Range Rover Evoque Dynamic SD4 Automaat 4WD 2011 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Land Rover Nederland



Lady in black
Misschien klonk het liedje “Go your own way” van Fleetwood Mac wel net uit de speakers van de radio toen ze bij Land Rover/Range Rover besloten het over een totaal andere boeg te gooien (zie ook de rijdende! nieuwe DC100 en DC100 Sport Concept Cars). Want anders dat is de Range Rover Evoque zeker, helemaal als je de Range Rover Evoque – met name de coupé – vergelijkt met de Duitse concurrentie. Neem nou de Audi Q3/Q5 of de BMW X3/X5, die auto’s zien er écht niet uit voor wie écht van design houdt. Maar blijkbaar is er nog steeds een grote markt voor dit soort uitermate saaie conservatieve ontwerpen. De enige andere SUV die ik ook serieus mooi vindt is de Kia Sportage. Maar mooi zijn alleen is natuurlijk niet genoeg want de SUV’s van tegenwoordig hebben niet meer de wegligging en het gewicht van een tank. Zo weegt deze Range Rover Evoque maar net iets meer dan de nieuwe Ford Focus hatchback. Dit is dan ook de lichtste Range Rover ooit dankzij het gebruik van aluminium, magnesium en kunststof. Net als de Range Rover Sport Supercharged is ook deze Range Rover Evoque uitgerust met Adaptive Dynamics. En laat ik maar met de deur in huis vallen want het vering/demping-systeem van deze Range Rover Evoque voelt totaal anders aan dan die van de Range Rover Sport Supercharged. Dat kan ook niet anders want: [quote Landrover.com] De Range Rover Evoque is de eerste Range Rover met een nieuw Adaptive Dynamics-systeem met MagneRide-technologie. Dit maakt de wielophanging straffer en maakt een positiever en nog zelfverzekerder bochtgedrag mogelijk. [/quote Landrover.com] Dat het verschil met het Adaptive Dynamics-systeem van de Range Rover Sport Supercharged zo groot zou zijn had ik niet verwacht. In tegenstelling tot de Range Rover Sport Supercharged (lees het begin van dat testverslag er nog maar eens op na voor je verder leest) hoefde ik bij de Range Rover Evoque zelfs niet één milliseconde te wennen aan het rijgedrag.

MagneRide
De enige keer dat ik in een auto met MagneRide (beter gezegd een voorloper hiervan, van Delphi chassis systems) heb gereden is een Audi TT Roadster geweest. Ik kan me daar weinig meer van herinneren, dus blijkbaar heeft het toen erg weinig indruk op mij gemaakt. Het verhaal van deze ‘magnetische bolletjes-demping’ na de Audi TT Roadster is wat ingewikkelder, want in november 2009 is Delphi’s chassis systems opgekocht door de BWI-Group en BWI staat voor Beijing World Industries. En nu komt het bijzondere aan het hele verhaal want het feit dat deze Range Rover Evoque de eerste auto is met de derde generatie MagneRide mag je gerust bijzonder noemen. Deze derde generatie MagneRide zou namelijk pas in 2012 beschikbaar komen, maar dat vond Land Rover/Range Rover te laat. Misschien heeft het geholpen dat de eigenaar (TaTa Steel/India) van Land Rover/Range Rover om de hoek woont, dat durf ik niet te zeggen maar het zou zomaar kunnen. Feit is dat o.a. Audi en Ferrari een moord zouden plegen om ook deze derde generatie MagneRide (de heavy dutyversie respectievelijk de sportversie) op hun SUV’s en/of snelle sportauto’s te monteren.

[In parallel with the performance upgrades, BWI has developed a new, heavy duty version that extends the range of applications to large SUVs (Sport Utility Vehicles). The company believes that MagneRide will significantly improve the balance of ride quality, handling and active safety achievable with vehicles in this sector.] Maar het verhaal wordt nog leuker want ergens op een website las ik het volgende: “This new 3rd generation dampers work twice as fast as the second generation ones used in the Audi R8. While Audi may not be aware of this, however, Land Rover actually used one of Audi’s vehicles, the Q5, to be the test mule for its generation 3 dampers. BWI says that due to their long association with the company, it was very easy to procure an Audi vehicle, since they have done most of the development work with this car only. Moreover the deadline which Land Rover had given for, could only be met by checking the development on an already tested vehicle.” Dat is toch hele dikke humor dat het testwerk voor de derde generatie MagneRide gedaan is met een Audi Q5, één van de grote concurrenten van deze Range Rover Evoque. Tja Engelsen (hebben een goed gevoel voor humor) en Chinezen (hebben lak aan alles en iedereen), ha, ha. Nog een leuke grap krijg je te zien als je met de afstandbediening de portieren opent. Er schijnt dan vanuit beide buitenspiegels een ronde lichtcirkel op de straatstenen of het asfalt (zie foto) met het silhouet van de Range Rover Evoque exact in het midden.

Zwart
Stiekem hoopte ik dat ik de witte Range Rover Evoque coupé mee zou krijgen. Het werd echter een zwarte vijfdeurs versie, en enigszins teleurgesteld verliet ik het terrein van de Land Rover-importeur in Beesd. Eenmaal op de snelweg bedacht ik me echter dat iedere autojournalist in de witte Range Rover Evoque coupé wil rijden. Op de foto’s bij de testverslagen staan dus alleen maar witte Range Rover Evoque’s. En verder zou het bloedmooi weer worden in het weekend met een fel zonnetje, en in dat geval heb ik liever een zwarte auto. Met felle zon zet ik namelijk de camera-instelling standaard op -1/3 stop vanwege het oplichtende asfalt en dat levert met een zwarte auto mooiere foto’s op dan met een witte auto. Tijdens die fotoshoot deed ik een vreemde ontdekking, waarmee alweer overduidelijk het belang van goede actiefoto’s wordt onderstreept. In tegenspraak met wat ik voelde tijdens het rijden, helt de Range Rover Evoque op de foto’s duidelijk meer over dan ik gedacht had. Het idiote is namelijk dat het totaal niet zo aanvoelt tijdens sportief rijden. Met de Range Rover Supercharged was exact het tegenovergestelde het geval. Daar had ik het gevoel dat de auto behoorlijk overhelde maar op de foto’s bleek dat niet het geval te zijn. Tijdens de fotoshoot bleek duidelijk dat de Range Rover Evoque pas bij extreme bochtensnelheden enige mate van onrust in het rijwielgedeelte vertoont. Zelfs met zwaar piepende banden bleef de Range Rover Evoque netjes de ingezette lijn volgen. Tijdens de fotoshoot maakten we nog iets grappigs mee. Vaak vergeet ik tijdens een fotoshoot van een auto met ‘keyless entry’ de contactsleutel in de auto te leggen. Ik liep dus met de contactsleutel van de Range Rover Evoque de hoek om. Niet lang nadat ik de hoek om was gelopen zei de bestuurder later tegen mij dat de “D” van Drive ging knipperen en als hij op het gaspedaal trapte gebeurde er niets, de motor bleef gewoon stationair lopen.

Dinsdagochtend 15/11
Dit was de eerste ochtend in de tweede helft van 2011 dat ik misschien een voorruit van een testauto had kunnen moeten krabben. Dat hoefde namelijk niet want ik bedacht me gelukkig op tijd dat de Range Rover Evoque voorruitverwarming heeft. En dus reed ik binnen 20-30 seconden weg waar de rest van de buurmannen/vrouwen hun voorruit nog stonden te krabben. Stoel- en stuurverwarming aan en hopsakee wie doet mij wat in deze magnetisch afgeveerde Britse wonderbak? Zelfs na vier dagen rijden bleef ik me nog steeds verbazen over het ongelofelijk stuurgemak (mede dankzij EPAS=Electronic Power Assisted Steering) van deze ogenschijnlijk grote auto. Er zijn maar weinig auto’s in dit segment die dat deze Range Rover Evoque nadoen. Om de Range Rover Evoque extra goed te testen ben ik op weg van en naar werk expres een route gereden met extra rotondes, verkeersdrempels, klinkerwegen en zelfs een weg met van die hele irritante kinderkopjes. Het glad strijken van oneffenheden krijgt in deze auto een totaal andere dimensie in vergelijking met gewone mechanische vering/demping. Het rijden in deze Range Rover Evoque met MagneRide voelt meer aan als asfalt stofferen dan gewoon rijden. De ongelofelijk mooi gestoffeerde en zeer fijn zittende stoelen ronden het geheel perfect af. Ik heb regelmatig het gaspedaal lekker diep ingetrapt, maar eigenlijk heb ik voor mijn doen vooral lekker rustig gereden. En als een auto mij zo rustig kan krijgen dat ik als een fossiel over het asfalt zweef (zo voelt het aan) dan moet die auto écht iets in zijn mars hebben.

Rondje na rondje
Dinsdagavond moet ik altijd een aantal kinderen wegbrengen en ophalen en normaal gesproken ga ik in de tussentijd dan altijd even thuis koffie drinken. Dit keer besloot ik echter eerst 5 kilometer hard te gaan lopen en in de tijd die ik over had even snel een vering/demping-test te gaan doen. Ik wilde namelijk alle 5 de standen van dit nieuwe Adaptive Dynamics-systeem met MagneRide-technologie (meet 1.000 maal per seconde de bewegingen van de auto) uitproberen. In de normale stand (=Algemeen) had ik eigenlijk al zoiets van: “Kan dit nog beter dan?” Daarna heb ik ‘m in de stand “Dynamic”, “Algemeen”, “Gras/Grind/Sneeuw”, Modder/Sporen” en “Zand” gezet en vijf rondjes gereden over iets van 12 verkeersdrempels van verschillende lengte en hoogte. Het verschil tussen de twee uitersten, “Dynamic” en “Zand”, is duidelijk voelbaar. In de stand “Zand” was er duidelijk sprake van minder in- en uitgaande demping dan in de stand “Dynamic”. Het resultaat is echter vrijwel hetzelfde alleen voelt het in elke stand anders aan. Dat klinkt volslagen idioot en dat is het eigenlijk ook. Nou snap ik ook waarom er autojournalisten na de introductie schreven dat ze geen verschil voelden tussen de verschillende standen van het Adaptive Dynamics-systeem. Het is ook best lastig moet ik eerlijk bekennen, maar het komt er vooral op neer dat je exact moet weten hoe je wat moet testen en vooral dat je weet wat je moet voelen. Het grappige was dat Paul later exact hetzelfde tegen mij zei wat betreft “Het resultaat is vrijwel hetzelfde alleen voelt het anders aan.” Het enige vering/dempingsysteem dat dit MagneRide zal kunnen overtreffen is actieve vering/demping. Daar waren ik en Paul het ook heel snel over eens.

Hoe goed actieve vering/demping is blijkt wel uit het feit dat het verboden werd in de Formule 1. Leuk om te vermelden is dat juist Ayrton Senna in het begin van zijn carrière heeft geprofiteerd van de actieve vering/demping op zijn F1-auto. [quote www.f1-geschiedenis.be/] In de lange en prestigieuze geschiedenis van de Grand Prix van Monaco heeft tot mei 1987 nooit eerder een Braziliaan de overwinning behaald. Ayrton Senna krijgt de eer een eind te maken aan die anomalie. Deze zege van 1987 is de eerste in een serie van zes, waarmee het circuit van Monaco het lievelingsparcours zou worden van de Braziliaan. Senna’s eerste Monegaskische overwinning is ook op technisch gebied historisch. Het is de eerste maal dat een eenzitter met een actieve wielophanging de concurrentie de baas blijft. Kenmerkend voor een dergelijke wielophanging is dat ze wordt ‘bestuurd’ door een computer die de veerweg berekent en dus zorgt voor een in alle omstandigheden ‘ideale’ rijhoogte. Het betere contact met de weg vertaalt zich in een betere aandrijving en een betere wegligging. Op een lastig parcours, zoals dat van Monaco, zorgt de actieve wielophanging voor een gemakkelijkere besturing. Senna, een liefhebber van techniek, is van dichtbij betrokken geweest bij de ontwikkeling van deze technologie. [quote www.f1-geschiedenis.be/]

Michelin Latitude Sport
Op de voorlaatste dag heb ik nog even al mijn favoriete bochten opgezocht met de Range Rover Evoque. Het meest verrassend aan deze lichte SUV is dat je het gevoel hebt dat-ie werkelijk als een groot blok zeer zwaar beton op de weg ligt. Dat is niet zo verwonderlijk want het vering/demping-systeem zorgt ervoor dat de banden vrijwel permanent contact met het wegdek hebben. En een permanent contact met het wegdek betekent, zeker in vergelijking met standaard vering/demping, een overmaat aan grip en die grip vertaalt zich weer in het gevoel als een blok beton op de weg te liggen. In werkelijk al mijn favoriete bochten – oprit bij ’t Heen, S-bocht voormalig MarineVliegkamp Valkenburg, bochten SpaceBusinessPark Noordwijk – kon ik lekker sportief knallen zonder dat de Range Rover Evoque ging glijden. Pas bij een extreem hoge bochtensnelheid begon de Range Rover Evoque weg te breken, maar dat was met een bochtensnelheid waarbij ik met andere SUV’s bij wijze van spreken allang ondersteboven in de sloot had gelegen. En eigenlijk maakte het niet eens zoveel uit of ik het DSC aan of uit had staan. Dat komt uiteraard door de permanente vierwielaandrijving die door de MagneRide-technologie nog beter tot zijn recht komt. Opvallend verder is dat de 20-inch Michelin Latitude Sport (een band die ik zelden tegenkom) banden uitermate goede grip bieden. Niet zo verwonderlijk als je weet dat deze band het resultaat van een nauwe samenwerking met Porsche. Sinds 2002 is Michelin namelijk “Worldwide Coöperation Partner” van Porsche. De Michelin Latitude Sport is de referentieband voor de Porsche Cayenne en gehomologeerd voor weggebruik op de krachtigste 4×4/4WD-voertuigen zoals de Audi Q5 and Q7, Porsche Cayenne, Volkswagen Touareg en Volvo XC90.

Haldex-koppeling
De 4WD-aandrijving van deze Range Rover Evoque is afkomstig van Haldex, en bestaat uit een elektronisch geregelde centraal geplaatste Haldex-koppeling. Dit permanent en razend snel werkende 4WD-systeem zorgt ervoor dat het krachtige koppel perfect over de voor- en achterwielen verdeeld wordt. Belangrijk om te melden is dat het Haldex-systeem speciaal gekalibreerd (lees: afgesteld) is naar de wensen de wensen van Range Rover. Op droog wegdek werkt dit 4WD-systeem van Haldex dus uitstekend maar hoe is dat op nat en/of glad wegdek? Op nat wegdek werkt het ook uitstekend, pas bij serieus gas geven begon de Range Rover Evoque te glijden in een bocht. Wel vind ik het jammer dat de gasrespons van het 2.2 liter diesel motorblok aan de langzame kant is. Daardoor reageert het motorblok met name in haakse bochten steeds net even te laat als je lekker sportief aan het rijden bent. Door de stuurflippers (werken erg fijn en snel) te gebruiken kon ik dit probleem iets ondervangen, maar ik vrees dat voor de die-hards een tuning onontbeerlijk is. Uiteraard ben ik even gaan zoeken wat een tuning van dit 2.2 liter 4-cilinder diesel motorblok oplevert. Veel dus! Het vermogen stijgt bij een normale tuning van 190 Pk naar 239 Pk en het koppel van 420 Nm naar een hele dikke 546 Nm. Het allerbelangrijkste is echter dat de gasrespons veel beter wordt, en verder daalt het behoorlijk hoge verbruik (ik kwam uit op gemiddeld 1:9,5). Oh ja en als het even kan mogen ze van mij het geweldig fijne 3.0 liter V6 diesel motorblok van de Jaguar XJ onder de motorkap van deze Range Rover Evoque Dynamic SD4 Automaat 4WD hangen. Ik zeg doen!

Oei!
’s Avonds uit werk ben ik nog even heerlijk gaan fitnessen. Na het fitnessen dacht ik nog even snel op en neer naar Katwijk te rijden, maar zowel in de S-bocht bij het voormalig MarineVliegkamp Valkenburg als even later in de opritbocht bij ’t Heen begon de Range Rover Evoque plotseling te glijden. Glijden door gladheid wel te verstaan en het was slechts aan de uitstekende balans en wegligging van de Range Rover Evoque te danken dat het niet verkeerd afliep. Die ochtend waren er ook aanrijdingen op de A9 geweest door gladheid maar ik had niet verwacht dat het rond dit vroege avond-tijdstip (17.20u) al glad zou kunnen zijn. Het voelde namelijk helemaal niet koud aan buiten. De derde uitglijder wilde ik voor zijn en dus ben ik heel verstandig naar huis gereden. Deze alinea had langer kunnen zijn maar eindigt dus voortijdig. Of die langere alinea een mooi verhaal over nog meer glijpartijen was geworden, dan wel ondersteboven in de sloot was geëindigd weet ik niet en wil ik ook niet weten. Ik herinner me maar al te goed hoeveel ongelukken en bijna-ongelukken ik heb zien gebeuren de afgelopen winter.

Veel mensen overschatten hun stuurmanskunst vertelde Leo Krippendorf (Voertuigbeheersing Nederland) mij tijdens een anti-slipcursus. En juist de mensen die zichzelf overschatten vallen tijdens een anti-slipcursus vrijwel altijd zwaar door de mand. Weten wat je kunt en vooral je beperkingen kennen is het allerbelangrijkste dat er is. Veel mensen denken bijvoorbeeld dat Formule 1 coureurs een fantastische wagenbeheersing hebben, en dat deze mannen werkelijk alles kunnen met een auto. Helaas is dat een ongelofelijke misvatting want heel hard rijden over een circuit, oftewel heel gechargeerd gezegd “Gas geven en heel hard remmen” is slechts een zeer beperkte mate van wagenbeheersing. Leo Krippendorf toonde deze misvatting keihard aan door tot tweemaal toe een ex-Formule 1 coureur in de slalom te verslaan. Het leek wel alsof deze ex-Formule 1 coureur stond te kamperen tussen de oranje pilonnen in vergelijking met Leo. Het cruciale verschil tussen Leo en de ex-Formule 1 coureur is vooral het verschil in kijktechniek. Rijtechniek kan namelijk niet zonder kijktechniek oftewel een goede kijktechniek zorgt voor een betere rijtechniek. Het mooie is nu dat deze Range Rover Evoque nog iets extra’s toevoegt aan die rijtechniek. Dat komt doordat de MagneRide vering/demping ervoor zorgt dat je rijtechniek automatisch naar een hoger niveau wordt getild.

Inspiratie
Een auto zo mooi en met zo’n fantastische wegligging als deze Range Rover Evoque moet vast en zeker bakken met inspiratie los maken bij een autojournalist. “Uh nou nee dus.” Ik heb werkelijk met waanzinnig veel plezier rond gereden in deze Range Rover Evoque maar avond na avond heb ik amper een letter getypt op het toetsenbord van mijn Macbook. Ik ben eigenlijk alleen maar bezig geweest met literatuuronderzoek naar het Adaptive Dynamics-systeem met MagneRide-technologie. Dit zeer geavanceerde vering/demping-systeem zorgt ervoor dat ik werkelijk alles kon doen met deze auto wat ik maar wilde. Binnen de mogelijkheden dan uiteraard want zonder A/T-banden het terrein ingaan is ronduit dom. Ik geloof Range Rover dan ook op hun blauwe Britse ogen dat ik met deze Range Rover Evoque tot aan de deurgrepen door riviertjes kan rijden, en dat ik zonder problemen een steile helling op en af kan rijden. Toen ik later op de perssite interieurfoto’s ging downloaden kwam ik wat mooie zwemfoto’s tegen van de Range Rover Evoque. De foto’s spreken voor zich denk ik en dit is dan ook één van de zeer weinige designauto’s die niet alleen maar mooi is, maar ook serieus iets kan in het terrein. Wat dat betreft hebben de ontwerpers en technici van Land Rover/Range Rover een verdraaid knap staaltje werk afgeleverd.

Laatste dag
Op de laatste dag ben ik over Werkendam naar Beesd gereden. Ik wilde graag dat Paul nog even zou voelen dat het nog beter kan dan de Volvo V60, de Peugeot RCZ en de Renault Wind. Paul heeft namelijk in al deze auto’s met sublieme vering/demping gereden. De vier schokbrekers (dus geen losse veren en schokdempers!) van de Range Rover Evoque zijn in tegenstelling tot de auto’s die ik hiervoor heb genoemd niet puur mechanisch. Vanwege de magnetische olie en het elektrische veld dat wordt opgewekt mag je spreken van een actief vering/demping-systeem. Maar dan wel semi-actief want de schokbreker zelf is niet actief maar de olie die erin zit. Een actief vering/demping-systeem is, zoals ik eerder al schreef, uiteraard de logische volgende stap. Na een rondje door Werkendam over verschillende soorten bestrating zijn we naar de meest gemene drempel van Werkendam gereden. Met de Volvo V60 reden we hier een week eerder onder het produceren van een harde ‘boink’ overheen. De oprit van deze verkeersdrempel is zo ontzettend steil dat ik had verwacht dat de Range Rover Evoque daar toch wel last van zou hebben. Maar nee, zowel in de stand “Dynamic” als in de stand “Zand” ving de Range Rover Evoque de klap perfect op. Het resultaat was exact hetzelfde maar toch voelde het in beide standen anders aan, en dat is precies wat BWI bedoelt als ze schrijven: “MagneRide challenges the need to compromise between ride and handling.” of “We are now very close to completely eliminating the need to compromise between ride quality and dynamic ability”, says BWI’s Manager, Forward Engineering Controlled Suspensions, Olivier Raynauld. Misschien wel het mooiste voorbeeld van hoe goed dit vering/demping-systeem werkt mocht ik ervaren in de langste tunnel van de N14 bij Leidschendam. In die langste van de drie tunnels liggen op de linkerbaan aan de linkerkant zeer irritante overlangs ribbels. Als je daar overheen rijdt dan voel én hoor je een uitermate irritant geluid in de auto. Dit is de enige auto tot op heden waarbij ik niets van die ribbels merkte. Héél erg in de verte hoorde en voelde ik vaag dat ik over iets geks heen reed maar meer ook niet. Fantastisch!!!

Superstrak interieur
Het interieur van de Range Rover Evoque Dynamic is niet alleen erg mooi maar vooral ook functioneel. Wat er echt uitspringt zijn de zeer fraaie met mooi zwart leer beklede voorstoelen. Er is geen enkele andere SUV die stoelen heeft die zo lekker zitten als deze zeer fraaie leren kuipstoelen. Wat betreft de audio geldt hetzelfde, ook hier weer hoogstaande kwaliteit van het merk Meridian. Lees even mee, in samenwerking met Meridian heeft Land Rover twee geavanceerde audiosystemen ontwikkeld: “Het 380 W Hi-line Meridium audiosysteem heeft 12 kanalen, 11 luidsprekers en een tweekanaals subwoofer en het Premium Meridium surround sound-audiosysteem levert een uitgangsvermogen van maar liefst 825 W via 15 kanalen, 17 luidsprekers en een subwoofer.” Toen ik dus op die koude ochtenden instapte, de stoel- en stuurverwarming aanzette draaide ik de volumeknop lekker open. Dit is werkelijk zo’n onvoorstelbaar fijne, mooie auto om in te rijden. “WAAH wat lekker!” Wat mij erg tegenviel is de beenruimte voor de passagiers op de achterbank. Overal las ik lovende woorden over de beenruimte achterin maar ik heb ‘m niet kunnen ontdekken. Als ik mijn stoel in de voor mij lekker relaxte stand zette (en ik ben maar 1.83m en weeg slechts 73 kg) dan had de passagier achter mij niet veel beenruimte. Wat ook tegenviel is de bagageruimte, die vond ik werkelijk ronduit dramatisch. Maar ja wie mooi wil zijn die moet… Waar ik werkelijk vele tientallen vragen over heb gehad is dat zwarte glimmende ding vlak boven mijn hoofd. Nergens maar dan ook helemaal nergens kon ik vinden wat dit vreemde zwarte glimmende ding is. Navraag bij de importeur leerde mij dat er in het zwarte glimmende ding sensoren zitten voor de draadloze koptelefoons.

Hoe werkt MagneRide precies?
Helaas heb ik geen enkel goed in het Nederlands geschreven artikel kunnen vinden over de derde generatie MagneRide. Dus ben ik maar op zoek gegaan naar een animatiefilmpje die ik na wat zoekwerk uiteindelijk vond op YouTube. Het enige goede filmpje dat verduidelijkt wat er precies binnenin een schokbreker met MagneRide-technologie gebeurt is een animatiefilmpje met een Audi TT. De MagneRide-technologie van deze Audi TT is helaas van de tweede generatie (=gen2), en dus van heel wat jaren geleden. Het animatiefilmpje is uit 2007 maar halverwege is wel duidelijk te zien wat er met de magnetische bolletjes gebeurt (zie ook foto) en daar is het mij om te doen. De basis van de MagneRide-techologie is namelijk hetzelfde. Wat vooral nieuw is aan de MagneRide gen3 op de Range Rover Evoque is dat de schokbrekers tot wel tweemaal sneller reageren op veranderingen. Met een responstijd van slechts 10 milliseconden is deze dus nog weer korter dan die van de MagneRide gen2. Dat is ook exact de reden dat de wegligging onder alle omstandigheden zo ongelofelijk goed is. Onder normale omstandigheden veranderen de dempingkrachten namelijk zo’n 50 keer per seconden (is 1 keer per 20 milliseconden), en dus reageert MagneRide gen3 omgerekend 10 milliseconden sneller. Het mooie aan te systeem is bovendien dat het apart per schokbreker wordt geregeld. Wat het systeem verder nog uniek maakt is het feit dat het binnen twee seconden herkent dat het terrein verandert (=Automatic Terrain Sensing). Het enige nadeel dat ik zou kunnen bedenken is dat de ‘magnetorheological fluid’ in de schokbrekers vervangen dient te worden vanwege veroudering. Gezien de zeer eenvoudige constructie van de schokbrekers (weinig onderdelen) is dat echter een eenvoudige klus.

Animatiefilmpje MagneRide gen2

http://www.youtube.com/watch?v=aNUBA6rMCWI

 

Uriah Heep
De titel is uiteraard afkomstig van de de song “Lady in black” van Uriah Heep. Dit fantastisch heerlijke dromerige liedje past perfect bij het gevoel wat ik had als ik in de Range Rover Evoque reed. Stom toevallig is Uriah Heep ook nog eens een band uit mijn jeugd waar ik nogal wat LP’s van heb gehad. Ze hebben trouwens ook één van de beste en bekendste Live-albums uit die tijd gemaakt. Download de song maar eens of luister naar de video op YouTube, veel luisterplezier en vooral ook veel rijplezier mocht je de Range Rover Evoque aanschaffen.

Specificaties

Jaargang

2011

Carrosserie

SUV

Transmissie

Automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Diesel

Type motor

Diesel

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

8,5 seconden

Topsnelheid

195km/u

Vermogen

140(190)/3.500 kW (pk)/rpm

Koppel

420/1.750 nm/rpm

Cilinderinhoud

2.2/2.179 liter

Kleppen per cilinder

4

Compressieverhouding

1:15,8

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

4WD

Differentieel

Haldex-koppeling

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

11,3 meter

Vering

MagneRide

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

20-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

7,9 liter/100 km

Snelweg

5,7 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

6,5 liter/100 km

C02 uitstoot

174 gram/km

Energielabel

D

Afmetingen

Lengte

4.365 mm

Breedte

2.125 mm

Hoogte

1.635 mm

Wielbasis

2.660 mm

Spoorbreedte voor

1.625 mm

Spoorbreedte achter

1.625 mm

Massa leeg

1.650 kg

Max. toelaatbare massa

2.350 kg

Laadvermogen

500 kg

Aanhanger geremd

750 kg

Aanhanger ongeremd

1.800 kg

inhoud bagageruimte

575 liter

Bandenmaat

245/45-R20

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand