Skoda Octavia Combi 1.8 TSI 2009 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Pon’s Automobielhanden B.V.



Skoda Octavia Combi 1.8 TSI: “Krasny prace”
Wie het laatst lacht…
Vroeger, een jaar of tien vijftien geleden, werd je hard uitgelachen als je vertelde dat je in een Skoda reed. Vandaag de dag is Skoda een automerk waar niet meer lacherig over gedaan wordt, het is inmiddels een automerk waar heel serieus rekening mee gehouden dient te worden. Het moge duidelijk zijn dat de vernieuwde Skoda Octavia voor mij een complete verrassing was. Ik ken het merk, ik ken het model maar ik had er voorheen nog nooit in gereden. Het is me natuurlijk bekend dat Skoda is overgenomen door de VAG-groep en dat hierdoor de kwaliteit sterk verbeterd is, maar toch had ik stiekem nog een heel klein beetje Lada-gedachten over Skoda. Deze gedachten slaan echt totaal helemaal nergens op weet ik nu.

Krasny prace
Toen ik in de Octavia Combi stapte en eens goed om me heen keek was mijn eerste gedachte; “Dit moet een vergissing zijn.” Ik meende, aan het interieur te zien, namelijk in een Audi gestapt te zijn. Als het grote Skoda-logo op het stuur vlak voor mijn neus afgeplakt zou zijn dan had ik er €100,- om gewed dat ik in een Audi ingestapt was, en die was ik dan dus mooi kwijt geweest! Dit had ik dus echt nooit verwacht van Skoda. De manier waarop het interieur is afgewerkt is echt heel erg netjes. Overal zijn mooie zachte materialen gebruikt en alles sluit netjes op elkaar aan. Het interieur straalt een klasse hoger dan het segment waar de Octavia in is geplaatst. Krasny prace! (knap werk!)

Het enige wat me tegenviel en waar ik tijdens de testperiode maar niet aan kon wennen zijn de stoelen, ik had steeds het gevoel dat ik in de bochten bijna van de stoel afgleed doordat de zitting vrij vlak is en de stoelen geen opstaande wang hebben. Voor de liefhebbers is er ook lederen bekleding leverbaar. Verder niks dan lof over de stoelen want comfortabel zijn ze zeker! Aan luxe ook geen gebrek want de Octavia is onder andere voorzien van; gescheiden climate control, cruise-control, cd-wisselaar met MP3, bluetooth telefoonvoorbereiding, parkeersensoren en ga zo maar door.

Mooi lijntje
Toen ik de auto van een afstandje eens goed bekeek constateerde ik dat de auto gewoon goed smoelt. Hiermee bedoel ik dat het lijnenspel van de Octavia gewoon klopt. Bij sommige combi’s lijkt het net of de achterkant van de auto gewoon eraan is geplakt zonder na te denken (de Skoda Roomster bijvoorbeeld, sorry Skoda!). De Octavia is van binnen trouwens erg groot en ruim! De Octavia Combi heeft achterin genoeg hoofd- en beenruimte voor twee gezonde boeren-Hollanders en hun zoontje(?). De passagiers achterin beschikken ook over een armsteun met opbergvak en een skiluik. Aan de allerkleinsten is ook gedacht want natuurlijk beschikt de Octavia ook over een ISOfix-bevestiging voor kinderstoeltjes. Bagageruimte is er meer dan genoeg voor handen, met een heel gezin op vakantie is geen enkel probleem. De bagageruimte is voorzien van een net zodat de bagage niet door de auto schuift. Wat ik altijd jammer vindt van dit soort gezinsauto’s dat de bagageruimte afgedekt wordt door een fragiel ogende rolhoes. Waarom niet een gewone doodnormale hoedenplank? Bij hogere bagage haal je dan toch gewoon de hoedenplank eruit. Komt op hetzelfde neer lijkt mij.

Rijgedrag
De bediening van de Octavia gaat ongelofelijk soepel. De koppeling is lekker licht te bedienen waarbij je toch nog steeds duidelijk het gevoel hebt wat er onder je pedaal gebeurt. De zesversnellingsbak gaat, zoals we bij VAG gewend zijn, als het spreekwoordelijke mes door de warme boter. Ook hierbij is het duidelijk wat er in de versnellingsbak gebeurt. Niks is zo irritant dat als je het gevoel hebt dat je in een emmer snot staat te roeren. Het stuurgevoel van deze Skoda Octavia Combi is lekker direct met veel gevoel. Bij lage snelheid is de besturing wel flink bekrachtigd maar net niet té licht. Waar ik van stond te kijken is dat de Octavia Combi een relatief kleine draaicirkel heeft, waar ik met m’n eigen auto (Seat Leon) moet steken kan ik met de Octavia Combi de bocht in één keer nemen, heel apart met zo’n grote auto. Ook niet onbelangrijk zijn de remmen van een auto. Bij de Octavia zijn deze prima voor elkaar. Er is best veel pedaaldruk nodig maar de remweg is lekker kort en de remmen zijn goed te doseren.

Deze normale gezinsauto houdt er trouwens behoorlijke sportieve aspiraties op na. Ondanks dat de Octavia behoorlijk overhelt in bochten (of is dat meer het gevoel?, op de foto’s valt het namelijk best mee) ligt de grens ver weg, heel ver weg. Tijdens de test heb ik niet meegemaakt dat de auto is gaan glijden, dit ligt aan de auto en niet aan mij, ik heb echt mijn best gedaan. Natuurlijk krijg je als je dat persé wilt elke auto uit z’n koers maar dan moet je bij deze Octavia Combi wel heel erg raar doen. Ik moet wel zeggen dat de Octavia brede banden (225/50-17) had en dit draagt dan ook bij aan de zeer goede wegligging. Met deze auto rijd je veel vergelijkbare auto’s echt het snot voor de ogen. Rotonde’s vlot nemen is een peulenschilletje en een klaverblad pakken gaat ook fantastisch. Een uitstekende wegligging al met al voor een braaf uitziende gezinsauto.

TSI
Ik heb vroeger altijd geleerd het lekkerste voor het laatst te bewaren dus dat doe ik nu ook maar. Het lekkerste is namelijk de beresterke 1.8 TSI motor. Het mooie aan deze motor is dat het ‘maar’ een 1.8 liter is met een B-energielabel die er wel mooi even 160 Pk uitperst. Het koppel van 250 Nm is al net zo indrukwekkend, indrukwekkend ja want deze is namelijk beschikbaar tussen de 1.500 en 4.500 toeren per minuut. Deze schitterende waarden zijn te danken aan de kompressor die op de motor geschroefd zit. Het voordeel van een kompressor is dat er uit een relatief kleine motorinhoud veel vermogen te halen valt. Een kompressor is in tegenstelling tot een turbo mechanisch aangedreven waardoor je er continu profijt van hebt. Door de kompressor is de benzinemotor te rijden als een diesel, vlug overschakelen en toch flink versnellen bij het intrappen van het gaspedaal.

De Octavia Combi sprint van 0 tot 100 km/u in een kleine 8 seconden en heeft volgens de technische specs een topsnelheid van 220 km/u. Ik heb dit zelf niet geprobeerd maar geloof de fabrieksopgave graag. Het enige wat ik kan zeggen is dat de Octavia heel erg vlot is, het leuke is dat niemand het verwacht van deze auto. Terwijl ik voor een stoplicht stond te wachten en een muziekje aan het luisteren was (puike audio-installatie trouwens) kwam er een ‘petje’ in een VW Golf naast me staan die duidelijk van plan was al zijn brullende paarden los te laten bij groen licht. De Duits/Tsjechische paarden van de Skoda hadden ook wel zin in een sprintje dus dat kwam goed uit. Bij het groene licht gaf ik het ‘petje’ een kleine voorsprong om hem vervolgens voorbij te stuiven. Het ‘petje’ had geen schijn van kans want de TSI was vele malen sneller dan zijn Golf. Op ÈÈn punt heeft de Golf wel gewonnen; dat is namelijk het milieu vervuilen. Zijn diesel braakte zo’n enorme roetwolk uit dat een Scania V8 er jaloers op zou zijn. Qua verbruik heeft de 1.8 TSI zich netjes gehouden en ongeveer 1:11 gereden met een pittige rijstijl. Ik verwacht dat 1:13 of meer makkelijk haalbaar is met een fluwelen rechtervoet.

Specificaties

Jaargang

2009

Carrosserie

stationwagon

Transmissie

handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4-in-lijn

Acceleratie (0-100/sec)

7,8 seconden

Topsnelheid

223km/u

Vermogen

118(160)/4.500-6.200 kW (pk)/rpm

Koppel

250/1.500-4.500 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.8/1.798 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

twincharger

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,2 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

9,6 liter/100 km

Snelweg

5,6 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

7,0 liter/100 km

C02 uitstoot

163 gram/km

Energielabel

B

Afmetingen

Massa leeg

1.305 kg

Max. toelaatbare massa

1.965 kg

Aanhanger geremd

1.300 kg

Aanhanger ongeremd

650 kg

Bandenmaat

195/65-R15

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand