Citroen Grand C4 Picasso Ligne Business 7-zitter e-HDi 110 airdream EGS 2011 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Citroën Nederland BV



‘Stick analogique’
In de Jaguar XKR Supercharged had ik, met de uit de midden console omhoog komende draaiknop, tenminste nog een aanwijzing wat ik moest doen om weg te kunnen rijden na het starten. Bij deze Citroën C4 Picasso zag ik echter helemaal niets rechts naast me, slechts een leeg en groot gapend gat. Er moet toch ergens iets zitten om deze auto mee in zijn versnelling te kunnen zetten want ook links naast het rempedaal is het akelig leeg. Er scheen een heerlijk voorjaarszonnetje in mijn gezicht en ik sloot even mijn ogen in de hoop op een helder moment onder mijn kale schedeldak. Toen ik mijn ogen weer open deed zag ik ineens een klein pookje rechtsboven voor het stuur (daarom zag ik ‘m ook niet) de lucht insteken. Dit pookje roept herinneringen bij mij op aan de oude DS die ook zo’n pook had op bijna dezelfde plek. Bijna, bijna, bijna was ik naar binnen gelopen om Martin te vragen hoe ik in hemelsnaam deze Grand C4 Picasso in zijn versnelling moet zetten. Tja dat is het risico als je zoals ik nooit autonieuws leest, dan kan je dus voor dit soort verrassingen komen te staan. De volgende verrassing was dat ik na het wegrijden in eerste instantie niet eens door had – zo stil is ie dus – dat ik in een dieselversie reed. Verder bleek het ook nog eens een dieselmotor met maar 1.6 liter inhoud te zijn, ‘grand et petit’ in één auto. De volgende verrassing was dat de Citroën op zijn plek bleef staan na het in de “A”-stand (de “A” van Automaat, normaal gesproken is het de “D” van drive, het blijven Fransen) zetten van het pookje. De Citroën Grand C4 Picasso kruipt dus niet zoals een auto met een normale automatische versnellingsbak in de drive-stand doet, ideaal als je voor een stoplicht staat te wachten. De versnellingsbak op deze Citroën Grand C4 Picasso is een zogenaamde gerobotiseerde handbak, door Citroën ook wel EGS (Electronic Gearbox System) genoemd. Het is dus net alsof er een smurf onder de motorkap voor jou overschakelt, het overschakelen voelt daarom ongeveer hetzelfde aan als een handgeschakelde versnellingsbak. En alsof het nog niet genoeg was kreeg ik met nog een verrassing te maken, de vering/demping van deze Citroën Grand C4 Picasso is zo comfortabel dat ik me even in de Cadillac van Theo waande.

BBMI
Na een rit over de A4/A44 naar huis had ik weinig zin meer om nog een blokkie om te rijden. De volgende dag had ik namelijk examen van de BBMI-cursus (BBMI=Beheerder Brand-Meld-Installatie) van de week ervoor. We zitten al bijna een jaar in ons nieuwe gebouw met de IVF-kliniek maar geen hond kan de BMI bedienen. Dat is niet zo handig want als er een keer brand uitbreekt dan kan een BBMI-er (ik ben trouwens ook gecertificeerd BHV-er) behoorlijk wat dingen doen om een en ander in goede banen te leiden. Normaal gesproken liep ik altijd achteloos het gebouw binnen en kleedde me om en ging aan het werk. Na de eerste cursusdag dacht ik daar echter heel anders over! Het eerste waar ik naar keek na binnenkomst van het gebouw was de Brandmeldinstallatie die rechts naast de lift aan de muur hangt. Eigenlijk is het met een auto niet veel anders, zonder een gedegen cursus – lees: rijopleiding – zullen de meeste automobilisten ook niet ver komen in een auto. En de meesten van hen moeten het examen bovendien ook nog een keer overdoen want nog niet eens de helft (45-47 procent) slaagt in één keer! Ik kende dit cijfer niet maar schrok er wel van, nog niets eens 50 procent slaagt dus maar voor het eerste rij-examen en dat mag je ronduit slecht noemen. In dat opzicht ben ik dan ook eigenlijk niet verbaasd over het slechte weggedrag en abominabele stuurmanskunst van de gemiddelde Nederlandse automobilist. Om het weggedrag en de stuurmanskunst van mijn familie en vrienden op te krikken heb ik een anti-slipcursus voor ze geregeld. Uiteraard heb ik bij Leo Krippendorf bedongen dat hij die dag les geeft. En zelfs al heb je meerdere anti-slipcursussen gevolgd zoals ik dan zegt dat nog niets, een ongeluk zit namelijk vaak in een klein hoekje. Uiteraard willen jullie natuurlijk graag weten of ik wel in één keer ben geslaagd voor mijn rij-examen. Gelukkig voor mij had ik zowel mijn auto- als motorrijbewijs (zonder één motorrijles dat kon toen nog) in één keer, en ook voor die BBMI-cursus ben ik geslaagd.

CGCP
De rit naar Utrecht was behoorlijk saai door het vele rechtuit rijden dan wel file-rijden. De route van Leiden naar Utrecht is altijd weer één groot feest, NOT! Als je serieus pech hebt kan de rit zomaar twee keer zoveel tijd in beslag nemen, maar gelukkig was dat dit keer niet het geval. Waar ik wel blij mee was is dat de Citroën Grand C4 Picasso uitgerust is met een cruise control én een NavSat. Ik was ruim op tijd vertrokken met mijn collega en dan ga ik altijd lekker op de derde of vierde baan rijden met de cruise control aan. Het grappige is dan dat ik heel vaak alle snelheidsmaniakken op de eerste en tweede baan inhaal omdat ik op de derde, en de vierde baan al helemaal, alle ruimte van de wereld heb. Ik blijft me altijd weer verbazen over dit typisch Hollandse verkeersgedrag. Afijn we kachelden samen heerlijk rustig richting Utrecht in onze grote Franse ‘spacewagon’. Om niet tussen twee vrachtwagens in te belanden (tijdens de testweek was er op de A1 een zeer ernstig ongeval, twee auto’s een een bestelbus klem tussen twee vrachtwagens) heb ik af en toe toch even ingehaald. Ik had op dat moment twee keuzes, of het gaspedaal snel diep intrappen waardoor de EGS-bak één of twee versnellingen terugschakelt, dan wel met behulp van de flippers één of twee versnellingen terugschakelen. Ondanks het maar 1.6-liter diesel motorblok met maar 110 Pk was ik toch verrast over de behoorlijke acceleratie van deze grote Citroën Grand C4 Picasso. Gelukkig was het stuk weg vanaf de afrit Lunetten tot aan het vergadercentrum heerlijk bochtig. De Citroën Grand C4 Picasso laat zich ondanks zijn lengte en hoogte toch erg makkelijk en ook nog eens vrij snel door de bochten heen sturen. Ik had namelijk verwacht dat het bochtengedrag op grond van de behoorlijk comfortabele vering minder strak zou zijn maar niet dus.

Ook groot
Nou heb ik behoorlijk wat MPV’s gereden maar deze Citroën Grand C4 Picasso is gewoon anders, ook groot maar dan anders groot zal ik maar zeggen. Het mooiste aan deze Citroën vind ik de grote ver in de carrosserie doorlopende voorruit. Het zicht rondom en omhoog (erg handig als je vooraan staat bij stoplichten) is echt fantastisch mede dankzij de zeer grote driehoekige ruitjes onderaan de A-stijl. Verder had deze Citroën Grand C4 Picasso ook nog een panoramadak waardoor ik bijna het idee had dat ik in een glazen auto reed. Met zoveel glas om je heen kan ik me voorstellen dat er mensen zijn die zich afvragen of dat wel veilig is zoveel glas. Wees gerust ik heb vorig jaar tijdens het testen van de Citroën C5 (die heeft ook zo’n geluidwerende voorruit) een brandweerman gesproken en die zei dat geluidwerende voorruiten en panoramadaken ongelofelijk sterk en dus veilig zijn. Ik heb geprobeerd om door middel van het invullen van alle mogelijke zoekcombinaties op Google iets te vinden over de techniek van het maken van deze geluidwerende ruiten, maar ik heb werkelijk helemaal niets kunnen vinden. We moeten het wat dat betreft dus doen met de woorden van de brandweerman en dat is een man van de praktijk.

Naast het vele glas valt er nog meer te zien in deze Citroën Grand C4 Picasso. Het interieur vind ik erg goed bij de auto passen; niet te uitbundig maar juist sjiek en rustig. Vooral het interieur met roodbruin leer op de persfoto vind ik persoonlijk erg mooi. Het mooiste blijf ik het stuur met de vaste kern vinden. Het is eventjes wennen na al die meedraaiende stuurkernen maar het went erg snel. In de nacht zijn de meeste knopjes op het stuur verlicht behalve de draaiknopjes van de cruise control, jammer! De audio is van prima kwaliteit alleen kwam ik toch iets tegen wat ik niet begrijp. Naast een MP3-speler (type Cd-rom) heeft deze Citroën Grand C4 Picasso ook een SD-kaart. Gek genoeg lukte het mij niet om mijn eigen SD-kaart met MP3-songs te activeren. Wat betreft de zitruimte voor de passagiers kan ik kort zijn die is ruim voldoende, ook voor passagier 6 en 7. De bagageruimte (met 5 passagiers in de auto) is uitstekend te noemen want de op één na grootste Samsonite kofferset past er zonder problemen perfect in. Nog wel aardig om de te melden is dat er rechts onder het stuur een coolbox in het dashboard zit.

Luchtvering
Veel lezers zullen bij luchtvering direct denken aan vrachtwagens en bussen maar luchtvering wordt ook op personenauto’s steeds gangbaarder. Kwam ik luchtvering in het verleden vrijwel uitsluitend tegen op de duurdere auto’s (bv. de Audi Q7 4.2 TDI quattro), tegenwoordig kom ik het steeds vaker tegen op gewone personenauto’s zoals dus deze Citroën Grand C4 Picasso. Het voordeel van luchtvering is namelijk de constante rijhoogte en de tildrempelvriendelijkheid want tijdens het beladen kan de laadhoogte met 72 mm gereduceerd worden. Het testexemplaar had jammer genoeg conventionele schroefveren op de achteras. De vering/demping op ‘mijn’ Citroën Grand C4 Picasso is zoals ik aan het einde van de eerste alinea al schreef uitermate comfortabel. Toch viel het overhellen in bochten en het onderstuur bij hoge bochtensnelheden mij heel erg mee. Het enige moment dat ik het gebrek aan uitgaande demping echt goed voelde was toen ik de Citroën Grand C4 Picasso in een slingerbocht snel van de ene naar de andere kant moest gooien. De behoorlijke lengte/hoogte/gewicht van de Citroën Grand C4 Picasso zorgen er op zo’n moment voor dat de auto lichtjes uit wil gaan breken. Op zo’n moment had een onafhankelijke achterwielophanging aan de achterkant (zorgt ervoor dat de auto langer grip blijft houden) goed van pas gekomen, deze Citroën Grand C4 Picasso heeft namelijk een starre achteras. Nadat ik de auto voor het terugbrengen nog even gewassen en gestofzuigd had, ben ik nog even de ventweg langs de A44 afgereden tot aan Wassenaar. Er liggen daar een aantal mooie snelheidsvertragers die uitstekend zijn om de vering/demping van een auto te testen. Wat ik al verwachtte gebeurde, na het passeren van de eerste snelheidsvertrager voelde ik de Citroën Grand C4 Picasso even nadeinen. Dat moet en hoort ook bij een comfortabel afgeveerde auto maar persoonlijk had ik voor schokdempers met iets meer uitgaande demping gekozen. Vind je deze Citroën Grand C4 Picasso dus net als ik te comfortabel dan kun je natuurlijk voor de grandioze luchtvering kiezen. Een keuze die je bij de meeste andere automerken bij dit type auto’s niet hebt, een goede zet van Citroën!

Anderhalf keer geremd
Donderdagavond, de avond voordat ik de Citroën Grand C4 Picasso terug moest brengen besloot ik om toch nog even een zuinigheidsrit te maken. Deze grote ruimte-auto is namelijk ook een beetje een eco-auto, er zit een start-stopsysteem op, de aandrijving wordt verzorgd door een lichte 1.6 liter dieselmotor, kortom daar moet ik toch een nette verbruikswaarde mee kunnen halen op mijn zuinigheidstraject was mijn gedachte. Op naar de benzinepomp bij ‘t Heen om de dieseltank vol te gooien. De tankdop zit aan de linkerkant en is van het type zonder-schroefdop. Op de tankdop zit een zuignap die de toegang tot de vulopening met brandstofherkenning afsluit. Wel zo veilig is dat de tankdop pas (met een knop op het dashboard) geopend kan worden beneden een bepaalde snelheid. Na het volgooien kon de zuinigheidsrit beginnen, heel rustig trok ik op en reed de N206 op richting Vogelenzang. Het is echt een genot om in een comfortabele auto als deze Citroën Grand C4 Picasso te rijden. De geluidswerende en warmtewerende (helaas nog niet van nut met deze kou) voorruit met superstille ruitenwissers doen hun werk naar behoren. De rit was weinig enerverend omdat het erg rustig was op de weg. Uiteraard probeerde ik weer niet te remmen en door gebruik te maken van de flippers (kan ook in de A-stand) kon ik op de motor afremmen. Dat is toch een stuk lastiger dan met een handgeschakelde omdat ik geen koppeling heb waarmee ik het afremmen op de motor perfect kan doseren. Toch lukte het me om tot aan de T-splitsing vlak voor Aerdenhout nul keer te remmen. Op de T-splitsing moest ik helaas afremmen omdat er een auto van links naderde waar ik met geen mogelijkheid meer voorlangs kon. De vier schijfremmen rondom doen hun werk overigens goed, ze zijn goed doseerbaar en vertragen de grote Citroën Grand C4 Picasso uitstekend.
Tot aan Overveen verliep alles vlekkeloos en gelukkig was er dit keer geen blinde idioot die vlak voor mij de rotonde opschoot. De weg terug naar Vogelenzang was ook weer een eitje maar op de Zandvoorterweg moest ik half remmen voor een bus die net bij een halte weg reed. Anderhalf keer remmen dus al met al en een verbruik van exact 3,5 liter diesel. Na het aftanken kwam ik uit op krap 1:20 en dat viel me toch wat tegen ondanks het feit dat het zuiniger is dan Citroën opgeeft. Achteraf begreep ik waarom het verbruik lager uitviel dan ik verwacht had. De elektronisch geschakelde versnellingsbak schakelt namelijk vrij snel op naar een hogere versnelling waardoor het toerental constant laag blijft. Achteraf had ik beter handmatig – oftewel met de flippers – kunnen schakelen dan had ik overal consequent een versnelling lager kunnen rijden bij dus een gunstiger hoger toerental. Dat is dan weer het nadeel van een dieselauto in vergelijking met een benzine-auto, door het hoge koppel heb je niet (zoals met de Fiat 500C TwinAir) de neiging om een versnelling lager te gaan rijden. Toen ik de Citroën Grand C4 Picasso terugbracht heb ik na de wasbeurt even lekker stevig door gereden, omdat ik na die zuinigheidsrit erg benieuwd was naar het snelwegverbruik. Na het aftanken bij Citroën voor de deur kwam ik na snel rekenen uit op 1:22. Dat lijkt vreemd maar het klopt wel met wat ik heb geschreven over het rijden bij een te laag toerental. Tijdens die laatste kilometers heb ik ook nog even uitgetest wat de versnellingsbak in de M-stand (manuele stand) oftewel de flipperstand doet. Uit deze test bleek dat er een beveiliging opzit die ervoor zorgt dat de versnellingsbak in het rode gebied automatisch opschakelt naar een hogere versnelling.

Specificaties

Jaargang

2011

Carrosserie

mpv

Transmissie

automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Diesel

Type motor

Diesel

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

13,5 seconden

Topsnelheid

182km/u

Vermogen

82(112)/3.600 kW (pk)/rpm

Koppel

270-285/1.750 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.6/1.560 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

11,33 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

17-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

5,4 liter/100 km

Snelweg

4,6 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

4,9 liter/100 km

C02 uitstoot

129 gram/km

Energielabel

B

Afmetingen

Lengte

4.590 mm

Breedte

1.830 mm

Hoogte

1.700 mm

Wielbasis

2.728 mm

Spoorbreedte voor

1.505 mm

Spoorbreedte achter

1.539 mm

Massa leeg

1.495 kg

Max. toelaatbare massa

2.250 kg

Aanhanger geremd

1.050 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

208/893 liter

Bandenmaat

215/50-R17

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand