Peugeot 308 GTi 1.6 e-THP 270 Pk 2016 – autotest

Deze testauto werd ons aangeboden door Peugeot Nederland N.V.



Verkeerde embleem!
Laat ik meteen maar beginnen met die titel uit te leggen, want anders begrijpen jullie mij nog verkeerd. Je hebt Peugeot’s en je hebt Peugeot’s, zo vind ik de gewone Peugeot 308 een ‘Peugeit’ en deze Peugoet 308 GTi een ‘Peuleeuw’. Vroegah had Peugeot namelijk hele mooie Leeuw-emblemen à la de engel van Rolls Royce en eigenlijk vind ik dat ze die op de motorkap van deze Peugeot 308 GTi hadden moeten monteren. Inderdaad “monteren” want die fraaie oude emblemen plak je niet even op de motorkap. Ik heb op één van de foto’s vier oude Peugeot-emblemen bij elkaar gezet en de jaartallen erbij. Mooi toch of niet soms?

Op pad met een Peugeot
Met de Peugeot 208 GTi 30th Anniversary Edition nog in gedachten stapte ik, na 5 km wandelen van Ford Nederland naar Peugeot Nederland, prinsheerlijk in de 62 Pk sterkere Peugeot 308 GTi. Die test is namelijk heel raar verlopen, in het begin vond ik de Peugeot 208 GTi 30th namelijk erg saai. En dus heb ik het ESP maar direct uitgezet want een auto met een Torsen-LSD met het ESP aan is een totale onzin-test. In vergelijking met de Peugeot 208 GTi 30th ziet deze Peugeot 308 GTi er iets minder opvallend uit, de rode kleurstelling en de afwezigheid van enige opsmuk maakt ’m tot een onopvallende verkeersdeelnemer. Als je de GTi-logo’s op de spatborden en de achterklep weg zou halen, dan ziet alleen een kenner nog aan de rode remklauwen en de pizza-remschijven dat het een GTi is. Na het afstellen van het piepkleine stuur, de stoel en alle drie de spiegels kon ik de koppeling intrappen. Aangezien ik de Peugeot RCZ R ook al heb getest ben ik dus reeds bekend met dit motorblok, maar daar is dan ook meteen alles mee gezegd. De Peugeot RCZ R is namelijk een totaal andere auto vanwege de minder sportieve vering/demping en een langere eindoverbrenging. In de eerste 180-gradenbocht – met twee haakse bochten – bij de Arena zette ik meteen even heel kort het gas erop. In de eerste haakse bocht voelde ik meteen het Torsen-LSD in werking treden, en in de tweede haakse bocht gleed ik even heel heftig naar links weg. Maar ja daar heb je dan ook een plak asfalt van hier tot Tokio liggen, dus als er geen verkeer vanaf de Arena aankomt is dit een hele leuke testbocht. Ik had nogal wat mogelijkheden om naar Katwijk aan Zee te rijden, maar besloot de snelste en tevens kortste weg te nemen =A2->A10->A4->A44->N-wegen. Op weg naar de A2 reed er een BMW X5 nogal irritant in de weg, en dus heb ik die maar even helemaal buitenom ingehaald. Even kort gas geven en ik was er zo omheen met dit prachtige en absurd krachtige 1.6-liter motorblok.

Op de oprit naar de A2 heb ik niet al te gek gedaan want de 19 -inch Michelin Pilot Alpin-banden waren nog koud, het asfalt kletsnat en ook anno 2016 geeft een vangrail nog steeds niet mee. Ik heb goede en minder goede ervaringen met Michelin banden van het type Pilot, dus ik wil eerst even kijken hoe deze banden zich houden in het grensbereik. Even kort gas geven in die twee bochten bij de Arena – ging perfect hoor – is niet genoeg om een oordeel te vellen over deze banden. Gelukkig heeft ook deze sportieve Peugeot cruise control en dus ben ik netjes 100 km/u rijdend richting het zuiden gereden. Op de A44 heb ik even kort stevig gas gegeven toen ik een paar vrachtwagens in moest halen, dat ging lekker snel en voor ik het wist reed ik al ruim 160 km/u. In plaats van door te rijden tot aan Leiden ben ik voor de verandering eens een keer bij Sassenheim de A44 af gegaan. Het is een heerlijke afrit met een lastige blinde bocht, maar alleen als het droog is, want nu lag mijn snelheid toch iets lager (niet ten opzichte van het andere verkeer overigens) vanwege het natte wegdek. Eens rustig om mij heen kijkend zag ik het typisch fraaie Peugeot-interieur, met zwart Alcantara beklede stoelen + een zwarte hemel + fraaie rode stiksels. Een interieur zoals je dat niet vaak zo mooi ziet en dan vind ik het toch wel jammer dat die versnellingspook zo lang is en die knop zo groot is. Dat had van mij dan wel wat subtieler gemogen, en dan liefst ook meteen een 6-versnellingsbak met korte schakelwegen de volgende keer (ppppplease) zoals de Honda CR-Z bijvoorbeeld. Aangekomen bij Katwijk aan Zee besloot ik meteen maar een rondje Space Business Park te doen. Nu ik er toch ben niet waar?

Waha!
Met de twee andere Peugeots in mijn achterhoofd gaf ik stevig gas in de eerste bocht de rotonde af. Dat ging heerlijk net als de haakse rechterbocht, en de flauwe linkerbocht en toen plankgas in de 2de versnelling de vrachtwagenparkeerplaats op. En toen gleed ik toch een partij over de voorwielen weg, ik vrees dat deze Michelin Alpin winterbanden het geweld niet aankunnen. Of komt het door de nattigheid of uh… Even teruglezen van het Peugeot RCZ R testverslag leverde exact dezelfde bevinding op, dus het is gewoon de overvloed aan krachtige Pk’s (ik schrijf expres krachtige want de manier waarop die Pk’s eruit rollen vanaf stationair toerental maakt deze auto zo indrukwekkend, wat nou even op gang komen?) want de Peugeot 208 GTi 30th had nergens last van onder dezelfde omstandigheden. Wat mij verder opviel is de totale afwezigheid van ‘Torque steer’ bij de Peugot 308 GTi, iets waar de Peugeot 208 GTi 30th en de Peugeot RCZ R overduidelijk wél last van hadden. Gek dat ik dat in andere testverslagen niet teruglees, want dit kan en mag je absoluut niet missen als testrijder.

Even het vermogen en koppel ter vergelijk
Peugeot 208 GTi 30th – 208 Pk bij 5.800 toeren / 300 Nm bij 1.700 toeren
Peugeot RCZ R/308 GTi – 270 Pk bij 6.000 toeren / 330 Nm bij 1.900-5.000 toeren
Net als bij de Peugeot RCZ R is het ook bij de Peugeot 308 GTi belangrijk de rechtervoet goed in bedwang te houden. Ik reed verder en ging iets behoedzamer te werk, waarna ik de Peugeot 308 GTi perfect kon laten doen wat ik wilde. Dit is natuurlijk een mooi overduidelijk bewijs dat het rijden van vaste testtrajecten ontzettend belangrijk is, want alleen daardoor kan ik auto’s 1:1 met elkaar vergelijken. En dat dit nuttig is blijkt wel, want anders had ik de 308 GTi nooit kunnen vergelijken met de RCZ R. Ik trek hier overigens ook meteen maar even de conclusie uit dat dat deze Peugeot 308 GTi eigenlijk veel beter af zou zijn met vierwielaandrijving.

En inderdaad blijkt Peugeot hier al mee te experimenteren, maar op een hele andere manier dan jullie denken. Peugeot heeft namelijk een 308 R HYbrid gebouwd met schrik niet een vermogen van 500 Pk en een koppel van maar liefst 730 Nm, kijk dan praten we over waarden van een heuse Supersport-auto! Deze Peugeot 308 R HYbrid heeft exact dezelfde benzinemotor als deze 308 GTi maar voegt daar nog twee elektromotoren voor en achter van 115 Pk per stuk aan toe. De acceleratie van 0-100 km/u gaat in minder dan 4 seconden, kijk dan kom je in de buurt van een motorfiets en dan wordt het leuk. Om maar eens een voorbeeld te geven van hoe goed die vierwielaangedreven HYbrid’s zijn van Peugeot, met de Peugeot 3008 HYbrid4 (200 Pk/400-500 Nm) heb ik een Audi R8 en een snelle versie van de Volkswagen Passat Variant helemaal gek gemaakt. Vooral die vierwielaandrijving is belachelijk goed van deze auto. Van mij mogen ze die Peugeot 308 R HYbrid dan ook liever vandaag dan morgen nog in productie nemen. Lijkt me wel lachen om een stoplichtsprintje van een Ferrari of Lamborghini te winnen met een sportieve gezinsauto. Ik heb er nog een ghostview-foto bij gedaan van de Peugeot 308 R HYbrid. Na het rondje Space Business Park ben ik nog snel even naar mijn appartement gereden om de Samsonite kofferset te fotograferen op het parkeerdek. En het mag dan een Hot Hatch zijn maar wel eentje met behoorlijk wat ruimte in de kofferbak.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 3×50-liter + 2×33-liter
Zonder hoedenplank: 3×50-liter + 4×33-liter + 13-liter

Drie soorten vering/demping
Waar de vering/demping van de Peugeot RCZ R en de Peugeot 208 GTi 30th Anniversary Edition sportief met een behoorlijk comfortabel tintje was, daar is deze Peugeot 308 GTi gewoon zeer sportief. Dit is een totaal andere auto dan de net zo krachtige RCZ R, en al helemaal niet te vergelijken met de uitermate speelse en vergevingsgezinde Peugeot 208 GTi 30th. Ik denk dat de meeste autojournalisten het plankhard vinden, maar dat vind ik een totaal foute term en want daar doe je deze Peugeot 308 GTi mee tekort. Het verschil zit ’m overigens niet alleen in de veerweg, die bij de RCZ R en de 208 GTi 30th langer is maar daarover verderop meer. Persoonlijk vind ik ze alledrie even leuk ondanks de toch best grote verschillen, maar het gekke van alles is dat ik deze 308 GTi vrijwel direct door had. Door de zeer sportieve en werkelijk uitstekende vering/demping – Peugeot.nl: een met behulp van coureurs afgestemd onderstel – voelde ik beter oftewel directer hoe de auto reageert. Verder las ik nog het volgende op [quote Peugeot.nl] “Het nauwkeurig uitgebalanceerde onderstel staat garant voor een dynamisch en gecontroleerd rijgedrag. De voortrein met versterkte McPherson-voorwielophanging laat zich nauwkeurig naar de hand van de bestuurder zetten terwijl de achtertrein met torsie-as moeiteloos de ingezette koers volgt. Deze componenten dragen bovendien bij aan het lage gewicht van de auto dankzij de gedeeltelijk holle stabilisatorstang en de aluminium draagarmen vóór. De auto stuurt uiterst scherp waarbij optimaal gebruik gemaakt wordt van de capaciteiten van de banden dankzij de afstemming van de voortrein. Zo bedraagt de wielvlucht -1,67 graden in plaats van -0,6 graden bij de andere 308-uitvoeringen. De stijfheid van het achterste silentbloc van de wieldraagarmen is vergroot van 110 daN/mm tot 1800 daN/mm.

De vering vóór is specifiek:
– stijfheid van de veer
– schokdempers met een hydraulische rebound-begrenzer voor een stillere werking
– stijver en langer progressief aanslagrubber dat ook met alleen de bestuurder aan boord al effectief is zodra de auto inveert

Ten slotte is de stabilisatorstang soepeler uitgevoerd om de balans met de achtertrein te vergroten. Bij de achtertrein is de torsie-as stijver uitgevoerd en is de demping verstevigd, met een van 30 tot 500 daN/mm vergrote stijfheid in zijdelingse richting en een van 170 tot 490 daN/mm vergrote stijfheid in verticale richting. Ook achter is de vering specifiek: stuggere veren en schokdempers en een stijver progressief aanslagrubber.” [/quote Peugeot.nl] Het is dus eigenlijk logisch dat ik deze meest sportieve van het hele stel het snelst onder de knie had. Maar toen ik dacht dat ik ’m onder de knie had verraste de 308 GTi me toch weer met rare (heerlijke) strapatsen die bij een dergelijke Hot Hatch horen. Vooral in de regen moet je veel lef hebben om het gas vol in te trappen en ook ingetrapt te houden. Met hoeveel auto’s heb je nou nog wielspin ruim boven de 100 km/u en ga je in de 3de versnelling van links naar rechts naar links naar rechts dweilend de weg over. Deze auto is slecht voor je bijnieren en dat is ook precies zoals ze ’m bedoeld hebben bij Peugeot Sport. HEERLIJK!!!

RC + SBP
Zaterdagochtend ben ik eerst even gaan zwemmen, maar dat werd dus een heel erg rustig ritje vice versa. Moeders ging namelijk mee naar Katwijk aan Zee omdat het stormde, en ja dan pakt zelfs mijn moeder van 81 niet de fiets (ze fietst nog met gemak meer dan 100 kilometer per week). Maar ook rustige ritjes kunnen best leuk zijn om meerdere redenen. Dit was trouwens de enige rit dat ik het ESP niet heb uitgezet. Tijdens het instappen en plaatsnemen zei mijn moeder dat de instap makkelijk is en de passagiersstoel erg lekker zit. En als mijn moeder dat van een auto zegt dan is dat een extreem groot compliment. Ik reed heel rustig weg en schakelde snel op, en daarbij merkte ik eigenlijk pas goed hoe mooi deze koppeling aangrijpt en zich laat doseren. Hetzelfde geldt ook voor de 6-versnellingsbak die heerlijk licht en precies schakelt. Al snel reed ik 50 km/u in de 5de versnelling wat geen enkel probleem is, zelfs 50 km/u in de 6de versnelling en daarna het gas intrappen is mogelijk. Uiteraard allemaal op de cruise control die vanaf 40 km/u in de 3de versnelling ingeschakeld kan worden. Het ritje op en neer was gewoon lekker waarmee ik maar wil zeggen dat je ook prima rustig kunt rijden in deze Peugoet 308 GTi. Eenmaal thuis begon het na de lunch te kriebelen, ik moest en zou die middag even naar het rotondecircus. Ik wist niet wat voor weer het zou worden, maar nu scheen de zon dus… Ik sprong in de Peugeot 308 GTi en reed via mijn vaste werkroute naar het rotondecircus. Op weg naar de koeienrotonde had ik nog even een irritante Audi A3 aan mijn kont hangen, maar over de rotonderand heen glijdend was ik die kampeerder heel snel weer kwijt. Daarna de mooie bocht + verkeersdrempel en ook al hield ik me in toch ging-ie lekker. Bij het rotondecircus aangekomen besloot ik eerst rechtsaf te slaan, en dat ging plankgas in de 2de versnelling lekker heftig glijdend. Daarna ging het gas vol op en in de 2de en 3de versnelling en dat gaat het heel snel heel hard. Tijdens het accelereren voelde ik de auto onder me heen en weer gaan over het helaas alweer natte asfalt. Zelfs tot ruim boven de 100 km/u spinden de voorwielen nog door, duidelijk geen beginnersauto dus. Ik kan mij dat overigens niet herinneren van de Peugeot RCZ R, en dat klopt ook wel want de versnellingsbak van de Peugeot 308 GTi heeft een kortere eindoverbrenging. Dit is gedaan om het acceleratievermogen van de auto te vergroten, en die mag er zijn met een sprint van 0-100 km/u in amper 6 seconden.

Na een snelle draai op de kleine rotonde kon ik aan mijn rondje beginnen. De grote rotonde op en af reed ik perfect gecontroleerd voorwieldriftend overheen, en dat was vooral te danken aan het natte asfalt in combinatie met de Michelin Pilot Alpin winterbanden die uitstekend – want voorspelbaar! – presteren op nat asfalt. Toch zou ik deze auto graag nog een keer met Yokohama C-drive banden (zie testverslag Toyota Urban Cruiser) om de velgen over het rotondecircus willen knallen. Op weg naar de volgende rotonde trok ik elke keer een sprintje, en dan zag ik de andere auto’s wel heel erg snel een stipje worden in mijn achteruitkijkspiegel. Mama mia wat accelereert deze Peugeot 308 GTi hard voor een snelle gezinsauto, want dat is het tenslotte toch niet waar. En op nat asfalt moet je dan steeds goed opletten, alhoewel het Torsen-LSD veel van het acceleratie-geweld uitstekend opvangt. Zelden ging een rondje over het rotondecircus zo snel als met deze Peugeot 308 GTi, en daarbij gleed ik heel mooi en gecontroleerd net zo heftig als ik zelf wilde de rotondes op en af. Ik denk dat als je deze auto hebt gekocht en ’m helemaal onder de knie hebt je er ongelofelijk veel lol mee kunt hebben. Na het rotondecircus ben ik nog even snel naar het SBP gereden voor nog één rondje, gewoon voor de leuk. En dit keer was het leuker dan een dag eerder, logisch want ik kende de auto nu een stuk beter. Na het aftanken (verbruik 1:8,5) ben ik uiteraard nog even door de opritbocht bij ’t Heen gereden. Met in mijn achteruitkijkspiegel een matzwarte Bentley Continental GT reed ik op de opritbocht af. Zelden heb ik een Bentley zo snel zo klein zien worden in mijn achteruitkijkspiegel, maar ja wat wil je deze Peugeot heeft ongeveer hetzelfde aantal Pk’s per kg maar weegt wel zomaar even de helft en dàt telt! Zelfs in de 3de versnelling kun je met deze Peugeot 308 GTi nog met doorspinnende voorbanden door deze opritbocht heen knallen. Best leuk dat de benzineprijs zo laag is nu en nog steeds dalende is.

LOL-dag
Zondagmiddag had ik met een vriend – Vincent van Eijk – uit Veghel afgesproken, dezelfde vriend waarmee ik de foto’s van de Mini Countryman Cooper S All4 heb gemaakt. “Somebody up there likes me”, dacht ik toen ik naar het weerbericht keek. Zondag was namelijk de enige dag dat het zonnig en volledig onbewolkt zou zijn, een prima dag dus om mooie actie- en sfeerfoto’s te maken. Verder was ik benieuwd wat Vincent van de Peugeot 308 GTi zou vinden, hij heeft namelijk ooit de Renault Mégane RS voor mij getest, en we hebben samen een dagje in de Nissan GT-R gereden. We zijn eerst naar Katwijk aan Zee gereden want het was namelijk lunchtijd en we hadden allebei trek. Na de heerlijke lunch zijn we wat sfeerfoto’s gaan schieten in Katwijk aan Zee, en daarna binnendoor richting Zandvoort gereden. Vincent had het duidelijk naar zijn zin, en wat hem vooral opviel was de ‘instant power’ die vanaf elke toerental voor handen is. “Het lijkt wel een elektromotor met geluid”, zei hij tegen mij en dat is inderdaad waar dit hightech motorblok nog het meest op lijkt. Deze auto is nog leuker dan de Peugeot RCZ R, en dat komt vooral door de kortere eindoverbrenging. Deze auto knalt er zo hard vandoor als je gas geeft in een bocht, dat als je even niet goed oplet je ’m geheid kwijt bent. “Dit is absoluut geen auto voor beginners!”, zei Vincent tegen mij. “Al helemaal niet in de regen dan heb je er je handen vol aan om ’m op de weg te houden als je serieus aan het knallen bent”, antwoordde ik daarop. Ik was erg blij dat Vincent mijn mening over deze auto voor 100 procent bevestigde. De Peugeot RCZ R kon best listig zijn, maar deze Peugeot 308 GTi is nog een graadje erger en dus leuker! Juist dat stukje onvoorspelbaarheid dat deze auto in zich heeft staat garant voor dikke adrenalineshots, en dat is de belangrijkste reden dat ik en ook Vincent deze auto zo ontzettend leuk vinden. Ik heb zowel vrijdag als zaterdag zéér heftige adrenaline-momenten gehad, en dat is het enig juiste kenmerk van een échte Hot Hatch want na thuiskomst stuur je dan al je familie en vrienden een WhatsAppje met: “Ik leef nog!”

[quote Vincent van Eijk]
Tsjaa…..wat een auto! Dit is echt een beest van een GTi! Het 1.6 e-THP motorblok trekt zo ongelofelijk lineair dat het wel een elektromotor lijkt. Onderweg in de 308 GTi zei ik gekscherend tegen Daan dat het reuze knap is dat Peugeot een elektromotor net zo kan laten klinken als een 270 Pk sterke benzinemotor! Vanaf 1.500 toeren tot aan de begrenzer trekt de motor als een malle zonder ook maar één moment te verslappen. Deze auto reageert meteen op het gas zonder enige vertraging. Daan en ik zijn allebei fervente motorrijders en zeiden tegen elkaar dat het veel op de gasreactie van een Supersport motorfiets lijkt. Het mag duidelijk zijn dat deze 308 GTi geen auto voor beginnelingen is of voor mensen met een zwakke maag. Ondanks dat de 270 Pk-versie is uitgerust met een sperdifferentieel op de voorwielen is hier niks van te merken. In de hooligan-mode (ESP uit en sportstand ingeschakeld) gleed de auto gewoon met spinnende wielen rechtdoor in een bocht. Wat de GTi een tricky karretje maakt is dat bij het loslaten van het gas de kont van de 308 uitbreekt. Spectaculair en errug leuk! Wat ik er wel bij moet vermelden is dat het uitbreken gecontroleerd gebeurt en prima op te vangen is! Enkele jaren geleden hebben Daan en ik beiden in de Nissan GT-R gereden, dat is een Supercar met verschrikkelijk veel vermogen. Toch is die Nissen GT-R makkelijker te rijden dan de 308 GTi. De 308 reageert gewoon veel bruter op het gas en stuurbewegingen. Kortom, een GT-R rijden lijkt wel kamperen ten opzichte van de 308 GTi. Voordat de 308 GTi op de markt was vond ik de Renault Mégane RS de beste GTI. Let wel, voordat! De Mégane RS kan nu wel inpakken want die kan bij lange na niet tippen aan de Peugeot 308 GTi. Nu is het afwachten met welk antwoord Renault komt in de vorm van de nieuwe Mégane RS. Ten slotte, ik heb met een big smile in de 308 GTi gereden en dit is wat mij betreft dan ook dé GTi op de markt!
[/quote Vincent van Eijk]

Noodstop!!!
Dat ik de remmen van deze Peugeot 308 GTi nog een keer echt letterlijk ‘nood-ig’ zou hebben had ik niet verwacht. Ik moet tijdens een testweek af en toe wel eens een keer plotseling remmen, maar een echte noodstop maak ik zelden mee tijdens het testen. Dit keer overkwam het me eindelijk weer eens en nog wel in een hele rare situatie. Ik reed na het avondeten bij mijn zus achter mijn neefje aan in de Nissan Pixo, en hij remde totaal onverwachts middenin een bocht. Er is daar een zijstraat die voorrang heeft, maar daar komt vrijwel nooit een auto uitgereden. Nu dus wel en ik maakte zo’n verschrikkelijke noodstop, dat het slechts aan mijn uitstekende reactievermogen en de pizza’s + rode grijpers in de voorwielen te danken was dat ik op amper 30 cm achter de Nissan Pixo tot stilstand kwam. Die remmen zijn echt absurd goed en je kunt dan ook heel erg laat in de remmen gaan als je daarvan houdt. Tijdens een sprintje van Wassenaar naar Leiden-Zuid (200+ km/u) remde ik op de afrit zo onmogelijk laat dat het onderstel van de Peugeot 308 GTi heftig van links naar rechts zwabberde. Wat een auto zeg niet normaal gewoon.

Hightech!
Het lekkerste aan deze auto is het fenomenaal fijn rond draaiende 1.6-liter viercilinder motorblok. En wie denkt dat ze het standaard 1.6 THP motorblok iets meer gekieteld hebben heeft het helemaal mis. Lees even mee wat er allemaal zo speciaal is aan dit motorblok. Sorry dat ik in het Engels laat staan maar ik mag er toch vanuit gaan dat dit voor niemand een probleem zal zijn. [quote peugeot-media.com] The Twin Scroll turbo has been developed specifically to benefit from dimensions which are ideal for this application and this level of performance. Combined with a steel exhaust manifold of innovative structure inspired by racing, it permits the operating temperatures to be kept higher. The new pistons, providing a compression ratio of 9.2, developed with Mahle Motorsport, are of a forged structure and use a grade of aluminium used in Formula 1, and cooled by 2 jets. The conn rods have also been modified to withstand use at high engine speeds. Their big end shells with polymer coating can withstand the highest cylinder pressures. Patented and presented in 2011 by Mahle, they are applied in production as a world first on the RCZ R. [/quote peugeot-media.com] Als je dit leest word je toch wel even stil, dit is hele andere koek dan de viercilinders van noem welk sportief automerk dan ook. This is serious shit! Tijdens het rijden kon ik ook voelen dat dit een hightech motorblok is, het motorblok draait fantastisch mooi rond, en reageert razend snel en vooral krachtig op elke gaspedaalbeweging. Ik ben benieuwd hoeveel veilige Pk’s een goede tuner nog aan die 270 Pk toe kan voegen. Volgens mij moet het geen enkel probleem zijn om een hier een veilige 300+ Pk aan vermogen uit te halen.

Overbodige shit
Jullie kunnen mij zeer zelden betrappen op het niet benoemen van een onderdeel van een auto. Maar wees nou heel eerlijk, het zal toch zeker helemaal niemand ook maar iets boeien dat de Peugeot 308 GTi een Stop & Start-systeem aan boord heeft! En die zitplaatsen achterin, ach er zal wel iemand achterin hebben gezeten tijdens de testweek maar ik kan het me absoluut niet meer herinneren. Maar ja boeit het een koper van deze auto ook maar iets of er iemand lekker breeduit achterin kan zitten? En de audio, ook zoiets wat mij normaal gesproken wel boeit maar in deze auto totaal niet. Ik luister liever naar de mooie uitlaatploffen als ik eerlijk ben. Soms sla ik dus gewoon dingen over zoals nu!

Specificaties

Jaargang

2016

Carrosserie

Hatchback

Transmissie

Handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

6,0 seconden

Topsnelheid

250km/u

Vermogen

200(270)/6.000 kW (pk)/rpm

Koppel

330/1.900-6.000 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.6/1.598 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Twinscroll Turbo + intercooler

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Differentieel

Torsen LSD

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,4 meter

Overig

Type bekleding

Alcantara + leer +stof

Velgen

19-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

8,1 liter/100 km

Snelweg

4,9 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

6,0 liter/100 km

C02 uitstoot

139 gram/km

Energielabel

C

Afmetingen

Lengte

4.253 mm

Breedte

2.043 mm

Hoogte

1.446 mm

Wielbasis

2.617 mm

Spoorbreedte voor

1.570 mm

Spoorbreedte achter

1.554 mm

Massa leeg

1.180 kg

Max. toelaatbare massa

1.790 kg

Laadvermogen

610 kg

inhoud bagageruimte

420 liter

Bandenmaat

235/35/R19

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand

Getagd met ,