Autotests | autotesten en rij impressies | autotesten.nl

Renault Twizy Color e-Tune 2021 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Renault Nederland NV


Leukste stadsauto van de hele Melkweg!

Samenvatting
Na bijna 5 jaar had ik zoiets van ik ga mijn Renault Twizy verkopen want ik was het te goedmoedige karakter een beetje zat aan het worden. Door de jaren heen was ik steeds meer elektrische auto’s gaan testen (van Mitsubishi i-MieEV tot Tesla Model S Ludicrous Mode) en als ik in die auto’s gas gaf dan vlogen ze er werkelijk vandoor. Okay mijn Renault Twizy heeft daar te weinig vermogen/koppel zou je zeggen maar als je bedenkt dat een Renault Twizy maar 474 kg weegt en 17 Pk/57 Nm heeft dan staat dat gelijk aan een gewone elektrische auto van 4 x 474 kg = 1.896 kg met een vermogen/koppel van 68 Pk/228 Nm. Het klopte voor mijn gevoel gewoon niet, voor een goede acceleratie moest ik het gaspedaal helemaal op de bodem trappen als ik weg reed. En zelfs dan kwam de Renault Twizy voor mijn gevoel maar traag op gang. Ik kwam in die tijd altijd bij autotuner Rica Engineering in Wateringen en laat een stagiair daar nou een apparaat hebben bemachtigd uit Hong Kong waarmee je Renault Twizy’s kunt tunen of beter gezegd elektro-tunen. Omdat mijn Renault Twizy afkomstig was uit de eerste productiereeks was de software nog niet beveiligd en dus vrij toegankelijk. Die stagiair vroeg of hij mijn Renault Twizy als proefkonijn mocht gebruiken wat betekende dat ik niets voor de e-tuning hoefde te betalen. Dat wilde ik uiteraard wel want ik was net aan een nieuwe baan begonnen als Technisch Onderwijs Assistent op een grote Internationale school in Den Haag dus dan kon ik mooi op en neer rijden met mijn hopelijk veel snellere Renault Twizy. Na het weekend kon ik mijn Renault Twizy weer ophalen en ik wist gewoon niet wat me overkwam. Als ik het gaspedaal nu intrapte vloog ik er meteen als een speer vandoor. Niet zo gek want ik had maar liefst ruim 26 procent meer koppel die ook nog eens direct uit knalden als ik het gaspedaal intrapte. Het vermogen was met slechts 1,4 Pk toegenomen maar ja bij een elektrische auto draait alles om het koppel. Leuke bijkomstigheid was verder dat de topsnelheid op de snelheidsmeter was toegenomen met ruim 20-25 km/u. Normaal gesproken was de topsnelheid maximaal – meewind en heuvel af – 83 tot 84 km/u maar nu haalde ik in het sterk dalende deel van de Hubertustunnel tot wel 110 km/u. Dit is precies de Renault Twizy zoals ik ‘m graag wilde hebben en dus besloot ik ‘m te houden en niet te verkopen. Ik heb ‘m nu bijna 8,5 jaar en ik weet zeker dat ik ‘m nooit meer ga verkopen. Die accu-huur is achteraf een superdeal gebleken (na 5 jaar ging de Li-ion accu stuk, 5 jaar accu-huur = €3.300,- terwijl een nieuwe Li-ion accu en het erin zetten minimaal iets van €6.500,- kost en voor mij vanwege de accu-huurcontract dus gratis was. Tel uit je winst!) en met de stijgende benzineprijzen lach ik me dan ook helemaal gek. Verder hebben ze op school speciaal voor mij een stopcontact aan de buitenmuur gemaakt zie foto. Met een volle accu kan ik met groot gemak lekker snel – want ik rij toch gratis – op en neer rijden dus als ik de volgende dag weer op school kom is de accu bijna leeg en laad ik ‘m op kosten van mijn werkgever weer vol etcetera. Ik verdien dus dik op mijn 90,- euro reiskosten want ik ga af en toe ook op de motor naar school in de zomer. Maar als ik alleen met mijn Renault Twizy naar werk zou gaan steek ik die 90,- euro elke maand schoon in mijn zak. Leukste aan de Renault Twizy is dat ik echt overal tussen de paaltjes door kan rijden en zowel statische bussluizen als die met een verzonken paal/piramide zijn ook geen enkel probleem. Kortom klotenpaaltjes, snertpaaltjes, shitpaaltjes, enzovoort-paaltjes bestaan niet voor een Renault Twizy, ha, ha!

Plus: Acceleratie – Draaicirkel – Geen ABS – Pretfactor – Vering/demping – Wegligging
Superplus: e-Tuning
Min: Veel te leuk om in te rijden

Testverslag
Ik kan mij nog heel goed herinneren dat ik in 2012 tegen de PR Manager van Renault Nederland zei: “Als die Renault Twizy eruit gaat laat het mij dan alsjeblieft even weten want ik vind deze auto heel erg leuk!” Ik heb nog nooit van mijn leven een eigen auto gehad maar na ruim 50 jaar zou ik dan eindelijk mijn allereerste auto gaan kopen. De reden dat ik nooit een auto heb gekocht is omdat ik motorrijder ben en 6 broers en zussen heb van wie ik altijd een auto kan lenen als ik een auto nodig heb. Waarom zou ik wegenbelasting gaan betalen voor een goedkope auto die ik zeer zelden gebruik dan gooi ik liever af en toe de benzinetank vol van de auto van één van mijn broers, zussen of zwager na een paar keer lenen. Het mooie aan deze Renault Twizy is bovendien dat je geen wegenbelasting hoeft te betalen want elektrisch. Ik betaal dus al 8 jaar en 4 maanden geen wegenbelasting en omdat deze kleine auto maar 474 kg weegt zou het sowieso geen hoog bedrag zijn geweest. Een motorfiets kost 32,- euro per kwartaal dus dan zou een Renault Twizy niet zo heel veel meer kosten als ik wegenbelasting zou moeten betalen. Het gekke is wel dat voor de verzekering mijn Renault Twizy als Quad is verzekerd maar omdat ie geen directe stuuroverbrenging heeft zou ie voor de wegenbelasting gek genoeg wel onder de auto’s vallen. Ik heb voor de grap even ingevuld alsof de Renault Twizy op benzine rijdt en dan kom ik in de gewichtklasse onder de 500 kg uit op 30,- euro per kwartaal. Dan heb ik bij elkaar toch 8 jaar x 4 kwartalen + 1 kwartaal = 33 x 30,- euro = 990,- euro uitgespaard aan wegenbelasting. Uiteraard is dat een leuke bijkomstigheid want een echte Twizy-rijder maalt daar niet om, deze kleine elektrische auto rij je om de L&L oftewel de Looks&Lol. Overal waar ik rij word ik nagekeken en als ik ergens stop heb ik altijd snel aanspraak. Het leukste vind ik altijd de kleine peuters en kleuters onderweg die tegen hun papa of mama roepen en naar mij in de Renault Twizy wijzen: “Kijk papa/mama wat een gekke/grappige auto!” Meestal zwaai ik dan even terug dat vinden peuters en kleuters altijd leuk.

Maar na een jaar of vijf begon er toch iets te knagen want de acceleratie van een Renault Twizy is gewoon K! Eenmaal op gang is het best oké maar bij optrekken voor verkeerslichten en bij hernemingen schiet het gewoon niet op. Op 1-11-2017 zou ik aan een nieuwe baan beginnen als Technisch Onderwijs Assistent op The International School of The Hague. Dat was een goed moment op mijn Renault Twizy te verkopen vond ik. Ik had namelijk speciaal voor mijn nieuwe baan een kleine Honda MSX 125 motorfiets gekocht die 1:55 rijdt. Ik krijg iets meer dan 90,- euro reiskostenvergoeding en met 16 werkdagen (ik werk 32 uur p/wk) per maand zou ik daar dus dik op verdienen. Reken even mee, 16×46 km = 736 km/55 km = 13,4 liter E10 = afhankelijk van de benzineprijs is dat 20,- tot 23,- euro reiskosten per maand. Maar net toen ik op het punt stond mijn Renault Twizy te verkopen kreeg ik de mogelijkheid aangeboden om ‘m te laten elektro-tunen bij Rica Engineering. Een stagiair daar had een tuning-apparaat gekocht in Hong Kong en vroeg of hij mijn Renault Twizy als proefkonijn mocht gebruiken. Toen ik ‘m weer op kon halen wist ik niet wat me overkwam, mijn Renault Twizy ging er als een speer vandoor en ineens was ik bij alle verkeerslichten 99 van de 100 keer sneller weg dan alle brandstofauto’s. Ik kon nu gewoon doodleuk links gaan staan voor en verkeerslicht waar het vlak daarna van twee rijbanen in één rijbaan overgaat. Het komt zeer zelden voor dat een brandstofauto voor mij langs kruist als ik rechts sta en als ik links sta kan ik vrijwel altijd dik op tijd voorlangs kruisen. De lol die ik dan heb is onbetaalbaar want niemand verwacht dat je in dat kleine elektrische autootje zo snel bent. Ik zeg wel eens zet een Ferrari voor mijn neus en deze ge(elektro)tunede Renault Twizy en ik stap zonder te aarzelen in de Renault Twizy. Het leukste is de Renault Twizy in de winter als er sneeuw ligt. Door de smalle bandjes snij je door de sneeuw in tegenstelling tot bv. een Tesla Model S die alle kanten op wil behalve de goed. Brede banden zijn een drama om mee in de sneeuw te rijden.

 

e-Tuning door Rica Engineering
Standaard: 17 Pk/57 Nm
Getuned: 18,4 Pk/72 Nm
Tuning = + 1,4 Pk en + 15 Nm
Vooral de 26,3 procent meer koppel merk je heel erg goed. Ik kan nu als ik gas geef tijdens het keren de banden laten piepen.

Minder boetes
Net als mijn twee motoren heeft de Renault Twizy alleen een kentekenplaat aan de achterkant. Alle flitspalen die van voren flitsen krijg ik dus nooit een boete van thuis gestuurd. Best handig maar soms heb je gewoon domme pech. Ik rij al ruim 37 jaar over de busbrug in De Stevenshof met al mijn motoren en toen ik mijn Renault Twizy had reed ik daarmee via de bussluis of het fietspad (past allebei net aan, zie foto’s) over de busbrug. Ik rij er al 37 jaar overheen met al mijn motoren en later ook mijn Renault Twizy. Op 17 februari 2021 stond er aan de andere kant van de Oude Rijn rechts een politiebusje en de bestuurder daarvan had me gezien. De boete voor het rijden over een fietspad/busbaan is 159,- euro dus reken maar uit wat dat uitgesmeerd over 37 jaar is. 37 x 365 + 10 schrikkeldagen = 13.515 dagen/159,- euro boete = 1,18 eurocent p/dag over al die jaren. Ik heb er dus gewoon heel hard om gelachen want het boeit me werkelijk niets en ik blijf gewoon over die busbrug rijden met mijn motoren en mijn Renault Twizy. Naast de busbrug zijn er nog veel meer plekken waar ik tussen de paaltjes door kan rijden van afgesloten sluiproutes of bussluizen al dan niet met een verzinkbare poller. Mijn allermooiste moment vind ik nog steeds die dag dat de Hubertustunnel afgesloten was vanwege een storing in het communicatiesysteem in de tunnel. Al het verkeer moest er na Madurodam dus af richting het Centrum van Den Haag. Daar stond dus binnen no-time een megafile van hier tot Tokio maar daar gaat Daan dus absoluut niet instaan.

Rechts van mij zag ik een half vergaan ongebruikt voetpad dat ze duidelijk hadden aangelegd omdat het moest maar daar loopt dus werkelijk nooit iemand. Die stoeprand was echter wel aan de hoge kant en toen ik een stuk beschadigde stoeprand zag greep ik mijn kans en reed schuin via het beschadigde stuk de stoep. Die stoep was precies breed genoeg voor mijn Renault Twizy en zo reed ik tot aan de afslag waar ik tussen twee auto’s door reed richting de slagbomen die automatisch naar beneden gaan bij calamiteiten of storingen. Met één hand (mijn Renault Twizy heeft gelukkig geen ramen) duwde ik de slagboom omhoog waarna ik er onderdoor kon rijden. Daarna reed ik vlak voor de Hubertustunnel er weer want langs de tunnel loopt namelijk ook een weg. Op een gegeven moment kan je dan niet verder maar ik dus wel want ik ben gewoon met mijn Renault Twizy over het fietspad naar de andere kant gereden waar weer een weg loopt die bij een rotonde na de Hubertustunnel uitkomt. En zo was ik hooguit een paar minuten verloren op weg naar huis. Een dag later vertelde de zoon van mijn oudste zus op een verjaardag dat hij er door de afsluiting van de Hubertustunnel ruim anderhalf uur langer over had gedaan om bij zijn vriendin te komen. Mijn reactie was uiteraard: “Nou dan wordt het hoog tijd voor jou om een Renault Twizy te kopen want ik was maar een paar minuten later thuis dan normaal.” Zo zie je maar weer met een Renault Twizy sta je never nooit stil net als met een motorfiets kun je alle files en wegblokkades omzeilen. Misschien snappen jullie nu waarom dit mijn lievelingsauto is en ik ‘m dus nooit weg zal doen!

 

Specificaties

Jaargang

2021

Carrosserie

stadscombi

Transmissie

singlespeed

Aantal deuren

2 deuren

Brandstof

Elektriciteit

Type motor

Elektrisch

Acceleratie (0-100/sec)

0-45 km/u – 4,1 seconden seconden

Topsnelheid

105km/u

Vermogen

18,4 kW (pk)/rpm

Koppel

72 nm/rpm

Aandrijving

achterwielaandrijving

Remmen voor

Schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

6,8 meter

Overig

Type bekleding

Kunststof

Velgen

13-inch

Milieu en veiligheid

C02 uitstoot

0 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

2.338 mm

Breedte

1.396 mm

Hoogte

1.454 mm

Wielbasis

1.686 mm

Spoorbreedte voor

1.094 mm

Spoorbreedte achter

1.080 mm

Massa leeg

474 kg

Max. toelaatbare massa

690 kg

inhoud bagageruimte

31 liter

Bandenmaat

V-125/80-R13/A-145-80-R13

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand