Renault Mégane Bose Energy TCe 160 GPF 2019 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Renault Nederland N.V.



Ik mis iets!

Samenvatting
Soms kun je je als autojournalist behoorlijk vergissen, want ja ook ik maak me schuldig aan vooringenomenheid. De Renault Mégane is natuurlijk al behoorlijk lang op de markt en dan denk je dat je in een auto stapt die je nu toch echt wel kent. Nou dat pakte toch iets anders uit dan ik gedacht had. Door de spiksplinternieuwe nieuwe motor en het nieuwe maar nog steeds herkenbare Mégane-jasje bleek de vernieuwde Renault Mégane een heerlijke auto te zijn. Eigenlijk vond ik alles fijn aan deze auto, het lekkere stuurgevoel, de stoelen, de nieuwe krachtige 1.3-liter motor, de vering/demping, de soepel schakelende 6-versnellingsbak, de mooi aangrijpende koppeling, ik had dat dus totaal niet verwacht. Wat ik ook steeds meer ga waarderen aan Renault is het R-Link systeem, het geeft de Renault’s die ermee uitgerust zijn namelijk een veel rustieker gevoel dan de meeste andere auto’s. Niet overal ladingen knopjes van allemaal overbodige elektronica maar gewoon een klik-en-swipe scherm dat ik steeds meer ben gaan waarderen. Net als de vooruitstrevende designs van Laurens van den Acker (bv. toppertje Captur, de Clio en mijn eigen Twizy) had blijkbaar ook die R-Link tijd nodig om indruk op mij te maken. De zitruimte achterin is minder groot dan sommige concurrenten maar ik vond het niet te krap en dus gewoon goed. Voordeel hiervan is dat de bagageruimte dan wel weer groter is dan die van diezelfde concurrenten. Hoe dan ook dit is gewoon een hele fijne auto die doet wat-ie moet doen en niets meer dan dat.

Plus: 1.3-liter motor – Stoelen – R-Link systeem – Vering/demping – Wegligging
Min: Dit design kan net even beter Laurens – Verder geen idee

Testverslag
Na de nieuwe Ford Focus stapte ik amper een uur later over in de nieuwe Renault Mégane met 160 Pk en een handmatige 6-bak én een heerlijke Bose audio. Toen ik weg reed dacht ik meteen: “Niks mis met deze auto, gewoon lekker een auto die doet wat-ie moet doen en niets meer dan dat.” Na de nieuwe Ford Focus en vooral de extreem lovende kritieken van de heren autojournalisten Hollandais vond ik het eigenlijk wel HEERLIJK dat gebrek aan (althans niet zichtbare en voelbare) elektronische bullshit. Nog even en je hebt straks auto’s met verkeersbordenherkenning die daar volledig aan gehoorzamen, 3 soorten cruise control, 4 soorten Lane Departure Warning, 5 soorten Forward Collision Warning, 10 soorten Active Brake afijn helemaal GEK word je ervan!!! Dus toen ik richting de 1.000-drempelweg in Rijsenhout reed keek ik eens goed om mij heen en dacht ik mis iets. Nee fout ik mis helemaal niets dit is prima zo! Geen miljoen-miljard knopjes en mogelijkheden die me toeschreeuwen dan wel instellingen die ik maar ergens in het uitgebreide menu op het stuur moet zien te vinden. Het lijkt wel alsof deze wereld helemaal knettergek aan het worden is. Feeststol, genderneutraliteit, ISlamofobie, klimaatverandering, roetveegpiet, winterborrel, zelfsturende auto’s en zo kan ik nog wel even doorgaan. Alles en iedereen duikelt over elkaar heen om maar vooral te voldoen aan de heersende norm=gekte. Ik ben nooit zo van voldoen aan de heersende (Snowflake-)norm geweest en blijf liever nuchter en met beide benen op de grond staan dat is wel zo lekker. Zo ben ik ook met auto’s testen want er wordt al genoeg onzin geschreven door gesjeesde Libelle-autojournalisten die denken dat rijden ook testen betekent. Nou uh…. Nee dus! Ik heb de laatste tijd weer zo’n hoop onzin gelezen en ben iets teveel apekool-filmpjes op YouTube tegen gekomen dat ik er soms moedeloos van wordt. “The world has gone mad” zingt de leadzanger Dan Smith van Bastille dan ook met veel understatement. En dan moet ik weer even heel erg hard lachen om die totale debiele Amerikanen van Google die van de zin in de tekst van dit liedje “You don’t wanna fuck with us” de piep-uitvoering “You don’t wanna f**k with us” maken. Man, man af en toe zou ik graag op een onbewoond eiland willen wonen al zou het alleen maar zijn om dat gezicht van die Pinokkio-Vaasje-Mark-Rutte niet meer te hoeven zien. De beste man is knettergek en hoort in een gesloten inrichting thuis maar er is geen enkele journalist die dat durft op te schrijven.

Ondertussen had ik mijn USB-stick in de USB-ingang gepropt en de songlist opgezocht, echt doodeenvoudig net als het instellen van de Tone. En dan is nu het tijd voor “Ça plane pour moi” van Plastic Bertrand wat zoveel betekent als “Alles gaat goed met mij”, ha, ha. Zelfs na ruim 40 jaar staat dit liedje nog als een huis net als de Renault Mégane die intussen ook alweer 23 jaar in productie is. Ik moet altijd wel lachen om de reacties op de autofora onder weer een nieuwe Renault Mégane. Allemaal bla-bla en gemekker en dan ineens schrijft er iemand “Ja maar die nieuwe Renault Mégane R.S. die is wel heel erg goed hoor!” Dus de gewone Renault Mégane zou niet goed zijn of zo? De eerste verkeersdrempel op de 1.000-drempelweg voelde goed aan, ik voerde de snelheid op maar het bleef goed aanvoelen. De schokbrekers bleven de oneffenheden van de verkeersdrempel perfect uitdempen totdat ik een snelheid reed dat ik de eerste “boink” hoorde. Maar dat was bij een hogere snelheid dan de gemiddelde auto en dus bovengemiddeld goed. Bij Leimuiden aangekomen reed ik richting de A4/A44 en terwijl ik de oprit opdraaide besloot ik op het laatste moment toch de A4 op te rijden. Ik moest nog naar mijn garage om de Samsonite kofferset te fotograferen. De A4 van Leimuiden naar Leiden is altijd lekker om te rijden, buiten de spits dan want tijdens de spits is het hier altijd drama. Bij Leiden aangekomen zag ik een mooie lege linkerbaan voor mij. De flauwe bocht richting de rotonde naar de Europaweg is altijd weer een heerlijke bocht. Heel erg laat remmen (gelukkig heeft de Renault Mégane goed te doseren uitstekende remmen) en precies de juiste snelheid aanhouden is dé kunst in deze bocht. Door zo te rijden haal je alle auto’s die op de rechter rijstrook rijden in zonder gas te hoeven geven. Pas vlak voor de rotonde rem ik even heel kort heel hard waarna ik de rotonde op en af rijdt en bijna altijd een auto verras die gewoon niet in zijn spiegels heeft gekeken. Ze hebben 100 meter terug een keer gekeken en verwachten daarna niemand meer links van hun. Bij de garage aangekomen rukte ik de standaard hatchback kofferset uit de garage en daar bleken toch meer koffers in te passen dan in de nieuwe Ford Focus. Meer beenruimte in de Ford Focus betekent dus wel minder bagage mee kunnen nemen.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 3×50-liter + 2×33-liter
Zonder hoedenplank: 3×50-liter + 3×33-liter + 2×13-liter

R-Link + Multi-Sense
Ook in deze Renault Mégane weer het bekende R-Link + Multi-Sense systeem. De display is een soort van Mini iPad op zijn zijkant, erg fijn en de enige auto die iets dergelijks heeft maar dan nog iets groter (= formaat iPad) is de Tesla Model S. Het werkt allemaal heel simpel en ik heb niet één keer hoeven te zoeken naar iets bv. instellingen van de audio of bron muziek = USB-stick. In het Multi-Sense systeem kun je het stuurgevoel en de motortuning afzonderlijk instellen dat vindt Daan altijd erg fijn. Wel jammer dat deze Renault Mégane geen 4Control heeft, dat zit alleen op de nieuwe sportieve Renault Mégane R.S. jammer genoeg. Wie wel eens in een Renault met 4Control gereden heeft weet hoe fantastisch dit systeem werkt. Een rotonde driekwart nemen blijkt dan ineens veel makkelijker en dus sneller te gaan. Natuurlijk zijn er dan mensen die deze techniek niet vertrouwen maar dergelijke systemen zitten al heel erg lang op vrachtwagens met lange trailers en daar hoor je niemand over. Ik ben er een groot fan en voorstander van omdat dit het autorijden leuker en vooral veiliger maakt. Maar ach ook zonder 4Control is de Renault Mégane nog steeds een prima stuurauto, want door de uitstekende vering/demping hebben de Michelin Primacy 3 banden meer grip dan je zou verwachten van deze tourbanden. Op de eerste Kerstdag is het zwembad gesloten maar ik ben in de middag toch even naar Katwijk aan Zee gereden voor een rondje over het Space Business Park. Aangezien zowel het ESP als de Traction Control niet uitgezet kunnen worden was ik benieuwd hoe de Renault Mégane zou reageren op de grens rijdend. De 1.330cc motor onder de motorkap heeft 160 Pk én een GPF oftewel een Gasoline Particulate Filter om de fijnstof van de direct ingespoten benzinemotor eruit te filteren. Deze nieuwe 1.330cc benzinemotor is samen met Daimler ontwikkeld en kent drie vermogensvarianten 115 Pk – 140 Pk – 160 Pk. De wijk uitrijdend viel me op dat het onderstel geen “boink” liet horen op de vervelende snelheidsbrekers. Dat betekent dat de vering/demping nagenoeg perfect afgesteld staat voor deze auto. Nagenoeg want ik voelde de snelheidsbreker wel, bij perfecte vering/demping voel je zelfs dat niet maar dan praat je over auto’s die iets van vier Renault Mégane’s kosten. Ik blijf vering/demping nog steeds een lastig onderwerp vinden. Want subliem is namelijk niet altijd leuk, soms is iets meer beweeglijkheid net wat leuker zoals nu dus.

Na de Kwantum ben ik richting Valkenburg ZH gereden en daarna via het bruggetje (hoe lang nog?) de ventweg op langs voormalig MarineVliegkamp Valkenburg. Niet voor de verkeersdrempels want dat-ie daar geen last van heeft weet ik al, ik deed het voor de mooie S-bocht en rotonde aan het eind. Ik wilde weten of het ESP hard in zou grijpen als ik stevig gas zou geven in de Sport-stand in de S-bocht. Vlak voor de S-bocht schakelde ik terug naar de 2de versnelling en gaf stevig gas. Ik vloog heel mooi en strak precies op de grens rijdend zonder hard ingrijpen van het ESP door de S-bocht. Mooi dat is een stuk beter dan de Ford Focus die ik hiervoor getest heb want die voldeed op de grens rijdend totaal niet aan mijn verwachtingen. En van die Ford Focus kon nota bene het Traction Control uitgezet worden. Zo zei je maar dat niets is wat het lijkt totdat je de grens op gaat zoeken en een auto totaal anders reageert dan je zou verwachten. Op naar het Space Business Park want ik was nu wel heel erg benieuwd hoe dat rondje zou gaan met deze gewone doodnormale auto. Op de afrit naar Klei-Oost hield ik de snelheid er goed in en ook nu weer deed de Renault Mégane perfect op de grens rijdend precies wat ik van ‘m verwachtte. Snel de rotonde, over de N206 heen, nog een rotonde en knallen! Ik schakelde terug naar de 2de versnelling en vloog heel mooi door de haakse rechterbocht heen, gas er vol op en opschakelend naar de 3de versnelling heel strak door de flauwe linkerbocht. Vol in de ankers, terug naar de 2de versnelling en hard het stuur omgooien en plankgas de vrachtwagenparkeerplaats op. Dwars naar rechts wegglijdend zonder vervelend ingrijpen vloog ik eenmaal weer recht naar de uitgang van de vrachtwagenparkeerplaats. Terug naar 2de versnelling het stuur hard omgooien naar rechts en meteen weer naar links en het gas erop over de lage verkeersdrempel. En daarna zo hard mogelijk de haakse rechterbocht met verkeersdrempel ervoor inhoeken. Echt geen centje pijn, ha, ha! Dan ook maar lekker hard over de hoge verkeersdrempel en dat deed de Renault Mégane erg goed voor een gewone hatchback. De vering/demping is een heel mooi afgesteld zodat de auto genoeg comfort heeft tijdens het rijden maar in het sportieve bereik toch ook nog steeds zijn mannetje staat. De hoogste verkeersdrempel en blinder rechterbocht nam ik met een voor deze auto hoge snelheid en dat deed-ie erg goed. Daarna nog even een rotonde en twee haakse bochten en dan de oprit bij ’t Heen. Ik heb ‘m voor de opritbocht in de Sportstand gezet en ben er in de 2de versnelling vol voor gegaan. Echt retestrak zonder ook maar enig spoor van uitbreken vloog ik langs de witte lijn, mooi man zo kan het dus ook!

Zuinigheidsrit
Met nog maar één dag te gaan wilde ik toch persé weten (het is dan wel geen Eco-auto) wat het verbruik van deze Renault Mégane Energy TCe 160 zou zijn. Net op tijd ontdekte ik de Eco-meter want het is altijd wel zo leuk om een zo hoog mogelijke score te halen. 100/100 is onmogelijk want dan moet je stil gaan staan maar 99/100 en 98/100 zijn goed mogelijk. Voor 99/100 moet je overal rustig optrekken en nul keer remmen halen, ik was benieuwd welke van de twee het zou worden. Naar Katwijk aan Zee was het lekker rustig op de weg dus het beloofde een relaxte zuinigheidsrit te worden. Het aftanken leverde een 1:13,5 op na 106 km rijden waarvan af en toe behoorlijk gas geven dus dan mag het. Na vertrek moest ik meteen remmen voor de rotonde dus dat was al na 30 meter nog maar 99/100. Eenmaal op de N206 ging de cruise control erop en reed ik met 80 km/u richting De Zilk. Gelukkig geen gekken en idioten op de weg dus ik kon lekker genieten van de omgeving zoals damherten en roofvogels spotten in de Amsterdam waterleidingduinen. Bij De Zilk aangekomen schakelde ik de cruise control uit en reed met bijna 70 km/u heel mooi door de haakse rechterbocht heen. Ik hoorde van mijn zwager dat er hier laatst weer iemand in de sloot is gereden, hoe iemand dat voor elkaar krijgt is mij echt een volslagen raadsel. Ik liet de Renault Mégane uitrijden en schakelde onderwijl terug naar 4 -> 3 -> kort 2 om af te remmen op de motor en daarna op de cruise control gas gevend van 50 -> 60 km/u rijdend weer naar de 6de versnelling. De 6-versnellingsbak is echt perfect = soepel en precies en samen met de fijne zit en het mooie directe stuurgevoel maakt dat deze auto erg fijn om in te rijden. Ik moest wel een beetje lachen door Vogelenzang heen rijdend want ik had de Ford Focus boven de Renault Mégane gezet vanwege alle lovende commentaren over de Ford Focus. Nou mooi niet dus! Op de bomenweg kwam ik achter een Duits fossiel te rijden die maar beter zijn rijbewijs in kan leveren, remmen voor een 1 cm hoge drempel, remmen voor een zeer flauwe bocht kortom rampzalig gewoon. Gelukkig reed de Duitser verder want ik moest linksaf richting Zandvoort. En uh dat hadden dus heel erg veel mensen bedacht op Tweede Kerstdag want het was retedruk richting het strand. Wie gaat er nou strandwandelen met zulk takkenweer?

Dat was aansluiten in de gelukkig nog wel rijdende rij dus maar blij werd ik er niet van. Daar gaat mijn normaal gesproken altijd zo lekker verlopende zuinigheidsrit. De weg naar de boulevard via het CPZ was gelukkig een stuk rustiger maar ik moest natuurlijk alweer afremmen dit keer voor overstekende voetgangers. Het lukte me net niet op om tijd af te remmen op de motor. In de hogere versnellingen remt de Renault Mégane vrijwel niet af op de motor maar in de 1ste en 2de versnelling lukt dat wel goed. Groot voordeel van de 6-versnellingsbak van deze Renault Mégane is dat deze zich ook in de twee laagste versnellingen nog zonder problemen in de versnelling laat zetten in het hogere toerengebied. Bij nogal wat auto’s moet je echt kracht gebruiken als je ‘m in de 1ste versnelling wilt zetten in het hogere toerengebied. Op de duinenweg kon ik dan eindelijk weer 80 km/u rijden maar ruim voor de voetgangersoversteekplaats zorg ik dat ik altijd weer 50 km/u rijdt want ze staan daar nogal eens te laseren en terecht. Tijdens het uitrijden richting de rotonde bij Overveen heb ik even minimum snelheid van de cruise control uitgetest en die blijkt 30 km/u te zijn in alle versnellingen. Snelheid verhogen of verlagen gebeurt overigens met stapjes van 2 km/u en alleen even snelheden zijn mogelijk met de cruise control. Op de Eco-meter zag ik dat ik nog steeds goed bezig was want halverwege stond ik nog steeds op 98/100 en dat is eigenlijk het hoogst haalbare. Op de terugweg zakte ik nog heel even naar 97/100 (twee onvoorziene remacties door sufkutten van automobilisten) maar door netjes te rijden steeg de Eco-meter weer naar 98/100. Gelukkig kon ik de zuinigheidsrit daarna zonder te remmen uitrijden en ik was benieuwd hoeveel liter E5 er in de tank zou gaan. Huh 5,1 liter dat kan toch nooit goed zijn??? Dat is 1:13,7 terwijl ik heel netjes en voor mijn gevoel zuinig gereden heb. Wat kan er mis gegaan zijn. Ineens schoot mij te binnen dat ik hier met een Kia Picanto een keer na een zuinigheidsrit 1,52 liter heb getankt op 69,8 km = een verbruik van 1:45,9 wat natuurlijk nooit kon kloppen net als nu het geval is. Nou dan maar hopen dat de snelwegzuinigheidsrit wel een mooi verbruik oplevert dan kan ik deze gewoon schrappen als een anomalie zoals we dat in de wetenschap noemen.

Snelwegzuinigheidsrit
Donderdagmiddag moest ik op bezoek bij FlevoHome, een chalet-, aquacabin- en hopelijk ook Tiny House-bouwer in Ermelo. Ik had besloten er een heerlijk relaxte snelwegzuinigheidsrit van te maken. Gewoon lekker met 100 km/u een ritje Leiden – Ermelo vice versa. Heen via de N11 -> A12 -> A28 en terug via uiteraard weer de A28 -> A1 -> A9 -> A4 -> A44. Een rit van een behoorlijke afstand en dus een betrouwbare verbruiksmeting en ik was dan ook zeer benieuwd waar die op uit zou komen na dat vreemde veel te hoge verbruik van de gewone zuinigheidsrit. Op weg naar de A4 ben ik maar de gewone weg gereden want ik had geen zin om mijn sluipweg te nemen. Ik wilde graag nog even weten hoe de Renault Mégane zich houdt in een met hoge snelheid genomen bocht. En er is in de wijde omgeving eigenlijk maar één bocht die daar aan voldoet. De S-bocht van de A4 naar de N11 en op de een of andere manier heb ik dit jaar elke keer de mazzel dat het stoplicht direct naast de N11 altijd op groen staat. Dat is zo lekker omdat ik de bocht uitkomend dan de snelheid erin kan houden want afremmen op deze plek is gewoon echt niet leuk. Maar eerst nog even de oprit naar de A4 die ook altijd leuk is vooral als je groen hebt op het moment dat je net aan komt rijden. Ik pakte op het laatste moment de tweede rijbaan van de oprit want ik ken de stoplichtenloop en wist dat-ie precies bij het oprijden op groen zou springen. Daardoor kon ik de vaart erin houden en de Renault Mégane lekker hard de haakse rechter opritbocht inhoeken. Ook nu weer greep het ESP niet voelbaar in en vloog ik heel mooi strak door de opritbocht heen. N.B.: Ik heb nergens serieus gas gegeven want ik ben tenslotte met een zuinigheidsrit bezig. Het enige dat ik doe tijdens zo’n snelwegzuinigheidsrit is zo min mogelijk remmen en dus zoveel mogelijk de vaart erin houden waardoor ik na een bocht amper of veel minder gas bij hoef te geven om weer op snelheid te komen. De tweede 180-gradenbocht ging ook lekker en daarna was het rustig overschakelen naar 4 -> 5 -> 6 richting de 100 km/u richting de S-bocht die ik mooi vrij had en dus strak langs de vangrail rijdend kon nemen. De g-krachten in deze bocht zijn daarom zo lekker omdat je ze voelt opbouwen. Het tweede deel van de S ging superstrak en ik kon zo door richting de haakse rechterbocht de N11 want groen stoplicht.

Daarna was het voorlopig 100 km/u op de cruise control met nog twee stoplichten op de N11. Het was redelijk rustig op de weg en dus kon ik heel netjes exact 100 km/u blijven rijden. Even nog schrok ik me helemaal het apelazerus want in een flauwe deels blinde bocht stond een Audi Q3 op de weg stil. Er is daar geen vluchtstrook dus die plek was echt levensgevaarlijk, ik kon ‘m gelukkig net op tijd ontwijken maar het zou mij niets verbazen als er iemand bovenop geknald is. Ik wilde nog 112 bellen maar zag dat ik mijn Nokia 3310 thuis had laten liggen. Eenmaal op de A12 zat ik na te denken over het testen van auto’s. Af en toe denk ik wel eens van waar doe ik het allemaal voor? Oké het is een leuke uitlaatklep naast mijn werk en ik vind af en toe ook echt mankementen of totale miskleunen daar doe ik het voor. Iets vinden wat iedereen over het hoofd heeft gezien dus de ingenieurs van de fabriek, de testrijders en alle andere autojournalisten. Het lukt mij nog steeds maar ik vraag me wel eens af waarom bijna iedereen zich er met een Jantje van Leiden van afmaakt in de autojournalistiek. Ik kwam er vorige maand achter dat er een autojournalist toegetreden is tot mijn vriendenkring. Ik ben daarna maar eens gaan zoeken op het internet en wat ik aantrof was echt ronduit belabberd voor iemand die nota bene aan de TU Delft heeft gestudeerd. Na een week testen een paar zeer korte alinea’s produceren waar geen enkele zinvolle testinformatie instaat vind ik best wel beroerd. Op mij komt dat over als het hele jaar lekker in andermans auto’s rondrijden zonder daar écht iets tegenover te stellen. Maar goed ik was er bijna en toen gebeurde er iets raars want ik werd een landweg opgebonjourd door de NavSat die éénrichtingverkeer bleek te zijn. Waarschijnlijk hebben ze dat er later van gemaakt want het zag er niet uit als een echte éénrichtingverkeer-weg. Het werd een geslaagd bezoek en een al net zo gelaagde terugreis met ook weer lekker 100 km/u met als beloning thuis bij de Tango een nette exacte 1:20. Bij die andere zuinigheidsrit is duidelijk iets fout gegaan maar ik heb geen idee wat het zou kunnen zijn.

GPF en zo
[quote Renault.nl] Om de uitstoot van deeltjes te verminderen, worden de nieuwe benzinemotoren met rechtstreekse injectie nu geleverd met een deeltjesfilter (GPF) in het uitlaatsysteem.
Dankzij deze technologie worden deeltjes uit de uitlaatgassen verwijderd. Ze komen vast te zitten in een microporeuze honingraatstuctuur en daarna worden ze verbrand via reguliere automatische regeneratie.
De benzinemotoren die zijn voorzien van deze technologie, heten nu TCe GPF-motoren. [/quote Renault.nl]
Over de benzinemotor heb ik ook nog wat interessante informatie gevonden. Vooral de cilindercoating die afkomstig is van de Nissan GT-R sprong meteen in het oog.
Afijn hier de meest belangrijke informatie over het nieuwe samen met de Alliantie en Daimler ontwikkelde motorblok.

Informatie nieuwe 1.3-liter motorblok van Renault
[/quote Renault.nl]
– Renault lanceert een benzinemotor van de nieuwe generatie, die geïntroduceerd wordt in Scénic en Grand Scénic en die gezamenlijk ontwikkeld werd in het raam van het partnership tussen de Alliantie en Daimler.
– Aanzienlijk aangenamer karakter gecombineerd met een lager brandstofverbruik en een lagere CO2-uitstoot.
– In eerste instantie is de nieuwe motor verkrijgbaar voor Scénic en Grand Scénic, in drie vermogensvarianten: Energy TCe 115 met handgeschakelde versnellingsbak, Energy TCe 140 en Energy TCe 160 met handgeschakelde versnellingsbak en automatische EDC-bak.
– In de loop van 2018 ook geleidelijk aan beschikbaar in andere Renault-modellen (zoals dus deze vernieuwde Renault Mégane).
– De nieuwe motor biedt aanzienlijk meer rijplezier, dankzij meer koppel in de lage toeren, en meer en constant beschikbaar vermogen in de hoge toeren, gecombineerd met een lager brandstofverbruik en een lagere CO2-uitstoot.
– De nieuwe benzinemotor, die gekoppeld wordt aan een handgeschakelde versnellingsbak en automatische EDC-versnellingsbak met dubbele koppeling, wordt aangeboden in vermogensvarianten van 115 Pk tot en met 160 Pk. Het motorblok wordt voorzien van innoverende technologie die de voorbije jaren binnen de Alliantie ontwikkeld werd. Zo verhoogt ‘Bore Spray Coating’ cilindercoatingtechnologie uit de motor van de Nissan GT-R, de efficiëntie door wrijving te verminderen en de thermische geleidbaarheid te optimaliseren. Nog andere technologie geeft de motor een aangenaam karakter en verlaagt het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot. De directe benzine-injectie werkt bijvoorbeeld met een druk die verhoogt werd tot 250 bar; een specifieke vorm van de verbrandingskamer optimaliseert de vermenging met lucht. De motor maakt ook gebruik van ‘Dual Variable Timing Camshaft’-technologie, die de inlaat- en uitlaatkleppen stuurt in functie van de motorbelasting. Het resultaat is meer koppel in de lage toeren, en ook extra, lineair beschikbaar koppel in de hoge toeren. Dat levert de klanten aanzienlijk meer rijplezier op, in combinatie met betere hernemingen.
[/quote Renault.nl]

 

Specificaties

Jaargang

2018

Carrosserie

hatchback

Transmissie

handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

9,0 seconden

Topsnelheid

205km/u

Vermogen

120(163)/5.500 kW (pk)/rpm

Koppel

260/1.750 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.3/1.330 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

11,2 meter

Overig

Type bekleding

Kunstleder + stof

Velgen

17-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

7,0 liter/100 km

Snelweg

4,8 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

5,6 liter/100 km

C02 uitstoot

128 gram/km

Energielabel

C

Afmetingen

Lengte

4.359 mm

Breedte

2.058 mm

Hoogte

1.447 mm

Wielbasis

2.669 mm

Spoorbreedte voor

1.591 mm

Spoorbreedte achter

1.586 mm

Massa leeg

1.329 kg

Max. toelaatbare massa

1.814 kg

Laadvermogen

485 kg

Aanhanger geremd

1.650 kg

Aanhanger ongeremd

660 kg

inhoud bagageruimte

384 liter

Bandenmaat

205/50-R17

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand