Mister X in Mokka X
Geen idee of ik mezelf mag omschrijven als dé mysterieuze Mister X, maar gezien mijn uitermate rare leven denk ik dat iedereen in mijn omgeving die vraag volmondig met “Ja” zal beantwoorden. Ik ben letterlijk aan mijn 3de leven bezig en dat kan zelfs ik niet normaal noemen. Niet dat ik het erom doe of zo het is mij gewoon overkomen, alhoewel met 180 km/u op minder dan 30 centimeter als een torpedo langs de vangrail vliegen zelfs voor mij geen dagelijkse kost is. Achteraf was ik blij dat ik niet op de motor ben gegaan want mijn lichaam kwam door de overbodige treinreis tot rust. Overbodig? Jep want ik had de Opel Mokka X voor maandag 13 februari afgesproken. Normaal gesproken haal ik testauto ALTIJD vrijdag op alleen had ik omdat het Opel beter uitkwam deze Mokka X op maandag afgesproken. En ik dacht nog wel toen ik uit bed stapte zal ik nog even in de planning kijken voor vertrek? Leo Wennekers de PR-Manager van Opel kon er wel om lachen en ik ook. Na exact 3 uur en 15 minuten arriveerde ik weer in Leiden en kreeg ik bij het uitchecken een bonus van iets van 50 procent korting op de terugreis. Vraag me absoluut niet hoe dat kan, maar ik heb het eindeloos nagerekend en het klopt echt. Als je niet in- of uitcheckt kom je niet door de poortjes dus daar kan ik niets fout doen. Bovendien ben ik op zowel de heen- als de terugreis gecontroleerd door de conducteur en die zei niets tegen mij.
Maandag 13 februari de ‘the day before Valentines-day’ was dus mijn herkansing om de Opel Mokka X op te halen. Ik wilde persé op de motor en gelukkig kon dat ‘the day after horrible Snow-day’ want de sneeuw was op de weg volledig weg gedooid dan wel gestrooid. Het was strak blauw met een zonnetje dus ik heb genoten van de rit naar Prinsenbeek. Toen ik langs de slagboom reed zag ik de Opel Mokka X al klaar staan onder de overkapping, jawel met de neus de goede kant op, ha, ha. Alsof ze dachten laten we het zekere maar voor het onzekere nemen met die Daan. Als je achteruit moet rijden onder overkapping vandaan staat er rechtsachter namelijk zo’n dikke superlullige korte vierkante betonnen paal. Zodra je achteruit begint te rijden verdwijnt-ie uit het zicht dus dat daar mensen tegenaan gereden zijn mag geen wonder heten. Ns een korte uitleg over de WiFi voor de smartphone die ik niet heb en niet wil kon ik vertrekken. Ik had de motor al gestart want dat moest voor de uitleg, keyless entry + 6-traps automaat kortom heerlijk. Ik was blij dat ik op tijd terug reed naar Leiden, want dan zat ik tenminste niet in de vroege spits. Rotterdam is tegenwoordig zelfs in de vroege spits al één grote bak ellende. Na snel rondkijken voor vertrek zag ik mooie AGR-gecertificeerde voorstoelen dus over het zitcomfort hoefde ik mij geen enkele zorgen te maken.
Dikke Mik
Omdat ik geen haast had (en ook geen boetes wil) ben ik lekker met 100 km/u op de cruise control terug naar Leiden gekacheld. Het viel mij op dat bij de weergave van de cruise control-snelheid in het display ik één cijfer achter de komma zag. Ik reed op een gegeven moment 99,8 km/u (mijn zwager dacht het later ook maar we bleken abuis, het was niet de cc-snelheid) en ik vroeg mij af wat daar de zin van is. Een voorschot op boetes van snelheden achter de komma??? Ik zie die gekken in Den Haag er nog voor aan ook, zeker die – helaas alweer opgestapte – Billie Turf van de Vereniging Van Draaideurcriminelen. Toch heb ik vlakbij het knooppunt Terbregseplein nog wel even wat extra gas gegeven, want die mooie snelwegbocht wilde ik toch niet laten schieten. Er reed heel even iemand voor mij in de bocht maar die ging gelukkig snel opzij. Op de Brienenoordbrug had ik op de dwarsrichels al gevoeld dat de vering/demping uitstekend is. Ik kon zonder enig probleem het gas erop zetten en zelfs met 150 km/u bleef de Opel Mokka X lekker strak aanvoelen. Daarna was het 80 km/u tot aan het knooppunt Kleinpolderplein waar ik tot mijn blijdschap de mooie haakse rechterbocht voor mij alleen had. Na de bocht had ik zoiets van “je hebt toch gas gegeven Daan” want ik merkte er helemaal niets van. Omdat ik nog wilde zwemmen besloot ik bij Leidschendam de A4 te verlaten, dan kon ik mooi binnendoor naar Katwijk aan Zee rijden. Ik pakte de laatste uitvoegmogelijkheid en gaf stevig gas en reed iedereen buitenom voorbij. Middenin deze hoge g-krachtenbocht dacht ik nog: “Zullen de banden nog gaan piepen?” Niets, noppes nada, het ging te makkelijk echt veel te makkelijk. Het deed mij direct denken aan de Mazda CX-3 want dat is net zo’n auto met een ongekend goede ‘driveability’.
Op de N14 besloot ik de 3 tunnels te nemen richting Wassenaar/Leiden, een leuke maar vrij saaie route. Nou ja saai je kunt deze route opleuken door de ventweg naast de N44 te nemen, dat is een soort van sjieke 1.000-drempelweg. Maar eerst de mooie S-bocht van de N14 naar de N44, waar ik helaas niet vooraan stond bij het stoplicht. Gelukkig kon ik in de bocht meteen naar de linkerbaan, dat leverde nog bijna een aanrijding op want de tweede auto wilde ook naar links maar daar reed ik dus al. Ik gaf stevig gas in de S-bocht waarna de 6-traps automaat twee versnellingen terugschakelde en er vandoor ging. Ook dit voelde goed aan dus met die Mokka X en Mister X gaat het wel goed komen. Bij hotel De Bijhorst aangekomen ben ik bij het stoplicht voor rechtsaf even snel voorlangs de optrekkende auto’s geschoten en rechtsaf geslagen de sjieke 1.000-drempelweg op. De eerste verkeersdrempels voor de Opel Mokka X dus ik was benieuwd wat er zou gebeuren. De eerste verkeersdrempel is de hoogste van allemaal maar de vering/demping ving de klappen uitstekend op. Poeh zo goed had ik het niet verwacht, de vering/demping neigt naar sportief maar door de uitstekende demping is het comfort toch zo goed dat ik best wel verbaasd was. Ik ben daarna met verschillende snelheden over de andere verkeersdrempels heen gereden. Het maakte niet veel uit wat voor snelheid ik aanhield, want er zat weinig verschil tussen door de uitstekende demping. In de blinde S-bocht vlakbij voormalig dierenpark Wassenaar had ik nog even een spannend moment, ik stuurde daar zo hard en strak doorheen dat de adrenaline voor niets uit mijn bijnieren spoot. De Opel Mokka X deed het tot mijn schrik té goed, tja dat verwacht je dan weer niet, ha, ha.
Zussie ophalen
Eigenlijk had ik naast in de ochtend werken niets specifieks gepland staan op dinsdagmiddag. In de ochtend belde mijn moeder echter of ik mijn jongste zus op wilde halen in Amsterdam. Haar man had de auto nodig voor werk en schoonpa – gepensioneerde schipper – moest haar zwager helpen met varen. Om 16.15 met de tram/trein/bus naar huis is een bezoeking terwijl het met de auto nog geen 3 kwartiert is. Omdat ik er pas om 16.15u in Amsterdam hoefde te zijn kon ik dus mooi binnendoor rijden en meteen wat mooie sfeerfoto’s maken op hele mooie plekjes. Maar eerst even 1,5 km zwemmen en daarna kon het feest beginnen, want het was strak blauw met een stralend zonnetje dus wat kan een mens nog meer wensen? Na het zwemmen besloot ik via de N206 binnendoor naar Heemstede te rijden en daarna via Haarlem naar Amsterdam. Daardoor moest ik een oprit naar de N206 nemen die ik zeer zelden neem maar die het moeilijkste is qua rijvaardigheid. Het is een oprit met een dubbele slinger dus als je het gas erop blijft houden moet je wel zeker weten dat de auto precies doet wat jij verwacht. Gaat-ie iets anders doen dan heb je een heel groot probleem in de tweede slinger. Maar eerst moest ik nog even bij de slinger geraken over een deel van het Space Business Park. Omdat ik intussen wel wist hoe de Opel Mokka X aanvoelt met het ESP/TRC aan besloot ik het maar eens uit te zetten. Dat vraagt wel wat van de bestuurder want het is een automaat en met het ESP/TRC uit is handmatig schakelen een stuk leuker. Dat handmatig schakelen gebeurt op een nogal aparte manier die ik maar een paar keer eerder in al die jaren ben tegen gekomen. Voor handmatig schakelen moet je een chromen knopje op de versnellingspook indrukken en in de M-stand duwen. Vervolgens kun je met een knop met een + en een – erop bovenop de knop van de versnellingspook handmatig op- en terugschakelen.
Op het Space Business Park aangekomen reed ik richting de vrachtwagenparkeerplaats maar dan vanaf de andere kant als bij mijn rondje SBP. Ik reed op een mooie haakse rechterbocht af en schakelde handmatig terug naar de 2de versnelling. Ik gaf plankgas en de voorwielen begonnen zwaar door te spinnen, maar verder gebeurde er niets want de Opel Mokka X bleef perfect op de ideale lijn. Daarna reed ik verder naar de N206 en reed over het viaduct naar de andere kant. Daar had ik geluk dat er in de dubbele rechter S-bocht niemand voor mij reed. Ik gaf in de 2de versnelling plankgas in de eerste S waarna de wielen begonnen door te spinnen, maar nog middenin de eerste S schakelde ik op naar de 3de versnelling en gaf weer plankgas. En toen gebeurde er iets wat ik totaal niet verwacht had van die maar 1.4-liter 140 Pk turbo motorblok. De voorwielen bleven doorspinnen maar ik kon toch gewoon heel mooi door de tweede S heen sturen zonder dat de Opel Mokka X enige vorm van onderstuur vertoonde. Kijk dat is nog eens een auto die precies doet wat ik wil en dat óók nog eens ronduit subliem doet. Best wel verrassend want het is niet de 4×4-uitvoering, daar had ik dergelijk subliem weggedrag namelijk eerder van verwacht. Daarna ben ik naar Vogelenzang gereden om wat sfeerfoto’s te maken. Bij de haakse bocht ter hoogte van De Zilk aangekomen besloot ik op de cruise control op het allerlaatste moment uit te zetten. Ik ging dus met bijna 80 km/u de haakse rechterbocht door en dat voelde spannend aan. Het onderstel moest duidelijk overuren draaien maar net toen ik dacht “Oeps…” brak de Opel Mokka X niet uit maar corrigeerde zichzelf heel mooi. De laatste keer dat ik dit hier deed met rond de 80 km/u brak de Infiniti Q30 Premium Tech 2.2d AWD 7DCT behoorlijk heftig uit. Dikke punten dus voor de Opel Mokka X!
Station Vogelenzang
Daarna ben ik naar de bocht van de Leidsevaart met voormalig NS-station Vogelenzang gereden. Omdat ik alleen was moest ik soms snel uit de auto springen een foto maken en weer instappen en wegwezen. Vlakbij Haarlem ben ik rechtsaf geslagen richting Amsterdam waar mij iets geks overkwam. Op een gegeven moment reed ik op een stuk snelweg wat volgens mij intussen toch oud genoeg is om op de digitale wegenkaart van de NavSat te staan. Niet dus de Opel Mokka X danste als een pijltje letterlijk in ‘the fuckin middle of nowhere’, ik heb er nog maar even een foto van gemaakt. Ik ben toen maar bij de afslag Aalsmeer de A9 af gegaan, ik wist dat ik dan aan de andere kant een stukje terug de A10 weer op kon rijden richting de RAI. Ach ja NavSat en nieuwe snelwegen soms heb je het er maar druk mee als autojournalist. Oh ik zou bijna vergeten dat ik voor het zwemmen even de Samsonite kofferset uit mijn garage heb getrokken. De kofferbak lijkt ogenschijnlijk erg klein, maar dat bleek na passen en meten dus heel erg mee te vallen.
Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 3×50-liter + 1×33-liter
Zonder hoedenplank: 3×50-liter + 3×33-liter + 2×13-liter
Na de afslag Aalsmeer ben ik onder de A9 door gereden en er aan de andere kant weer opgereden. Voor de oprit ligt een hele mooie rotonde die je driekwart moet nemen en dan rij je direct de oprit op. Ik stuurde lekker sportief over de rotonde heen maar de Opel Mokka X slikte het allemaal zonder morren. Aangekomen bij het ophaaladres moest ik nog een half uurtje wachten, maar ik had mijn Macbook bij me dus ik ben lekker aan dit testverslag gaan werken. Klokslag 16.15u kwam mijn zusje naar buiten en konden we vertrekken richting RAI waar we de snelweg op konden. Helaas was er weer eens een ongeluk op de A4 gebeurd en daardoor reed ik ter hoogte van Hoofddorp de file in. Ik besloot er bij Hoofddorp af te gaan maar ik nam verder op de afslag de verkeerde afslag, net één te vroeg waardoor ik niet richting Nieuw Vennep reed maar richting de rondweg van Hoofddorp. Ik besloot om te draaien en dat kon alleen door een breed stuk gras heen te rijden. Aangezien dit een SUV is met grof profiel winterbanden moest dat geen enkel probleem zijn. En dat was het ook niet ook al dacht mijn zusje daar anders over, maar eenmaal omgekeerd was ze toch blij dat ik het gedaan had. Want wat denk je? Eenmaal weer op de A4 waren we blijkbaar precies om het ongeluk heen gereden want het reed weer goed door. Ze was op tijd thuis en ik ook en dat is wel zo fijn want de laatste keer hebben we er bijna driemaal zo lang over gedaan.
Woensdag gehaktdag
Ik blijf het een geweldige slogan vinden de titel van deze alinea, de ouderen onder ons kennen de tv-reclame vast nog wel. Op weg naar werk besloot ik net als de vorige keer een sluipweggetje dat blijkbaar niemand nog kent te nemen. Als ‘gebore en getoge Leienaar’ ken ik dat weggetje uiteraard wel en dat scheelt heel lang wachten voor en/of in de tunnel op de Willem de Zwijgerlaan. Omdat ik aan de vroege kant was besloot ik een rondje rotondecircus te doen, uiteraard met de TC/ESP uit en de versnellingspook in de M-stand want dat is veel leuker. Ik ben eerst rechtsaf geslagen richting de rotonde voor de McDonald’s want dan kon ik alle rotondes minimaal 1 keer meepakken. Op de tweede kleine rotonde ging voor het eerst het gas er vol op en dat ging erg lekker. Ook nu weer doorspinnende voorbanden maar geen onderstuur, op naar het viaduct over de A4 heen. Onderweg naar de A4 heb ik even snel een auto ingehaald want daarna had ik de weg helemaal vrij. Op de rotonde voor het viaduct gaf ik plankgas waarna heel mooi strak langs de vangrail over de A4 heen reed. Op de ovale rotonde keek ik eerst even of er een auto/auto’s de snelweg afkwam(en). Ja dus en daarom nam ik even gas terug zodat ik de ovale rotonde vrij had. Ik reed met een behoorlijke vaart de rotonde op gooide het stuur om en gaf stevig gas in M2. Perfect gecontroleerd stuurde ik voorwieldriftend richting de smalle kant van het ovale gedeelte. Ik reed over de rotonderand heen en stuurde daarna meteen hard naar binnen ook nu weer stevig gas gevend in M2. Terwijl ik opschakelde naar M3 reed ik over de rotonderand en stuurde meteen daarna hard naar rechts het viaduct op over de A4 heen. De vering/demping krijgt dan stevig op zijn donder maar die is zo goed van deze Opel Mokka X dat-ie superstrak precies die kant op ging die ik wilde. Op de kleine rotonde aan de andere kant van de A4 schakelde ik terug naar M2 en gaf weer stevig gas rechts-links-rechts de rotonde op en over. Daarna wachtte de grote rotonde met zijn fraaie lange halve rondje en er weer af op al even fraaie wijze.
Terug uit werk naar huis rij ik altijd een half rondje rotondecircus en de eerste kleine rotonde is dan altijd één van de lekkerste om te doen. Dat komt omdat je zo heerlijk halfdwars over de rotonderand heen kan glijden. Zelfs met het TC/ESP aan is het leuk om te doen ook al zou je dat niet verwachten, maar Opel heeft ervoor gekozen om het ESP niet te snel keihard in te laten grijpen. Op de grote rotonde hing ik lekker in de bocht en kon op de dalende afslag nog net een invoegende vrachtwagen voorblijven toen ik in de verte een rijdende file zag. Het bleek een lange rij auto’s die achter een graafmachine en een tractor reden. Ik kon net op tijd de ventweg naast de provinciale weg oprijden en door stevig gas te geven kon ik de rijdende file inhalen. Die ventweg is een soort van rallyweggetje met een paar verhogingen à la verkeersdrempels (noem deze dingen altijd asfaltjumps) erin. Het is lang geleden dat ik dit weggetje heb gereden maar deze Opel Mokka X is daar helemaal de geschikte auto voor, ik vloog over de asfaltjumps de file voorbij en reed aan het einde de N445 op. Om even te kijken hoe goed deze Opel Mokka X is heb ik de cruise control op 50 km/u laten staan toen ik op de koeienrotonde afreed. Een auto met een uitstekende vering/demping zoals deze Opel Mokka X kan dat aan. En geloof mij als ik zeg dat 50 km/u op zo’n moment ineens een hele hoge snelheid is. Alles moet precies goed gaan en dat kan alleen maar als het onderstel precies zo reageert als het moet. Het ging goed en het is dan altijd weer een heerlijk gevoel als dat lukt. Ik vergeet trouwens bijna de 18-inch Pirelli Sottozero 3 Winterbanden een compliment te geven, want de grip van deze banden is werkelijk uitstekend. Ook in het grensbereik hebben ze me geen enkele verrast!
Terug naar Oegstgeest
Bij de Schipholweg aangekomen kan ik via Holiday Inn naar Katwijk aan Zee of via Oegstgeest/Voorhout. De laatste is een stuk leuker maar ik was even vergeten dat ze bij Voorhout aan de weg aan net werk zijn. Bij de A44 aangekomen kon ik heel mooi snel over de rotonde heen rijden, even het stuur snel naar rechts-links-rechts gooien en klaar is kees. De rotonde bij Akzo is nog wat leuker maar daar reed een supersloom fossiel voor mij die zelfs stil ging staan om te kijken of er iets aankwam terwijl er in de verste verten geen verkeer te bekennen was. Tja daar ben ik dus even via de rechterbaan buitenom snel voorbij gereden, dit soort automobilisten veroorzaken nou ernstige ongevallen zoals laatst weer in de krant stond. De familie van deze bejaarde automobilisten zou gewoon in moeten grijpen en gelukkig zijn er ook die dat doen. Op weg naar Voorhout bleek de drukte bij de wegwerkzaamheden mee te vallen. Ik was er langs voor ik het wist en bij de N206 aangekomen heb ik snel even het TC/ESP uitgezet, want de rotondes en de oprit naar de N206 zijn te leuk om het TC/ESP aan te laten staan. Op de buitenring van de grote rotonde aan de oostkant van de N206 gaf ik stevig gas in M2 en draaide een heel mooi half rondje en er weer af snel naar de rotonde aan de andere kant want dan had ik de oprit tenminste vrij. Bij de oprit aangekomen reed ik rustig naar de apex van de bocht en daar aangekomen gaf ik plankgas in M2 en schakelde in de scherpe 180-graden opritbocht (net wat scherper dan in ’t Heen) over naar M3 terwijl ik het gas erop hield. Het leuke aan deze Opel Mokka X is dat-ie gewoon doodleuk de power heeft om de doorspinnende voorwielen aan de gang te houden. Ik ken maar weinig auto’s met minder dan 150 Pk die dat kunnen. Ik probeer het vaak met auto’s rond de 150-180 Pk maar het lukt helaas zeer zelden.
Even verderop heb ik de N206 weer verlaten bij ’t Heen en ben naar het zwembad gereden. Na het zwemmen ben ik nog weer een keer – het is gewoon té leuk! – via de oprit bij ’t Heen naar huis gereden. Dit keer heb ik nog iets vroeger in de bocht gas gegeven en toen begon de Opel Mokka X lichtjes onderstuur te vertonen. Vergeleken bij de heftigheid van deze actie stelde het onderstuur vrijwel niets voor. Ik ben wel benieuwd hoe dit aanvoelt in de 4×4-versie van de Opel Mokka X. Vooral de bocht uit accelererend voelt zo ongelofelijk goed én zeker aan dat ik niet anders kan dan deze Opel – samen met de superleuke geniale Opel Adam S 1.4 Turbo Start-Stop – bestempelen tot beste Opel die ik ooit gereden heb. Want let op deze Opel Mokka X heeft net als de Opel Adam S 1.4 Turbo Start-Stop géén torque vectoring en nota bene een torsie-as! Dus om een auto dan zelfs in het grensbereik zo koersvast te laten sturen is ontzettend knap van de Opel-technici. Ik las hier en daar op het internet wat kritiek op de vering/demping die stevig en daardoor niet comfortabel zou zijn. Nou dat is dus grote onzin want als je dat schrijft heb je nul komma nul verstand van vering/demping. Het mooiste voorbeeld van hoe goed deze vering/demping is zijn de snelheidsbrekers bij mij om de hoek. Als ik daar met 50 km/u overheen rijdt met een testauto dan is het 99 van de 100 keer “boink”. Niet met deze Opel Mokka X daar merkte ik er amper iets van zo ongelofelijk goed! Het klinkt gek maar ondanks de sportieve vering/demping is deze tegelijkertijd óók comfortabel.
Lekker, lekker, lekker….
Na het zwemmen kon ik het uiteraard niet laten nog een keer door de opritbocht bij ’t Heen te rijden, nou ja rijden zeg maar gerust knallen! Dit keer lukte het me om zelfs met doorspinnende voorbanden in M3 in te voegen. Oké met licht onderstuur dit keer maar dat mag natuurlijk in het uiterste grensbereik. Dit is zo ongelofeloos goed voor een auto zonder torque vectoring daar kan je alleen maar zwaar van genieten als autojournalist. Vreemd toch dat ik juist dít nergens teruglees in testverslagen over deze auto. Je moet een auto niet aaien maar TESTEN verdorie! En bij de rotonde + S-bocht bij voormalig MarineVliegkamp Valkenburg aangekomen ging het gas er uiteraard ook weer vol op in M2. Héérlijk!!! Daarna had ik in de bocht onder de N206 door bijna een aanrijding met een vrouw in een Opel Corsa die mij volledig over het hoofd had gezien. Oké nou rij ik heel mooi en vloeiend en hard dan de gemiddelde automobilist door die bocht heen, maar ik overschrijdt nooit de maximum snelheid en als ze goed kijkt kan ze mij gewoon zien aankomen. Dat de gemiddelde automobilist daar als een slak door de bocht heen rijdt is natuurlijk niet mijn probleem! Bij Het Haagsche Schouw aangekomen besloot ik gewoon omdat het zo leuk is om te proberen met 50 km/u op de cruise control*** door de haakse bocht heen te rijden. En dat lukte inderdaad en het ging veel makkelijker dan ik verwacht had, dikke punten dus voor de Opel Mokka X. Omdat ik nog medicijnen moest ophalen bij de Apotheek ben ik meteen maar door gereden. Op de terugweg heb ik de drempelweg langs de Engelbertha Hoeve genomen, want ik wilde even kijken wat de Opel Mokka X zou doen op de scheve verkeersdrempel bij de Formido.
De uitermate vervelende verkeersdrempels (noem het gerust springschansen zo vervelend zijn ze) bleken geen probleem voor de Opel Mokka X, de grondspeling is dan ook ruim voldoende. Bij de scheve verkeersdrempel aangekomen hield ik even gas in want ik wilde zeker weten dat ik de weg van rechts en tegemoetkomend vrij had. Daarna heb ik stevig gas gegeven en ben over de scheve verkeersdrempel heen gevlogen. De schokbrekers voor en de veren + dempers achter krijgen het hier zwaar voor hun kiezen maar de Opel Mokka X dempte alles perfect uit. Klasse, echt hele grote klasse voor zo’n kleine SUV! Na thuiskomst heb ik mijn spiegelreflexcamera’s gepakt en ben naar mijn zwager gereden. De zon scheen dus dit was een uitstekende gelegenheid om mooie actiefoto’s te maken. We zijn naar industrieterrein Klei-Oost gereden want daar waren we al een tijdje niet meer geweest. In één bocht lag allemaal opgedroogde modder en dat gaf een leuk effect op één van de actiefoto’s. Mijn zwager was overigens ook erg te spreken over de Opel Mokka X, maar we zijn het meestal eens over de rijeigenschappen van testauto’s. Waar ik minder over te spreken ben is het verbruik (hoogste verbruik 1:11,64 + 10% = 1:12,8 en laagste verbruik 1:15 + 10% = 1:16,5) dus ik zou dan ook zeker de BiFuel-versie aanschaffen dat scheelt je een hele hoop geld. Deze benzine-versie kost 176,- euro per kwartaal en de BiFuel-versie 249,- euro per kwartaal. Dat haal je er dus dubbel en dwars uit! De BiFuel motor is leverbaar op de Online Edition en de Innovation.
*1 – Minimum snelheid cruise control=23 km/u
*2 – De cruise control blijft actief als het ESP/TRC uitstaan
*3 – Krijg je een botswaarschuwing door een rood knipperende lamp voor het stuur dan schakelt de cruise control zichzelf automatisch uit
Rijdend WiFi-station
Uiteraard ben ik ook nog even met mijn familie op stap geweest want ik wilde nog wel even weten hoe de zitruimte achterin is en wat ze van de auto vinden. De hoge instap was vooral mijn 83-jarige moeder blij mee, het is toch net wat makkelijker instappen dan in een Toyota GT86. Achterin hoorde ik ook allemaal positieve geluiden over de beenruimte en het zitcomfort. De bagageruimte had ik al opgemeten en ook die viel mee, dus alles bij elkaar is deze Opel Mokka X gewoon een auto die uitstekend voor de dag komt in zijn klasse. Wat betreft de audio, WiFi, Onstar, NavSat (Navi 900 IntelliLink), Safety Pakket etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. kan ik kort zijn het werkt allemaal perfect. Het enige waar ik me aan irriteerde is de ‘Collision alert indicator’ (=rode ledlampjes voor het stuurwiel) want omdat ik als motorrijder gewend ben laat te remmen flikkerden de rode ledlampjes wel heel erg vaak. Sommige automobilisten zullen ’s avonds wel gedacht hebben wat is dat voor een kermisklant voor of achter mij. De NavSat heb ik uiteraard nog even uitgetest en dit was er eindelijk weer eens eentje die gewoon hufterproof is. Wat ik daarmee bedoel? Wel als ik de navigatie wilde onderbreken/annuleren dan kan dat bij deze NavSat door op een duidelijk in beeld zijnd rood kruis te drukken op het touchscreen. Bij een veel duurdere Lexus die ik laatst reed kon ik nergens een mogelijkheid vinden om de navigatie te onderbreken. Wat ik ook fijn vind zijn de scrollfuncties voor bijvoorbeeld de MP3-playlist en de recente adressenlijst in de NavSat. In de factsheet zag ik dat ik niet het Bose-audiosysteem had maar het gewone audiosysteem, jammer want het Bose-audiosysteem is optioneel voor deze Innovation-uitvoering. Toch klinkt het gewone audio-systeem ook prima, maar ja het oor van deze autojournalist wil ook wat.
En zo kwam er een einde aan een erg leuke testweek van een auto die totaal onverwacht véél beter bleek te zijn dan ik dacht. Ik snap dan ook heel goed dat Opel niet aan de vraag kan voldoen van deze uitstekende uh… Stads-Crossover? Ach noem het wat je wilt Stads-Crossover of Mini-SUV (ga ik voor) het zal mij een zorg zijn eerlijk gezegd. Mocht je op zoek zijn naar een Mini-SUV dan zou ik deze Opel Mokka X zeker meenemen als één van de kandidaten. Wat ze van mij nog wel mogen doen bij Opel in de nabije toekomst is deze Opel Mokka X ook gaan leveren met het 1.0-liter driecilinder turbo-motorblok. Dat blok heeft voldoende vermogen en koppel maar zorgt er wel voor dat het verbruik omlaag gaat ten opzichte van het 1.4-liter viercilinder turbo-motorblok. Mijn gevoel zegt dat Opel dit wel gaat doen maar we zullen het af moeten wachten. Ik vind dat ze bij Opel goed bezig zijn en keek dan ook raar op van de eventuele overname van Opel door het Franse PSA. Het schijnt dat de Brexit behoorlijk wat roet in het eten heeft gegooid en dat General Motors nu van Opel af wil. En dat juist op een moment dat Opel met de geniale Opel Ampera 500e komt dit najaar, wat mij betreft de Tesla 3-killer pur sang. Hopelijk wordt de soep niet zo heet gegeten als dat de kranten schreven, maar ook dat zullen we af moeten wachten. De Opel Mokka X is in ieder geval een fantastische Mini-SUV met een meer dan uitstekend weggedrag.
Specificaties |
||
Jaargang |
2017 | |
Carrosserie |
SUV | |
Transmissie |
Automaat | |
Aantal deuren |
5 deuren of meer | |
Brandstof |
Benzine | |
Type motor |
Otto | |
Aantal cilinders |
4 | |
Acceleratie (0-100/sec) |
10,7 seconden | |
Topsnelheid |
191km/u | |
Vermogen |
103(140)/4.900-6.000 kW (pk)/rpm | |
Koppel |
200/1.850-4.900 nm/rpm | |
Cilinderinhoud |
1.4/1.364 liter | |
Kleppen per cilinder |
4 | |
Turbo |
Turbo + intercooler | |
Aandrijving |
Voorwielaandrijving | |
Remmen voor |
Geventileerde schijven | |
Remmen achter |
Schijven | |
Draaicirkel |
11,5 meter | |
Overig |
||
Type bekleding |
Stof | |
Velgen |
18-inch | |
Milieu en veiligheid |
||
Verbruik |
||
Bebouwde kom |
8,2-8,4 liter/100 km | |
Snelweg |
5,1-5,4 liter/100 km | |
Gemiddeld verbruik |
6,2-6,5 liter/100 km | |
C02 uitstoot |
144-149 gram/km | |
Energielabel |
E | |
Afmetingen |
||
Lengte |
4.275 mm | |
Breedte |
2.038 mm | |
Hoogte |
1.658 mm | |
Wielbasis |
2.555 mm | |
Spoorbreedte voor |
1.541 mm | |
Spoorbreedte achter |
1.540 mm | |
Massa leeg |
1.309 kg | |
Max. toelaatbare massa |
1.843 kg | |
Laadvermogen |
534 kg | |
Aanhanger geremd |
1.200 kg | |
Aanhanger ongeremd |
500 kg | |
inhoud bagageruimte |
356 liter | |
Bandenmaat |
215/55-R18 | |
Kosten aanschaf |
||
Kosten gebruik per maand |