Renault Grand Scénic Bose Energy TCe 140 GPF 2019 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Renault Nederland N.V.



Grand Sjie-hiek!
Samenvatting
Hoe moet ik een beetje ‘Magic’ omschrijven? Vanaf het allereerste seconde dat ik in de Renault Grand Scénic achter het stuur zat klikte het met deze auto en dat bleef de gehele testperiode zo. Mooie kleur, mooi design, lekkere zit, lekker stuurgevoel, fijn motorblok, perfecte versnellingsbak, uitstekende vering/demping, laag verbruik voor zo’n grote auto kortom een hele fijne auto. Ik weet eigenlijk niet wat ik verder zou moeten schrijven of het zou moeten zijn maak hier alsjeblieft ook een elektrische uitvoering van, pppppplease Renault!!!

Plus: Bagageruimte + veel opbergvakken – Fijn 1.3-liter motorblok – R-Link systeem – Stuurgevoel – Verbruik – Versnellingsbak – Wegligging
Min:
Afwerking van bv. het dashboard en dan bedoel ik de twee soorten materialen en het verspringen van het dashboard ten opzichte van het portier

Testverslag
Soms doe ik wel eens aan auto-hoppen dan test ik twee auto’s van een zelfde automerk na elkaar als dat toevallig beter uitkomt in hun/mijn planning. Toen ik aan de balie stond om te tekenen en weg wilde lopen vroeg ik de ‘sleutel’ (=ziet eruit als een kaart) van de Renault Grand Scénic maar die had de medewerkster van Renault al stiekem omgewisseld met die van de Renault Mégane, ha, ha. En dan meteen daarna zeggen: “Ik ben nog scherp.” 1-0 voor de Renault-medewerkster… Ja ik weet het zo’n lange kerstvakantie zorgt ervoor dat ik té uitgerust ben en niet meer scherp, ach zolang ik het achter het stuur maar wel ben ja toch niet dan. In tegenstelling tot de saaie Titanium Grijze Renault Mégane zag ik een zeer sjieke gekleurde Rouge Carmin/Noir Étoilé Renault Grand Scénic op de parkeerplaats op mij staan te wachten. Na het instappen moest ik wel even wennen aan de ongelofelijke zee van ruimte in vergelijking met de Renault Mégane. En ook hier weer het bekende R-Link systeem rechts naast het stuur. Het klinkt misschien gek maar ik heb al heel wat Renault’s met het R-Link systeem erin gereden, maar het gekke is dat ik de vooruitziende blik van Renault steeds meer ga waarderen. Waar je bij andere automerken gek wordt van veiligheidssystemen die aan/uit te zetten zijn via overal ‘verstopte’ knopjes dan wel verborgen in een – via een stuurknopjes bediend – menu te zien op een piepklein display tussen de tellers is het bij deze Renault even swipen naar de juiste pagina en tikken op het juiste icoon en hoppa alles aan/uit-zetten wat je wilt en klaar is kees. Kan het makkelijker? Noop! Pas nu valt het mij op hoe Renault langzaam met een revolutie bezig is geweest qua uiterlijk en interieur die heel slim is. Ik weet zeker dat als iemand proef gaat rijden in verschillende MPV’s en dan als laatste in de Renault Grand Scénic stapt hij/zij aangenaam verrast zal zijn over de geniale kaalheid van minder is meer. Okay starten en wegwezen naar Leiden want ik was al een hele dag op pad en wilde eindelijk wel eens even uitrusten. De versnellingspook zit lekker hoog precies zoals het hoort in een MPV.

Als ik snel in Leiden wil zijn dan pak ik altijd de A4/A44 zoals nu dus. De weg naar de A4 is een leuke weg met een rotonde en een mooi slingerbocht, als je tenminste geen sloom fossiel voor je hebt rijden die in elke bocht gaat staan kamperen. Nou ja dan maar hopen dat ik de oprit naar de A4 vrij zou hebben dan kon ik meteen uitvinden hoe goed deze Renault Grand Scénic TCe 140 GPF Bose is. Een hogesnelheidsbocht is voor een 7-zits MPV toch wel een scherprechter, als tie dat goed doet dan zit het verder vast en zeker ook goed. Ik dook met een behoorlijke snelheid de opritbocht in en gaf daarna steeds meer gas en dat bleef erg goed gaan door de hele opritbocht heen. De grip van de 20-inch Michelin Primacy 3 banden is uitstekend dankzij de mooi uitgebalanceerde vering/demping. Normaal gesproken is die van een MPV al snel te comfortabel vanwege de wat langere veerwegen zo niet dus bij deze Renault Grand Scénic die nota bene ook nog een torsie-as achter heeft en geen onafhankelijke wielophanging. Op de A4 rijdend ben ik even snel rond gekeken en ik zag dat de Bose-uitvoering Renault Grand Scénic in tegenstelling tot de Renault Mégane jammer genoeg geen stoel-/stuurverwarming heeft. In het menu van het Multi-Sense systeem zag ik net als bij de Renault Mégane Eco/Normal/Sport staan en ook de stuurbekrachtiging is in te stellen. De 1.3-liter motor is exact dezelfde als die van de Renault Mégane alleen heeft-ie in de Grand Scénic 140 Pk/240 Nm in plaats van 163 Pk/260 Nm. Ik besloot de cruise control maar eens aan te zetten, ook een gewone net als in de Renault Mégane. Met 130 km/u reed ik over de A4 en ik besloot toch maar op de A4 te blijven want dan kon ik meteen doorrijden naar mijn garage en de Samsonite kofferset fotograferen. Daar gaan best wat koffers in lijkt mij zo en dat bleek ook te kloppen. De stoelleuningen klappen – als je heel veel bagageruimte nodig hebt – trouwens automatisch naar voren na een druk op één van de knoppen in de kofferbak, bij Renault hebben ze duidelijk aan alles gedacht.

Samsonite kofferset
5-zits configuratie
Met hoedenplank: 3×70-liter + 50-liter
Zonder hoedenplank: 3×70-liter + 3×50-liter + 2×33-liter + 2×13-liter
7-zits configuratie
3×33-liter + 3×13-liter

Beetje rondtuffen
Omdat ik kerstvakantie had kon ik lekker uitslapen en had ik alle tijd om te doen en laten wat ik wilde. Ik besloot eerst maar eens een nieuw bougie voor mijn Honda MSX 125 te halen, daarna te gaan zwemmen met voorafgaand een rondje SBP en dan naar Boskoop te rijden om mijn kapotte kerstcadeautje terug te brengen (ik zou een nieuwe opgestuurd krijgen) naar Mazda. Het ging om een Powerbank die gek genoeg niet verder op wilde laden dan 43 procent. Het ritje naar de garage is een standaard ogen-dicht-ritje met veel teveel stoplichten. Als de Gemeente Leiden nou eens overal fiets- en voetgangerstunnels zou maken dan ben je van die zes stoplichten op dat korte stukje af. Maar nee die pleuren liever tientallen miljoenen in overbodige diepe parkeergaten (=parkeergarages) die ze never nooit meer terug verdienen. De twee leukste bochten op de heenweg zijn die bij de ganzenoversteekplaats (terug is deze nog leuker) en bij De Vliet. Mijn zwager en ik hebben als we samen in de auto zitten altijd de grootste lol. Het ene moment zitten ze nog te bumperkleven en 3 tellen later liggen ze 100 meter achter. Ik had in deze bocht wel een keer een hele rare zwieper met een Renault met 4Control maar dat deed ik expres en kon ik achteraf perfect analyseren (want 4Control in de rijmodus Sport is anders dan in de rijmodus Normal) aan de stand van de wielen voor-in-en-na-de-bocht. Ik dacht nog even een Nissan Qashqai gezien te hebben maar na de bocht niet meer. Op de Churchilllaan haalde ik een leuk grapje uit door meer dan 100 meter van het ene naar het andere stoplicht te rijden (inclusief optrekken) zonder één keer het stuur aan te raken. Er zijn auto’s waarbij dat absoluut niet lukt dus dat geeft wel aan hoe mooi uitgelijnd en hoe fantastisch het onderstel en stuurgedrag is. Deze auto bevalt mij veel beter dan ik van tevoren gedacht had. Ik had voor het ophalen zoiets van: “Ach weer een Renault Renault Grand Scénic testen, het zal wel.” Nou niet dus ik zat er verschrikkelijk naast want dit is een totaal andere auto dan de vorige Renault Grand Scénic.

Wat ik het lastigst vind aan dit soort auto’s is dat je niet echt de vinger erachter kunt krijgen waarom-ie nou zo fantastisch is. Natuurlijk is deze auto niet perfect maar deze Renault Grand Scénic TCe 140 GPF Bose scoort op veel onderdelen zo hoog dat ik ‘m fantastisch durf te noemen. Belangrijkste vind ik in ieder geval de vering/demping want dat maakt of breekt een auto letterlijk want als de vering/demping slecht is dan is de grip van de banden dat namelijk ook. Een mooi design is leuk maar het is net als kunst uitermate subjectief, dus ja ik word er blij van maar het is niet doorslaggevend bij mij. De Peugeot RCZ vonden veel mensen geen mooie auto maar de 200 Pk-versie van de Peugeot RCZ 1.6 THP was ronduit magisch en dat vond iedereen (vering-expert, webmaster, mijn zwager) die ik erin heb laten rijden. Dus ja die magie is ook voor anderen voelbaar niet alleen voor de autojournalist die steeds in andere auto’s rijdt en dus veel vergelijkingsmateriaal heeft. Nou zou iemand kunnen sneren dat ik een voorkeur voor een bepaald automerk of type auto heb maar dat kan ik direct als pertinente nonsens afdoen. Ik ben namelijk een motorrijder en de enige auto die ik ooit bezeten heb is mijn huidige Renault Twizy. Ik heb zelfs een keer het sleuteltje van een Ferrari geweigerd dus what more do I need to say dat ik 200 procent onafhankelijk in wat ik schrijf. Wat wel grappig dat ik heel vaak de vraag gesteld krijg wat ik de beste/fijnste/leukste auto vind die ik ooit getest heb. Simpel mijn Top 3 is:
1. Peugeot RCZ 1.6 THP 200 Pk
2. Renault Wind
3. Mini Cooper D 1.5
Alledrie zijn het een beetje rare auto’s maar het rijplezier was gewoon ronduit verpletterend goed. Nee er staat dus geen superdeluxe Lexus of BMW of Audi of welk luxe merk dan ook in mijn persoonlijke top 3. Wat zegt dat? Uh ja dat leuk dus niet duur hoeft te zijn en ik niet merkenblind of bevooroordeeld ben.

Vergeten deel 1
Toen ik donderdagavond thuis kwam bedacht ik me dat ik finaal vergeten was om met de Samsonite kofferset de bagageruimte van de 7-zits configuratie te fotograferen. Oké daar past niet veel in maar ik wilde ‘m toch persé fotograferen. Uiteraard ben ik na het uitklappen van stoel nummer 6 en 7 even zelf achterin gaan zitten om te kijken hoe dat nou zit. Het komt erop neer dat als je de achterbank iets naar voren schuift (die is namelijk verschuifbaar) je als volwassene zowaar op stoel 6 en 7 kunt zitten voor een kort ritje. Dat viel mij hartstikke mee maar uiteindelijk zijn deze stoelen natuurlijk bedoeld voor kinderen. Op de achterbank zit je trouwens heerlijk ruim als volwassene echt fantastisch. Hierboven had ik al geschreven hoeveel koffers erin passen en dat is met 3×33-liter en 3×13-liter veel meer dan ik gedacht had. Na het fotograferen ben ik naar het zwembad gereden maar vooraf heb ik nog even een rondje Space Business Park gedaan gewoon omdat ik toch in de buurt was en er tijd voor had. Normaal gesproken is dit geen auto waar ik een rondje SBP mee zou doen maar ach waarom ook niet. Dit is een auto die mij erg goed bevalt en dan kan zo’n rondje SBP ertoe leiden dat-ie mij nòg beter bevalt omdat deze auto mij dan laat zien dat de wegligging in het grensbereik ook overeind blijft. Het begon meteen al helemaal goed met een Audi S6 die de rotonde opreed terwijl dat absoluut onmogelijk was want ik reed daar al. Ik ben toen maar toeterend naast ‘m gaan rijden over de rotonderand want wat moest ik anders. Die Audi-rijder stond gigantisch voor lul want het was erg druk en de meeste automobilisten konden mijn actie wel waarderen gezien hun grote vriendelijke glimlachjes mijn kant op. Na een extra toeterrondje over de rotonde ging ik er dan eindelijk af oh wacht ik vergeet nog helemaal iets. Toen ik de N206 verliet bij Klei-Oost was me het rijgedrag al opgevallen van een auto die naast mij bleef rijden terwijl ik al een tijde op de hele lange afrit reed. Ik weet niet maar er klopte iets niet en wat ik al vermoedde kwam uit. De bestuurder dacht op het allerlaatste moment de afrit te nemen want hij dacht dat ik ruim op tijd zou remmen voor die mooie lastige afritbocht. Nou niet dus ik hield de snelheid hetzelfde en remde zo verschrikkelijk laat en pas in de bocht – de Renault Grand Scénic brak niet eens uit echt klasse – dat hij wel achter mij de afrit op moest rijden of hij wilde of niet en daarna heb ik ‘m niet meer gezien deze meneer slakkemans.

Vergeten deel 2
Dergelijke acties gebeuren vaak bij vrachtwagens, een automobilist schiet dan nog net even op het laatste moment tussen twee vrachtwagens door een afrit op met soms een zéér ernstig ongeluk als gevolg. Zoals die Belgische vrouw die op de E40 vanaf de 3de baan tussen twee vrachtwagen door een afrit opreed waar een file stond die ze dus niet kon zien en dus klapte ze vol op een stilstaande vrachtwagen. Dom! Maar goed de rotonde af nam ik de haakse rechterbocht lichtjes glijdend, het niet uitschakelbare ESP en TRC staan zo mooi afgesteld dat dit kan. De flauwe linkerbocht gaf ik stevig gas en schakelde op naar de 3de versnelling om vervolgens hard af te remmen terug naar de 2de versnelling terug te schakelen het stuur hard naar links om te gooien en de vrachtwagenparkeerplaats op te hoeken. Ik gleed een behoorlijk eind naar rechts weg maar dat is niet zo verwonderlijk gezien de hoge g-krachten. Belangrijkste is dat de auto perfect controleerbaar bleef en precies deed wat ik graag wilde. De rechts-links-combinatie ging lekker maar ik kon wel goed merken dat de vering/demping aan de comfortabele kant is. De Renault Grand Scénic helde behoorlijk over maar het gekke is dat dit op de actiefoto’s juist heel erg mee blijkt te vallen. Gevoel en werkelijkheid zijn twee verschillende dingen dat is wel duidelijk. De lage verkeersdrempel werd mooi uitgedempt waarna ik gas bij gaf om de Renault Grand Scénic zo hard mogelijk de haakse rechterbocht met verkeersdrempel ervoor in te hoeken. Het maakte weinig indruk op de Renault Grand Scénic die wel iets uitbrak maar gezien de heftigheid van deze actie stelde het niets voor. Renault heeft zijn zaakjes duidelijk heel erg goed voor elkaar wat betreft de software van de veiligheidssystemen, je merkt er als bestuurder weinig tot niets van en het belangrijkste is dat de auto doet wat ik graag wil. Nu nog even de Mount Everest onder de verkeersdrempels en de rotonde + blinde rechterbocht en hatsjiekidee het zit er bijna weer op. De Renault Grand Scénic vloog mooi over de verkeersdrempel waarna ik met een behoorlijke klap landde maar het goede was dat ik de stootrubbers niet op de veerschotels voelde slaan kortom de vering/demping is uitstekend. Daarna stuurde ik strak met de linkerwielen over de rotonderand – ik creëer hiermee expres wat onrust in het onderstel – de blinde rechterbocht in. En ook dat ging gewoon weer erg goed! De rest van het rondje ging al net zo dus heb ik om het spannend te maken nog maar even een noodstop gemaakt en ook die was gewoon goed. Puike remmen!

Gewoon lekker
Toen ik weer in de Renault Grand Scénic stapte wist ik niet eens wat voor dag het was en wanneer ik ‘m opgehaald had. Ik moest echt even heel diep nadenken en bedacht me toen dat het zaterdagochtend was en pas de 3de dag dat ik erin reed. Het voelde als ‘mijn’ auto en dat is eigenlijk het grootste compliment dat ik een auto kan geven. Wat heeft deze auto dat andere auto’s niet hebben? Ten eerste vind ik de looks (=kleur&design) erg fraai, de bestuurdersstoel zit erg lekker, de 6-bak schakelt lekker, de koppeling grijpt mooi aan, het ruimtelijke zicht bevalt me erg goed, het motorblok is fantastisch, kortom Renault heeft gewoon de juiste onderdelen bij elkaar gezocht en dat een mooie smoel gegeven. De avond ervoor had ik al mijn mp3-tjes (6 Gb) op een USB-stick gezet want ik wilde wel even genieten van die lekkere Bose audio. Ik zag allemaal liedjes passeren (heel erg handig die draaiknop waarmee je door de songlist scrolt) waar ik al heel lang niet meer naar had geluisterd zoals Make me smile van Steve Harley & Cockney Rebel of Miss you like the desert van Everything but the girl of het fraaie Why can’t I touch it van de Buzzcocks (de zanger Pete Shelley is net overleden) van het fantastische album “singles going steady”. Omdat mijn moeder nog wat boodschappen wilde doen heb ik haar meegenomen naar Katwijk aan Zee dan kon ze dat mooi tijdens het zwemmen even doen. Moeders mee hield in dat ik heel erg netjes moest rijden uiteraard. Netjes testen, ha, ha maar zelfs dan is het mogelijk om dingen te testen als je maar weet hoe je moet testen. Ik draaide de auto alvast op het woonerf zodat mijn moeder vlak voor het wegrijden in kon stappen. Ze vindt met haar bijna 85 jaar oud deze auto fijner instappen dan de Renault Mégane maar dat is logisch. Ik hoorde in mijn vriendenkring dat hun ouders veelal Crossovers en SUV’s kopen – want hoge instap – maar dan kan ik deze Renault Grand Scénic ook aanraden omdat deze auto ook een hoge instap heeft maar net wat meer ruimte dan bijvoorbeeld de Renault Captur. Het leuke aan rustig rijden is dat je meer tijd en aandacht hebt om op alles te letten. Verder is het ook zo dat rustig rijden ook laat zien hoe goed een auto is. Oh ja? Ja wel degelijk want dan kun je letten of de aandrijflijn goed schokvrij is, ook het op- en terugschakelen gaat allemaal relaxter en dat geeft een ander beeld van de versnellingsbak dan sportief rijdend. Ik merkte geen verschil en dat is een groot compliment aan het adres van Renault.

Bij het zwembad is het altijd erg druk met parkeren maar ik maak nooit gebruik van de zelfparkeersystemen op de auto’s die ik test. Als ik het niet nodig heb waarom zou ik het dan gebruiken? Ik heb ze in het verleden regelmatig uitgeprobeerd toen het net in zwang raakte. Leuk hoor maar meer ook niet, handig voor automobilisten die niet kunnen inparkeren. Na het zwemmen zijn we nog even naar Noordwijkerhout gereden want ik wilde daar nog wat overhemden kopen. Ik rij dan stiekem rustig en dat houdt in dat ik probeer andere auto’s achter mij los te rijden op bochtige weggedeelten zonder dat mijn moeder het merkt. Zolang ze niets zegt doe ik het goed en de grap is dat ik zelfs dan nog veel auto’s die nog voor een bocht zaten te duwen met gemak los rijdt zonder dat ik extra gas hoef te geven. Ach dat zijn testersgrapjes en geinig om te doen, leuke is wel dat het ook iets zegt over hoe goed en comfortabel een auto is. Eenmaal thuis ben ik meteen weer in de auto gesprongen voor een ritje naar mijn motorzaak. En aangezien het rotondecircus om de hoek ligt heb ik daar ook maar even een bezoekje aan gebracht. Ik was wel benieuwd wat het verschil zou zijn met het Space Business Park. Er viel niets uit te zetten onderweg dus ik kon gewoon op de eerste haakse rechterbocht afrijden. Het was matig druk dus ik moest goed inschatten of ik ‘m vrij had en Renault Grand Scénic er zo hard mogelijk in kon hoeken. En dat lukte maar de Renault Grand Scénic brak slechts lichtjes uit zonder dat het ESP ingreep. Mooi op naar de kleine rotonde en dan via de binnenring erop en via de buitenring eraf. Ook dat ging de Renault Grand Scénic goed af maar de buitenring van de volgende grote rotonde is echt heftig qua g-krachten. En inderdaad begin de Renault Grand Scénic dan eindelijk over vier wielen te glijden, uh… stoppen(!) maar gelukkig stopte het glijden precies op tijd en kon ik netjes de rotonde verlaten. Daarna snel het gas er weer op richting de rotonde met de hoge rotonderand vlak voor de A4. Met de linkerkant van de Renault Grand Scénic reed ik over de hoge rotonderand en dat bracht behoorlijk wat onrust in het onderstel maar allemaal prima controleerbaar. Richting de ovale rotonde rijdend zag ik dat het op dat moment net even te druk was dus ik nam even gas terug. Daarna ging het gas er weer op en vloog ik de rotonde op en gleed iets naar rechts weg, daarna sneed ik hard naar binnen en vloog over de hoge rotonderand naar de binnenring. Perfect, ik heb af en toe meer het idee dat ik in een SUV reed zo goed is deze Renault Grand Scénic op de heftige gedeelten. Alles wat ik deed maakte weinig indruk op de Renault Grand Scénic die mag ik wel zeggen een verrassend goed onderstel en dito vering/demping heeft.

Zuinigheidsrit exact 1:20
#@$%& had ik toch bijna 100/100 gehaald op de Eco-meter als ik niet bijna een frontale botsing had gehad in een blinde bocht met een wit bestelbusje de nummer één van de top 3 verkeershufters. Nou ben ik de afgelopen maand al bijna drie keer dood gereden overkomt me dit weer op een moment van een aanstaand nieuw ultiem record. Wat mankeert de mensheid in hemelsnaam, FLIKKER alsjeblieft toch op met al die smartphones in de auto en koop net als ik een doodgewone bellen/SMS-en Nokia 3310 verdorie! De zuinigheidsrit begon zo lekker met 0 keer remmen de N206 oprijdend en de Eco-meter op 100/100. Het was druilerig weer en lekker rustig op de weg, een uitstekende gelegenheid dus om een zuinigheidsrit te maken op de voorlaatste dag van 2018. Het goed, heel goed, beter, nog beter want op de drukke T-splitsing lukte het om zonder te remmen met nog steeds 100/100 op de Eco-meter richting de Zandvoortse boulevard te rijden. Het was behoorlijk druk en toen ik zag dat er in de verte weer werd geremd liet ik de Renault Grand Scénic uitrijden maar dat was niet genoeg ik moest helemaal terug naar de 1ste versnelling en net toen ik dacht nu móet ik écht remmen maar deed het toch niet en toen ging de auto voor mij weer rijden. Het scheelde hooguit 30 centimeter oef! Richting de boulevard rijdend bleef het maar goed gaan, nul keer remmen en nog steeds 100/100 op de Eco-meter. Op de boulevard reed het gelukkig redelijk goed door ondanks de drukte. De Duinenweg ging lekker totdat ik bijna een aanrijding had op de rotonde bij Overveen. Twee oude dames in een Renault Clio besluiten precies als ik met de neus van mijn auto ter hoogte van hen rijd de rotonde op te rijden waardoor ik over de rotonderand om hen heen moest rijden. Brilletje nodig dames??? Misschien was dit wel een live-opname voor die bekende brillenreclame. Je weet het niet, ja toch. Ik hervatte de terugrit en moest verdorie na een paar 100 meter remmen want het voetgangersstoplicht stond op rood. Ik probeerde nog op de motor af te remmen maar helaas pindakaas. Toch bleef de Eco-meter op 100/100 staan dus blijkbaar had ik zo netjes gereden dat ik wat extra ‘remlevens’ had verdiend. Op de boulevard was het weer eens drama met allemaal langzaam rijdende automobilisten. Gelukkig was de weg na de rotonde langs het CPZ rustig en kon ik weer doorrijden, tot de spoorbomen die in de verte net dicht gingen. En ja hoor weer moest ik remmen maar weer bleef de Eco-meter op 100/100 staan. Na de spoorwegovergang ging het goed totdat in een blinde bocht op de Nachtegalenlaan een auto mij tegemoet kwam die voor bijna de helft op mijn baan reed. Alleen door razend snel te reageren kon ik een aanrijding voorkomen, weg 100/100 en weg record. Wat bezielt de mensheid toch in hemelsnaam??? Ik ben de afgelopen maand al bijna drie maal dood gereden (fiets/mini-motor/motor) en nu weer bijna twee aanrijdingen binnen een half uur tijd verdorie. Ik heb maar eens heel diep adem gehaald en heb de zuinigheidsrit achter een Duitse camper kamperend (die Duitser remde voor elke overstekende mier) uitgereden. Het verbruik bleek heel netjes want exact 1:20 is voor zo’n grote auto helemaal niet slecht. Wel ongelofelijk jammer van dat misgelopen record.

 

Specificaties

Jaargang

2018

Carrosserie

mpv

Transmissie

handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

11,4 seconden

Topsnelheid

196km/u

Vermogen

103(140)/5.000 kW (pk)/rpm

Koppel

240/1.600 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.3/1.330 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

11,39 meter

Overig

Type bekleding

Kunstleder + stof

Velgen

20-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

7,7 liter/100 km

Snelweg

5,2 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

6,1 liter/100 km

C02 uitstoot

139 gram/km

Energielabel

D

Afmetingen

Lengte

4.634 mm

Breedte

2.128 mm

Hoogte

1.660 mm

Wielbasis

2.804 mm

Spoorbreedte voor

1.594 mm

Spoorbreedte achter

1.587 mm

Massa leeg

1.472 kg

Max. toelaatbare massa

2.217 kg

Laadvermogen

745 kg

Aanhanger geremd

1.800 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

233/596 liter

Bandenmaat

195/55-R20

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand