Piaggio MP3 LT 400ie 2008 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door



Deurtje intrappen? GecoMP3imeerde auto?
Twee wielen bljft natuurlijk het allerleukst, vier wielen is ook leuk maar op straat best gevaarlijk want Quad rijden vergt de nodige oefening en behendigheid. Drie wielen dan maar? Mwah tot nu toe zijn er hooguit wat experimenten geweest op dat gebied (oa. de Lovel F-20 van Star Twin en de Carver van het gelijknamige bedrijf) en die waren meestal onbetaalbaar en dus totaal ongeschikt voor een breed publiek. Totdat daar ineens Piaggio met de MP3 kwam, een heel oud idee in een modern en vooral zeer betaalbaar jasje. Voor de motorrijder in eerste instantie maar ineens was daar een variatie op het thema – de zogenaamde LT-versie oftewel Long Thread – en zo kon het gebeuren dat ook de houder van een B-rijbewijs ineens op deze driewieler mag rijden. Kijk dat noem ik nou nog eens echte serieuze vooruitgang op het gebied van mobiliteit, en het komt dan ook neer op het intrappen van een dichte deur (en op de MP3 zit je juist zo lekker open!) bij Eurlings want die man snapt het dus gewoon echt niet. Er zijn heel wat automobilisten die het in de file staan spuugzat zijn en voor hen is dit dé mogelijkheid om daar een einde aan te maken. Want ja je mag inderdaad tussen de files doorrijden met deze MP3 LT. Gevaarlijk? Noop totaal niet want deze MP3 LT is namelijk geen centimeter breder dan mijn Yamaha Fazer. Een motor is net zo breed als zijn stuur en deze MP3 is niet breder dan zijn stuur dus uh. Op weg naar een een vriend in Amsterdam belandde ik in een file en tijdens het filerijden belandde ik uiteindelijk achter een Honda Pan European die steeds harder ging rijden omdat hij die snertscooter niet kwijt kon raken. Mooi toch!

KOUD!
Toen ik de MP3 LT op moest gaan halen scheen de zon nog in Leiden maar zodra ik onder de grote rivieren belandde was het grijs en koud, echt waterkoud! Gelukkig was de importeur erg makkelijk te vinden en na twee warme bakken koffie kon ik weer op huis aan. Net als tijdens de introductie voelde het rijden op de MP3 na een paar meter al vertrouwd aan. Eenmaal op de snelweg heb ik het gas stevig open gedraaid en viel me iets op waar ik tijdens introductie geen last van heb gehad. Rond de 120 km/u begon ik een onbalans in de voorwielen te voelen wat resulteerde in een bibberend stuur en stuiterende wielen. Niet echt extreem maar toch wel hinderlijk want hierdoor voelt de MP3 LT minder stabiel aan als dat ie zou moeten doen zeker bij snelheden van 150-160 km/u. Maar ik weet dat het exemplarisch is want tijdens de introductie had ik er geen last van en een belletje naar de importeur leerde dat dit inderdaad heel af en toe voorkomt. Niets om je zorgen over te maken dus al met al.

Hyperpro
Omdat ik toch in de buurt was ben ik meteen maar ff langs gereden bij het Hyperpro hoofdkantoor in Werkendam. Uiteraard wilden Klaas en Peter even een rondje rijden en ik was benieuwd naar hun mening over de vering van de MP3 LT. De voorkant leek even niets te doen maar zolang deze gelockt staat kun je ‘m niet inveren. Na meerdere keren induwen van de voorkant kwam Peter tot de conclusie dat die niet eens zo verkeerd is. De achterkant kan wel een stuk beter, de negatieve veerweg (preload stond maximaal) en de rebound (uitgaande demping) is namelijk nul komma nul en dat voel je ook. We hebben meteen de preload op de zachtste stand gezet. Kortere veren met een sterker begin zijn de oplossing, meer negatieve veerweg en meer comfort zijn dan het resultaat. Omdat ik het intussen echt koud had gekregen heb ik het gas er stevig opgezet en ben met behoorlijke snelheid richting huis geknald. Wat me echt opviel is dat het 400cc ééncilinder motorblok op topsnelheid echt moet afwurgen maar vanuit stilstand en tot zo’n 120 km/u is het helemaal niet verkeerd. Het is zelfs zo dat ik tijdens de gehele testperiode van 12 dagen geen enkel stoplichtsprintje heb verloren terwijl ik toch niet tegen de minste auto’s heb gesprint. Een Nissan 350Z, een BMW 535 Touring, een Audi TT en een Alfa Romeo 159, allemaal verloren ze het dik van een 400cc ééncilinder motorscooter en dat had ik echt nooit verwacht.

Douchen en wegwezen
Na een heerlijke warme douche ben ik nog snel even naar Hyperpro in Alphen a/d Rijn gereden om wat spullen weg te brengen die ik had meegekregen uit Werkendam. Uiteraard heb ik Bas ook nog even kort laten rijden en het eerste waar hij over klaagde is het gebrek aan grondspeling maar dat had ik ook al ontdekt tijdens de introductie na amper 10 meter rijden. Toch heb je er met koud en nat weer minder last van want je gaat vanzelf minder plat door de bocht. Doe je dat niet dan glij je gegarandeerd weg aan de voorkant iets wat prima op te vangen is. Toch moet je oppassen want je kunt met deze MP3 wel degelijk onderuit gaan. Je kunt dat mooi stilstaand demonstreren door de MP3 te locken op het moment dat ie redelijk scheef staat. Als de MP3 namelijk maar scheef genoeg gelockt staat dan valt ie spontaan om. Dat klopt ook wel want de spoorbreedte aan de voorkant is niet breed genoeg om dat te voorkomen.

Toch denk ik dat je met koud en nat weer best een stuk harder kan rijden en door de bocht kan door andere banden te monteren. En laten die nou te koop zijn! Toen ik zoek was naar de voorvader van deze MP3 kwam ik winterbanden (http://www.piaggio.com.au/Accessories/Piaggio-MP3-Winter-Tyres-FrontRear.html) tegen voor de MP3. Voor de MP3 400 zijn alleen de voorbanden leverbaar want die heeft namelijk een 14-inch achterwiel ipv. een 12-inch. Maar ja ik denk dat alleen winterbanden voor al heel veel scheelt en als je dan ook nog de vering aanpast heb je volgens mij een geweldige leuke motorscooter waarmee je zonder enig centje pijn het hele jaar door mee kan rijden.

‘Locked up’
Zelden heb ik zo relaxed woonwerkverkeer gedaan met een motorscooter als met deze MP3. Het was regelmatig nat, glad en vooral erg koud. Allemaal omstandigheden waarbij je eigenlijk liever niet op de motor zit. Met deze MP3 vertrok ik elke dag vol vertrouwen ondanks de steeds weer voorspelde gladheid. Af en toe voelde ik de MP3 glijden maar ik heb zelfs ook maar niet één moment een adrenalineshot gehad zo zeker voelde ik me op de MP3. Okay ik ging regelmatig iets minder plat door de bochten (glad en nat) als tijdens de introductie (zonnig en droog) maar dat deed echt niets af aan de lol die ik had.

Iets waar je wel goed op moet letten is het ‘locken’ als je op een stoplicht afrijdt. 999 van de 1.000 keer gaat het goed maar een hele enkele keer ‘lock’ je net te vroeg dan wel te laat. Eén keer overkwam het me dat ik de MP3 net op ‘lock’ zette terwijl de weg voor het stoplicht al licht naar rechts afbuigt. Net op het moment dat de MP3 nog even door rolde sprong het stoplicht op groen. Dat ging daarna dus even bijna helemaal fout want het duurde even een fractie van een seconde voordat de MP3 ‘unlockte’ en dus ging ik even rechtdoor en belandde zo bijna voor een optrekkende auto. Let dus goed op wanneer je de MP3 ‘lockt’ en let vooral ook goed op dat je niet ook maar een beetje scheef staat tijdens het ‘locken’ want ook dan kan het misgaan. Als het misgaat is het dus altijd de schuld van de rijder zelf!

B-rijders
Je zou bijna denken dat ik het hier heb over B-rijders in de zin van een B-elftal oftewel de slechtere rijders. Nou okay het is wel een beetje waar want veel verder dan wat scooter- of bromfietservaring kwamen de meeste automobilisten (B-rijbewijshouders dus) die ik op de Piaggio MP3 LT heb laten rijden niet. Ik had met Han Renting (motorrijinstructeur bij Rijschool De Leeuw in Eindhoven) afgesproken op het trainingscentrum van rijschool De Leeuw in Eindhoven. Han had namelijk geregeld dat er mensen zouden zijn van Brabant10 (lokale Brabantse commerciële tv), EDtv en het Eindhovens Dagblad ter promotie van de Piaggio MP3 LT onder automobilisten in de Brabantse media.

Han deed grotendeels de praatjes voor de camera en zelf heb ik ook nog wat gezegd voor het filmpje voor EDtv. Ik moet zeggen dat het erg leuk was om te doen maar het leukste was dat we alle journalisten en cameramensen op de MP3 LT hebben gezet. Han heeft ze als volleerd motorrijinstructeur uiteraard op weg geholpen en ik was echt verbaasd hoe snel iedereen rond reed. Meestal was amper 5 minuten instructie al genoeg. Belangrijkste was echter vooral dat ze het allemaal erg leuk vonden, kijk dat is natuurlijk iets wat je graag hoort want als ze dit leuk vinden dan is de stap naar de motor snel gezet.

Nog een deurtje intrappen?
Vrijdag na een erg leuke dag vertrok ik om 14.00u vanaf “Trainignscentrum De Leeuw” in Eindhoven. Iets voor drie uur arriveerde ik bij Piaggio Benelux voor… een dichte deur. Huh!? Omdat er nog twee motorscooters en wat auto’s buiten stonden besloot ik nog een rondje om het gebouw te lopen en door de donkere ruiten naar binnen te kijken. Noop echt helemaal niemand aanwezig. Uiteindelijk heb ik nog geprobeerd de PR-dame en de directeur te bellen maar bij beiden kreeg ik een voice-mail te horen.

Mhh ik zou natuurlijk een dicht deurtje in kunnen trappen maar dat lijkt me niet zinvol voor mijn goede relatie met Piaggio Benelux. Uiteindelijk heb ik de voice-mail van de directeur maar ingesproken en ben daarna op huis aangereden. Ik was amper een half uur thuis toen de directeur belde en zoals ik al gedacht had bleken ze om een goede reden gesloten te zijn (vanaf 11.00u vanwege een kerstdiner en een businessmeeting). Achteraf bleek ik woensdag een mailtje gehad te hebben op mijn hotmail maar omdat ik vanaf dinsdag alleen maar onderweg geweest ben heb ik mijn mail niet meer gecheckt, eigen schuld dikke bult dus voor mij. Maar ach al wegrijdend bedacht ik ineens de mooie toepasselijke titel boven dit verhaal en dus ben ik mezelf heel erg dankbaar dat ik mijn hotmail niet gelezen heb.

AutorijdenMotorrijden
Autorijden in Nederland is zoiets als voor ruim voor je dood al 1,25 jaar in je graf gelegen hebben. Dat lijkt een bizarre uitspraak maar reken even mee zou ik zeggen. De gemiddelde autmobilist zou ongeveer 1 uur per dag besparen aan het in de file staan als hij een Piaggio MP3 LT zou kopen. 1 uur per dag is gemiddeld 22 uur per maand en dat is weer 242 uur per jaar en dat is weer dik 10.890 uur in een heel werkbaar leven en dat is dus totaal bijna 454 dagen en dat is weer bijna 1,25 jaar. Bizar toch?

Very scary moment!
Omdat ik de MP3 nog een weekendje langer had als verwacht ben ik nog even naar The Saint gereden op zondag, uiteraard lekker via Stompwijk en Zoetermeer over die mooie grote rotonde richting de A12. Gelukkig stond het licht op rood en kon ik naar voren rijden en als eerste vertrekken. In tegenstelling tot wat ik normaal met de motor doe (de bocht zwaar afsnijden) sneed ik de bocht naar rechts normaal aan. De weg was vochtig en de temperatuur iets van 10 graden celsius. Net toen ik midden in de bocht hing begon de MP3 ineens finaal weg te glijden over drie wielen. Ik kon echt helemaal niets doen! Gek genoeg schoot er totaal geen adrenaline door mijn lijf alhoewel de situatie nou niet bepaald fijn was.

In een flits zette ik de MP3 rechtop en reed al remmend rechtdoor in de bocht tussen twee rood-witte palen door. Daarna deed ik alsof er niets aan de hand was en reed (onder de verbaasde blikken van een lange rij koekblikbestuurders die op de andere weghelft voor het stoplicht stonden te wachten) al crossend door het gras verder waarna ik met een mooie sprong over een heuveltje weer op het asfalt belandde en het gas vol open zette. Oef dat liep heel goed af, als ik op mijn tweewielige Yamaha Fazer had gereden was ik geheid gigantisch op mijn muil gegaan. Op de terugweg heb ik nog eens goed gekeken wat nou de oorzaak was van die glijpartij. Het bleek dat er precies in het midden van de rijbaan een lange amper zichtbare zwarte strook van olie, pekel en zand en weet ik wat voor bagger nog meer lag. Zo zie je maar weer zo’n driewieler is helemaal zo gek nog niet, zeker niet als je het hele jaar door rijdt zoals ik!

Grootste pluspunt!
Bij trainingscentrum De Leeuw hadden ze zoiets van als iedereen op die MP3 LT gaat rijden dan haalt niemand meer zijn motorrijbewijs. Zou je denken… Maar wees gerust het omgekeerde is het geval want veel B-rijbewijshouders die op de MP3 LT gereden hebben hadden daarna zoiets van: “Dit is leuk, ik ga nu zeker ook mijn motorrijbewijs halen.”

Specificaties

Jaargang

2008

Carrosserie

motorscooter

Transmissie

automaat

Aantal deuren

geen

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

1

Topsnelheid

160km/u

Vermogen

25(34)7.500 kW (pk)/rpm

Koppel

37,6 Nm/5.500 nm/rpm

Cilinderinhoud

0,4(398,9) liter

Kleppen per cilinder

4

Aandrijving

achterwielaandrijving

Remmen voor

twee schijven

Remmen achter

enkele schijf

Overig

Milieu en veiligheid

Afmetingen

Lengte

2.180 mm

Breedte

745 mm

Hoogte

785 mm

Wielbasis

1.550 mm

Spoorbreedte voor

465 mm

Massa leeg

173 kg

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand