Peugeot RCZ 200 Pk 1.6 THP 2010 – autotest

Deze testauto werd ons aangeboden door Peugeot Nederland N.V.



. …. ..!
Voor de eerste keer sinds ik met Autotesten.nl begonnen ben heb ik besloten geen titel boven een testverslag te zetten. Onderweg naar Paul Klop (onze veringprofessor) in Werkendam zat ik naar een MP3-song te luisteren die ik net gedownload had. Toen ik de titel op het display zag staan dacht dat is de titel: “I Like It!” Ik heb al rijdend met één hand (er zit een anti-handen-bibberitis-functie op) meteen een foto van het display gemaakt. In deze titel zit alles verwoord wat ik van deze auto vind. Dit is niet zomaar een auto beste lezers dit is een statement van Peugeot met de boodschap naar de concurrenten toe van: “Zo bouw je nou een goed sturende voorwielaangedreven sportcoupé met een extreem goede wegligging!” Maar terug naar het begin, het ophalen van de Peugeot RCZ bij de importeur in Breukelen. Omdat mijn motor bij de Honda-importeur stond (vanwege de CR-Z, grappig toeval dat deze auto’s dezelfde lettercombinatie hebben) ben ik heerlijk met de trein gegaan, want die stopt namelijk voor de deur. Bij het Peugeot-gebouw aangekomen zag ik een hele grote RCZ op het gebouw prijken. Nice! Na een heerlijke cappuccino liep ik de trap af, ondertekende het uitleencontract en nam de sleutel in ontvangst. “Hou ‘m wel heel!”, zei de PR-man nog tegen mij. Mhh misschien moet ik voortaan maar van die supersuffe statische foto’s bij de testverslagen plaatsen net als alle andere online automagazines. Dan krijg ik dat soort opmerkingen hopelijk niet meer te horen, dat is beter voor mijn gemoedsrust.
Heel soms neem ik plaats achter het stuur van een testauto en voel het na amper drie bochten al: “Deze auto klopt, zit okay, vering okay, bochtengedrag okay, posergehalte okay, ik ga dikke pret hebben!” De Peugeot RCZ is er al een paar maanden maar uiteraard wilde iedereen hem als eerste testen, zelfs de autojournalisten die een hekel aan Franse auto’s hebben. Ik zeg dan altijd gooi mij maar achteraan al dat zielige gedoe om de eerste te zijn is aan mij niet besteedt. Bovendien blijkt in dit geval maar weer eens dat de laatsten de eersten zullen zijn want waar de eerste autojournalisten genoegen moesten nemen met de 156 Pk-versie daar kreeg ik als één van de eersten de 200 Pk-versie mee. En wees nou eerlijk van de Peugeot RCZ wil je toch alleen maar de 200 Pk-versie rijden. Toch?

Goed, goeeddd, GOED!!!
Na het ophalen voelde ik direct hoe goed deze Peugeot RCZ is. Toch zou het nog een twee dagen duren voordat ik erachter zou komen hoe ongelofelijk en werkelijk onvoorstelbaar goed. De dag na het ophalen heb ik de Peugeot RCZ even een dagje meegegeven aan Mick. Toen hij bij zijn werk arriveerde (Mick werkt bij een groothandel in automaterialen) liep de hele zaak uit. Nadat hij een rondje was wezen rijden met de zoon van de baas was deze meteen verkocht en heeft er direct één besteld. Het zegt denk ik heel erg veel over de kwaliteiten van de Peugeot RCZ, als iemand die alleen maar mee gereden heeft er meteen één gaat bestellen. ‘s Avonds hebben we weer omgeruild en toen schrok ik toch wel even van de goede remmen, zeker na een dagje rijden in de Seat Ibiza van Mick. Ook hier heeft Peugeot duidelijk niet bezuinigd, de bite van de remmen is lekker, ze zijn perfect te doseren en de vertraging is uitstekend ook in het grensbereik.
Nadat ik over de N11 terug naar Leiden reed zat ik te bedenken wat ik zou gaan doen. Vanaf de rotondes in de polder achter Leiderdorp besloot ik via de Willem de Zwijgerlaan naar het LUMC te rijden. Over het ziekenhuisterrein en het Medipark loopt een werkelijk waanzinnig mooie weg waar we ook de actiefoto’s van de Toyota Prius gemaakt hebben. De laatste tijd overkwam het me iets te vaak dat de rotonde niet vrij was, waardoor ik niet meteen na de rotonde de weg naar rechts in kon knallen. Dit keer had ik wel geluk en met een behoorlijke snelheid reed ik op de rotonde af, reed met de linkerwielen over de rotonderand heen en stuurde op een kwart hard naar rechts. De RCZ gaaf totaal geen krimp, zelfs niet een heel klein beetje. Ik had meteen weer vol grip op alle vier de banden. Daarna komt er weer een rotonde en die is eigenlijk nog mooier omdat na de eerste afslag van de rotonde meteen een hele mooie bocht naar rechts komt. Ik moet hier dus meteen na het ‘landen’ op het asfalt vol op het gas de rechterbocht insturen. Ook nu weer gaf de RCZ niet de minste geringste krimp! Dit had ik echt niet verwacht! Dat de RCZ goed zou zijn okay, maar zo’n straatlengte beter als de Audi TT 2.0 TFSI… De Audi TT (ik heb pas nog in de laatste versie van de TT gereden, een vriend van mij heeft er een) is in mijn ogen een zeepkist vergeleken met deze fantastische Peugeot RCZ. Dat bedoel ik absoluut niet denigrerend, maar zo groot is het verschil dus écht! Belangrijk om te weten is overigens dat de 200 Pk-versie van voren aan de onderkant een veerpootbrug heeft en de 156 Pk-versie niet. Mick vertelde mij dat de 156 Pk-versie qua vering/demping stugger aanvoelt als de 200 Pk-versie.

Tuning
Omdat ik iets meer wilde weten over het absurd hoge verbruik van de Mitsubishi Lancer Evolution X heb ik even met Ziptuning in Utrecht gebeld. Twee dagen later ben ik even langs gereden met de Peugeot RCZ om gewoon eens een babbeltje te maken. Toen ik met één van de medewerkers stond te praten liep deze zomaar ineens weg. Dat maakt op mij nooit een goede indruk, en toen ik even later vriendelijk verzocht werd op te zouten had ik zoiets van hier kom ik dus nóóit meer!!! Wat een stelletje arrogante omhoog gevallen types zeg. Toen ik het ‘s avonds aan Mick vertelde zei hij tegen mij dat een vriend van hem, die ze heel erg goed kent, exact hetzelfde tegen hem had gezegd. Het mag duidelijk zijn dat het succes en de groei van het bedrijf ze blijkbaar naar het hoofd is gestegen. Wel aardig om te vermelden is dat één van de tuners mij vertelde dat de Peugeot RCZ 1.6 THP 200 Pk standaard al erg mooi afgesteld staat. Peugeot heeft de afstelling van de injectiecomputer dus erg goed voor elkaar en dat voel je ook. Het blok hangt werkelijk perfect aan het gas. Vind je het standaard vermogen niet genoeg dan kun je de RCZ voor €500,- op laten krikken van 200 Pk naar 247 Pk, en het koppel stijgt van 240 Nm naar 295 Nm. Mooie waarden maar ik zou zelf naar een andere tuner gaan als ik eerlijk ben. Ik zal vast wel weer een mailtje ontvangen als dit online staat en ze bij Ziptuning dit testverslag even later hoog in Google zien staan maar jammer dan. Wie goed doet, goed ontmoet komt blijkbaar niet voor in hun vocabulaire, nogal dom als je het mij vraagt zeker in het huidige digitale tijdperk. Wat dat betreft snappen ze bij Kroymans in Hilversum veel beter wat PR betekent, als ik zie hoe ongelofelijk netjes ik daar ontvangen en te woord gestaan werd. Daar kunnen ze bij Ziptuning nog heel wat van leren!

Superglue!
Soms denk ik echt dat ik van een andere planeet kom als ik al die onzin (vooral op autoforums staan veel onwaarheden) lees op het internet: “Toch is de RCZ vooral bedoeld om heerlijk mee te cruisen en te genieten van zijn luxe en fraaie interieur.” of deze “Toch moet je geen uitermate sportieve auto verwachten, daarvoor is ‘ie niet hardcore genoeg.” en als laatste: “Puur rationeel gezien rijdt de RCZ niet beter dan een snelle hatchback, bla, bla, bla.” In tegenstelling tot voorgaande lauwe commentaren ben ik juist wél razend enthousiast over het (extreem goede!) sportieve weggedrag van deze Peugeot RCZ. Op dus naar Paul in Werkendam om te vragen of hij even over zijn plaatselijke testtraject wil knallen met de Peugeot RCZ 1.6 THP 200 Pk. Nadat Paul was vertrokken zongen de woorden “Hou ‘m heel!” van de PR-man van Peugeot in mijn achterhoofd rond. Nog voordat Paul met een heftige remactie stil stond zag ik een hele grote glimlach rond zijn mond. Zo’n grote glimlach zie ik maar zelden op zijn gezicht! “Deze Peugeot RCZ kleeft meteen na een drempel in een bocht direct weer aan het asfalt, de RCZ heeft meteen weer volledige grip ongelofelijk gewoon!”, zei Paul tegen mij. Paul heeft mij overtuigd dus waarom twijfelde ik dan toch weer aan mezelf op de weg terug naar Leiden!? Die avond ben ik nog even over het Medipark gereden en heb toen voor de verandering het ESP maar eens uitgezet. Als ik de RCZ dan nog steeds niet aan het glijden krijg dan weet ik het ook niet meer. En ja hoor in de bocht het Medipark af richting Holiday Inn gleed de RCZ over de voorwielen weg, maar meteen nadat ik heel even van het gas ging trok de RCZ zichzelf weer netjes recht en reed ik vrolijk (en een heerlijk adrenalineshot rijker) verder. Ik moest daarvoor echter wel het gas vol intrappen middenin een haakse bocht, dus pas bij bruut ‘geweld’ valt de Peugeot RCZ uit zijn rol. Als dit geen hardcore sportcoupé is dan weet ik het ook niet meer. Tijdens het rijden in deze Peugeot RCZ had ík in ieder geval geen tijd om te genieten van het luxe en fraaie interieur. Dat deed ik pas als ik tot stilstand gekomen was na een heerlijke hardcore rit!

Extra rondje rotonde
Onderweg naar Paul in Werkendam had ik echt belachelijk veel bekijks op de snelweg. Automobilisten die naast me kwamen rijden, automobilisten die mij probeerden bij te houden, automobilisten die voor me gingen rijden hun knipperlicht aandeden en afremden, maar de grappigste vond ik een hele grote nieuwe dure BMW die op de rotonde bij Nieuwerkerk a/d IJssel die, nadat hij mij gezien had, nog een extra rondje over de rotonde heen reed. Uiteraard zag ik ook heel erg veel mensen wijzen en duimpjes omhoog gaan.

Don’t even think about it!
Deze tekst heb ik ooit zien staan op een foto met daarop een Harley-Davidson die geparkeerd stond op een parkeerplaats. Deze tekst kwam weer bij me op toen ik en Mick samen een rondje reden in de Peugeot RCZ. We vroegen ons allebei af wat toch in hemelsnaam dat kleine knopje met daarop het Peugeot-embleem en eenzelfde soort knopje met daarop in het rood “SOS”. Toen ik op het knopje met het Peugeot-embleem drukte verscheen er op het display “Connection Peugeot Assistance”. Waarschijnlijk dachten Mick en ik toen allebei tegelijkertijd “Don’t even think about it!” wat betreft drukken op dat SOS-knopje. Later die dag kreeg ik een SMS-je van Mick met het hoe en waarom van die SOS-knop: “Die SOS-knop kun je gebruiken als je onwel wordt of als je bedreigd wordt. Dan word je gebeld door de Peugeot Assistance.” Waarom had ik die Peugeot RCZ niet een paar weken eerder dan had ik Peugeot Assistance kunnen waarschuwen dat er iemand zelfmoord wilde plegen; zie het testverslag Opel Meriva 1.4 Turbo.
Een andere knop op het dashboard waar “Don’t even think about it!” absoluut niet aan de orde is de volumeknop van het audiosysteem. Toen ik “I like it” voor de eerste keer hoorde in de Peugeot kon ik het niet laten het nummer opnieuw af te spelen en het volume op 30 te zetten. Mijn neefje ging helemaal uit zijn dak en een paar minuten later klonk “Urban train” (Cosmic Gate Remix) van DJ Tiësto uit de speakers. Deze song is de ultieme test voor de speakers van de RCZ, als ze deze song overleven dan zijn ze goed gekeurd door Autotesten.nl en zo niet dan wel. Het mag duidelijk zijn het audiosysteem (radio, MP3-speler, USB-stick, SD-kaart) is werkelijk fantastisch!

Het houdt een keer op
De laatste keer dat ik een vergelijkbaar gevoel had in een testauto was toen ik in een rijdend appartement rond reed. De bijna €170.000,- dure Audi Q7 4.2 liter V8 TDI quattro met 21 inch wielen, drie Torsen-difs en luchtvering lag net zo vast op de weg als een Leopardtank. Maar dat rijdende appartementje is wel even 5-6 maal zo duur als deze Peugeot RCZ, en zat bovendien vol dure technologie om ervoor de zorgen dat de Q7 aan het asfalt gekleefd bleef zitten. Net als met de Audi Q7 kon en wilde ik ook nu weer niet geloven dat deze auto werkelijk zo goed is. En dus ben ik maar weer door mijn favoriete bochten gereden en nog maar net thuis begon het alweer te knagen. Is die Peugeot RCZ écht ZO goed als ik denk dat ie is? En daar ging ik weer op zondagmiddag richting Katwijk aan Zee. Ik moest even iets ophalen bij mijn jongste zus dus dat was een mooie gelegenheid om weer even wat favo-bochten van dichtbij te bekijken. De afrit bij ‘t Heen ging perfect maar onderaan bij de rotonde dacht ik meteen alweer: “Dat kan nog sneller.” Op de terugweg ben ik nog even over de boulevard gereden en daarna weer terug via de oprit bij ‘t Heen en de S-bocht bij het voormalig MarineVliegkamp Valkenburg. De oprit ging zo goed dat ik ook daar weer iets had van: “Dat kan nog veel sneller!” Bij het stoplicht aangekomen voor rechtsaf richting de S-bocht heb ik het gaspedaal nog weer dieper ingetrapt dan de vorige keer. En alweer gaf de RCZ geen krimp, op de rotonde niet, in de S-bocht niet, echt om gek van te worden. “Het houdt een keer op!”, dacht ik bij mezelf want ik heb intussen overduidelijk bewezen hoe ongelofelijk goed de wegligging van deze Peugeot RCZ 1.6 THP 200 Pk is. Het komt zelden voor dat een autofabrikant zoveel aandacht besteedt aan het goed afstellen van de vering/demping van een nieuw model, maar het mag duidelijk zijn dat het loont. Normaal gesproken tref je zulke goed afgestelde schokbrekers alleen aan op auto’s die het 5 tot 10-voudige van deze Peugeot RCZ kosten. Peugeot heeft een nieuwe standaard gezet, wie volgt?

Stil – niet zo stil – mooi
Stil – Of het mede door de ‘double bubble’ komt weet ik niet maar de Peugeot RCZ is ongelofelijk stil van binnen. Net zo stil als een zeer luxe Audi, BMW of Mercedes, kijk dat zou je dus niet verwachten in zo’n goedkope sportcoupé. Ik vond via Google nog een grappige discussie op een Peugeot-forum over de herkomst van “RCZ”. Peugeot en RC behoeft geen uitleg maar de Z? Volgens één van de forumleden is de “Z” in RCZ afkomstig van Zagato. Carrozzeria Zagato is een designbureau en producent van autocarrosserieën uit Italië. Het bedrijf werd in 1919 opgericht door Ugo Zagato. Kenmerkend stijlelement voor Zagato was de ‘double bubble’, de daklijn waarbij boven de beide stoelen het dak in de lengterichting van de auto iets verhoogd was, waardoor er twee druppelvormige bobbels op het dak ontstonden. Erg fraai en blijkbaar ook zeer functioneel.
Niet zo stil – Daarmee bedoel ik overigens alleen van binnen want als je de Peugeot RCZ vol accelererend voorbij hoort rijden dan hoor je hoegenaamd weinig tot niets. De bestuurder daarentegen hoort wel iets dankzij de op deze 200 Pk-versie gemonteerde soundbox. Door een klep in het uitlaatsysteem hoor je afhankelijk van acceleratiesnelheid een fraai motorgeluid naar je oren opstijgen. In de fraaie bijna niet te vertalen Engelse tekst op de perssite staat: “Like a real musical instrument, a vibrating membrane is activated a little time after drive-off, so the sound which is controlled and amplified by an acoustic duct, produces an enhanced ‘tune’ over long distances.” Genieten geblazen dus!
Mooi – Ik las ergens dat het interieur van de Peugeot RCZ niet kan tippen aan dat van de Audi TT. Omdat de Audi TT vele duizenden euro’s duurder is betekent dat niet dat het interieur van de Peugeot RCZ onderdoet voor dat van de Audi TT. Op dus naar Bas van Autobeklederij v/d Werf. Zoals ik al had verwacht was Bas net als ik onder de indruk van de buitenkant van de Peugeot RCZ. En de binnenkant oftewel het interieur? Ook over het interieur is Bas lovend, hij keek eens goed rond, voelde, inspecteerde, keek nog eens goed en gaf zijn oordeel: “Niets op aan te merken, erg netjes afgewerkt. Deze RCZ doet absoluut niet onder voor de veel duurdere Audi TT.”

Het ken net!
Dat zou ik zeggen als iemand aan mij zou vragen of er iemand achterin past. Op papier is de Peugeot RCZ een 2+2 sportcoupé maar de ruimte achterin houdt niet bepaald over. Prima voor twee kleine kinderen maar twee volwassenen, nou nee lees de zin boven deze alinea dan maar in het Fries want dan betekent “Het ken net.” juist “Het kan niet.” De ruimte in de kofferbak viel mij echter heel erg mee, die is gek genoeg veel groter als ik verwacht had. Van de categorie “Het ken eigenlijk net” is de geheel nieuwe, in samenwerking met BMW ontwikkelde, 1.6 liter turbomotor. Deze kleine turbomotor is qua motorloop het allerbeste wat ik tot nu toe heb mogen ervaren. De afstelling is zo goed dat zelfs de beste tuner er nog amper iets aan zal kunnen verbeteren. En dan bedoel ik vooral qua gasreactie en verbruik. Het zou me niets verbazen als ze bij BMW stikjaloers zijn op zo’n goede auto als de Peugeot RCZ. Van alle BMW’s die ik in mijn leven gereden heb komt er niet eentje ook maar in de buurt van deze Peugeot RCZ, zelfs de BMW M6 en de BMW Z4 M Coupé niet! Ken net? Ken wel dus! En dat voor een schijntje van de prijs van wat een M6 en Z4 M Coupé kosten. Waar ik in een M6 de wijzer van de benzinemeter per gereden kilometer terug zag lopen daar rijdt de Peugeot RCZ vele malen zuiniger. Ook hier dacht ik weer: “Dat ken net!” Maar ook hier blijkt weer dat je met een 1.6 liter turbomotor met dik 200 Pk wel degelijk zuinig kunt rijden. Een verbruik van 1:11 bij zeer sportief weggedrag is geen probleem, maar ook 1:18 lukt prima.

Terug naar de baas
Dinsdagmiddag moest de Peugeot RCZ weer terug naar de baas. Helaas voelde ik me niet zo lekker, maar na het middaguur ging het al wat beter. En toen ik een paar uur later ik in de RCZ stapte voelde ik me weer kiplekker. Omdat ik tijd zat had besloot ik via Woubrugge naar de N11 te rijden. Een excuus om voor de zoveelste keer over het rotondecircus te knallen. En ook nu weer gaf ik stevig gas, en ook nu weer gaf de RCZ geen krimp. Na het neerkomen van de hoge rotonderand voelde ik de voorwielen dwars staan maar toch deed de RCZ precies wat ik wilde. Wat misschien nog veel mooier is dat is dat de Peugeot RCZ in de regen net zo goed presteert als op het droge. De avond ervoor had ik samen met de webmaster, Mel Jongen, even een auto naar Peugeot in Breukelen gebracht om de volgende dag weg te kunnen komen. Ik had namelijk geen zin om met de trein naar huis te gaan. Die avond regende het maar voor mijn gevoel reed ik net zo hard door de bochten als met droog weer. Dat kan alleen maar als ik veel vertrouwen in een auto heb en heel precies aan kan voelen wat ie doet. Het bewijs voor mijn gelijk werd diezelfde avond nog geleverd toen op de terugweg niet ik maar Mel achter het stuur zat. Mel zei tegen mij dat hij nog nooit zo hard in de regen had gereden met een auto. Hij zei tegen mij dat de Peugeot RCZ zoveel vertrouwen geeft dat het gewoon als vanzelf gaat. Mooi toch!

[quote veringrapport Paul Klop]

Peugeot RCZ
De 200 Pk-versie van de Peugeot RCZ is in alle opzichten een zeer prettig te ervaren auto, de RCZ heeft een stoere styling, een prachtig interieur en daar blijft het niet alleen bij. Ook de wegligging en de rijeigenschappen vind ik erg verrassend! Na het wegrijden voelde ik direct dat alles aan deze auto klopt. De balans is zo ongelofelijk goed dat je in eerste instantie niet eens voelt of het een voor-, achter- of vierwielaangedreven auto is waar je mee op pad bent. Toen ik meer gas gaf in een bocht voelde ik heel licht een klein beetje onderstuur, en dat verraadde dat al het vermogen op de voorwielen zit. Over de vering/demping gesproken, daar ben ik heel snel mee klaar. Waarom?! De vering/demping zijn zo prettig en goed dat ik er niets op aan te merken heb! Het beweegt allemaal erg gecontroleerd en de RCZ doet precies wat hij moet doen. Om een voorbeeld te geven: halverwege mijn vaste testparcours ligt een drempel vlak na een lange snelle bocht, dit gebruik ik om te zien hoe een auto zich hersteld. De meeste doorsnee auto’s deinen/bewegen een aantal keer voordat de grip weer hersteld is. Zelfs de Nissan GT-R had daar moeite mee, maar wat denk je? Deze Peugeot RCZ gaf werkelijk geen krimp! Alsof daar helemaal geen drempel ligt. Ik ben dezelfde weg nog een keer terug gereden (net zo ongelovig als Daan?, red.) om te kijken of er soms iets aan de weg veranderd was, maar dat bleek niet het geval. Dit is misschien niet helemaal een eerlijk vergelijk gezien het veel hogere gewicht van de GT-R. Maar de Nissan GT-R heeft daarentegen wel kwalitatief goede vering/demping, vierwielaandrijving en bovendien een sperdif! Hoe dan ook, dit wil wel wat zeggen over de uitmuntende wegligging van deze RCZ, Respect to Peugeot!

[/quote veringrapport Paul Klop]

Specificaties

Jaargang

2010

Carrosserie

coupe

Transmissie

handgeschakeld

Aantal deuren

3 deuren

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

7,6 seconden

Topsnelheid

235km/u

Vermogen

147(200)/5.800 kW (pk)/rpm

Koppel

275/1.700 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.6/1.598 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Twin-Scroll turbo

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

9,9 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

19-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

9,1 liter/100 km

Snelweg

5,6 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

6,9 liter/100 km

C02 uitstoot

159 gram/km

Energielabel

B

Afmetingen

Lengte

4.287 mm

Breedte

1.958 mm

Hoogte

1.362 mm

Wielbasis

2.612 mm

Spoorbreedte voor

1.580 mm

Spoorbreedte achter

1.593 mm

Massa leeg

1.272 kg

Max. toelaatbare massa

1.780 kg

Aanhanger geremd

500 kg

inhoud bagageruimte

321 liter

Bandenmaat

235/40-R19

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand