Oooh… Geen 208?
Het valt niet mee al die typenamen te kennen want toen de dame achter de balie aan mij vroeg welke auto ik op kwam halen, zei ze het door de telefoon zelfs na drie keer herhalen nog fout tegen de Peugeot-medewerker. Geen 208 dus maar een 2008 en stom toevallig stond er naast de 2008 een 208 geparkeerd zodat ik duidelijk het verschil kon zien. Het leek net alsof de 2008 een soort opgeblazen 208 is, best wel grappig om ze naast elkaar te zien. Pas toen ik al ingestapt was schoot mij ineens te binnen dat ik al een Peugeot 2008 heb getest, en inderdaad bleek dat zo te zijn namelijk een Peugeot 2008 Allure 1.6 VTI 120 Pk. Toen ik in de prijslijst keek zag ik dat alle 1.6-motoren zijn geschrapt, en dat Peugeot er allemaal 1.2 PureTech-motoren voor heeft ingeruild. Op een rijtje gezet zijn dat de 1.2 PureTech 82/1.2 PureTech 82 ETG5*/1.2 PureTech 110/1.2 PureTech 110 EAT6**/1.2 PureTech 130. Bovendien kreeg ik de versie genaamd Urban Cross mee, dus je mag eigenlijk wel spreken van een geheel nieuwe auto. Ik heb namelijk een bloedhekel aan het testen van vrijwel dezelfde auto nog een keer. Dat doe ik hooguit als zowel de benzine- als de dieselversie zeer interessant zijn, en dat komt maar zeer zelden voor. Het regende pijpenstelen en dus stond heel Nederland stil, fantastisch want rijden in de regen is helemaal mijn ding. Omdat ik nog even langs Infiniti wilde rijden om een auto af te spreken sloeg ik linksaf op de kruising waar ik normaal gesproken altijd rechtsaf sla. De PR Manager van Infiniti bleek echter niet aanwezig en dus kon ik meteen weer verder, dat is meteen de snelweg op om de hoek die begint met twee hele mooie bochten de A9 op. Ik kon nog niet serieus gas geven omdat de motorolie nog koud was, en bovendien stond de kilometerteller pas op 553. Deze auto was dus nog hagelnieuw!
Ik besloot op de A9 de afslag naar Schiphol-Rijk te nemen, dan kon ik van daaruit de 1.000-drempelweg op door Rijsenhout heen. Deze kleine Crossover is dé auto om mee over deze mooie weg met heel veel verkeersdrempels heen te rijden. De eerste verkeersdrempel reed ik met ongeveer 70 km/u overheen, en dat deed de Peugeot 2008 Urban Cross 1.2-PT-110 Pk, zoals tie voluit heet, uitstekend voor een auto van deze prijs. Met de laatste auto’s die ik getest heb van Peugeot zaten er twee bij die uitmuntend goede vering/demping hadden. Peugeot laat daarmee zien dat ze heel goed weten waar ze mee bezig zijn, vooral de prijs/kwaliteit-verhouding klopt als een bus. Daarna volgde de rotste verkeersdrempel van allemaal, eentje met een steil begin en dito einde. Ik had een luide ‘Boink’ verwacht maar die bleef verrassend genoeg uit. De toon was gezet met deze auto zou ik de komende week nog veel lol gaan hebben geen twijfel mogelijk! De rest van de verkeersdrempels ben ik met wisselende snelheden overheen gereden, maar zelfs met 100 km/u voelde het nog steeds goed aan. Je mag hier 80 km/u maar deze voormalige sluiproute is zo rustig, en de politie beboet vanwege stakingsacties pas bij +20 km/u waardoor ik het met gemak kon doen. Aan het einde van de 1.000-drempelweg ligt een korte hoge verkeersdrempel met meteen daarna mini-rotonde. Een lastige combinatie als je de vaart erin houdt, maar ook dit deed de Peugeot 2008 goed zij het dat het ESP/ASR wel ingreep.
*ETG5= Efficiënt Tronic Gearbox (elektronisch geschakelde 5-versnellingsbak)
**EAT6 = Efficiënt Automatic Transmission (6-traps automaat- Leverbaar vanaf productie november 2015)
YouTube-filmpje 1.2 PureTech-motor
Fijne motor/versnellingsbak/koppeling
Deze 3-cilinder van Peugeot voelt overduidelijk anders aan dan die van bv. Opel die een werkelijk zijdezachte loop heeft. Deze 3-cilinder heeft net dat tikkeltje rauwheid dat zo mooi bij een échte 3-cilinder past. Dat heeft te maken met het al dan niet toepassen van een balansas(sen). In de autowereld zijn 3-cilinders niet nieuw maar zo massaal als nu is wel nieuw. De 110 Pk/6.250 en 205 Nm/1.750 voelen prima aan, oké je moet wel toeren maken als je ze echt wil voelen maar daar is niets mis mee. Je kunt prima schakellui rijden en de 5-versnellingsbak laat zich lekker soepel bedienen. Het is wel een handgeschakelde bak met speling op de pook maar gek genoeg schakelt-ie heerlijk. De koppeling grijpt mooi aan en en dat zorgt ervoor dat het Stop & Start-systeem perfect functioneert. Aangekomen bij de brug van Leimuiden besloot ik rechtsaf te slaan richting de A44, dat is een mooie bocht met een hele grote lap asfalt. Het onderstel van de Peugeot 2008 gaf geen krimp en ook nu weer zag ik het ESP-lampje knipperen. De snelweg oprijdend besloot ik lekker vaart te maken op de oprit, en voor ik er erg in had reed ik al 135-140 km/u. Eenmaal op de A44 ging de cruise control (zittend niet te zien linksonder het kleine stuur, wel te voelen) erop en zette ik de snelheid vast op 100 km/u. Toen ik een wel heel erg langzaam rijdende auto (80 km/u op de snelweg) in wilde halen moest ik terugschakelen naar de 3de versnelling om serieus vaart te kunnen maken. Even later moest ik een auto inhalen die net geen 100 km/u reed, en terugschakelen naar de 4de versnelling was voldoende om even snel vaart te maken.
Aangekomen bij het Transferium kon ik nog ruim voor een vrachtwagen uitvoegen, en daardoor lekker de vaart erin houden en mooi langs de vangrail de afrit nemen. Het voelde goed aan en ik was dan ook benieuwd naar het merk/type banden om de fraaie velgen. Nadat ik thuis gegeten had ben ik gaan zwemmen in Aquamar/Katwijk aan Zee want het buitenbad was helaas alweer dicht. Op weg naar het zwembad regende het nog steeds pijpenstelen, een mooie gelegenheid dus om te kijken hoe deze Peugeot 2008 Urban Cross zich gedraagt op nat asfalt. Ik merkte dat als ik het gas erop hield het ESP/ASR-lampje wel ging branden maar dat het systeem niet keihard ingreep. Uitstekend dus want daar zit je als bestuurder totaal niet op te wachten. Maar dat waren tot nu toe allemaal vingeroefeningen, het echte werk stond op op het menu na het zwemmen op het SBP. Onderweg naar het Space Business Park deed ik het heel rustig aan, pas op SBP gaf ik gas en wel in een bocht waar ik normaal nooit vandaan kom. Dat is dus even wennen. Ik voelde de voorwielen duidelijk doorspinnen ondanks dat het ESP/ASR niet uitgezet kan worden. Het is net alsof het ESP/ASR weet dat het nu niet keihard in moet grijpen, maar precies dat doet wat nodig is. Het voelt een beetje aan als een elektronisch sperdif maar dat is het dus absoluut niet.
Ik reed verder over de eerste hoge verkeersdrempel heen, waar de Peugeot 2008 Urban Cross nauwelijks last van had. De grondspeling van deze kleine Crossover is uitstekend, maar gek genoeg zie je dat niet aan de auto af als je ernaast staat. De tweede nog hogere verkeersdrempel zat eraan te komen, en ik twijfelde even of ik gas terug zou nemen of niet. Ik nam geen gas terug en dat hoefde ook niet, want ook deze hoge verkeersdrempel was een eitje voor de Peugeot 2008 Urban Cross. Goooeeed!!! Na de rotonde gaf ik stevig gas in de 2de versnelling en vloog heel mooi strak de rotonde af door de blinde bocht naar rechts heen. Poeh hé deze Peugeot 2008 Urban Cross is beter dan ik gedacht had, en dat op kletsnat asfalt met 17-inch GoodYear Vector 4Seasons M+S banden. Inderdaad M+S banden wat staat voor Mud+Snow oftewel Modder+Sneeuw, en daarvan had ik niet verwacht dat ze zo’n goede grip zouden hebben op kletsnat asfalt. Want er mag dan een draaiknop genaamd “Grip Control” met de standen Standaard/Sneeuw/Modder/Zand/ESP OFF, dat heb je niets aan als de banden geen goede grip hebben. De noordelijke oprit naar de N206 ging zo fantastisch dat ik meteen de afrit bij ’t Heen nam. De opritbocht bij ’t Heen ging lekker heftig terwijl ik toch niet verschrikkelijk mijn best moest doen om de Peugeot 2008 Urban Cross op de ideale lijn te houden. Op dus naar de rotonde + S-bocht bij voormalig MarineVliegkamp Valkenburg. Middenin de S-bocht viel het kwartje want nu wist ik weer welke auto dit ook zo goed doet, de Renault Captur doet dat ook zo verdraaide goed!
ESP/ASR
Het blijft een lastig verhaal dat ESP/ESC/VSC en ASR/TRC en tegenwoordig ook onderstuurcontrole. Ze werken samen en kunnen tegelijk dan wel apart uitgezet worden, dan wel alleen onder de 50 km/u en ze doen bij het ene automerk weer iets anders dan bij het andere automerk. Bij het ene automerk grijpt het hard in, bij het andere automerk bijna ongemerkt, bij het ene automerk grijpt het in op de remmen en bij het andere automerk op het motorvermogen of allebei en ga zo maar door. De afgelopen jaren zijn er alleen maar meer variaties bijgekomen, zo hebben bijvoorbeeld veel sportieve auto’s een ESP dat minder heftig ingrijpt. “ESP Sport” heet dat en het geeft aan dat er sinds de invoering van het ESP heel wat is veranderd. Dat die moderne veiligheidssystemen ook leiden tot meer problemen blijkt uit het volgende bericht dat ik tegenkwam op mijn favoriete technologie-site AMT. [quote AMT.nl] Wanneer sommige auto’s worden voorzien van laagprofiel banden, dan ontstaan er nogal eens problemen met het functioneren van het ABS- en ASR-systeem als er met sneeuwkettingen wordt gereden. Is dit probleem bekend? Wat is hiervan de oorzaak en hoe kan dit opgelost worden? De moderne ABS-, ASR- en ESP-systemen zijn gevoeliger voor verschillen in wieldiameter dan vroeger. Als er sneeuwkettingen worden gemonteerd, verandert de wielomtrek. Het verschil zorgt dus ook voor een verschil in wieltoerentallen hetgeen door de ECU wordt opgemerkt. Onder bepaalde condities zal de ECU hierop reageren, bijvoorbeeld door gas terug te nemen. Er zijn ook al problemen geconstateerd met winterbanden. Bij hoge snelheden (180 km/uur en meer) is de bandslip van de aangedreven wielen zo hoog dat de ECU besluit het aandrijfvermogen te beperken. De oplossing voor het sneeuwkettingprobleem is niet zo eenvoudig als voor het winterbandenprobleem. Daarbij moet ‘gewoon’ de snelheid worden aangepast. Uiteraard kunnen er om alle vier de banden sneeuwkettingen worden gelegd, maar dat is niet de bedoeling. Overleg met de autofabrikant zal ongetwijfeld meer duidelijkheid verschaffen. Van belang is vooral of de gemonteerde wiel- en bandmaten inderdaad zijn toegestaan ook in combinatie met sneeuwkettingen. Als de omtrek van de laagprofielbanden aan de grens komt van het toegestane, wordt die grens waarschijnlijk overschreden als er sneeuwkettingen worden gemonteerd. [/quote AMT.nl]
Iedereen is tegen mij!!!
Twee weken vakantie, mijn eerste echte vakantiedag (ik reken het weekend even niet mee) met mooi een mooi zonnetje aan de hemel dus ik dacht kom laat ik maandag 7 september een zuinigheidsritje maken. Het is dat het geen nine-eleven was vandaag want anders had ik nog in het onheil van die dag geloofd ook. Mama mia wat een waardeloze en totaal mislukte zuinigheidsrit was dit zeg niet normaal gewoon. Alleen het verbruik was goed maar daar is dan ook werkelijk alles mee gezegd! Geen idee wat er aan de hand was, maar het leek wel of iedereen maar dan ook werkelijk iedereen tegen mij was die maandag de 7de september. Een middelvinger opstekend fossiel in een Audi Q3 die geen voorrang had, alle wegwerkers, de NS, overstekende blonde dames op zebrapaden, blonde dames op fietsen, het was gewoon één groot drama die dag. Het begon lekker met de rotonde zonder te remmen, rustig de N206 oprijdend en de snelheid vast gezet op 80 km/u. Tijdens het rijden kon ik duidelijk het enigszins rauwe karakter van de 3-cilinder voelen. Ik vind dat dit bij een 3-cilinder hoort, het heeft niets met trillen te maken maar wel alles met karakter. Aan net einde van de N206 aangekomen besloot ik met 70 km/u op de cruise control door de ‘bocht des doods=sloots’ (zie: Range Rover Sport 5.0 V8 Supercharged) heen te rijden. Ik ben hier al een tijdje aan het testen hoe hard ik op de cruise control door deze bocht heen kan rijden. De Peugeot 2008 Urban Cross deed het in ieder geval fantastisch, werkelijk superstrak reed ik door deze mooie bocht heen. Ik was behoorlijk verrast want dat het zou lukken had ik wel verwacht, maar niet zo mooi zonder ook maar één piepende band.
Na de bocht drukte ik op de -knop totdat de snelheid op 60 km/u stond, en reed ik gewoon verder op de cruise control. Maar helaas voor mij moest ik middenin de blinde haakse bocht ter hoogte Camping Vogelenzang remmen voor een afslaande Volvo stationwagon. Shit! Nul keer remmen kon ik dus op mijn buik schrijven, maar ik baalde vooral dat ik weer opnieuw snelheid moest maken want dat kost gewoon extra benzine. Door Vogelenzang heen ging goed ondanks de wegversmalling en het rode stoplicht. Maar Vogelenzang uit was het weer drama, een bejaarde man in een Audi Q3 nam doodleuk voorrang. En weer moest ik hard remmen, en toen ik toeterde stak hij zijn middelvinger omhoog door het open zijraam. Dan heb je toch totaal geen manieren, maar ja eens een tokkie altijd een tokkie. En weer moest ik benzine verspillen met optrekken en daar baalde ik stevig van, natuurlijk trok ik heel rustig op en schakelde net voor de 2.000 toeren op maar toch! De bomenweg ging lekker, maar op de T-splitsing had ik alweer pech. Het zat ook gewoon echt totaal niet mee vandaag. Ik haat maandagen! Richting het dorp zag ik in de verte alweer een Volvo stationwagon die bijna stil leek te staan zo langzaam reed-tie. Ik heb maar een paar keer ruim van tevoren geseind en toen reed hij steeds sneller door. Maar het leed was nog niet geleden want na de afslag naar CPZ kwam ik achter een slome Land Rover te hangen. Geloof het of niet maar de bestuurder remde zelfs voor een lage verkeersdrempel! Gelukkig sloeg hij na de dichte spoorbomen (alweer remmen verdorie) rechtsaf zodat ik weer normaal door kon rijden.
Nou ja normaal? De boulevard ging nog wel maar op de duinenweg waren de rijbanen naar Overveen afgesloten. Al het verkeer moest dus over de twee rijbanen van Overveen naar Bloemendaal aan Zee. In plaats van 80 km/u moest er 30 km/u gereden worden over één rijbaan met tegemoetkomend verkeer op de andere rijbaan. Maar ja 30 km/u is hier een volkomen onrealistische snelheid dus ik ben gewoon 50 km/u gaan rijden. En zelfs bij die snelheid zaten ze (ik reed vooraan de rij auto’s) nog op mijn bumper en haalde een tegemoetkomende auto levensgevaarlijk in. Ik reed stoïcijns verder met 50 km/u in de 4de versnelling, want de 5de versnelling is net een versnelling te hoog. 60 km/u in de 5de versnelling lukt wel, maar wil je vaart maken dan moet je terugschakelen. Het maximum koppel ligt bij een kleine benzinemotor namelijk altijd wat hoger in toeren. Het kleine stuur bevalt me uitstekend en ik vind dat nog steeds een goede zet van Peugeot. Maar ach eigenlijk heb je zelfs niet eens een klein stuur nodig, want laatst liet mijn zwager een filmpje van een rallyrijder zien die het stuur plotseling los in zijn handen had gewoon verder reed met twee handen de stuurkolom vasthoudend. De terugweg vanaf de rotonde bij Overveen naar Zandvoort was ronduit hilarisch, want een auto of tien voor mij reed iemand dus écht exact 30 km/u. Maar goed de terugweg was er eentje van ook weer meerdere keren remmen, werkelijk te beroerd voor woorden. Het was alleen nog leuk vanwege een bejaarde-light die steeds zat te bumperkleven, maar die ik steeds weer los reed na elke bocht. Het verbruik mocht er echter zijn namelijk 1:24,66. Als ik niet steeds had hoeven remmen en weer optrekken was ik zeker op die 1:25 die in de online brochure staat uitgekomen. Maar ho wacht even deze heeft M+S-banden met behoorlijk wat negatief profiel. Met normale banden zul je dus wel die 1:25 met gemak halen, want dergelijke banden leveren zomaar een 10 procent hoger verbruik op.
Filmpje rallyrijder in rallyauto zonder stuur
Gewoon goed dus!
Dit is nou weer zo’n typische kleine auto (voor een Crossover dan) die gewoon alles goed doet. Zodra je plaats genomen hebt en stoel/stuur/spiegels afgesteld hebt zit je direct goed. Dat is niet altijd het geval want het overkomt mij regelmatig in een testauto dat ik de bestuurdersstoel later alsnog opnieuw af moet stellen. Dat heeft bijna altijd te maken met het aangrijpen van de koppeling. Een perfect aangrijpende koppeling laat zich vooral goed merken bij het gebruik van het Stop & Start systeem. Bij een perfect aangrijpende koppeling en dito aanslaande motor rij je namelijk in één vloeiende beweging weg voor een stoplicht. De zit in de bestuurdersstoel is uitstekend en wat ik het grootste pluspunt vind is dat de rugleuning goed rechtop gezet kan worden. Ik heb er een bloedhekel aan als een rugleuning niet goed rechtop gezet kan worden, ik zit namelijk erg rechtop in de bestuurdersstoel. Dat heeft vooral met een goede zithouding te maken, na mijn motorongeluk waarbij ik mijn rug brak ben ik veel meer op mijn houding gaan letten. Veel bestuurders zitten te ver achterover en daardoor is ook de afstand van hun achterhoofd tot aan de hoofdsteun te groot. Als je dan bijvoorbeeld van achteren aangereden wordt krijg je een veel hardere klap in je nek dan nodig. Een goede rechtop-zit voorkomt dus een hoop ellende! Wat betreft de zit voor de passagiers op de achterbank kan ik vermelden dat die afhangt van de degene die voor hem zit. Zit je achter mij als bestuurder dan zit je prima, maar zit je achter mij als passagier rechtsvoor, dan zit je uitstekend want omdat ik niets hoef te bedienen kan ik de voorstoel iets verder naar voren zetten. Omdat de instap lekker hoog is kunnen ook de wat oudere mensen makkelijk instappen.
Het dashboard van deze Peugeot 2008 Urban Cross is hetzelfde als van de meeste andere Peugeots, minimalistisch en vrijwel geen knoppen. Via de USB-ingang kon ik lekker mijn eigen muziek luisteren, alleen is het steeds maar weer opnieuw op moeten zoeken van de songlist wel vervelend. Vandaar dat ik daarom liever gebruik maakte van het draaiknopje op het stuur waarmee ik ook door de songlist heen kon scrollen. Helaas had de testauto die ik mee had gekregen geen JBL-soundsystem, want die klinkt toch duidelijk een stuk beter dan de standaard audio. [quote Peugeot.nl] Dit systeem bestaat uit twee tweeters in het dashboard, 2 tweeters in de achterportieren en 4 woofers in de portieren aangevuld met een subwoofer. Het wordt aangestuurd door een digitale versterker met 10 kanalen en een vermogen van 240 W. [quote Peugeot.nl] En dat voor slechts 450,- euro dat is toch geen geld laten we eerlijk zijn. Omdat mijn zus en haar zoon ieder een 33-liter Samsonite koffer hadden meegenomen naar Italië kon ik de Samsonite kofferset pas na het weekend fotograferen. Het gekke is dat ik dit keer onbewust een andere koffercombinatie heb gebruikt dan bij de vorige Peugeot 2008. Dit keer kwam ik uit op het volgende aantal liter koffers, minder dan de vorige keer terwijl de inhoud van de bagageruimte toch echt hetzelfde is.
Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 4×33-liter
Zonder hoedenplank: 4×50-liter + 4×33-liter
Fotoshoot
Uiteraard wilde ik wel mooie sfeer- maar vooral mooie actiefoto’s hebben voor bij het testverslag. De foto’s moeten namelijk wel recht doen aan wat ik schrijf naar mijn mening. Gelukkig had het lekker hard geregend de dagen ervoor en lagen er overal nog diepe plassen. Omdat ze nog volop aan het bouwen zijn bij mij vlak om de hoek besloot ik daar maar weer naartoe te gaan. Dezelfde plek waar ik ook de actiefoto’s heb gemaakt van de autotesten logo Subaru Forester Comfort 2.0d Lineartronic CVT. Door de diepe plassen zijn de off road actiefoto’s precies geworden wat ik wilde, en daarmee laat ik ook zien dat je met deze voorwielaangedreven Peugeot 2008 Urban Cross meer kunt dan je denkt. Even de Grip Control in de juiste stand zetten en gaan met die banaan Daan, oh nee Sipke Wiel-inga want mijn zwager reed en niet ik. Mijn zwager was net als ik erg tevreden over de wegligging, het handzame kleine stuur en het lekkere 3-cilinder motorblok. Ach eigenlijk zijn we het altijd wel eens wat betreft onze positieve en negatieve aanmerkingen op een auto. Nadat ik mijn zwager thuis had gebracht moest ik nog even wat kleren ophalen voor de dochter van mijn jongste zus want die zou komende nacht bij oma slapen. Dat doe ik uiteraard graag want ik wilde dolgraag nog een keer door de opritbocht in ’t Heen rijden of zeg maar gerust knallen. Geen idee of het met het ESP uit leuker zou zijn maar als ik eerlijk ben is plankgas in de 2de versnelling door de opritbocht in ’t Heen knallen met deze Peugeot 2008 Urban Cross heel errug leuk!!! Het lijkt wel alsof het ESP als een soort van elektronisch sperdif werkt, althans zo voelt het aan in mijn optiek.
Na het eten ben ik nog even over de hotsebotseknotseweg van Stompwijk naar Leidschendam gereden. Het ging lekker maar niet zo perfect als bv. met de Mini Cooper D, maar ja die is dan ook een fiks stuk duurder dan de Peugeot 2008 Urban Cross. De vering/demping is duidelijk zo afgestemd dat er rekening is gehouden met eventuele off road uitstapjes. In die zin maakt de stickslip waar deze Peugeot 2008 Urban Cross last van heeft dan ook niet zoveel uit, want in het terrein merk je daar namelijk helemaal niets van. De stickslip was het beste te voelen op de snelheidsbrekers bij mij om de hoek. Gezien de lage kilometerstand klopt het wel want stickslip is een fenomeen dat verdwijnt met het stijgen van de kilometerstand. Bij Leidschendam heb ik nog even getankt want ik had nogal sportief gereden, en dus verbaasde het hoge verbruik van 1:12,82 me dan ook helemaal niets. De volgende dag moest de Peugeot 2008 Urban Cross weer terug naar Amsterdam, en dat was dus een mooie gelegenheid om nog even een snelwegzuinigheidsrit te maken. Ik was benieuwd of ik net zo zuinig uit zou komen als met de zuinigheidsrit. Exact 100 km/u rijden is dankzij de cruise control in ieder geval een stuk makkelijker dan zonder. Ik kan vrij goed een constante snelheid aanhouden, maar van een cruise control win je het als mens gewoon niet. Aftanken bij de onbemande Esso-pomp vlakbij de A2 leverde een mooie 1:24,17 op. En ook hier geldt weer dat gewone wegbanden makkelijk de beloofde 1:25 op zal leveren.
Specificaties |
||
Jaargang |
2015 | |
Carrosserie |
Crossover | |
Transmissie |
Handgeschakeld | |
Aantal deuren |
5 deuren of meer | |
Brandstof |
Benzine | |
Type motor |
Otto | |
Aantal cilinders |
3 | |
Acceleratie (0-100/sec) |
9,9 seconden | |
Topsnelheid |
191km/u | |
Vermogen |
81(110)/6.250 kW (pk)/rpm | |
Koppel |
205/1.750 nm/rpm | |
Cilinderinhoud |
1.2/1.199 liter | |
Kleppen per cilinder |
4 | |
Turbo |
Turbo | |
Aandrijving |
Voorwielaandrijving | |
Remmen voor |
Geventileerde schijven | |
Remmen achter |
Schijven | |
Draaicirkel |
10,4 meter | |
Overig |
||
Type bekleding |
Leer | |
Velgen |
17-inch | |
Milieu en veiligheid |
||
Verbruik |
||
Bebouwde kom |
5,8 liter/100 km | |
Snelweg |
4,0 liter/100 km | |
Gemiddeld verbruik |
4,7 liter/100 km | |
C02 uitstoot |
108 gram/km | |
Energielabel |
A | |
Afmetingen |
||
Lengte |
4.159 mm | |
Breedte |
2.004 mm | |
Hoogte |
1.556 mm | |
Wielbasis |
2.538 mm | |
Spoorbreedte voor |
1.477 mm | |
Spoorbreedte achter |
1.488 mm | |
Massa leeg |
1.065 kg | |
Max. toelaatbare massa |
1.656 kg | |
Laadvermogen |
591 kg | |
Aanhanger geremd |
1.270 kg | |
inhoud bagageruimte |
350 liter | |
Bandenmaat |
205/50-R17 | |
Kosten aanschaf |
||
Kosten gebruik per maand |