Motorcross wordt Autocross
Ik stond na het terugbrengen van de Opel Ampera-e in vol ornaat klaar om op de motor te stappen toen de medewerker van Opel tegen mij zei: “Ik heb nog een auto voor je.” Huh? Oké ik heb er een handje van wel eens een auto (of motor toen ik nog motoren testte) vergeten op te halen of op de verkeerde datum een auto op te komen halen, maar dit keer wist ik toch echt zeker dat ik voor komende week geen auto ingepland had staan. Ik kon mijn leren overal dus weer uitdoen om in plaats van naar huis te gaan Motorcrossen te gaan Autocrossen in de nieuwe Opel Crossland X. Ik was benieuwd wat er in mijn planning zou staan en of ik dit keer voor de verandering eens gelijk zou hebben. Na het instappen was het even goed kijken want de Opel Crossland X stond onder de overkapte ingang van het GM-gebouw geparkeerd. Bij het achteruit rijden moet je goed op een hele dikke lage vierkante betonnen paal letten. Daar is al menigeen tegenaan gereden dus ik zou niet de eerste zijn. Wat direct opvalt is de lange slag van de versnellingspook om de Opel Crossland X in de 1ste versnelling te zetten. Dat lijkt werkelijk op geen enkele andere Opel die ik gereden heb tot nu toe. Het interieur van de Opel Crossland X is uitermate basic = stoffen bekleding, minimalistische GUI (Grafische User Interface) op het touchscreen, kortom dit is echt een auto om van A naar B te rijden (crossen?) en niet meer dan dat. Tel daar de zeer zuinige ( 1:30,3) 1.6-liter dieselmotor van 99 Pk bij op en de A-naar-B-mens lacht Mark ‘Pinokkio’ Rutte midden in zijn gezicht uit. Nog maar net gestart en stuur/stoel/spiegels afgesteld zag ik dat ik een wel heel erg kakelverse Opel Crossland X had meegekregen met slechts 56 km en een paar 100 meter op de kilometerteller. Dat overkomt mij niet zo vaak dat ik een auto meekrijg die zo maagdelijk is.
Eenmaal op de snelweg zocht ik naar de cruise control en zag ik drie mogelijkheden op de linkerkant van het stuur, één knopje voor de snelheidsbegrenzer, één knopje voor de cruise control en één knopje voor ik-heb-werkelijk-geen-idee-waarvoor-dat-is (het bleek het CANCEL-knopje te zijn met een voor mij onbekend symbool). De knopjes op het stuur en voor de verlichting en de climate control zien er ook totaal anders uit dan ik van Opel gewend ben. De zit in de stoel is in ieder geval goed, het stuur ligt lekker in mijn handen, de 5-versnellingsbak schakelt soepel alleen zijn de slagen wel langer dan ik gewend ben van Opel, maar waar ik echt aan moet wennen is de het vermogen en koppel van het 1.6-liter diesel motorblok. Na de Opel Ampera-e met een vermogen/koppel van 204 Pk/360 Nm vanaf 0 toeren is het even aan een vermogen/koppel van 99 Pk/254 Nm vanaf 1.750 toeren. Eén versnelling te hoog opschakelen en de motor slaat vrijwel volledig dood, ik moest dus goed opletten dat ik toeren bleef maken. Wat dat betreft is elektrisch rijden werkelijk zalig want je hebt altijd en overal koppel voor handen. De Opel Crossland X is een Crossover die de concurrentie aan moet gaan met bijvoorbeeld de extreem populaire Renault Captur. Ik noem expres de Renault omdat dit Franse automerk het erg goed doet in alle segmenten. Maar goed deze Opel Crossland X is ook een beetje Frans want na het openen van de motorkap bij Bas van Autobeklederij v/d Werf zagen we op één van de onderdelen het leeuwen-logo van Peugeot staan.
Even wennen hoor
Na de Opel Insignia Grand Sport en de Opel Ampera-e is het alsof ik – heel gechargeerd gezegd – in een over de weg dansende auto heb plaatsgenomen. Waar de andere twee Opels zich lekker strak door de bochten heen lieten sturen daar helt deze Opel Crossland X duidelijk over en heeft-ie voor mijn gevoel (in het grensbereik ook?) de neiging de bocht uit te lopen. Niet erg want bij een auto die hoog-op-de-pootjes staat mag dat, beter gezegd ik verwacht niet anders vooral door de comfortabele vering/demping. Het is maar net waar je voor kiest maar persoonlijk hou ik wel van deze wat meer op het terrein (=Cross) gerichte vering/demping. Daardoor kun je met deze Opel Crossland X heerlijk over de hoogste verkeersdrempels heen vliegen waar je met een andere sportiever afgeveerde Crossover zoals de Mazda CX-3 goed op moet letten. Na een lang recht stuk snelweg kwam daar dan eindelijk de eerste mooie snelwegbocht aan op het Terbregseplein bij Rotterdam. Toen ik in de verte de matrixborden op zag lichten dacht ik meteen “Daar gaat mijn mooie bocht verdorie” maar het viel mee. Pas na de bocht stroopte het verkeer op dus ik kon heel mooi met een lekker vaartje door de mooie linker snelwegbocht heen rijden. Dat ging best goed maar ik voelde wel dat de Opel Crossland X duidelijk zijn grens lijkt aan te geven. Dit is een auto die je niet snel zal verrassen zegt mijn gevoel….nog wel althans. Na een net-niet-net-wel file reed ik uiteindelijk richting het Kleinpolderplein zonder file. De oorzaak bleek een auto met pech op de vluchtstrook, man, man en daardoor ontstaat er een file.
Toen ik bij het Kleinpolderplein aangekomen op de haakse snelwegbocht afreed zag ik in mijn rechter zijspiegel een Mercedes E-klasse rijden, net als toen ik met de Opel Insignia Grand Sport twee weken eerder op deze plek reed. We gingen precies gelijk op maar ik had zoiets van even kijken wat de Opel Crossland X kan. Bye, bye, zwaai, zwaai Mercedes en ik gaf stevig gas op de haakse snelwegbocht afrijdend. Te stevig? Met een hoge Crossover zoals de Opel Crossland X op de grens door deze haakse snelwegbocht rijden is een totaal ander verhaal dan met de Opel Insignia Grand Sport. Middenin de bocht dacht ik nog van “Je was overmoedig Daan” maar na de bocht had ik zoiets van “Dit was eigenlijk best leuk!”. Door het sterke overhellen en de comfortabele vering/demping voelde ik de banden lichtjes gaan glijden in de bocht, maar gek genoeg voelde het nooit adrenalineverhogend aan. Eén punt verdiend voor de Opel Crossland X dus. Voor het Prins Clausplein twijfelde ik nog even tussen binnendoor via Voorschoten naar huis of via Wassenaar. Het werd Wassenaar maar in beide gevallen had ik sowieso de afslag Leidschendam genomen. Ook nu weer lukte het mij net als met de Opel Insignia Grand Sport en de Opel Ampera-e de afslag zo laat mogelijk te nemen zodat ik de buitenste vrijwel altijd lege rijbaan kon pakken. Ik had een lekker vaartje maar tot mijn verbazing liep de Opel Crossland X uiteindelijk toch niet de bocht uit. Oké het ESP stond aan maar dan nog, de g-krachten zijn hier in het grensbereik zo hoog dat daar zelfs voor een ESP geen redden meer aan is.
Bas, Samsonite etc.
Omdat ik lekker vroeg was besloot ik meteen maar bij Bas van Autobeklederij v/d Werf langs te rijden en ook meteen de Samsonite kofferset te fotograferen. Bas is goed op de hoogte van al het autonieuws en weet dus dat het Franse Peugeot het voormalige Duitse Opel van het Amerikaanse General Motors overgenomen heeft. Bas zei tegen mij dat hij de Opel Crossland X geen Opel-look vind hebben in tegenstelling tot de Opel Insignia Grand Sport en Opel Ampera-e die ik daarvoor (ik heb 3 Opels achter elkaar getest) bij me had. Bas opende de motorkap en het eerste waar zijn oog op viel was een onderdeel met een Peugeot-logo erop. Het interieur is erg basic volgens Bas maar ik had ook niet verwacht dat hij iets anders zou zeggen. Bas had geen op- of aanmerkingen in positieve dan wel negatieve zin behalve dat dit natuurlijk niet zijn ding is want totaal niet spannend. Na mijn bezoek aan Bas ben ik meteen de Samsonite kofferset gaan fotograferen. Bij het openen van de achterklep zag ik dat de bodemplaat helaas ontbrak, ik heb dus alleen foto’s kunnen maken van de grootst mogelijke bagageruimte. De inhoud viel mij mee want zonder hoedenplank ging er van elke koffer eentje meer in dan de standaard kofferset.
Samsonite kofferset
Foto’s zonder bodemplaat
Met hoedenplank: 4×50-liter + 1×33-liter + 13-liter
Zonder hoedenplank: 4×50-liter + 4×33-liter + 2×13-liter
Op weg naar Voorschoten heb ik nog even getankt bij de BP en ik was verrast over de nette 1:25 want zo rustig had ik nou ook weer niet gereden van Leiden naar Prinsenbeek.
Thuis gekomen zag ik het volgende in mijn planning staan – Opel Crossland X Online Edition 1.6 D 99 Pk- Vrijdag 18 augustus t/m vrijdag 25 augustus. Grappig feitje is wel dat de data overeenkomen oftewel van 18 t/m 25 alleen de dag van ophalen en terugbrengen is uiteraard anders in juli. Ach eigenlijk hou ik wel van dit soort foutjes want ik heb meteen een mooi begin van mijn testverslag, foutjes zijn wat dat betreft altijd een perfecte bron van inspiratie voor mij. Na het eten ben ik nog even een blokkie om gereden want ik moest nog wat medicijnen ophalen bij de apotheek. Zowel heen als terug heb ik de drempelroute gereden gewoon omdat dat leuk is met een Crossover… met voldoende veerweg uiteraard. De scheve verkeersdrempel vanaf de begraafplaatskant is minder leuk dan de terugweg, maar wel een goede test voor de vering/demping en vooral ook de veerwegen. Want juist die langere veerwegen van een Crossover maken deze auto tot wat-ie is. De scheve verkeersdrempel ging lekker dus ik was benieuwd naar de drie volgende lastige verkeersdrempels. Die zijn namelijk nogal steil waardoor je altijd op de voorkant van de auto landt en dan zijn lange veerwegen een must! Normaal gesproken ben ik hier altijd voorzichtig maar mijn gevoel zei me dat de Opel Crossland X dit aan moet kunnen. En inderdaad vloog ik heel mooi over alle drie de verkeersdrempels heen en was de landing alle drie de keren goed. De terugweg hetzelfde liedje alleen is de scheve verkeersdrempel vanaf deze kant een stuk leuker. Dat komt omdat je vanaf een klinkerstraat op het asfalt landt én zowel links als rechts de ruimte hebt om eventueel uitbreken op te vangen en de andere kant op is dat niet het geval. Omdat ik pas op het allerlaatste moment kan zien of er een auto van rechts aankomt is het altijd een beetje een gok of ik gas kan blijven geven of alsnog in de remmen moet. Het ging gelukkig goed en de naar links en rechts stuiterende Opel Crossland X deed zijn naam eer aan. De uitgaande demping deed uitstekend zijn werk en de veerwegen waren ook dit keer weer lang genoeg.
Dracula
Woensdag mocht ik weer even voor Dracula (zo noemen veel oude mensen mij daar) spelen op de prikpost in Hillegom. Zowel de heen- als de terugweg gingen lekker snel en dan merk je dat die 99 Pk ruimschoots voldoende zijn. Vooraan bij stoplichten won ik de meeste sprintjes en dat komt omdat de koppeling heel mooi aangrijpt, de gasreactie uitstekend is en het 1.6-liter dieselblok graag toeren wil maken (het rode gebied begint bij 5.000 toeren). Na thuiskomst ben ik even op de fiets kleren gaan kopen in de stad want met de auto Leiden in is gewoon niet te doen. Oh wacht ze hebben een nieuwe en tevens diepste parkeergarage van West-Europa gebouwd van ruim 40 miljoen euro die maar halfvol staat en nooit meer terug verdiend gaat worden. Yeah right! ’s Avonds had ik even zin om me uit te leven en dus ben ik over de A4 naar het rotondecircus bij Hoogmade/Leiderdorp gereden. Ik besloot op de afslag rijdend de cruise control op 100 km/u te laten staan en het rempedaal niet aan te raken. Dat lijkt makkelijker dan het is want er zitten twee ogenschijnlijk lange flauwe bochten in maar met 100 km/u zijn ze toch net wat minder flauw dan ze op het 1ste oog lijken. Ik heb het rempedaal niet aangeraakt dus weer een pluspunt voor de Opel Crossland X. Op de ovale rotonde afrijdend schakelde ik terug naar de 2de versnelling en gaf stevig gas terwijl ik over de rotonderand naar de binnenring sneed. In tegenstelling tot wat ik verwacht had gleed de Opel Crossland X amper weg naar rechts ondanks de g-krachten. Daarna ging het gas er vol op en vloog ik met de linkerkant van de Opel Crossland X over de rotonderand heen en landde nogal heftig waarna ik het stuur hard om moest gooien naar rechts het viaduct over naar de andere kant van de A4. Aan de andere kant aangekomen pakte ik de binnenring en stuurde maximaal op de grens rijdend driekwart de kleine rotonde op en af. De Opel Crossland X deed alsof het helemaal niets voorstelde, zelfs van gillende banden was geen sprake.
Ik twijfelde even wat ik zou doen de afslag buiten de grote rotonde om langs de pannenkoekenboerderij of het rondje helemaal afmaken en dan deze afslag nemen. Ik koos voor de tweede optie want ook al wist ik intussen dat je deze Opel Crossland X moeilijk van de wijs kunt brengen wilde ik toch het hele rondje doen. De grote ronde rotonde op en af is misschien wel de heftige stuur-omgooi-actie, want je moet dan echt het stuur van helemaal naar links in één keer helemaal naar rechts omgooien. Hier kreeg de Opel Crossland X het voor het eerst serieus wat lastiger, maar ook nu bleef de grip zodanig goed dat het onderstel afgezien van een forse zwabber niet de weg kwijt raakte. Op de kleine rotonde maakte ik een mooie volledige draai de andere kant weer op en op de grote rotonde pakte ik de buitenring. Daar kun je een auto even heel sterk in de rechterveren laten hangen om vervolgens met een ferme draai aan het stuur de auto weer voor even helemaal om te gooien. Heerlijk het leek wel zo’n achtbaangevoel! Op de kleine rotonde voor het viaduct maakte ik een volledige draai en stuurde daarna de afslag op buitenom de grote rotonde. Daar zit een hele mooie maar lastige slinger in die je perfect moet nemen om vervolgens nog steeds vaart makend zijdelings glijdend de provinciale weg op te sturen. Het was eigenlijk ronduit saai zo goed deed de Opel Crossland X het rondje over het rotondecircus. Het rondje rotondecircus was erg leuk en prima te doen, het ESP kan alleen uitgezet worden onder de 50 km/u en boven de 50 km/u activeert het ESP zichzelf automatisch weer. Minimum snelheid cruise control = 40 km/u en de cruise control blijft aanstaan als je het ESP uitzet. Op de ventweg heb ik nog even snel een noodstop gemaakt om de remmen te testen. Dat ging uitstekend dus over de remmen geen klachten van mijn kant.
Nat SBP… beterrrrrrr!
Donderdag 20 juli begon lekker want ik kon niet aan het werk omdat het rolluik van de bloedafname-ruimte niet open wilde gaan. Waarschijnlijk was door een blikseminslag de aardlekschakelaar uitgeschakeld, maar de meterkast bleek achter het rolluik te zitten en de nooddeur die via de apotheek ernaast loopt was geblokkeerd door een voorzetwand. Goed bezig mensen! De weg naar het Zeehospitium in Katwijk aan Zee was vrij saai omdat ik de hoofdweg ben gereden. Uit werk vandaan ben ik over het Space Business Park naar huis gereden, want het regende en zo’n buitenkansje op nat asfalt kon ik natuurlijk absoluut niet laten lopen. De vorige dag had ik al even uitgeprobeerd wat het ESP doet en dat bleek het volgende te zijn: het ESP kan uitgezet worden bij 53 km/u en langzamer; het ESP wordt weer automatisch geactiveerd vanaf 53 km/u en de cruise control blijft geactiveerd onder de 53 km/u als je het ESP uitzet. Het komt er dus op neer dat het geen zin heeft het ESP uit te zetten want dat wordt vrijwel direct weer geactiveerd omdat mijn snelheden vrijwel het hele rondje SBP boven de 53 km/u uitkomen. Voor het rondje heb ik eerst even de Opel Crossland X afgetankt en ik was benieuwd wat het verbruik dit keer zou zijn. Ik had stevig door gereden dus het was zeker lager dan de eerdere 1:25. Ik bleek uit te zijn gekomen op exact 1:20 wat ik helemaal niet verkeerd vind gezien mijn sportieve rijstijl. Op naar het SBP waar ik de Opel Crossland X aan zijn ultieme regentest zou gaan onderwerpen. Ik was vooral benieuwd of het ESP zou ingrijpen, en zo ja hoe heftig dat dan zou zijn. Ik reed aan de ‘verkeerde’ kant het SBP op en ben daarom eerst even naar de noordkant van het SBP gereden zodat ik mijn standaard rondje kon rijden.
Het begon lekker met meteen plankgas in de 2de versnelling door de eerste haakse rechterbocht heen. Daarna de flauwe linkerbocht om daarna de Opel Crossland X hard in de 2de versnelling de vrachtwagenparkeerplaats op te smijten. Er gebeurde niets bijzonders ik moet eerlijk bekennen dat ik het eigenlijk wel beter vond dan ik verwacht had. De 16-inch Bridgestone Turanza T001 banden hadden totaal geen moeite qua grip op het kletsnatte asfalt. Het leek net alsof er Torque Vectoring op de Opel Crossland X zit maar zelfs na lang zoeken heb ik daar niets over kunnen vinden. Het zit er dus blijkbaar niet op maar zelfs bij extreem bochtenwerk bleef de Opel Crossland X netjes op de ideale lijn. In de haakse rechterbocht met verkeersdrempel ervoor dacht ik dat ik de Opel Crossland X wel even uit zou kunnen laten breken maar nee hoor niets van dat alles. De eerstvolgende verkeersdrempel nam ik met een behoorlijke vaart en ik besloot daarna voor de hoogste verkeersdrempel geen vaart te minderen maar juist gas te geven. De Opel Crossland X vloog heel fraai over de hoogste verkeersdrempel heen waarna ik na de perfecte landing heel snel terugschakelde naar de 2de versnelling en plankgas de rotonde op- en afreed de blinde rechterbocht in. Natuurlijk is het vermogen en koppel niet hoog maar desondanks had ik meer lol met de Opel Crossland X dan ik vooraf had verwacht. Oké je moet behoorlijk op het gaspedaal ‘stampen’ en razend snel opschakelen om de vaart erin te houden maar dan heb je ook serieus pret. Bizar hoe goed deze Opel Crossland X presteert in de regen, als ik iets niet verwacht had dan was dit het wel. Snel naar de opritbocht bij ’t Heen want daar wilde ik natuurlijk ook even doorheen op nat asfalt. Ik reed heel rustig op de apex van de opritbocht af waarna ik in één keer plankgas gaf in de 2de versnelling. Nog amper halverwege dacht ik dat de Opel Crossland X uit zou gaan breken maar het tegendeel bleek het geval, ik vloog juist heel mooi voorwieldriftend door de opritbocht heen. Huh???
Jammer
Vrijdagochtend begon ik rustig maar na exact 7 km rijden was het over en uit met rustig rijden. Vanaf de rotonde naar de A44 – een afstandje van hooguit 50 meter – stond het verkeer om een voor mij totaal onverklaarbare reden muurvast. Er was geen beweging in te krijgen en dus ben ik maar rechtsaf geslagen richting Warmond om tussen Warmond en Sassenheim de A44 op te rijden. Maar door Warmond heen belandde ik achter een vrachtwagen die langzaam reed, logisch want de smalle dorpsstraatjes zijn niet gemaakt voor vrachtwagens. Bijna op de A44 belandde ik achter een Volvo die de oprit niet begreep, de oprit daar kruist een weg naar het treinstation en dat is blijkbaar nogal moeilijk voor sommige automobilisten. En dus reed ik met een vaartje van 50-60 km/u de oprit naar de A44 op. Wat is dit voor een horror-rit vroeg ik mezelf hardop af. Bij de afslag Lisse verliet ik de A44 weer en net toen ik dacht het gaat lekker belandde ik achter een lange file met een langzaam rijdende tractor voorop. Er stond nota bene een bord dat je tractoren in mag halen en van de andere kant kwam er geen verkeer aan dus ja wat doe je dan? Ik ben toen maar in gaan halen want zo’n massapsychose van apathische automobilisten is aan mij niet besteed. Dat is net zoiets als dat er twee rijstroken voor een stoplicht zijn en er 10 auto’s op de rechter rijstrook achter elkaar gaan staan en ze om een voor mij onverklaarbare reden de linker rijstrook leeg laten. DASNAPIKDUSNIE!!! Eenmaal voorbij de tractor belandde ik net voor Lisse achter een langzaam rijdende dragline maar die kon ik gelukkig op het enige korte tweebaans gedeelte. En geloof het of niet maar het leed was nog niet geleden want na de stoplichten naar de N207 belandde ik weer achter een antieke en dus slome tractor.
Gelukkig kon ik ook die inhalen en was ik uiteindelijk toch nog op tijd op de prikpost in Hillegom. Wie dan ook denkt dat je met deze Opel Crossland X niet op kunt schieten heb ik hiermee dus zijn/haar ongelijk aangetoond. Het 1.6-liter diesel motorblok maakt graag toeren en door de lange versnellingen* kun je bovendien lang doortrekken en dus toch behoorlijk snelheid maken. Het enige dat ik serieus jammer vind aan deze Opel Crossland X is dat de 5-versnellingsbak zo gegeard is dat ik in stadsverkeer steeds een versnelling hoger moet rijden dan ik eigenlijk zou willen. Bij 50 km/u moet ik echt in de 3de versnelling rijden, de motor draait dan 1.500 toeren en in de 4de versnelling iets van 1.100 toeren maar dan hoor je een irritante brom in de auto. Ik denk dan ook dat de korter gegearde 6 versnellingsbak van de 120 Pk-versie beter bij deze 99 Pk-versie zou passen. Wel denk ik dat een tuning (=meer koppel bij een lager toerental) ervoor zal zorgen dat de krukas makkelijker ronddraait bij 1.100 toeren en waarschijnlijker wordt-ie nog zuiniger ook. Schakelen doet de 5-versnellingsbak uitstekend ondanks de wat langere slag, de soepelheid en nauwkeurigheid lijden daar dus niet onder. Wat ik wel grappig vindt is dat de typische achteruitversnelling met het knopje is verdwenen en dat de versnelling in plaats van helemaal links naar voren (knopje omhoog tillen) nu rechts naar achteren zit (zonder knopje).
*1ste versnelling 50 km/u – 2de versnelling 90 km/u – 3de versnelling 140 km/u – 4de versnelling rijbewijskwijt km/u
Goed geïnformeerd!
Toen ik naar huis wilde rijden vanaf de prikpost in Hillegom zag ik dat ik het doosje van mijn Samsung smartphone verdwenen was. Die lag blijkbaar nog in de auto van een een collega en dat klopte want ik zag haar aan komen rennen. Ik zette de Opel Crossland met draaiende motor schuin stil op de afrit van de parkeerplaats naar de hoofdweg. Toen ik weer achter het stuur wilde gaan zitten werd ik door een bejaarde vrouw van een jaar of 65-70 aangesproken met: “Oh is dit de nieuwe Opel Crossland X?” Ik was verrast en zei tegen haar: “Ja dat klopt en de auto bevalt mij prima, De Opel Crossland X heeft een lekkere hoge instap en een behoorlijke zit- en bagageruimte.” Zij en haar man bleken een Volkswagen Touran te hebben, maar de lage instap daarvan beviel ze niet meer – want ouder en strammer – ze wilden daarom een auto met een hogere instap. Het mag duidelijk zijn dat een groot deel van de populariteit van de Crossovers te danken is aan die hoge instap die weer te danken is aan de vergrijzing. Daarna vroeg ze aan mij wat ik van de Opel Mokka vind en toen zei ik eerlijk dat ik die nog weer wat mooier en beter vind dan de Opel Crossland X. Zo zie je maar weer dat je als autojournalist verrast kunt worden door een goed geïnformeerde bejaarde vrouw.
Zuinigheidsrit
Volgens de brochure zou ik dus minimaal 1:30,3 moeten kunnen halen met de zuinigheidsrit en gezien mijn eerdere 1:25 had ik goede hoop daarop. De zuinigheidsrit begon niet goed want het pompnummer waar ik wilde tanken deed het niet en dus moest ik alles opnieuw intypen en het volgende pompnummer proberen en die deed het gelukkig wel. Na 3 maal doorklikken zat de tank propvol en kon ik vertrekken, maar ik moest meteen al remmen. Gaat lekker zo maar niet heus. Eenmaal op de N206 ging de cruise control erop maar zelfs bij 80 km/u (=5de versnelling) hoorde ik nog steeds een lichte brom in de auto. Bij De Zilk aangekomen schakelde ik de cruise control uit en reed met 70 km/u op de haakse bocht af. Zoals ik niet anders verwacht had vloog de Opel Crossland X zonder enig probleem door mijn lastige lievelingsbocht heen. Daarna was het door Vogelenzang heen even langzaam rijden in de 30-zone waarna het gas er weer op kon. Op de bomenweg reden de wielrenners gelukkig aan de tegemoetkomende kant, de afgelopen week zijn er 3 dood gereden en dat vind ik niet gek als je op de provinciale weg gaat rijden. Eén foutje en je ligt onder een auto of vrachtwagen en dat terwijl er een fietspad naast de weg ligt maar daar willen die asfalthijgers cq zelfmoordenaars niet fietsen. Bij de Nachtegalenlaan aangekomen had ik de blinde kruising (van rechts zie je pas op het allerlaatste moment het verkeer aankomen) gelukkig vrij en kon ik met een lekker vaartje over de scheve verkeersdrempel heen vliegen. De lange veerwegen van deze Opel Crossland X vind ik echt een dik pluspunt in vergelijking met andere Crossovers. Op de T-splitsing afrijdend probeerde ik met terugschakelen naar 3->2->1 de snelheid eruit te halen maar afremmen op de motor is niet het sterkste punt van die Franse 1.6-liter dieselblok. Wat dat betreft was ik meer gecharmeerd van het 1.6 CDTi dieselblok van Opel en niet alleen om die reden.
Op de boulevard was het weer eens drama met een Duitser die volgens mij voor het eerst de zee zag en 40 km/u ging rijden waar je 60 km/u mag. Ga verdomme stilstaan op de immens lange parkeerplaats en val mij niet lastig met je fossielengedrag. Op de duinenweg kon ik ‘m eindelijk inhalen en 80 km/u gaan rijden, ik was bijna op de helft aanbeland. Bij de rotonde vlak voor Overveen draaide ik om en kon de terugreis beginnen. Het klinkt raar maar ik had gewoon geen goed gevoel over deze zuinigheidsrit. Bij het CPZ aangekomen kwam er net een autotransporter vanaf de circuit-uitrit de weg opgereden. Yeah right heb ik weer hoor! Bij de smalle doorgang na de spoorbomen ben ik maar omgereden via het dorp, want ik heb een keer meegemaakt dat een autotransporter met Ferrari’s en Lamborghini’s daar klem kwam te zitten en dan sta je muurvast. Na veel gedoe reed ik dan eindelijk weer richting Vogelenzang maar ook daar belandde ik weer achter een trailer op een smalle weg. Het is alsof ze het erom doen werkelijk waar, mama, mia ik krijg hier echt een sik van hier tot Tokio van. Snel naar Katwijk aan Zee en volgooien die brandstoftank. En waar kwam Daan op uit? 1:25 exact dus! Ruim 5,3 km per liter minder dan beloofd verdorie, maar het klopt wel met al die rare zuinigheidsritten met de 1.6-liter dieselauto’s van Citroën en Peugeot. Ook met die auto’s haalde ik de afgelopen jaren nooit het opgegeven verbruik. Neem de Opel Astra Business+ 1.6 CDTi ecoFLEX Start/Stop uit 2016. Die had meer Pk’s en koppel (110 Pk/3.500 rpm – 300 Nm/1.750-2.000 rpm) dan deze Opel Crossland X, maar was zelfs met winterbanden nota bene nog zuiniger. 1:29,27 + 10 procent correctie winterbanden = 1:32,2 (opgegeven verbruik 1:31,25 – 1:32,26).
Brandstofmeter stuk?
Na het aftanken zag ik dat de naald van de brandstofmeter niet terug ging naar vol en ineens schoot me deze Franse kwaal te binnen. Na wat zoekwerk vond ik het stukje tekst hierover terug in het testverslag van de Peugeot 508 SW RXH HYbrid4 uit 2012. Citaat: “Het is iets dat me al eerder en ook vaker is opgevallen, alleen kon niemand bij Peugeot mij de oorzaak ervan vertellen. Steeds als ik na een zuinigheidsrit of vlak voor het terugbrengen de tank vol gooide met een kleine hoeveelheid benzine of diesel, dan wees de brandstofmeter niet aan dat de brandstoftank vol is, terwijl de brandstoftank bij wijze van spreken overliep. Het leek mij sterk dat de brandstofmeters van alle Peugeots die ik tot nu toe getest heb stuk zijn. Maar nu had ik dan eindelijk de kans om erachter te komen wat de oorzaak is, want op het hoofdkantoor van Peugeot hebben ze ook een werkplaats en dus technici. Het antwoord bleek even simpel als toch wel bizar, Peugeots hebben namelijk geen sensor (ook detectie-eenheid genoemd) in de brandstoftank zitten. [nl.wikipedia.org] De detectie-eenheid maakt gebruik van meestal een vlotter verbonden met een potentiometer. Als de tank leegraakt, daalt de vlotter langs een weerstand, waardoor de weerstand wordt verhoogd. Als de weerstand een bepaald punt bereikt, zal bij sommige voertuigen het “low fuel-lampje” oplichten. [/nl.wikipedia.org] Na het terugbrengen van de Peugeot 3008 HYbrid4 vroeg ik dan ook wat de oorzaak daarvan is. Dat heeft te maken met het feit dat het verbruik gemeten wordt op basis van de berekende inspuithoeveelheid benzine/diesel. En nou komt het, tankbeurten waarbij een hoeveelheid van kleiner dan 7 liter benzine of diesel wordt getankt die worden niet gedetecteerd. Normaal gesproken zal geen enkele Peugeot-rijder dit fenomeen detecteren, want vrijwel niemand (behalve autojournalisten) tankt hoeveelheden kleiner dan 7 liter benzine/diesel.”
Specificaties |
||
Jaargang |
2017 | |
Carrosserie |
Crossover | |
Transmissie |
Handgeschakeld | |
Aantal deuren |
5 deuren of meer | |
Brandstof |
Diesel | |
Type motor |
Diesel | |
Aantal cilinders |
4 | |
Acceleratie (0-100/sec) |
12,0 seconden | |
Topsnelheid |
180km/u | |
Vermogen |
73(99)/3.750 kW (pk)/rpm | |
Koppel |
254/1.750 nm/rpm | |
Cilinderinhoud |
1.6/1.560 liter | |
Kleppen per cilinder |
4 | |
Turbo |
Turbo + intercooler | |
Aandrijving |
Voorwielaandrijving | |
Remmen voor |
Geventileerde schijven | |
Remmen achter |
Schijven | |
Draaicirkel |
10,7 meter | |
Overig |
||
Type bekleding |
Stof | |
Velgen |
16-inch | |
Milieu en veiligheid |
||
Verbruik |
||
Bebouwde kom |
4,1 liter/100 km | |
Snelweg |
3,3 liter/100 km | |
Gemiddeld verbruik |
3,6 liter/100 km | |
C02 uitstoot |
93 gram/km | |
Energielabel |
D | |
Afmetingen |
||
Lengte |
4.212 mm | |
Breedte |
1.976 mm | |
Hoogte |
1.605 mm | |
Wielbasis |
2.604 mm | |
Spoorbreedte voor |
1.513 mm | |
Spoorbreedte achter |
1.491 mm | |
Massa leeg |
1.189 kg | |
Max. toelaatbare massa |
1.690 kg | |
Laadvermogen |
501 kg | |
Aanhanger geremd |
840 kg | |
Aanhanger ongeremd |
620 kg | |
inhoud bagageruimte |
410 liter | |
Bandenmaat |
195/60-R16 | |
Kosten aanschaf |
||
Kosten gebruik per maand |