Seat Exeo ST Businessline High 2.0 TDI 2011 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door SEAT-importeur Pon Car



Binnenkant<->Buitenkant
Moet een auto er persé mooi uitzien of moet een auto redelijk geprijsd zijn en mag-ie er daarom ietsepietsie minder mooi uitzien? Want wees nou eerlijk 99,999 procent van de tijd breng je aan de binnenkant van de auto door en niet ernaast staan kijkend naar de buitenkant. Of je moet zo’n poetser zijn die dat iedere zaterdag ruimschoots compenseert, waardoor de verhouding binnenkant/buitenkant 50/50 wordt. Ik ken mensen die kopen bijna elke 3 maanden een andere auto. Ze willen altijd het nieuwste van het nieuwste rijden om op te blijven vallen dus dan moet je wel. Deze mensen kopen een auto puur en alleen op de buitenkant, en meestal kopen ze niet de goedkoopste versie en dan zit het met de binnenkant ook wel goed. Nou nee dat is toch niet helemaal waar, ik heb wel eens in een BMW Z4 M Coupé en daarvan was de afwerking aan de binnenkant ronduit slecht. De reden dat ik hierover begin is vanwege de opmerkingen die ik naar mijn hoofd kreeg over de Seat Exeo ST.

“Die Seat lijkt wel een oud model Audi A4”, was de eerste opmerking die ik naar mijn hoofd kreeg (let wel ik lees helemaal nooit autonieuws en wist dit zodoende dus niet, en verder had ik de auto ook nog niet goed bekeken van een afstandje). “Ja en als dat al zo is, is dat dan erg?”, vroeg ik mezelf af. Na twee dagen rijden en al behoorlijk wat kilometers – bijna 400 – was ik uitermate tevreden over het strakke en stabiele weggedrag van deze Seat Exeo ST. Met name de vering/demping vind ik er uitermate positief uitspringen, en dat had ik totaal niet verwacht want alle spiksplinternieuwe stationswagons die ik het afgelopen jaar getest heb vielen mij in dat opzicht nogal tegen. En let wel dat zijn stationwagons die er van buiten veel fraaier uitzien dan deze Seat Exeo ST. Even voor de goede orde; een nieuwe Audi A4 Avant 2.0 TDI met dezelfde opties kost vele duizenden euro’s meer, dus die hou je mooi in zak bij de aankoop van deze Seat Exeo ST Businessline High.

Autojournalis(kri)tiek
Direct na het ophalen ben ik vanuit Leusden-Zuid binnendoor naar Amersfoort gereden. Ik was al een hele tijd niet meer bij Van Harten BMW op bezoek geweest, dat is een motorzaak waar ik een aantal mensen goed ken. Helaas bleek één van hen, Peter van der Sluis, daar niet meer te werken. Peter werkt nu bij autodemontagebedrijf Ebben in Malden. Maar Gertjan Eikendal werkt er nog wel en dus hebben we even lekker bijgepraat. Zo hadden we het o.a. over de objectiviteit en de integriteit van de auto/motorjournalistiek en de wetenschap. De afgelopen maanden zijn er namelijk heel wat gevallen van plagiaat van binnen- en buitenlandse journalisten, politici en wetenschappers aan het licht gekomen. Soms lijkt het wel of de hele journalistiek één grote nepzooi is, en daarmee bedoel ik uiteraard ook de autojournalistiek. De week voor de test van deze Seat Exeo ST heb ik namelijk een gesprek gehad met Ted Sluymer, iemand die de autojournalistiek een keer op zijn kop heeft gezet met een boek genaamd: “Autojournalistiek tijdverdrijf voor meningloze zakkenvullers” en ik moet zeggen dat hij gelijk heeft. De meeste autojournalisten testen naar mijn mening helemaal niet, die aaien een auto en schrijven dan een testverslag dat beter bekend staat als de gulden middenweg. Een auto is dus nooit écht goed maar ook nooit écht slecht, iets waar je als lezer dus helemaal niets aan hebt.

De meeste (zeg maar gerust vrijwel alle) autojournalisten hebben bijvoorbeeld totaal geen verstand van banden, chiptuning, veiligheidssystemen en vering/demping, terwijl juist deze onderdelen essentieel zijn om een goede mening te kunnen vormen over een testauto. Diezelfde week kreeg ik voor het eerst in al die jaren een mailtje terug van een auto-importeur dat ik een aangevraagde auto niet mee zou krijgen. Er werd gek genoeg geen reden opgegeven voor de weigering, maar aangezien ik alle testauto’s altijd afgetankt, gestofzuigd en gewassen terugbreng kan dat niet de reden zijn. Verder rijd ik vrijwel nooit schade, ik had laatst voor het eerst sinds 25 jaar weer eens lichte schade gereden (ander automerk overigens) dus dat kan het ook niet zijn. Ook heb ik vrijwel nooit boetes dus wat zou de reden dan kunnen zijn? Ik ga bijna denken dat er iets met die auto aan de hand is, waarvan ze liever niet hebben dat het bekend wordt. Het leuke aan het hele verhaal is dat de PR-manager van dat automerk niet wist dat ik net die week, samen met Mel, had besloten te gaan samenwerken met Autokiosk.nl van Ted Sluymer. Ted krijgt dezelfde auto wel mee, dus wat nou als Ted die auto aanvraagt maar ik ‘m op ga halen??? Het leuke is dat ik dit allemaal doodleuk op kan schrijven en publiceren, terwijl dit bij de grote uitgeverijen totaal ondenkbaar zou zijn vanwege de strenge censuur. Wat heb ik toch een ongelofelijk leuke baan!

Hoevelaken
Na Amersfoort ben ik ook nog even naar een vriendin in Hoevelaken gereden. Op dit moment wordt er nog steeds aan de weg gewerkt waardoor het stuk weg richting Hoevelaken onder de snelweg door meer weg heeft van een slalomcircuit. Nou is de Seat Exeo ST geen lichte auto maar met 18-inch wielen en Continental ContisportContact3 banden, de goede vering/demping en het lekker directe stuurgedrag moest het wel lukken leek mij zo. En inderdaad slalomde ik heerlijk door de krappe bochten heen, prima geholpen door de 7-traps DSG-bak die zich ook prima laat schakelen met de flippers aan het stuur. De eerste indruk van de Seat Exeo ST was veel beter dan ik verwacht had. Maar ik schrijf niet voor niets eerste indruk want het zou niet de eerste keer zijn dat een testauto later alsnog door de mand valt. Testen betekent voor mij ook echt “testen” en dus was ik zeer benieuwd hoe de Seat Exeo ST zich zou houden als ik ‘m later in de week op de grens zou gaan rijden. Na het slalom circuit belandde ik, samen met een andere auto voor mij, achter een langzaam rijdende auto waarvan de automobilist zo onzeker achter het stuur zat dat ik er gewoon bang van werd. De auto voor mij reed ongelofelijk opgefokt achter de bange automobilist en haalde op een gegeven moment als een achterlijke idioot in over een dubbele doorgetrokken streep. Ik ben er maar rustig achter blijven rijden totdat ik de auto netjes in kon halen, wat is het nut van zo extreem opgefokt reageren vraag ik me dan af. Rustig rijden kun je trouwens prima met deze Seat Exeo ST 2.0 TDI, de 7-traps DSG is in dat opzicht erg fijn. Eigenlijk heeft deze versnellingsbak maar één nadeel maar dat heeft alles te maken met de emissie-eisen.

7-traps DSG-bak
Het afgelopen jaar ben ik meerdere malen de 7-traps DSG-bak in auto’s van het VAG-concern tegen gekomen. Het grote probleem van deze 7-traps DSG-bak vind ik dat-ie in de stand automaat te snel naar een hogere versnelling opschakelt. Hierdoor rij je extreem laag in toeren tot en met zo’n 65 km/u in de zevende versnelling. In de Audi A1 maar ook in de Skoda Fabia RS is die zesde/zevende versnelling net even één versnelling te hoog als je 50-65 km/u rijdt. Eén versnelling lager draait de motor net iets meer toeren waardoor de lichte brom (=onder toeren) van het motorblok verdwijnt. Ik had verwacht dat het 143 Pk en 320 Nm sterke 2.0 TDI motorblok onder de motorkap van de Seat Exeo ST het wél zou trekken, maar ook hier weer exact hetzelfde probleem als bij de Audi A1 en de Skoda Fabia RS. Een lichte brom die verdwijnt zodra je m.b.v. de stuurflippers één versnelling lager schakelt. Tot zo’n 65 km/u draait het motorblok in de zevende versnelling slechts 1.100 toeren, en dat is gewoon net een paar honderd toeren te laag. Schakel je echter naar de zesde versnelling met de stuurflippers dan wil de versnellingsbak daarna niet meer opschakelen naar de zevende versnelling. Laat je de stuurflippers even met rust dan schakelt de versnellingsbak automatisch over naar de D-stand en dus weer naar 1.100 toeren.

Als dìt elektronisch af te regelen is dan moet het toch ook elektronisch af te regelen zijn dat de DSG-bak niet verder opschakelt dan de zesde versnelling tot zo’n 65 km/u. Wil je dus in die zesde versnelling blijven rijden dan moet je overschakelen op de handmatige stand. Ik snap best dat vanwege de emissie-eisen het opschakelen naar de zevende versnelling nodig is, maar geef dan de koper dan de mogelijkheid om dit elektronisch aan te passen voor aflevering. Een andere mogelijkheid is om een software-tuning te doen waardoor het vermogen stijgt van 143 Pk->183 Pk en het koppel van 320 Nm->395 Nm. Meer koppel betekent dat het motorblok de zevende versnelling makkelijker rond krijgt bij 1.100 toeren en 60-65 km/u. Ik heb begrepen dat er ook een CVT-versie van deze 2.0 TDI is en ben benieuwd hoe deze aanvoelt als je 60-65 km/u rijdt.

De binnenkant
Waarom ziet een auto er aan de binnenkant uit zoals-ie eruit ziet en waarom worden de materialen gebruikt die men gebruikt. Het verbaast mij persoonlijk waarom er weinig creatieve vooruitgang zit in het ontwerpen van een interieur. Okay heel af en toe rij ik in een testauto met een grappig net even andersoortig interieur. Maar om nou te zeggen “Wow!” nou nee, echt hemelbestormend schokkend is het allemaal niet. Wat dat betreft is de auto-industrie uitermate conservatief. Misschien moeten ze eens wat meer jong talent een kans geven want Nederland staat in de wereld tenslotte hoog aangeschreven om zijn Dutch Design. Audi heeft een keer zo’n piepjonge designer een kans gegeven, en die heeft toen het interieur van de Audi R8 mogen ontwerpen. Nou hoef je niet persé piepjong te zijn, vrijheid kan ook een hele goede impuls zijn. Kijk maar naar Peter Schreyer die bij Kia volledige vrijheid krijgt, en op dit moment met de Kia Sportage in mijn ogen één van de mooiste en meest strakke auto’s van dit moment heeft getekend. De Seat Exeo ST is in dat opzicht geen wonder van design maar dat heeft Seat ook nooit beoogd. Toch denk ik dat met een paar hele kleine wijzigingen aan de carrosserie Seat deze Exeo ST een net iets meer opvallend uiterlijk mee had kunnen geven.

Maar zoals ik al schreef breng je het grootste deel van de tijd aan de binnenkant van een auto door. Die binnenkant ziet er netjes verzorgd uit à la Audi en heb ik dan ook (bijna) niets op aanmerken. De stoelen zitten erg fijn en zijn, samen met het in hoogte en diepte verstelbare stuur, perfect af te stellen op elk postuur. Wat me wel tegenviel is de ruimte achterin want toen ik met vier familieleden ergens heen moest zat de middelste persoon zo krap, dat het amper lukte om haar gordel vast te maken. Let wel er zaten twee kinderen (13 en 15 jaar oud) en één volwassene achterin. De bagageruimte in de kofferbak viel mij mee en tegen tegelijk, op het oog had ik namelijk verwacht dat er meer in zou gaan. Aan de andere kant vraag ik mezelf af wie er dagelijks met een volle kofferbak rond rijdt. De vertegenwoordigers die bij ons op de IVF-kliniek langskomen zijn wat dat betreft een mooie referentie. En inderdaad hebben ze allemaal een stationwagon, maar rijdt geen van hen met een volle kofferbak rond.

Maandag
Omdat ik er weer eens ouderwets tegenaan wilde gaan heb ik een week geleden besloten om iedere dag 1,5 kilometer te zwemmen, 5 kilometer hard te lopen en een half uur voluit te trainen in de fitnessclub. Er is niets belangrijkers dan met een gezond lijf en een heldere geest achter het stuur te zitten. Ook al zit je stil een goede lichamelijke, maar vooral ook geestelijke conditie kunnen in een noodsituaties van levensbelang zijn. Ga maar eens een anti-slipcursus volgen dan begrijp je daarna exact waarom ik dit schrijf. Mijn eerste gang maandagochtend was dan ook naar het zwembad in Wassenaar. Na het zwemmen ben ik over de N44 en de N14 richting Leidschendam gereden, tenminste dat was de bedoeling. Ik was helaas iets te ver door gereden en moest omdraaien maar dat vond ik helemaal niet erg want vanaf de andere kant is deze bocht namelijk veel leuker. In de bocht naar rechts na het stoplicht trapte ik het gaspedaal vol in en de auto reed daarna even over een verzakking heen, waarna er meteen een fantastische snertbocht naar links volgt die uitermate verneukeratief is. Dat heeft te maken met het feit dat als de auto nog niet goed uitgedempt is van de eerste verzakking deze op de volgende scheve(!) verzakking in de bocht naar links alle grip dreigt te verliezen, waardoor je zomaar in de vangrail kunt belanden als je daar niet bekend bent.

De Seat Exeo ST hield zich redelijk goed maar ik kon het gas er niet ophouden, als ik dat had gedaan was het absoluut fout gegaan. De Seat Exeo ST was op de tweede verzakking nog niet uitgedempt van de eerste verzakking en ik voelde dat het onderstel slechts met moeite grip wist te houden. Toch was ik totaal niet ontevreden want gezien de comfortabele vering/demping (maar absoluut niet té comfortabel!) was dit het maximaal haalbare en dus gewoon goed. Deze Seat Exeo ST heeft tenslotte geen sportonderstel, maar dit is wel als optie verkrijgbaar dus het kan beter! Persoonlijk zou ik automobilisten met een sportieve rijstijl dit optionele sportonderstel ten zeerste aanraden. Daarna ben ik vanaf Leidschendam over de klinkerweg langs het water naar Stompwijk gereden. Dit is een perfecte weg waar een té comfortabel auto afgeveerde auto door de mand valt. De Seat Exeo ST liet hier zien een heel mooi op comfort afgestelde vering/demping te hebben. Ik kon met gemak met 80 km/u over de klinkers heen jakkeren, echt een heerlijk gevoel! De maximum snelheid daar is 80 km/u maar bijna iedereen rijdt langzamer vanwege het slechte wegdek (en slechte vering/demping). Een dik pluspunt voor de Seat Exeo ST dus!

Dinsdag
Ook deze dag was het weer hetzelfde recept, zwemmen, klinkerweg afgejakkerd, echt super! Aan het einde van de klinkerweg in Stompwijk ben ik linksaf geslagen richting Leiden. Ik wilde nog even langs rijden bij Bas van Autobeklederij v/d Werf. Ik wilde aan Bas vragen of hij het leuk vindt om op tv commentaar te geven op het interieur (kwaliteit/afwerking leren bekleding, stiknaden etc.) van testauto’s. Zonder dat ik erom vroeg gaf Bas toch nog even commentaar op de Seat Exeo ST. Bas vindt net als ik dat je beter die duizenden euro’s in je zak kunt houden door deze uitstekende Seat Exeo ST te kopen dan de veel duurdere nieuwe Audi A4. De prijslijst van de Seat Exeo ST begint overigens bij nog geen zesentwintigduizend euro voor de benzineversie. Daarvoor krijg je de 1,6-liter motor met 102 Pk, dat is weliswaar een motor met minder Pk’s dan de concurrentie maar dan nog. Na het bezoek aan Bas ben ik eerst even thuis gaan lunchen, om daarna weer op pad te gaan en eens heerlijk de grens op te zoeken. Aangezien ik al had gemerkt dat de wegligging van de Seat Exeo ST erg goed is besloot ik meteen het ESP uit te zetten. Richting de Westerbaan in Katwijk nam ik de eerste rotonde op een beetje rare manier, dat komt omdat je deze rotonde op verschillende manieren aan kunt snijden. Ik sneed de rotonde zo aan dat ik een ruime marge had om met onderstuur weg te glijden. Maar tot mijn grote verbazing gebeurde dat helemaal niet, ondanks de zwaar doorspinnende voorwielen. Om heel eerlijk te zijn voelde dit verrassend lekker aan, heel erg lekker!

Hoog tijd dus om te kijken of de Seat Exeo ST nog steeds als op een rails door de bocht gaat met een nog hogere bochtensnelheid. De bocht naar links na het stoplicht ging ook weer lekker, deze auto voelt gewoon ontzettend goed aan zowel met het ESP aan als met het ESP uit. Een kilometer of wat na volgende stoplicht ben ik even door één van de mooiste haakse bochten van Zuid-Holland gereden. In de sportstand, met de flippers terugschakelend naar de tweede versnelling heb ik het gaspedaal helemaal op de bodem getrapt. En mama mia wat gaat deze stationwagon dan mooi strak door de bocht. Ondanks de zwaar doorspinnende voorbanden piepten de Continental ContiSportContact3 niet op één hele korte piep na dan. Dan sta je toch best even heel gek te kijken kan ik je vertellen. Een oud type stationwagon die zo ongelofelijk goed presteert in het uiterste grensbereik daar neem ik echt mijn petje voor af. Dit is beter, tot zelfs veel beter!, dan sommige moderne stationwagons van andere merken. Juist het feit dat deze stationwagon van Seat naast een uitstekende wegligging ook een uitstekend comfort biedt tijdens het rijden vind ik zeer lovenswaardig. Een oud model Audi A4 zo verbeteren met dit als resultaat is een knap staaltje werk. Toen ik later in de week even onder de auto ben gaan liggen zag ik dat er zowel aan de voor- als de achterkant een stabilisatorstang zit. Samen met de onafhankelijke wielophanging aan de achterkant verklaart dat de uitstekende wegligging van deze Seat Exeo ST.

Woensdag
Woensdagochtend weer wezen zwemmen in Aquamar/Katwijk aan Zee, maar de klinkerweg vond ik na twee keer wel genoeg. Wat ik zo fijn vind aan deze Seat Exeo ST is het genieten van het rijden na het instappen. Het eerste wat iedereen tegen mij zei na het instappen aan de passagierskant is dat de voorstoel zo lekker zit. Een goede zit is niet alleen essentieel maar een goede stoel is dat ook! Een goed afgestelde stoel en dus een goede houding zorgen er samen met een goede stoel voor dat je een hele dag in de auto kunt zitten zonder moe te worden. Een verkeerde zithouding (=stoel en stuur) heeft negatieve gevolgen voor alle spieren in je lichaam. Als je verkeerd zit beginnen na verloop van tijd eerst een bepaalde groep spieren op te spelen, vervolgens ga je dat compenseren daar te verzitten waarna weer een andere groep spieren opspeelt. En zo gaat dat maar door totdat je vervolgens van gekkigheid niet meer weet hoe je moet zitten. Ik maak maar zeer zelden mee dat collega’s, kennissen en vrienden goed in de auto zitten.

De meest voorkomende fout is dat de rugleuning te ver naar achteren staat, soms zelfs zo ver dat ik het gekscherend de strandstoelstand noem. Doordat de rugleuning te ver naar achteren staat is de afstand van de armen naar het stuur ook niet goed. Door met gestrekte armen achter het stuur te zitten kun je in noodsituaties niet juist handelen, het stuur kan dan bijvoorbeeld uit je handen slaan. Als gevolg van deze twee fouten klopt ook de afstand van de hoofdsteun tot het achterhoofd niet, en bij veel mensen staat de hoofdsteun vaak ook nog eens op de verkeerde hoogte. De afstand van de voet tot het koppelingspedaal klopt meestal wel, maar ook hier maak ik vaak genoeg mee dat de afstand te groot is. Kortom lekker zitten is niet alleen een kwestie van een goede stoel maar ook goed afstellen. In de middag ben ik even met mijn neefje op en neer naar Zandvoort gereden. Hij is sinds kort gaan studeren maar bleek zover voor te lopen met zijn huiswerk dat hij wel even een middagje eruit wilde. Het was een heerlijke rustige rit en wat ik erg grappig vond is dat mijn neefje exact dezelfde min- en pluspunten opsomde (N.B.: zonder dat ik erom vroeg) waarover ik hierboven reeds heb geschreven. Op de terugweg heb ik de afslag “Langevelderslag” genomen op de N206. Aangekomen in Katwijk aan Zee heb ik uiteraard de opritbocht bij ‘t Heen nog een laatste keer vol genomen in de tweede versnelling met het ESP uit. Dat voelde echt super aan, niet normaal gewoon.

Donderdag
Dit was de dag van de fotoshoot en die verliep niet zoals het KNMI voorspeld had. We zouden mooi zonnig weer krijgen donderdag maar toen ik de eerste foto’s wilde gaan maken vielen er zowaar druppels uit de hemel. Daar zat ik dus echt totaal niet op te wachten verdorie! Aan de andere kant leverde deze fotoshoot wel weer een verscheidenheid aan foto’s op, want waar de op ene foto een zwaar bewolkte lucht te zien is daar is op de andere foto een strakblauwe lucht met witte wolken te zien. De foto’s zijn trouwens hemelsbreed op nog geen vijf kilometer afstand van elkaar genomen! De Seat Exeo ST bleek fotogenieker te zijn dan ik gedacht had, wat dat betreft blijft een fotoshoot altijd weer een verrassing. De redacteur die in de Seat Exeo ST reed tijdens de fotoshoot zei ook exact dezelfde positieve dingen over o.a. de stoelen en de wegligging. Het meest negatieve punt was voor hem, net als bij mij, de trage gasrespons want na het intrappen van het gaspedaal reageert het motorblok pas een tel later. Een bekend probleem wat heel simpel op te lossen is door middel van een software-tuning van de brandstof-injectie. Ik was een week later nog even bij Ronald Vermeulen van Vireo Auto in Houten vanwege het Burton Turbo-project. Het was hem net de dag ervoor gelukt de inspuitcomputer uit te lezen van de 1.3 liter diesel van de Alfa Romeo MiTo. Ik blijf het ongelofelijk knap vinden dat hij dit allemaal zelf doet.

Wat toch wel weer leuk en spannend was aan de trage gasrespons waren de stoplichtsprintjes. Eentje was zo leuk dat ik na het, gelukkig voor mij, gewonnen sprintje even heel hard moest lachen. Mijn moeder was samen met haar jongste zus op verjaardagsvisite geweest bij een andere zus in Ede. Ik had beloofd ze ‘s middags op te halen en toen kwam ik op de rondweg in Ede voor een stoplicht naast een oud type Ford Focus stationwagon te staan. Ik had de Seat Exeo ST voor de zekerheid in de sportstand gezet en dat was achteraf een hele goede beslissing van mij. Bij groen spoot de Ford er vandoor en door de trage gasrespons had ik in eerste instantie het nakijken. Eenmaal op gang bleef de Seat in elke versnelling doortrekken tot aan het rode gebied, en daardoor kon ik nog net voor de Ford langs want het ging namelijk van twee rijstroken naar één rijstrook. Toen ik in mijn achteruitkijkspiegel keek zag ik het gezicht van een breeduit lachende zwaar bejaarde man. De rit naar Leiden verliep heerlijk rustig en ook van mijn moeder en mijn tante kreeg ik weer complimenten over de comfortabele wegligging en de heerlijke zit in de Seat Exeo ST.

Vrijdag
Die ochtend bleek later een werkelijk zeldzaam mooie ochtend. Over de N11 rijdend was het zicht volledig vrij, maar links en rechts zag ik laaghangende mist in de weilanden hangen. De koeien en paarden staken net boven de mist uit en met de opkomende zon in de verte zag het er uit als op een véél te mooie ansichtkaart. Halverwege de N11 werd het nog mooier want de zon was toen al iets meer opgekomen en scheen op de laaghangende mist rechts van mij. Bij Alphen a/d Rijn zag ik de grote windmolens half uit de mist steken, echt een ongelofelijk mooi gezicht en eigenlijk had ik even een statieffoto moeten maken. Maar om nou het risico te lopen op een paar honderd euro boete voor onterecht parkeren op de vluchtstrook, nee laat maar. De rit naar Leusden-Zuid heb ik uitermate netjes gereden omdat ik wilde weten wat het verbruik zou zijn bij beschaafd rijgedrag. Tot mijn grote verbazing kwam ik na het aftanken in Leusden uit op een zeer nette 1:21. Bij sportief rijgedrag kwam ik uit op 1:13,5 al met al geen verkeerde waarden, die overigens vrijwel exact kloppen met de verbruikswaarden die Seat opgeeft. Plotseling bedacht ik me dat ik nog helemaal geen remmentest had gedaan. Met elke testauto ga ik tijdens de testweek altijd minimaal één keer vol in de ankers oftewel rem ik zo hard dat het ABS in werking treedt. De dosering van de remmen is prima en ook de stopkracht is prima. Het blijft altijd weer leuk om mensen gek te zien kijken als ik een testauto op een rustig weggetje vol in het ABS rem.

Specificaties

Jaargang

2011

Carrosserie

stationwagon

Transmissie

automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Diesel

Type motor

Diesel

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

9,6 seconden

Topsnelheid

201km/u

Vermogen

105(143)/4.200 kW (pk)/rpm

Koppel

320/1.750-2.500 nm/rpm

Cilinderinhoud

2.0/1.968 liter

Kleppen per cilinder

4

Compressieverhouding

1:16,5

Turbo

Turbo

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

11,2 meter

Overig

Type bekleding

leer

Velgen

18-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

7,6 liter/100 km

Snelweg

4,8 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

5,8 liter/100 km

C02 uitstoot

153 gram/km

Energielabel

D

Afmetingen

Lengte

4.666 mm

Breedte

1.772 mm

Hoogte

1.454 mm

Wielbasis

2.642 mm

Spoorbreedte voor

1.522 mm

Spoorbreedte achter

1.523 mm

Massa leeg

1.505 kg

Max. toelaatbare massa

2.090 kg

Aanhanger geremd

1.700 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

442 liter

Bandenmaat

225/40-R18

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand