Alle bedieningselementen – vooral de pianotoetsen zijn erg fijn – en het touchscreen functioneren fantastisch dus ja ik word hier blij van. Het kleine stuur zal voor sommige mensen even wennen zijn maar ik wil niet anders meer. Grote sturen vind ik sinds Peugeot dit kleine stuur introduceerde ondingen. De passagiers achterin zitten lekker ruim en ook de bagageruimte is ondanks de elektromotor in de achteras en de Li-ion accu ruim voldoende. Voor wie echt eens iets anders wil is deze Peugeot HYbrid4 een aanrader want ja 300 Pk onder je rechtervoet is altijd leuk vooral als je het zelf kunt activeren op het moment dat jij het wilt.

Plus: 4×4-Rijmodus – Acceleratie – Elektrische actieradius – Vering/demping – Versnellingsbak – Wegligging – Zit
Superplus: Focal Premium Hi-Fi Systeem

Min: ESP/TRC kunnen niet permanent uitgezet worden – Kleine brandstoftank – Verbruik in rijmodus Hybrid

Testverslag
Het begon weer lekker het ophalen van mijn eerste testauto na mijn fantastische motorvakantie naar de Hoge Tatra in Zuid-Polen. Ik scheurde in mijn Renault Twizy naar de garage om deze om te ruilen voor mijn Honda MSX 125 waarmee ik de Peugeot 3008 HYbrid4 op zou halen. Shit sta ik voor mijn garagedeur realiseer ik me dat ik de contactsleutel van mijn Yamaha Tracer 700 vergeten ben. Die staat namelijk in de garage overdwars op het stuurslot voor mijn Honda MSX 125. Yeah right goed bezig weer Daan, gelukkig ken ik de truc van motor op de jiffy trekken waardoor je de gehele motor een pirouette kunt laten draaien met één hand en zo kon ik toch bij mijn Honda MSX 125. Die had ik toch wel gemist na drie weken op mijn grote motor. Volledig binnendoor met een piepklein stukje A9 ben ik naar PSA in Amsterdam gereden. En dan sta ik er elke keer weer versteld van hoe snel mijn slechts 10 Pk sterke Hondaatje is. Maar ja het is niets vergeleken bij de auto die ik vandaag op ga halen, de Peugeot 3008 GT HYbrid4. Een PHEV met één benzinemotor en twee elektromotoren. Ik had ook kunnen schrijven een benzinemotor maar dat heb ik expres niet gedaan want er zijn wel degelijk auto’s gebouwd met twee benzinemotoren. Maar ja toen hadden ze nog geen kleine computers + software om zoiets mooi af te regelen en nu wel. Dat betekent niet dat het eenvoudig is want een vierwielaangedreven auto zonder(!) verbinding tussen de voor- en achteras afregelen dat alles perfect afgeregeld staat is niet eenvoudig. Toen ik in de allereerste Peugeot reed die dit had (de Peugeot 3008 Hybrid4 2.0 HDi met een dieselmotor voor en een elektromotor in de achteras) vroeg ik me af hoe ze dat in hemelsnaam geflikt hadden. Toen ik dat aan een monteur van Peugeot vroeg (die hadden ze toen nog bij Peugeot Nederland) zei hij tegen mij: “Je bent de eerste autojournalist die dit vraagt.” Het antwoord was “Proefondervindelijk” en dat verraste mij niet want dat is in dit geval inderdaad de enige manier om de software netjes af te regelen zodat als de elektromotor erin komt je niet meteen achterstevoren staat als je plankgas geeft in een bocht. Hoe onvoorstelbaar goed dit gecomputeriseerde 4×4-systeem werkt kwam een Duitse Audi R8-bestuurder achter in Leiden. We stonden samen voor het stoplicht met direct daarna een scherpe lastige linkerbocht. Ik was de Audi R8 te snel af en dat vond die bestuurder niet leuk waarna hij zoveel gas gaf dat er dikke rookpluimen uit de uitlaten kwamen.

Maar ja deze Peugeot 3008 is totaal anders dan de eerste Hybrid-versie, deze nieuwe heeft twee elektromotoren (voor 110 Pk en achter 112 pk) en een benzinemotor (200 Pk) in plaats van een dieselmotor en een nieuwe e-EAT8 (= ‘electric Efficient Automatic Transmission) versnellingsbak specifiek ontwikkeld voor de nieuwe Hybride-modellen van Peugeot. Alles bij elkaar levert dat 300 Pk aan gecombineerd vermogen op in de rijmodus Sport. Lachen toch of niet dan? Ik reed weg met een volle Li-ion accu en ik had al snel zoiets van verrek de benzinemotor springt aan dat wil ik helemaal niet. Maar wat ik ook probeerde de rijmodus wilde niet op ‘Electric’ springen. Huh? Ik ben maar gewoon verder gereden en moest wel even lachen om de VW-Passat bestuurder die als een totale idioot aan kwam scheuren maar in de drie bochten naar en voor de JC Arena liet ik ‘m even creperen, vervolgens kamperen waarna hij gedacht moet hebben verdorie ik rij toch niet achteruit of zo. In die eerste drie scherpe bochten voelde ik direct dat het wel goed zit met de wegligging. Voor het stoplicht zette ik de auto even uit en drukte daarna weer op de startknop maar helaas geen verschil ook nu sprong de benzinemotor weer aan. Je kunt dat zien in de energie-app op het display, de benzinemotor kleurt dan oranje in plaats van zwart. Ik ben dus maar gewoon door gereden want om de auto nu meteen alweer terug te brengen had ik totaal geen zin in. Tegenwoordig zitten auto’s zo propvol elektronica dat er wel eens wat misgaat. Het zij zo! Omdat ik de wegen rond Amstelveen niet blindelings uit mijn hoofd ken heb ik de NavSat maar aangezet. Toen ik even uit wilde zoomen zag ik alleen maar icoontjes van oplaadpalen op het display in plaats van de aangegeven route. Een misser waarvan ik al eerder een foto had gemaakt in de Peugeot 508 SW Blue Lease GT HYbrid. Ik kwam uiteindelijk uit op de Bovenkerkerweg en ben toen via de N201 naar Schiphol-Rijk gereden. Daar wilde ik nog even bij Yamaha Nederland langs maar helaas was de PR Manager er niet. Na het instappen en starten hoopte ik natuurlijk de rijmodus Electric het nu wel zou doen en inderdaad ineens deed-ie het nu wel. Raarrrrrr toch of niet dan?

Maandagmorgenmodel?
Peugeot is absoluut niet het enige automerk dat ik test waar eens wel iets niet werkt zoals het moet, de immense hoeveelheid elektronica (soms wel 1/3 van de prijs van een nieuwe auto) aan boord van een moderne auto is de boosdoener. Ik belandde op de weg richting onder andere Rijsenhout en besloot dus over de 1.000-drempelweg te rijden. Met 50-60-70 km/u over de verkeersdrempels en snelheidsbrekers heen rijden constateerde ik dat de vering/demping uitstekend is. Aan het einde vloog ik nog even lekker over de laatste hoge verkeersdrempel heen de rotonde op en af en dat ging erg lekker moet ik zeggen. Daarna ben ik via een off road-paadje de dijk opgereden en onder de brug door naar Nieuwe Wetering waar ik voor het bruggetje moest wachten vanwege een lading boten. Heb ik weer hoor maar goed ik rij tenminste weer elektrisch en zag op rechts van de eco-meter dat ik Leiden moest kunnen halen qua elektrische actieradius. Voor mij uit reed een man in een Volvo XC90 die de hele tijd remde voor elke verkeersdrempel terwijl die nota bene niet eens hoog zijn daar. Ik reed er gewoon zonder te remmen overheen, logisch want dat is één van de voordelen van een SUV. Die man dacht zeker dat hij in een ander soort FUV reed een Fossielen Utility Vehicle in plaats van ik in een Fast Utility Vehicle. Na Nieuwe Wetering ben ik via Oud Ade verder gereden want de provinciale 80-weg zou de accu te snel leeg zuigen. Vlakbij huis aangekomen was de Li-ion accu leeg en stond de tripmeter op dik 50 km. Aan de oplaadpaal zag ik dat het 2 uur en 45 minuten zou duren voor de 13,2 kWh Li-ion accu weer vol zou zijn. Dat is ongeveer tweemaal de capaciteit van de Li-ion accu (= 6 kWh) van mijn Renault Twizy maar hij laadt wel meer dan tweemaal zo snel op maar ja een oplaadpaal heeft dan ook meer vermogen dan een gewoon stopcontact. Na het opladen ben ik naar Katwijk aan Zee gereden voor het schieten van sfeerfoto’s want het was nu nog droog. Katwijk aan Zee is een perfecte plek voor mooie sfeerfoto’s want het heeft veel mooie fotogenieke plekjes. Na de fotoshoot heb ik de Peugeot nog even afgetankt in ‘t Heen en alle tripmeters (maar liefst drie!) op nul gezet. Er zitten twee tripmeters op de plek van de rechterteller (= Ecometer) die je kort op kunt roepen door het rechterknopje bovenop de ruiterwisserhendel in te drukken en eentje tussen de tellers met één cijfer achter de komma die permanent in beeld is.

Na het aftanken ben ik door de opritbocht bij ‘t Heen gereden en dat deed ik uiteraard in de rijmodus Sport. In principe rij je dan op de benzinemotor maar naarmate je het gas dieper intrapt komt eerst de voorste elektromotor erbij en daarna de elektromotor in de achteras. De ruim 300 Pk aan gecombineerd vermogen samen met de vierwielaandrijving zorgen ervoor dat je ondanks het niet permanent kunnen uitzetten van de ASR/ESP toch dikke pret kunt hebben vooral omdat beide systemen niet keihard ingrijpen. Toen ik plankgas geeft vlak voor de apex vloog ik er vandoor en omdat ik laat en hard instuurde was het effect van mijn actie nog spectaculairder. Ik vloog met een onvoorstelbare hoge snelheid door de opritbocht heen en moet nog zien dat er een auto is die deze Peugeot 3008 GT HYbrid4 bij kan houden. WOW echt WOWER de WOW wat was dit gaaf zeg! Tijdens het testen van de Opel Grandland X 1.6 Turbo Hybrid4 8AT 4×4 had ik al uitgezocht welke motoren wanneer in welke rijmodus voor de aandrijving zorgen want dat is natuurlijk best interessant. De uitkomst van de 4×4 rijmodus verraste mij wel want ik ging er blind vanuit dat de benzinemotor sowieso aan zou springen maar dat blijkt dus niet het geval. Pas toen ik bijna vast kwam te zitten in het mulle zand en het gaspedaal diept intrapte sloeg de benzinemotor aan en kwam ik gelukkig niet vast te zitten in het mulle zand.
Rijmodus – Aandrijving
Electric – Elektromotor achteras -> Kickdown -> Hybrid
Hybrid – Benzinemotor + soms Elektromotor voor + Elektromotor achteras
Sport – Benzinemotor + eerst Elektromotor voor en daarna + Elektromotor achteras
4×4 – Eerst elektromotor voor en daarna + Elektromotor achteras en indien nodig + Benzinemotor
Ik ben nog even aan het zoeken geweest op het internet hoe ze dat nou precies gedaan hebben met die nieuwe e-EAT8 versnellingsbak maar daar heb ik geen enkel mooi technisch verhaal over kunnen vinden behalve dat de voorste elektromotor aan de e-EAT8 versnellingsbak vast zit en de achterste elektromotor direct aan de transmissie is gekoppeld. Gek genoeg las ik op een Engelstalige site dit: “On the HYbrid4 versions, the multi-link rear suspension is equipped with an inverter, a 110 HP electric motor and a gearbox for 4-wheel drive.” Maar goed het werkt perfect en hopelijk vind ik alsnog goede technische informatie. In de elektrische rijmodus kun je trouwens niet flipperen dat kan alleen als de benzinemotor in werking treedt. In de rijmodus Sport voel je bij plankgas accelereren wel even een hele korte schok bij overschakelen. Dat verbaasde mij wel want in de allereerste Peugeot Hybrid4 2.0 HDi ving de achterste elektromotor die schokken op waardoor je niets voelde.

Bas ziet weer eens iets
Daarna moest ik naar de huisarts voor een vaccinatie tegen Gordelroos (ja die bestaat echt!) en vervolgens ben ik naar mijn garage gereden om de Samsonite kofferset te fotograferen. Ik zag al meteen dat er minder koffers in zouden passen dan in de dieselversie die ik in 2017 heb getest want die had een verwijderbare bodemplaat. Maar ik moet zeggen dat het meeviel want er paste wel meer in dan in de benzineversie die ik in 2019 heb getest. Zo zie je maar weer zo’n extra Li-ion accu betekent niet persé minder bagageruimte.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 2×70-liter + 2×50-liter + 13-liter
Zonder hoedenplank: 2×70-liter + 3×50-liter + 33-liter

Na het fotograferen van de Samsonite kofferset ben ik op goed geluk – rond deze tijd is er meestal niemand meer – langs Bas van Autobeklederij v/d Werf gereden. Gelukkig was Bas er nog en zijn eerste opmerking was meteen een opvallende want Bas zei: “De Franse auto’s die jij de laatste tijd meeneemt vind ik echt een mooi en goed verzorgd interieur hebben zo ook deze weer.” Deze Peugeot 3008 GT HYbrid4 mag dan skai-leer hebben maar het is wel van zeer goede kwaliteit. Bas zei dat hij echt even goed moest voelen om zeker te weten dat het toch echt skaileer is dus dat is een mooie opsteker voor Peugeot. Grappig want in het testverslag op de online versie van het Algemeen Dagblad schreef de journalist dat deze auto leer en alcantara heeft. Fout dus en dat is dus de reden dat ik altijd naar Bas ga! Verder vond Bas het terugkomen van de lichte kleur van de stoelbekleding in het dashboard erg fraai. De gebruikte materialen van het dashboard zijn ook van goede kwaliteit en geen hard plastic wat ook absoluut niet past in deze SUV. Grappig trouwens dat als je het kenteken checkt bij de RDW daar MPV vermeld staat bij type carrosserie. Behoorlijk SUF als je het mij vraagt.

Eindelijk weer naar werk!
Na ruim 5 weken zomervakantie kon ik dan eindelijk weer naar werk met een testauto. Ik was al een paar dagen naar school geweest met mijn Renault Twizy omdat ik geen testauto had. Gelukkig stormde het vrijdag niet meer want donderdag had ik absoluut mijn testroute niet kunnen rijden vanwege de kans op een omwaaiende boom. Die kans is namelijk zeer groot tijdens een zomerstorm omdat alle bomen vol in het blad staan. Er is die dag nog een behoorlijke boom omgewaaid vlak naast het voetpad bij de grote vijver voor onze school. Ik heb geen idee of er bomen zijn omgewaaid op mijn testtraject door het Wassenaarse Bos want daar ben ik niet doorheen gereden met mijn Renault Twizy. Van zijwind had ik niet veel last gehad want de wind waait dwars door dat autootje heen want er zitten geen ramen in. Uiteraard reed ik weg met een volle Li-ion accu vol geladen op amper 50 meter van mijn voordeur. Ik noteerde de volgende gegevens: “V: 48 km – 17 graden Celsius.” Ik was benieuwd hoe snel en hoeveel van de 8 accu-blokjes er zouden verdwijnen gedurende mijn rit naar school. Ik besloot ook te noteren bij welke actieradius-stand er een blokje zou verdwijnen en of dat klopte met het streepje dat aangaf hoe vol de Li-ion accu nog was. Ik reed uiteraard rustig weg in de rijmodus Electric en probeerde zo vloeiend mogelijk te rijden en zoveel mogelijk met behulp van de B-stand oftewel de elektrische motorrem (= regeneratief remsysteem) af te remmen. Dat werkt perfect en als je eenmaal goed geoefend bent hoef je amper meer op het rempedaal te trappen. Eenmaal de rotonde over begon de rust want de rondweg door de wijk is op dit moment pure horror vanwege een brug in onderhoud op de zeer drukke route van de N206. De Adaptive Cruise Control stond al ingeschakeld en ik hoefde dus alleen op SET te drukken. De minimum snelheid van het ACC is 30 km/u en als je stilstaat voor een stoplicht en op de SET-knop drukt blijf je automatisch stilstaan met een maximale hervattingsnelheid van 30 km/u die je overigens nog kunt opplussen terwijl je stilstaat. Heb je reeds bv. 50 km/u op de ACC gereden dan hoef je alleen maar op de RES-knop te drukken en dan blijf je stilstaan met reeds ingestelde 50 km/u als maximale hervattingssnelheid. Dat is natuurlijk als er geen voertuig voor je staat want anders remt het ACC zelf automatisch af tot stilstand.

Optrekkend vanuit stilstand viel me steeds weer op dat ik vlak na het optrekken een soort mini-boost voelde, net alsof de (achterste)elektromotor even op gang moet komen. Aan de ene kant is het wel zo veilig want het koppel van een elektromotor is optrekkend vanuit stilstand veel krachtiger want je hebt direct het volle koppel tot je beschikking. Ik ga er dan ook vanuit dat dit bewust softwarematig erin geprogrammeerd zit. Bij Wassenaar aangekomen nam ik de eerste rechtsaf want in de verte stond een kleine file voor het stoplicht. Omdat het mijn kant op lekker rustig was kon ik lekker doorrijden op de ACC. Het viel mij op dat als je op de ACC rijdend de B-stand activeert dat de de auto gewoon door blijft rijden op de ACC. Ik had verwacht dat de ACC dan automatisch uit zou schakelen maar nee dus. In het Wassenaarse Bos gearriveerd zag ik nergens omver gewaaide bomen of resten daarvan liggen maar ja die zullen ze vast meteen opgeruimd hebben gisteren. De eerste snelheidsbreker nam ik met 30 km/u en dat ging perfect maar bij 40 km/u hoorde ik de laadbodem al op en neer klappen in de achterbak. Waarom maken ze daar niet even een paar klipjes aan zodat je die laadbodem vast kunt zetten? Bij 50 km/u hoorde ik de laadbodem en een boink maar bij 60 km/u hoorde ik geen boink. Al met al staat de vering/demping mooi afgesteld, niet te sportief maar ook niet te comfortabel, een beetje off road dus zeg maar. Het past wat mij betreft in ieder geval perfect bij deze SUV. Het was erg verleidelijk om een stoplichtsprintje te maken onderweg maar ik heb het toch maar niet gedaan, dat kan volgende week altijd nog op maandag-dinsdag-woensdag. Ondertussen keek ik steeds naar de actieradiusmeter of die gelijk opging met het uitgaan (= van blauw naar zwart) van een accublokje. Ik moet zeggen dat het redelijk synchroon afliep. Met nog 42 km actieradius verdween het 1ste blokje/bij 35 km – 2de blokje/bij 30 km – 3de blokje/bij 24 km – 4de blokje/bij 18 km – 5de blokje/bij 10 km – 6de blokje/en toen was ik thuis met nog 2 blokjes/8 km over. Het uiteindelijk resultaat van mijn woon/werkrit was als volgt.
V: 48 km A: 8 km – 17-22 graden Celsius – Tripmeter 47,0 km = 6 blokjes = omgerekend 62,66 km per 8 blokjes. Maar omdat ik al wat verbruikt had van die laatste twee blokjes schat ik dat het iets van 60 km moet zijn wat exact klopt met de door Peugeot opgegeven elektrische actieradius. Al met al heel erg netjes en ik zou dus elke dag met groot gemak op één acculading op en neer naar werk kunnen rijden. In de winter zal het waarschijnlijk 45-50 km elektrische actieradius zijn maar ook dan is het genoeg voor woon/werkverkeer. Nadat de Li-ion accu weer vol was gaf de elektrische actieradius dit keer 54 km aan op het display.

Focal Premium Hi-Fi Systeem
Wat zal ik zeggen? Van alle Europese automerken is dit gewoon verreweg het allerbeste audiosysteem als je kijkt naar de prijs/kwaliteitsverhouding. Ik durf zelfs te stellen dat deze audio een aantal veel duurdere audiosystemen uit het topsegment in de duurdere auto’s van Audi, BMW, Jaguar, Mercedes en Range Rover het nakijken geeft. Wie had dat ooit gedacht van een automerk als Peugeot? Dat ze het goed doen blijkt wel uit het feit dat ze op dit moment na Kia het op twee na best verkopende automerk van Nederland zijn. Volkswagen is volkomen terecht naar de 3de plaats verwezen want die produceren de laatste tijd alleen maar wanproducten zoals de ID.3 waarvan de introductie wegens softwareproblemen werd uitgesteld iets wat later ook het geval bleek bij de nieuwe Golf. Tja als je sjoemelt (sjoemeldiesel-schandaal, red.) dan gaat het gewoon een keer goed fout.

Snelwegzuinigheidsrit en Pon
Even snel een snelwegzuinigheidsrit tussendoor dacht ik toen ik zaterdagochtend naar Van Mossel Peugeot was geweest om de Peugeot 3008 HYbrid4 uit te laten lezen vanwege die vreemde storing van de rijmodus direct na vertrek. Na perfect geholpen te zijn door een leerling-monteur (een tijdelijke storing was de diagnose) heb ik een kaartje meegenomen en heb ze even het mailtje geforward die de PR Manager van Peugeot mij had gestuurd of ik bij een Peugeot-dealer langs wilde rijden. Dan kunnen ze het verder samen afhandelen. Dit is de enig juiste manier waarop zoiets afgehandeld hoort te worden. Bij Pon (Audi/Bentley/Lamborghini/Porsche/Seat/Skoda/Volkswagen) hebben ze mij in 2009 en 2013 niet serieus genomen en mij gewoon als een stuk vuil behandeld. Ik had zowel in 2009 als in 2013 als gevolg van een software bug kunnen verongelukken met een testauto van Volkswagen en Skoda en daar doe je NOOIT laconiek over in mijn optiek. Dat is dus de reden dat ik nooit meer automerken van Pon test. Al zetten ze een Lamborghini bij me voor de deur die ik een maand mag testen dan weiger ik die sleutels nog. Pon heeft voor mij volledig afgedaan als auto-importeur. Naar aanleiding van de test van die Volkswagen Scirocco mailde een lezer (bestuurder Audi Q7) mij nog die bijna samen met zijn vrouw bijna was verongelukt door exact dezelfde software bug. Zoals ik het beschreef in het testverslag was exact hetzelfde wat hem overkomen was mailde hij aan mij. Zijn auto verdween na het zware ongeluk achter slot en grendel bij Pon en hij kon dus niet meer bij zijn eigen auto, bizar toch of niet dan? Dan heb je iets te verbergen, ach dat sjoemeldiesel-schandaal zegt genoeg denk ik over autofabrikant Volkswagen AG = crimineel en onbetrouwbaar en koop dan ook alsjeblieft nooit een automerk van Pon uit Leusden-Zuid. Na mijn bezoek aan Van Mossel Peugeot Leiderdorp heb ik de Li-ion accu weer even opgeladen en om 12.05u was tie weer vol en kon ik vertrekken voor dé snelwegzuinigheidsrit. Ik was razend benieuwd hoe ver ik zou komen op de snelweg met 100 km/u op de Adaptive Cruise Control. Ondanks de afsluiting van de Churchillbrug viel de drukte op de rondweg in de wijk mij mee en was ik snel bij de A44. Daar was het ook redelijk rustig en kon ik dus netjes exact 100 km/u blijven rijden. Ik was benieuwd waar ik eraf zou moeten maar besloot toch maar bij Leimuiden de A44 te verlaten.

Was nog wel even humor want er kwam een Volkswagen Golf met een petje erin heel hard aanrijden in mijn achteruitkijkspiegel. Pas aan net einde in de bocht gaat de afslag over van 1naar 2 naar 4 banen. Ik hield het gas er goed op en gaf nog gas bij en reed gruwelijk hard bij hem weg en dat nota bene alleen op de elektromotor in de achteras. Als ik dat in de rijmodus Sport had gedaan met 4×4 + 300 Pk dan had hij waarschijnlijk gedacht er ligt een Ferrari-motor onder de motorkap van die ik-dacht-net-nog-even-suffe SUV voor mij. Grapje? Noop de 0-100 km/u doet deze auto in 5,9 seconden dat is sneller dan bv. een Ferrari Mondial uit 1992. Doop deze auto dus maar gerust om tot FUV = Fast Utility Vehicle. Aan de andere kant reed ik de A44 weer op en naar de elektrische actieradius koekeloerend zag ik dat ik het makkelijk moest gaan redden terug naar Leiden. Terwijl ik ter hoogte van Abbenes reed hoorde ik op de radio dat er een file op de A44 stond (toch echt aan mijn kant zag ik thuis gekomen op mijn Macbook) vanwege een spoedreparatie. Uh ik ben net de A44 opgereden en heb helemaal niets gezien en dat was amper twee minuten geleden. Had ik even vette mazzel want anders had mijn snelwegzuinigheidsrit precies op de helft compleet in het water gevallen. Ik keek nog eens naar het aantal bokjes en zag dat ik zeker door moest rijden tot aan Wassenaar om de 8 blokjes op te kunnen rijden. Mooi want dat betekent 50+ km elektrische actieradius uit een volle Li-ion accu. Bij de stoplichten aan het einde van de A44 sloeg ik rechtsaf en meteen weer linksaf om de A44 weer op te rijden tot aan de afslag Leiden-Zuid. Uiteindelijk sloeg de benzinemotor een paar honderd meter na de afslag aan en dat was vlakbij mijn huis en dus de oplaadpaal vanaf waar ik vertrokken was. De tripmeter gaf op dat moment 45,6 km aan (met een buitentemperatuur van 23 graden is 50+ km geen probleem) en dat is een hele mooie waarde want dat is van mijn huis naar de JC Arena in Amsterdam of van mijn huis naar de Van Brienenoordbrug in Rotterdam. Allemaal normale dagafstanden woon/werkverkeer waarbij je dus de helft goedkoper uit bent Benzine 100 km verbruik 1:15 = 10,26 euro Elektriciteit tweemaal 13,2 kWh = 5,8 euro. Dat scheelt je dan dus elke werkdag 4,46 euro = 102,58 euro per maand = 1128,38 euro per jaar. Tada tel uit je winst. V(ertrek): 54 km A(ankomst): 0 km – Buitentemperatuur: 16-17 graden Celsius – Tripmeter: 45,6 km

200 km op 1 liter benzine
Met de vergelijkbare Opel Grandland X 1.6 Turbo Hybrid4 8AT 4×4 Innovation had ik al bewezen dat 1 liter op 300 km mogelijk is. Maar omdat ik nog meer dingen wilde testen met deze Peugeot 3008 GT HYbrid4 die ik niet met de Opel heb gedaan heb ik ‘m na 200 km afgetankt. Dat was nog even billen knijpen want na de snelwegzuinigheidsrit heb ik de Peugeot 3008 GT HYbrid4 maar kort op kunnen laden omdat ik een mailtje had ontvangen dat de nieuwe bril van mijn moeder was gearriveerd bij eyelove in Noordwijkerhout. De kortste route is 15,6 km maar met de acculading die ik om 13.45u had bijgeladen ging ik het niet redden zag ik al kort na vertrek. Maar goed dit is nou eenmaal de dagelijkse praktijk en dat betekent dat je het gewoon niet altijd redt om met een volle dan wel een Li-ion accu die niet vol genoeg is te vertrekken. Ik ben zoveel mogelijk 50-60 wegen gereden maar kwam er toch niet onderuit om een stuk 80-weg te rijden tot aan de afslag Voorhout op de N206 dat is. Het parkeerterrein (helaas zonder oplaadpaal) stond propvol maar gelukkig was daar een mooie én lieve dame die mij wenkte dat ze ging vertrekken en ik haar parkeerplek mocht innemen. Of ze me nou wenkte vanwege mijn uiterlijk of dat van de Peugeot 3008 HYbrid4 laat ik maar in het midden. Zo reden een Duitse vriend van mij en ik ooit richting een veerpont over de Rijn ergens in de Elzas. Er stond een wat sjieke oudere vrouw (die eruit zag als een heks) in een zeer fraaie Jaguar E-Type te wachten in de rij en toen we haar langzaam voorbij reden zei hij luidt: “SEHR SCHÖN!!!” en meteen daar achteraan “Das Auto.” Ik heb werkelijk een half uur buikpijn van het lachen gehad want de manier waarop hij het zei was ronduit hilarisch.

Na het ophalen van de bril ben ik weer vrijwel exact dezelfde weg terug gereden met dit keer een iets langer stuk 80-weg. De benzinemotor sloeg ergens tussen Noordwijk en Katwijk aan Zee aan en nu maar hopen dat het verbruik mee zou vallen. Gelukkig kun je in de rijmodus Hybrid af en toe elektrisch rijden dus dat moest goed komen. We arriveerden rond 14.30u en moesten om 15.15u weer vertrekken want ik had beloofd pannenkoeken te gaan eten met mijn moeder en de zoon van mijn jongste zus die bij oma logeerde. Die drie kwartier opladen bleken precies genoeg om elektrisch naar Tante Tokkie te rijden, de nieuwe Pannenkoekenboerderij achter de Gouden Leeuw (= Toekan = Van der Valk) in Voorschoten. Gelukkig hebben ze daar wel een oplaadpaal op de parkeerplaats en die was gelukkig voor mij niet bezet. Zo kon ik dus mooi genoeg opladen om van hieruit naar Katwijk aan Zee te rijden om mijn neefje thuis te brengen en weer naar huis te rijden. Na het pannenkoeken eten heb ik echter eerst even afgetankt want de tripmeter stond op exact 200 km en er was een onbemande Essopomp schuin tegenover de uitgang van het parkeerterrein. De digitale meter stopte exact bij 1 liter E10 dus dat betekent dat ik 1:200 heb gereden. Dat had makkelijk nog veel beter gekund maar ik wilde graag nog wat andere verbruikstesten doen en mijn zwager wilde tijdens de fotoshoot natuurlijk ook even een sprintje trekken met de volle 300 Pk aan gecombineerd vermogen. Snap ik! Ik heb het precies tot aan huis gered de benzinemotor sprong nog net niet aan. Al met al vond ik het een leuke en spannende dag waarbij ik constant mijn best moest doen om zoveel mogelijk elektrisch te rijden. Dat is me beter gelukt dan ik verwacht had en ik ben benieuwd naar de andere verbruikstesten de komende week.

Buienradar=Buien-retard-ar
Zondagochtend zag ik op de Buienradar een gaatje beginnend om 11.15u die lang genoeg zou duren om even een actie-fotoshoot te doen. Afijn ik haal mijn zwager op en het begint toch te regenen op de plek waar het op dat moment dus droog zou moeten zijn. Geen idee waar die Buienradar zijn informatie vandaan haalt maar die radar is dus net zo onbetrouwbaar als een PCR-test voor het coronavirus. Na het instappen was mijn zwager direct gewend aan de Peugeot 3008 HYbrid4 en ik maak wel eens anders mee. Als mijn zwager direct tevreden is over een auto dan is dat een goed teken. Op weg naar de snelweg heb ik snel even alles uitgelegd over de rijmodi en nog een aantal dingen. Eenmaal op de A44 vroeg ik mijn zwager de snelheid op te voeren om te kijken bij welke snelheid de benzinemotor aanslaat. Toen we 140 km/u reden was de benzinemotor nog steeds niet aangeslagen maar moesten we van het gas af vanwege een plensbui met amper 50 meter zicht. Dat moet ik maandag dan zelf nog maar een keer proberen op de A44 als ik ‘s avonds uit werk naar huis rij. De fotoshoot ging perfect en geloof het of niet maar de lucht was blauw en ze zon scheen volop. Om ons heen was de lucht overal grijs en regenachtig. Hoezo mazzel? De foto’s waren erg naar mijn zin dus we reden als twee blije mensen weer naar huis. Op de terugweg moesten we nog even lachen om iemand die 60 km/u op de snelweg reed en vlak voor onze neus de afrit opreed zonder te kijken. Wij hard afremmen en toeteren zo van kijk uit joh gek en wat denk je dat die dame doet. Ze ging – levensgevaarlijk! – terug de snelweg op liet ons passeren en reed weer als een fossiel achter ons aan. Rijbewijs afpakken en wel direct! Thuis gekomen was de Li-ion accu leeg en omdat ik ‘s middags wilde gaan zwemmen heb ik ‘m meteen weer een de oplaadpaal gehangen. Iets meer dan een half uurtje was al genoeg om op en neer te rijden naar buitenzwembad De Vliet het mooiste buitenbad van Zuid-Holland. Ik had nog het plan opgevat om ‘s avonds een gewone zuinigheidsrit te maken maar daar had ik geen zin meer in want ik was moe. Na het zwemmen heb ik ‘m weer aan de oplaadpaal gehangen zodat ik maandag met een volle Li-ion accu kon vertrekken. Het ritje op en neer naar school bevestigde mijn eerdere bevindingen en ook nu weer haalde ik met gemak 47 km en had ik nog twee blokjes over. Nou ja die had ik over kunnen houden maar dat heb ik niet gedaan want ik wilde vanaf de stoplichten in Wassenaar (= begin A44) tot aan Leiden-Zuid (= 2,7 km) even de elektrische topsnelheid testen die volgens alle online automagazines 135 km/u is. Blijkbaar hebben ze dat massaal klakkeloos uit de persmap over geschreven want bij mij sloeg de benzinemotor toch echt pas bij 144 km/u aan. Ik bedoel dat test je toch gewoon even in het echie uit en ga je niet overschrijven uit de persmap. Wat ben je dan verschrikkelijk af zeg!

Na thuiskomst ben ik eerst gaan eten daarna heerlijk een frisse duik genomen in buitenzwembad De Vliet en daarna richting Het Space Business Park gereden voor uiteindelijk twee rondjes. Ruim voor de afslag bij Klei-Oost had ik ‘m al in de rijmodus Sport gezet om de olie van de benzinemotor op te warmen. Tja ik blijf een echte techneut, met een koude motor plankgas geven kan ik niet. De afslag Klei-Oost ging best lekker ook al dook ik best met een hoge snelheid de bocht in. Maar ja dat is dan weer de 4×4 die ervoor zorgt dat deze SUV niet uitbreekt wat-ie normaal gesproken nu wel had moeten doen gezien de eigenlijk te hoge snelheid…. dat is voor een voorwielaangedreven SUV dan. Het eerste rondje over het Space Business Park was totaal niet naar mijn zin en dus plakte ik er een tweede achteraan. Ik reed weer naar de rotonde en draaide een vol rondje en begon weer aan een nieuw rondje SBP. Er kwam geen auto aan vanaf het industrieterrein dus ik kon plankgas geven vanaf de rotonde en werd echt werkelijk afgeschoten naar de eerste haakse rechterbocht. Daarna gaf ik weer plankgas en vloog als een dolle door de flauwe linkerbocht en gooide daarna het stuur hard om de vrachtwagenparkeerplaats op. Maar nou komt het vreemde het voelde nog ook maar 1 seconde aan alsof ik ‘m kwijt zou kunnen raken. Tja en dat komt natuurlijk omdat het ESP en de Traction Control niet uitgezet kunnen worden. Als dat wel had gekund dan had het echt totaal anders aangevoeld en had ik waarschijnlijk al mijn rijvaardigheid uit de kast moeten halen om deze Peugeot 3008 HYbrid4 op de weg te houden. De rechts-linkscombinatie was een eitje waarna ik weer afgeschoten werd richting de haakse rechterbocht met verkeersdrempel ervoor. Ook die was een eitje dus ik baalde wel een beetje, gas erop richting de hoge en hoogste verkeersdrempel dan maar en kijken hoe dat zou gaan. Ik vloog echt met vier wielen los over zowel de hoge als hoogste verkeersdrempel heen. Maar voor de hoogste verkeersdrempel heb ik even kort heel erg hard op mijn rem getrapt want anders was ik rechtdoor gegaan op de rotonde. Nu kon ik meteen na de landing weer plankgas geven op de rotonde de blinde rechterbocht in. En dat was het gaafste moment van het rondje SBP en eigenlijk niet uit te leggen want er is geen enkele andere auto die hierop lijkt. Ik denk dat als het ESP en de Traction Control nu uit hadden gestaan ik zwaar naar links wegglijdend op het golfterrein van de ESTEC was beland. De rest van het rondje was niet spannend meer na dit. Daarna ben ik nog even plankgas de noordelijke oprit van de N206 opgereden en voor ik het door had reed ik al 150 km/u. Uiteraard ben ik eraf gegaan bij ‘t Heen om nog een keer door de heerlijke opritbocht heen te knallen. Ik gaf echt op het allerlaatste moment plankgas waarna ik met zwaar piepende banden loeihard en dankzij de 4×4-aandrijving perfect langs de witte lijn rijdend door de opritbocht heen vloog. Lekkerrrrrr!!! Deze rondjes hebben uiteraard de nodige benzine gekost en ik was benieuwd wat het verbruik zou zijn na afdanken.

Opnieuw na 200 km tanken
Thuis gekomen ging de Peugeot 3008 GT HYbrid 4 direct aan de oplaadpaal en ik besloot om ook nu weer na exact 200 km de tank vol te gooien net als zaterdag in Voorschoten. Dit keer kwam ik uiteraard op een hoger verbruik uit maar nog altijd een hele nette 1:62,1. Daarna besloot ik om de volgende dag na een leeg gereden Li-ion accu niet meer op te laden maar in de rijmodus Hybrid tot en met 200 km te rijden en dan weer te tanken. Ik ben benieuwd waar ik dan op uit ga komen. Het zal in ieder geval een stuk hoger zijn daar twijfel ik niet aan. Het leuke aan deze auto is dat je de zuinigheid op vele manieren kunt testen vanwege het al dan niet kunnen/willen stekkeren en in welke rijmodus je rijdt. Dinsdag reed ik dus weer met een volle Li-ion accu en een volle benzinetank naar werk met het idee die leeg te rijden en dan ‘s avonds na het eten de 200 km vol te maken met een lege Li-ion accu wat dus inhoudt dat ik iets meer dan 150 km in de rijmodus Hybrid heb gereden. De rit naar werk ging perfect en terug idem dito en na het eten ben ik nog voor 18.00u in de Peugeot 3008 HYbrid4 gesprongen om op en neer naar iets voorbij Purmerend te rijden en weer terug naar huis. In tegenstelling tot voor half maart waren er nu nergens files te bekennen want normaal gesproken is het rond deze tijd overal rond van/naar Amsterdam lange files. Ik probeerde zoveel mogelijk 100 km/u op de ACC te rijden maar op de A5 kon ik het niet laten heel even heel kort plankgas te geven om een BMW-rijder te laten kamperen. Bij de Coentunnel kon ik dan eindelijk eens de middelste buis nemen want de slagbomen stonden open. De snelwegbocht na de tunnelbuis is erg leuk net als die van de oostelijke tunnelbuis. Ik gaf even plankgas en vloog er met 150 km/u doorheen en dat voelde ik goed in de banden. De zijdelingse druk was best heftig maar de uitstekende 18-inch Michelin Primacy 4 hebben erg veel grip voor tourbanden. De snelwegbocht van de A8 naar de A7 naar Purmerend ging ook lekker al ging ik hier iets minder hard doorheen. Ik verheugde mij al op de mooie lange snelwegbocht terug van de A7 naar de A8, één van mijn favoriete bochten op de motor omdat-ie zo ontzettend lang is. Bij de afslag Avenhorn draaide ik weer om maar ik moest wel even zoeken waar ik de snelweg weer op moest. Althans dat dacht ik want zodra je onderaan de afslag aangekomen bent zie ja pas waar je weer de snelweg op moet richting Amsterdam.

Na het omdraaien reed ik weer rustig met 100 km/u terug naar huis, oké behalve in die mooie snelwegbocht van de A7 naar de A8 dan. Ik moet trouwens eerlijk zeggen dat je de benzinemotor wel hoort maar ver weg, je kunt absoluut niet spreken van een rumoerig motorblok dus dat is wel een pluspunt. Toen ik ‘s middags thuis kwam heb ik trouwens nog een grappig testje gedaan. Ik wilde kijken wat de elektrische maximum snelheid in zijn achteruit is maar ik was vooral benieuwd of de benzinemotor aan zou slaan als ik het gaspedaal op de bodem zou trappen. De maximum snelheid achteruit is inderdaad begrensd en wel op exact 40 km/u en de benzinemotor slaat inderdaad uiteindelijk aan. Onderweg op de snelweg was het trouwens ook heel verschillend welke van de drie motoren er in werking waren. Soms de achterste elektromotor, soms de voorste elektromotor + de benzinemotor soms alleen de voorste elektromotor. Soms ook helemaal niets zoals naar beneden rijdend in de tunnelbuis van de Coentunnel. Een beetje een allegaartje van drie motoren alleen met en door elkaar. Vlakbij huis aangekomen was het gokken waar ik moest tanken want ik wilde toch echt precies bij een stand van 200 km op de tripmeter tanken. Het lukte me werkelijk perfect want op de Haagweg aangekomen stond de tripmeter ter hoogte van de onbemande Tangopomp op 199,9 km en ben ik even iets verder door gereden en omgedraaid zodat-ie precies op 200 km stond toen ik het vulpistool in de tankopening deed. Exact 11 liter E10 ging er in de benzinetank die trouwens maar 43 liter groot is. Dat betekent dus ruim 1:18 maar van die 200 heb ik 47 volledig elektrische kilometers gereden dus eigenlijk is het 153/11=1:13,9. Tja veel stekkeren is dus echt wel van belang met deze auto maar dan kom ik weer terug op mijn diesel-voorkeur want ik weet zeker dat met het 2.0 BlueHDi 130/160-motorblok je in deze Peugeot 3008 HYbrid 4 een stuk zuiniger zou kunnen rijden. Oh en de moderne diesels zijn schoner dan ooit tevoren alleen schijnt niemand dat te (willen?) weten.

 

Specificaties

Jaargang

2020

Carrosserie

suv

Transmissie

automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine Elektrisch

Type motor

Otto + Elektrisch

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

5,9 seconden

Topsnelheid

235km/u

Vermogen

B+E – 300/6.000 kW (pk)/rpm

Koppel

B+E – 520/3.000 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.6/1.598 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

4×4

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,7 meter

Overig

Type bekleding

Skai-leer + Alcantara

Velgen

18-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Gemiddeld verbruik

1,2 liter/100 km

C02 uitstoot

34 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.447 mm

Breedte

1.841 mm

Hoogte

1.624 mm

Wielbasis

2.675 mm

Spoorbreedte voor

1.593 mm

Spoorbreedte achter

1.601 mm

Massa leeg

1.815 kg

Max. toelaatbare massa

2.330 kg

Laadvermogen

515 kg

Aanhanger geremd

1.250 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

395 liter

Bandenmaat

225/55-R18

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand