Peugeot 3008 Premiere 1.6 HTP 2009 – autotest

Deze testauto werd ons aangeboden door Peugeot Nederland N.V.



9,77 maal beter?
Soms komen autofabrikanten zomaar ineens op de proppen met nieuwe typenummers. In het geval van Peugeot zit daar een bijna factor 10 tussen. Van 308 naar 3008 is maal 9,76623376623 (afgerond 9,77). Dit is de eerste Peugeot die ik van die 1000-serie rijd. Op grond van zijn buitenkant stapte ik toch met enige scepsis in. Is deze ietwat lomp uitziende gezinsauto fijn?, goed?, leuk? Tijdens het ophalen zag ik op het formulier dat ik moest ondertekenen 1.6 staan. Slechts een 1.6 liter motor in zo’n grote auto??? Tegenwoordig kun je je maar beter nergens meer over verbazen als autojournalist. Al wegrijdend verbaasde ik me over de kracht maar meer nog over de ongelofelijke elasticiteit van de 1.6 THP liter motor (THP=Turbo High Pressure).

Op de foto heb ik de vermogensgrafieken van het 1.6 VTi (120 Pk/160 Nm) en de 1.6 THP (156 Pk/240 Nm) naast elkaar gezet. Op deze foto kun je zien dat het 1.6 THP motorblok reeds bij lage toeren een dieselachtig koppel heeft, terwijl het 1.6 VTi motorblok pas bij een veel hoger toerental haar maximum koppel bereikt. Deze 1.6 THP motor deugt en ik snap nu ook Vincent’s grote enthousiasme over de Peugeot 308 CC, want die had namelijk exact hetzelfde 1.6 THP motorblok. Maar eerst maar eens rijden want dat kan natuurlijk alsnog tegenvallen, je weet maar nooit. Verkeerde banden en/of kauwgomballenvering kunnen een nieuw model zomaar totaal verruïneren.

[qoute Peugeot]

3008, een vanzelfsprekende naam…
Met een dergelijke plaats op de markt is het niet meer dan vanzelfsprekend dat het T84 project de naam “3008” krijgt. 3 geeft aan dat de auto tot het compacte middengamma van Peugeot behoort. 00 de dubbele nul staat voor een duidelijk andere en originele auto die een aanvulling vormt op het “klassieke” Peugeot-gamma. 8 geeft de generatie aan binnen het huidige gamma.

1,6 l THP 110 kW (150 pk) met handgeschakelde 6-bak
De 1,6 l THP motor (THP staat voor “Turbo High Pressure”) met een cilinderinhoud van 1598 cm3 geeft de 3008 een enorme souplesse dankzij een maximum koppel van maar liefst 240 Nm dat vanaf 1400 omw/min beschikbaar is. Dat zorgt bij lage motortoerentallen voor een levendig karakter en een maximum vermogen van 110 kW bij 5800 omw/min. De speciale “Twin-Scroll” turbo zorgt voor een maximale laaddruk en dankzij de directe benzine-inspuiting kan precies de juiste mengselsamenstelling worden verkregen voor een volledige verbranding en een maximaal motorrendement. Daardoor biedt deze motor het ideale compromis tussen prestaties en verbruik. In het najaar verschijnt een versie van deze motor die voldoet aan de Euro 5-normen.

[/quote Peugeot]

Twin-Scroll turbo
Hier voor alle techneuten even een simpele uitleg over de Twin-Scroll turbo. Dit is namelijk een heel apart soort turbo die nog niet eerder is toegepast op motoren met zo’n kleine cilinderinhoud. Bij een Twin Scroll-turbo is het slakkenhuis van het turbinewiel in tweeën verdeeld. Zo kunnen de uitlaatgas pulsaties van tegenovergesteld werkende cilinders gescheiden worden, zodat er uiteindelijk meer energie overblijft voor de turbo. Bij een 4-cilinder zoals deze 1.6 THP motor worden de uitlaatgassen van cilinder 1 en 4 gescheiden van de uitlaatgassen van cilinder 2 en 3. Want wanneer zuigers van cilinder 2 en 3 naar boven bewegen dan bewegen de zuigers van cilinder 1 en 4 naar beneden. De Twin-Scroll techniek wil zeggen dat de turbo een klein- en een groot schoepenrad heeft. In de beginfase werkt het kleine schoepenrad, dit zorgt ervoor dat de turbo snel op toeren kan komen en snel kan reageren. Wanneer de turbo eenmaal draait en er meer vermogen geleverd moet worden, neemt het groten schoepenrad het over. Hierdoor reageert de motor heel direct op het gas, al vanaf 1.000 toeren wordt de laaddruk opgebouwd en van een turbogat is dan ook geen sprake meer. Uiteraard is ook de software van het motormanagement hierop aangepast dat er mede toe bijdraagt dat deze 1.6 THP motor uitermate direct op elke beweging van het gaspedaal reageert. Het toerental van de turbine kan overigens oplopen tot wel 220.000 toeren per minuut!

Ff naar de concurrent
Direct na het ophalen van de Peugeot 3008 in Breukelen moest ik meteen weer vanuit Leiden naar Leusden-Zuid of beter gezegd Pon-stad. Theo kon de Seat Leon 1.8 TSI niet terugbrengen en dus moest ik dat even samen met een andere redacteur doen. Op naar de concurrent dus via de snelweg. Saai maar efficiënt om toch de nodige dingen over een auto te weten te komen. Ik heb alleen de weg terug gereden vanaf Pon zodat een andere redacteur ook even in de Peugeot 3008 kon rijden. Ik ben namelijk altijd erg benieuwd naar de mening van anderen. Gelukkig was die andere redacteur het roerend met mij eens dat het 1.6 HTP motorblok inderdaad het grote pluspunt van deze auto is samen met het dashboard. Op de terugweg hebben we niet de logische meest logische route via de A27 genomen maar zijn binnendoor naar de A12 gereden. Een erg mooie landschappelijke route met een paar mooie bochten die ik lang niet meer gereden had. Omdat het rustig was heb ik onderweg had ik de uitermate simpel bedienbare cruise-control aangezet en op 80 km/u vast gezet. Het is dan de kunst om te proberen constant die 80 km/u aan te houden, ook in de bochten. Heel even dacht ik: “Shit dat gaan we niet redden” in een mooie rechterbocht meteen gevolgd door een hele mooie linkerbocht, maar de Peugeot stuurde er heel netjes sportief in de veren hangend doorheen. Met de cruise-control aan dus wel te verstaan.

Eenmaal bij de A12 kon ik de acceleratie eens goed testen. Het viel mij ook toen weer op dat het gros van de automobilisten totaal vergeten schijnt te zijn hoe ze in moeten voegen. Op driekwart van de oprit rijden ze vaak pas 60 km/u waar ze allang 90-100 km/u zouden moeten rijden. Mij is tijdens de rijlessen altijd geleerd om vaart te maken aan het begin van de oprit, zodat je aan het eind van de oprit dezelfde dan wel een net iets hogere snelheid hebt als het verkeer op de snelweg. Gelukkig gingen de twee auto’s waarvan ik al had gezien dat hun bestuurders zaten te slapen voor het stoplicht rechtdoor. Eenmaal op de oprit trapte ik het gaspedaal op de bodem waarna de 3008 lekker fel accelereerde. Ook hier merkte ik weer goed hoe fantastisch het 1.6 THP motorblok zijn werk doet. Het meest opmerkelijke vind ik nog dat dit motorblok zo ontzettend stil is. Het is lang geleden dat ik in een auto met een benzinemotor van deze prijsklasse heb gereden die zo stil is. Alweer een heel dik compliment dus!

Uitglijder
Afgaande op de goede wegligging en het dito weggedrag had ik totaal niet verwacht dat me dìt zou overkomen. Wat? Na mijn weekenddienst op de IVF-kliniek reed ik heerlijk relaxed richting huis. Paar mooie rotondes, mooie bochten, nat asfalt, opdrogend asfalt en droog asfalt. En uiteindelijk een mooi groen stoplicht dat ik nog net even wilde halen. Nou ja net? Ruim eigenlijk maar dat doet er niet toe. Het gaat er meer om wat er gebeurde in de bocht na het groene stoplicht. Middenin de bocht gleed de 3008 heel mooi en gecontroleerd netjes over vier wielen weg (iets wat me wel vaker overkomt met een testauto) alleen gebeurde dit net op een nogal rotpunt. Ik zag de automobilisten rechts van mij die voor rood stonden te wachten al verschrikt naar mij kijken. Heel even ging ik van het gas af en trapte de rem direct vol in het ABS tegelijkertijd terugschakelend naar de tweede versnelling. Daarna reed ik zonder blikken of blozen door alsof ik een volleerd slipinstructeur was.

Nou moet ik zeggen dat ik heel erg goed les heb gehad van Leo Krippendorf (ex-directeur Slotemakers anti-slipschool) maar dit soort dingen valt bijna niet te trainen. Hier komt het vooral op snelle reflexen aan en die train ik eigenlijk toch vooral als ik motor rijd. Op de motor moet ik vaak nog tien keer sneller reageren als in de auto dus in dat opzicht is motorrijden een perfecte training voor mijn reflexen. Laatst zei Autotesten.nl-redacteur Vincent van Eijk nog tegen mij dat hij sinds hij motor is gaan rijden een veel betere automobilist is geworden: “Ik kijk veel verder vooruit, anticipeer veel beter en vooral mijn rijvaardigheid is met grote sprongen vooruit gegaan.” Na mijn uitglijder ben ik thuis uiteraard even gaan kijken wat voor type banden er om de velgen liggen. Het bleken Michelin Latitude Tourbanden te zijn. Precies het type banden wat ik verwacht had met de opmerking dat ik deze tourbanden uitstekend vind, want door het gecontroleerde glijgedrag bleef de auto netjes in balans en gleed niet ongecontroleerd weg.

[quote Peugeot]

Banden: drie verschillende typen
16-inch Michelin Latitude Tour HP: Deze ‘Mud&Snow’-banden (215/60-R16) horen bij de optie Grip Control. Door zijn veelzijdige eigenschappen is deze band geschikt voor alle soorten terrein, waardoor de antislipregeling in alle standen optimaal zijn werk kan doen. De band maakt gebruik van een speciale Michelin-techniek die werkt met nieuwe StabiliGrip-lamellen. Deze blokkeren zichzelf als het ware om een stabiele wegligging te garanderen (die StabiliGrip-lamellen werken dus echt!, red.). Zo is de Michelin Latitude Tour HP mede bepalend voor de rijeigenschappen van de auto, onder alle gebruiksomstandigheden. Het comfort van de passagiers komt daarbij nooit in het gedrang.

[/quote Peugeot]

Maak plaats, maak plaats, maak plaats
Wij hadden inderdaad ongelofelijke haast want mijn neefje had zo’n groot gat in zijn hand opgelopen (er lagen thuis al drie volledig bebloede theedoeken in de wasmand) tijdens een hockeywedstrijd dat hij asap naar de SEH (=Spoed Eisende Hulp) moest. Mijn zus had de huisartsenpost op het LUMC al van tevoren gebeld dat scheelt alvast weer ergerlijk lang wachten. Afijn meteen nadat mijn neefje in de auto was gesprongen ging het gas erop richting het LUMC. Direct na een overzichtelijke bocht de wijk uit wilde ik een wel heel erg sloom rijdende Opel Corsa inhalen, er was ruimte genoeg en totaan de kruising had ik nog ruim 100 meter te gaan. De bestuurder van de Opel Corsa vond het echter nodig ineens op de andere weghelft te rijden en mij zodoende de weg te blokkeren. Fout, grote fout want dat soort gedrag ben ik totaal niet van gediend. Maar ik had totaal geen tijd om het bestuurdertje, dat zo te zien net zijn puisten kwijt was, te woord te staan over zijn asociale gedrag. Honderd meter verder deed ik dus net of ik rechts voor sorteerde en ging daarna alsnog naar links zodat ik zeer irritante mannetje achter me kon laten.

Dat werkte blijkbaar als een rode lap op een stier want het mannetje gaf ineens gas, maar ja met een oud type Corsa met 50 Pk ben je uiteraard geen partij voor een Peugeot 3008 met 156 Pk. We waren ‘m dan ook zo kwijt, al helemaal omdat de eerstvolgende twee stoplichten allebei op groen stonden. Ik zag hem in mijn achteruitkijkspiegel nog wel iets proberen, maar de manier waarop ik de rotonde overvloog ontnam hem waarschijnlijk alle hoop mij ooit nog in te halen. Blijkbaar nam ik de rotonde nogal spectaculair – dat mag als je voor ambulance moet spelen – want op het fietspad stond een voetganger ons met open mond na te kijken, een erg grappig gezicht. Als hulp-ambulance is deze 3008 dus een uitstekende keuze want je kan echt alles met deze auto. Dit soort gebeurtenissen is nou exact de reden dat ik elke testauto op de grens rijd en er overheen met het ESP zowel aan als uit. Het kan zomaar gebeuren dat je bijvoorbeeld met je kind supersnel naar de SEH moet (of zoals ik vorig jaar met mijn zwager die een acuut hartprobleem had) en dan is het heel erg handig om te weten hoe je auto reageert in het grensbereik, want anders beland je zelf ook op de SEH maar dan in een echte ambulance.

Fantastische fotoshoot
Net die ene dag dat het mooi weer was, dus met een strak blauwe lucht en een heerlijk zonnetje, waren ik en Theo allebei vrij. Tijd dus voor een mooie fotoshoot (met een zonnetje worden de foto’s altijd veel mooier) maar voor Theo ook meteen even een moment om te voelen hoe het 1.6 THP-motorblok presteert. Exact hetzelfde motorblok wordt namelijk ook door Citroën gebruikt in haar modellen. Theo had namelijk vlak voor deze Peugeot 3008 de Citroën C5 Tourer getest en was totaal niet tevreden over het 2.0 liter motorblok. Ik heb zelf ook even in de Citroën C5 Tourer gereden en moet eerlijk zeggen dat Theo gelijk heeft. Het 1.6 THP motorblok is veel potenter, maar vooral ook onderin veel sterker, en dat merk je heel erg goed tijdens het rijden. Om zijn testverslag dus de juiste draai te geven had ik al tegen Theo gezegd dat hij hoe dan ook met deze erg fijne Peugeot 3008 moest rijden. Na de fotoshoot was Theo helemaal om en zei tegen mij: “Dat hij alle lezers aan zou raden de Citroën C5 Tourer met dit erg fijne en potente 1.6 THP motorblok te kopen.”

Hoe uitstekend de elasticiteit van dit 1.6 THP motorblok wel niet is heb ik op de terugweg even uitgetest. Ik heb op de N11 met 100 km/u in de vierde versnelling het gaspedaal in één keer helemaal op de bodem getrapt, en vervolgens heb ik hetzelfde gedaan in de vijfde en de zesde versnelling. Ik stond er echt versteld van hoe hard de Peugeot er in de drie hoogste versnellingen vandoor gaat. De elasticiteit voelt gewoon dieselachtig aan en dat is echt een heel groot compliment aan de PSA Group (=Peugeot + Citroën). Als ik heel eerlijk ben is dit fijne motorblok één van de belangrijkste onderdelen die ervoor zorgen dat de Peugeot 3008 erg goed uit de test komt. Samen met het mooie dashboard dan want ook dat vind ik erg mooi en functioneel. De bediening is volkomen intuïtief en dat is knap als je dat weet te bereiken als ontwerper.

Space!
Als er één ding opvalt dan is het wel de ruimte in deze crossover. Zowel de bestuurder als alle passagiers zitten heerlijk ruim en ook de grote multifunctionele bagageruimte (zie foto) achterin springt direct in het oog. Tijdens een uitstapje met mijn moeder, mijn zus en haar kinderen was ik in de gelegenheid om te testen hoe een vol geladen 3008 rijdt. Ondanks de paar honderd extra kilo’s merkte ik daar niets van met accelereren. De 3008 accelereert ook vol geladen nog net zo makkelijk en ook de tussenacceleraties zijn er niet minder om. Gooi er naast de hele familie ook nog een stapel koffers in en je hebt een prima vakantie-auto. En wie denkt dat je voor een sleurhut een grote motor nodig hebt (2.0 liter of meer) moet deze Peugeot 3008 maar eens proberen. Het zou me niets verbazen als je met deze 3008 met gemak twee sleurhutten kan trekken. Groot voordeel bij het erachter hangen van een sleurhut is de Grip Control die ervoor zorgt dat je ook op nat gras of een onverharde weg zonder problemen weg kunt rijden. Erg handig en dat is iets wat toch wel uniek is voor een auto in deze prijsklasse.

Grip Control
Gewoon, sneeuw, modder en zand of het ESP uit dat zijn de mogelijkheden die de knop van de Grip Control allemaal biedt. Samen met de “modder en sneeuw”-banden zorgt dit voor optimale grip onder een breed scala van omstandigheden valt er te lezen in de folder. Helaas heeft het niet gesneeuwd tijdens de testweek dus die stand heb ik niet uit kunnen testen. Wel voelde ik op rotondes dat de auto anders reageert als het ESP aanslaat bij extreem bochtengedrag. De Modder-stand had ik uit kunnen testen om de hoek bij de Peugeot-importeur (daar zijn ze heel lang met de verbreding van de A2 bezig) maar aangezien ik de auto net gewassen, gestofzuigd en afgetankt heb ik dat maar niet gedaan.

De Zand-stand heb ik wel uitgetest en dat werkt inderdaad perfect, ik reed zonder enig probleem weg waar ik in de gewone stand meer moeite had om netjes weg te rijden. Het ESP uit heb ik uiteraard ook nog even getest maar van echt testen was geen sprake. Uit veiligheidsoverwegingen springt het ESP weer uit zichzelf aan vanaf 50 km/u, dus daardoor kon ik maar heel kort met het ESP uit rijden. Ondanks dat het maar kort was ging ook dat goed, de Peugeot bleef ook met het ESP uit goed bestuurbaar en gleed niet met extreem onderstuur onbestuurbaar over het asfalt.

[quote Peugeot]

Grip Control: een systeem dat zorgt voor optimale grip
Het doel van het systeem is om de aandrijving van de twee voorwielen te optimaliseren door middel van een geavanceerde antislipregeling (ontwikkeld in samenwerking met Bosch en gepatenteerd) die deel uitmaakt van de ESP-computer. De bestuurder heeft vijf standen tot zijn beschikking die bediend kunnen worden via een schakelaar op de middenconsole.

De vijf standen zijn:

– De Normaal-stand, waarbij ESP is ingesteld op een lage doorslipkans op basis van verschillende soorten wegdek waar een bestuurder doorgaans mee te maken krijgt.

– De Sneeuw-stand past zich aan aan de grip die beide voorwielen hebben tijdens het wegrijden.

Bij het optrekken zorgt het systeem voor een betere grip om afhankelijk van het wegdek zo goed mogelijk weg te kunnen rijden. Bij een snelheid van meer dan 50 km/u schakelt het systeem weer over in de Normaal-stand.

– In de Terrein-stand (modder, onverharde wegen, nat gras…) mag het wiel met de minste grip doorslippen om zo de modder aan de kant te duwen en weer grip te krijgen. Tegelijkertijd krijgt het wiel met de meeste grip een zo groot mogelijk koppel doorgegeven. De koppelverhouding tussen de voorwielen kan tot 100 procent gaan, wat veel meer is dan bij een “limited-slip”-differentieel. Tijdens het optrekken zorgt het systeem voor een optimale grip om de bestuurder zoveel mogelijk controle te geven. Deze stand blijft geactiveerd tot een snelheid van 80 km/u.

– In de Zand-stand kunnen de twee aangedreven wielen gelijktijdig nog enigszins doorslippen om de auto vooruit te laten komen en worden de risico’s om in het zand vast te lopen beperkt. Ook in dit geval is het effect van deze stand groter dan dat van het “limited-slip”-differentieel.
Vanuit deze stand wordt bij een snelheid hoger dan 120 km/uur automatisch weer in de Normaal-stand geschakeld.

– In de ESP Off-stand kunnen het ESP en de Grip Control tot een snelheid van 50 km/u worden uitgeschakeld om de bestuurder volledig vrij spel te bieden. Boven deze snelheid schakelt het systeem weer automatisch in de normale ESP-stand.
Bij de Grip Control horen Michelin Latitude Tour HP “Mud&Snow”-banden in de maat van 215/60 R16.

[/quote Peugeot]

Vering
De vering is gezien de doelgroep logischerwijs comfortabel, maar met wat aanpassing van de uitgaande demping gaat de vering van deze auto er een heel stuk op vooruit. Natuurlijk blijft het een lastig verhaal want als je een auto zoals deze ontwerpt dan is dat voor een breed publiek zodat je wel compromissen moet sluiten. Van mij persoonlijk zouden er bijvoorbeeld ook iets sterkere veren op mogen. De auto zou dan minder snel last hebben van onderstuur want zoals je op de foto kan zien hangt de 3008 behoorlijk in de veren bij snel genomen bochten. Helaas heb ik onze veringspecialist Paul Klop niet kunnen laten rijden, maar ik heb het er wel met hem over gehad toen ik bij hem langs reed met de Renault Laguna Coupé. Paul zei toen tegen mij dat bijna geen enkele auto ingaande demping heeft itt. schokbrekers van motoren. De klappen die een schokbreker krijgt als je over een drempel rijdt worden dus opgevangen door de veer. Als een schokbreker dan teveel uitgaande demping heeft en ook nog eens een te slappe veer komt het wiel te langzaam terug op het wegdek en val je als het ware na de drempel op de weg en dat veroorzaakt dus die harde bonk. Stel dat je een sportieve veringset op deze Peugeot zou monteren en vier 18-inch velgen met Bridgestone Potenza Zero Nero’s erom heen dan heb je een regelrecht GezinsScheurIJzer. En dat voor relatief weinig geld.

Aan de andere kant moet ik eigenlijk ook niet zeuren want als ik zie hoe ik tijdens de testweek helemaal op de grens door een aantal mooie bochten ben gereden dan… is dat verbazingwekkend goed voor een auto met dergelijke comfortabele vering en niet bepaald be-Grip-volle “Modder&Sneeuw”-banden om de velgen. Pas later las ik in de persinfo over het Dynamic Rolling Control wat hier dus voor verantwoordelijk moet zijn geweest: “Een systeem dat zorgt voor optimale stabiliteit. Bij dit bijzondere systeem staan de beide achterste dempers via een centrale module boven de achtertraverse met elkaar in verbinding. Deze module werkt als een derde schokdemper en bestaat uit een zuiger en een compensatiekamer. Het geheel staat onder een druk van 20 bar. In bochten en bij plotselinge uitwijkmanoeuvres kan de vloeistof van de ene naar de andere schokdemper stromen (de zuiger in de module verschuift niet). Zo kan de dempingskarakteristiek aangepast worden en wordt het overhellen van de auto tegengegaan. De auto blijft perfect onder controle. Op een rechte weg werken de achterdempers op de klassieke wijze. De vrije zuiger kan onder druk van de vloeistof bewegen en zorgt voor een optimale dempingskarakteristiek en een maximaal comfort van de inzittenden. Dynamic Rolling Control verhoogt op die manier het rijplezier terwijl de auto onverminderd comfortabel blijft in het dagelijks gebruik.”

Meningen
De Peugeot 3008 roept overduidelijk bijna 10 keer (9,76) meer reacties op als een Peugeot 308. Toen ik bij Bas van Autobeklederij v/d Werf langs reed zei hij tegen mij: “Wat voor badkuip op vier banden heb jij nou weer bij je?” “Kan wel zijn maar deze auto heeft een heerlijk motorblok en stuurt ook nog eens uitstekend”, kaatste ik terug. De één vind ‘m spuuglelijk en de ander vind hem mooi en weer een ander lekker anders. De Peugeot 3008 is een auto die je niet zomaar over het hoofd kan zien in het dagelijkse verkeer dat is mij wel heel erg duidelijk geworden tijdens de testweek. Zelf vind ik deze Peugeot 3008 wél mooi maar dan wel in de juiste kleur. Toen ik ‘m terugbracht stond er in de showroom een witte 3008 en die vind ik dus echt stukken mooier als de kleur die ik meehad. Bij een witte 3008 komen de lijnen van het design naar mijn mening veel beter tot hun recht.

Ik langdradig?
Wie denkt dat ik in mijn testverslagen soms langdradig ben moet de persinfo van Peugeot over de 3008 maar eens doorlezen. Ruim 42 pagina’s!, dus als je dan bedenkt dat ik mijn testverslag in een paar pagina’s heb weten te persen… Dat is ook de reden dat ik in dit testverslag eens wat ruimer heb geciteerd uit de persinformatie om te laten zien hoe ontzettend veel er te weten/lezen valt over slechts één model.

Specificaties

Jaargang

2009

Carrosserie

crossover

Transmissie

handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

9,8 seconden

Topsnelheid

202km/u

Vermogen

115(156)/6.000 kW (pk)/rpm

Koppel

240/1.400 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.6/1.598 liter

Kleppen per cilinder

4

Compressieverhouding

1:11

Turbo

Twin-Scroll turbo

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,99 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

16-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

9,9 liter/100 km

Snelweg

5,6 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

7,1 liter/100 km

C02 uitstoot

167 gram/km

Energielabel

B

Afmetingen

Lengte

4.365 mm

Breedte

1.837 mm

Hoogte

1.639 mm

Wielbasis

2.613 mm

Spoorbreedte voor

1.532 mm

Spoorbreedte achter

1.527 mm

Massa leeg

1.434 kg

Max. toelaatbare massa

2.020 kg

Aanhanger geremd

1.500 kg

Aanhanger ongeremd

500 kg

inhoud bagageruimte

432 liter

Bandenmaat

215/60-R16

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand

Getagd met ,