Peugeot 508 Berline PSE HYbrid 360 e-EAT8 2021 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Peugeot Nederland N.V.


Berline à Merveille

Samenvatting

Dat er een groot verschil kan zitten tussen het testen van een auto in de zomer en de herfst kwam ik met deze auto achter. De Peugeot 508 SW PSE HYbrid 360 e-EAT8 (1.850 kg) en de Peugeot 508 Berline PSE HYbrid 360 e-EAT8 (1.764 kg) zijn technisch gezien exact gelijk terwijl het gewicht slechts 86 kg verschilt en dus ben ik van mening dat ik ze qua wegligging 1:1 mag vergelijken. De SW-versie was ik ronduit lyrisch over maar die heb ik getest met lekker zonnig weer en dus op kurkdroog wegdek. De Berline-versie heb ik getest tijdens één van de slechtste weken qua weersgesteldheid in jaren. De gehele testweek heeft het geregend, geregend en nog eens geregend. En dan blijkt dat het ESP van deze Peugeot 508 Berline PSE HYbrid 360 e-EAT8 ronduit overgevoelig reageert op nat wegdek. Elke keer als ik ook maar een beetje teveel gas gaf in de rijmodus Electric (= alleen elektromotor in de achteras) – dat hoort tenslotte ook bij het testen van een auto – dan werd dat direct keihard gecorrigeerd door het ESP dat je helaas níet permanent uit kunt zetten. Dan ga je als vanzelf veel rustiger rijden en dat is goed voor de portemonnaie want rustig rijden en veel stekkeren leverde een benzineverbruik op van slechts 1:200. Maar ja af en toe wil je ook even gas geven ja toch niet dan? In de 4WD-stand was het al stukken beter maar ook daar voelde ik op kletsnat asfalt dat ie uit wilde gaan breken en nou komt het. Deze auto heeft vierwielaandrijving die softwarematig is geregeld (de voor- en achterwielen zijn dus niet met elkaar verbonden via een cardanas) en dat is een ongelofelijk knap stukje werk van Peugeot. Het werkt op droog asfalt werkelijk perfect maar op nat asfalt kon ik absoluut niet voelen waar het punt van uitbreken ligt omdat het softwarematig geregeld is. Ik denk dat Peugeot echt iets aan de afstelling van dat overgevoelige ESP moet doen, zelfs mijn zwager die ik van tevoren niets had verteld klaagde erover tijdens het maken van de actiefoto’s. “Ik reed niet eens hard door die bocht heen”, verzuchtte mijn zwager. En mijn zwager is iemand die ik zéér zelden hoor klagen tijdens het maken van actiefoto’s dus ik bedoel maar. Al met al vind ik de Peugeot 508 Berline PSE HYbrid 360 e-EAT8 een heerlijke auto om in te rijden maar in de regen moet je het elektrisch rijdend wat rustiger aan doen. De zit is deze auto werkelijk een genot en qua audio is tie werkelijk geniaal goed want er zit een Focal audiosysteem in. Oh en met altijd en overal stekkeren haalde ik met groot gemak een verbruik van 1:111 tot 1:200.

Plus: Interieur – Remmen – Stuurgevoel – Verbruik – Zit
Superplus: Focal audiosysteem

Min: Breed en lang – In de rijmodus Electric grijpt het ESP veel te snel in

Testverslag
Om niet het risico te lopen over twee weken door de sneeuw naar huis te moeten banjeren op mijn Honda MSX 125 heb ik toch maar voor de trein gekozen als alternatief veevervoer ook al is dat ruim vijf maal zo duur. Ik ben een keer in een sneeuwstorm beland op de motor en heb toen meer dan 4 uur gedaan (normaal gesproken 1 uur binnendoor) over zo’n zelfde afstand dus neelamaar. Ik moet volgende week namelijk de Peugeot 508 Berline PSE Hybrid omruilen voor een Opel Insignia Grand Sport GSi 2.0 Turbo Start/Stop AT9 4×4 230 Pk dus hoe het weer er over twee weken uit zal zien is net zoiets als voorspellen hoe de corona-crisis verder zal verlopen = de voorspellingen van pRutte en Hugoshenko kloppen steeds maar weer niet dus ik bedoel maar. En dat potverdorie al bijna twee jaar lang, man, man wat een totale zakkenwassers zijn dat. Ik heb zelf twee jaar met (= promovendus) en twee jaar onder (= professor) Jaap van Dissel gewerkt als medisch analist dus ik weet als geen ander wat voor criminelen dit soort mensen zijn. Liegen, bedriegen, belazeren zijn doodnormale dagelijkse bezigheden voor deze mensen, kijk maar naar de gevolgen van de toeslagen-affaire en het Groningse aardbevingen-debacle. Laat mij maar lekker auto’s testen dat is veel leuker en het grote voordeel is ik hoef nooit te liegen in mijn testverslagen want ik ben écht 100 procent onafhankelijk omdat ik A mijn geld er niet mee verdien en B ik het helemaal alleen doe (oké even eerlijk zonder webmaster Mel Jongen ben ik helemaal nergens, ha, ha). Het zat niet mee die ochtend want op weg naar het Leiden Centraal was ik nat geregend op mijn vouwfietsje en bij de ingang deed de QR-code van het e-ticket het niet. Gelukkig kon ik meeliften met een lieve mooie dame door het poortje heen. Grrrrrr!!!!! Ik haatte QR-codes al maar nu nog meer dan ooit! Uiteraard had ik daar bovenop ook nog eens vertraging omdat de Kaagbrug op de A44 open stond, scheepvaartverkeer gaat namelijk voor wegverkeer en treinverkeer. Kloten want daardoor miste ik mijn overstap in Amsterdam-Zuid waar ik normaal gesproken 2 minuten voor heb. Valt er geen sneeuw zit er wel iets anders tegen, man, man. Uiteindelijk arriveerde ik toch nog redelijk op tijd bij de JC Arena alwaar ik mijn vouwfietsje op het perron weer in fietsbare vorm bracht en naar PSA ben gefietst. Na mij gemeld te hebben kwam Ellis al snel aanlopen en kon ik mijn handtekening zetten en wegwezen. Nou ja bijna dan want ik moest van Ellis nog wel even een rondje om de auto lopen ivm. eventuele schade omdat er volgende week tv-opnamen gemaakt worden van deze auto. Tijdens dat rondje om de auto lopen ontdekte ik forse velgschade rechtsvoor dus die heb ik nog snel even aan Ellis gemeld.

Na het instappen moest ik wel even lachen want ik zat met mijn hoofd tegen de hemel aan na het instappen. Er had duidelijk een kleine bestuurder (Ellis dus en ze is helemaal weg van deze auto) voor mij in de Peugeot 508 Berline PSE Hybrid gereden. Ook bij het afstellen van de zijspiegels moest ik even glimlachen want die stonden in een voor mij onmogelijke kijkstand. Het geeft overigens wel aan dat ook kleine mensen goed in deze auto passen/zitten en dat vind ik echt een dik compliment aan Peugeot. Ik weet namelijk van een erg kleine vriendin van mij dat ze altijd zéér grote moeite had met het kopen van een auto waar ze goed in paste = dus ook goed kon besturen. Een onjuiste zit achter het stuur kan levensgevaarlijk zijn in noodsituaties net als bestuurders die altijd in de strandstoelstand achter het stuur zitten. Eén groot voordeel van kleine bestuurders is wel weer dat ze met een paar schrammetjes uit een volledig – door een vrachtwagen – geplet wrak stappen zoals ik afgelopen week las. Ik heb een foto van dat ongeluk bij deze test gezet dan kun je zien hoe bizar het is dat iemand levend uit dat wrak is gekomen. Gelukkig was de Li-ion accu vol maar ik wist voor vertrek al dat ik dat binnendoor rijdend tot aan Leiden niet ging redden op een volle Li-ion accu. Maar het goede nieuws was dat ik nog bij een hele goede oude vriend op bezoek zou gaan die tegenover het Amsterdamse Bos woont. Op de parkeerplaats bij hem om de hoek staat een oplaadpaal dus dan kon ik die 10 gereden kilometers (= 25 procent) weer bijladen = opladen tot vol dus. Helaas moest ik voor een uurtje parkeren 2,50 betalen dus het opladen kostte mij indirect nog geld ook. Ik krijg bij elke testauto altijd een EV-laadpas of EV-sleutelhanger mee dus het opladen van een Li-ion accu kost mij niets. Na een erg gezellig bezoek stapte ik weer in mijn snelle Peugeot 508 met de lange naam én een vol geladen Li-ion accu. Omdat hij recht tegenover het Amsterdamse Bos woont kon ik rechtdoor steken en via Aalsmeerderbrug -> Rijsenhout -> Leimuiden -> Oude Wetering -> Roelofarendsveen -> Rijpwetering -> Oud Ade naar Leiden rijden. Dat is net iets meer dan 41 kilometer dus dat zou ik net wel of net niet gaan redden op een volle Li-ion accu. We gaan het zien maar ik denk dat ik het nét niet ga redden. Het Amsterdamse Bos blijft altijd weer leuk om doorheen te rijden, gewoon lekker 50 km/u op het ACC en dan proberen het rempedaal niet aan te raken. Leuke is dat er dan altijd van die automobilisten bovenop je bumper komen zitten maar zodra het bochtig wordt en ik zonder af te remmen door de bochten heen stuur zijn ze weer – voor even – foetsie. Nou is deze auto natuurlijk wel gezegend met een sublieme vering/demping en dus een dito wegligging dus dat maakt het wel een stuk makkelijker. Ik had ongelofelijk veel geluk dat het aan mijn kant extreem rustig was, zo kon ik dus een lagere snelheid aanhouden dan de maximum snelheid en daardoor accu-energie sparen.

ZALIG!
Nou zou je misschien denken dat zo rustig – elektrisch – rijden oervervelend is in deze snelle sedan. Absoluut niet dus! Een bekende coureur zei ooit tijdens een rijvaardigheidstraining tegen mij ga maar eens een voor jou gevoel langzame route (= binnen de bebouwde kom dus) op de Cruise Control rijden dan merk je pas hoe hard 50 km/u is. Vergis je trouwens niet want 50 km/u is nog altijd 13,9 meter per seconde. Misschien snap je dan ook beter waarom 30-zones geen onzin zijn want de reactiesnelheid van de meeste automobilisten is ronduit slecht zo niet zwaar beroerd! Een alerte en fitte automobilist heeft een reactiesnelheid van één seconde dus reken maar uit hoeveel meter je dan meer aflegt als je te hard rijdt in een 30-zone of op een 50 km/u-weg. Het ACC hoefde ik onderweg niet te testen want dat ken ik al door en door van andere PSA-auto’s. Met SET kun je het ACC stilstaand vastzetten op 30 km/u, met RES kun je de ingestelde snelheid stilstaand vastzetten en de afstand tot de voorligger is in te stellen op Dichtb./Normaal/Ver. Je moet overigens wel goed op blijven letten want de radar werkt niet altijd even accuraat (= in alle auto’s met ACC van goedkoop tot duur) en dus soms moet je zelf afremmen in plaats van dat de auto het zelf doet. Ondertussen was ik bij Aalsmeer aanbeland en was ik even kort de weg kwijt vanwege wegwerkzaamheden. En dus besloot ik de benzinetank nog maar even af te toppen want ik was natuurlijk erg benieuwd hoeveel benzine ik na 300 km heb verbruikt. Ik had de tripmeter meteen na vertrek op “0” gezet dus samen met het aftoppen – nu kon het nog want ik had alleen maar elektrisch gereden! – kon ik dan een exacte meting doen. Na driemaal doorklikken kwam ik op exact 1,99 euro uit oftewel 1 liter E10 dus die man achter de balie stond wel gek te kijken toen ik kwam afrekenen. Uiteraard heb ik hem even uitgelegd dat ik deze auto aan het testen ben en toen begreep hij het lage bedrag en moest hij lachen.

Onderweg in Rijpwetering heb ik de Peugeot nog even kort opgeladen en daarna heb ik snel nog wat sfeerfoto’s gemaakt. Na het opladen heb ik in Oud Ade ook nog een paar sfeerfoto’s gemaakt dan had ik die alvast maar want ik zag de volgende bui alweer aankomen. Ik ben precies op het laatste beetje elektriciteit naar huis gereden en het laatste stukje zelfs nog even in de Hybrid-stand. Dan kun je namelijk ook nog elektrisch rijden net als met de Toyota Prius, dus ik heb uiteindelijk maar een heel klein beetje benzine verbruikt. Voor mijn huis heb ik ‘m meteen aan de oplaadpaal gehangen en het weer volledig opladen van deze Li-ion accu van 11,5 kWh duurt zo’n tweeënhalf uur. Dat valt best mee dus dat komt neer op zo’n 2,3 kWh per half uur en daar kun je dan ruim 7 km op rijden onder deze weersomstandigheden. Na wat gegeten te hebben moest ik een twee weken geleden besteld gordijn ophalen bij de Kwantum. Ik had nog genoeg acculading om naar het zwembad te rijden en op de parkeerplaats voor Aquamar staat ook een oplaadpaal en kon ik ‘m dus weer bijna vol laden had ik onderweg even snel uitgerekend. Na het zwemmen moest ik naar de mondhygiëniste maar daar heb ik ‘m niet aan de oplaadpaal gehangen want ik had precies voldoende elektriciteit om thuis te komen vanaf de mondhygiëniste. Op weg naar huis ben ik heerlijk via Katwijk-Binnen en Valkenburg ZH naar huis gereden want geen file (op de N206 staan tegenwoordig lange files) en meerdere aansluitende 30-zones. Thuis gekomen heb ik de bijna lege Li-ion accu (er zat nog 4 procent acculading in) meteen weer opgeladen. Na het opladen de auto op het woonerf gezet zonder stoepranden zodat de velgen niet beschadigd konden raken.

Snel leeg
Vrijdagochtend ben ik even naar Ab Motoren gereden om een flesje octaanbooster te halen voor mijn kleine Honda MSX 125. Dat is een mooi ritje van iets meer dan 20 kilometer op en neer. Ik had de avond ervoor de Li-ion accu vol geladen dus ik was benieuwd hoe ver ik zou komen met een buitentemperatuur van slechts 5 graden Celsius. De snelheden op de route zijn 50-80-100 km/u dus op die snellere stukken zal het zeker wat sneller gaan met het accu-verbruik. Uiteraard ben ik eerst even bij Bas langs gereden van Autobeklederij v/d Werf want dat ligt op de route. Bas deed het portier aan de rechterkant open en riep meteen één van zijn werknemers erbij en zei: “Moet je eens kijken alleen voor die zitting hebben ze al drie verschillende materialen gebruikt.” “Ik heb in lange tijd niet zo’n ongelofelijk mooi interieur in een testauto gezien”, zei Bas tegen mij. Kijk zo’n mooi compliment van een immer kritische Bas kan Peugeot in zijn zak steken. Omdat het net even droog was besloot ik ook meteen maar naar mijn garage te rijden en de Samsonite kofferset te fotograferen. Het waaide behoorlijk maar toch lukte het me om snel even een foto te maken met de koffers achter de auto. Gelukkig hoefde ik daarna nog meer één foto te maken want een sedan heeft geen hoedenplank. Er passen meer koffers in de bagageruimte dan ik verwacht had dus ook daar weer een pluspunt voor de Peugeot 508 PSE.

Samsonite kofferset
3×33-liter + 3×50-liter + 13-liter

Nadat ik wegreed bij mijn garage zag ik dat ik al behoorlijk wat accu-energie had verbruikt, dat ging verdorie toch wel heel erg hard wat natuurlijk niet zo gek is met die afgelopen dagen behoorlijk hard dalende buitentemperatuur. Dan zie je toch weer duidelijk dat de actieradius van een luchtgekoelde Li-ion accu bij lage temperaturen een stuk korter is. De komende week verwachten ze zelfs winterse neerslag en vrieskou in de nacht. Vanaf mijn garage richting de A4 rijdend loopt de snelheid op van 50 km/u naar 80 km/u en op de A4/N11 is het 100 km/u. En met snelheden van 80 tot 100 km/u gaat het nog veel sneller. De oprit naar de A4/N11 ging lekker, de wegligging van deze auto is echt fantastisch ook als het asfalt kletsnat is.
De afrit naar de N11 was wat spannender dan anders want normaal gesproken snij ik daar hard naar binnen en heb ik een hele lap asfalt links van mij als uitloop. Nu reden er twee vrachtwagens precies in die slingerbocht dus ik moest het anders aanpakken. Ik besloot puur op mijn gevoel te rijden en het gas erop te houden in de brede maar toch altijd weer listige slingerbocht. Ik vloog lekker strak door het eerste deel van de S waarna ik in het tweede deel van de S hard naar binnen moest sturen en daar zijn de g-krachten erg hoog en op nat asfalt… Ik hield het dan ook op een niet volledig op-de-grens-rijdend door de bocht heen sturen. Ik denk dat als Peugeot deze auto als basis gaat gebruiken voor een EV ze dan een hele mooie of beter gezegd de mooiste elektrische sedan van alle automerken in hun gamma hebben. Een Tesla Model S is absoluut geen lelijke auto maar Bas zei meteen na het bekijken van het interieur: “Dat is toch een stuk mooier dan die oersaaie Tesla-meuk!” Ik zou zeggen Peugeot Go for it! en maak die auto please. Het was rustig bij Ab Motoren dus ik was snel weer op pad en op de terugweg kon ik genieten van de mooie lange slingerbocht van de N11 naar de A4. Ja wat nu? Ik wil persé eerst 300 km zoveel mogelijk elektrisch rijdend vol maken dus ik besloot op de elektromotor (= achterste elektromotor) door de slingerbocht heen te rijden. Ik had mazzel dat ik links reed en dat het stoplicht al rijdend precies voor mij neus op groen sprong. Ik gaf stevig gas maar niet te want anders slaat de benzinemotor aan en dat wilde ik persé niet. Echt spannend was het niet maar de bocht naar de rotonde richting Europaweg is wel leuk omdat je daar met 100 km/u op af komt rijden. Daar is het dus een kwestie van de snelheid hoog houden in de flauwe rechterbocht naar de rotonde. Ik besloot de snelheid redelijk hoog te houden – dus niet op de grens rijdend – en dat voelde uitstekend aan. Ik vloog heel mooi door de flauwe rechterbocht heen en remde extreem laat (eitje met die grote geventileerde schijven en giga remklauwen voor) voor de rotonde die ik supersnel nam zoals ik hier altijd doe. Thuis gekomen reed ik nog even een extra rondje over het kleine industrieterrein om de hoek waarna bij een tripmeter-stand van 24 km de rijmodus van Electric op Hybrid sprong. Dat is verdorie wel heel erg weinig zeg een elektrische afstand van slechts 24 km, misschien toch maar een vloeistofgekoeld accupakket monteren bij de volgende vernieuwing?

Nul zicht… toch zicht
Vrijdagavond zou ik bij een hele oude vriend van mij op bezoek gaan die ik uit het oog was verloren. Hij was er 29 jaar geleden bij toen ik bij een motorongeluk buiten mijn schuld een gebroken rug/sleutelbeen/schouderblad had opgelopen. Ik had mezelf per ongeluk aangemeld op LinkedIn en daardoor had hij mij gevonden. Hij woont vlakbij in Wassenaar maar het was zulk slecht weer dat ik toch maar de auto heb gepakt. En omdat de Li-ion accu van de Peugeot 508 PSE toch vol was besloot ik wat eerder te vertrekken om wat extra kilometers te maken zodat ik zo snel mogelijk die 300 elektrische kilometers zou hebben bereikt. Het was donker, waterkoud, stortregen kortom op provinciale wegen zie je dan werkelijk geen ene malle moer. Gelukkig heeft deze Peugeot 508 PSE een nachtzicht-camera zodat je ‘s nachts en helemaal met dit weer alles ziet wat je met het blote oog niet kunt zien. Best fijn want ik heb op die weg naar Wassenaar wel eens een overstekende ree voor mijn auto gehad. Door mijn goede reactievermogen kon ik een botsing met de ree voorkomen maar het scheelde werkelijk maar centimeters. Met deze nachtzicht-camera tussen je tellers kun je een ree al ver van tevoren zien en dat is wel zo fijn. Eigenlijk zou een dergelijke voorziening op elke auto moeten zitten, liever nog dan dat waardeloze ESP en TRC want dat is alleen maar zeer storend en helpt niets. Wist je trouwens dat er elk jaar tientallen motorrijders om net leven komen in Duitsland door botsingen met herten en zwijnen? Ik kwam daarachter na een bijna-aanrijding ‘s avonds met een Everzwijn in de toenmalige DDR alweer zo’n 32 jaar geleden.

Erg jammer
Normaal gesproken is regen en dus kletsnat asfalt het allerleukste voor een testrijder zo niet met deze auto. Het ESP en het TRC kunnen dan wel uitgezet worden maar bij 50 km/u springen ze automatisch weer aan. Zaterdag ben ik omdat ik die 300 km elektrisch rijdend vol moest maken even via Oegstgeest en Rijnsburg naar het Space Business Park gereden. Met nat asfalt hoef je daar het gaspedaal niet diep in te trappen en kun je dus elektrisch rijdend al goed de wegligging in de regen testen. Ja en dat testen kwam ik gewoon maar niet aan toe want zodra de Peugeot 508 PSE ook maar minimaal uitbrak sloeg alles op slot hoorde ik het ESP-geluid terwijl de auto opzij gleed en dat was het dan. Dood- en doodzonde want deze auto is volgens mij met het ESP/TRC uit geniaal leuk in de regen. Ik kan mij dit ook totaal niet herinneren van de SW-versie van deze auto maar ja die heb ik dan ook in de zomer getest zonder één regendag maar dan nog weet je! Ik moet ‘m nog in de rijmodus 4WD (dan slaat de benzinemotor sowieso aan dus vandaar dat ik die later in de week doe) over het Space Business Park heen jagen dus wie weet is dat wel leuk. Ik ben benieuwd.

Wassenaarse Slag
Zaterdagavond ben ik na eten nog weer een rondje gereden – ik zat op dat moment al bijna op 200 elektrische kilometers – dit keer via het Wassenaarse Bos naar de Wassenaarse Slag en weer terug naar huis. Ik wilde persé even over de snelheidsbrekers in het Wassenaarse Bos heenrijden, beter en mooier dan dit kom je ze namelijk helemaal nergens tegen! Ik vertrok met lichte regen maar gelukkig werd het al snel droog zodat ik echt even kon genieten. Ik reed de route die ik doordeweeks altijd naar mijn werk rijd en het grote voordeel van een zaterdagavond is dat het extreem rustig is op deze route. Dat hield dus in dat ik écht alles kon testen wat ik maar wilde. De scheve verkeersdrempel richting het Wassenaarse Bos ging werkelijk geniaal mooi, ik denk niet dat je een andere Sedan zult kunnen vinden die dit zo perfect doet. Ook de lage snelheidsbrekers (dat zijn echt verschrikkelijke rotterds!) werden perfect uitgefilterd door de actieve demping. Aan het einde sloeg ik rechtsaf-linksaf naar de Schouwweg met zijn bruut hoge snelheidsbrekers. Ik liet het ACC op 50 km/u staan en was benieuwd of tie geactiveerd zou blijven na de landing. Nou de lancering en de landing na die allerhoogste snelheidsbreker was perfect alleen viel het ACC wel uit. Ik activeerde het ACC weer en was benieuwd wat er zou gebeuren na alle volgende snelheidsbrekers. Ook die werden perfect uitgefilterd maar nu bleef het ACC wel gewoon aanstaan. Halverwege de schouwweg zag ik in de nachtzichtcamera plotseling 1 gele rechthoek en 2 gele vierkantjes, de gele rechthoek om het baasje en de gele vierkantjes om de hondjes heen. Dat is toch lachen, ik was dat even vergeten maar ineens herinnerde ik het me weer. Ik heb er even snel een foto van gemaakt.

Fuckin’ Focal!!!
Hoe goed kan een audio-systeem in een auto zijn? Nou zo goed als in deze Peugeot 508 Berline PSE HYbrid 360 e-EAT8 dus. Focal is reeds lang een gerenommeerd audiomerk in de DJ-wereld en dus is het niet zo gek dat dit audiomerk steeds vaker in auto’s opduikt. Qua sound en helderheid vind ik het écht met grote afstand het beste audiomerk dat ik tegen ben gekomen in een testauto. Bose en JBL zijn niet verkeerd hoor maar ze halen het niet bij Focal. Toen ik op een avond op zoek ben gegaan naar een mooi huis met kerstversieringen in Wassenaar heb ik de volumeknop even vol open gezet. HEERLIJK! Nummer als Bustin’ out for Rosey/Tommy Bolin, Ca plane pour moi/Plastic Bertrand, Say it right/Nelly Furtado, Common people/Pulp, Crazy Train (Live)/Ozzy Osbourne, Don’t be so shy (Filatov & Karas Remix)/Imany, Why can’t I touch it/Buzz Cocks, Games without frontiers/Peter Gabriel, He is/Ghost, Kryptonite/Three Doors Down, Lust for life/Iggy Pop, Miss you like the desert/Everything but the girl, Narcotic/Liquido, The sound of silence (Live)/Disturbed, True faith/New Order, Transmission (Dance to the radio))/Joy Division en twee hele bijzonder nummers van de Russische hardrock-band Magnit namelijk Rabotai en Chrany Agon. Russisch gezongen en dat maakt het ongelofelijk mooi want Russisch is een hele mooie taal. Nou ja dan weten jullie ook weer welke muziek ik zoals luister in de auto. Aan het einde van mijn ritje heb ik voor een huis in Wassenaar met fraaie kerstversieringen een aantal foto’s gemaakt (ik had geen statief bij me) in de hoop dat er één mooie gelukte scherpe foto bij zou zitten en daarna ben ik naar huis gereden.

Glij……..HO!!!
Zondagmiddag zou het heel even een half uurtje droog worden, net genoeg om mooie actiefoto’s te maken samen met mijn zwager. Het asfalt was echter nog steeds kletsnat en ik was benieuwd wat mijn zwager van deze auto zou vinden op nat asfalt. Op een gegeven moment reed hij door een mooie haakse linkerbocht en zag ik de Peugeot 508 PSE wegglijden terwijl ik het ESP duidelijk hoorbaar in hoorde grijpen. Mijn zwager stopte deed het portierraam omlaag en zei tegen mij: “Ik reed helemaal niet hard door die bocht heen!” Nou hier nog eentje, ik vertelde hem wat ik tot nu toe mee had gemaakt en dat ik deze auto op nat asfalt een verschrikkelijk grote afknapper vind. “Alles slaat volledig op slot en je kunt helemaal niets meer doen!”, zei ik tegen mijn zwager. Als ik heel eerlijk ben vind ik het ingrijpen van het ESP gevaarlijk aanvoelen dan dat het niet zou ingrijpen als je het permanent uit zou kunnen zetten maar dat kan dus NIET! Ik kan mij namelijk voorstellen dat de gemiddelde automobilist hier heel erg van schrikt en misschien daardoor wel een ruk aan het stuur geeft wat hij/zij ander niet gedaan zou hebben en daardoor naast de weg beland. Na de actiefoto’s moest ik mijn moeder naar een verjaardag brengen in Voorschoten en dan rij ik altijd via de Papelaan. Van de N44 naar de Papelaan is een ongelofelijk mooie slingerbocht die van 2 naar 1 rijbaan gaat en precies op dat punt kun je net even gas geven middenin die slingerbocht. Tijdens het wegbrengen heb ik natuurlijk geen gas gegeven maar toen ik haar op ging halen wel. Ik gleed middenin de slingerbocht – in rijmodus Electric = achterwielaandrijving – zeker een halve meter naar rechts terwijl het ESP keihard ingreep en ik niets anders kon doen dan wachten… tot ik weer gewoon verder kon rijden. WAARDELOOS! In een sportieve sedan zou je juist heel mooi op het gas door die bocht heen moeten kunnen glijden. Nou ja er komt nog een hele lading schepen met zure appelen aan de komende week dus ik ben echt razend benieuwd wat ie in de rijmodus 4WD doet op kletsnat asfalt.

Rondje Space Business Park in 4WD
Voordat ik naar het Space Business Park ben gereden heb ik eerst even de rechter voorband opgepompt want ik had een melding gekregen op het kleine display voor het stuur dat de bandenspanning rechtsvoor te laag was. Mijn accurate bandenspanningsmeter gaf aan dat de bandenspanning 4,1 atmosfeer was terwijl alle andere banden 4,4 atmosfeer aangaven. Hoe het kan dat er 0,3 atmosfeer uit de rechter voorband is verdwenen zonder dat de band lek was snap ik echt helemaal niets van. Alle keren dat ik iets soortgelijks heb meegemaakt bleek er iets in de band te zitten waardoor deze heel erg langzaam spanning verloor. Ik heb hierna geen melding meer gehad. Vlak voor de N206-afrit naar Klei-Oost zette ik de rijmodus 4WD alvast aan en hoorde ik vrijwel meteen daarna de benzinemotor aanslaan. Aan de andere kant van de N206 aangekomen reed ik de rotonde op en af en sloeg rechtsaf en gaf stevig gas in de haakse rechterbocht. Dat voelde prima aan alleen voelde ik wel duidelijk ik tegen uitbreken aanzat. Het lullige is alleen dat ik absoluut niet kon voelen tot hoe ver ik kon gaan omdat de afregeling van de 4WD-rijmodus door software gebeurt. Er is dus helemaal niets mechanisch aan en dat maakt het aanvoelen van wat deze auto gaat doen verdomde lastig. Het zou zomaar kunnen dat ie uitbreekt op een moment op een moment dat er letterlijk geen houden meer aan is en elke correctie onmogelijk is. Op zo’n moment zit ik absoluut niet te wachten en daarom reed ik dan ook steeds precies op de grens van waar ik voor mijn gevoel nog net wel kon voelen wat de auto zou gaan doen. Ik weet het dit klinkt heel raar maar dat is het natuurlijk ook. In de regen is de rijmodus 4WD duidelijk superieur aan de rijmodus Electric en Hybrid rijmodus (waar het ESP constant ingrijpt in de regen zodra je ook maar iets teveel gas geeft) maar zelfs dan nog durfde ik niet net dat stapje verder te gaan. Als een gewone automobilist bij mij in de auto had gezeten had hij/zij waarschijnlijk het gevoel gehad dat ik zwaar op de grens aan het rijden was dus dat geeft de perceptie wel aan van hoe hard/ver ik al reed/ging op dat moment. Ik heb twee rondjes gedaan en die waren zeker leuk maar de echte voldoening van een rondje even helemaal los gaan was er niet. Op een circuit zou je in de regen die grens met groot gemak wel op kunnen zoeken want daar heb je ruime uitloopstroken zodat je een uitglijder met groot gemak op kunt vangen.

Rijmodus – Aandrijving
Electric – Elektromotor achteras -> Kickdown -> Hybrid
Hybrid – Benzinemotor + soms Elektromotor voor + Elektromotor achteras
Sport – Benzinemotor + eerst Elektromotor voor en daarna + Elektromotor achteras
4WD – Eerst elektromotor voor en snel daarna + Elektromotor achteras en indien nodig + Benzinemotor
Ik ben nog even aan het zoeken geweest op het internet hoe ze dat nou precies gedaan hebben met die nieuwe e-EAT8 versnellingsbak maar daar heb ik geen enkel mooi technisch verhaal over kunnen vinden behalve dat de voorste elektromotor aan de e-EAT8 versnellingsbak vast zit en de achterste elektromotor direct aan de transmissie is gekoppeld.

Keyless rijden… ja het kan echt, ha, ha!
Dinsdagmiddag zou ik op mijn speed pedelec naar Ab Motoren fietsen waar mijn zwager mij dan op zou halen in de Peugeot 508 Berline PSE HYbrid en weer thuis kon brengen want met de bus naar huis vanaf Ab Motoren is een giga-wereldreis. Wat denk je kom ik bij Ab Motoren aan voel ik de keyless entry contactsleutel in mijn broekzak zitten. Mijn zwager is dus na het starten en mij afzetten bij huis (daar stond mijn Speed-Pedelec) zonder die keyless entry contactsleutel naar Zoeterwoude-Rijndijk gereden, waha lucky him dat het goed is gegaan want contact uit betekent niet meer kunnen starten dus daar sta je dan. Mijn zwager zei dat hij wel even heel kort iets had gezien/gehoord nadat ik was uitgestapt maar daarna niets meer. Er zijn auto’s waar een lang durend geluidssignaal te horen als de keyless entry sleutel niet in de auto aanwezig is.

Snelwegzuinigheidsrit
Zelden was ik zo ongelofelijk benieuwd als nu wat voor actieradius ik zou halen met de snelwegzuinigheidsrit. Op en neer naar Ab Motoren had ik verdorie net aan 25 km gehaald op een volle Li-ion accu. Maar ja toen was het slechts 5 graden Celsius en vertrok ik met een koude auto. Dit keer was het ondanks dat het al avond was 10 graden Celsius en de Peugeot 508 PSE stond voorgewarmd aan de oplaadpaal klaar. Zou dat echt zoveel schelen? Ik vertrok na 19.00u dan was het tenminste rustig op de A44 en kon ik netjes 100 km/u constant rijden op de Adaptive Cruise Control. Het rijden ging heerlijk en wat ik vooral fijn vindt is de B-stand oftewel de elektrische motorrem. Als je daar een beetje handig in bent hoef je het rempedaal amper nog aan te raken en kun je de auto – indien nodig – in combinatie met het ACC perfect stilzetten op het laatste moment. Het rijden ging heerlijk en ik was benieuwd waar op de A44 dan wel de A4 de accu op 50 procent zou staan. Nou dat werd dus nog op de A44 ter hoogte van de afslag Oude Wetering. Ter hoogte van die afslag stond de tripmeter in de buurt van de 18 km en dat was een stuk verder dan ik gehoopt had. Dat zou dus betekenen dat ik dik boven de 30 km uit ga komen op een volle Li-ion accu. Toch zou het nog mooier zijn als deze Li-ion accu vloeistofkoeling zou hebben die ‘m op een constante temperatuur houdt. Dan hoef je je ‘s winters geen zorgen te maken over een sterk afnemende actieradius want +40 km moet geen enkel probleem zijn. Het mooie was dat ik bij Oude Wetering precies om kon draaien en via het tunneltje onder snelweg door aan de andere kant de A44 weer op kon rijden. Na een weer net zo perfecte rit huiswaarts sloeg de benzinemotor vlakbij mijn huis aan met de tripmeter op exact 36 km. Kijk dat is toch een stuk verder dan die 25 km op en neer naar Ab Motoren toen ik nota bene binnendoor gereden ben. Het was erg (water)koud die dag dus het kan niet anders dan dat het grote verschil ‘m daarin zit.

[quote evcreate.nl]
Temperatuur van de batterij en ontladen/gebruik
De hoeveelheid bruikbare energie uit een batterij neemt af bij een daling van de temperatuur. Dit heeft invloed op het bereik en de prestaties van een elektrische auto. In de onderstaande grafiek wordt de ontladingsstroom gevisualiseerd afhankelijk van de batterij temperatuur. De gewenste bedrijfstemperatuur van een lithium-ion batterij in een elektrische auto is 15 graden Celsius tot 35 graden Celsius. Onder de 15 graden Celsius is de elektrochemische activiteit/werking traag en is het beschikbare vermogen beperkt. Een significant en merkbaar verschil begint waarschijnlijk bij temperaturen onder nul. In het warme temperatuurgebied is het niet de batterij die het beschikbare vermogen beperkt. In plaats daarvan moet het elektrische voertuig het vermogen beperken om verdere temperatuurstijging te minimaliseren en degradatie of erger, thermische-runaway, te voorkomen. De ideale batterijtemperatuur voor het maximaliseren van de levensduur en de bruikbare capaciteit ligt tussen 15 graden Celsius en 35 graden Celsius. De temperatuur waar de batterij het meeste kan leveren is echter hoger, rond de 45 graden Celsius.
[/quote evcreate.nl]

Daarna heb ik de Li-ion accu weer opgeladen en ben ‘s avonds nog even kort gaan rijden om de 300 km vol te maken. Het aftanken leverde een hele mooie 1,5 liter E10 op 300 km op = 1:200 da’s toch mooi of niet dan? Zo zie je maar weer stekkeren-stekkeren-en-nog-eens-stekkeren bepaalt hoeveel benzine je verbruikt. Pak je het dus slim aan dan kun je toch een mooie snelle auto rijden zonder dat al je zuur verdiende geld van je bankrekening richting die 200 procent achterbakse-incompetente-liegende Mark Rutte gaat vanwege die absurd dure benzine.

Opritbocht ‘t Heen in de rijmodus 4WD
Woensdag ben ik eerst met mijn moeder vitamine-pillen gaan halen die als beste uit de test waren gekomen bij de Consumentenbond. Die winkel bleek op het Vijf Meiplein te zitten en dus heb ik bij de grote Appie geparkeerd want in die immens grote parkeergarage mag je gratis parkeren. Alleen is deze Peugeot 508 PSE een grote en brede auto en die klaphekken bij de ingang de draaien die je moet maken zijn nogal aan de krappe kant. Net alsof iedereen in een Goggomobil – https://en.wikipedia.org/wiki/Goggomobil – rijdt en ja dat automerk bestaat echt dat is geen bijnaam voor een kleine auto zoals veel mensen denken. Maar gelukkig paste het allemaal en reed ik zonder kleerscheuren de parkeergarage weer uit. Oef! Nadat ik mijn moeder thuis had gebracht ben ik in de Peugeot 508 PSE gesprongen en naar het zwembad in Katwijk aan Zee gereden. Uit het zwembad vandaan ben ik richting industrieterrein ‘t Heen gereden en een paar honderd meter voor de invoegstrook naar de oprit heb ik ‘m in de rijmodus 4WD gezet. Dat is eigenlijk een heel idiote rijmodus want het is 4WD zonder dat er sprake is van een verbinding tussen de voor en achterwielen. Dit 4WD-systeem werkt dus puur software-matig en dat is ongelofelijk knap gedaan maar de keerzijde is dat ik met de vele regen in situaties terecht ben gekomen dat ik absoluut niet kon voelen wat de auto zou gaan doen in het grensbereik. Normaal gesproken voel je in een auto net een cardanverbinding en/of mechanische (Torsen/Quaife)-differentiëlen precies waar de grens ligt. In een auto met een elektronisch sperdif dan wel een geprogrammeerd 4WD-systeem zoals dit kun je de auto zomaar ineens kwijt zijn. Dat voel je niet aankomen omdat de grens zover ligt dat als je er overheen gaat er geen houden meer aan is. Dus ja het werkt perfect als je niet dan wel precies op de grens rijdt maar er overheen gaan heb ik niet geprobeerd daarvoor heb ik domweg niet genoeg uitloop op het Space Business Park. Als ik ‘m kwijt ben is de kans te groot dat ik ‘m niet kan corrigeren met dergelijk hoge snelheden. Gaat Daan dus NIET doen!

Woensdag ben ik na het zwemmen nog wel even snoeihard door de opritbocht bij ‘t Heen gereden. Dat ging werkelijk perfect, misschien wel te perfect als ik eerlijk ben. Ondanks dat het ESP/TCS niet uitgezet kan worden had dit geen invloed op mijn gooi- en smijtactie omdat ik ‘m precies tegen de grens aan reed. Op droog kun je dat namelijk veel beter voelen dan op nat wegdek. Na thuiskomst heb ik de Li-ion accu nog even vol geladen voor een snelwegzuinigheidsrit om zeker te weten dat mijn eerdere meting klopte. En inderdaad kwam ik weer exact op 36 km uit met 100 km/u op de ACC over de snelweg. Daarna heb ik ‘m nog weer even kort opgeladen om de elektrische maximum snelheid uit te testen want dat had ik namelijk nog niet gedaan. Ik ben daarvoor even naar Wassenaar gereden en op de kruising omgedraaid de A44 op. Bij exact 140 km/u schakelde de rijmodus Hybrid in. Het aftanken leverde op donderdag tijdens het terugbrengen een mooi verbruik van 183 km/1,65 ltr E10 = 1:111 op.

 

Specificaties

Jaargang

2020

Carrosserie

Sedan

Transmissie

automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine Elektrisch

Type motor

Hybride

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

5,2 seconden

Topsnelheid

250km/u

Vermogen

B-147(200)/6.000 E-V/A:81(110)2.500/83(113)/14.000 kW (pk)/rpm

Koppel

B-300/3.000 E-V/A:320/166 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.6/1.598 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + Intercooler

Aandrijving

all-wheel-drive

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,8 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

20-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

Bebouwde kom

10,4 liter/100 km

Snelweg

7.5 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

1.8 liter/100 km

C02 uitstoot

42 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.750 mm

Breedte

1.859 mm

Hoogte

1.403 mm

Wielbasis

2.793 mm

Spoorbreedte voor

1.601 mm

Spoorbreedte achter

1.597 mm

Massa leeg

1.825 kg

Max. toelaatbare massa

2.340 kg

Laadvermogen

515 kg

Aanhanger geremd

1.260 kg

Aanhanger ongeremd

745 kg

inhoud bagageruimte

487 liter

Bandenmaat

245/35-R20

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand