Saab 9-3X Aero Exklusiv 2.0 Turbo Automaat 2011 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Saab Nederland



Baas-saaB
Toen ik de witte Saab 9-3X zag staan kreeg ik ongelofelijk veel zin om te doen wat je op de eerste foto ziet. Wie wel eens in Finland of Zweden is geweest (ik ben er 3 keer geweest) weet hoe ongelofelijk leeg het daar is. Niet zo verwonderlijk met slechts 14,8 inwoners per km2/Finland en 20 inwoners per km2/Zweden tegenover 385 inwoners per km2/Nederland. In die landen kun je in de winter nog heerlijk ongegeneerd de beest uithangen in de sneeuw en op de ijsmeren. En het allerleukste is dat tijdens de winterperiode spijkerbanden in die landen legaal zijn. Eén van mijn grote wensen is dan ook om een keer in de winter de beest uit te hangen in Finland of Zweden, met een Saab uiteraard. Nou ja blijven dromen nog even voorlopig wie weet volgend jaar. Voor ik de weg op rijd stel ik altijd even alles af, stuurhoogte en -diepte, stoel, achteruitkijkspiegel, rechter buitenspiegel, linker buitenspiegel, uh linker buitenspiegel. Helaas bleek de linker buitenspiegel niet te reageren nadat ik het knopje op de “L” van links had gezet. Ik heb thuis nog even gekeken of ik het zelf kon repareren maar dat lukte helaas niet. Gelukkig stond de linker buitenspiegel bijna goed en viel er voor mij wel mee te leven voor één week. Ik heb eerst maar eens goed rond gekeken in de Saab 9-3X en wat ik zag was in grote mate hetzelfde als de Saab 9-5 Aero 2.0T XWD. Een sober maar functioneel dashboard, dit is wat mij betreft het enige onderdeel waar Saab wat meer aandacht aan mag besteden. Het hoeft er van mij niet frivool uit te zien maar een beetje moderner mag wel, en verder miste ik voor een auto van deze prijs toch wel een USB-ingang dan wel een SD-ingang. Ik ben in dat opzicht dan ook zeer benieuwd naar het dashboard en de audio van de Saab 9-4X irl. Ik schrijf expres irl want ik heb al een foto van het 9-4X dashboard gezien (ziet er erg fraai uit) maar foto’s zeggen mij niets.

Dikke zwarte sleutel
Sneeuw is wit en sleutels zijn zwart althans het plastic waar het metaal aan vast zit. Af en toe kom ik wel eens aparte sleutels tegen bv. een plastic sleutel ter grootte van een creditcard. De sleutel van deze Saab 9-3X is wel heel apart, het is een soort dikke zwarte sleutel geheel van kunststof. Het mooiste is dat er in de midden console vlak voor de versnellingspook ook nog eens een gat zit precies past bij de vorm van deze vreemde sleutel. Nog grappiger wordt het als blijkt dat ik deze sleutel gewoon om moet draaien om te kunnen starten. Meestal moet je dit soort sleutels in je zak houden en de auto met een startknop starten. Het starten gaat eenvoudig en nadat de motor was aangeslagen zette ik de versnellingspook in D. Net als in de Saab 9-5 had ik ook deze keer weer een automaat en ook dit keer weer een 2-liter turbo. In tegenstelling tot de sjieke Saab 9-5 (ik zag laatst een witte rijden, de lijnen komen dan ongelofelijk mooi tot hun recht) produceert de Saab 9-3X een mooie brom als je snel optrekt. Het klinkt mooi en past perfect bij een stoere 4WD-station zoals deze Saab 9-3X.

Saab-engeltje
‘s Avonds rond etenstijd werd ik gebeld door een goede vriend van mij uit Amsterdam die totaal overstuur was. Hij was net zijn rijbewijs kwijt geraakt en stond op het parkeerterrein naast het BP tankstation aan de A44, ongeveer 10 minuten rijden van mijn huis. Ik heb meteen mijn broer opgebeld of hij mee kon rijden in de Saab 9-3X want ik moest de KTM 950 SM van mijn vriend naar huis rijden, dan kon hij bij mijn broer instappen en ik daarna weer samen met mijn broer in de Saab 9-3X naar huis. Het was gelukkig nog vakantie en hij woont vooraan in Amsterdam zodat we binnen een half uur al voor zijn deur stonden. Voor zoiets kan hij mij midden in de nacht mijn bed uit bellen, daar ben je vrienden voor. Al had hij in Groningen gestaan dan was ik hem nog op gaan halen. De zeer toepasselijk witte Saab 9-3X mocht dus even voor reddend engeltje spelen. Het gekke was dat zijn rijbewijs was ingenomen terwijl die politieagenten geen snelheidsmeting hadden gedaan (hij had trouwens ook niet meer dan 50 km/u te snel gereden). Eigenlijk hadden ze alleen maar het excuus dat ze hem een lichte powerwheelie hadden zien maken, artikel 5 dus. Zo zie je maar weer de politie neemt je rijbewijs tegenwoordig in om werkelijk helemaal niks. Vijf dagen later kon hij zijn rijbewijs alweer ophalen op het politiebureau zonder commentaar. Dat word vrijwel zeker een EMG oftewel een Educatieve Maatregel opgelegd door de rechter op advies van het CBR à €792,- zelf te betalen bovenop de boete die hij waarschijnlijk ook nog krijgt. Ik heb deze alinea er expres tussen geplakt omdat ik de afgelopen maanden veel (te veel) van dit soort verhalen in mijn omgeving heb gehoord. Het zeer slecht georganiseerde en zwaar verlies lijdende CBR moet ergens geld vandaan halen en dat doen ze dus op deze manier door te pas en te onpas EMG’s op te leggen. PAS DUS OP is mijn advies want waar je vroeger alleen een boete kreeg daar krijg je nu een boete én een EMG (samen vaak al snel €1.000,-) voor veelal nietszeggende verkeersovertredingen! Het boetequotum mag dan afgeschaft zijn door deze pRutte-regering dit kost de burger veel meer.

Saab-weer
Zondag was het natter dan nat (achteraf hoorde ik dat wat er normaal in 14 dagen valt die zondag in 1 dag is gevallen), het had de hele nacht al geregend en overal lagen diepe tot zeer diepe plassen aan de kant van de weg. Een prima gelegenheid dus om even op en neer naar Zandvoort te rijden met de Saab 9-3X. Om nog even een extra leuk stukje testtraject mee te nemen ben ik via Noordwijk en de Langevelderslag omgereden. De drempelweg (van die korte verkeersdrempels) daar is één van de leukere omdat je er 80 km/u mag rijden, als dat kan natuurlijk én met de Saab 9-3X kan dat. Toen ik de drempelweg opdraaide reed er een VW-busje voor mij, en voor het VW-busje reed iemand die direct voor de eerste drempel hard afremde en er met de absurd lage snelheid van 5-10 km/u overheen reed. Na twee drempels had ik dat wel gezien en heb ze allebei ingehaald op de derde drempel. Normaal gesproken is het zondagmiddag altijd erg druk op dit traject maar vanwege de regen was er geen kip te bekennen. De Saab 9-3X vloog over de derde drempel en door de grote grondspeling zijn zelfs hoge drempels een eitje voor deze Saab 9-3X. Vlak na Hotel-Restaurant De Witte Raaf sloeg ik linksaf richting Langevelderslag. In de bocht die daarna volgt is een aantal weken geleden één dronken Pool het huis van een bejaard echtpaar binnen gereden. Dat is daar al vaker gebeurd maar dit keer was de snelheid van de auto echter zo hoog dat de auto na het ongeluk middenin de huiskamer stond. De man is diezelfde avond overleden en de vrouw een week later. Na de Langevelderslag ging het weer rechtsaf richting de N206. Op die weg staan trouwens twee houten kruizen naast een boom, dat waren twee dronken Polen. Maar wees gerust na deze houten kruizen geen dode Polen meer. Drank en verkeer gaat niet samen maar toch zijn er nog steeds hele massa’s mensen die rijden met een slok op.

‘Sandvoort’
Eenmaal op de N206 reden we (mijn zoon van mijn zus was ook mee) op de cruise control richting Vogelenzang. Aan het einde van de kaarsrechte N206 ligt een hele mooie bocht naar rechts. Ik ben vergeten of ik het ESP daar uit had staan (pas later ontdekte ik dat het ESP vanaf 60 km/u automatisch geactiveerd wordt, het ESP stond dus aan) maar in ieder geval ging de Saab 9-3X heel fraai en werkelijk perfect op vier wielen glijdend deze bocht door. Het voelde werkelijk zo mooi en fantastisch aan dat het ronduit verslavend is, XWD rulez! Daarna ging het verder over de bomenweg, zoals deze in de volksmond wordt genoemd, richting Aerdenhout. Helaas had ik iemand voor me rijden die als een angsthaas reed. Overal minstens 10 km/u langzamer en zwaar overdreven afremmend bij rotondes en in bochten. Als je zo ontzettend bang bent om te rijden in de regen dan kun je volgens mij beter de deur niet uitgaan. Gevolg was weer dat de auto achter mij dicht op mijn bumper zat omdat de bestuurder daarvan ongeduldig werd. Beetje dom want op deze bomenweg is inhalen niet alleen verboden het is ook levensgevaarlijk. Vroeger gebeurden hier veel ongelukken en sindsdien is de onderbroken streep dan ook een doorgetrokken streep geworden. Het rondje Zandvoort was erg leuk maar hebben we vrij snel afgeraffeld omdat we op de heenweg naar Zandvoort een hele diepe plas (het leek meer op een klein meer) zagen aan de andere kant van de weg. Op de terugweg hadden we dus al ver voor deze diepe plas voorpret over wat ons te wachten stond. Waar alle auto’s voor mij om de diepe plas heen reden daar reden wij er dwars doorheen met de Saab 9-3X. Het water kwam minstens een meter boven het dak uit, echt ongelofelijk jammer dat ik daar geen foto van heb. Een paar kilometer verder was er nog zo’n, misschien wel mooier, fotomoment dat zo uit een echte rally had kunnen. Rechtsaf binnendoor via de Leewerikenlaan kom je via de prachtige drempel op- en afstap in de supermooie bocht van de Zwaluwenweg op de Nachtegalenlaan terecht. Bij de drempelafstap lag een plas water die exact onder het linker- en rechtervoorwiel uit elkaar spatte. Dat Saab een Zweeds automerk is met veel rally-ervaring kun je dan ook goed merken aan deze 9-3X. Het directe stuurgevoel, de uitstekende wegligging, de uitermate goede vering/demping, de stabiliteit het is werkelijk fantastisch goed!

XWD
Na Vogelenzang ligt één van de mooiste bochten die ik ken, de voorlaatste bocht naar de N206. Middenin de bocht zette ik het gas erop waarna de Saab 9-3X werkelijk perfect over vier wielen de bocht door gleed. Het XWD-systeem op deze Saab 9-3X doet zijn werk perfect, en daardoor durf je als bestuurder blind op het weggedrag van deze auto te vertrouwen. Onder normale omstandigheden gaat er 96 procent van het vermogen naar de voorwielen en slechts 4 procent naar de achterwielen. Het mooie van het XWD-systeem is dat het zich razendsnel (binnen een zevende deel van een wielslip) aanpast aan de omstandigheden waardoor de Saab 9-3X altijd optimale grip heeft op welke ondergrond dan ook. Het XWD-systeem maakt het zelfs mogelijk om 85 procent van het vermogen naar één wiel te sturen. In tegenstelling tot sommige andere 4WD/AWD-systemen maakt het XWD-systeem van Haldex geen gebruik van EDL maar van een eLSD (electronic LSD). Daardoor werkt het XWD-systeem naadlozer en efficiënter dan 4WD/AWD-systemen met EDL. Ik heb me aardig verdiept in dit unieke Saab XWD-systeem van Haldex maar heb na het lezen van de uitgebreid technische info besloten het hier maar bij te laten. De algoritmes en andere wiskundige zaken die hierbij komen kijken voeren mij iets te ver door voor een gewoon testverslag op een gewoon online automagazine. Ik ben een voorstander van het wetenschappelijk benaderen van autotesten maar het moet uiteraard wel leesbaar blijven. Om een en ander zeker te weten heb ik toch maar even een iemand van Haldex gemaild (later bleek het de Vice President Business Development te zijn) en die antwoordde mij werkelijk razendsnel het volgende: “Hello Daan, The Saab Aero with Haldex XWD has an eLSD that can brake and lock the rear differential. You can find some useful info on www.haldex-xwd.com Regards Ulf” HALDEX TRACTION AB/Vice President Business Development/Ulf Herlin.
EDL – Electronic Differential Lock
LSC – Limited Slip Coupling
LSD – Limited Slip Differential
XWD – Cross Wheel Drive; combinatie van elektronisch gecontroleerde LSC en LSD

Filmpje Saab XWD

http://www.youtube.com/watch?v=V9sDVuAAoX4

 

Fijne auto
Moet je een auto persé mooi vinden om het naar je zin te hebben in die auto. Wat ik daarmee bedoel te zeggen is dat als je een auto niet mooi vindt je die auto daarom ook minder fijn vindt rijden. Zelf moet ik eerlijk bekennen dat de fijnste auto’s die ik gereden heb niet bovenaan staan in mijn lijstje van mooiste auto’s die ik gereden heb. Deze Saab 9-3X is naar mijn mening een erg fijne en mooie auto. Niet extreem mooi maar de Saab 9-3X springt er in het straatbeeld in ieder geval uit, en dat is zeker niet vanwege zijn lelijkheid. Ik stapte elke ochtend met veel plezier in de Saab en dat was echt niet alleen vanwege de stoelverwarming (het was die week ‘s ochtends tijdens het instappen erg koud). Het is een gevoel dat alles klopt en dat gevoel had ik bij deze Saab 9-3X. De degelijkheid, de goede wegligging, het zeer voorspelbare weggedrag, het 2-liter turbo motorblok, de fraaie looks. Enige minpunt vind ik het verbruik want ik kwam uit op gemiddeld 1:7,5. In dat opzicht is het voor de veelrijder dan ook aan te raden om de 1.9 TTiD (de dieselversie is niet uitgerust met XWD!) te kopen met 180 Pk en 400 Nm koppel. Wat betreft de automaat kan ik net als over de wegligging ook alleen maar lovend zijn. De automatische versnellingsbak schakelt erg fijn en schokvrij zowel tijdens het op- als terugschakelen. Wat misschien nog wel aardig is om te melden is dat in de M-stand (M=Manueel) je altijd zelf moet opschakelen. Er zit dus geen beveiliging op die uit zichzelf opschakelt in het rode gebied. De bestuurder is dus in alle opzichten de Baas in deze Saab.

Specificaties

Jaargang

2011

Carrosserie

stationwagon

Transmissie

automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

9,6 seconden

Topsnelheid

220km/u

Vermogen

154(210)/5.300 kW (pk)/rpm

Koppel

300/2.500-4.000 nm/rpm

Cilinderinhoud

2.0/1.998 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

HP Turbo + intercooler

Aandrijving

all-wheel-drive

Differentieel

Electronic LSD

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Geventileerde schijven

Draaicirkel

11,7 meter

Overig

Type bekleding

Stof + leer

Velgen

18-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

15,1 liter/100 km

Snelweg

7,2 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

10,1 liter/100 km

C02 uitstoot

229 gram/km

Energielabel

F

Afmetingen

Lengte

4.690 mm

Breedte

2.038 mm

Hoogte

1.573 mm

Wielbasis

2.675 mm

Spoorbreedte voor

1.524 mm

Spoorbreedte achter

1.506 mm

Massa leeg

1.610 kg

Max. toelaatbare massa

2.140 kg

Aanhanger geremd

1.600 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

419 liter

Bandenmaat

225/45-R18

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand