BMW i3s 2018 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door BMW Group Nederland



3i DEsEMBER

Samenvatting
Als ik centjes over had (ik heb ze wel maar die zijn voor mijn Tiny House) dan kocht ik direct een BMW i3s erbij naast mijn twee motoren en Renault Twizy. Deze auto is gewoon zo leuk en zo goed dat elke rit een feestje is helemaal in de rijmodus Sport. Bovendien ziet de i3s er een stuk leuker en frisser uit dan de gewone i3 dus ook daar scoort deze auto gewoon dikke punten. Het is misschien wel één van de meest vreemd uitziende auto’s ooit, ja ook van binnen gaat dat verder met het vreemde maar zeer fraaie interieur. Juist van een conservatief Duits automerk als BMW zou je een auto zoals deze BMW i3/i3s totaal niet verwachten. Verder heeft deze ogenschijnlijk kleine auto een verrassend grote kofferbak, meer zitruimte dan je verwacht achterin, hij is veel lichter voor een elektrische auto dan je zou denken, kortom verrassing op verrassing. Tja ik ga alweer een verrassend korte samenvatting schrijven. Goed en leuk ding man!!!

Plus: Acceleratie in de rijmodus Sport – Dashboard – Design – Interieur – Wegligging
Min: Actieradius als je ook regelmatig lange ritten maakt maar ja daar is tie dan ook niet voor

Testverslag
Op de laatste dag van het jaar de BMW ophalen om te testen is best grappig gezien de letters en cijfer van dit model. Een titel was dus erg snel gevonden, ha, ha. Het ophalen geschiedde uiteraard met mijn mini-motor die net een servicebeurt had gehad bij Ab Motoren en sindsdien weer loopt als een kievit. Rond 10.00u arriveerde ik in Rijswijk waar de auto nog even klaar gemaakt moest worden zoals dat heet. Toen ik plaatsnam had ik zoiets van: “Waar zit verdorie die startknop ook alweer?” Ineens zag ik ‘m zitten door het stuur heen op de fraaiste Drive-knop ooit in een elektrische auto. Ik moest nog even iets wegbrengen in Rotterdam en ik had thuis al gezien dat de route via de A4 het handigst en snelst was. Onderweg naar de snelweg heb ik snel even het adres ingedraaid (=typen met een draai-/drukknop) en de oprit naar de A4 oprijdend moest ik even hel hard lachen. Voor mij stond namelijk een Audi en naast mij een lijnbus dus ik dacht die Audi geeft wel gas en kruist op tijd voor die bus langs want het ging van 2 rijbanen naar 1 rijbaan even verderop. Maar die buschauffeur had er blijkbaar zin in want die Audi kwam er dus gewoon niet langs, ha, ha. Als ik vooraan had gestaan met die BMW i3s dan had ik bij wijze van spreken rondjes om die bus heen kunnen rijden over de oprit. Voor mensen die het nog niet weten de acceleratie van deze kleine BMW i3s is totaal bizar. In een eerdere test van de vorige BMW i3 toen nog met Range Extender had ik de volgende overgenomen uit een blog van de Amerikaan Tom Moloughney: “The instant power in the 10 mph to 50 mph range is amazing and feels quicker than my Porsche Boxster did when accelerating at those speeds. This is indeed a fun car to drive, and drives so much better than anyone would expect just from looking at it.” De rit naar Rotterdam was behoorlijk saai want geen enkele file en dus was ik er zo. Helaas was de Vit. B12-kliniek gesloten maar ach dan weet ik alvast waar ze zitten dat scheelt weer als ik er weer heen moet. Op de terugrit gebeurde er iets geks en schoot mij meteen te binnen dat me dat met de eerste BMW i3 ook was overkomen. De adaptive cruise control viel bij 100 km/u spontaan uit zomaar totaal onverwacht terwijl er niemand voor of naast mij reed of boven mij vloog. Blijkbaar een softwarebug waar je van zou mogen verwachten dat ze die er ruim 3 jaar later toch wel uitgehaald hebben.

Lichtgewicht
Op de terugweg ben ik weer over de A4 gereden in de rijmodus Eco Pro+ want ik had namelijk geen haast. ACC op 100 km/u en ik had het gevoel een soort van te zweven over het asfalt in deze sportieve BMW i3s. Bij Leidschendam aangekomen besloot ik daar de A4 te verlaten want ik wist niet of ik daar nog zou komen, deze afrit is veel te leuk om te laten lopen. Het lukte me om als laatste de afrit op te rijden (=niemand voor mij) en daarna hard naar binnen te snijden. Toen ik voor het stoplicht stond realiseerde ik me pas hoe absurd makkelijk dat ging want ik reed ‘m helemaal op de grens en dat zonder piepende banden zo goed is tie. Ik had meer het gevoel dat ik in een sportwagen zat dan in een gewone auto. Nou dat kan wel kloppen want de i3s is in een aantal opzichten anders en dus nòg beter dan de al erg goede gewone i3. Grootste verschil zijn de banden want de gewone i3 had bijkant motorbanden om de vier velgen, een 155 brede en 70 procent hoge 20-inch band is een maat die je bij geen enkele auto tegenkomt. Hieronder de verschillen in cijfers en daaronder de verschillen in de vering/demping en het onderstel. Merk op dat de voorbanden van de i3s twintig millimeter smaller zijn dan de achterbanden en dat de velgen 1 inch groter zijn dan die van de gewone i3 want dat is samen met de lage rolweerstandbanden gunstig voor het energieverbruik. De banden van mijn elektrische Renault Twizy hebben volgens Continental een 30 procent lagere rolweerstand dan normale banden van diezelfde maat. De banden van een elektrische auto spelen dan ook een veel belangrijkere rol in het hele plaatje dan veel mensen denken.

BMW i3s
Gewicht: 1.365 kg
Vermogen/koppel: 135 kW(184 Pk)/7.000 – 270 Nm
Bridgestone Ecopia EP500
Bandenmaat V: 175/55-R20
Bandenmaat A: 195/50-R20
BMW i3
Gewicht: 1.345 kg
Vermogen/koppel: 125 kW(170 Pk)/4.800 – 250 Nm
Bridgestone Ecopia EP500
Bandenmaat V/A: 155/70-R19

[quote BMW.nl] Het sportonderstel verhoogt de dynamiek en wendbaarheid van de BMW i3s. De uitrusting omvat stuggere veren en schokdempers, evenals een stabilisator op de vooras. Bovendien is de auto met het sportonderstel tien millimeter verlaagd. De Sport Steering van de nieuwe BMW i3s met aangepaste stuurkoppelcurve verschaft een sportief, steviger stuurgevoel. De auto laat zich nog doelgerichter sturen en dat zorgt met name op bochtige trajecten en in de stad voor nog meer rijplezier. [/quote BMW.nl]
In Leiden aangekomen heb ik na een hapje eten meteen even de Samsonite kofferset gefotografeerd. Toen ik de achterklep open deed dacht ik meteen daar past maar weinig in. Nou dat bleek heel erg mee te vallen want de standaard hatchback kofferset (=3×50-liter + 3×33-liter + 13-liter) paste er op één 50-liter koffer na helemaal in maar omdat er drie 13-liter koffers in passen scheelde het maar 50-26 = 24 liter op de standaard hatchback kofferset.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 4×33-liter
Zonder hoedenplank: 2×50-liter + 3×33-liter + 3×13-liter

Snelwegzuinigheidsrit – A4 -> A2 -> A9 -> A4 -> A44
Ik besloot om meteen maar op oudejaarsavond een snelwegzuinigheidsrit te maken dan had ik die maar gehad. Na het eten bleek het groene lampje van de oplaadpaal al te branden dus het opladen gaat in ieder geval lekker snel (want 3-fase) dat is altijd fijn. Het enige langzame stuk is de 2 km naar de A44 en 2,2 km terug van de A44 weer naar huis. De bocht naar de oprit van de A44 is een stuk haakser geworden in vergelijking met vroeger, ik vind ‘m nu leuker omdat-ie lastiger is dan vroeger. Ook nu weer was ik erg verrast over hoe ontzettend mooi en strak de BMW i3s door deze bocht heen vloog want vergeet niet dat deze elektrische auto achterwielaandrijving heeft. Door de mooie 50/50-gewichtsverdeling voel je daar helemaal niets van, daar was ik best wel verbaasd over. Het enige waar ik echt weer even aan moet wennen is het zware gevoel van het gaspedaal maar dat komt door de regeneratieve werking. Zodra je het rempedaal los laat remt de BMW i3s vrij hard af, de auto uit laten rijden heeft met dus totaal geen zin. Toen ik met mijn neef foto’s ging maken zei hij ook meteen dat hij juist daar erg aan moest wennen. De rit over de A44/A4 was uiteraard erg rustig maar dat is logisch op de laatste avond van het jaar. Ik kon daardoor perfect 100 km/u blijven rijden op de ACC (Adaptive Cruise Control) en dat is voor het uiteindelijke resultaat wel zo fijn. Voor ik vertrok wilde ik gaan extrapoleren maar onderweg besloot ik dat het percentage verbruikte acculading (die kon ik tenslotte zien op het display) een beter beeld zou geven van de werkelijkheid. De rit verliep werkelijk vlekkeloos alleen vergat ik de A5 op te rijden waarna ik maar door ben gereden naar de A2 en daar weer omgedraaid ben. Geëxtrapoleerd leverde een actieradius op van 178,04 km maar de tripmeter in combinatie met de verbruikte acculading leverde een realistischer 168,8 km actieradius op. Ik heb daar nog wel een temperatuurcompensatie toegepast want de buitentemperatuur was maar 5 graden Celsius. In de zomer zul je dan ook altijd rond die 200 km actieradius uitkomen. Wel ontzettend jammer dat BMW niet heeft gekozen voor een geconditioneerd accupakker zoals Hyundai en Tesla. Daardoor heb je zowel in de zomer als de winter dezelfde actieradius en zeker in de winter kan dat zomaar 20 procent of zelfs meer schelen als het echt serieus koud is. Verder ging er ook nog eens 15-20 km van de actieradius af als ik de verwarming en de blower op maximaal zette, en ook hier had ik een warmtepomp slimmer gevonden want dan verlies je tenminste niet onnodig actieradius.

V 223 km
A 99 km
Verbruikt: 124 km = 50 procent
Tripmeter 84,4 km x 2 = 168,8 km + 20 procent temperatuurcompensatie = Actieradius 202,56 km

Avant Garde
Misschien is de titel van deze alinea wel de beste omschrijving van deze auto want de BMW i3 kent zijn gelijke niet in de autowereld. Het is een beetje een rare piechem, een vreemde eend in de bijt, een auto die in geen enkel hokje past en ik vind dat eerlijk gezegd juist ontzettend leuk aan deze auto. Quote: “The avant-garde from French, “advance guard” or “vanguard”, literally “fore-guard” are people or works that are experimental, radical, or unorthodox with respect to art, culture, or society. It may be characterized by nontraditional, aesthetic innovation and initial unacceptability, and it may offer a critique of the relationship between producer and consumer.” Het mooiste aan de BMW i3 blijf ik het radicaal andere interieur en dashboard vinden. Dat vind ik zo onvoorstelbaar mooi en gaaf dat ik daar elke keer weer van kan genieten als ik in deze auto stap. En wat deze auto dan nog zo ongelofelijk idioot te gek maakt is de superieur goede wegligging in combinatie met de onvoorstelbaar snelle (tussen)acceleratie. Wat ik ontzettend knap vind aan deze BMW i3s is dat als je snel optrekt je ook écht snel optrekt want de Hyundai Kona had in de rijmodus Sport echt moeite om de voorwielen niet te laten stuiteren dan wel door te laten spinnen. En als je dan bedankt dat deze BMW i3s nota bene achterwielaandrijving heeft en zo mooi snel optrekt maar ook zo verschrikkelijk neutraal en flitsend blijft sturen. Knap, heel erg knap gedaan en dat is ook precies de reden dat ik deze vreemde elektrische auto de leukste vind van allemaal. Als ik mag kiezen dan kies ik eerder voor de BMW i3s met zijn beperktere actieradius dan een Tesla Model S Ludicrous Mode P90D. Met zijn 1.365 kg weegt de BMW i3s slechts 246 kg meer dan de helft van de 2.238 kg zware Tesla Model S Ludicrous Mode P90D en dat merk je heel goed tijdens het rijden. Deze grote meerwaarde aan rijplezier noemt men ook wel driveability.

Naar werk
Woensdagochtend ben ik even naar werk gereden om de plantjes water te geven want anders zouden ze bijna 16 dagen droog staan en dat is niet zo lekker voor ze. Het was ongelofelijk rustig op de weg dus ik kon er een superzuinigheidsrit van maken. De rit naar mijn werk bij Kijkduin is 25 km dus als ik daarna zou gaan zwemmen had ik ruim voldoende kilometers voor een nette meting. Ik ben uiteraard de langzaamste en gek genoeg de rustigste – en als het geen vakantie is – de meest fileloze weg gereden. Verder is het een leuke testroute vanwege de verkeersobstakels op deze route. Omdat ik de rijmodus Eco Pro+ reed (limiet 90 km/u) was het aangenaam rustig rijden maar zelfs in deze rijmodus is de BMW i3s nog steeds behoorlijk snel en dat klopt ook want die Eco Pro+ slaat op de systemen die uit staan tijdens het rijden in deze modus waardoor je acculading bespaart. Ik probeerde uiteraard om nul keer te remmen (heel eenvoudig het het one-pedal driving-systeem, scheelt heel veel remblokjes, ha, ha) tijdens mijn rit en dat is zeker met een Eco-rijstijl doodeenvoudig. Bij Wassenaar aangekomen reed ik door tot aan de stoplichten en sloeg daarna rechtsaf richting het dorp. Door de bochtensnelheid hoog te houden had ik toch dikke pret en nog leuker is het op de rotondes want die kun je supersnel nemen met deze kleine BMW. Het wordt bijna een sport om zo snel rotondes op en af te rijden. En let wel ik heb dan geen eens last van piepende banden zo ontzettend strak laat de BMW i3s zich over rotondes heen sturen. Natuurlijk ook een groot compliment aan de bizar grote 20-inch Bridgestone Ecopia EP500 banden want ondanks dat het smalle lage rolweerstand banden (bespaart tot wel 10 procent acculading tov. een gewone band) zijn hebben ze een werkelijk uitstekende grip. In het Wassenaarse Bos aangekomen besloot ik met verschillende snelheden over de asfalten snelheidsbrekers heen te rijden om te kijken wat de impact zou zijn op de vering/demping. De vering/demping is lekker sportief maar toch ook nog steeds behoorlijk comfortabel door de hoge kwaliteit van de schokbrekers. Je krijgt daardoor dus niet het gevoel dat je in een verschrikkelijke stuiterbak rondrijdt.

Zuinigheidsrit planten water geven op school – snelheden 30/50/70 km/u
Leiden – ISH – Katwijk aan Zee
V: 217 km
A: 192 km
Verbruikt: 25 km = 25 procent
Tripmeter: 66,0 km x 4 = 264 km + 20 procent temperatuurcompensatie = Actieradius 316,8 km

Zuinigheidsrit – standaard – 30/50/60/80 km/u
Leiden – Overveen – Leiden
V: 218 km
A: 168 km
Verbruikt: 50 km = 33 procent
Tripmeter: 82,5 km x 3 = 247,5 km + 20 procent temperatuurcompensatie = Actieradius 297 km

Music!
Toen ik mijn USB-stickie met meer dan 6 Gb aan MP3-bestanden in de USB-ingang stopte kon ik een nummer met een “W” niet selecteren want ik kon niet door de lijst heen scrollen. Wat ik wel kon was het liedje opzoeken met de zoek-functie. Gek genoeg werkte de scroll-functie toen ik een tijdje onderweg was ineens weer wel. Raar want bij de Opel Insignia Country Tourer ging het ook al niet lekker terwijl de SsangYong Musso totaal geen moeite had met de 6 Gb aan MP3-liedjes. Gelukkig heeft de BMW i3s een fantastisch Harman Kardon audio-systeem. BMW.nl: “Het HiFi-luidsprekersysteem Harman Kardon met een externe versterker van 360 watt bestaat uit twaalf luidsprekers inclusief twee centrale bassen.”

Het vermelden waard
[quote BMW.nl]
Recyclebaar – De nieuwe BMW i3 en BMW i3s zijn tot 95 procent recyclebaar. De accumodules kunnen bijvoorbeeld hergebruikt worden als opslag voor zonne-energie. Snijafval van carbonvezels wordt in
delen opnieuw in het productieproces gebracht.

Koolstofvezel
De carbonvezels worden voor 100 % met waterkracht gefabriceerd. In Leipzig produceren wij de nieuwe BMW i3 en BMW i3s voor 100 % met windenergie. In vergelijking met het lage verbruik van andere BMW modellen wordt de energiebehoefte voor de productie nogmaals gehalveerd.

Hout
Eucalyptus is van nature vochtbestendig, zodat het oppervlak ongeveer 90 % minder hoeft te worden bewerkt dan bij andere houtsoorten. Omdat bij de bewerking geen chemicaliën te pas komen, blijft het zijdezachte gevoel en het natuurlijke poriënbeeld behouden. De snel groeiende eucalyptusboom is met een hoogte van 60 m ideaal geschikt voor duurzame houtwinning. Al het hout is afkomstig van plantages met FSC-certificaat, dat garant staat voor een duurzame bosbouw.
[/quote BMW.nl]

Feitjes
Minimum snelheid cruise control 30 km/u hervatten kan wel onder de 30 km/u
Maximum snelheid in z’n achteruit: 41 km/u
Maximum snelheid: 161 km/u op de teller
0-100 km/u: 6,9 sec. en da’s best rap te noemen.

 

Specificaties

Jaargang

2018

Carrosserie

hatchback

Transmissie

automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Electriciteit

Type motor

Elektrisch

Acceleratie (0-100/sec)

6,9 seconden

Topsnelheid

160km/u

Vermogen

135(184)/7.000 kW (pk)/rpm

Koppel

75(102)4.800 nm/rpm

Aandrijving

achterwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,3 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

20-inch

Milieu en veiligheid

C02 uitstoot

0 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.006 mm

Breedte

1.791 mm

Hoogte

1.590 mm

Wielbasis

2.570 mm

Spoorbreedte voor

1.592 mm

Spoorbreedte achter

1.791 mm

Massa leeg

1365 kg

Max. toelaatbare massa

1730 kg

Laadvermogen

365 kg

inhoud bagageruimte

260 liter

Bandenmaat

V-175/55-R20 A-195/50-R20

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand