Opel Grandland X Hybrid Innovation 1.6 Turbo 8AT 2021 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Opel Nederland B.V.


Een valse start zegt niets!

Samenvatting
Opel blijft toch een automerk dat tot de verbeelding spreekt. Iedereen die is opgegroeid in de jaren 60 en 70 weet nog wel dat Opel het automerk was van de werkende Nederlander. Onze buurman had een Opel Kadett, zijn zoon een Opel GT, de vader van een vriend mij een Opel Ascona en zo kan ik nog wel even doorgaan. Opel bouwde goede, betrouwbare en vooral niet al te dure auto’s die Jan met de Pet kon betalen. Later heb ik met mijn toenmalige Duitse vriendin nog een Opel Corsa gekocht die ons inderdaad nooit in de steek heeft gelaten op een lullige temperatuursensor na dan. Wat wel opvalt is dat een Opel er nooit erg uitbundig uitziet alhoewel die gifgroene Opel Mokka-e daar verandering in lijkt te gaan brengen. Opel is voor mij vooral een merk dat het stiekem erg goed doet op het gebied van rijkwaliteiten. De AGR-stoelen, de vering/demping en de wegligging zijn voor mij de drie dingen die er toe doen. En ja deze Opel Grandland X 1.6 Turbo Hybrid is stiekem gewoon een heel erg goede SUV die absoluut niet onderdoet voor sommige veel duurdere SUV’s. Ik mag toch wel zeggen dat ik de grens meermaals heb opgezocht en er soms ver overheen ben gegaan maar geen enkele keer had ik ook zelfs maar een klein beetje het gevoel ‘m kwijt te raken. Qua rijden en qua zit is het een zalige auto die dankzij de sublieme vering/demping alles glad strijkt. Wat betreft elektrische actieradius viel het mij mee en tegen.
Tegen… want door de lage buitentemperatuur in combinatie met een niet geconditioneerd accupakket was de elektrische actieradius ruim minder (zo’n 20 kilometer) dan die van de Opel Grandland X 1.6 Turbo Hybrid4 – met exact dezelfde 13,2 kWh Li-ion accu – die ik in de zomer heb getest.
Mee… want rij je netjes dan kom je toch nog een redelijk ver op een volle Li-ion accu en hou je het benzineverbruik ondanks alles lekker laag.
Op dit moment zijn SUV’s verreweg de populairste auto’s en ik raad je absoluut aan om deze Opel Grandland X mee te nemen bij het maken van een proefrittenlijstje. Er zijn drie soorten, benzine, benzine/Hybrid en benzine/Hybrid4. Ik heb ze alledrie getest en mijn voorkeur gaat uit naar de Opel Grandland X Hybrid4 gewoon omdat die vierwielaandrijving in de regen/sneeuw én in geval van nood zo ontzettend lekker is want het werkt ook écht. Dat lijkt vreemd omdat er geen verbinding is tussen de voor- en achteras maar ga het zelf proberen zou ik zeggen.

Plus: Comfort – Vering/demping – Wegligging – Zit

Min: Elektrische actieradius in de winter

Testverslag
Soms heb je wel eens dat je een totaal valse start hebt maar ach wat zegt dat? Ik stond bij de benzinepomp richting Ouderkerk a/d Amstel en kreeg de tankdopklep met geen mogelijkheid open. Wat ik ook op het knopje met een benzinepomp erop drukte de tankdopklep ging niet open als ik daarna op het uiteinde ervan de drukte. Ik dus de deurvergrendeling maar weer dicht en open gedaan maar ook dat werkte niet verdorie. Ik sprak de man van de benzinepomp aan die net bezig was met nieuwe posters op te hangen. Toen ik weer op het knopje met de benzinepomp drukte en hij stom toevallig tegelijkertijd spontaan op de tankdopklep drukte sprong deze ineens wel open. Maar ja ik heb niet zulke lange armen dat ik tegelijkertijd met mijn rechterhand op het knopje met de benzinepomp en met mijn linkerhand op de tankdopklep kan drukken. En dus heb ik de tankdopklep daarna maar open gelaten en heb ik ‘m tijdens de nacht dicht tegen een hoge heg geparkeerd met de kant van de tankdopklep. De reden dat ik de benzinetank vol wilde gooien is omdat de benzinemeter aangaf dat de tank maar driekwart vol zat. Dat bleek dus niet zo te zijn de benzinetank bleek namelijk wel vol. Nou ja heb ik weer verdorie! Ik probeerde daarna zo lang mogelijk elektrisch naar huis te rijden dan zou ik vlakbij huis de benzinetank weer vol gooien en de auto aan de oplaadpaal hangen. De Li-ion accu zat namelijk niet 100 procent vol en ik wilde hoe dan ook beginnen met een volle Li-ion accu en een volle benzinetank anders kloppen mijn metingen niet. Jammer dat de eerste meting mislukt is maar een valse start zegt natuurlijk helemaal niets! De rit binnendoor via Ouderkerk a/d Amstel -> het Amsterdamse Bos -> Schiphol-Rijk -> Rijsenhout -> Leimuiden ging lekker. Ik reed zo langzaam mogelijk om zo min mogelijk benzine te verbruiken. Bij Kaageiland aangekomen dacht ik op een gegeven moment: “Krijgt het heen en weer zodra ik op de snelweg rij schakel ik de rijmodus Sport in en geef plankgas!” De benzinetank zat namelijk overvol en ik ging het bovendien elektrisch niet redden zag ik dus dan maar de benzinetank iets leeg rijden opnieuw aftanken en de Opel Grandland X 1.6 Turbo Hybrid Innovation aan de oplaadpaal hangen bij mij voor de deur dan kon ik met een volle Li-ion accu helemaal vanaf 0 km beginnen. Ik merkte trouwens nog wel iets raars op de A44 toen ik een kickdown gaf, de benzinemotor vibreert (alleen!) dan overduidelijk maar niet hinderlijk maar het was wel opvallend vond ik.

Eenmaal thuis had ik genoeg tijd om de Li-ion accu weer helemaal op te laden voor ik naar mijn werk zou gaan rond 15.00u want het opladen van een lege accu duurt maar iets van tussen de 3,5 tot 4 uur. Het was dan wel mijn vrije dag maar er zou een leuke collega afscheid nemen op mijn werk omdat hij met pensioen gaat dus ja daar moet ik dan uiteraard naartoe. Ik had gelezen dat ik volgens de WLTP-opgave 57 kilometer ver zou moeten kunnen komen op een volle 13,2 kWh Li-ion accu. Ik was erg benieuwd of ik dat zou gaan halen. Na vertrek heb ik de meest rustige weggetjes genomen die ik ken om zo langzaam én dus zo zuinig mogelijk te rijden. Het rijden in de elektrische rijmodus ging heerlijk met de 110 Pk sterke elektromotor (de Hybrid4 heeft twee van deze elektromotoren). Het viel mee op zo langzaam mogelijk te rijden ondanks de drukte en eenmaal in Den Haag heb ik de eerste de beste sluipweg genomen. Alhoewel sluipweg….. er rijdt daar nooit sluipverkeer want het is er altijd rustig. Met minder dan de helft van de acculading verbruikt arriveerde ik bij school maar ik besloot ‘m toch aan een oplaadpaal te hangen want ik wilde persé geen benzine verbruiken. Dan probeer ik vrijdag wel of ik op een volle Li-ion accu heen en terug kan rijden wat zo te zien moet lukken want het is vice versa 47 km. Dan kijk ik na thuiskomst even hoe ver ik nog kom op de resterende acculading dus of ik die 10 km er nog uit kan persen. Op de terugweg is een collega in een Nissan Qashqai achter mij aan gereden die de weg in Den Haag en Wassenaar niet zo goed kent. Hij was laatst in meerdere files beland die hij met het grootste gemak kan omzeilen via mijn sluipweggetjes. Ik moest wel lachen toen ik de afslag naar Duindigt nam want de bocht onderaan de fietsbrug is nogal scherp zeker als je ‘m neemt zonder af te remmen. Ik moet zeggen dat het onderstel van de Opel Grandland X Hybrid lekker strak aanvoelt en absoluut niet onderdoet voor de Peugeot 5008 die ik de week ervoor heb getest. Daarna ben ik via de Schouwweg met al zijn hoge snelheidsbrekers naar de Lange Kerkdam gereden.

Jumpen
Nou ken ik mijn ICT-collega als een lekker stevige doorrijder maar hij is duidelijk nog niet gewend om met zijn Nissan Qashqai lekker over snelheidsbrekers heen te springen want ik was ‘m op een gegeven helemaal kwijt. De Opel Grandland X Hybrid hield zich meer dan uitstekend tijdens het springen over de hoge snelheidsbrekers en hoe hoger de snelheid hoe beter het ging. De laatste allerhoogste snelheidsbreker in de flauwe bocht van de Schouwweg is een echte scherprechter maar ook de harde landing na die snelheidsbreker deed de Opel Grandland X Hybrid uitstekend. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet had verwacht dat ie dat zo goed zou doen. De Peugeot 5008 die ik hiervoor heb getest is toch net even een hoger segment maar de Opel Grandland X Hybrid kan zich dus met groot gemak met de Peugeot 5008 meten. Vlakbij huis aangekomen ben ik toch maar even de A44 opgereden dan kon ik namelijk meteen even de elektrische maximum snelheid meten. Die bleek precies te kloppen en is 135 km/u dus nu hoefde ik alleen nog de elektrische maximum snelheid achteruit te meten. Daarna heb ik nog even alle instellingen van de Adaptive Cruise Control uitgetest op weg naar mijn garage. De minimum snelheid van het ACC is 30 km/u en de auto wordt volledig tot stilstand gebracht achter een voorganger bij bv. een stoplicht. Sta je als eerste voor een stoplicht dan kun je de SET/RES-knop gebruiken om de auto op Hold te zetten. SET=30 km/u en RES=ingestelde snelheid en het mooie is dat je daarna de snelheid stilstaand kunt verhogen of verlagen met de SET/RES-knop. Handig als je van een 80 km/u-weg komend na het stoplicht verder moet rijden op een 50 km/u-weg. De afstanden tot de voorligger zijn in te stellen op Dichtb./Normaal/Ver. Wat ik echter mis is het cancel-knopje en dus trapte ik maar op de rem om de Adaptive Cruise Control uit te zetten voor een bocht/kruising/rotonde. Maar blijkbaar als ik heel snel op de rem trapte terwijl ik nog gas aan het geven was kreeg ik een foutmelding op het kleine display tussen de tellers. Even het ACC aan- en uitzetten en de melding was weer verdwenen.

Dit is trouwens niet de enige auto waarvan het ACC een dergelijke foutmelding geeft als je twee dingen tegelijk doet. Verder ontdekte ik nog iets grappigs, ACC -> SET -> Hold op 30 km/u -> zet je het ACC op dat moment uit dan springt ie automatisch op de parkeerrem. Nadat ik het kettingslot weer in mijn garage had gelegd ben ik weer naar huis gereden. Gelukkig was de Lammebrug open waardoor ik direct door kon rijden linksaf en rechtsaf. Dat snel naar links en rechts omgooien ondertussen gas gevend doet deze voorwielaangedreven Opel Grandland X Hybrid erg goed. De vering/demping is erg goed gekozen en een perfect compromis voor een SUV. Met een SUV moet je namelijk behalve hard en strak mee door een bocht heen kunnen knallen ook goed mee over een snelheidsbreker en verkeersdrempel heen kunnen ‘springen’ dan wel mee over een onverharde weg heen kunnen rijden. Ook de grondspeling is uitstekend want toen ik even later in een file voor alweer een open brug belandde ben ik omgedraaid door over de hoge stenen middenberm heen te rijden. Na thuiskomst ging de Opel Grandland X Hybrid meteen weer aan de oplaadpaal en dan vind ik het wel jammer dat de oplaadduur net voordat deze volledig afgeteld is verdwijnt. Als je de Opel Grandland X Hybrid aan de oplaadpaal hebt aangesloten en op de deurvergrendeling tikt met je hand dan zie je op het kleine display tussen de tellers de oplaadduur verschijnen. Pas als de stroom gaat lopen zie je de oplaadduur af gaan tellen van >12 uur naar de werkelijke oplaadduur maar die gaat precies op zwart net voordat ie stilstaat. Ik nog net 3 uur en 40 minuten zien dus het zou sowieso minder dan 4 uur zijn. Verder had ik ‘m met het ledlampje naar de huiskant gezet dus ik kon ‘s avonds in het donker zien wanneer het ledlampje groen brandt. Ik heb geen smartphone en dus ook geen myOpel-App dus dan doe ik het maar zo. Ik kan het misschien wel een keer proberen op mijn iPad of het werkt.

Net niet?
De volgende ochtend was het TGIF en ik was benieuwd of ik het ondanks de kou in de vroege ochtend zou gaan redden op een volle acculading heen en weer naar werk. Halverwege zo rond de Waalsdorpervlakte zag ik dat ik duidelijk meer accu-energie had verbruikt dan gisteren. De niet geconditioneerde Li-ion accu pakt dus negatief uit voor de woon-werkafstand die in mijn geval precies rond het gemiddelde van de Nederlander ligt. Op mijn werk aangekomen zag ik dat ik een ietsiepietsie over de helft zat dus ik hoopte dan maar dat de kortere terugweg via Duindigt net genoeg zou zijn om het op die net geen halfvolle Li-ion accu tot aan mijn huis halen. Het was ‘s middags gelukkig een stuk warmer dan de vrieskou van die ochtend maar toch nog steeds maar 8 graden Celsius. Ik hoopte dat ik het zou halen maar ik had al gezien aan de elektrische actieradius dat het niet zou gaan lukken. Bovendien heeft de meter tegen het einde voor de “0” een rood gebied wat betekent dat je nog voor het einde overschakelt op de rijmodus Hybrid. En zo geschiedde, het ging heel lang goed maar bij 38,5 km op de tripmeter sloeg dan toch de verbrandingsmotor aan. Op zich is dat helemaal niet verkeerd voor een 13,2 kWh Li-ion accu maar als het accupakket geconditioneerd (= verwarmen/koelen) zou zijn geweest dan was ik zeker aan die 50 km gekomen op zo’n koude dag. Dat scheelt gewoon zomaar 25-30 procent dus dat is zo’n 10-12 km. Na thuiskomst heb ik de Opel Grandland X Hybrid uiteraard meteen weer aan de oplaadpaal gehangen dan had ik waarschijnlijk net genoeg acculading om op en neer naar de garage te rijden om de Samsonite kofferset te fotograferen. Na het eten zag ik dat er niet echt veel lading in de Li-ion accu zat maar we gaan het zien. In de kofferbak bleken meer koffers te passen dan ik gedacht had, dat was dan toch weer een mooie meevaller.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 4×50-liter
Zonder hoedenplank: 4×50-liter + 3×33-liter + 13liter

Na de koffers weer in de garage gelegd te hebben ben ik weer naar huis gereden en geloof het of niet maar precies ter hoogte van de oplaadpaal sloeg de benzinemotor aan. Het was dus toch net genoeg acculading geweest om heen en weer te rijden. Tegen de tijd dat de Opel Grandland X Hybrid weer opgeladen was zag ik dat de avondklok al was ingegaan. Maar ja bij ons op de Rijndijk heb ik na 21.00u nog nooit ook maar één politieauto of BOA gezien dus ik haalde ‘m dan ook gewoon even van de oplaadpaal.

Woerden
Zaterdag ben ik naar Woerden gereden om een oplaadsnoer + stekker te halen voor een iPad die ik gratis van een ICT-collega op school had gekregen. Ik ga altijd naar MacDirect in Woerden omdat ik de eigenaar al heel erg lang ken en hij altijd supergoede service verleent. Bovendien is het een hele mooie rit langs de Oude Rijn naar Woerden en dus ook meteen een mooie gelegenheid om fraaie sfeerfoto’s te maken. Omdat mijn moeder graag naar de kleine Streekmarkt op het kerkplein wilde is ze ook meegegaan. Ik vertrok met een volle Li-ion accu en een buitentemperatuur van 6 graden Celsius. Ik was benieuwd of ik de 38,5 km van een dag eerder zou kunnen verbeteren. Om de 70 en 80 km/u-wegen te vermijden ben ik naar de Stierenbrug in Leiderdorp gereden en daarna via Hazerswoude-Rijndijk verder richting Bodegraven. Langs de Oude Rijn liggen veel 30-zones dus dat is mooi want dat scheelt mij weer veel acculading maar de andere kant is dat de rit daardoor wel langer duurt. Maar ach dat neem ik dan maar voor lief ja toch niet dan. Bij de Stierenbrug aangekomen leerde een snelle rekensom dat ik op 42-45 km uit zou moeten komen. Nog steeds bij lange na geen 57 km maar ja die lage buitentemperatuur hè dat scheelt toch een dikke 25-30 procent. Bij Koudekerk a/d Rijn ben ik naar de andere oever van de Oude Rijn over gestoken want dat is de rustigste kant. Genietend van de omgeving vroeg ik me af waarom ik voor deze Opel zou kiezen in plaats van een andere Plug-in Hybrid. De Opel Grandland X Hybrid ziet er niet hip uit qua design, het interieur is niet bepaald bijzonder, tja eigenlijk is het gewoon nog steeds de arbeidersauto die het altijd was. Degelijk, robuust, betrouwbaar en dat zijn toch dingen die niet onbelangrijk zijn bij de keuze van een auto. Want ja stiekem is deze Opel Grandland X Hybrid onderhuids beter dan je zo in een snelle oogopslag zou denken. De AGR-stoelen zitten als een koning op een troon zo lekker oftewel beter dan sommige vele malen duurdere auto’s. De vering/demping is van een sublieme kwaliteit en beter dan van sommige duurdere kek uitziende SUV’s. Beoordeel een auto dus nooit op zijn buitenkant alleen maar ga alsjeblieft even een uur of wat proefrijden en rij dan vooral over afwisselende soorten wegdek met onder andere verkeersdrempels en snelheidsbrekers. Dan kan het zomaar zijn dat die ene mooie SUV helemaal niet zo lekker blijkt te rijden/sturen/zitten als die oerdegelijke doodgewone SUV.

Vlakbij Woerden aangekomen sprong de rijmodus over van Electric naar Hybrid bij een tripmeter-stand van ruim 42 km wat met temperatuurcorrectie iets van 52,5-54,6 km is en dat komt al heel aardig in de buurt de 57 km WLTP-actieradius. De oplaadpaal bij De Haven bleek al bezet door twee auto’s en dus moest ik uitwijken naar een oplaadpaal in Castellum de parkeergarage recht tegenover MacDirect. Die parkeergarage heeft 6 oplaadpalen met 2 laadpunten per oplaadpaal op 1 verdieping lager dan straatniveau. Beetje vreemd want laatste brandde er een elektrische auto uit in een parkeergarage op een voor de brandweer zeer lastig bereikbare plek waardoor de brand een stuk heftiger was dan als die op een makkelijk bereikbare plek had plaats gevonden. Sindsdien wordt dan ook aangeraden om de oplaadpalen op een makkelijker bereikbare plek neer te zetten wat dichter bij de ingang is. Toevallig kwam ik na een zoekopdracht een artikel op het AD-punt-nl tegen over een discussie in de Woerdense gemeenteraad over dit onderwerp. Uiteraard wisten de heren en vrouwen wethouders weer totale non-argumenten aan te voeren waarom de oplaadpalen op verdieping -1 in hun ogen wel veilig zijn. NOT! De overheid en vertrouwen…. nee doe maar niet! Na een leuke en gezellige ochtend was het weer tijd om te rug te rijden. Uiteraard was de Li-ion accu niet volledig opgeladen en dus was ik benieuwd hoe ver ik zou gaan komen. Ik ben weer langs de Oude Rijn terug gereden maar bij Bodegraven had ik zoiets van ik rij nu de N11 wel op want linksom of rechtsom ik moest toch bijna tanken want de tripmeter stond bijna op 200 km. Ik ben 80 km/u gaan rijden (max. snelheid N11 = 100 km/u) dat zou ik in ieder geval nog weer iets verder komen Zo’n 10 km voor huis sloeg de benzinemotor aan en ben ik bij Koudekerk a/d Rijn de N11 af gegaan. Binnendoor rijdend kon ik dan toch af en toe nog wat elektrisch rijden en in Leiden aangekomen heb ik op de Hoge Rijndijk getankt bij exact 200 km op de tripmeter wat een verbruik van 1,90 liter E10 opleverde oftewel 0,95 liter E10/100 km = 1:105,3. Helemaal niet verkeerd en ik ben dan ook benieuwd waar ik donderdag na weer aftanken op uit ga komen.

Fotoshoot
Zondagochtend heb ik de actiefoto’s geschoten met mijn zwager want hij moest zaterdagmiddag werken en ik was net iets te laat terug uit Woerden. Maar ik had er eerlijk gezegd ook geen zin meer in want ik hou niet van haastwerk en mijn zwager ook niet. Op de actiefoto’s kun je zien dat de Opel Grandland X Hybrid heel mooi en gelijkmatig in de veren hangt en nergens sterk overhelt. Dat merkte ik zelf gevoelsmatig ook in extreem snel genomen bochten. Zelfs als ik volledig op de limiet reed en er af en toe zelfs overheen ging brak tie niet uit. De wegligging van deze Opel Grandland X Hybrid is absurd goed voor een dergelijke SUV en dat is mede te danken aan de sublieme vering/demping en de uitstekende 19-inch Michelin Primacy 3 banden. Ik vind het altijd leuk als de actiefoto’s kloppen met mijn testresultaten en daarom is het dus ook erg belangrijk om als autojournalist je eigen actiefoto’s te maken. Ik snap er echt helemaal niets van dat ik de enige ben die altijd zijn eigen actie- en sfeerfoto’s maakt.

Snelwegzuinigheidsrit
Na de tegenvallende elektrisch actieradius binnendoor was ik uiteraard erg benieuwd naar de elektrische actieradius op de snelweg. Mijn inschatting was dat ik hooguit op 32-35 km zou uitkomen. Ik vertrok vanaf de oplaadpaal bij voor mij deur en reed naar de A44. Eenmaal op de snelweg ging de Adaptive Cruise Control op 100 km/u en ging ik rekenen want de meter voor de acculading liep vrij snel terug. Met één streepje verbruikt (= 1/8ste deel) kwam ik op 6 x 8 = 48 km maar naarmate de meter sneller terugliep zag ik na twee streepjes geen 12 km staan maar 11 km etcetera. Die 48 km ging ik dan ook absoluut niet halen en dat kon ook niet want zelfs heel rustig binnendoor rijdend (= 30/50/60/70 km/u) haalde ik maar net aan 42 km. Normaal gesproken ga ik met elke Plug-in Hybrid er bij Hoofddorp af maar ik moest er nu al bij Leimuiden af want anders ging ik het echt niet redden op één acculading om weer thuis te arriveren zonder benzineverbruik. Ik reed de afrit op zonder af te remmen en liet me helemaal uitrijden tot aan het stoplicht. Ik reed met 90 km/u door de lange ruimte afritbocht heen en da’s best hard maar het bleek geen enkel probleem voor deze SUV te zijn. Boveneen moest ik even wachten waarna ik rechtsaf sloeg en aan de andere kant de A44 weer opreed. Daar ging het ACC alweer snel op 100 km/u en reed ik weer richting Leiden. Bij Warmond aangekomen kneep ik ‘m toch wel of ik het zou gaan halen. Bij veiling Flora ter hoogte van Rijnsburg wist ik al zeker dat ik het niet zou gaan halen. Ik draaide via de draaiknop de tripmeter door naar de energiestromen zodat ik kon zien wanneer de benzinemotor aan zou slaan. Die sloeg dus aan bij exact 38 km wat mij heel erg meeviel want ik had minder verwacht gezien de elektrische actieradius binnendoor. Vervolgens lukte het mij aardig om vrijwel elektrisch naar de oplaadpaal voor mijn huis te rijden om zo het benzineverbruik beperkt te houden.

Bijna, bijna, bijna….. op een maandag
I don’t like Mondays zeg ik altijd en dat is een waarheid als een koe en dus zorg ik er altijd voor dat ik op maandag moet werken! Toen ik naar de Opel Grandland X Hybrid liep zag ik links naast de boom een dode mannetjes-bergeend liggen. Arme eend die houdt nooit meer van maandagen! Vast en zeker door een scooterrijder aangereden want die rijden over dit fietspad als totale idioten. Fijn begin van de maandag weer. Ik stapte in en reed rustig weg en betrapte mezelf erop dat ik deze auto toch wel heel erg fijn vind. Het is een echte Opel namelijk doodgewoon maar toch steengoed! Alleen mogen ze bij de volgende versie van mij de Li-ion accu geconditioneerd maken. Met de Opel Grandland X Hybrid4 haalde ik bij een buitentemperatuur van 23 graden Celsius met exact dezelfde 13,2 kWh Li-ion accu 60 tot zelfs 65 km binnendoor rijdend. Deze 4×4 Hybrid-versie heeft exact hetzelfde gewicht dus daardoor kan ik ‘m mooi vergelijken en dan valt inderdaad het grote verschil in elektrische actieradius op tussen een buitentemperatuur van 2-8 graden Celsius en 20-25 graden Celsius. Dat is dus zomaar 20-25 kilometer minder en dat is behoorlijk veel. Zo zie je maar weer hoe het goed het is om autotesten wetenschappelijk te benaderen want daardoor kom je tot bruikbare resultaten die je bovendien mag vergelijken. Ik rij namelijk altijd vast routes en natuurlijk hou ik er rekening mee als het stormt want dat beïnvloedt een testresultaat zoals de actieradius altijd negatief. Dinsdag was er de herkansing en ik was benieuwd of ik het nu wel zou gaan redden want uit mijn werk vandaan zou het iets warmer zijn en dat is gunstig. De rit naar school slokte dit keer iets minder acculading op dus ik had ietsje meer over voor de terugweg. Omdat ik vroeg klaar was ben ik eerder naar huis gegaan en het voordeel is dan dat het rustiger is want ik zit dan net voor de spits. Ik ben wel blij dat Opel de 8 traps-automaat heeft over genomen van de PSA Groupe. Die B-stand (elektrische motorrem) is namelijk erg handig en als je er goed mee leert spelen kun je de auto vaak bijna helemaal tot stilstand brengen. Het ritje van werk naar huis leek nu wel goed uit te gaan pakken. Maar verdorie nog aan toe slaat op letterlijk 50 meter voor de oplaadpaal de benzinemotor aan. Grrrr! nou oké dan ik nog nog één dag voor nog een herkansing want woensdag was de laatste testdag. Het zou woensdag in de middag net weer iets warmer zijn dan dinsdag dus wie weet zou ik het nu wel net halen. Ik stapte woensdag weer met goede moed in de Opel Grandland X 1.6T EAT8 Hybrid en de heenweg ging perfect want ik had iets minder dan de helft verbruikt aan acculading. Vanmiddag zou de zon volop schijnen dus het moest vandaag dan toch echt gaan lukken. En verdraaid vandaag lukte het mij voor het eerst om op en neer naar werk te rijden op een volle Li-ion accu. Ik had nog twee kilometer over toen ik de Opel Grandland X 1.6T EAT8 Hybrid aansloot aan de oplaadpaal. Na een uur opladen ben ik nog even snel op en neer gereden naar het Valkenburgse Meer om de maximum snelheid achteruit uit te testen in de rijmodus Electric. Bij een snelheid van 40 km/u sloeg de benzinemotor aan, grappig dat had ik nou net niet verwacht.

Toch nog gehaald!
En zo brak donderdag aan en moest de Opel Grandland X 1.6T EAT8 Hybrid weer terug naar de baas in Amsterdam. Omdat de tripmeter op 260 km stond en ik nog een tankbeurt wilde doen bij exact 300 km besloot ik met een volle Li-ion accu te vertrekken. Dan wist ik zeker dat ik de 300 km op de tripmeter elektrisch rijdend vol kon maken en dus net als met de Opel Grandland X 1.6T EAT8 Hybrid4 misschien wel op een verbruik van 1 liter per 300 km uit zou kunnen komen. Na een heerlijke rit binnendoor via Leiderdorp -> Roelofarendsveen -> Leimuiden -> Kudelstaart -> Nes a/d Amstel arriveerde ik met exact 300 km op de tripmeter bij de onbemande benzinepomp bij Ouderkerk a/d Amstel. En verdraaid met slechts 0,96 liter E10 op 300 km kwam ik nota bene zelfs nog iets beter uit namelijk 1:312,5. Onderweg bedacht ik me dat ik finaal vergeten was een rondje over het Space Business Park of rotondecircus te rijden. Daar baalde ik stevig van maar gelukkig kon ik onderweg op een aantal mooie punten nog wat dingen testen. De eerste is de rotonde bij Leiderdorp op weg naar de provinciale richting Roelofarendsveen. Ik deed iets wat ik al heel erg lang niet had gedaan namelijk de met 50 km/u op de Adaptive Cruise Control over de rotonderand heen vliegen. Een auto moet serieus goed zijn wil ik dat aandurven, want als ik ook maar een moment twijfel over de wegligging in het grensbereik dan doe ik dit soort dingen absoluut niet. De Opel Grandland X Hybrid deed het werkelijk perfect, test 1. Nu nog iets anders leuks en een mooie strakke bocht oftewel test 2 en test 3. Dat anders leuks betreft een hele rare mooie bocht met links en rechts in de wegkanten rood-wit gestreepte markeringspalen. Die staan echter zo dicht op elkaar dat je niet meer door deze mooie bocht heen kunt kijken. Verder maken ze de weg voor je gevoel smaller kortom dit is een lastige bocht om doorheen te rijden met dezelfde snelheid als zonder die rood-wit gestreepte markeringspalen. Omdat ik er al heel wat keren doorheen gereden ben ken ik deze bocht op mijn duimpje. Het grappige is dat ik er op de motor makkelijker harder doorheen kan rijden omdat ik hoger zit. Ik hield de snelheid zo lang mogelijk hoog en vloog werkelijk perfect door de lange flauwe linkerbocht heen. Daarna volgt een rotonde met een binnen- en buitenring en dus twee mogelijkheden om rechtsaf te slaan. De binnenring is leuker want die bocht is haakser en ik hield de snelheid voor mijn gevoel te hoog op het moment dat ik rechtsaf sloeg maar desondanks vloog ik er toch heel mooi – wel met zwaar piepende banden uiteraard – licht uitbrekend doorheen. Missie geslaagd! Wat een goede auto is dit zeg.

 

Specificaties

Jaargang

2021

Carrosserie

suv

Transmissie

automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Hybride

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

8,9 seconden

Topsnelheid

225km/u

Vermogen

B-133(180)/6.000 E-80(109) kW (pk)/rpm

Koppel

B-300/1.650 E-320 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.6/1.598 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,6 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

19-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

Gemiddeld verbruik

1,5-1,9 liter/100 km

C02 uitstoot

35 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.477 mm

Breedte

1.856 mm

Hoogte

1.609 mm

Wielbasis

2.675 mm

Spoorbreedte voor

1.595 mm

Spoorbreedte achter

1.610 mm

Massa leeg

1.700 kg

Max. toelaatbare massa

2.290 kg

Laadvermogen

590 kg

Aanhanger geremd

1.250 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

390 liter

Bandenmaat

205/55-R19

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand