Skoda Octavia RS Combi 2.0 TFSI 2009 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Pon’s Automobiel Handel B.V.



Domme Daan!
Wat doe je als je een Skoda Octavia RS afspreekt? Niet ophalen dus! Heel even probeerde ik mezelf nog in een beter daglicht te plaatsen door te vragen: “Is dit wel eens eerder voorgekomen?” Het antwoord van de PR-manager van Skoda daarop was: “Nee!” Daar sta je van met je mond vol tanden. Dan kan je maar één ding doen en dat is persoonlijk excuses aanbieden en een doos gebak brengen, ja toch niet dan. Zo gezegd zo geDaan en zo reed ik met een doos gebak naast me op de voorstoel van de Nissan 370Z naar de Skoda-importeur (= onderdeel van PON) in Leusden-Zuid. Reeds eerder die week had ik de PR-manager al even opgebeld, nadat ik er tot mijn verbijstering was achter gekomen dat ik finaal vergeten was Theo te mailen/SMS-en dat hij vrijdag 18 september de Skoda Octavia RS op kon halen. Ik had Theo nota bene nog gebeld dat ik deze auto voor hem af zou spreken maar vervolgens vergat ik hem dus de testdata door te mailen/SMS-en.

Maar zoals altijd heb je dan weer geluk bij een ongeluk want de ‘oude’ handgeschakelde testauto bleek net uit de testpool gehaald te zijn, en daardoor mocht ik ruim vier weken later een nieuwe Skoda Octavia Combi RS (ik verkeerde in de veronderstelling dat ik een hatchback mee zou krijgen) met een DSG-bak ophalen. En dat stond uiteraard in mijn GSM-agenda, op Post-It briefjes etc. etc. Want nog een keer een Skoda vergeten op te halen kom ik uiteraard absoluut niet mee weg, zelfs niet met tien taarten! Maar zoals altijd bekijk ik het maar van de positieve kant en dat is dat ik altijd een ‘lollig’ (lollig voor jullie minder lollig voor mij) verhaal te melden heb.

Voor gereden…
“Wacht daar maar even, ik kom de auto naar je toebrengen”, zei de PON-medewerkster tegen mij. “Mh dat is me nog nooit overkomen”, zei ik tegen haar, “tot nu toe moest/mocht ik al mijn testauto’s (Audi, Seat, Skoda en Volkswagen) er altijd zelf tussenuit rijden.” Ik moet maar eens vaker gebak brengen merk ik. Voor ik naar de uitgang rijd stel ik altijd eerst de spiegels, stoel en het stuur netjes af op mijn persoon. Elke keer weer maak ik mee dat mensen met name hun stoel totaal verkeerd afstellen alsmede het stuur. Een verkeerde zit heeft invloed op je stuurgedrag want als je onderuit gezakt zit dan krijg je eerder last van vermoeide spieren op een aantal belangrijke (en ook minder belangrijke) plaatsen. Vreemd dat hier eigenlijk nooit serieus en consequent aandacht aan wordt besteed tijdens de rijopleiding.

De rit naar huis was lekker relaxed en dat is een groot compliment aan deze Skoda Octavia Combi RS. De zit is absoluut geen haar slechter als bv. in een Audi A4 Avant, het enige verschil is hooguit dat ik de mooie met zwart leer beklede chauffeurstoel met de hand moest verstellen. Daarna vroeg ik mezelf af wat meer CO2 kost de energie van een elektromotor of de energie van mijn hand… Verder heeft de Octavia Combi RS een erg mooi NavSat/audiosysteem met touchscreen. Als je dit eenmaal gewend bent wil je echt niet anders meer. Soms betrap ik mezelf er trouwens op dat ik in een volgende testauto automatisch op het scherm van het NavSat/audiosysteem zit te drukken. Enige minpunt van de audio vind ik dat als je het volume half hard hebt staan het al zo hard klinkt dat als je het volume op driekwart zet het geluid uit de speakers gaat vervormen, jammer.

RelaxedSportief
Achteraf vond ik het niet zo heel erg dat ik de handgeschakelde Octavia RS niet heb getest. Ik denk en weet eigenlijk wel zeker dat de 6-traps DSG-bak veel beter bij deze Skoda Octavia Combi RS past. Met een DSG-bak kun je makkelijker relaxed rijden alhoewel ik toe moet geven dat het tegelijkertijd ook zeer verleidelijk is om een kickdown te geven. Halverwege de testweek zou ik een fotoshoot doen met Theo die de Mitsubishi Colt Ralliart aan het testen was. Omdat ik wat tijd over had ben ik nog even naar Peugeot gereden in Breukelen. Onderweg door de polder had ik weer eens zo’n typische fossielendag. Het leek wel of alle blinde en dove bejaarden deze dag hadden uitgekozen om een dagje er op uit te gaan.

Het begon meteen al de wijk uit met een bejaarde die 30 km/u reed op de rondweg. Haar totaal onzekere weggedrag zorgde ervoor dat het verkeer achter haar helemaal opstroopte, en dat automobilisten achter de bejaarde de meest gekke capriolen uit gingen halen om erlangs proberen te komen. Even later in de polder op vlakbij Woubrugge was het weer raak, een bejaarde die 50 km/u reed waar je 80 km/u mag. Ook hier dus weer een rij auto’s achter de onzeker rijdende bejaarde. Uiteindelijk was ik dolblij dat ik een snelle Combi onder mijn kont had, even snel de DSG-bak in de S-stand gezet, gevolgd door een kickdown en gaaaaaan! Voor ik het wist had ik op de enige plek waar ik in mocht halen met het grootste gemak 5 auto’s en een vrachtauto ingehaald. Met de acceleratie van deze Skoda Octavia Combi RS zit het dan ook helemaal goed. Juist die kick van een kickdown en de S-stand die de toerentellernaald perfect tegen het rode gebied aanhoudt tijdens het opschakelen is heerlijk! Je voelt de turbo echt inkomen en de auto vooruit schieten.

Strakke RS!
Dat de vering van deze Skoda Octavia Combi RS goed is merkte ik direct. Waar normale Combi’s zwaar overhellen en op wegbreken staan daar blijft deze sportieve Combi netjes strak zijn lijn volgen in snel genomen bochten ondanks het niet geringe gewicht. Toch is de vering niet te sportief, het is een mooie combinatie van sportief maar toch comfortabel. Van mij zou het eerlijk gezegd zelfs een nog een tikkie sportiever mogen. Hoe goed en strak deze Combi stuurt ondervond een motorrijder die samen met mij op de middelste rotonde afreed naast de A4 bij Hoogmade. Ik had hem al over de eerste rotonde zien rijden en aan zijn rijstijl kon ik direct zien dat hij goed kan rijden.

Hij gaf stevig gas maar dat kan ik natuurlijk ook, even de DSG-pook in de S-stand en gas! Wat de motorrijder niet kon vermoeden is dat ik altijd de (in fit geval behoorlijk hoge/steile) aflopende rand van de rotonde meepak. Daardoor kun je een veel hogere snelheid aanhouden bij het ronden van de rotonde. De hoge snelheid kan wel behoorlijk heftige reacties geven in het rijwielgedeelte (bleven uit met deze Octavia Combi RS), en het is dan ook een kwestie van vooral vaak doen. Toen ik even later naast de motorrijder reed zag ik hem verschrikt naar mij kijken, dit had hij duidelijk niet verwacht. Zelf word ik trouwens ook regelmatig ‘gepest’ door automobilisten als ik op de motor zit, altijd weer leuk.

Nog steeds een strakke RS
Een ander mooi testmoment waarbij ik voelde hoe goed de vering is was op de terugweg van een bezoekje aan de Peugeot-importeur. Onder de A2 door richting Kockengen heb je een paar hele mooie rotondes met een aantal verzakkingen vlak na de eerste rotonde. Op de rotonde bleef de Octavia Combi RS perfect zijn lijn volgen met de achterkant tegen uitbreken aan, prima dus. Direct na de rotonde ligt een verzakking waar ik scheef op aangereden kwam. De auto kwam heel even lichtjes los maar maar zowel de voor- als de achterkant kleefden (dankzij de werkelijk uitstekende Dunlop Sportmax banden) direct daarna weer aan het asfalt, en dat was maar goed ook want ik moest direct daarna weer insturen en als je dan geen grip hebt ben je gewoon gezien.

Bij bv. een teveel aan uitgaande demping gebeurt dat niet en dan breekt de auto weg omdat het wegcontact even te lang weg uitblijft. Om nog even te voelen wat de Skoda Octavia Combi RS zou doen met het ESP uit en het gas er vol op in de S-stand ben ik donderdagavond naar Katwijk gereden. Voor niets helaas want de oprit bij ‘t Heen bleek afgesloten omdat er een nieuwe asfaltlaag aangebracht gaat worden. Heb ik weer dus wat nu? Waar vind ik even snel een bocht met net zo’n grote lap reserveasfalt om een eventueel wegbrekende auto op te vangen? Toen bedacht ik me ineens dat er vlakbij een ander industrieterrein ligt waar je één hele mooie bocht hebt met veel uitloop. Drie keer heb ik deze bocht genomen, steeds iets harder. Toen de Octavia Combi RS bij de laatste keer (pas!) serieus begon weg te breken wist ik genoeg, deze auto is gewoon goed. Hier zit nog veel meer in! Met een iets sportiever verenpakket en wat chiptunen heb je dan ook voor weinig geld een hele fantastische RS waar je bij de andere Duitse automerken heel wat meer voor moet betalen.

Anders
Als je langs de Skoda Octavia Combi RS loopt zie je dat ie anders is. Anders anders dan een Audi RS of een BMW M Touring. Okay die twee zijn nog weer een behoorlijk stukje anders als deze Skoda maar toch. Het leuke van deze Skoda is dat dat anders zijn eigenlijk best leuk is want je valt veel minder op dan in die snelle Audi of BMW Combi’s. Een beetje een onopvallende underdog dus. Bij stoplichtsprintje merkte ik dan ook steeds weer dat iedereen die naast me stond van Audi tot BMW tot Alfa Romeo mij onderschatte. Op papier mogen die 200 Pk’s dan niet echt geweldig heftig klinken, maar in combinatie met de 6-traps DSG-bak in de S-stand ben je behoorlijk snel weg.

Verrassend snel en dat maakt deze auto gewoon erg leuk. In de gewone D-stand reageert het gaspedaal intelligent op de reacties van de bestuurder, trap je het rustig in dan schakelt de DSG-bak rustig over van versnelling naar versnelling. Trap je het gaspedaal daarentegen snel in dan schiet je vooruit en schakelt de DSG-bak lekker snel over. Zet je de versnellingspook in de S-stand dan schakelt de DSG-bak pas over tegen het rode gebied aan tot en met de zesde versnelling. Echt een fantastisch gevoel en onmogelijk te imiteren met een handgeschakelde auto.

D en S
Omdat ik zaterdagavond uit eten zou gaan met mijn privé tandartsen en een ex-collega (Ed) van vroeger zei ik meteen tegen mijn ex-collega dat ik hem en zijn vrouw op zou komen halen. Ik ben namelijk altijd benieuwd wat anderen van een testauto vinden. Ed zei tegen mij dat hij de Skoda van binnen erg mooi vindt. Na een paar 100 meter draai ik de N11 op en geef een kickdown in de S-stand. Ed was duidelijk onder de indruk, dit had hij niet verwacht merk ik aan zijn reactie. met een vaartje van 150 km/u voegen we in waarna ik direct even stevig op de rem trap. Opde N11 mag je maar 100 km/u een aangezien ze er vaak controleren… Daarna rij ik rustig tokkelend op de cruise control met 100 km/u verder richting Leiden. Als je 100 km/u rijdt in de D-stand dan rij je altijd in de 6e versnelling.

Zelfs bij een snelheid van 60 km/u schakelt de DSG-bak automatisch door naar de 6e versnelling (=D6). Zet je op dat moment de versnellingsbak in de S-stand dan vliegen de toeren omhoog en schakelt de DSG-bak automatisch terug naar de 3de versnelling (=S3). Ter informatie 60 km/u-D6-1.400 t/min tegenover 60 km/u-S3-2.900 t/min en dat is een behoorlijk verschil. Op de dag van het terugbrengen ben ik met gemiddeld 100 km/u terug gereden naar Leusden-Zuid. Okay ik kon het niet laten om af en toe even gas te geven maar ik heb vrijwel de gehele afstand van 84 kilometer 100 km/u gereden. Het verbruik ligt daarbij rond de 1:10 en bij stevig doorrijden kwam ik op 1:8. Als je het dus heel nuchter bekijkt kun je net zo goed de versnellingsbak in de S-stand zetten en een permanente kickdown geven 😉

Lichten nu al stuk?
Toevallig had ik tijdens de testweek een persbericht op internet gelezen dat de politie de komende maanden streng op kapotte verlichting gaat controleren. Na het avondje eten wilde ik wegrijden en riepen beide tandartsen tegen mij dat één van de lampen nu al kapot was. Wat zij echter niet wisten is dat veel nieuwe auto’s tegenwoordig corner-lights hebben onderaan de bumpers. Zodra je aan het stuur draait dan gaat er een felle lamp onderin de bumper branden aan de kant waar je naartoe stuurt. Ze zagen dus maar één lamp branden onderin de bumper en dachten toen dat de andere lamp stuk was. Of het toeval is weet ik niet maar net die week deden de lantaarnpalen het niet. Ik stond er van te kijken hoe donker het dan is. De cornerlights blijken op zo’n moment erg fijn te zijn, ik zag in de bochten een stuk meer dan met alleen de dimlichten.

Rijgeluiden
Het blijft altijd iets waar je naar mijn bescheiden mening weinig mee kunt. Ik ben er tijdens deze testweek eens goed gaan letten op de herrie van de zogenaamde rijgeluiden. De banden en de motor zijn de belangrijkste veroorzakers van rijgeluiden en soms ook de wind zoals dit keer. Tegenwoordig heb je nogal wat soorten asfalt op de weg liggen. Gewoon asfalt, ZOAB, stil asfalt, en dan heb je nog de variaties in ouderdom van deze soorten asfalt. Nieuw asfalt is altijd stiller als wat ouder asfalt dat is logisch. Ik stond gedurende de testweek versteld van het verschil in herrie op de verschillende soorten asfalt. Het maakte niet eens zoveel uit hoe hard ik reed het grootste verschil zat ‘m vooral in het soort asfalt en de ouderdom ervan. Er was nog wel een heel vreemd rijgeluid en dat was een fluitende toon aan de linkerkant die volgens mij veroorzaakt werd door de spiegel. Het was een irrtitante fluittoon die ik alleen hoorde als ik 150-160 km/u reed. Maar ja dat mag je toch niet rijden in Nederland dus…

Specificaties

Jaargang

2009

Carrosserie

stationwagon

Transmissie

automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

7,5 seconden

Topsnelheid

237km/u

Vermogen

147(200)/5.100 kW (pk)/rpm

Koppel

280/1.800 nm/rpm

Cilinderinhoud

2.0/1.984 liter

Kleppen per cilinder

4

Compressieverhouding

1:10,5

Turbo

Turbo

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,2 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

17-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

10,4 liter/100 km

Snelweg

6,2 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

7,7 liter/100 km

C02 uitstoot

180 gram/km

Energielabel

D

Afmetingen

Lengte

4.579 mm

Breedte

1.769 mm

Hoogte

1.451 mm

Wielbasis

2.577 mm

Spoorbreedte voor

1.526 mm

Spoorbreedte achter

1.514 mm

Massa leeg

1.385 kg

Max. toelaatbare massa

1.965 kg

Laadvermogen

580 kg

Aanhanger geremd

1.400 kg

Aanhanger ongeremd

650 kg

inhoud bagageruimte

580 liter

Bandenmaat

225/45-R17

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand