Renault Twingo Série Limitée Vibes Electric R80 2021 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Renault Nederland N.V.

Magic Vibes avec Quatre-vingts et-(deux)Chevaux

Samenvatting
Klein maar fijn blijkt niet alleen op te gaan voor cadeautjes maar ook voor auto’s. Ook deze kleine elektrische auto van Renault blijkt weer een regelrechte voltreffer qua rijplezier. Hoe kan dat toch? Zo klein en dan toch zo fijn rijden, ja heel erg fijn zelfs. En niet alleen de auto is klein ook de Li-ion accu is klein want slechts 22 kWh groot. Maar ook hier geldt weer klein maar fijn want door de Caméléon-lader laadt de Renault Twingo Electric supersnel op. Dus tijdens een bezoek aan familie/vrienden, even boodschappen doen of naar de fitness/sporten loont het bij deze auto altijd om ‘m even aan een oplaadpaal aan te sluiten. Maar het zijn niet alleen deze dingen ook het interieur is keurig en fleurig verzorgd. Je wordt kortom gewoon blij als je in deze kleine elektrische auto stapt. Maar de koek is nog niet op want ook van de ogenschijnlijk kleine bagageruimte werd ik blij. Dat klein bleek toch minder klein dan mijn ogen dachten te zien. Maar er is nog één ding waar de Renault Twingo Electric klein in is en dat is het gewicht, want dat is geloof het of niet slechts 1.108 kg en dat is een erg laag gewicht voor een elektrische auto. Maar het meest leuke vind ik toch wel de bijzondere de-Dion achteras. Die is afkomstig van de Franse autobouwer De Dion-Bouton die helaas opgehouden is te bestaan in 1953. En denk nou niet dat die de-Dion achteras een obscuriteit is want ook automerken als Alfa Romeo, Ferrari, Ford, Mazda en Volvo maken er gebruik van dan wel hebben er in het verleden gebruik van gemaakt voor hun modellen. Ze noemen het ook wel ‘dead axle’ omdat het geen rol speelt in het overbrengen van het vermogen naar de achterwielen. Eigenlijk heeft deze kleine auto maar één echt nadeel en dat is het niet geconditioneerde accu-pakket. Daardoor stort met koud weer de actieradius behoorlijk in maar geen nadeel zonder voordeel want deze Renault Twingo Electric laadt supersnel op aan een gewone oplaadpaal. Daardoor is deze kleine elektrische auto toch een stuk aantrekkelijker dan andere kleine elektrische auto’s. Oh en deze nieuwe Renault Twingo is voor het eerst in de Twingo-geschiedenis als een vijfdeurs model ontworpen. Daarmee is hij functioneler dan ooit.

Plus: Bagageruimte – Hip kleurtje – Supersnel opladen aan een gewone oplaadpaal – Wegligging – Zit

Min: Actieradius met koud weer

Testverslag
Wat een ontzettend rare test is dit zeg want na een eerste testdag met een strakblauwe lucht en een lekker zonnetje had ik zoiets van dit voelt niet als testen het is net of ik mijn eigen auto rij. Dat is toch raar of niet dan? Zou dat misschien komen omdat deze kleine elektrische auto net zo klein en handelbaar is als mijn eigen Renault Twizy? En natuurlijk reed ik ook nu weer verkeerd want ik was naar Schiphol-Rijk gereden waar de importeur zit maar ik moet alle testauto’s sinds de corona-uitbraak ophalen bij Renault Nieuwendijk in Aalsmeer. Dat is tevens de huisdealer van mijn Renault Twizy dus ik weet waar het bedrijf zit. Gelukkig wist ik nu wel hoe ik moest rijden want de wegwerkzaamheden waren nu ruim vier maanden(!) later nog geen bal opgeschoten. Oké er was even strenge vorst geweest maar dat was maar een paar weken meer niet. Ik was blij dat ik op mijn Honda MSX125 was want ik mocht van een wegwerker die mij wenkte over een afgeschraapt stuk asfaltweg rijden waardoor ik direct voor de deur bij Renault Nieuwendijk uitkwam. Motor neerzetten in het fietsenhok geen krabbel en wegwezen in die knal oranje Renault Twingo Electric R80 Série Limitée Vibes. Een hele mooie knaloranje uitvoering die er door allemaal kleine styling-dingetjes net even wat hipper uitziet. Zoals bijvoorbeeld die oranje wieldopmoeren die lekker afsteken op de zilver met witte velgen. Of het grappige dashboard met witte accenten, de oranje ring om de versnellingspook en de fraai beklede stoelen. De accu zat 100 procent vol en daarom besloot ik de eerste 10 procent binnendoor te rijden dan kon ik de tweede 10 procent over de snelweg rijden dan had ik alvast twee metingen en een goede indicatie over de elektrische actieradius. De Li-ion accu is serieus klein met slechts 22 kWh. Dat is ruim 1/3 minder dan de 35,5 kWh van de vergelijkbaar kleine Honda e die ik kort geleden heb getest. Maar ja de Renault Twingo weegt wel 435 kg minder dan de Honda e. Ik was dan ook heel erg benieuwd hoe ver ik zou gaan komen.

Ik besloot terug te rijden langs de dijk richting Leimuiden en daarna richting Kaageiland en dan daar de A44 op voor de snelwegkilometers naar Leiden. Het rijden ging erg lekker en ik moet zeggen dat de maar 82 Pk’s er lekker uit komen rollen. Samen met het koppel van 160 Nm is het geen snelheidswonder maar nog altijd snel zat. De elektromotor ligt net als die van de benzineversie van de Renault Twingo achterin tussen de achterwielen. Het fijne aan deze Renault Twingo Electric is dat ie een motorrem heeft maar dan net even anders dan de B-stand van andere elektrische auto’s. Door de versnellingspook naar links te duwen kun je afremmen in 3 standen B1 t/m B3. En dat doe je door de versnellingspook naar voren of naar achteren te tikken. En zo reed ik zo min mogelijk remmend over stille landweggetjes naar huis toe. Bij Kaageiland aangekomen zag ik dat ik bijna op 10 procent verbruikte accu-energie was aanbeland. Mooi want een klein stukje verderop is de A44 en kan ik het snelwegverbruik testen. Binnendoor rijdend met 50/60 km/u kwam ik na een verbruik 10 procent uit op een afstand van 27,9 km op de tripmeter oftewel 279 km actieradius op een volle Li-ion accu. Helemaal niet verkeerd en precies wat Renault ook beloofd. Bij de A44 aangekomen pluste ik de Cruise Control op naar 100 km/u met het +/- knopje. Op weg naar hogere snelheden merk je goed dat deze Renault Twingo Electric echt even op gang moet komen. Waar andere elektrische auto’s er vrijwel allemaal hard vandoor gaan is dat bij deze Renault Twingo Electric duidelijk anders geprogrammeerd. Pas als tie een beetje op gang is gekomen gaat het accelereren voelbaar sneller. Prima voor de doelgroep dus ik kan er prima mee leven als ik eerlijk ben. Op de snelweg zette ik de Cruise Control vast op 100 km/u en reed richting Leiden. Dat ging lekker want ik kon perfect 100 km/u constant aanhouden dat is altijd wel zo mooi voor een accurate meting. Ik moet wel zeggen dat ik mazzel had dat het zonnig en redelijk warm was, dat scheelt wel voor het resultaat want de Li-ion accu is niet geconditioneerd. Bij Leiden aangekomen bleek ik op 10 procent verbruikte accu-energie 15,6 km afgelegd te hebben wat neerkomt op 15,6 x 10 = 156 km actieradius op de snelweg. Dat is helemaal niet verkeerd voor slechts 22 kWh.

Bas en koffers
Na thuiskomst heb ik eerst even een happie gegeten en daarna ben ik meteen naar Bas (Autobeklederij v/d Werf) en mijn garage gereden. Ik was heel benieuwd wat Bas van dit kekke autootje zou vinden. Maar eerst toch maar even de Samsonite kofferset want Bas bleek even op pad te zijn voor een boodschap. Je kunt de achterklep alleen openen met de contactsleutel dat vind ik dan wel weer klunzig. Wat doe je dan als de batterij van de contactsleutel onverhoopt leeg is? Na het openen van de achterklep bekroop mij het gevoel dat je heel overdreven gezegd niet veel meer dan een dames handtasje mee kan nemen. Dat viel dus heel erg mee want na passen en meten ging er een stuk meer in dan ik verwacht had. Een mooie 108 liter met hoedenplank en 141 liter zonder hoedenplank. Dat zijn toch best veel dames handtasjes al met al.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 2×33-liter + 4×13-liter
Zonder hoedenplank: 3×33-liter + 4×13-liter

Omdat de weg naar de garage een stille lange weg is heb ik meteen ook maar even de maximum snelheid achteruit getest. Die bleek een hele vreemde 17 km/u te zijn. Dat is de langzaamste maximum snelheid achteruit die ik tot nu toe heb gemeten van alle elektrische auto’s die ik getest heb. Wat betreft de Cruise Control het volgende, de minimum snelheid van de Cruise Control is 30 km/u maar er is nog iets geks. Elke keer als ik over een verkeersdrempel heen reed schakelde de Cruise Control zichzelf automatisch uit. Maar nou komt het want op Resume drukken had geen zin want ik moest de snelheid met SET helemaal opnieuw instellen. Het is dus wel zo slim om de Cruise Control net voor een verkeersdrempel even uit te schakelen en meteen daarna weer op Resume te drukken. Bij Autobeklederij v/d Werf aangekomen bleek Bas weer terug te zijn en zag ik hem al staan voor de zaak. Bas was helemaal weg van de mooie kleur lak die vond hij erg goed gekozen. Toen ik het portie aan de passagierskant open deed was Bas ronduit verrast. Hij zei: “Zelfs van kleine auto’s maken fabrikanten steeds meer werk om ze er écht leuk uit te laten zien van binnen.” Tel even mee zei Bas wijzend op de passagiersstoel: “1, 2, 3, 4 verschillende soorten en kleuren stoffen en om af te sluiten nog een mooi oranje biesje is 5.” Bas zei dat hij erg blij wordt van een dergelijk vrolijk interieur. Dikke pluim dus van Bas voor Renault en als Bas je een pluim geeft dan ben je niet goed, niet beter maar best bezig. Naar huis rijdend nam ik vanwege de drukte een aantal binnendoor weggetjes en toen merkte ik dat als je over een drempeltje heen rijdt met de Cruise Control aan wordt deze uitgeschakeld. Weer op R(esume) drukken heeft geen zin want de Cruise Control is echt volledig uitgeschakeld je moet dus weer opnieuw op + drukken. Jep er zit geen SET-knopje op je drukt op + voor SET en daarna op 0 om ‘m uit te zetten en op R(esume) om de ingestelde snelheid te hervatten. Met het +/- knopje kun je de ingestelde snelheid met +/- 2 km/u verhogen of verlagen. Het + of – knopje ingedrukt houden heeft geen zin dan gebeurt er niets in tegenstelling tot de meeste andere auto’s waar de snelheid dan met +/-5 of +/-10 km/u wordt verhoogd/verlaagd.

Even stoom afblazen in de bollenstreek
Omdat het ook ‘s avonds nog steeds heel erg mooi weer was en de bollenvelden volop in bloei staan ben ik met mijn moeder even heerlijk door dwars door de bollenstreek gereden. Ik moest nog sfeerfoto’s maken dus dat kwam heel goed uit, een strak blauwe lucht en een zonnetje leveren altijd mooie sfeerfoto’s op. Hier was ik ook wel even aan toe want na het goede bericht van woensdag dat de MRI-scan van mijn hersenen en de EEG niets kwaadaardigs hadden opgeleverd was ik heel erg opgelucht. Ik heb voor ik op een Internationale school ben gaan werken als Technisch Onderwijsassistent Biology/Chemistry ruim 34 jaar in de Gezondheidszorg gewerkt. Toen ik daar aan mijn loopbaan begon werkte ik in het zelfde gebouw als mijn zus die op Neurologie werkte. Ik ging altijd bij haar op het liquor-laboratorium (liqour = hersenvocht) koffie drinken en ik kan me niet herinneren ooit van mijn leven zo veel heb gelachen als daar met die twee bodes à la Laurel & Hardy. Maar ja dat was dan ook het beste medicijn op een afdeling waar jonge kindjes of jong volwassenen bijvoorbeeld te horen kregen dat ze een inoperabele hersentumor hadden of die vader van drie kinderen die na een hersenoperatie zelf weer een kind was geworden en ga zo maar door. En juist omdat ik daar allemaal weet van heb kreeg ik het een uur voor het gesprek met de Neuroloog even helemaal te kwaad. Stel dat het een hersentumor is want de symptomen die ik had horen ook daarbij! Ik heb namelijk iets teveel geluk gehad in mijn leven en dan denk je toch stiekem dat moet toch een keer ophouden. De eerste keer dat ik had moeten overlijden was vlak na mijn veel te vroege geboorte, de tweede keer ben ik met 180 km/u op minder dan 30 cm als een menselijke torpedo langs de vangrail gevlogen en de derde keer heb ik bijna zelfmoord gepleegd omdat maar liefst 6 (huis)artsen/specialisten mijn Vitamine B12-deficiëntie over het hoofd hadden gezien. Uiteindelijk heb ik het zelf ontdekt dus hoeveel geluk kan een mens hebben?

Het leuke aan zo’n ritje door de bollenstreek is dat ik altijd wel weer op een plekje kom waar ik nog nooit of heel erg lang geleden ben geweest. Zoals de Renault Twingo voor die brandweerkazerne wat een superstrakke foto opleverde. Ik vind fotograferen echt heerlijk om te doen vooral als je op één avond meerdere mooie plaatjes kan schieten zoals vanavond. De bloeiende bollenvelden heb ik maar gelaten voor wat ze waren want het was erg lastig om dichtbij de bollen te komen en de zon stond ook net verkeerd aan de hemel. Het was een ongelofelijk lekker ritje en mijn moeder zei later dat ze er ook ongelofelijk van heeft genoten. Ze zei echter nog iets wat voor dit testverslag belangrijk is en waar ik ook serieus waarde aan hecht. Mijn 87-jarige moeder is natuurlijk geen autofreak en heeft totaal geen verstand van auto’s laat staan de techniek onderhuids. Maar wat wel heel erg belangrijk is dat ze als passagier in vele honderden auto’s heeft meegereden en ze daardoor heel goed weet of een auto lekker rijdt en comfortabel is. En net als ik vind ze deze Renault Twingo Electric R80 Série Limitée Vibes er niet alleen erg leuk uitzien maar ze vindt ‘m ook heerlijk zitten en rijden. En ja was is dat dan wat deze auto zo leuk en lekker maakt? Tja dat vind ik een hele lastige vraag want ik kom het maar zeer zelden tegen dat ik een auto letterlijk ‘Magic’ vind. Dat is een gevoel en eigenlijk niet onder woorden te brengen, zodra ik ga zitten voel ik me totaal senang en gaat alles vanzelf zonder na te denken. Alles klopt, het sturen, de zit, de wegligging, het remmen, het is en blijft elke keer dat het mij overkomt weer bijzonder. Deze auto past in het rijtje Renault Wind, Hyundai Veloster, Mini Cooper 1.5D en de Tesla Model 3.

Supersnel opladen
Terug van bollentour heb ik de Renault Twingo Electric aan de oplaadpaal voor mijn deur gehangen en ik was oprecht verbaasd hoe snel de Li-ion accu weer vol was. Echt belachelijk snel en dat komt door de Caméléon-lader. [quote Renault.nl] De Twingo Electric is uitgerust met de slimme Caméléon-lader, waarmee je in de stad altijd op het maximaal beschikbare vermogen kunt laden, tot wel 22 kW. Dit maakt ‘m de meest praktische auto in zijn segment, want geen enkele andere auto kan zo snel AC-laden bij een openbaar laadpunt. Bij een 22 kW-laadpunt is de batterij van de Renault Twingo Electric in slechts dertig minuten tot 80 procent opgeladen. Zo verlies je geen extra tijd aan het laden en hou je meer tijd over voor leuke dingen. De 22 kWh-batterij is slim in de bodem van de Renault Twingo Z.E. weggewerkt, voor maximale ruimte voor passagiers en bagage. De elektromotor is achterin geplaatst en heeft een vermogen van 60 kW (82 Pk). Het koppel is direct vanuit stilstand beschikbaar en dat zorgt voor véél rijplezier. De subtiel hoorbare Z.E. Voice zorgt ervoor dat je nooit onopgemerkt voorbij rijdt. [/quote Renault.nl] Tijdens het opladen heb ik even gekeken hoe vol de Li-ion accu was na exact 1 uur opladen. Dat bleek 66–10 = 56 procent te zijn en dat is dus serieus snel. Daarna wilde ik de Renault Twingo Electric parkeren op het woonerf achter mijn huis maar er was alleen nog een heel lastig bereikbare parkeerplaats vrij. Logisch die was ook alleen maar vrij omdat het geen enkele normale auto lukte daar in te parkeren. De draaicirkel van dit kleine autootje is echter maar 8,8 meter en ik kon ‘m dan ook met allergrootste gemak achteruit inparkeren. Eitje! Ik kan niet anders zeggen dan dat deze Renault Twingo Electric mij uitermate goed is bevallen op dag 1, de driveability is ronduit magisch en het mooiste is dat ie supersnel oplaadt aan een gewone oplaadpaal van 11 kW zoals bij mij voor de deur.

VW Golf GTI mzzl!
Vrijdag was ik vrij van school want het was Goede Vrijdag en ik moest even naar mijn garage omdat een ICT-collega mijn motor wilde lenen. Hij heeft net zijn motorrijbewijs gehaald maar nog geen motor en ik ben niet zo moeilijk dus van mij mag hij op mijn motor rijden. Nadat hij op mijn motor weg was gereden ben ik weer naar huis gereden. Daar kwam ik erachter dat ik mijn sleutelbos in de garage had laten liggen dus ik moest weer terug. Afijn nadat ik mijn sleutelbos weer had reed ik op de stoplichten af bij de Lammebrug. Direct na de stoplichten rechtsaf volgt een hele mooie scherpe dalende linkerbocht en laat er nou net een Volkswagen Golf GTI links naast me komen te staan voor het stoplicht. De Renault Twingo Electric heeft dan wel maar 82 Pk/160 Nm maar weegt ook maar 1.108 kg en in een scherpe bocht heb je niets aan bakken Pk’s. Ik stond heerlijk relaxt voor het stoplicht te wachten en had mijn linkervoet op de rem en mijn rechtervoet op het gaspedaal. Dat is het mooie aan een elektrisch auto het is direct ‘bam’ en wegwezen. Bij groen stampte ik het gaspedaal op de bodem en vloog er vandoor. De Volkswagen Golf GTI kwam iets verderop in de bocht bijna naast mij maar ik bleef ‘m uiteindelijk net aan voor in de bocht daarna vloog hij er vandoor op het rechte stuk. Toch wel lachen dat je met zo’n kleine elektrische auto het zo’n snelle hatchback zo ontzettend moeilijk kan maken, ik had dat niet verwacht als ik eerlijk ben maar het is natuurlijk altijd het proberen waard. Daarna ben ik naar huis gereden en heb de Renault Twingo Electric aan de oplaadpaal gehangen om als tie 100 procent opgeladen was een snelwegzuinigheidsrit te maken.
Ik besloot om de vaste route naar Hoofddorp te rijden en daarna weer richting Leiden en/of Wassenaar tot ik 50 km had volgemaakt. Het rijden ging ondanks de drukte lekker ik kon netjes met 100 km/u constant inhalen als dat moest en ik hoefde maar één keer even kort te versnellen tot 110 km/u. Wat mij vooral verbaasde was de afrit bij Hoofddorp want ik kon met twee vingers in mijn neus met 100 km/u op de Cruise Control door de afritbocht heen rijden. Huh??? Normaal gesproken voel ik in de meeste auto’s hier de g-krachten dan al heel goed (laat staan dat ik 100 km/u haal) maar het leek wel of de de Newton-krachten geen enkele grip kregen op de Renault Twingo Electric. Zelfs in de hoge g-krachtenbocht naar links voelde ik amper iets. Ha, ha dat is toch lachen dat je met zo’n kleine elektrische auto zo ongelofelijk hard door een bocht heen kan knallen. Op de terugweg zat het ook weer mee en nog voor de afslag naar Het Corpus tikte ik de 50,0 km aan en had ik exact 40 procent accu-energie verbruikt waarmee ik omgerekend uitkom op een actieradius van 125 km. Daarna ben ik toch nog even door gereden naar Wassenaar want dan kon ik na het omdraaien op de kruising nog even de topsnelheid uittesten. De opgegeven topsnelheid is 135 km/u maar op de snelheidsmeter bleef de naald bij 139 km/u hangen. Snel zat voor zo’n kleine auto maar ja hoe vaak kom je nou op de Duitse Autobahn met deze stadsauto? De 0-100 km/u doet ie trouwens in 12,6 seconden wat voor een elektrische auto niet echt snel is, de meeste elektrische auto’s zitten toch wel tussen de 8 en 10 seconden. Maar als ik eerlijk ben kan ik hier prima mee leven.

Nadelen? Uh iedereen nadeel heb z’n voordeel!
Natuurlijk heeft deze Renault Twingo Electric een korte actieradius maar ja het is dan ook een stadsauto. Voordeel is echter wel dat ie dankzij z’n slimme Caméléon-lader (waarmee je in de stad altijd op het maximaal beschikbare vermogen kunt laden, tot wel 22 kW) supersnel oplaadt. Even een bakkie koffie bij oma of even een happie eten in een restaurant en de Li-ion accu is weer vol genoeg om de volgende bestemming te halen. En wat te denken van geen dure service-beurten meer want geen olie, geen bougies, geen luchtfilter. Dat scheel echt vet veel knaken! En er kan ook bijna niets stuk gaan want de elektromotor heeft amper bewegende delen zoals een brandstof motor met zijn kleppen – krukas – zuigers, injectoren en koppeling. Deze auto heeft slechts een wrijvingsloze elektromotor en het enige dat vervangen moet worden zijn de banden + remblokken en eens in de zoveel jaren een Li-ion accu die dan ook wel weer een behoorlijk lange garantie heeft.

Woerden
Zaterdagochtend had ik beloofd met mijn moeder naar de streekmarkt in Woerden te gaan, die had ze ontdekt toen we vorige maand bij MacDirect in Woerden waren geweest. Ze wilde daar graag nog een keer naartoe omdat ze er zulke goede en lekkere biologische groenten verkopen. En het leukste aan een rit naar Woerden is dat het ok nog eens een hele mooie rit is die grotendeels langs de Oude Rijn voert. Meestal doe ik het zo dat ik heen via de zuidkant van de Oude Rijn naar Woerden rij en terug via de Noordkant. Dit keer koos ik ervoor om zowel via de Noordkant heen als terug te rijden. Het was het eerste ritje in de Renault Twingo Electric voor mijn moeder en haar commentaar telt echt voor mij. Ze rijdt in heel veel auto’s mee en haar mening over wegligging, comfort, mooi interieur en noem maar op klopt eigenlijk altijd met die van mij. Net als ik vond ze het rijden in de Renault Twingo Electric heerlijk en ook het vrolijke interieur was ze erg over te spreken. Het grappige is altijd dat als ik een auto heb die lekker rijdt (= synoniem voor een goede wegligging) dat ik dan net even harder door een bocht heen kan rijden zonder dat mijn moeder meteen gaat klagen dat ik wel wat rustiger mag rijden. Zo zie je maar weer dat de bochtensnelheid en het gevoel van hard door een bocht heen rijden heel nauw samenhangt met andere factoren zoals wielophanging en vering/demping. De de-Dion achteras draagt daar dus mede sterk aan bij en het verbaast mij dan ook zeer dat dit in de meeste testverslagen niet wordt vermeld. Dat betekent dus dat die autojournalisten niet weten in wat voor bijzondere kleine auto ze rijden. Zelfs mijn 87-jarige moeder had door hoe goed en lekker deze kleine auto rijdt, veel beter dan je op grond van zijn grootte zou verwachten. Het ritje naar Woerden verliep probleemloos en ik had zelfs alle mazzel van de wereld dat er vlakbij de markt een oplaadpaal vrij was zodat ik niet in de parkeergarage hoefde te parkeren + opladen.

De rit naar huis was ook weer relaxt en mooi en ik moest wel even lachen toen ik aan het einde van de N11 linksaf sloeg naar de A4/Europaweg. Ik blijf dan altijd links rijden op de afslag naar de Europaweg want dan kom je beter uit bij de rotonde. Het laatste deel van die bocht zijn de g-krachten afhankelijk van de snelheid redelijk tot erg hoog. Ik reed er met een behoorlijke snelheid doorheen maar ook nu weer klaagde mijn moeder niet. Goed autootje toch of niet dan? Na thuiskomst heb ik even snel wat gegeten en ben naar Amsterdam gereden het Westelijk Havengebied om precies te zijn. Pieter Hennipman zou zaterdagmiddag de magnetische wisselvelden meten in de Renault Twingo Electric. Ik was benieuwd wat daar uit zou komen en dan specifiek de meting op de achterbank. De Renault Twingo Electric heeft de elektromotor namelijk achterin liggen en dus zal de meting van de magnetische wisselvelden daar het hoogst uitvallen. Maar ja hoe hoog dat was de grote vraag. Het bleek mee te vallen en Pieter liet zich ontvallen: “Ze hebben hun huiswerk goed gedaan bij Renault.”
nT = nanoTesla
Hoofd: 79 nT
Romp: 148 nT
Voeten vol accelererend: 564 nT
Achterbank vol accelererend 1.791 nT
De magnetische wisselvelden zijn het hoogst vol accelererend dichtbij de voorwielen (=voeten) en bij de elektromotor (= achterbank). In de banden zitten namelijk stalen ringen en die veroorzaken ook magnetische wisselvelden. En hoe sneller de wielen draaien hoe hoger de nT-waarde. Dat de elektromotor de hoogste nT-waarde veroorzaakt bij vol accelereren lijkt me logisch. Maar ook die waarde viel Pieter heel erg mee. Op de heenweg heb ik nog een 50,0 km verbruiksmeting gedaan net als op de heen- en terugweg naar Woerden. Daar kwamen de volgende resultaten uit.
Binnendoor (50-80 km/u) exact 50,0 km = 35 procent accu-energie verbruikt = 143 km actieradius
Snelweg (100 km/u) exact 50,0 km = 41 procent accu-energie verbruikt = 122 km actieradius

Maandag 2de paasdag
Op weg naar het rotondecircus was ik vergeten dat de oprit naar de A4/N11 afgesloten was. Daarna ben ik binnendoor via Zoeterwoude-Dorp naar de N11 gereden. Maar net op de N11 begon het extreem hard te hagelen en dus ben ik maar weer naar huis gereden. Een rondje rotondecircus heeft dan niet zoveel zin. Onderweg heb ik mijn jongste zus gebeld of één van haar drie kinderen nog naar oma wilde. De jongste wilde wel en dus heb ik Roosje opgehaald maar voor het ophalen heb ik nog even een rondje over het Space Business Park gereden. Ik verwachtte er niet al te veel van omdat deze auto compleet dicht getimmerd is met über-über-über-veiligheidssytemen. Wielspin of uitbreken in een bocht is daardoor volledig uitgesloten maar dat wist ik al van de benzineversie die ik in december 2019 heb getest. De S-bocht afrit bij Klei-Oost ging perfect maar ik had ook niet anders verwacht. Daarna reed ik over de N206 heen en na driekwart over de rotonde gereden te zijn ging ik helemaal los. De haakse rechterbocht ging strakker dan strak dus ik trapte het gaspedaal diep in en vloog hard door de flauwe linkerbocht waarna ik heel erg laat en met een behoorlijke snelheid het stuur hard omgooide de vrachtwagenparkeerplaats op. Er gebeurde………….. NIETS! Mama mia als ik deze auto uit wil laten breken dan ben ik regelrecht zelfmoord aan het plegen vrees ik. Maar goed ik was nog maar net begonnen dus gas erop en naar de uitgang van de vrachtwagenparkeerplaats. Maar ook de rechts-links-combinatie was een eitje voor de Renault Twingo Electric. De lage verkeersdrempel ging lekker maar misschien de verkeersdrempel voor de haakse rechterbocht dan? Nou…… ik smeet ‘m echt loeihard de haakse rechterbocht in terwijl ik even kort door de lucht vloog na de verkeersdrempel maar nee ook nu weer was er eigenlijk maar weinig aan de hand. De hoge verkeersdrempel ging uitstekend en tot mijn grote verrassing bleek zelfs de allerhoogste verkeersdrempel op een hogere snelheid dan ik had gedacht geen enkel probleem. Huh? Dan maar heel hard de rotonde op en af in de hoop dat ik nu wel de grens had gevonden. Noop van geen kanten ik vloog werkelijk superstrak door de lastige blinde rechterbocht heen. Yeah right! Vanuit het oogpunt van veiligheid is deze kleine elektrische auto met achterwielaandrijving superveilig en daar kun je als autokoper alleen maar heel erg blij mee zijn.

Heaven on the road is oranje en klein
Dinsdagochtend stapte ik na een heerlijke extra lange Pasen (woensdagmiddag t/m maandag vrij) in mijn kleine oranje elektrische vehikel op weg naar werk. Hagel, sneeuw, wind leuker kan toch niet voor een testrijder. Bij Wassenaar aangekomen sloeg ik aan het einde van de A44 rechtsaf het dorp in. In eerste instantie leek de Li-ion accu minder snel leeg te lopen dan ik verwacht had maar uiteindelijk ging het toch sneller en dat was niet zo gek gezien de buitentemperatuur van slechts 1-3 graden Celsius. Een niet geconditioneerde Li-ion accu loopt bij winterse temperaturen veel sneller leeg dan bij zomerse temperaturen. Dat kan zomaar tot wel 50 procent schelen! Maar met zo’n supersnelle oplaadtijd heb ik daar niet zo’n probleem mee. Door het Wassenaarse Bos rijdend viel mij op de hoge snelheidsbrekers op dat de Renault Twingo Electric weinig last had van stuiteren. Ik had dat wel verwacht maar met 30 km/u hoorde ik geen eens een ‘boink’-geluid en met 40 km/u maar net aan en pas bij 50 km/u hoorde ik een duidelijke ‘boink’ en dat komt omdat de wielbasis langer is dan vergelijkbare kleine stadsauto’s. Dat komt omdat de motor achterin ligt waardoor de ontwerpers veel meer vrijheid hadden bij het ontwerpen van de voorzijde en dat maakte de uiterst kleine draaicirkel mogelijk.
Fiat 500: Lengte 3.546 mm / Wielbasis – 2.300 mm
Hyundai i10: Lengte: 3.670 mm / Wielbasis – 2.425 mm
Citroën C1: Lengte 3.466 mm / Wielbasis – 2.340 mm
Renault Twingo Electric: Lengte 3.615 mm / Wielbasis – 2.492 mm

De vering/demping van deze Renault Twingo Electric is een heel mooi compromis tussen licht sportief en comfortabel. Zoals ik al eerder schreef is de wegligging in snel genomen flauwe, haakse en S-bochten werkelijk uitstekend. En toen gebeurde er iets geks wat me het afgelopen jaar nog niet één keer is overkomen. Ik was finaal vergeten af te slaan voor het kruithuisje van Kasteel Oud-Wassenaar. Hoe dan??? Uh ik denk omdat dit autootje zo ontzettend lekker rijdt dat ik gewoon niet zat op te letten. En geloof het of niet maar op de terugweg overkwam het mij weer, ik vergat finaal af te slaan bij Duindigt waardoor ik door moest rijden naar de N44. Da’s toch komisch of niet dan? Op de terugweg heb ik meerdere noodstops gemaakt op de hagel en steeds op een dikkere laag en daar merkte ik (uiteraard) een duidelijk verschil. Hoe dikker de laag hagel hoe langer ik vol in het ABS remmend steeds iets verder door gleed. Ondanks de extreem felle hagelbuien ben ik maar één keer weggegleden in een linkerbocht. Maar uiteraard ving het ESP dat perfect op en reed ik daarna weer vrolijk verder. Bij de Schouwweg aangekomen besloot ik harder dan normaal over de hoge snelheidsbrekers heen te rijden. Omdat de vering/demping zo ontzettend goed is was ik benieuwd wat het resultaat zou zijn. En inderdaad bleek de Renault Twingo Electric bij een hogere snelheid juist beter over de hoge snelheidsbreker heen te springen. Fantastisch gewoon en zelfs de laatste extreem hoge snelheidsbreker deed ie goed. Geen nadeinen of onbalans en geloof me dat was echt een heftige jump. Huisdeur <-> ISH vice versa – 47,1 km – 60 procent accu-energie verbruikt = 117,8 km actieradius bij 1-3 graden Celsius. Hier zie je duidelijk dat de actieradius bij een lage buitentemperatuur behoorlijk instort.

Het geheim van de uitstekende wegligging
Natuurlijk spelen banden en vering/demping een grote rol maar in het geval van deze Renault Twingo Electric is dat nog iets anders namelijk een de-Dion achteras. Dat is een heel speciaal type achteras namelijk een aangedreven starre asconstructie. Het differentieel vormt niet zoals gebruikelijk één geheel met deze as maar is aan de bovenbouw bevestigd. De rijeigenschappen verbeteren ten opzichte van de andere starre asconstructie doordat het differentieel niet bij het onafgeveerde gewicht hoort. In dit YouTube-animatiefilmpje kun je heel mooi zien hoe een en ander werkt.

YouTube-filmpje de-Dion achteras

Toekomstmuziek
Net toen ik bijna klaar was met dit testverslag kwam ik een mooi artikel tegen over een frame-batterij. Twee Zweedse instituten, de Chalmers Universiteit voor Techniek en het Koninklijk Instituut voor Techniek KTH, hebben voor een geheel andere aanpak gekozen. Zij zijn bezig met materialen* die naast batterij ook tegelijkertijd als deel van het frame of beplating van bijvoorbeeld een auto of vliegtuig kunnen dienen. Die materialen kunnen op dit moment minder stroom opslaan dan een traditionele Li-ion accu maar ze hebben het nu al kunnen vertienvoudigen tot 24 Wh per kilo. Dat is nog steeds verwijderd van de 160 Wh per kilo van een traditionele Li-ion accu maar Leif Asp (projectleider en professor bij de Chalmers Universiteit voor Techniek) verwacht samen met het het Zweedse Nationale Ruimtevaartinstituut de capaciteit verder op te kunnen voeren tot 75 Wh/kg. En het materiaal dat hij daarvoor op het oog heeft krijgt de sterkte van aluminium, maar zal lichter zijn. Over twee jaar moet die nieuwe ‘structuur-batterij’, zoals hij zijn materiaal noemt, klaar zijn om te worden toegepast. Een elektrische auto, vliegtuig of fiets krijgt dan twee gewichtsvoordelen. Ten eerste is het nieuwe materiaal licht wat het voertuig lichter en dus zuiniger maakt. Ten tweede heb je kleinere aanvullende traditionele batterijen nodig, of misschien zelfs helemaal geen gewone batterijen meer, wat opnieuw veel gewicht scheelt en het voertuig nog weer zuiniger maakt. LFP-batterijen zijn daarnaast goedkoper te maken, gaan langer mee en gebruiken geen milieu- en mensonvriendelijk Kobalt.
*Ze gebruiken daarvoor superlichte koolstofvezels en een laagje lithium-ijzer-fosfaat (LFP) op aluminiumfolie. Er tussenin zit glasvezel met een zogeheten elektrolyt, waardoor lithium-ionen van de aluminium-laag naar de koolstofvezel kunnen verhuizen en zo stroom opslaan. Glasvezel zorgt ook voor aanvullende stevigheid. Mooi toch!

 

Specificaties

Jaargang

2021

Carrosserie

hatchback

Transmissie

automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Elektriciteit

Type motor

Elektrisch

Acceleratie (0-100/sec)

12,6 seconden

Topsnelheid

135km/u

Vermogen

60(82) kW (pk)/rpm

Koppel

160 nm/rpm

Aandrijving

achterwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Trommels

Draaicirkel

8,8 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

16-inch

Milieu en veiligheid

C02 uitstoot

0 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

3.615 mm

Breedte

1.646 mm

Hoogte

1.541 mm

Wielbasis

2.492 mm

Spoorbreedte voor

1.452 mm

Spoorbreedte achter

1.425 mm

Massa leeg

1.108 kg

Max. toelaatbare massa

1.518 kg

Laadvermogen

410 kg

inhoud bagageruimte

219 liter

Bandenmaat

205/45-R16

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand