Renault Laguna Estate GT 2.0 16V T 170 Automaat 2011 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Renault Nederland N.V.



TotalControl
Station+
Van tevoren had ik het idee in een doodgewone Renault Laguna stationwagon te stappen. Nadat ik de sleutels in ontvangst had genomen en de kleur zag, vervolgens de twee uitlaten en kort daarna de fraaie met alcantara beklede bestuurdersstoel (de andere stoelen zijn overigens ook net zo mooi) wist ik dat ik niet in een gewone Laguna station plaats zou nemen. Na het omdraaien van de contactsleutel zag ik op het display ook nog even het 4Control-logo verschijnen, en toen wist ik dat ik een wel héél erg leuke week tegemoet kon zien. Ik heb namelijk een paar jaar geleden de Renault Laguna Coupé 4Control getest en dat is mij toen erg goed bevallen. Ik wist toen niet dat er 4Control op die Laguna Coupé zat maar in de regen voelde ik in de bochten dat er iets vreemds aan de hand was. De wegligging was zo absurd goed voor een voorwielaangedreven auto dat ik toen de brochure maar eens ben gaan lezen. De 4Control vierwielbesturing-systeem verklaarde alles en ik was nu dan ook zeer benieuwd hoe deze langere, grotere en zwaardere Laguna stationwagon zou rijden. Gelukkig heeft Renault de vering/demping van deze Renault Laguna Estate GT Automaat met 4Control niet standaard gelaten. Na een kort stuk rijden voelde ik op de eerste oneffenheden in het asfalt al dat de vering/demping lekker sportief is maar niet extreem sportief. Renault heeft de vering/demping toch nog enige mate van comfort meegegeven, precies genoeg om niet constant door de auto heen te stuiteren. Nou hebben ze bij Renault de laatste jaren sowieso een hele goede naam opgebouwd wat betreft vering/demping. Neem bijvoorbeeld de Renault Wind, dat lijkt een kleine simpele geinige cabrio coupé. De vering/demping en de balans van deze kleine cabrio coupé zijn echter zo ongelofelijk goed dat zelfs de meest luxe modellen van bijvoorbeeld Audi/BMW/Jaguar daar niet aan kunnen tippen. Het gekke is echter dat de Renault Wind van niemand die waardering krijgt.

170 Pk Automaat
De discussie handgeschakeld/automaat boeit mij eerlijk gezegd niet zo. De enige reden dat ik een automaat fijn vind komt omdat ik nou eenmaal in de Randstad woon en met zijn vele stoplichten is een automaat, als het er op aankomt, dan net wat fijner rijden. De 6-traps automaat op deze Laguna Estate schakelt heerlijk snel en schokvrij over, wat dat betreft heb ik daar geen klachten over. Toch had ik ‘m best een keer met een handgeschakelde versnellingsbak willen rijden maar die is er niet! Alleen de 2-liter dieselversie is met een handgeschakelde 6-versnellingsbak verkrijgbaar. Ik had dat liever precies andersom gezien, juist de combinatie diesel-automaat is altijd erg fijn. De maar 170 Pk vielen mij erg mee, de Laguna komt er zeker niet tekort aan alleen had de gasreactie wel iets alerter gemogen. In de sportstand (=schakelpook naar links klappen) reageert de Laguna Estate wel alerter op het gas, maar ik ben niet iemand die constant in de sportstand gaat rijden vanwege het permanent hogere toerental. In de normale stand overkwam het me meer dan eens dat ik het gaspedaal dieper intrapte en er even helemaal niets gebeurde. Een prima klusje voor een tuner – bijvoorbeeld Vtune in Huizen – om dit te verhelpen, want die krijgt dit er in een handomdraai uit. Na het aftikken van een paar honderd euro krijg je dan een auto terug die je totaal niet meer herkent, met extra Pk’s en koppel (vermogen: 170->200 Pk/koppel: 250->300 Nm). De automatische versnellingsbak is me dus prima bevallen alleen de afstelling (lees: gasreactie) van de 170 Pk 4-in-lijn kan absoluut beter. Het verbaast mij overigens wel dat nogal wat autojournalisten kritiek hebben op de gasreactie van deze Renault Laguna Estate, maar niet met een oplossing komen voor de lezer. De oplossing is namelijk even simpel als goedkoop maar daarvoor moet je wel even Googelen!

Pieperdepieperdepieperdepieppieppiep
Omdat ik eindelijk wel weer eens een keer actiefoto’s van mezelf in een testauto wilde hebben, had ik gevraagd of Mick mij dinsdagavond wilde fotograferen. Omdat we al een tijdje geen actiefoto’s hadden gemaakt in de S-bocht direct naast de N11 bij Bodegraven, besloten we daar naartoe te rijden. Direct toen ik voor de eerste keer de S-bocht van boven naar beneden reed piepten de banden al een beetje. En dat terwijl ik nog niet eens warm was gedraaid, want dan gaan de 18-inch Bridgestone Potenza’s alleen nog maar beter plakken. Beneden aangekomen keerde ik en reed weer naar boven, gewoon lekker ouderwets het gaspedaal op de bodem trappen met als resultaat gillende banden, héérlijk. Wegbreken? Het is echt ongelofelijk zo mooi als deze Renault Laguna Estate op zijn lijn blijft. Bij de test van de Renault Laguna Coupé (ook met 4Control) staat een filmpje waarin deze auto het in een uitwijkmanoeuvre opneemt tegen een Porsche Boxster. Het leuke is echter dat deze stationwagon nog beter is dan de coupé! Door het 4Control-systeem voelt deze Renault Laguna Estate aan alsof-ie vierwielaangedreven is. Gelukkig moest ik een keer of tien op en neer rijden en elke keer probeerde ik net wat sneller door de bocht te gaan dan de keer daarvoor. Op een gegeven stopte ik maar met pushen want zelfs toen ik tot het uiterste ging, begon de Renault Laguna Estate hooguit lichtjes te glijden maar ook niet meer dan dat. De wegligging van deze Renault Laguna Estate is werkelijk absurd goed. Door de goede vering/demping, het goede onderstel met 4Control en het directe stuurgevoel kon ik tot op de millimeter precies voelen wat de auto zou gaan doen. Waar ik bij een andere testauto soms bang ben dat er iets onverwachts zou kunnen gebeuren in het grensbereik daar had ik dat bij deze Renault Laguna Estate absoluut niet! Zelfs niet als ik het onderstel bij het heel hard aanremmen voor een bocht onder me voelde zoeken. Probleem hiervan is dat je steeds weer, en meer!, de grens op gaat zoeken van wat deze auto kan. De remmen zijn trouwens zeker niet verkeerd, maar van mij hadden er nog betere remmen op gemogen. Gewoon omdat deze Renault Laguna Estate GT uitnodigt tot heel laat en hard remmen.

Alle hoeken van de asfaltwoestijn
De uitspraak “Ik laat je alle hoeken van de kamer zien!” is uitermate van toepassing op deze Renault Laguna Estate maar alleen mag je kamer dan vervangen door asfaltwoestijn. Alle dagen dat ik naar werk ben gereden was een waar feestje, elke ochtend an avond heb ik heel erg netjes gereden behalve in de bochten en op rotondes! Het allerleukste aan deze auto is om ‘m heel hard een haakse bocht in te hoeken. Vanwege de meesturende achterwielen gaat dat heel erg makkelijk, ondanks de niet geringe lengte van deze stationwagon. Omdat het heel erg makkelijk gaat probeerde ik steeds vaker om niet te remmen (ik schakelde dan wel handmatig terug zodat ik kon afremmen op de motor) en dus met een zo hoog mogelijke snelheid een bocht in te hoeken. Uiteraard heb ik met deze auto de hele bollenstreek rond gereden om door al mijn favoriete bochten heen te jakkeren. Wat ik wel gek vond is dat waar ik de banden van de Renault Laguna Estate in de S-bocht bij Bodegraven voor mijn gevoel toch redelijk makkelijk aan het piepen kreeg er bijvoorbeeld in de oprit bij ‘t Heen niets gebeurde. En om nou te zeggen dat ik nou minder hard door die opritbocht heen reed. Maar ach piepende banden zeggen ook niet alles, mooi en strak door een bocht heen rijden is ook kicken. Eigenlijk is het best een rare auto deze Renault Laguna Estate. Waar andere automerken snelle stationwagons hebben met soms brute Pk’s daar moet deze Renault het vooral van zijn zeer speciale onderstel met vierwielbesturing hebben. Ik weet amper een mooiste moment verzinnen van deze testweek, of het moet de koeienrotonde zijn bij Leiderdorp. Maar om heel eerlijk te zijn was dat eerder een leuk moment of beter gezegd leuke momenten. Omdat de wegligging zo ontzettend goed is kun je nog harder/mooier/strakker rechtdoor over deze rotonde heen dan met een normale voorwielaangedreven stationwagon. Het was dan ook elke keer weer erg vermakelijk om te zien dat een auto die bij het oprijden van de rotonde nog vlak achter me zat, na de rotonde in een ‘split second’ zomaar een dikke 50-75 meter achter lag. Zoveel scheelt het dus of je de rotonderand meepakt dan wel netjes het rondje over het asfalt rijdt. En dat ging elke dag weer zo en elke dag weer had ik hele dikke pret.

Interieur en ruimte
Zoals ik in de eerste alinea al schreef is het eerste aanzicht na het openen van het portier al heerlijk. De met alcantara en leder beklede stoelen zien er niet alleen fraai uit ze zitten ook heerlijk, ook tijdens langere ritten kreeg ik geen pijn in mijn kont. De zitruimte voorin is prima, maar omdat ik tijdens de testweek geen passagiers in de auto heb gehad ben ik tijdens de fotoshoots zelf maar even achterin gaan zitten. De zitruimte is voldoende om goed te zitten maar ruim kan ik het niet noemen. De bagageruimte daarentegen is wel weer ruim voldoende, de op één na grootste Samsonite kofferset ging er op twee middelgrote koffers na helemaal in. De audio is goed maar dat had ik ook niet anders verwacht gezien de Bose geluidsinstallatie. In dat opzicht is het wel jammer dat ik mijn USB-stick met MP3-songs soms opnieuw moest activeren na het opnieuw starten van de auto. Eenmaal geactiveerd verwacht ik gewoon dat ik dat niet steeds opnieuw hoef te doen. Verder vind ik de scroll-lijst om naar een bepaald liedje te gaan erg onhandig. De afwerking van het dashboard is verder erg netjes net als de rest van het interieur.

Rare test
Eigenlijk was het een rare testweek met deze Renault Laguna Estate GT. Normaal gesproken heb ik na 2-3 dagen rijden al een A4-tje vol getypt maar na ruim 5 dagen had ik amper iets op mijn Macbook staan, alleen een renault_laguna_estate_gt_2.0_16v_t_170.txt document met een paar regels tekst. Dat is vooral vreemd omdat ik elke dag met veel plezier in deze Renault Laguna Estate GT stapte. Maar misschien komt het wel omdat alles zo ontzettend ‘smooth’ ging zoals de Engelsen dat zo mooi zeggen. Soms heb ik dat wel eens dan stap ik elke dag naar werk in de auto, en weet ik na een paar dagen niet eens meer waar ik geweest ben en wat ik allemaal beleefd heb etc. Dat komt ervan als je regelmatig weekenddiensten moet draaien, en daardoor doordeweeks extra vrij bent. Ik raak dan mijn gevoel voor tijd kwijt en ik weet dan vaak niet meer wat voor dag het is als ik wakker word. Soms is dat best wel lekker want dan word ik wakker met de gedachte dat ik naar werk moet en dan blijk ik die dag vrij te zijn. En als dan ook nog eens blijkt dat ik niet alleen vrij ben maar ook een leuke testauto voor de deur hebt staan, dan ben ik dubbel zo blij! Maar eigenlijk was het best een lekkere testweek met deze Renault Laguna Estate GT. Behalve de af en toe wat minder goede gasreactie, en het feit dat ik mijn USB-stick opnieuw moest activeren heb ik geen serieuze klachten over deze auto.

Specificaties

Jaargang

2011

Carrosserie

stationwagon

Transmissie

automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

9,4 seconden

Topsnelheid

215km/u

Vermogen

125(170)/5.000 kW (pk)/rpm

Koppel

270/3.250 nm/rpm

Cilinderinhoud

2.0/1.998 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

11,40 meter

Overig

Type bekleding

Alcantara + leder

Velgen

18-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

12,6 liter/100 km

Snelweg

6,5 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

8,7 liter/100 km

C02 uitstoot

201 gram/km

Energielabel

D

Afmetingen

Lengte

4.803 mm

Breedte

2.060 mm

Hoogte

1.445 mm

Wielbasis

2.756 mm

Spoorbreedte voor

1.557 mm

Spoorbreedte achter

1.512 mm

Massa leeg

1.386 kg

Max. toelaatbare massa

1.995 kg

Aanhanger geremd

1.300 kg

Aanhanger ongeremd

650 kg

inhoud bagageruimte

508 liter

Bandenmaat

225/45-R18

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand