Peugeot 2008 GT 1.2 PureTech EAT8 2020 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Peugeot Nederland N.V.



Net als in de film!

Samenvatting
Vergeet even alle Crossovers en SUV’s in dit segment want deze auto is toch wel summum wat mij betreft. Het leek af en toe wel of ik in een hatchback zat zo hard kon ik door de bochten heen sturen met deze SUV. De vering/demping is minder comfortabel (het is maar net waar je van houdt) dan van bv. de Renault Captur maar daar krijg je wel een heel strak sturende auto voor terug. Tel daar het fraaie interieur, de i-Cockpit 3D, de grote bagageruimte, de fijne 8-traps automaat en het sublieme Focal Premium Hi-Fi Systeem bij op en je hebt een SUV als geen ander. Het is dan ook niet voor niets dat de auto met een “0” minder – de Peugeot 208 dus – “Auto van het jaar 2020” is geworden. Het enige vervelende was het verbruik, met de gewone zuinigheidsrit kwam ik op ruim 1:28 en met de snelwegzuinigheidsrit maar op een schamele 1:19. Maar ja het waaide die dag dan ook alweer heel hard net als de keer daarvoor. Dus uiteindelijk is die tweede snelwegzuinigheidsrit met zijn 1:19 en harde tegenwind (scheelt makkelijk 3-5 km/ltr E10) niet eens zo verkeerd. Ik hou het dus kort, dit is gewoon een hele goede en mooie SUV.

Plus: Bagageruimte – Banden – Interieur – i-Cockpit 3D – Verbruik – Vering/demping – Versnellingsbak – Wegligging
Superplus: Focal Premium Hi-Fi Systeem

Min: ESP/ASR kan niet permanent uitgezet worden – Stuurflippers zitten verdorie vast aan de stuurkolom

Testverslag
In de week voor de test leek het wel of ik in een film zat. We waren zondagavond aan het eten met alle kleinkinderen in de Pannenkoekenboerderij tegenover het Panbos in Katwijk toen het bericht kwam dat alle horeca in Nederland binnen een half uur hun deuren moesten sluiten. Het coronavirus sloeg nu zo hard om zich heen dat vergaande maatregelen genomen werden door het kabinet. We waren net klaar met eten dus qua timing kon het niet beter maar voor de horeca is dit uiteraard desastreus. Nou is deze Pannenkoekenboerderij een goed lopend familiebedrijf die tegen een stootje kan (ze besloten meteen de boerderij helemaal schoon te maken en opnieuw te schilderen) maar je zal maar weinig tot geen reserves hebben en volledig afhankelijk zijn van de inkomsten van je restaurant. De dag erop heb ik meteen Peugeot gemaild of ze het uitleenformulier aan mij wilden mailen dan kon ik digitaal mijn handtekening zetten zodat ik dat daar niet meer fysiek hoefde te doen. Ik grapte al dat ze de contactsleutel dan maar naar buiten moesten gooien. Het is maar één keer eerder voor gekomen dat ik ook iets gek heb meegemaakt en dat was met een grote stroomstoring in en rond Amsterdam. Peugeot had toen aan iedereen gemaild dat het geen zin had om auto’s op te halen want de treinen reden niet en de parkeergarage onder de Arena kon je ook niet in of uit. Maar ja Daan rijdt motor en kan gewoon langs de slagboom rijden en zijn motor parkeren. De Peugeot stond even verderop op de Lemelerbergweg dus niemand kon Daan tegenhouden ook nu niet. Donderdagochtend was het dan zover en kon ik de Peugeot 2008 op gaan halen. Ik had nog getwijfeld of ik met de trein of op de motor zou gaan. Het was echter niet het coronavirus dat de doorslag gaf om niet met de trein te gaan. Nee het waren alweer de kosten 2,62 euro voor 96 km op en neer met mijn kleine Honda MSX 125 (verbruikt 1:55) of 20,30 euro met de bus en trein. Dat is maar liefst een besparing van 17,68 euro dus de keus was snel gemaakt. De benzine is door de olieruzie tussen Rusland en SA belachelijk goedkoop dus ja dan is dat samen met de zo goed als lege wegen een waar feestje.

Ik hoefde alleen maar de sleutel in ontvangst te nemen en kon dus meteen instappen en wegwezen. De nieuwe Peugeot 2008 in GT-uitvoering die ik mee kreeg heeft een 1.2-liter motor met een vermogen van 155 Pk en een 8-traps automaat. Normaal ben ik niet zo van de automaten maar de EAT8 van Peugeot is A erg fijn en heeft B zo’n ongelofelijk mooi klein briljant handzaam versnellingspookje. Omdat ik vanwege de coronacrisis verplicht thuis zat van school had ik de komende week alle tijd van de wereld om deze auto te testen. Ik had geen idee hoe ik naar huis zou rijden maar had zoiets van ik zie wel. Eerst maar eens op de A9 zien te komen dat is al leuk genoeg als begin van deze test. De bocht voor de Arena langs ging lekker maar ik hield me erg in voor mijn doen. De opritbocht naar de A2 nam ik al met wat meer snelheid en ook dat voelde lekker aan. Daarna zette ik snel de Adaptive Cruise Control aan uiteraard op de Rutte-snelheid van 105 km/u – correctie = 100 km/u. Ik liet ‘m daar maar op staan en reed op de ACC van de A2 naar de A9 en dat ging heerlijk. Net als in de Mazda CX-30 voelde ik me als het ware direct één met de auto. Maar ja wat wil je ook de 3008 en 5008 zijn ook fantastisch fijne auto’s dus dan kan de 2008 nooit slechter zijn. Op de A9 rijdend besloot ik de afslag Aalsmeer te nemen dan kon ik via de 1.000-drempelweg door Rijsenhout naar huis rijden. De afslag naar Aalsmeer is gelukkig tweebaans waardoor ik de auto naast mij buitenom in kon halen. Ik moest stevig gas geven maar de Peugeot 2008 gaf tot mijn verrassing geen krimp want ik kon ‘m zonder enige probleem heel strak de rotonde op en af sturen. Normaal gesproken gaat een SUV door dergelijk gooien-en-smijten wel wat glijden al is het maar minimaal maar deze Peugeot 2008 dus totaal niet. Bij de grote kruising waar ik linksaf wilde slaan naar Schiphol-Rijk bleek deze afgezet door twee auto’s van Rijkswaterstaat vanwege verloren lading wat ik zo snel kon zien. Helaas geen 1.000-drempelweg en dus ben ik maar door gereden richting de A4.

Rotondecircus + Samsonite kofferset
Eenmaal op de A4 had ik zoiets van wat zal ik nu eens gaan doen en toen ik op de A44 ter hoogte van Warmond reed dacht ik hier ga ik eraf. Dan kan ik via Leiden-Noord naar het rotondecircus rijden en van daaruit via Leiderdorp naar mijn garage om de Samsonite kofferset te fotograferen. De afrit bij Warmond is best lastig want die knijpt aan het einde in één keer hard af. Ik gaf aan het einde van de afrit nog wat gas bij omdat ik de auto uit had laten rijden en daardoor teveel snelheid had verloren. De auto die even daarvoor nog heel hard aan kwam rijden in mijn achteruitkijkspiegel verdween in de afknijpbocht vervolgens weer net zo hard uit het zicht. Maar mama mia wat is deze auto goed zeg ik had niet verwacht dat ik zo hard en strak door deze lastige bocht zou kunnen rijden. Maar ja dit is niet de enige SUV/Crossover in dit segment die dit zo goed doet. Je weet verdorie toch echt niet meer wat je moet kiezen want de Renault Captur, de Mazda CX-30 ze zijn allemaal even goed. In Warmond ging de ACC er weer op en heb ik meteen even uitgetest wat dit ACC allemaal kan. De minimum snelheid is 30 km/u, het ACC zet de auto helemaal stil voor zijn voorligger bij een stoplicht én je kunt het ACC activeren met de SET/RES-knopjes terwijl je stilstaat voor een stoplicht (SET +/- = 30 km/u en RES = ingestelde snelheid, de snelheid is stilstaand te verstellen met sprongetjes van 5 km/u) dan blijft de auto alsnog stilstaan in Drive. Verder kun je de afstand tot je voorligger instellen op Dichtb./Normaal/Ver en werkt Resume direct vanaf wegrijden uit stilstand. Na Warmond ben ik via de Willem de Zwijgerlaan naar het rotondecircus gereden. Voor de koeienrotonde moest ik nog even lachen want er zat een verlengd Rent-It busje achter mij te bumperkleven. Bij de koeienrotonde aangekomen dacht hij via de buitenring in te halen, NOT! Ik vloog met 50 km/u over de rotonderand al glijdend de rotonde op en af. De vering/demping van deze Peugeot 2008 is echt fantastisch en past perfect bij het rijgedrag van een SUV. De 18-inch Michelin Primacy 4 banden hebben een geweldig goede grip en dat had ik niet verwacht want deze banden (=opvolger van de Primacy 3) kende ik nog niet. Even zoeken op het internet leverde dit zoekresultaat op: “Beste band uit de test. Goed tot zeer goed op droog, goed op nat, stil, laag verbruik en zeer goede slijtvastheid. Geen zwakke punten of tekortkomingen.” Nou dat kan ik alleen maar 100 procent onderschrijven!

Op weg naar het rotondecircus drukte ik op de pianotoets met het Auto-symbool om even te zoeken wat er allemaal aan-/uitgezet kan worden. Het Traction Control blijkt uitgezet te kunnen worden maar ik ging er blind vanuit dat het bij 50 km/u weer automatisch in zou schakelen. En inderdaad was dat het geval, jammer want met 155 Pk zou ik dikke pret kunnen hebben op het rotondecircus met het Traction Control uit. Maar goed ik moest het ermee doen dus ik was benieuwd hoe het rondje zou gaan. Op de haakse rechterbocht afrijdend hield ik even in omdat er een auto van links aankwam die voorrang had. Ik had de 8-traps automaat overigens al in de M(anuele)-stand gezet maar baalde stevig dat de stuurflippers vast zitten aan de stuurkolom en dus niet meedraaien. Omdat de Peugeot 2008 het bekende kleine Peugeot-stuur heeft lukte het toch aardig om te flipperen voor, in en na de bochten en rotondes. De eerste haakse rechterbocht ging lekker strak en zonder geglij naar links opzij. Op de kleine rotonde draaide ik 360 graden om en ook dat ging weer mit zwei vingers in die Nase. Op naar de buitenring van de grote rotonde waar ik in M3 met het gaspedaal stevig ingetrapt op afreed. Ik reed toch echt serieus hard de grote rotonde op en af maar het onderstel bleef lekker strak. Ik ga als ik thuis maar eens onder de auto liggen om te kijken of tie een torsieas achter heeft of onafhankelijke wielophanging. De kleine rotonde met hoge rotonderand voor het viaduct is zeker in een SUV altijd erg leuk. Ik reed er met hoge snelheid overheen en stuurde hard naar rechts met links de vangrail. Echt geen enkele onrust in het onderstel dus ik was benieuwd naar de ovale rotonde. Ik reed over het viaduct en gaf nog wat gas bij zodat ik de Peugeot 2008 lekker hard rechts-links de ovale rotonde op kon smijten. Eitje! Aan de andere kant van de ovale rotonde draaide ik om en sneed hard naar binnen over de hoge rotonderand waarna ik hard op het asfalt landde. Ik schakelde snel terug naar M2 en gaf stevig gas weer over de hoge rotonderand het stuur hard omgooiend van links naar rechts het viaduct op. Mooi, mooi, mooi wat is het toch een fijne auto! De rest van het rondje heb ik maar routineus afgeraffeld.

Singelcircuit
Na het rotondecircus ben ik via de Stierenbrug naar mijn garage gereden en dan niet langs het Vlietkanaal maar via het Leidse singelcircuit. Daar liggen een aantal mooie verkeersdrempels en hele mooie bochten die een uitstekende test zijn voor deze Peugeot 2008. Deze verkeersdrempels zijn vergelijkbaar met die van de 1.000-drempelweg en dus goede testobjecten. Op weg naar het singelcircuit had ik het idee dat ik de Peugeot 2008 eigenlijk al volledig had getest op de zuinigheidsrit na dan. Dat kan alleen als een auto subliem is want normaal gesproken heb ik meer tijd nodig hiervoor. Het singelcircuit ging werkelijk perfect en ik kon goed aan de vering/demping voelen dat die zijn werk perfect deed. De uitgaande demping en de sterkte van de veren is heel mooi afgestemd op het SUV-karakter van deze Peugeot 2008. Aan het einde van het singelcircuit aangekomen sloeg ik linksaf naar mijn garage om foto’s te maken van de Samsonite kofferset. Toen ik de uitneembare laadvloer optilde zag ik dat er nog een ruimte onder zat die benut kon worden voor bagage. Vaak is de ruimte onder de uitneembare (dan wel verstelbare) laadvloer niet bruikbaar en liggen daar de spullen voor het repareren van een lekke band dan wel het reservewiel. De kofferbak leek niet echt groot op het oog dus ik was benieuwd hoeveel koffers erin zouden passen. Dat bleek zeker zonder de uitneembare laadvloer meer dan ik gedacht had. Prima dus voor een kleine SUV en ruim meer dan de Renault Captur en de Mazda CX-30 die ik vlak hiervoor heb getest.

Samsonite kofferset
Met uitneembare laadvloer
Met hoedenplank: 3×50-liter + 33-liter
Zonder hoedenplank: 3×50-liter + 3×33-liter + 13-liter

Zonder uitneembare laadvloer
Met hoedenplank: 2×50-liter + 3×33-liter
Zonder hoedenplank: 3×50-liter + 5×33-liter

Na het fotograferen van de Samsonite kofferset ben ik meteen door gereden naar Bas. Ik wist nu al dat Bas het interieur fraai zou vinden en was dan ook vooral benieuwd naar zijn (minimale) kritiek. Bas stak zijn hoofd naar binnen door het geopende rechter portier en zijn oog viel meteen op de open zijkanten van de i-Cockpit 3D. Iets dat ik nog niet eens had gezien maar ook lastig is als je er recht op kijkt vanaf de bestuurdersstoel. De enige kritiek van Bas was de afwijkende stikselkleur (een soort van fluorescerend groen) van de voorstoelen en de achterbank. Die kwam nergens terug en wijkt sterk af van de kleur van de auto en de rest van het interieur. Een oranje stiksel had een stuk mooier geweest zei Bas tegen mij. Toen ik weer naar huis reed zag ik een motorrijder die ruzie had met een automobilist. Toen ik voor het stoplicht stond zag ik in mijn achteruitkijkspiegel hoe de automobilist tot tweemaal toe de motorrijder bijna van zijn motorfiets reed. Dronken, verward, dement??? Geen idee maar ik snapte die motorrijder wel maar om erger te voorkomen heb ik 30 meter verderop een man van Rijkswaterstaat gewaarschuwd om even een kijkje te nemen bij het intussen fel ruziënde tweetal. Daarna ben ik thuis gaan eten en met mijn moeder op WC-papierjacht gegaan want mijn moeder had écht WC-papier omdat het bijna op was. We hebben even hard gelachen om al die idiote hamsteraars. Mijn zusje had iemand gezien met een karretje vol boodschappen ter waarde van 350,- euro! Hoe gestoord ben je dan wel niet? Sommige mensen hebben zoveel gehamsterd dat ze pas in 2050 het WC-papier van hun oma geen gebruiken.

Zuinige zuinigheidsrit
Vrijdagavond besloot ik een zuinigheidsrit te maken en ik heb mijn moeder ook maar meegenomen dan was ze er tenminste even uit. Niet dat ze de hele dag binnen zit maar wat aanspraak is best goed, eenzaamheid is killing in deze coronatijd. Na het volgooien van de benzinetank in Katwijk aan Zee kon de zuinigheidsrit beginnen. Rijmodus in de stand Eco en na het oprijden van de N206 de Adaptive Cruise Control op 80 km/u. Ik heb nog even de automaat in de M(anuele)-stand gezet maar dat maakte niets uit want 80 km/u – D7 werd 80 km/u – M7. Deze 8-traps automaat schakelt in de rijmodus Eco pas ruim boven de 80 km/u op van D7 -> D8. Wel lekker want daardoor kon ik gewoon in de D-stand blijven rijden dat is wel zo lekker dan hoef ik niet na te denken en niet steeds te flipperen. Goed gedaan van Peugeot en ik zal ook meteen maar even een compliment geven aan deze 8-traps automaat want de software is zo verschrikkelijk goed dat de automaat opschakelt zonder dat je er iets van voelt in de aandrijflijn (behalve als je in de M-stand vergeet dat ie toch echt niet in de D-stand staat). Ze worden steeds beter die Fransen, echt wel hoor! Het was uiteraard niet druk op de N206 vanwege de coronacrisis dus ik kon lekker doortuffen. Aan mijn linkerhand zag ik op een gegeven moment een diesel- en benzineprijs van respectievelijk 1,13 en 1,45 euro. Bizar wie had dat ooit kunnen denken zeg? Aan het einde van de N206 aangekomen had ik toch weer een rijtje auto’s achter mij hangen terwijl ik toch echt 80 km/u reed. In de haakse rechterbocht ter hoogte van De Zilk was ik ze echter allemaal met één stuuruitslag kwijt. Ja wat wil je ook met deze SUV kun je knoerdhard door zo’n mooie haakse rechterbocht heen jakkeren. Heerlijk! Daarna ging het gas er weer voorlopig even af want 60-50-30-50-60-50-60-50-60 km/u en pas op de duinenweg mocht ik weer 80 km/u rijden. Het was erg rustig op de weg dus ik kon overal doorrijden want alle stoplichten stonden ook op groen. Het rijden ging lekker alleen scheen er een felle zon precies op het display dat daardoor niet was af te lezen. Raar want er zijn wel degelijk displays op de markt die je ook in de felle zon gewoon prima af kunt lezen.

Na net omdraaien op de rotonde voor Overveen kon ik aan de terugweg beginnen. Jammer dat die rotonde niet 100 meter verderop ligt want dan zou deze zuinigheidsrit exact 70 km zijn. De terugweg begon lekker toe er ineens een asociale Tesla-rijder mij rechts inhaalde via de voorsorteerstrook voor rechtsaf. Puur huftergedrag dus ik ben even een minuut vol op de tüter gegaan en heb mijn zoeklicht aangezet. De laatste keer dat iemand dit flikte reed hij bijna een voetganger dood omdat hij veel te hard reed door het even snel rechts inhalen (je mag op die plek slechts 50 km/u). Als ik het een volgende keer op tijd zie aankomen ga ik in het midden rijden. Wat ik wel jammer vind is dat afremmen op de motor geen enkel effect heeft. Nul keer remmen kon ik dus wel shaken met deze auto. Het enige dat ik kon doen was ruim op tijd het gas los laten dan wel het ACC uitzetten. Maar zelfs dan nog… deze auto leek wel uit te willen blijven rijden. Wat mij erg opviel was het grote aantal beestjes op en rond de wegen tussen Vogelenzang en Overveen. Logisch want door de onvoorstelbare rust op de wegen is de gewone weg ineens onderdeel van het grote natuurgebied Kennemerduinen geworden. Gelukkig vrolijken de uitbundig bloeiende bollenvelden de boel een beetje op in deze saaie stille tijden. Weer in Katwijk aan Zee aangekomen gooide ik de tank vol en kwam uit op een bizar mooi verbruik van maar liefst 1:28,26. Het laagst opgegeven verbruik is 1:22,22 dat is dus 6 km meer per liter dan opgegeven! Netjes maar dit had ik absoluut niet verwacht ben ik heel eerlijk in. Na deze zuinigheidsrit heb ik zaterdagmiddag nog een snelwegzuinigheidsrit gedaan naar ’t Twiske in Zaanstad maar door de harde noordenwind vol tegen zag ik de benzinemeter zo hard teruglopen dat ik die meting als ongeldig beschouwde.

Supergoed fotoweer
Zondagmiddag ben ik na het middageten met mijn zwager in de Peugeot 2008 gestapt om hele mooie foto’s te maken. Met een strakblauwe lucht en een heerlijk zonnetje moest dat geen enkel probleem zijn. Uiteraard was ik benieuwd wat mijn zwager van de Peugeot 2008 zou vinden. Direct na het wegrijden zette ik de Peugeot 2008 in de rijmodus Eco omdat ik mijn zwager wilde laten voelen hoe snel en geruisloos de Peugeot 2008 dan opschakelt. Mijn zwager was direct onder de indruk van de heerlijke zit, het directe sturen, de 8-traps automaat kortom na amper 1 kilometer rijden was de Peugeot 2008 al goed gekeurd. We zijn over de A44 naar De Kaag gereden want ik wilde foto’s maken in en rondom Roelofarendsveen. Ik probeer toch regelmatig van fotolocatie te wisselen dat is wel zo leuk want altijd naar dezelfde sfeerfoto’s kijken wordt zo voorspelbaar. De foto’s waren erg naar mijn zin en vooral die ene foto met dat witte huis met dat rieten dak vind ik mooi gelukt. Ik moest daarvoor wel even helemaal plat op het asfat gaan liggen maar dat was het dik waard. Na de sfeerfoto’s zijn we op de terugweg naar het industrieterrein van Roelofarendsveen gereden direct naast de A4. Daar heb ik de actiefoto’s geschoten en die hadden wat beter gekund maar goed het was gedaan.

S(BP)aai en Le(idschendam)uk
Maandagochtend ben ik eerst naar school gereden want ik had mijn werk-Macbook nodig. Daar staan Adobe Photoshop en Filemaker Pro op twee computerprogramma’s waar ik me anders privé op zou moeten abonneren = Adobe Photoshop of die ik zou moeten kopen = Filemaker Pro en dat zou me toch snel een paar duizend euro per jaar kosten. Op een school werken is dus best handig zo blijkt maar weer net als die twaalf weken vakantie per jaar en nu dus nog veel meer weken (of zelfs maanden?) vanwege dat coronavirus. De rit naar school was exact hetzelfde als anders dus ik ben niet omdat het rustig was een andere weg gereden. De snelheidsbrekers op de Schouwweg waren erg interessant want de Peugeot 2008 voelde anders aan dan de Renault Captur en toch ook weer anders dan de Mazda CX-30. De Peugeot 2008 heeft geen last van stickslip maar het aanspreken van de veren is harder dan die van de Renault Captur. De Peugeot lijkt net wat meer richting off road te gaan dan de Renault Captur die veel meer richting de Renault Clio zit qua vering/demping oftewel een gewone straatauto. De rest van de rit was lekker rustig op de ACC rijdend en daarbij probeerde ik zoveel mogelijk het automatisch afremmen en automatisch optrekken aan de ACC over te laten. En ik moet zeggen als je even de tijd neemt en niet te ongeduldig bent de ACC de auto weer snel op snelheid brengt. Hou je het gaspedaal echter ingetrapt dan werkt het niet, je moet dus echt een kort tikje tegen het gaspedaal geven en daarna je voet van het gaspedaal halen. Na verloop van tijd ben je eraan gewend en ga je het zelfs leuk vinden. Ik besloot eerst naar Leidschendam te rijden en dan via Voorschoten en Wassenaar naar het Space Business Park. Omdat het rustig was en ik alle tijd van de wereld had (ik ben verplicht vrij vanwege de corona-crisis) ben ik via de A4 naar de N11 gereden en daarna binnendoor via De Weipoort en Zoeterwoude-Dorp naar Stompwijk. Ik was benieuwd of de Peugeot 2008 in de rijmodus Sport en serieus gas geven nog zo superstrak door de opritbocht en afrit-S-bocht zou gaan. Het is wel grappig trouwens dat als je deze GT-uitvoering ’s ochtend start je altijd een klein grommetje hoort. Erg grappig en best wel bijzonder voor zo’n kleine SUV. Op weg naar de A4 reed ik samen op met een andere auto die er ook zin in had. We reden samen op de dubbelbaans voorsorteerstrook af en ondertussen sprong het stoplicht op groen. Ik kon dus meteen gas geven en dat deed ik in de D-stand want flipperen is lastig met die niet meedraaiende stuurflippers.

De Peugeot 2008 vloog harder vooruit dan ik verwacht had en ik sneed daarna hard naar binnen langs de vangrail. Het onderstel bleef plankstrak en er was totaal geen sprake van torderen of uitbreken of wat dan ook. Ik reed verder richting de N11 en reed met een hogere snelheid dan de Renault Captur en de Mazda CX-30 door de S-bocht van de afrit. Er is geen enkele andere bocht waarbij je zo lekker de g-krachten van de ene naar de andere kant voelt gaan. Echt belachelijk hoe goed deze auto dat doet en dat met nota bene een torsieas. De vering/demping is stevig maar daardoor is deze kleinere auto leuker dan de 3008 en de 5008. als je serieus overweegt om een Peugeot 3008 te kopen maak dan ook even een proefrit in deze 2008. Na een fraaie rit door het polderlandschap reed ik langs de Stompwijksche Vaart naar Leidschendam. Ik zocht expres de rechterkant van de weg op waar de grotere oneffenheden zich bevinden. De vering/demping deed dat echt uitstekend net als de slingerende klinkerweg tot aan Leidschendam. Op weg naar de verzakkingen in de toerit naar de N14/A4 reed ik naast een dikke Mercedes M-klasse. Die gaf stevig gas maar ik was ‘m door heel laat remmen te snel af. Daardoor had ik wel behoorlijk wat vaart precies op de verzakkingen en dat voelde ik dan ook erg goed. De Peugeot stuiterde alle kanten waarna ik vol in het ABS remmend tot stilstand kwam voor het stoplicht. Wow dit was echt gaaf en die remmen zijn uitstekend! Omdraaien en nog een keer maar nu de andere kant op en die is toch net even anders. Ik had gelukkig de weg vrij want daardoor kan ik hard van buiten naar binnen snijden dat maakt het net wat leuker. De Peugeot stuiterde heen en weer zwabberend over de verzakkingen heen. Heerlijk en oh wat houdt het onderstel zich goed zeg, klasse! Later reed ik nog op een rotonde met een extreem korte en hoge rotonderand rechtdoor waardoor alleen de linkerkant even snel in- en uitveert. Een klein maar lastig obstakel en dat deze Peugeot 2008 deed dat beter dan al zijn concurrenten.

Space Business Park
Na Leidschendam ben ik via Voorschoten en Wassenaar naar Katwijk aan Zee gereden richting het Space Business Park. Ik wist van tevoren dat het niet spectaculair zou worden want dat kan niet als het ESP/TRC niet permanent uitgezet kunnen worden. Maar ach het is en blijft een leuk rondje dat altijd weer informatie oplevert goed of slecht. Ik ben er heen gereden via het in Wassenaar wereldberoemde Ammonslaantje. Daarna langs het Panbos + de Pannenkoekenboerderij om via de N206 naar het SBP te rijden. Helaas reed er iemand voor mij op de afrit naar Klei-Oost maar door toch nog even kort het gas erop te houden en daarna heel hard in de remmen gaan had ik toch de lol die ik wilde. Aan de andere kant van de N206 aangekomen had ik de weg vrij en kon ik even knallen in de rijmodus Sport uiteraard. Ik gooide het stuur hard naar rechts in de eerste haakse rechterbocht en gaf plankgas. Leuk maar helaas wat saai en dus gaf ik stevig gas waarna ik lekker hard en strak door de lange flauwe linkerbocht heen vloog om vervolgens heel hard het stuur om te gooien en de Peugeot 2008 plankgas gevend de vrachtwagenparkeerplaats op te smijten. Ja en dat werd ‘m dus echt even teveel want toen greep het ESP echt keihard in. Ai wat jammer het had zo leuk kunnen zijn met het ESP/TRC uit want dat 155 Pk-motorblok wil maar al te graag. Nadat alle ESP weer in de ruststand stond reed ik weer verder richting de rechts-links-combinatie. Daar reed ik echter precies op de grens rijdend doorheen en dan wordt het ineens wel weer leuk. Het is in deze Peugeot 2008 dus de kunst om precies zoveel gas te geven dat de auto mooi en strak af en toe lichtjes glijdend door de bocht heen vliegt. ik moest nog zeker driekwart van het rondje van SBP rijden dus ik was benieuwd naar de rest van het rondje. De lager verkeersdrempel ging lekker en op de haakse rechterbocht met verkeersdrempel ervoor afrijden hield ik het gas er stevig op. Ik smeet de Peugeot 2008 lekker hard al dansend de bocht in maar ook nu weer greep het ESP keihard in. Jammerrrrr!

Okay op naar de hoge en allerhoogste verkeersdrempel + rotonde + blinde rechterbocht. Ik gaf stevig gas en reed met dezelfde snelheid als de Renault Captur en de Mazda CX-30 over de hoge en allerhoogste verkeersdrempel heen. Als ik moet kiezen welke auto het ’t beste deed qua jump en landing dan is dat absoluut de Peugeot 2008. Geen stootrubbers tegen de veerschotels en ook niet nadeinen kortom gewoon perfect en superstrak zoals het hoort bij een SUV. Maar ja de vering/demping van deze Peugeot 2008 is dan ook verreweg de meest SUV-achtige van deze drie auto’s. Okay minder comfortabel dan de Renault Captur maar net wat strakker dan de Mazda CX-30 en geen stick-slip. Na de landing vloog ik plankgas door de blinde rechterbocht heen en ook dat ging weer lekker want ik deed dat precies op de grens rijdend. De rest van het rondje heb ik plichtmatig afgemaakt want écht leuk was dit rondje natuurlijk niet. Wel nog even hard door de flauwe linkerbocht gereden op weg naar de rotonde en de N206. De noordelijke oprit naar de N206 ging best lekker en daarna er even hard en strak eraf bij ’t Heen. Hier merk je heel goed hoe stabiel het onderstel blijft als de g-krachten heel hoog worden. Aan het einde ben ik omgedraaid en in de rijmodus Sport + M(anuele)-stand door de opritbocht heen geknald. Toch wel ontzettend jammer dat die stuurflippers vast aan de stuurkolom zitten en niet meedraaien. Maar goed het lukte mij om met alleen mijn linkerhand aan het stuur hard en strak met constant piepende banden door de opritbocht heen te knallen en onderwijl met mijn rechterhand op te schakelen. Daarna ben ik weer omgedraaid in de richting van Rijnsburg om te tanken. Het verbruik bleek exact 1:13 en dat verbaasde mij niet echt gezien mijn rijstijl.

Snelwegzuinigheidsrit
Als laatste heb ik dan nog even snel een extra snelwegzuinigheidsrit gedaan. Ik had er eerder die week al eentje gedaan maar toen had ik zoveel tegenwind richting Zaandam dat die verbruikswaarde totaal onbruikbaar was. Dit keer koos ik als aftankstation de Shell net voor het begin van de A44 in Wassenaar. Altijd lage benzineprijzen en omdat ik direct de snelweg oprijdt van de eerste tot de laatste kilometer een échte snelwegzuinigheidsrit. Op het internet had ik een route uitgestippeld die precies 100 kilometer was van Shell/Wassenaar naar IJmuiden vice versa. Na het aftanken heb ik de rijmodus in Eco gezet en de tripmeter op “0”. Na de stoplichten voor de A44 ging de Cruise Control erop met een ingestelde snelheid van 100 km/u. Dit was de eerste keer dat mijn snelwegzuinigheidsrit vanaf Leiden vice versa een andere route had. Ik vond het eigenlijk wel leuk moet ik zeggen het is weer eens wat anders. Gelukkig ken ik alle snelwegen in Zuid-Holland it mijn blote hoofd en weet ik precies hoe ik moet rijden, dat maakt het rijden een stuk ontspannener. Het werd een werkelijk perfect uitgevoerde snelwegzuinigheidsrit met precies op de juiste momenten inhalen. Maar ja ook nu weer zag ik de benzinemeter door de nog steeds harde tegenwind sneller teruglopen dan zou moeten voor het beoogde = beloofde lage verbruik in de online brochure. Mh het gemeten verbruik van 1:19 kan ik in dat opzicht dan zelfs nog redelijk goed noemen dus met windstil weer zit die 1:22,22 er zeker in. Hier snap ik dus werkelijk geen ene kloten van, de ene zuinigheidsrit ruim hoger dan het opgegeven laagste verbruik en de ander juist ruim lager. Schiet me lek echt! En zo sluit ik en fantastische testweek toch enigszins in mineur af vanwege een harde noordenwind die mijn snelwegzuinigheidsrit verpestte. Maar ja dat hoort bij het leven van een echte testrijder die geen rondjes om de kerk rijdt. I rest my case.

 

Specificaties

Jaargang

2020

Carrosserie

suv

Transmissie

automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

3

Acceleratie (0-100/sec)

8,9 seconden

Topsnelheid

206km/u

Vermogen

115(155)/5.500 kW (pk)/rpm

Koppel

240/1.750 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.2/1.199 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,4 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

18-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

5,8 liter/100 km

Snelweg

4,8 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

5,0 liter/100 km

C02 uitstoot

113 gram/km

Energielabel

C

Afmetingen

Lengte

4.300 mm

Breedte

1.550 mm

Hoogte

1.550 mm

Wielbasis

2.605 mm

Spoorbreedte voor

1.540 mm

Spoorbreedte achter

1.540 mm

Massa leeg

1.180 kg

Max. toelaatbare massa

1.748 kg

Laadvermogen

568 kg

Aanhanger geremd

1.200 kg

Aanhanger ongeremd

640 kg

inhoud bagageruimte

405 liter

Bandenmaat

215/55-R18

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand