Renault Twingo Intens TCe 95 2019 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Renault Nederland N.V.

Intense Minion

Samenvatting
Een titel bedenken was niet zo moeilijk want deze knalgele Renault Twingo Intens uitvoering deed mij direct denken aan een Minion. Wie de animatiefilm over de Minions nog nooit heeft gezien moet op zijn minst even de trailer op YouTube kijken want die is ronduit hilarisch. De vorige Renault Twingo was alweer een tijdje geleden zag ik, 2014 om precies te zijn toen deze Renault Twingo debuteerde met een motor achterin. Ik vond ‘m meteen leuk en toen de Renault ook nog eens net zo ‘leuk’ bleek te rijden als tie eruit ziet was ik verkocht. Dat ik een knalgele mee zou krijgen wist ik niet maar voor de foto’s was het een groot geschenk want die zijn juist door de felle kleur (en de rijkwaliteiten van mijn zwager niet te vergeten) bijzonder mooi geworden. Ik vind het één van mijn beste fotoshoots ooit gewoon omdat alles (=vorm/kleur/design/weer) klopte tijdens dat ene korte fotomoment. Qua rijden werd ik dag na dag verrast door een Renault Twingo die bocht na haakse bocht na rotonde na verkeersdrempel liet zien waarom dit verreweg de beste en leukste stadsauto is. Grootste kick gaf me de S-bocht in de afrit van de A4 naar de N11 want daar deed dit kleine stadsautootje het bizar goed door belachelijk neutraal door die hoge g-krachtenbocht heen te scheuren. Goed man! Wie denkt dat het alleen door de motor achterin komt heeft het mis, het is ook de achterwielaandrijving en het lage gewicht maar vooral ook die gekke achteras; een zogenaamde ‘de Dion-as’ met een differentieel dat onafhankelijk van de achteras functioneert. Grappig dat ik zo’n kleine stadsauto 5 jaar na zijn introductie nog meer ben gaan waarderen, en ik heb toen toch niet zitten slapen of zo maar blijkbaar hebben ze ‘m bij Renault gewoon nog weer beter gemaakt dan ie al was. Bij de Renault Clio hebben ze zo’n zelfde kunstje geflikt dus ik bedoel maar.

Plus: Frivole kleur – Geinig interieur – Kleine draaicirkel – Motorblok
Superplus: Wegligging

Min: ESP en TRC kunnen niet uitgezet worden – Waar blijft die RS-versie

Testverslag
Het was weer eens één van mijn jaarlijkse bizarre logistiek-moet-echt-alles-kloppen-dag want anders… Mijn zeven jaar oude Renault Twizy kapte er soms zomaar ineens mee tijdens het opladen dus ja dat schiet niet op en dus had ik voor vandaag (= donderdag 12 december) een afspraak gemaakt bij Renault-Nieuwendijk in Aalsmeer. Maar ik moest ook nog de nieuwe Peugeot 208 terugbrengen, deze nieuwe Renault Twingo ophalen en ik had om 11.00u een gesprek met de oude-nieuwe PR Manager van Citroën en daarna moest ik snel met de trein naar huis. Oh en ik moest nog zwemmen en ach laat ook maar het was gewoon hollen-vliegen-rennen-maak-plaats-maak-plaats-want-Daan-heeft-ongelofelijke-haast. Ik ben dus om 07.00u in de Peugeot 208 gesprongen -> Mijn garage -> Renault Twizy -> Renault Nieuwendijk Aalsmeer -> -> Naar mijn garage -> Peugeot 208 -> PSA Groupe -> Gesprek PR Manager Citroën -> Trein/Bus naar huis -> Honda MSX 125 -> Renault Nederland -> Renault Twingo TCe 95 Intens -> Zwemmen -> Naar mijn garage -> Ruil-Twizy -> Renault Nieuwendijk Aalsmeer -> Renault Twizy -> Naar huis eten = 237 km + trein/bus = 283 km. Die nieuwe Renault Twingo moest dus wel een verdraaid leuke auto zijn na al die moeite die ik moest doen voor ik ‘m dan eindelijk op kon halen. Toen ik de handtekening zette zei ik tegen de Renault-medewerker: “Volgens mij had de vorige Renault Clio die ik getest heb de kleur bruin.” En inderdaad had ik gelijk en het was nota bene 5 jaar geleden mijn geheugen is dus nog prima. Net als de nieuwe Peugeot 208 heeft ook deze nieuwe Renault Twingo een felgele kleur en toen ik het portier open deed zag ik wel heel erg frivole bekleding namelijk zwart/geel gestreept met witte randen. Heerlijk hier hou ik van dat is toch duizend maal leuker dan al die saaie grijze auto’s. Na het instappen bedacht ik me tijdens het wegrijden dat mijn motor nog voor de ingang van de ondergrondse parkeergarage stond dus ik moest weer terug. Na mijn gele 125cc-gevaar(te) geparkeerd te hebben en mijn bezoekerspasje weer ingeleverd te hebben aan de balie holde ik weer naar buiten. De hogere zit was best wel even wennen want dit is een totaal andere auto dan die Peugeot 208 waar ik zonet nog in reed. Het 93 Pk sterke 3-cilinder 900cc motorblok voelt goed aan maar wel wat tam onderin, maar wie weet als het motorblok warm is en ik ‘m in toeren kan jagen dat het leuker wordt.

Op weg naar de stoplichten heb ik snel even de spiegels afgesteld en de bestuurdersstoel nog even iets verder naar achteren gezet. Ineens zag ik links op de bestuurdersstoel een knopje zitten en dat bleek de stoelverwarming te zijn die maar één stand heeft namelijk aan/uit. Verder zag ik in mijn ooghoek een knopje voor de Cruise Control en de Snelheidsbegrenzer. Ik reed op de grote kruising af en besloot omdat ik ongelofelijke haast had over de snelweg A4 terug te rijden. De oprit naar de A4 bij Hoofddorp is altijd erg leuk maar dan moet je wel goed staan. En dat stond ik zowaar want ik had de binnenbocht naar de oprit van de oprit want die is een beetje raar namelijk. Om linksaf de A4 op te rijden moet je rechts voorsorteren, heel vreemd maar toch echt waar. Ik was sneller weg dan ik dacht en dook als eerste de linkerbocht in waardoor ik lekker stevig gas kon geven in de lange flauwe opritbocht. De wegligging is prima en dat op vier kleine 16-inch Continental ContiEcoContact banden met verschillende bandenmaten voor en achter (Voor – 185/50-R16 Achter – 205/45-R16). Op de A4 heb ik me netjes aan de snelheid gehouden want trajectcontrole. Op de A44 is geen enkele controle dus daar kon ik gas geven en ging de snelheid rap richting de 140-150 km/u. De topsnelheid is trouwens maar 165 km/u las ik thuis in de online brochure. Bij Sassenheim heb ik de A44 verlaten om binnendoor naar Katwijk aan Zee te rijden. Die afslag kun je met een lekker hoge snelheid nemen en dat deed ik dan ook. Het onderstel voelt goed aan en ik was benieuwd hoe de vering/demping aanvoelt op de verkeersdrempels en snelheidsbrekers. De rotonde aan het einde van de afslag nam ik op mijn snelle manier en ook dat voelde goed aan. Daarna kwam ik achter een fossiel te hangen en was de snelheid er volledig uit. De beste man reed overal 10-20 km/u langzamer dan toegestaan, ging volledig stilstaan voor een rotonde terwijl er niets aankwam dus ja dat schiet gewoon niet op. Grrr@%$#&

AMG-sukkel
Bij de N206 aangekomen kwam er van rechts een vrachtwagen op de toerit afgereden dus ik moest stevig gas geven om ‘m voor te zijn. En tot mijn grote verrassing blijkt deze kleine Renault Twingo dan toch behoorlijk snel met zijn 93 Pk aan vermogen. Wel jammer dat er geen toerenteller aanwezig is op het dashboard dat mis ik echt. De versnellingsbak heeft trouwens 5 versnellingen en eerlijk gezegd vind ik dat prima, de bak schakelt lekker en precies alleen iets soepeler zou best mogen. Een 6-bak hoeft van mij niet persé zeker niet in zo’n kleine auto. De nieuwe Renault Twingo is overigens ook leverbaar met een 6-traps automaat en die is net geen 2.000,- euro duurder dan deze handgeschakelde versie. Dat valt dus mee dus als je schakelhater bent weet je wat je moet kopen. Bij de afslag naar Katwijk aan Zee stond een lange file want de scholen gingen net uit. Ik snap echt niet waarom er op dit soort drukke plekken niet overal massaal fietstunneltjes worden geplaatst. In de Merenwijk in Leiden hebben ze dat bij de bouw van de wijk meteen overal gedaan. Je kunt daardoor in de hele wijk overal lekker doorfietsen en in de auto overal lekker doorrijden echt ideaal. Uit zwemmen vandaan ben ik via de rotonde voor het Gemeentehuis naar huis gereden want ik had haast dus die opritbocht bij ‘t Heen komt later wel een keer. Toen ik de rotonde opreed vloog er een blauwe Mercedes A-klasse AMG vlak voor mijn neus langs de rotonde op. Tja dat moet je bij mij dus niet doen dus ik pakte snel de binnenring en haalde de Mercedes in en vloog toen alsnog voor hem langs de rotonde af. Die twee gasten in die Mercedes zaten zo totaal flabbergasted uit hun ogen te kijken dat ik even hardop moest lachen achter het stuur. Ik vind dat wel zulke kansloze types die lui in die AMG Mercedessen. In die Turkse trouwstoeten zie je die AMG Mercedessen ook veel en die auto’s zijn allemaal gehuurd uiteraard.

Daarna reed ik de altijd weer grappige oprit naar de N206 op, dat is een ongelofelijk lullige rare bocht met meteen weer een dalende bocht. De Mercedes AMG reed achter mij en moest ook de N206 op, ik stuurde superstrak de bocht in en gaf meteen plankgas in de 2de versnelling (=max. snelheid bijna 85 km/u). Het leuke was dat die bestuurder van de Mercedes AMG het niet trok en ik bij ‘m weg reed. Daarna begon hij extreem te bumperkleven dus toen had ik nog meer pret, wat zou een Renault Twingo RS op zo’n moment leuk zijn dus Renault waar blijft die RS-versie? Ik ben daarna meteen naar de garage gereden om de Ruil-Twizy op te laden want mijn Renault Twizy moesten allemaal spullen voor besteld worden en kon vandaag dus hoogstens half afgemaakt worden en dat had niet zoveel zin. Gelukkig hadden ze het oplaad-probleem wel al gevonden en gerepareerd, dat bleek een slecht werkende ventilator vanwege vuil en daardoor werd de accu te heet tijdens het opladen en schakelde de beveiliging alles uit. Waar ik normaal dus over de ventweg langs MarineVliegkamp Valkenburg rijd reed ik nu rechtdoor. Uiteraard had ik weer haast en ik vloog als een zoemende bij door het vroege spitsverkeer heen. Zo’n klein autootje is toch wel erg fijn als je haast hebt, je kunt net even later invoegen dan met een grote auto en door slim te rijden (door de wegwerkzaamheden naast de A44 is het een ongelofelijke chaos die ook nog eens steeds verandert maar ik ken het op mijn duimpje) vloog ik overal langs en tussendoor. Echt heerlijk om zo lekker gas gevend – afremmend – snel schakelend – gas gevend door het verkeer heen te jakkeren. En ja ik vind deze Renault Twingo leuker dan de Fiat 500 en misschien komt dat wel door de betere balans van dat kleine 900cc 3-cilinder motorblok achterin in combinatie met de achterwielaandrijving.

Licht maar het kan nog lichter
Toen ik het ledig gewicht van de Renault Twingo zag – slechts 932 kg – begreep ik meteen waarom deze auto zo ongelofelijk licht en lekker stuurt maar in de online brochure ontdekte ik nog iets aparts. Naast de achterwielaandrijving die voor een neutraal stuurgevoel zorgt heeft deze kleine auto een zogenaamde ‘de Dion* achteras’. Dit type achteras vind je normaal gesproken alleen op duurdere auto’s. Op weg naar huis bedacht ik dat het wel handig zou zijn om nu meteen maar even door te rijden naar Bas van Autobeklederij v/d Werf want morgen en volgende week had ik absoluut geen tijd. Bij Bas aangekomen was hij bezig een bijna vergane oude Amerikaanse slee aan het starten. Net toen het starten leek te lukken was de accu zo goed als leeg getrokken. Bas had weinig tijd maar gelukkig wilde hij even snel zijn commentaar geven over de Renault Twingo. De kleur vindt hij sowieso leuk, meer kleur op de weg is altijd goed vindt Bas. Wat betreft het interieur – zie foto – is Bas dezelfde mening toegedaan als ik, lekker frivool met die grappige gestreepte bekleding en die witte randen. Ook het open dakje kon de goedkeuring van Bas wegdragen want écht canvas en dat was vroeger wel eens anders zei hij. Bas moet namelijk vaak cabriodaken repareren vanwege lekkages of na een diefstal dus hij is ook op dat gebied een expert. Daarna moest ik snel naar mijn garage want ik moest de Ruil-Twizy weer omruilen voor mijn eigen Renault Twizy die op 2 januari verder gerepareerd zou worden want ze hadden niet alle spullen. Het laadprobleem was in die geval opgelost en ik had alvast een nieuwe Parrot. Na mijn Renault Twizy weer in de garage gezet te hebben ben ik via de Rooseveltstraat naar huis gereden. Daar liggen twee heerlijke verkeersdrempels die perfect zijn om de vering/demping te beoordelen. De eerste verkeersdrempel is wat vering/demping-vriendelijker dan de tweede die is wat heftiger. De vering/demping voelt zeker voor zo’n kleine stadsauto goed aan maar op de tweede verkeersdrempel merkte ik dat de Renault Twingo net voor zijn grens zat. Dat is namelijk precies de grens waar de veerschotels tegen de stootrubbers aan gaan slaan. Uitstekend dus en naar mijn inschatting ruim voldoende om lekker sportief te kunnen rijden met deze Renault Twingo maar dat moest ik nog uit gaan testen.

De volgende dag ben ik door het Wassenaarse Bos naar werk gereden en op de hoge snelheidsbrekers deed de Renault Twingo het gewoon erg goed. Ik hoorde de bekende Boink (= de achterkant van de auto die op het asfalt valt) na de snelheidsbreker namelijk bij een hogere snelheid dan ik verwacht had. In auto’s van deze prijsklasse hoor ik meestal bij 40 km/u al een Boink en in deze Renault Twingo pas bij 50 km/u. Die 10 km/u snelheidsverschil lijkt weinig maar probeer maar eens op de cruise control met 50 km/u in plaats van 40 km/u door een haakse bocht met aan beide kanten stoepranden te rijden. Dan zul je zien dat die 10 km/u veel harder is dan je denkt, op een recht stuk lijkt het niets maar in een haakse bocht is het plotseling veel meer. Dat kunnen inschatten en perfect uitvoeren heet voertuigbeheersing en is helaas iets dat maar weinig automobilisten beheersen. Ineens zag ik dat ik in de rijmodus Eco reed en die heb ik toen maar snel uitgezet want ik was niet bezig met een zuinigheidsrit en testen is altijd leuker met het volle vermogen. Door de Hubertustunnel rijdend voel me ineens iets geks op, ik hoorde allemaal rare geluiden in de auto. Ach ja dat kwam natuurlijk door dat canvas dak want die houdt al die tegen de tunnelwand weerkaatste geluiden niet tegen. ‘s Avonds op weg naar huis had ik voor de stoplichten bij Kijkduin nog een leuk momentje. Er kwam een grote Mercedes SUV links naast mij staan zo van ik ga even voor jou langs in de rechterbocht voor de weg weer éénbaans wordt. Ik gaf stevig gas bij groen en trok daarna vol door en de Mercedes SUV kwam er dus gewoon niet langs. Lachen toch niet dan en zo zie je maar weer het voordeel van een kleine lichte auto met slechts 93 Pk.
*Een de Dion-as is een specifieke aangedreven starre asconstructie bij auto’s. Het differentieel vormt niet zoals gebruikelijk één geheel met deze as maar is aan de bovenbouw bevestigd. De rijeigenschappen verbeteren ten opzichte van de andere starre asconstructie doordat het differentieel niet bij het onafgeveerde gewicht hoort.

Maximum snelheden per versnelling
In Wassenaar aangekomen besloot ik niet de ventweg te nemen maar de A44 om te kijken wanneer de toerentellernaald in welke versnelling bij welke snelheid in de begrenzer zou slaan. De opgegeven maximum snelheid is overigens 165 km/u.
1ste versnelling – bijna 50 km/u in de toerenbegrenzer
2de versnelling – bijna 85 km/u in de toerenbegrenzer
3de versnelling – bijna 130 km/u in de toerenbegrenzer
4de versnelling – 150+ km/u en toen moest ik de snelweg verlaten
5de versnelling – 165 km/u?

Korte wielbasis en kleine draaicirkel
De Renault Twingo heeft een lekker korte wielbasis van net iets minder dan 2,5 meter én nog belangrijker geen motor voorin en dus meer ruimte voor de voorwielen en dus een kleine draaicirkel. Dat had mijn zwager meteen in de gaten toen hij steeds moest keren voor de fotoshoot. We hadden zaterdag ongelofelijke mazzel dat het even droog was en dus kon ik zeer fraaie actie- en sfeerfoto’s schieten dankzij de fraaie wolkenluchten. Natuurlijk helpt de felgele kleur ook mee want daardoor hoef ik minder met de camera-instellingen te spelen. Mijn zwager vindt de nieuwe Renault Twingo net als ik een fijne kleine no-nonsens auto die gewoon alles goed doet. De auto zit lekker, stuurt lekker, heeft een prima wegligging en ziet er ook nog eens leuk uit van buiten en van binnen. Maar net als ik zei ook mijn zwager tijdens de fotoshoot al tegen mij: “Waar blijft die RS-versie?” Na mijn zwager thuis gebracht te hebben heb ik snel een Daan-tostie gegeten en ben daarna in de auto gesprongen om de Samsonite kofferset te fotograferen. Toen ik de kofferbak open deed bedacht ik me ineens dat er onder de bodem geen extra ruimte is zoals bij de meest auto’s want daar ligt het motorblok. Dan blijft er wel heel erg weinig ruimte over dacht ik maar na het nodige passen en meten bleek dat nog alleszins mee te vallen. Zonder hoedenplank kom ik op 155 liter en daar kan dan nog wat zachte bagage bij.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 3×33-liter + 13-liter
Zonder hoedenplank: 50-liter + 2×33-liter + 3×13-liter

Na de fotoshoot ben ik in de Renault Twingo gestapt om een ritje door de polder van Zoeterwoude en Stompwijk te maken en daarna via Leidschendam en Voorschoten naar huis te rijden. Daar heb ik absoluut geen spijt van gehad want het leverde toch de nodige testgegevens op wat betreft de korte wielbasis, de vering/demping en de wegligging. Normaal gesproken rij ik via de Lammebrug naar Zoeterwoude-Dorp maar dit keer besloot ik om te rijden via de Weipoort. Dan kon ik even door de mooie afritbocht van de A4 naar de N11 heen rijden. De oprit naar de A4 was een beetje leuk omdat ik via de buitenbocht nog iemand in kon halen maar daarna liep ik vast. Gelukkig was het niet al te druk richting de afrit naar de N11 dus ik kon me goed positioneren. Ik reed 100 km/u en ruim voor de S-bocht ging ik naar de rechterbaan want dan kan ik namelijk langs de vangrail zo lang mogelijk rechtdoor rijden en daarna heel hard naar binnen snijden. Dat harde naar binnen snijden zorgt voor hoge g-krachten maar tot mijn grote verbazing hoefde ik niet van het gas af en kon gewoon zo hard als mogelijk superstrak door de S-bocht heen. Cool!, dat is stukken beter dan veel andere kleine auto’s en ik moet de veringspecialisten een compliment geven dat ze deze kleine auto zo’n mooie setup hebben meegegeven. Nou dat testritje begon dus heel goed en ik was benieuwd naar de rest van het testritje. Via de Weipoort reed ik over een slingerweg naar de kaarsrechte weg richting Zoeterwoude-Dorp. Die kaarsrechte weg heeft meerder verkeersdrempels die niet echt hoog zijn waardoor je er dus met hogere snelheid overheen kan rijden. Tot 80-90 km/u ging het nog steeds prima – de Renault Twingo komt dan heel kort even kort met vier wielen los – maar boven de 100 km/u ligt toch echt de grens voor deze kleine Renault want dan slaan de veerschotels tegen de stootrubbers aan en weet je dat je op de limiet aan het rijden bent. Maar al met al is dat helemaal niet gek voor een kleine stadsauto want ik ken zat andere kleine stadsauto’s die bij wijze van spreken al stuiterend de weg af zouden vliegen als ik dit deed.

Van Zoeterwoude-Dorp naar Stompwijk is één van mijn meest favoriete stukjes Nederland. Dat smalle polderweggetje met wisselstroken heeft alles wat zo’n weggetje mooi maakt. Een mooie wetering, een molen, weilanden aan alle kanten, oude huisjes, een hoog bruggetje met een sterk dalende blinde bocht. Het leukste zijn echter de unieke dubbele bulten om de snelheid af te remmen. Door de korte wielbasis reageert de Renault Twingo anders dan auto’s met een lange wielbasis. De achterkant komt namelijk na de eerste bult sneller los dan bij een auto met een langere wielbasis. Dat weet ik omdat ik hier vaker auto’s test (daarom zijn vaste testtrajecten ook zo ontzettend belangrijk voor een autojournalist) en met de motor is het nog leuker want ik kan de achterkant van mijn motor hier een halve meter los laten komen van het asfalt. Op naar de weg langs de Stompwijksche Vaart met zijn lekkere brughobbels waarbij alleen de rechterkant van de auto omhoog komt. In het begin was het even druk maar ik heb toen even een vrachtwagen in de verte geseind dat hij mocht rijden. Daarna was iedereen in de verte verdwenen en had ik het testtraject helemaal voor me eiguh. Het was wel heel erg raar om in een gewone auto de rechterkant hard op en neer te voelen bewegen en links niet. Hoe harder ik reed hoe dieper de Renault Twingo in de veren klapte tot ik de veerschotels op de stootrubbers voelde klappen. Maar ja dat mag op zo’n moment dan ook want dit is ten slotte een gewone auto en geen SUV. Op naar de verzakkingen bij Leidschendam ik was benieuwd wat deze kleine achterwielaangedreven auto daar zou doen. Het ESP grijpt namelijk perfect en amper voelbaar in zodat de Renault Twingo niet met zwaar overstuur de bocht uitvliegt. Naar de N14/A4 toe was het een drukte van belang voor het stoplicht dus met een lekkere snelheid over die verzakkingen heenrijden kon ik helemaal vergeten. Ik ben na het stoplicht meteen omgedraaid want er kwam geen verkeer aan en dus had ik nu wel de hele weg vrij. Ik reed met hoge snelheid over de verzakking heen en gaf meteen daarna weer gas en dat is de enige keer in de hele testweek dat de Renault Twingo een grote stap opzij zette. Maar ja dit was wel zwaar op de limiet dus mag het alsjeblieft.

Valt toch mee achterin
Zondag moest er weer wat familieleden mee in de auto en ik was uiteraard benieuwd naar de instap en de zit achterin. Ik had het zelf al uitgeprobeerd en vond de zit achterin best meevallen al moet je wel lenig zijn met in- en uitstappen. Het is niet zo dat je achterin wilt zitten op weg naar de wintersport maar voor normale autoritjes van een half uur tot anderhalf uur is het prima te doen. Mijn zus vond het instappen goed te doen maar mijn moeder van 85 had duidelijk iets meer moeite met in- en uitstappen. Kortom oudere mensen kun je beter voorin laten zitten in deze Renault Twingo. Het interieur werd door alle passagiers als erg leuk beoordeeld maar ja ik had ook niet anders verwacht. Met vier personen aan boord is de Renault Twingo nog steeds prima te rijden, je merkt weinig van het extra gewicht en dat komt uiteraard door de goede vering/demping en de achterwielaandrijving. Zo’n kleine auto rijdt met meerdere personen aan boord gek genoeg lekkerder met achterwielaandrijving dan met voorwielaandrijving. Want ja hoeveel kleine stadsauto’s met achterwielaandrijving heb je nou? Zondagmiddag ben ik gaan zwemmen en ik had het plan opgevat om een zuinigheidsrit te maken. Het weer was echter zo slecht in de middag dat ik er maar van heb afgezien en ik was toen des te blijer dat we zaterdag foto’s hebben gemaakt. We hadden namelijk zondagmiddag als alternatief maar die fotoshoot was dus hopeloos in het water gevallen. Na het zwemmen ben ik uiteraard via mijn vaste testtraject naar huis gereden = opritbocht ‘t Heen + rotonde + S-bocht voormalig MarineVliegkamp Valkenburg + S-afknijpbocht onder de N206 door + slinger-verkeersdrempels + haakse rechterbocht. En dat leverde meer uitstekende informatie op dan ik gedacht had. In de opritbocht bij ‘t Heen vloog de Renault Twingo ondanks het natte asfalt vol plankend in de 2de versnelling perfect langs de ideale lijn door de opritbocht heen. Wat ik mij kon herinneren van die eerste Renault Twingo met de motor achterin is dat die ook niet uit balans te krijgen was. Ik schreef dat je zelfmoord aan het plegen bent als je die auto uit balans wilt dan wel kunt (†) krijgen.

Op de rotonde en in de S-bocht bij voormalig MarineVliegkamp Valkenburg gooide ik er nog een schepje bovenop en zag ik het ESP-lampje permanent opflikkeren maar ook hier gewoon strak als een snaar over de rotonde en door de S-bocht. Na het teruglezen van het testverslag van die eerste Renault Twingo met de motor achterin kwam ik dit stukje tekst tegen. [quote Renault.nl] De transmissietunnel, de dorpels en de deurposten zijn van speciaal ultrastijf materiaal, zodat het passagierscompartiment te allen tijde intact blijft. De achterpassagiers worden beschermd door onder meer versterkte dwarselementen, een harnas rond de motorruimte en energie absorberende chassisdelen. [/quote Renault.nl] Dat zorgt voor een ultrastijf chassis waardoor je zelfs met goede normale vering/demping. Ik schrijf expres normaal erbij omdat deze vering/demping tussen comfortabele en sportieve vering/demping in zit. De volgende bochten ging het weer exact hetzelfde maar toen had ik ineens beet. Op de verkeersdrempels van de Voorschoterweg onder de A44 door deed de Renault Twingo ineens iets dat perfect klopt bij deze auto. De verkeersdrempels liggen middenin een verkeersremmende vluchtheuvel met slinger. Ik rij dus scheef naar rechts sturend aan maak vervolgens weer recht een kleine jump over de verkeersdrempel en rij vervolgens scheef naar links sturend weer de verkeersdrempel af om meteen daarna weer rechtdoor te sturen. Ondertussen zijn de schokbrekers nog druk aan het in- en uitveren en wordt de Renault Twingo aan één kant diep in de veren gedrukt wat voor een behoorlijke onrust in het onderstel zorgt. Dat het allemaal goed gaat is te danken aan die ultrastijve materialen die ik in de quote citeerde. De oude Renault Twingo met voorwielaandrijving had dit echt niet zo goed gedaan want daar was het onderstel zwaar gaan torderen en dan is het voor de bestuurder alle hens aan dek om de zwabberende auto op de weg te houden. Zoals ik toen al schreef is dit weer eens een mooi voorbeeld van voelen -> analyseren -> zoeken op internet naar informatie -> puzzeltje valt in elkaar.

Honda e
Zondagavond heb ik de Renault Twingo nog even afgetankt want ik zou maandagavond uit werk vandaan naar Baarn rijden voor de Nederlandse introductie van de nieuwe Honda e. Een mooie rit die uitstekend geschikt was voor een snelwegzuinigheidsrit. Ik ben lekker op tijd vertrokken want ik had geen zin om in de spits vast te zitten, die is tegenwoordig zo absurd druk dat gaat werkelijk helemaal nergens meer over. En bovendien moest ik van deze rit een snelwegzuinigheidsrit maken en dan wil je niet rijden-stilstaan-rijden-stilstaan-etc. De weg van mijn werk naar de A4 is één en al stoplichten maar gelukkig zat het dit keer wat meer mee dan de vorige keer dat ik hier reed. Wel was er vlak voor de snelweg nog een Tesla Model 3 die van links komend ‘m zo ervoor gooide. Ik heb toen gas gegeven en ben snel buitenom langs hem gereden en heb ‘m er gewoon doodleuk weer voor gegooid. Handig zo’n kleine auto want dat moet ik met een grote testauto niet doen. Eenmaal op de snelweg kon ik goed doorrijden – wel 100 km/u op de ACC natuurlijk want zuinigheid voor alles – en ik was sneller dan ik had gedacht bij Baarn. Op de afslag vanaf de A1 naar Baarn-Noord had ik nog een leuk momentje. Toen ik op de afslag reed wilde een Peugeot 308 heel hard buitenom voor mij langs om één plekje te winnen voor het stoplicht. Dat had hem gelukt als die Daan in die Renault Twingo had geremd in de snelle lange bocht op weg naar het stoplicht. Maar ik remde niet, en toen de bestuurder van de Peugeot 308 dacht nu moet die gast toch echt gaan remmen remde ik nog steeds niet. Je zou denken dat ik in die kleine Renault Twingo met Continental ContiEcoContact 5 16-inch banden in het nadeel zou zijn maar niets bleek minder waar. Hij moest gewoon achter mij aansluiten en daar kon ik wel om lachen. Conclusie: de Grip en wegligging én de remmen (ja ik weet het schijven en trommels) van deze Renault Twingo zijn werkelijk meer dan uitstekend. Er zit trouwens geen navigatie in deze Renault Twingo omdat Renault er vanuit gaat dat vrijwel iedereen een smartphone heeft en via Google Maps of één van de vele offline navigatie-apps navigeert. Ik heb geen smartphone maar kon gelukkig de TomTom van mijn zwager lenen. Niet voor de route die wist ik uit mijn hoofd maar meer voor de Live-verkeersinformatie waardoor ik al te lange files kon omzeilen.

Op naar het gebouw (iets van Jardin bla-bla) waar de Nederlandse introductie van de Honda e plaatsvindt. Bij de ingang trof ik een dame en heer uit België van Honda Benelux en verderop Dave van Rookhuizen van Honda Van Nieuwkerk uit Amsterdam. Na anderhalf uur had ik het wel gezien en ben ik weer op huis aan gegaan. Op de heenweg stonden er overal lange files maar gelukkig viel dat op de terugweg mee. Een paar keer langzaam rijden en dat was het wel, uh dat dacht ik want bij Leiden stond het muurvast op de afslag van de N11 naar de Europaweg vanwege een ongeluk. Het houdt niet op niet vanzelf zeg kolere, de week ervoor dat dodelijke ongeluk en dan nu dit weer. Eenmaal bij de Lammebrug ging het weer en 10 minuten later stond ik bij de Tango de tank vol te gooien. Het verbruik bleek exact 1:20 en dat zou 1:25,6 moeten zijn dus dat viel behoorlijk tegen. Dat is op een volle brandstoftank van 35 liter toch 35 x 5,6 = 196 km minder en dat is gewoon heel veel. De volgende dag reed ik naar werk met nieuwe muziek op mijn USB-stick. De audio is trouwens best goed voor een stadsauto maar ik kon geen merknaam ontdekken. Meestal is de betere audio in een Renault van Bose maar in de online brochure zag ik het Easy Link Multimediasysteem en het wat simpeler R&GO Multimediasysteem staan dat in de Collection uitvoering zit. De basisuitvoering Life heeft alleen radiovoorbereiding. In deze Renault Twingo Intens zat het Easy Link Multimediasysteem.
Easy Link Multimediasysteem
– Digitale radio DAB+ (50 W) met 2 tweeters en 2 bi-cone speakers, MP3 en stuurkolombediening
– 7-inch Touchscreen
– Bluetooth handsfree telefoonbediening en audiostreaming (A2DP)
– Ondersteuning Apple CarPlay en Android Auto
– 2 USB-aansluitingen en één 3.5mm Jack-aansluiting

SBP
Op en neer naar mijn werk had ik alles al getest wat ik kon en wilde testen dus dinsdagavond uit werk vandaan zat er maar één ding op en dat was een rondje Space Business Park. Ik was razend benieuwd hoe dat uit zou pakken met deze kleine achterwielaandrijver. Ik had dinsdagavond toch een kerstborrel in zwembad Aquamar met de vaste zwemmers die ik op vooral zaterdag en zondag tegenkom. Ik ben dus iets te vroeg vertrokken zodat ik even een rondje over het Space Business Park kon rijden. Dat werden er uiteindelijk twee want het was erg leuk om te doen. Op de afslag naar Klei-Oost hield ik de vaart er stevig in en verrassend genoeg kon ik die snelheid ook vasthouden in de bocht. Dat is best lastig want deze bocht knijpt extreem af dus elk foutje wordt direct keihard afgestraft. Voor de bocht zat er nog een petje achter mij te duwen in een snelle hatchback maar die moest dus ook gewoon lossen net als die Peugeot 308. Ik begin steeds meer bewondering voor deze kleine Renault te krijgen en verder is tie bijvoorbeeld veel leuker en beter dan de Fiat 500. Op naar de overkant van de N206 waar ik na twee supersnelle rotondedraaien het SBP opdook. Zo en nu het gas er vol op in elke bocht en eens kijken wat er gebeurt. Nou uh niets dus net als met de Tesla Model 3. Ik kon op het gaspedaal trappen wat ik wilde, hard gooien en smijten wat ik wilde maar noop de Renault Twingo reed onverstoorbaar de ideale lijnen over het asfalt. Ik probeerde het nog even op de hoge en hoogste verkeersdrempel maar ook dat vond de Renault Twingo totaal niet intimiderend. In tegenstelling tot wat je misschien zou denken was het rondje wel degelijk leuk om te doen vooral omdat ik niet had verwacht dat ik met deze kleine auto zo hard door de bochten heen zou kunnen knallen. Tijdens het tweede rondje lukte het me wel om de Renault Twingo in een haakse linker- en rechterbocht de banden even heel zwaar te laten piepen maar daar moest ik wel serieus mijn best voor doen. Maar ook nu weer verder geen gekke strapatsen ik kon gewoon netjes verder rijden zonder dat de Renault Twingo dreigde uit te breken.

Verbruik zuinigheidsrit…. Huh???
Woensdag had ik op werk een kerstdiner maar omdat het niet al te laat afgelopen zou zijn besloot ik daarna de gewone zuinigheidsrit te maken in plaats van donderdagochtend. Ik wilde weten of ik een lager verbruik zou kunnen halen dan de tegenvallende 1:20 op de snelweg. In het testverslag van de vorige Renault Twingo met het TCe 90 motorblok zag ik dat ik toen een 1:25,7 had gehaald. Dat moest toch goed komen zou je denken maar ja na die 1:20 met de snelwegzuinigheidsrit had ik geen goede hoop op een laag verbruik. Ik zou 1:25,6 moeten halen maar ik had er een hard hoofd in eerlijk gezegd. Het aftanken in Katwijk aan Zee leverde een 1:16,33 op en dat viel me tegen want ik had toch netjes en rustig gereden de afgelopen dagen. De zuinigheidsrit ging ongelooflijk lekker en in Zandvoort aangekomen had ik nog steeds nul keer geremd. Je moet wel echt in de 3de versnelling rijden met 50 km/u pas bij 60 km/u kun je naar de 4de versnelling opschakelen en vanaf 70 km/u naar de 5de versnelling. Het zat weer eens niet mee dit keer want waar ik ook reed overal doken fossielen op. Op de terugweg had ik nog wel even een leuk momentje op weg naar Vogelenzang. Op de Leeuwerikenlaan zat er iemand achter mij te duwen maar in de ultieme slingerbocht van de Leeuwerikenlaan naar de Zwaluwenweg die overgaat in de Nachtegalenlaan. Dat is een verdraaid lastige bocht helemaal als een auto je in het donker tegemoet komt en met zijn koplampen recht in je gezicht schijnt. ik reed echt superstrak en knalhard door de bocht heen en die gast achter mij heb ik nooit meer terug gezien die viel bijna letterlijk stil. De rest van de terugweg ging heerlijk dus in Katwijk aan Zee aangekomen had ik zoiets van nou ik ben benieuwd! Geloof het of niet maar het verbruik van deze goed gelukte zuinigheidsrit kwam uit op een totaal bizar slechte 1:16,19. Ik heb hier absoluut geen andere verklaring voor dan dat de tuning van dit motorblok van geen kanten klopt. Op de snelweg haalde ik met een hogere snelheid rijdend tenminste nog 1:20 wat ook al niet goed was maar oké het was tenminste nog 1:20. Dat werd dus een heel raar einde van de test van een erg leuke kleine stadsauto.

 

Specificaties

Jaargang

2019

Transmissie

handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

3

Acceleratie (0-100/sec)

11,1 seconden

Topsnelheid

165km/u

Vermogen

68(93)/5.500 kW (pk)/rpm

Koppel

135/2.500 nm/rpm

Cilinderinhoud

0.9/898 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo

Aandrijving

achterwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Trommels

Draaicirkel

8,8 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

16-inch

Milieu en veiligheid

C02 uitstoot

105 gram/km

Energielabel

D

Afmetingen

Lengte

3.615 mm

Breedte

1.646 mm

Hoogte

1.541 mm

Wielbasis

2.492 mm

Spoorbreedte voor

1.452 mm

Spoorbreedte achter

1.425 mm

Massa leeg

932 kg

Max. toelaatbare massa

1.365 kg

Laadvermogen

433 kg

inhoud bagageruimte

219 liter

Bandenmaat

V: 185/50-R16 A: 205/45-R16

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand