Skoda Superb 1.8 FSI Ambition
Het zal rond 1988 zijn geweest. De koude oorlog was nog bezig en de muur stond er nog. Ondergetekende woonde nog bij z’n ouders en was toen al geïnteresseerd in auto’s. Bij ons in de straat stond altijd een Skoda. Altijd het lelijk eendje van de straat. Bijzonder matige kwaliteit en een onooglijk uiterlijk, dat was wat Skoda en andere Oostblok-merken kenmerkte. Hoe anders werd het na de val van de muur. In 1991 werd Skoda overgenomen door de Volkswagen Group en werd alles anders. We zijn nu 2009, meer dan 20 jaar later. Ik heb de Skoda Superb net opgehaald bij PON en parkeer de auto voor m’n woning en kijk daarna eens om me heen. Niet eens geheel tot mijn verbazing constateer ik dat ik de mooiste en meest luxe auto in het parkeervak heb staan in vergelijking met de rest van het veelal Franse en Duitse wagenpark.
4 meter zoveel
Skoda is van ver gekomen. Met deze Superb hebben we gelijk het topmodel van Skoda te pakken. In 2001 kwamen de Tsjechen met de eerste generatie Superb op de proppen. Deze moest het opnemen tegen de VW Passat, Ford Mondeo en Renault Laguna. Het grootste pluspunt van deze eerste generatie was de forse binnenruimte. Een auto in het D-segment met de ruimte van een hoger model, dat omschreef de Superb goed. Deze tweede generatie Superb is een voortborduursel op dit principe. Wederom veel binnenruimte vinden we in de Superb. Wat zeg ik? Een enorme binnenruimte die met name de achterpassagiers ten goede komt. Ongekend, de beenruimte achterin. Het eerste gevoel wat ik kreeg toen ik bij PON van het parkeerterrein reed was dat ik me net een limo-chauffeur voelde. Als je al rijdend naar achter kijkt komt er behoorlijk wat auto achter je aan. Maar liefst 4 meter 84 meet de Superb.
Slimme achterklep
Een ander uniek concept binnen dit marktsegment is de zogenaamde Twin Door achterklep. Normaal gesproken is de Tsjech gewoon een sedan met kofferbak en bijbehorende kofferklep. Door middel van een extra knop ontgrendel je eveneens de achterruit en vormen kofferklep en achterruit één grote achterklep. Hiermee is de toegang tot de zeer forse kofferruimte zeer goed bereikbaar, ideaal bij grotere spullen. Een unieke mogelijkheid die navolging vereist wat ons betreft. Het zijn tevens de zaken die deze auto onderscheiden en niet het zoveelste VAG-bouwpakket maken. Als we het toch over VAG hebben: het is wel overduidelijk zichtbaar dat men uitgebreid gewinkeld heeft in de Volkswagen magazijnen. Veel onderdelen zijn overduidelijk herkenbaar als VW-product en het onderstel komt ook van de Passat, zij het dat dit voor de Superb verlengd is. Is daar iets mis mee? Nee absoluut niet. De kwaliteit hiervan staat buiten kijf.
Optimale stoelen, motorblok, versnellingsbak…
Qua interieur zien we vanaf de bestuurdersstoel een net en strak gevormd dashboard met prettig aanvoelende materialen. Slechts op details had het iets beter gemogen. Zo zijn sommige knoppen wat wiebelig en fragiel aanvoelend. Echter dit zijn details, overall gezien zit de cockpit meer dan uitstekend in elkaar geschroefd en zit alles op de plek waar je het verwacht. De zitpositie en de stoelen zijn optimaal in te stellen. Elektrisch verstelbaar inclusief geheugenpositie voor 3 verschillende chauffeurs kost het geen enkele moeite om een perfecte houding te vinden achter het met leer beklede stuur.
De door ons geteste uitvoering was uitgerust met het Ambition-pakket, een 1.8 TSI benzinemotor met 160 PK en 250 Nm, een handmatige zesversnellingsbak, met name de motor overtuigt. Het blok blinkt uit in elasticiteit. 50 Kilometer per uur in de 6 is geen enkel probleem en met de prestaties zit het ook wel goed. Een 0-100 sprint in 8,6 secondes en een top van 220 lijkt ons ruim voldoende voor een dergelijke auto. Er is ook een 3.6 V6 leverbaar met vierwielaandrijving maar de meerprijs is groot en het verbruik zal dat ongetwijfeld ook zijn. Niet dat de 1.8 FSI een absoluut zuinigheidswonder is de 1 op 11 die ik gemiddeld scoorde met een vlotte rijstijl is vrij netjes te noemen. De handmatige 6-bak schakelt top. Strak met niet al te lange schakelwegen. Echter ben ik van mening dat in een dergelijke luxe en comfortabele auto een automaat hoort. Hiervoor is een DSG bak leverbaar en dit lijkt mij een aanrader op deze auto. Deze auto is gemaakt om op vlotte snelheid in alle rust en comfort ongemerkt heel veel kilometers mee te verslinden en daarbij past een DSG-bak beter.
Even omzetten
Het werd net al genoemd; de Superb is vooral op comfort afgesteld. Wie duidelijk op zoek is naar een sportieve en scherp sturende auto in deze klasse kan beter bij de Ford dealer gaan shoppen maar wie gesteld is op comfort, die is bij Skoda aan het goede adres. Dit wil niet zeggen dat er niet te sturen valt met deze Skoda. Bij hard insturen treedt onderstuur vrij snel op en willen al die kilo’s maar wat graag naar buiten toe maar ga je met beleid de bocht in en geef je de auto heel even tijd om ’te zetten’, dan stuurt de Superb als op rails. De besturing blinkt niet uit in communicatieve vaardigheden maar is voldoende exact en precies genoeg bekrachtigd. Wat opvalt is de stilte in de auto. De Superb is werkelijk een zeer stille auto en je merkt aan alles dat de makers veel tijd aan geluidsisolatie besteed hebben. Hierdoor rij je vaak automatisch harder dan je denkt omdat enige vorm van motorische geluiden ontbreken. Je hoort de banden en de wind suizen maar daar blijft het ook bij. Het gebeurde me met name in het begin een paar keer dat ik ongemerkt in een te lage versnelling reed, puur omdat je het niet hoorde.
IJzersterk
Komen we bij het laatste punt: imago en uitstraling. Niet geheel onbelangrijk in dit segment. Het merk en status zijn zeer belangrijk, zeker in het D segment en hoger. De gemiddelde accountmanager gooit waarschijnlijk liever een sleutel met VW of Ford logo op de bar dan één met het groene Skoda logo. Achterhaald? Ja, maar status is niet grijpbaar. Qua uiterlijk? Dat zou een argument kunnen zijn. De Skoda is absoluut een nette wagen van buiten maar ondersteboven van de styling ben ik niet. Met name de achterkant is wat anoniem vormgegeven. En profil is goed te zien ook dat het een enorme auto is wat de auto wel een bepaalde gedistingeerdheid geeft. Van voren is het ontwerp krachtiger, met de apart vormgegeven koplampen met daarin het Superb logo en de grote chromen grille.
Conclusie: Skoda heeft wat mij betreft een ijzersterk wapen in het D-segment. Misschien niet de mooiste maar wel de ruimste en de meeste waar voor je geld. Een absolute topper wat mij betreft, de Skoda Superb.
Naschrift hoofdredacteur (Daan van der Keur)
Normaal gesproken plaatsen we nooit rijfoto’s van perssite van een autofabrikant op Autotesten.nl maar nood breekt soms wet. Deze keer was er wegens omstandigheden wel een goede reden om wel rijfoto’s van de perssite te plaatsen. Natuurlijk hoeven we dit niet te melden en hadden we, zoals gebruikelijk, de nummerplaten kunnen sjoppen met Nederlandse kentekens maar zo zijn wij niet. We spreken de Skoda Superb nog wel een keer af en dan maken we alsnog onze eigen rijfoto’s.
Specificaties |
||
Jaargang |
2009 | |
Carrosserie |
sedan | |
Transmissie |
handgeschakeld | |
Aantal deuren |
5 deuren of meer | |
Brandstof |
Benzine | |
Type motor |
Otto | |
Aantal cilinders |
4 | |
Acceleratie (0-100/sec) |
8,6 seconden | |
Topsnelheid |
220km/u | |
Vermogen |
160(118)/5.000-6.200 kW (pk)/rpm | |
Koppel |
250/1.500-4.200 nm/rpm | |
Cilinderinhoud |
1.8/1.798 liter | |
Kleppen per cilinder |
4 | |
Turbo |
Twincharger | |
Aandrijving |
voorwielaandrijving | |
Remmen voor |
Geventileerde schijven | |
Remmen achter |
Schijven | |
Draaicirkel |
10,8 meter | |
Overig |
||
Type bekleding |
Stof | |
Velgen |
16-inch | |
Milieu en veiligheid |
||
Verbruik |
||
Bebouwde kom |
10,4 liter/100 km | |
Snelweg |
6 liter/100 km | |
Gemiddeld verbruik |
7,6 liter/100 km | |
C02 uitstoot |
179 gram/km | |
Energielabel |
B | |
Afmetingen |
||
Lengte |
4.838 mm | |
Breedte |
1.817 mm | |
Hoogte |
1.462 mm | |
Wielbasis |
2.761 mm | |
Spoorbreedte voor |
1.545 mm | |
Spoorbreedte achter |
1.518 mm | |
inhoud bagageruimte |
565 liter | |
Bandenmaat |
205/55-R16 | |
Kosten aanschaf |
||
Kosten gebruik per maand |