Peugeot 208 Allure 1.2 PureTech 100 2019 – autotest

Deze testauto werd ons aangeboden door Peugeot Nederland N.V.



Huis-tuin-en-keuken-rallyauto

Samenvatting
Na het instappen bij Peugeot Nederland heb ik ontzettend lopen klooien om de stoelafstand met betrekking tot het opkomen/aangrijpen van de koppeling op de juiste manier afgesteld te krijgen. Later bedacht ik me dat er geen vloermatten in de auto lagen en dat dus wel de oorzaak geweest moet zijn van dat geklooi. Het gekke was dat ik er later niets van begreep waarom ik zo heb lopen klooien want de koppeling grijpt werkelijk perfect aan en de gasreactie is uitmuntend. Verdorie slechts 100 Pk dacht ik na vertrek maar dat was dus heel fout gedacht want jaag het 3-cilinder motorblok lekker in toeren (4.000 toeren en hoger) en je hebt de grootste lol. Deze nieuwe Peugeot 208 is net als zijn Franse neef de Renault Clio een auto met werkelijk sublieme vering/demping. Maar waar de Renault Clio vooral erg goed is daar is deze Peugeot 208 naast erg goed ook nog eens heel erg leuk. Elk ritje in deze Peugeot 208 was snel, strak én altijd leuk. Op een gegeven moment moest ik er echter noodgedwongen nog een schepje bovenop doen want ik was totaal vergeten mijn garage dicht te doen. Al mijn dure spullen lagen dus zo voor het grijpen dus dan wil je nog maar één ding en dat is zo snel mogelijk naar je garage toe. En toen bleek deze Peugeot 208 zomaar ineens een heuse huis-tuin-en-keuken-rallyauto te zijn. Raggen, glijden, harken, drempeljumpen, vegen, het stuur hard omgooien het kan echt allemaal! En zo ontdekte ik onbedoeld de rauwe kant van deze Peugeot 208 en oh wat doet deze auto dat verdomde goed zeg, de actiefoto’s spreken wat dat betreft voor zich. Peugeot heeft het weer geflikt om net als met de Peugeot RCZ 1.6 THP een auto op de banden te zetten die gewoon uitmuntend is in alle opzichten. De driveability krijgt wat mij betreft dan ook een hele dikke 10!

Min: ACC remt soms zomaar af om helemaal niets
Plus: Gasreactie – Kleur – Koppeling
Superplus: Vering/demping – Wegligging

Testverslag
De aanvang van deze test was op zijn zachtst gezegd nogal raar want in plaats van een knalgele nieuwe Peugeot 208 direct voor de deur van PSA Groupe (= Citroën/DS/Opel/Peugeot) zag ik in mijn ooghoek wel iets geels staan maar dat bleek een ambulance. Eenmaal binnen hoorde ik dat het gelukkig allemaal mee bleek te vallen. Na een kort gesprekje met de nieuwe oude Citroën PR Manager – een oude bekende altijd leuk – stapte ik in een fraaie Jaune Faro-gele Peugeot 208. Ik vind de kleur meer op okergeel lijken maar goed (verf- of auto-?)fabrikanten geven nou eenmaal graag rare naampjes aan kleuren. Na het indrukken van de startknop werd ik verrast door een zeer fraaie 3D-tellerpartij. Cool dat ziet er echt heel mooi uit en dat in een doodgewone hatchback nota bene. Al wegrijdend stelde ik de buitenspiegels licht bij en probeerde ik de bestuurdersstoel goed afgesteld te krijgen wat maar niet leek te lukken. Het aangrijpen van de koppeling is voor mij het uitgangspunt voor een goed afgestelde bestuurdersstoel. Later begreep ik waarom ik er zo’n moeite mee had want er lagen geen vloermatten in de Peugeot 208. En geen vloermatten betekent een andere stand van de linkervoet en daardoor een andere dan normale afstelling zoals ontwikkeld door de ingenieurs. De reden dat ik dit opschrijf is om aan te geven hoe nauw alles luistert bij het afstellen. Maar goed eerst moest ik een zeer irritant rijdende Peugeot 308 zien kwijt te raken die elke keer voor mijn neus dook zonder richting aan te geven naar het bewuste voorsorteervak. Ik bleef gelukkig voor ‘m maar dat deed ik zo enthousiast dat ik tweemaal behoorlijk glijdend door de rechterbochten van de 180-gradenbocht voor de JC-Arena heen reed. Het enige dat ik wist is dat deze auto een vermogen van 100 Pk heeft meer niet. Even verderop draaide ik de A2 op en in de lange opritbocht hield ik toch enige reserve in acht. Toen ik die ochtend namelijk naar de fysiotherapeut was gewandeld bleek het in sommige straten spekglad te zijn. Onvoorspelbaar dus en daarom ga ik het dan ook niet opzoeken. In Zuid-Holland lagen afgelopen dinsdag ladingen auto’s in de sloot dus dat zegt genoeg. Op weg naar huis koos ik voor de kortste en dus gestrooide route over de snelweg, een beetje saai maar goed het was even niet anders. Soms is de goden niet verzoeken het beste wat een mens kan doen want ik mag dan volgens iedereen hele goede beschermengeltjes* hebben (ik ben aan mijn 4de leven bezig) het houdt een keer op. Ja toch niet dan!

Op de A9 heb ik de Cruise Control – even voelen of tie er zit linksonder het stuur, ja dus – aangezet en die bleek van het Adaptieve type te zijn. Bijzonder in een kleine auto en ook nog eens niet eens in het duurste model, de afstand tot de voorligger is niet in blokjes maar Ver-Normaal-Dichtbij. Daarna ontdekte ik de DriveMode-knop en die bleek slechts twee standen te hebben, Eco en Normaal en in de rijmodus Eco zie je rechts op het 3D-display in lichtblauw “Eco” verschijnen. De rijmodus Eco is ook echt Eco en dus sloom in alle opzichten. De rijmodus Normaal lijkt meer op een rijmodus Sport te zijn want het voelt eerder als 130 Pk dan 100 Pk. Wat een heerlijke 3-cilinder hangt er onder de motorkap van deze Peugeot 208 echt klasse! In de mooie lange snelwegbocht richting Schiphol gaf ik even gas bij maar er reed een fossiel voor mij en dus was het leuk maar niet meer dan dat. Daarna was het in één rechte streep richting Sassenheim waar ik de afslag richting het zwembad nam. Dan kon ik even lekker binnendoor alvast voelen hoe de vering/demping en het onderstel is. Ik nam de afslag met een redelijke snelheid en dat voelde uitstekend aan. Alle bochten richting de N206 idem dito maar toen kwam ik achter een tractor te hangen. Gaat lekker zo vandaag maar niet heus, maar ach ik draag de boeren een warm hart toe dus het zij zo. Na het zwemmen ben ik via de opritbocht in ‘t Heen naar huis gereden. Deze Peugeot 208 heeft een handgeschakelde 6-versnellingsbak dus dat maakt ‘m erg leuk in in te rijden met het heerlijke 3-cilinder motorblok. Het ASR (=Anti Slip Regeling) mag dan automatisch weer inschakelen bij 50 km/u maar dat betekent niet dat deze Peugeot 208 saai is als je plankgas geeft middenin een bocht. De voorwielen zitten constant tegen doorspinnen aan ik kon dan ook heel mooi op het gas sturend superstrak door de opritbocht bij ‘t Heen heen vliegen. Daarna ben ik nog even heel mooi over de rotonde en door de S-bocht bij voormalig MarineVliegkamp Valkenburg heen gevlogen. Kolere wat is deze auto leuk en hoe harder je ‘m door een bocht jaagt hoe leuker het wordt. Bij het bruggetje over de N206 aangekomen besloot ik de drempelweg langs Duyfrak te nemen met daarna de flauwe rechterbocht met afknijpende linkerbocht. Dit is een drempelweg met verkeersdrempels die een erg steile aanloop hebben en ik was zeer verrast dat ik er weinig van voelde. Dit was net zo goed als die nieuwe Renault Clio die had ook uitmuntende vering/demping. Die Fransen zijn echt serieus goed bezig!
*Er hangt sinds deze week zelfs een echt Leger des Heils sleutelhanger-engeltje aan mijn motorsleutel

Hooligan-auto of Hooligan-Daan?
Eerst dacht ik moet ik dit wel opschrijven maar ja wat zouden jullie in mijn plaats geDaan hebben denk ik dan. Na met mijn moeder al haar opgespaarde nog bruikbare spullen en grof vuil naar de milieustraat gebracht te hebben in de SsangYong Korando (grijs kenteken dus zeer grote bagageruimte waar zelfs een lang tapijt in past) ben ik snel weer in de Peugeot 208 gesprongen en richting Bas van Autobeklederij v/d Werf gereden. Bas was er even niet vertelde één van zijn werknemers die een plaatsje in de hemel aan het verdienen was met het bekleden van een kerkbank zoals hij zelf zei. En net toen ik weer weg wilde rijden kwam Bas aangelopen, dus ik zei ga even zitten en kijk naar het dashboard. Bas vond het 3D-dashboard erg mooi en ook het interieur en de bekleding konden zijn goedkeuring wegdragen. De audio vond hij net als ik ook prima klinken en ik schrijf expres prima want er zit geen Focal audio in anders had ik wel uitmuntend geschreven. Zijn enige kritiekpunt was de net even iets té witte A-stijl, dat vind ik echt niet kunnen zei Bas, die A-stijl hadden ze dezelfde kleur als de hemel (=gebroken wit) moeten geven dan wel de donkere kleur van het dashboard. Bas maakte snel even een foto met zijn smartphone om het effect van de té witte A-stijl te laten zien. Waar zou ik zijn zonder Bas? Na mijn bezoek aan Bas ben ik naar mijn garage aan de overkant van de weg gereden om de Samsonite kofferset te fotograferen.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 5×33-liter
Zonder hoedenplank: 5×33-liter + 50-liter + 13-liter

Toen ik dat had gedaan ben ik naar boer Ivo in Voorschoten gereden in verband met de ligplaats van mijn nog te kopen dan wel te huren woonboot. Na een goed gesprek bij een bakkie thee stapte ik weer in de Peugeot 208 en bedacht ik me ineens dat ik mijn garagedeur was vergeten dicht te doen. Shit er liggen spullen van duizenden euro’s zo voor het grijpen plus een vrijwel nieuwe motorfiets dus ik wilde zo snel mogelijk terug naar mijn garage. Maar overal stonden lange files en/of waren er straten afgesloten vanwege wegwerkzaamheden. Wat nu? Nood breekt wet dus met alle illegale sluiproutes die ik ken besloot ik een route te kiezen die mij normaal gesproken minimaal 1.000,- aan boetes op zou leveren en die heb je in Nederland met slechts 3 doodnormale overtredingen die bijna iedereen elke dag meerdere keren begaat al bij elkaar. Maar ja die 1.000,- euro is altijd nog goedkoper dan bv. die peperdure Samsonite kofferset. Ik reed richting The British School om daarna een stille straat met éénrichtingverkeer in te slaan. Even verderop besloot een boze mevrouw echter met gespreide armen midden op de weg te gaan staan. Tja een heel erg boze mevrouw met gespreide armen midden op de weg (ze had niet alleen figuurlijk maar ook letterlijk qua uiterlijk wel wat weg van een vogelverschrikker) dat is wel heel erg lang geleden zeg, 30 jaar geleden maar liefst met mijn motor op weg naar de USSR. Ik reed naar de boze mevrouw toe en deed alsof of ik naast haar stopte onderwijl mijn portierraam openend en net op het moment dat zij dacht dat ik iets ging zeggen gaf ik gas en reed door. Dikke doei mevrouw!!! Sorry maar Daan heeft ongelofelijke haast. Daarna reed ik de rotonde op en af de wijk aan de overkant in terwijl ik steeds even kort en snel stevig gas gaf gevend over alle verkeersdrempels heen vloog.

Dit was geen autorijden maar meer een soort van huis-tuin-en-keuken-rallyrijden. Ik kan hier zo van genieten, remmen, terugschakelen, gas geven, stuur omgooien, glijden, vliegen, heerlijk gewoon! En toen belandde ik in een wirwar van de verplicht-de-andere-kant-oprijden-weggetjes-wijk van Voorschoten. Toen had ik maar één keus en dat was weer tweemaal een éénrichtingverkeer inrijden waar gelukkig ook weer geen verkeer aankwam. Ik moest wel vanwege een wegopbreking even verderop, welke idiote ambtenaar verzint dat joh ik ga toch geen kilometers omrijden. Het was echt kappen-en-draaien-gasgeven-werk en veel sneller dan ik gedacht had reed ik al in de wijk Noord-Hofland. Daar wist ik ook nog een heel handig achteraf sluipweggetje wat maar heel erg weinig mensen weten. En toen liep ik bijna bij mijn garage weer vast op de drukke Voorschoterweg maar ook daar wist ik een oplossing voor. ‘s Zomers pak ik hier altijd een stukje busbaan om zo op het voorsorteervak naar buitenzwembad De Vliet (nu gesloten uiteraard) te komen zo ook nu. Even rechtsaf richting het zwembad om daarna direct weer om te draaien zodat ik via het stoplicht weer rechtsaf mijn weg kon vervolgen zonder in de file te hebben hoeven staan. Uiteindelijk was ik op tijd bij mijn garage en bleek er niets te zijn ontvreemd. Het was een ongelofelijk gaaf ritje en hiermee bewijst de nieuwe Peugeot 208 dat deze auto tot de absolute Hatchback-top behoort.

De dag na Sinterklaas
Gelukkig was Sinterklaas ook weer voorbij en zijn we weer een jaar verlost van die totaal hersenloze KOZP-gekkies. Vrijdag moest ik persé op tijd zijn want ik moest een aantal dingen voorbereiden voor de praktijklessen. Gezien de uitstekende vering/demping was ik benieuwd of de nieuwe Peugeot 208 net zo goed zou zijn als de nieuwe Renault Clio. Het begon al goed op de snelheidsbrekers in de straat direct om de hoek. Dat zijn zeer irritante snelheidsbrekers net zoiets als die zwart/gele dingen die je soms wel eens ziet bij wegwerkzaamheden. De Peugeot 208 slikte ze met gemak en als ik er met iets meer snelheid overheen reed voelde het zelfs nog beter aan. Het wegdek was nog nat en dus draaide ik een rondje over de rotonde met de twee linkerwielen op de spekgladde natte rotonderand. Dat voelt heel raar aan want een testauto wil dan naar rechts wegglijden maar de twee rechterwielen op het stroeve asfalt voorkomen dat. Tenzij je het gas erop zet waardoor de Peugeot 208 naar buiten wordt gedrukt en wel begint weg te glijden. De Peugeot 208 laat zich echter met groot gemak corrigeren en ik reed dan ook fluitend de rotonde af. Op de ventweg staat helaas nog steeds een wisselstoplicht waarvoor ik dit keer wel heel erg lang moest wachten. En dan ook nog eens een stadsbus voor mij, die heb ik vlak voor de verkeersdrempel dan ook maar ingehaald. Met een mooie lichte jump over de twee verkeersdrempels reed ik naar de kruising met de A44/N44. Daar sloeg ik rechtsaf richting Wassenaar-Centrum waarna drie rotondes en een rare drempel in een flauwe bocht volgen. Het gemak waarmee deze Peugeot 208 zich razend snel en mooi vloeiend over de rotondes laat sturen vind ik indrukwekkend. Op naar het Wassenaarse Bos waar ik eerst met 30 km/u over de hoge snelheidsbreker heen reed vervolgens 40 km/u, 50 km/u en ‘s avonds op de terugweg zelf 60-70-80 km/u. De Peugeot 208 komt dan achteraan uiteraard los maar het neerkomen (lees: uitdempen) is zoveel beter dan de gemiddelde hatchback dat kan ik niet anders dan subliem noemen.Is tie net zo goed als de nieuwe Renault Clio? Ja dus! Die Fransen zijn goed bezig in tegenstelling tot de Duitse automerken die ik steeds verder zie afglijden.

Op weg naar werk heb ik afwisselend in de rijmodus Eco en Normaal gereden. De rijmodus Normaal is het leukst maar dan stijgt het verbruik uiteraard ook. Af en toe heb ik een stoplichtsprintje gedaan en ik moet zeggen dat de Peugeot 208 dat verrassend goed doet, door de uitstekende gasreactie en perfect aangrijpende koppeling ben je namelijk lekker snel weg. Oh man wat is dit toch een heerlijke auto! Er zijn maar vier andere Peugeot’s die ik nog leuker vind, de Peugeot 208 GTi 30th Anniversary Edition, de Peugeot 308 GTi en de Peugeot RCZ R. Allemaal GTi/R-modellen dus ik bedoel maar! Als je daar van mij tussen mag staan dan doe je serieus iets goed. De volgende dag had ik een drukke planning, moeder droppen bij Appie Heijn, zwemmen, moeder ophalen, fotoshoot met mijn zwager, snel de SsangYong Korando terugbrengen, op mijn kleine Honda MSX 125 naar huis met 90-105 km/u over de snelweg, snel even op mijn Yamaha Tracer 700 gesprongen en toen weer snel naar huis gescheurd in de Peugeot 208. Zondagmiddag ben ik eerst gaan zwemmen en daarna heb ik een zuinigheidsrit gemaakt in de rijmodus Eco. Ik was namelijk benieuwd of ik het verbruik van 1:27 dat Peugeot opgeeft zou halen. De rit begon lekker zonder remmen op de rotonde, cruise control erop en gaan met die banaan Daan. De scherpe rechterbocht bij De Zilk ging fantastisch en ook de bomenweg ging lekker maar helaas moest ik op de T-splitsing van de Leeuwerikenlaan met de Zandvoorterweg remmen. Zal je zien dat het bij die ene keer remmen blijft verdorie. De boulevard was weer eens een drama met een superfossiel voor mij uit rijdend. De duinenweg ging weer lekker totdat er na de rotonde bij Overveen een auto mij rechts inhaalde waar maar één rijstrook is. Hij haalde mij in over de uitvoegstrook die totale idioot. Gelukkig ging de terugrit perfect en het bleef inderdaad bij één keer remmen. Het verbruik kwam uit op exact 1:25 wat niet verkeerd is maar toch 2 km per liter minder dan opgegeven.

Rondje Space Business Park
Als van de nieuwe Peugeot 208 GTi het ESP/TRC niet permanent uitgezet kan worden dan zijn ze wat mij betreft knettergek bij Peugeot. Dat het bij deze gewone Peugeot 208 niet permanent uitgezet kan worden kan ik nog wel mee leven maar het maakt de auto wel minder spannend als je eens even lekker sportief wil rijden. Toen ik bij Klei-Oost de N206 verliet reed er helaas een slome dodo voor me, dat beloofde weinig goeds en inderdaad moest ik tijdens het eerste rondje SBP meerdere keren zo hard afremmen voor andere slome dodo’s dat ik bijna stil viel. Ik heb er noodgedwongen dus nog maar een rondje aan vast geplakt in de hoop dat die beter zou uitpakken. De eerste haakse rechterbocht ging lekker in de 2de versnelling boven de 4.000 toeren doortrekkend. Daarna stevig doortrekken in de 3de versnelling in de flauwe linkerbocht en tot mijn grote verrassing vloog de Peugeot 208 erg strak door de bocht heen dankzij de sublieme grip van de Michelin Pilot Sport 4 G1 banden. Daarna hoekte ik de Peugeot 208 keihard linksaf de vrachtwagenparkeerplaats op en gaf plankgas in de 2de versnelling. Dat doet de Peugeot 208 echt heel goed en de auto blijft heel mooi strak op de ideale lijn maar ja de ideale lijn is niet altijd de leukste. Met het ESP/TRC uit had ik waarschijnlijk heerlijk zwaar naar rechts weg gegleden maar het is niet anders. Daarna hard rechts-links en ook dat deed de Peugeot 208 superstrak met een klein beetje glijden naar links en rechts. In elke bocht zag ik het slippende-auto-icoontje heftig opflikkeren dus dat zegt genoeg over mijn zeer sportieve rijstijl denk ik. De verkeersdrempel ging lekker even kort met vier wieltjes los waarna ik ‘m lekker hard de haakse rechterbocht in hoekte terwijl de verkeersdrempel voor de bocht de Peugeot 208 lucht in zwiepte. Op de actiefoto die ik schoot van mijn zwager kun je zien dat het binnenste achterwiel hier even los komt, want zelf kan ik dat helaas niet zien maar wel voelen. De hoge en hoogste verkeersdrempel nam ik met een voor deze hatchback veel te hoge snelheid. De enige reden dat ik dat kon doen komt door de sublieme vering/demping. Maar ik zou bijna nog iets heel erg belangrijks vergeten namelijk het extreem lage gewicht van de Peugeot 208 want dat is namelijk maar iets meer dan 1.000 kilogram. Geloof het of niet maar de voor mijn gevoel piepkleine nieuwe Renault Twingo die ik direct na het terugbrengen van de Peugeot 208 moest ophalen weegt vrijwel hetzelfde. Suzuki is overigens al langer bezig met het gewicht sterk omlaag brengen en zekersteweten dat dit werkt!

De landing na de hoogste verkeersdrempel was hard maar heel erg mooi, een zwaardere hatchback met middelmatige vering/demping zou hier gaan maximaal in de stootrubbers slaan en gaan zwabberen. Ik stuurde over de rotonderand rijdend plankgas in de 2de versnelling de blinde rechterbocht in. Later die week deed ik dat nog een keer in de regen en dat was net even leuker want ik gleed letterlijk door de bocht heen. De rest van het rondje ging eigenlijk te makkelijk, op zo’n moment mis je gewoon vermogen oh of regen natuurlijk want op nat asfalt is elke auto leuker. Op dinsdag heb ik uit werk vandaan bij mijn jongste zus gegeten want mijn moeder paste daar op en die kon dan met mij mee naar huis rijden. Op weg naar mijn zus ben ik weer over het dit maal natte Space Business Park gereden. Elke bocht was dit keer leuk maar wat ik de vorige keer niet had gedaan was linksaf slaan waar ik normaal gesproken rechtsaf sla naar de hoge en hoogste verkeersdrempel. Door met hoge snelheid linksaf te slaan test ik de vering/demping en de grip van de banden op een speciale manier. De Peugeot 208 kwam door de hoge snelheid op de verkeersdrempel heel even los maar omdat er een bocht naar links volgde kwam de Peugeot 208 scheef neer en ik moest ook nog eens meteen hard naar links sturen na de landing. Dat zorgt voor een korte maar zeer heftige reactie in het onderstel want de auto moet zich namelijk razend snel herstellen en dat kan alleen maar als de combinatie vering/demping + banden perfect kloppen. Na het neerkomen leek de Peugeot 208 heel even alle kanten op te willen maar de uitstekende grip van de banden – wat weer komt door de sublieme vering/demping! – zorgde ervoor dat ik verder reed alsof er niets gebeurd was. Dit soort acties zijn wel zo lekker om te doen, want ik weet natuurlijk dat het goed gaat anders zou ik het niet doen. Wat deze prestatie nog indrukwekkender maakt is dat het asfalt nat was. Veel automobilisten zouden deze actie als gevaarlijk betitelen maar dat is het dus absoluut niet. Ik ken elke bocht en elke rotonde in de wijde omtrek als mijn broekzak zowel in de auto als op de motor (kneedown of steppie aan het asfalt rijden) en ik weet precies wat ik waar het beste kan testen.

Heen en weer en geniaal
Van maandag t/m woensdag is het, als ik het druk heb, vrijwel alleen op en neer naar werk rijden en dan zou je denken Daan rijdt elke dag dezelfde route dus wat zou hij nou nog kunnen ontdekken na drie maal dezelfde route. Nou daar stond ik zelf dus ook van te kijken. Ik ontdekte namelijk dat als ik op de Adaptive Cruise Control erg langzaam (= 30-35 km/u) over de snelheidsbrekers en verkeersdrempels in het Wassenaarse Bos reed de Peugeot 208 steeds even heel kort en snel automatisch afremde. Dat lijkt mij eerlijk gezegd niet erg handig in een 30-zone. Reed ik met een hogere snelheid (= 50-70 km/u) over dezelfde snelheidsbrekers en verkeersdrempels heen dan gebeurde dat niet. Het zal vast wel iets met software en een radar te maken hebben maar zo zie je maar dat ik soms hele gekke dingen ontdek. Maandagochtend ben ik erg vroeg naar werk gereden maar dat was omdat ik schapen-ogen/-harten/-longen in moest vriezen voor dissecties. Ik wilde niet dat de jonge leerlingen dat zouden zien en omdat ik niet wist hoe lang ik ermee bezig zou zijn ben ik maar extra vroeg begonnen. En ach als je dit al eng vindt dan wil je niet weten wat ik op mijn vroegere baan deed. Toen ik op Cytogenetica werkte kreeg ik met enige regelmaat abortusmateriaal of vroeggeboortes binnen. Een vroeggeboorte is een 5-10 cm grote foetus en abortusmateriaal een bloederige smurrie met foetale armen/beentjes/hoofdje/ruggenmerg etc. Dat ik een sterke maag heb komt me vooral goed van pas tijdens mijn motorreizen in het verre buitenland. Daar heb ik regelmatig dode volwassenen of kinderen op straat zien liggen, maar ook darmen op straat, open schedels en van dat soort dingen.

En over verkeersongevallen gesproken, laatst las ik daar een uitermate interessant verhaal over. Een startup genaamd MDGo (https://www.mdgo.io/technology/) uit Israël kan met behulp van Artificial Intelligence (= AI) vrijwel direct na een ernstig verkeersongeluk voorspellen wat de aard van de verwondingen van de inzittenden zijn en heel erg belangrijk of er dus een trauma-helikopter naartoe moet of niet. Ze hebben dit weten te bereiken door AI los te laten op duizenden crashtesten (= auto met crashtest dummies) en zodoende te voorspellen wat de verwondingen van de inzittenden zijn. Geloof het of niet maar via een speciaal kastje in elke auto zijn ze in staat om na een ernstig verkeersongeval op afstand binnen 10 seconden te voorspellen wat de verwondingen van de inzittenden zijn. Uiteraard wordt ook meteen de GPS-locatie door gegeven. Hoe geniaal het is wat deze Israëlische startup heeft bedacht blijkt wel uit het feit dat ze rond de 90 procent goed zitten met hun via AI berekende voorspelling. Eigenlijk is het ongelofelijk simpel allemaal want ze maken gebruik van bestaande data. Dat ze hot zijn blijkt wel uit het feit dat meerdere gerenommeerde autofabrikanten investeren in deze geniale startup. Liever raak je niet betrokken bij een ernstig verkeersongeluk maar het is dan toch fijn om te weten dat op dat moment de juiste keuze voor jou wordt gemaakt. Ik heb niet zoveel op met AI maar dit vind ik echt een schoolvoorbeeld van een mooie toepassing ervan.

BRL en rotondecircus
BRL staat voor Berging Regio Leiden maar woensdag uit werk vandaan stond het voor mij voor Blokkade Regio Leiden. Er was vlak voor de ingang naar de Schouwweg een auto op een boom geknald op een kaarsrechte weg. Hoe krijg je het in hemelsnaam voor elkaar! De bergingsvrachtwagen van BRL blokkeerde de ingang naar de Schouwweg dus of ik moest een klereneind omrijden of ik kon proberen over het gras achter de bomen langs en daarna tussen de bomen door verder te rijden. Ik gokte erop dat het me zou lukken ondanks de regen en gelukkig kwam ik niet vast te zitten. Een echte huis-tuin-en-keuken-rallyauto dus deze Peugeot 208. Op de Schouwweg rijdend kwam ik vast te zitten achter een taxi die voor elke snelheidsbreker ging staan te kamperen. Geen idee of het nou pesterij was of dat hij naar zijn rittenscherm zat te koekeloeren maar ik ben hem op de laatste hoogste snelheidsbreker voorbij gesprongen. Daarna bedacht ik me dat ik nog een cadeautje voor Secret Santa moest halen want dat doen we elk jaar met de Science-afdeling op school. Dat was dus toch nog even snel op en neer knallen naar het Diamantplein aan de overkant van het kanaal. Heerlijk!

Rotondecircus
Op de laatste dag besloot ik niet via de A44 te rijden maar via het rotondecircus bij Hoogmade/Leiderdorp de A4 op. Ik wilde persé nog even een rondje doen na het wel erg saaie rondje over het Space Business Park. Het ESP en TRC uitzetten kan dus niet dus ik moest gewoon verschrikkelijk het gas erop zetten om te kijken wat de Peugeot 208 zou doen. In de 1ste haakse rechterbocht gebeurde er nog niet veel maar na een 360-gradendraai op de kleine rotonde kon het feest beginnen. En inderdaad gleed de Peugeot 208 op de buitenring van de grote rotonde behoorlijk weg het kan dus wel als je maar genoeg gas geeft in de 2de versnelling en de bochtensnelheid hoog houdt. Het rondje over het rotondecircus was absoluut leuker dan het Space Business Park maar nog steeds grotendeels voorspelbaar door het niet uitschakelbare ESP/TRC. Alleen de ovale rotonde was erg leuk maar dat komt omdat ik op het moment dat ik op de noordelijke ovale gedeeltes gas geef ik net over de hoge rotonderand heen rijdt en de banden dus constant in- en uitveren en minder grip hebben. De Peugeot 208 deed het gewoon weer heel erg goed en ik kijk nu al uit naar de nieuwe Peugeot 208 GTi.

 

Specificaties

Jaargang

2019

Carrosserie

hatchback

Transmissie

handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

3

Acceleratie (0-100/sec)

9,9 seconden

Topsnelheid

188km/u

Vermogen

75(100)/5.500 kW (pk)/rpm

Koppel

205/1.750 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.2/1.199 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,4 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

17-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

5,2 liter/100 km

Snelweg

3,7 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

4,2 liter/100 km

C02 uitstoot

97 gram/km

Energielabel

B

Afmetingen

Lengte

4.055 mm

Breedte

1.745 mm

Hoogte

1.430 mm

Wielbasis

2.540 mm

Spoorbreedte voor

1.500 mm

Spoorbreedte achter

1.500 mm

Massa leeg

1.065 kg

Max. toelaatbare massa

1.595 kg

Laadvermogen

530 kg

Aanhanger geremd

1.200 kg

Aanhanger ongeremd

580 kg

inhoud bagageruimte

265 liter

Bandenmaat

205/45-R17

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand