Renault Clio RS 2.0 16V 200 2009 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Renault Nederland



“Life of Daan”
Soms zit ik wel eens dagen te broeden op een goede titel maar deze werd me letterlijk in de schoot geworpen. Het 40-jarig bestaan van Monty Python samen met mijn bizarre belevenissen van de eerste testdag in de Renault Clio RS waren reden genoeg om deze titel boven het testverslag te zetten. Het begon, op de ochtend van het ophalen van de Clio RS, allemaal met een invoegende BMW-rijder net over het viaduct van de A44 bij Oegstgeest. Ik kon niet naar links want daar reden al auto’s, maar de bestuurder van de BMW voegde gewoon doodleuk in alsof ik niet bestond. Na lang te toeteren werd meneer eindelijk wakker maar hij leek zich totaal niet te realiseren dat hij zowat een motorrijder naar de motorhemel had geholpen. De afstand tussen mij en de BMW was krap 10 centimeter dus ik praat echt niet over een lullig verkeersakkefietje. Afijn ik haalde vlak daarna een vrachtwagen in en daarna begon die meneer in die BMW mij een beetje te pushen door bovenop mijn achterwiel te rijden. En met bovenop bedoel ik amper een meter van mijn achterwiel.

En dat moet je nou net bij mij dus absoluut niet doen, en dus besloot ik de vrachtwagen ineens niet meer in te halen maar er vrolijk naast te blijven rijden. Nu was meneer ineens wel klaarwakker en hij besloot toen om mij en de vrachtwagen over de uitvoegstrook naar Voorhout met zo’n 160 km/u rechts in te halen. Helaas voor hem accelereert mijn motor toch echt vele malen sneller als die Duitse mestkar (BMW=Bayerische Mest Wagen, ha, ha) en met 180 km/u bleef ik hem ruim voor. Een paar kilometer verder was ik de BMW-rijder alweer vergeten want ik moest alle zeilen bijzetten om op de motor te blijven zitten want het begon ineens vanuit het niets keihard te waaien. Het leek wel een soort van mini-orkaan en toen begon het nog hard te regenen ook, caramba! Dat hadden ze toch niet voorspeld in het weerbericht de avond ervoor. Toen ik ‘s avonds naar het journaal keek zag ik een omgewaaide boom die op het dak van een huis was gevallen. En zo arriveerde ik 25 minuten na mijn vertrek van huis en al weer wat avonturen rijker bij Renault.

Sjiek autootje
Van alle kleuren kreeg ik, na 5×5 minuten wachten, de sjiekste mee alhoewel ik een felblauwe, felgele, felgroene of felrode Clio RS ook best leuk had gevonden vooral eentje met zo’n coole dakspoiler. Aan de andere kant val je totaal niet op in het verkeer met deze zilveren Clio RS (zeker zonder de dakspoiler) en daar is ook veel voor te zeggen. Want zeg nou eerlijk wat is er nou leuker dan bij het stoplicht naast een dikke Duitser te staan en die totaal aan bonken te sprinten alsof hij staat te kamperen. Het motorblok van deze Clio RS is werkelijk een beauty van formaat. Het is een 2.0 liter atmosferisch motorblok met een vermogen van 203 Pk bij 7.100 toeren per minuut (rode gebied begint bij 7.500 t/min). Kijk dat vermogen komt als één van de weinigen in de buurt van het 2.0 liter motorblok van de Honda S2000. Het maximum koppel is 215 Nm bij 5.400 t/min. Dat laatste voel je ook overduidelijk want itt. de 2.0 liter turbo- en twincharger-blokken van andere merken geeft deze Renault Clio RS onderin niet thuis, pas bij 3.000 toeren begin je het koppel te voelen.

Dit motorblok schreeuwt werkelijk om toeren en die maakt ie erg graag maar vooral ook heel erg makkelijk. Voor je het weet zit je in de toerenbegrenzer en dat zie je niet alleen dmv. een ‘shiftlight’ maar hoor je ook aan het ‘shiftlight’ gekoppelde geluidsignaal. Dus als je snel bent en goed kijkt en luistert dan kun je overschakelen net voordat de toerenbegrenzer ingrijpt.

Wat betreft het eventuele chiptuning van deze Reanault Clio RS heb ik even contact gezocht met Ruud Fredriks uit Goes die mij weer door verwees naar Henk Dijkstra van Fastchip.nl in Oud-Beijerland. Volgens mij valt er namelijk zowel onderin als bovenin nog wel wat extra uit te halen. Op mijn mailtje ontving ik het volgende interessante antwoord van Henk: “Hallo Daan, Er zal wat minder uit te halen zijn dan bij de 197. Ik verwacht zoiets als bij de Twingo RS + 4HP. http://www.fastchip.nl/

Vergeet ook de verbeterde driveability factor niet. Dit is een aspect wat niet te zien is op een Dyno uitdraai. Vriendelijke groet, Henk” – FASTCHIP, Innovative Car Solutions, Multatulipad 58, 3261 SM Oud-Beijerland, The Netherlands. Het interessante aan dit antwoord zijn de woorden “verbeterde driveability”. Daar heeft Henk helemaal gelijk in, als je een auto tuned en puur en alleen naar de grafiek kijkt dan kan de vermogens/koppelwinst soms tegenvallen… totdat je gaat rijden dan blijkt de auto veel fijner aan te voelen als daarvoor dat bedoelt Henk dus met “verbeterde driveability”.

Minder sjiek
En dan heb ik het niet over de Clio RS maar over een kerel in een Audi (waarom zijn het toch altijd weer bestuurders in die dikke Duitse auto’s???) die op de afslag naar de oprit van de A4 ruim 100 meter file inhaalde en vervolgens in een gaatje – dat er dus helemaal niet was – voor mij wilde duiken en daardoor op een paar centimeter na tegen ‘mijn’ auto aan reed. Ook dat moet je bij mij dus gewoon niet doen! A deze auto is niet van mij en B dit is gewoon super-asociaal weggedrag. Ik ben even uitgestapt en heb toen een een mooi stukje theater opgevoerd onder applaus van de andere automobilisten.

Daarna heb ik het zo uitgekiend dat ik nog net door oranje reed en de Audi-chauffeur weer voor rood moest wachten, sorry maar dit kon ik dus even niet laten. Eenmaal op de A4 merkte ik al opschakelend en naar de toerenteller en snelheidsmeter kijkend dat de 6-versnellingsbak van deze Clio RS kort gegeared is, korter dan veel andere sportieve hatchbacks. In de zesde versnelling maak je bij 100 km/u een ruime 3.000 toeren waardoor er bovendien nog genoeg fut aanwezig is als je gas geeft. Die korte gearing is dus helemaal niet erg want het past werkelijk perfect bij het sportieve karakter van deze auto. Schakelen doet deze 6-bak werkelijk perfect, bij een snelle sprint kun je echt supersnel overschakelen van 1->2->3->4->5->6 en weer terug.

Minder aangenaam
Diezelfde avond dacht ik bij mezelf: “Kom laat ik ff lekker gaan fitnessen.” Na het eten heb ik mijn spullen gepakt en ben in de Renault gesprongen. Woonerf af, drempeltje over en meteen rechtsaf richting het stoplicht, groen en rechtdoor de brug over. Even lekker snel de rotonde over door de rand mee te pikken en op naar het volgende stoplicht. Groen! Ik trok op en bij het volgende groene stoplicht ging ik linksaf. Dat is een hele mooie haakse bocht die ik ken als mijn broekzak. Ik reed – met het ASR/ESP uit – lekker sportief en met spinnende voorbanden de bocht door. Voor mijn gevoel zat ik nog niet op de grens maar toch brak de Clio RS ineens middenin de bocht, zonder enige waarschuwing vooraf, volledig weg. Door supersnel te reageren en links-rechts-links-rechts-links tegen te sturen kreeg ik de auto weer recht.

Okay het wegdek was nog niet kurkdroog maar dat kon volgens mij absoluut niet de oorzaak hiervan zijn (in eerste instantie dacht ik aan vochtig wegdek + diesel). Bij controle van de banden bleken er twee verschillende soorten banden om de velgen te liggen. Voor bleken er Michelin Primacy’s en achter Michelin Pilot Exalto’s om de velgen te liggen. “De Michelin Primacy HP is bestemd voor auto’s uit het hogere segment en kilometervreters” valt op de website van Michelin te lezen. Nou lijkt deze Renault Clio RS mij geen auto uit het hogere segment en al helemaal geen kilometervreter. “De Michelin Pilot Exalto is bestemd voor auto’s met een sportief karakter” lees ik op de website van Michelin, kijk dat lijkt er meer op en even later las ik dat deze banden ook eerste montage zijn op de Renault Clio RS.

Geen wonder dat de Renault Clio RS plotseling en zonder enige waarschuwing vooraf wegbrak. Ik vind het echt uitermate vreemd dat er twee verschillende types banden op een sportieve testauto gemonteerd zitten. Daar heeft duidelijk iemand niet op zitten letten toen er nieuwe banden op zijn gezet. Aan de andere kant ben ik alleen maar ontzettend blij dat dit soort fouten worden gemaakt want dit is natuurlijk de ultieme test voor de goede en oplettende autojournalist! Mijn in maart 2009 spontaan geschreven tekst die je te zien krijgt als je op “Over autotesten.nl” klikt blijken nu dus al profetische woorden te zijn. “Testen”, tja…

Terugredenerend
Af-fabriek wordt deze Renault Clio RS afgeleverd met Michelin Exalto’s, prima sportbanden als je er tenminste vier hebt. Nadat de Michelin Exalto’s versleten waren zijn er vier nieuwe banden om de mooie 17-inch velgen gelegd. Dat moeten dan vier Michelin Primacy HP’s zijn geweest want toen ik de Renault Clio RS ophaalde kreeg ik te horen dat er kort geleden twee nieuwe achterbanden omgelegd waren. Dat klopt wel want dat waren weer het juiste type banden en dus had ik als eerste autojournalist een mix van twee types banden: 2 Michelin Primacy HP’s aan de voorkant en 2 Michelin Exalto’s aan de achterkant. Waar ik mij echt ongelofelijk over verbaas is dat toen er voor mij dus vier Michelin Primacy HP’s om de velgen lagen géén van de autojournalisten dat heeft gemerkt.

Ik bedoel maar, vier kilometervreter-banden op een sportieve hatchback en dan absoluut niet merken dat de wegligging ernstig tekort schiet in het grensbereik??? Dat kan maar één ding betekenen en dat is dat degene voor mij als een oud wijf hebben gereden want dàn merk je er inderdaad helemaal niets van. Anders hadden ze deze fout echt wel ontdekt, wat zeg ik MOETEN ontdekken! De autojournalisten die de Renault Clio RS voor mij getest hebben met 4 Michelin Primacy HP’s om de velgen zijn in mijn ogen dan ook verschrikkelijke prutsers die volgens mij voortaan maar beter Rollators kunnen gaan testen.

Van Dale Online
U hebt gezocht op het woord: prutser.
RESULTAAT
pruts de; m -en (Belg) prul
prut·ser de; m,v -s iem die niets kan

SMS-jes
Tja en diezelfde middag had ik een gesprek met Leo Krippendorf de ex-directeur van Slotemakers anti-slipschool. Dus ‘s avonds heb ik meteen Leo even ge-SMS’t en Paul (de veringspecialist) ook.

SMS-Daan->Leo: “Hoi Leo, hey ik was die Renault Clio RS net ff helemaal kwijt. Met dank aan de rijkunsten die ik ooit bij jou geleerd heb kreeg ik ‘m weer netjes recht. Oef! ciao Daan”

SMS-Leo->Daan: “Het is gelukkig goed afgelopen. Doe de rest van het weekend rustig aan. Dan is Renault ook gelukkig. Fijn weekend.”

SMS-Daan->Paul: “Hoi Paul, Hey ik was die Renault Clio RS (2.0 liter atmosferisch en dus geen turbo) net ff helemaal kwijt. Met supersnel tegensturen kreeg ik ‘m weer recht. Ik denk zelf dat vochtig wegdek + diesel de oorzaak is geweest want het gebeurde totaal onverwacht. Oef! Ciao Daan”

SMS-Paul->: “Of je kan gewoon niet rije! Nee joh, maaruh veringverhaal krijg je over een week of 2, weet nie of ik kan mailen van de boot. Mzzl hè vriend!”

ReteStrak
Zodra je plaats hebt genomen onderga je een rare gewaarwording, de zit is namelijk vrij hoog in vergelijking met de meeste andere hatchbacks. Toch vind ik deze hogere zit niet minder leuk of om het maar eens gek te zeggen minder sportief. De enige optie die ik hoe dan ook direct zou nemen bij aankoop zijn de fantastisch mooie Recaro kuipstoelen. Niet dat de standaard gemonteerde stoffen kuipstoelen slecht zijn maar ik vind die Recaro kuipstoelen gewoon véél mooier. Het mooie dikke leren stuur is één van de mooiere en betere die ik in mijn handen heb gehad. Nog mooier en beter dan het stuur is de uitermate directe besturing vooral dankzij de speciale voorwielophanging die sterk lijkt op die van de Ford Focus RS. Renault schrijft daarover: “De scharnieras van de voortrein is volledig losgekoppeld van de vering.

Een unieke techniek die onder alle omstandigheden garant staat voor precisie en aandrijving.” Tja wat zal ik daarop zeggen? RS staat in dat opzicht wat mij betreft voor ReteStrak en dat is vooral dankzij deze unieke ophanging en de werkelijk uitstekende vering. Waar je bij andere 200-250 Pk voorwielaangedreven hatchbacks al behoorlijk snel last hebt van onderstuur bij sportief rijgedrag daar blijft deze Renault Clio RS langer netjes op zijn gekozen lijn….. totdat je op de grens rijdt tegen uitbreken aan, dan voel je gewoon dat ie aan de achterkant onverwachts weg wil gaan breken. De eerste keer merkte ik dit niet omdat ik ‘m in 1 keer vrij heftig de bocht om hoekte waardoor de Clio RS ook in 1 keer totaal onverwachts wegbrak. Op de laatste testdag heb ik nog even de oprit bij ‘t Heen in Katwijk gepakt. Vlak voor de 180-graden draai zette ik het gas er in de tweede versnelling vol op met uiteraard het ASR/ESP uit! Eerst leek de voorkant met de zwaar spinnende voorwielen netjes zijn lijn te houden maar helemaal op de grens voelde ik de Clio RS van achteren weg gaan breken.

Alleen door supersnel te reageren kon ik ‘m in de hand houden. Met het ASR/ESP aan is het een heel ander verhaal want dan merkte ik er namelijk niets van. Het enige wat wel heel erg leuk is met deze kilometervreter-voorbanden is om met nat wegdek het ASR/ESP uit te zetten en dan al glijdend over de rotondes te gaan.

Mister Vering
Aangezien ik beloofd heb meer aandacht aan vering te gaan besteden met de sportieve testauto’s, ben ik meteen op de eerste testdag naar Paul Klop gereden. Je mag hem ook gerust mister vering noemen want die gast weet echt alles van vering en demping. Het ASR en het ESP worden uiteraard meteen uitgezet met een minuscuul knopje linksonder het stuur. Aan de hand van de piepende banden kon ik op mijn gehoor precies bepalen waar Paul zich op het industrieterrein bevond. Ik heb ook meteen maar even de eerste rijfoto’s geschoten en die waren meteen verrassend mooi. Echt van die lekkere mooie hoekfoto’s. Ook dit keer was Paul net bij de Nissan 370Z erg te spreken over de vering van deze sportieve Renault Clio RS. Ik kan me daar alleen maar bij aansluiten want de wegligging is mede door de erg goede vering ReteStrak.

Ik durfde daardoor, ondanks het verkeerde type voorbanden, veel verder te gaan dan ik normaal gesproken gedurfd zou hebben met deze kilometervreterbanden. En geloof het of niet maar ook dit keer las ik op het internet in testverslagen over deze Renault Clio RS weer zinnen zoals bijvoorbeeld: “Het onderstel is behoorlijk hard geveerd en laat je de aanwezigheid van zo’n beetje elke bobbel in de weg voelen.” Wat mij betreft totale nonsens geschreven door autojournalisten die echt totaal geen verstand van vering/demping hebben. Als je geen verstand hebt van vering/demping ga dan net als ik drie jaar geleden heb gedaan langs bij een veringspecialist. Ik heb sindsdien veel geleerd over vering en demping en weet nu wat begrippen zoals oa. negatieve veerweg, veervoorspanning, in- en uitgaande demping, highspeed en lowspeed ingaande demping etc. betekenen.

ReteSnel
Eigenlijk is deze Renault Clio RS een ontzettend verneukeratieve hatchback (ik kon echt geen betere benaming bedenken). Vanaf het allereerste moment had ik steeds maar weer zoiets van: “Deze auto voelt aan als een langzame snellerik.” Elke keer als ik weer eventjes dacht: “Deze Clio RS is eigenlijk helemaal niet zo snel moest ik direct mijn woorden inslikken.” Het ongelofelijke gemak waarmee het motorblok toeren maakt en het gebrek aan snelheidsgevoel door het ontbreken van een echte racesound zorgen ervoor dat deze auto je elke keer weer weet te verrassen. Dan reed ik uit werk naar huis en pakte nog even een paar extra rotondes mee en dan stond ik alweer totaal versteld van het rijgemak en stuurgemak. Hoe goed ie echt is ondervond ik toen ik de afslag Breukelen nam op de A2 richting Amsterdam. Ik ken die afslag redelijk goed en weet dat er een rood-witte kunststof vangrails ligt waardoor ze de loop van de bocht kunnen veranderen indien nodig.

En jullie raden het al, de bocht was verlegd in vergelijking met de vorige keer dat ik hier reed. Mijn snelheid was daardoor veel te hoog en ik moest dan ook vol in het ABS remmend de bocht door zien te sturen (met het ASR/ESP aan!) en dat lukte wonderwel. Volgens mij zat Theo wel even te zweten naast mij… net als ik 😉 Een werkelijk zeer heftige rem- en stuuractie die vooral goed afliep dankzij het goede rijwielgedeelte, goede vering en vooral ook erg goede remmen. De Brembo 4-zuiger remklauwen voor zijn heerlijk bijterig maar tegelijkertijd ook perfect doseerbaar. Je kunt dan ook verschrikkelijk hard remmen met deze Renault Clio RS. Op de voorlaatste avond was ik elke testauto altijd in de wasbox bij de benzinepomp om de hoek. Daarna ga ik de net gewassen testauto altijd even droog rijden op de A44 met liefst 200+ km/u.

Op de ventweg richting het begin van de A44 ben ik nog even vol in de remmen gegaan met 100 km/u en dan merk je inderdaad hoe goed de remmen van de Renault Clio RS zijn en vooral hoe kaarsrecht de carrosserie blijft tijdens een heftige remactie. Uiteraard ben ik op de A44 ook even vol in de remmen gegaan met dik 200 km/u en ook dan blijft de Clio RS netjes retestrak rechtdoor gaan. Superrr! Het verbruik na zo’n snelle rit viel me trouwens nog mee, 1:8,5 en bij normaal netjes doorrijden kwam ik op een hele nette 1:14.

Binnenkant
De buitenkant komt wat mij betreft het best tot zijn recht in de felle kleuren felgeel/gifgroen/knalblauw. Vooral met die dakspoiler erop is tie gewoon vet mooi! De binnenkant had ik daarom wat spectaculairder verwacht als ik eerlijk ben. Okay het dashboard is niet van hard plastic maar van mooi rubber kunststof, en ook de zilveren- dan wel gele veiligheidsgordels vind ik erg fraai net als de gele toerenteller. Wat ik echter mis is een uniek strak rally-dashboarddesign zoals je dat bij sommige andere automerken ziet. Een ander minpunt vind ik de zit achterin, want behalve kleine kinderen raad ik de koper van deze Clio RS niet aan om volwassenen achterin mee te nemen in deze auto.

De zit achterin is namelijk dramatisch, ik ben 1.83 en als ik rechtop zit dan kom ik met mijn hoofd netaan tegen het dak aan. Ik moest dus iets voorover gebogen zitten om normaal te kunnen zitten. Als iemand van mijn lengte over drempels heen rijdt zit diegene dus bij elke drempel met zijn kop tegen het dak aan te beuken. De bagageruimte viel me daarentegen weer heel erg mee voor een sportieve auto. En die piepjes, kraakjes en rammeltjes die Vincent (ik moest het weekend weg en heb toen even een dagje van auto geruild met Vincent) hoorde die heb ik niet gehoord want bij mij staat de muziek altijd zo hard dat ik dat absoluut niet hoor.

[quote Vincent van Eijk]

Rete Snel
Tja, als je bovenstaande letters op een Renault ziet staan heb je te maken met de meest potente versie. Een sprintje winnen van de Reanult Clio RS kán maar houdt er wel rekening mee dat je van zeer goede huize moet komen dan wel veel Pk’s mee moet brengen. De Renault Clio RS is een heerlijk scheurijzer en het geeft je echt het gevoel alsof je in een kart rijdt. Onder de 3.000 toeren is de auto lekker vlot maar voelt niet bijzonder snel aan, daarboven – vooral boven de 5.000 toeren – breekt werkelijk de hel los en gaat de RS er als een malle vandoor. Dit feestje gaat door tot de toerenbegrenzer en in de volgende versnelling gaat het verder. Het stuurgedrag is prima want de auto geeft veel feedback is heel direct de bocht in te smijten. Om de auto weg te laten glijden moet je behoorlijk gek doen en echt tegen de grens rijden. Maar op de grens is de auto ook plotseling de weg kwijt en glijdt alle kanten op. Een snelle reactie is belangrijk want je gaat geheid de greppel in als je te laat reageert. Naderhand bleek dat op de RS twee verschillende soorten banden gemonteerd zijn, zoiets is natuurlijk jammer!

Het schakelen in de Clio gaat met lichte weerstand maar wel met sportieve, dus korte, schakelwegen. Dit viel me heel erg mee want ik ken Renault nog van jaren terug en toen waren de versnellingsbakken stukken minder, veel speling en gewoon geen gevoel. Bij een dergelijke auto horen ook goede ho-ijzers, dit is bij deze Renault ook goed voor elkaar, de remmen vertragen werkelijk uitstekend!

Ik heb me in de Clio ontzettende geërgerd aan het vele rammelen van het interieur. Overal is wel een kraakje of piepje te horen, dit vind ik zo jammer want het hoort gewoon niet bij een auto van 30 mille. Wat mij betreft doet het echt afbreuk aan het rijplezier! Ook heb ik me geërgerd aan collega autojournalisten; zij vinden namelijk dat de Clio bikkelhard en oncomfortabel is afgeveerd, grote bullshit! Hierin hebben ze bij de RS een perfecte balans gevonden, comfortabel genoeg voor lange afstanden en sportief genoeg voor een snel ritje. Als Renault die kleine dingen bijschaaft zal de concurrentie zijn best moeten doen om dit te evenaren!

[/qoute Vincent van Eijk]

Word vervolgd
Bij het inleveren van de Reanult Clio RS heb ik met Renault Nederland afgesproken dat ik ‘m nog even een paar uurtjes meeneem met de 4 juiste (sport)banden om de velgen. Aangezien deze Reanult Clio RS druk bezet is, net als ik, wordt dat pas 27 november. En eindelijk was het dan zover, vrijdag 27 november! Hieronder mijn relaas van vrijdag 27 november.

ME&ME&ME&ME!
Vier maal ME oftewel vier maal Michelin Exalto in plaats van tweemaal. De eerste keer dat ik deze Renault Clio RS getest heb lagen er om de voorvelgen twee Michelin Primacy HP oftewel twee kilometervreterbanden. De juiste banden voor deze Renault Clio RS zijn Michelin Exalto’s. Afijn na mijn uitglijder met de verkeerde voorbanden heb ik vrijdag 27 november nog een rondje in de Renault Clio RS mogen rijden met vier Michelin Exalto’s om de velgen. Om 09.00u sharp arriveerde ik bij Renault Nederland en na een kwartiertje reed ik de ondergrondse parkeergarage uit. Om te testen of het weggedrag van Renault Clio RS met de vier juiste banden nu wel goed is hoefde ik niet ver te rijden. Vlak om de hoek ligt Schiphol met een heel mooi groot industrieterrein met heel veel hele mooie bochten. Toevallig was het net droog geworden en was het asfalt aan het opdrogen, sommige stukken asfalt waren al droog en sommige stukken waren nog vochtig. Exact dezelfde situatie dus als op de dag dat de Clio RS met het ESP uit compleet wegbrak in een mooie bocht. Een beter testmoment had ik dan ook niet kunnen bedenken.

Na een paar rondjes warm rijden zette ik het ESP uit en zette ik in een mooie bocht het gas er vol op in de tweede versnelling. Met volledig spinnende voorbanden reed ik de bocht door zonder dat de Clio RS ook maar enige vorm van wegbreken vertoonde. En nog een bocht, en nog een bocht en nog eentje. Als laatste heb ik toen nog even één hele mooie bocht uitgezicht als ultieme test. Met het gas er vol op schakelde ik met spinnende voorbanden op van één naar twee en ook al spinnend op naar de derde versnelling. De Clio RS gaf ook nu weer geen krimp. Wat een ongelofelijk groot verschil in vergelijking met de vorige keer! Bizar goed dit en dat door slechts de juiste voorbanden te monteren. Bij Renault keken ze er van op dat ik zo snel terug was maar zoiets voel je direct. Een kwartiertje is in zo’n geval ruim voldoende. Het verschil met twee Michelin Primacy HP’s voor en twee Michelin Exalto’s achter en vier Michelin Exalto’s om alle wielen is daarvoor veel te groot.

Specificaties

Jaargang

2009

Carrosserie

hatchback

Transmissie

handgeschakeld

Aantal deuren

3 deuren

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

6,9 seconden

Topsnelheid

225km/u

Vermogen

147,5(203)/7.100 kW (pk)/rpm

Koppel

215/5.400 nm/rpm

Cilinderinhoud

2.0/1.998 liter

Kleppen per cilinder

4

Compressieverhouding

1:11,5

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

11,4 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

17-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

11,3 liter/100 km

Snelweg

6,4 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

8,2 liter/100 km

C02 uitstoot

195 gram/km

Energielabel

E

Afmetingen

Lengte

3.986 mm

Breedte

1.710 mm

Hoogte

1.497 mm

Wielbasis

2.575 mm

Spoorbreedte voor

1.520 mm

Spoorbreedte achter

1.520 mm

Massa leeg

1.215 kg

Max. toelaatbare massa

1.690 kg

inhoud bagageruimte

288 liter

Bandenmaat

215/45-R17

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand