Renault Laguna Coupé GT 2.0 16V T205 2009 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Renault Nederland



Nice!
Een jaar of wat geleden had ik een kennis en het eerste wat hij altijd zei als ik in een mooie auto aangereden kwam en het raam open deed was “Nice” (uitgesproken als “Nais”). Toen ik de Renault Laguna Coupé een paar weken daarvoor bij de Renault-importeur in de ondergrondse parkeergarage had zien staan dacht ik ook bij mezelf “Nice!” Dat dacht ik ook nog steeds nadat ik ingestapt was, want het interieur is namelijk ook “Nice”. Mijn eerste rit na het ophalen was weinig meer dan een snelwegrit van Schiphol-Rijk naar Leiden. Op de snelweg bleef ik de meeste auto’s ruimschoots voor als ik het gaspedaal wat dieper intrapte. Ondanks 205 Pk sterke turbo-motor voelt de Renault Laguna Coupé echter niet fel aan. Bij Warmond ging ik de snelweg af omdat ik zin had om even een mooie route binnendoor te rijden. In een haakse bocht gaf ik even een extra dot gas en merkte direct dat deze Renault Laguna Coupé op nat asfalt voor een voorwielaangedreven auto wel heel erg mooi op zijn lijn blijft.

Te goed voor alleen maar een set sportbanden om de velgen. Het voelde aan alsof ik in een vierwielaangedreven auto reed. Pas nadat ik thuis de prospectus had gelezen (ik lees nooit autonieuws om volledig onbevooroordeeld te blijven) begreep ik waarom, en was ik blij dat mijn gevoel exact klopte met de techniek die voor deze goede wegligging zorgt. Het 4Control chassis moet ervoor zorgen dat de Renault Laguna Coupé onder alle omstandigheden perfect op zijn lijn blijft. Bij snelheden onder de 60 km/u kunnen de achterwielen maximaal 3,5 graden tegengesteld draaien ten opzichte van de stand van de voorwielen, waardoor de auto zich makkelijker laat manoeuvreren binnen de bebouwde kom en in de stad. Bij snelheden boven de 60 km/u kunnen de achterwielen maximaal 3,5 graden meedraaien in dezelfde richting als de stand van de voorwielen om uitbreken tegen te gaan in snelle bochten. Het aantal graden verdraaiing van de achterwielen wordt bepaald door de 4Control-computer. De parameters aan de hand waarvan de 4Control-computer dat bepaalt zijn: hoekverdraaiing van het stuurwiel, de snelheid van de auto (via ESP/ABS) en de snelheid van de stuurbeweging (of het een sportieve rijsituatie is of een uitwijkmanoeuvre). Wederom very “Nice!” Op YouTube staat een mooi animatiefilmpje over de werking van het 4Control chassis.

Leuk om te melden
[quote www.bmw.nl]
De Active Steering van de BMW 7 Serie Sedan
De optionele Active Steering met meesturende achterwielen zorgt voor meer veiligheid, de hoogste rijstabiliteit en een comfort waar vooral de achterinzittenden plezier van hebben. Plotselinge veranderingen van rijstrook op de snelweg zijn nu vloeiende bewegingen. Onder de 60 km/u verkleint de Active Steering de draaicirkel op effectieve wijze. In parkeergarages en haarspeldbochten heeft elke stuurverdraaiing van de rijder altijd een precieze en stabiele wagenbeweging tot gevolg. En dat verhoogt overal de rijveiligheid.
[/quote www.bmw.nl]

Op de veel duurdere BMW 7-serie is de vierwielbesturing nota bene dus optioneel terwijl het op de Renault Laguna Coupé standaard montage is. Dan is het natuurlijk een extra lekker gevoel dat de Renault Laguna Coupé niet de hoofdprijs kost. De BMW 730d begint bij €99.275,- en eindigt bij de BMW 760Li die €209.000,- kost en die prijzen zijn dus zonder de vierwielbesturing. De Renault Laguna Coupé 2.0 16V T 170 Automaat begint bij €37.800,- en eindigt bij de Renault Laguna Coupé Initiale dCi V6 235 FAP Automaat die €54.750,- kost, en die hebben de vierwielbesturing (lees: 4Control chassis) af-fabriek.

Singing in the rain
Een hekel aan regen? Ik? Op de motor altijd maar in de auto niet, want dan heb ik vier wielen onder mijn kont en dat maakt het alleen maar leuk. Zet het ESP uit en je hebt de grootste lol in de regen. Nou ja grootste… Ik had maar heel eventjes lol want ik kwam er al snel achter dat het ESP weer automatisch aangezet wordt boven de 40 km/u. Minder! Maar ach met genoeg snelheid gaat elke auto vanzelf glijden, zelfs met het ESP aan!, zo ook dus bij deze Renault Laguna Coupé. De grote vraag is dan alleen of een testauto mooi en gecontroleerd weg glijdt, dan wel van het ene op het andere moment volledig de weg kwijt is, zoals mij met de Volkswagen Scirocco meerdere malen overkwam. Gelukkig voor mij raakte deze zeer mooie, elegante, sjieke Renault Laguna Coupé de weg niet kwijt maar bleef ie alle keren perfect bestuurbaar. De Laguna Coupé ging wel glijden maar dan op een hele aparte manier die niet vergelijkbaar is met een gewone voorwielaangedreven auto. Het 4Control chassis is dan ook duidelijk een systeem dat werkt. Ik vroeg mezelf dan vervolgens als techneut wel weer af of ik liever dit 4Control chassis heb dan een elektronisch sperdif dan wel allebei. Liefst allebei natuurlijk maar als ik moet kiezen… daar ben ik nog niet uit.

Misschien aan het einde van de testweek als ik ook op droog asfalt heb gereden, ik ben benieuwd.
Met Sinterklaas ben ik nog even op en neer naar Werkendam gereden om een WP-schokbreker van een motorredacteur weg te brengen naar Paul Klop de veringspecialist. De regen kwam die zaterdag werkelijk met bakken uit de hemel. Rijdend op de snelweg A20 bij Rotterdam viel me plotseling op dat nogal wat auto’s die ik inhaalde zwaar beslagen ruiten hadden. Grappig want daar had ik dus helemaal geen last van, en dat terwijl de Airco nota bene nog uit stond. Vanaf de A20 reed ik via de fraaie fly-overbocht aldaar naar de A16 richting de Van Brienenoordbrug. Een snelwegbocht zoals je er maar weinig van hebt in Nederland (vergelijkbaar met de snelwegbocht A12 vanuit Den Haag naar de A4 Rijswijk), en die je dus goed in moet schatten zeker in de stromende regen. Ik had mazzel dat ik de buitenbocht vrij had. Nadat ik het gas erop had gezet kon ik heel nauwkeurig aanvoelen waar de grens van deze Renault Laguna Coupé ligt. Ik kneep ‘m wel een beetje moet ik heel eerlijk zeggen, het was verschrikkelijk baggerweer, maar ja dat hoort nou eenmaal bij het testen. Meteen vroeg ik mezelf af of ik met een vierwielaangedreven auto, onder exact dezelfde weersomstandigheden, nog harder door deze bocht had kunnen rijden. Tja lastig om een antwoord op te geven.

Het is puur een kwestie van de grenzen leren kennen van de auto waar je op dat moment in rijdt. En waar leer je dat beter dan tijdens een anti-slipcursus! Ik raad iedereen dan ook ten zeerste aan om minimaal één keer in zijn leven een anti-slipcursus te volgen maar liever nog eigenlijk drie maal. Tweemaal overdag (de tweede keer om te testen of je het nog niet verleerd bent) en één maal ‘s avonds. Vooral die avondcursus viel mij vies tegen want ‘s avonds heb je geen referentiepunten waar je je op kunt richten zoals overdag.

Lastig!
Eén van de lastigste dingen die er is voor een autojournalist dat is een auto testen met een technische noviteit. Probleem is namelijk dat je bij twijfel over de werkzaamheid van deze technische noviteit het liefst exact dezelfde auto zou willen testen zonder die technische noviteit. In de medische wetenschap waar ik part-time werkzaam ben is dat een absoluut vereiste voor goede en grondige research. Maar ik heb er uiteraard begrip voor dat ze bij Renault Frankrijk niet speciaal voor de autojournalisten een aantal Renault Laguna Coupé’s zonder het 4Control chassis hebben laten maken. Het probleem is namelijk dat ik bij snel genomen bochten duidelijk merk dat er iets gebeurt tijdens het wegbreken, alleen kan ik maar niet mijn vinger erop leggen wat dat nou precies is. Mijn gevoel zegt dat zonder het 4Control chassis de Renault Laguna Coupé volledig weg zou breken tijdens de heftige acties die ik met deze auto uitgevoerd heb.

Alleen weet ik dat dus niet 100% zeker want het ESP staat boven de 40 km/u altijd permanent aan terwijl ik dat nou juist uit zou willen zetten! Dan kan ik namelijk voelen wat het 4Control chassis doet zonder dat eventueel onverwacht uitbreken elektronisch gestabiliseerd wordt. Hoe dan ook zegt mijn gevoel dat dankzij het 4Control chassis deze Renault Laguna Coupé een betere wegligging heeft dan zonder en dan met name op nat wegdek en in het grensbereik. Gelukkig vond ik een filmpje op YouTube dat keihard bewijst dat mijn gevoel klopt. Op dit filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=QaTnd3ozcaE) is te zien hoe een Porsche Boxster S het in een uitwijkmanoeuvre op hoge snelheid opneemt tegen de half zo dure Renault Laguna Coupé. Duidelijk te zien is dat de snelheid na de uitwijkmanoeuvre bij de Renault Laguna Coupé veel hoger ligt. Dat houdt dus in dat de stabiliteit van het Renault chassis beter is, en de Renault onder extreme omstandigheden veel beter in balans blijft als de dubbel zo dure Porsche Boxster S.

Bootje kijken
Maandagochtend zou ik naar de nieuwe binnenvaarttanker (hij vervoert oa. Euro 95) gaan kijken van mijn zwager. Zijn nieuwe boot lag op dat moment in de haven van Dordrecht vlakbij die aparte witte brug over de oude Maas. Het leuke aan de rit was dat we met zijn vieren in de auto moesten want mijn jongste zus en haar zoontje gingen ook mee. Altijd een goede test om te kijken of je achterin deze Coupé ook een beetje goed zit. Mijn zwager is net zolang als ik (1.83m) en om mijn zus goed te laten zitten achterin moest hij zijn stoel een stuk naar voren schuiven. Mijn kleine neefje zat prinsheerlijk in zijn kinderstoeltje, en naast hem is in het midden in principe nog plek voor een kind. Mijn zus zat redelijk goed achterin maar om eerlijk te zijn is het geen auto waar je met vier volwassenen lekker ruim in zit, zeker niet als de bestuurder lang is want dan offer je direct al één zitplaats op. Het kan wel maar dan moeten die vier volwassenen niet langer zijn als pak ‘m beet 1.85m, en aangezien Nederlanders de langste mensen ter wereld zijn…

Ondanks het extra gewicht moet ik zeggen dat de acceleratie en de weglgging daar niet onder lijden. Terugschakelend (bij 100 km/u) naar de derde versnelling kon ik behoorlijk snel vaart maken met de 205 Pk sterke 2.0 liter viercilinder turbo om even snel in te halen. Ik ben wel blij dat ze het motorblok lekker elastisch hebben gemaakt en niet bruut. Dat komt oa. omdat het vliegwiel zwaarder is dan die van het sportieve motorblok in de Renault Clio RS dat juist snel in toeren klimt. De tuning past perfect bij het uiterlijk en de rijeigenschappen van deze auto. Het schijnt dat de 240 Pk sterke 3.5 liter V6 nog fijner is (hadden ze helaas niet meer in de demopool) maar het verbruik is uiteraard ook navenant hoger. Maar ja als ik dat vergelijk met het verbruik van de 1.520 Pk sterke V12 Caterpillar dieselmotor (dat grote gele motorblok op die ene 4-in-1-foto) van het schip van mijn zwager…

Eindelijk droog!
En eindelijk werd het asfalt dan droog. Uiteraard was ik zeer benieuwd naar het stuurgedrag van de Renault Laguna Coupé op droog asfalt. Als eerste heb ik de Renault Laguna Coupé maar eens even heel hard door een paar afknijpbochten gehoekt. Ook nu weer schoot het door mijn hoofd: “Wat zou ik dolgraag met exact dezelfde auto zonder het 4Control chassis door dezelfde bochten rijden.” Maar ook nu weer voelde ik dat het 4Control chassis zijn werk doet want de manier waarop de Renault Laguna Coupé zijn lijn blijft volgen doet mij denken aan een sportief afgeveerde auto met sperdif die ik laatst getest heb. Want bedenk wel dat deze Renault Laguna Coupé niet sportief afgeveerd staat! Okay de Renault Laguna Coupé is zeker niet comfortabel afgeveerd maar sportief kan ik het ook absoluut niet noemen. In dat licht bezien vind ik de wegligging dan ook eigenlijk te goed voor een Coupé van dit kaliber. Dat kan dan ook alleen maar dankzij het 4Control chassis want geen enkele ander technisch veiligheidssysteem (zoals bv. ESP) kan hiervoor zorgen.

Bak
Schakelen doet de Renault Laguna Coupé ook heel sjiek, het schakelgedrag past perfect bij deze auto. Natuurlijk zat ik mezelf af te vragen hoe de versnellingsbak met korte schakelwegen van de Renault Clio RS het zou doen in deze auto. Maar om heel eerlijk te zijn had ik na vier dagen en ruim 700 km rijden zoiets van laat maar, zo’n versnellingsbak past helemaal niet bij deze auto. Misschien zou het perfect passen bij een RS-versie van deze Renault Laguna Coupé, maar dan praat ik over een straf afgeveerde 300 Pk sterke Renault Laguna Coupé RS die (nog?) niet bestaat. Wie weet komt er nog een dergelijk heftig model op de markt, van mij mag het en dan het liefst vierwielaangedreven mét 4Control chassis. De Laguna Coupé heeft een goed doseerbare koppeling maar die had wat mij betreft wel iets lichter gemogen. Ik constateerde dit na een zuinigheidsrit in de Hyundai i30 1.4i Blue. Na die zuinigheidsrit moest ik de Renault Laguna Coupé terugbrengen en had ik zoiets van “Mh deze koppeling laat zich toch duidelijk zwaarder bedienen als die van de Hyundai.”

Vering
De vering en de grondspeling zorgen ervoor dat ik met deze Renault Laguna Coupé meer kan dan enig andere vergelijkbare Coupé van een ander automerk. Waar je bij andere Coupé’s al vrij snel met de beschermrand onder de bumper een drempel raakt daar heb je daar met deze Coupé absoluut geen last van. Grondspeling zat dus! De vering en demping krijgen van mij een grote pluim, die zijn licht sportief en passen perfect bij het imago en de uitstraling van deze mooie Coupé. Wel denk ik dat na montage van een sportieve veringset deze Renault een echte bochtenkiller wordt. Tja en als ze er af-fabriek dan ook nog een elektronisch sperdif op zouden zetten dan verandert deze Renault Laguna Coupé volgens mij in een gruwelijk animal.

Ontdekkingsreis
Knopjes, knopjes en nog eens knopjes, I love it! Het is erg grappig om te zien hoe iedere fabrikant zijn eigen oplossing bedenkt voor de bediening van de elektronica aan boord. Waar zit het knopje om de cruise-control aan te zetten in hemelsnaam? Aha daar zit ie achter de versnellingspook. Hoe stop ik mijn MP3 CD-Rom in de gleuf? Aha eerst even dát knopje indrukken en de CD-Rom wordt geladen. De audio beviel me prima, maar ja wat wil je ook met een Bose sound system. Ook de NavSat met alle filewaarschuwingen à l minuut in beeld is een welkom stuk elektronica. Verder heeft deze Renault Laguna Coupé uiteraard een handsfree carkit met Bluetooth aan boord en ik had mijn GSM binnen no-time werkend zonder een uitgebreide handleiding. Alles is vanaf het stuur te bedienen dus ook daar dient het gemak de mens. Kortom no worries en geen klachten over de elektronica.

Goede daad
De week voordat ik de Renault Laguna Coupé op ging halen had mijn moeder mij gevraagd of ik een vriendin van haar wilde halen en brengen. Deze vrouw van dik in de 80 wilde nog één keer op bezoek bij een gemeenschappelijke vriendin die volgens de artsen nog maar een paar weken te leven heeft. “Oei!”, dacht ik bij mezelf dat wordt vast geen makkelijke klus om deze oude vrouw (ze loopt met een stok) in de sportieve Renault Laguna Coupé te krijgen. Voor de zekerheid had ik mijn neef dus ook maar meegenomen. Ik had van tevoren wel de zitting in de hoogste stand gezet. Tot mijn zeer grote verbazing was het instappen werkelijk een eitje en het uitstappen idem dito. Mijn moeder van 75 die achterin zat en toch zeer fief is voor haar leeftijd (ze fietst nog bijna dagelijks 15-25 km door weer en wind) had daarentegen wel moeite om weer uit te stappen. Maar ja ze was absoluut niet de enige die week dus dat scheelt dan weer.

Verliefd…
Hoe vaak ik nog eventjes achterom kijk als ik de auto bij mijn huis op de parkeerplaats zet en de brandpoort inloop, is voor mij de maatstaf voor de mate van verliefdheid op een testauto. Bij deze Renault Laguna Coupé keek ik elke keer meerdere keren achterom om van de mooie lijnen van deze auto te genieten. Ik moet dan ook eerlijk toegeven dat ik na een week en meer als 1.200 afgelegde kilometers verliefd ben geworden op deze mooie Reanult. Deze auto deugt, het design, het interieur, het Bose Surround System, het 4Control chassis, deze auto is gewoon Mooi!

Oei wat goed!
Op de laatste avond ben ik de auto nog even gaan wassen, niet normaal wat was ie vies zeg. Maar ja wat wil je ook na ruim 1.200 kilometers door weer en wind, en het was echt bar slecht weer tijdens de testweek. Na het wassen de auto snel even droog gereden op de A44 en er direct weer af om de auto nog even te stofzuigen en klaar is kees. Daarna zou ik nog even mijn zus wegbrengen want die zou kerststukjes gaan maken met de rest van mijn vrouwelijke familie. Ik had haar weggebracht en reed terug naar huis via de oostkant van de rondweg. Precies voor het treinstation ligt een hele mooie bocht. Dit is typisch zo’n bocht waar je het gas er vol op kan zetten middenin de bocht. Ik had nog maar net het gas vol ingetrapt of de Renault Laguna Coupé begon weg te breken. Nou is dat die week wel vaker gebeurd maar direct na het wegbreken naar rechts volgde er een vette zwieper naar links die ik totaal niet verwacht had. In tegenstelling tot wat ik verwacht had corrigeerde de Renault Laguna Coupé het onverwachte uitbreken naar links op perfecte wijze. Ook dat had ik totaal niet verwacht want normaal gesproken kan een gewone voorwielaangedreven auto dat nooit zo mooi uitdimmen. Een mooi eind van de test. Fantastisch!

Mijn kerstwens
zou zijn dat ik naar de Renaultfabriek mag om mijn eigen Renault Laguna Coupé te configureren. Mijn Renault Laguna Coupé zou er als volgt uitzien: kleur wit, AllWheelDrive, volledig uitschakelbaar ESP, elektronisch sperdif, sportieve vering, vleugeldeuren zoals de concept car, Bridgestone Potenza Zero Nero banden, het duurste Bose Surround System en dan heb ik een auto die gruwelijk goed en gruwelijk mooi is voor de prijs waar ik amper een Porsche voor kan kopen.

Veringrapport
[quote Paul Klop]
Vette bak om te zien, maar niet erg praktisch qua zicht in de spiegels. Die valt namelijk een beetje tegen door de grote dode hoek en raamstijl, maar het is niet voor niets een Coupé natuurlijk. De Laguna Coupé heeft een sportief interieur en een fijne zit, niks mis mee! Helaas heb ik er alleen mee kunnen rijden in vochtige omstandigheden, ESP en ABS werken perfect en alles voelt enorm VEILIG aan. Alleen voor het testen vind ik dat de ESP te vroeg ingrijpt, op het randje rijden is er niet meer bij. Vraag is alleen of dat belangrijk is, maar voor mezelf vind ik het een beetje jammer… De auto corrigeert direct bij wegglijden of bij blokkeren van de wielen! De auto rijdt erg soepel en voelt prettig en vertrouwd aan, heerlijke 6-bak trouwens! De vering/demping zijn uitermate prettig moet ik zeggen, een uitgebalanceerde mix tussen comfortabel en (semi)-sportief! Ik zeg: “De ultieme sportieve coole (zeker in het wit!) zakenauto, waar je zeker vette aandacht mee trekt en je zeker niet in hoeft te schamen!!”
[/quote Paul klop]

Specificaties

Jaargang

2009

Carrosserie

coupe

Transmissie

handgeschakeld

Aantal deuren

3 deuren

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

7,8 seconden

Topsnelheid

232km/u

Vermogen

150(205)/5.000 kW (pk)/rpm

Koppel

300/3.000 nm/rpm

Cilinderinhoud

2.0/1.998 liter

Kleppen per cilinder

4

Compressieverhouding

1:9,5

Turbo

Turbo

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,1 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

18-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

11,5 liter/100 km

Snelweg

6,5 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

8,2 liter/100 km

C02 uitstoot

194 gram/km

Energielabel

C

Afmetingen

Lengte

4.643 mm

Breedte

2.082 mm

Hoogte

1.401 mm

Wielbasis

2.693 mm

Spoorbreedte voor

1.547 mm

Spoorbreedte achter

1.542 mm

Massa leeg

1.403 kg

Max. toelaatbare massa

1.923 kg

Laadvermogen

520 kg

Aanhanger geremd

1.500 kg

Aanhanger ongeremd

650 kg

inhoud bagageruimte

423 liter

Bandenmaat

225/45-R18

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand