Alles is relatief
Een week van tevoren leek er nog geen vuiltje aan de lucht en ik keek er echt naar uit om mijn eerste testauto op te halen bij Mercedes-Benz in Utrecht. Totdat ik een mailtje kreeg dat de ruiten van ‘mijn’ Smart ForTwo mhd (mhd=micro hybrid drive) waren ingeslagen om zodoende het relatief kleine bedrag van €10,- uit de relatief kleine Smart te kunnen stelen. Wie slaat er nou in hemelsnaam een paar ruiten in om zo’n flutbedrag te stelen? Kleine auto, klein bedrag, ruiten inslaan mag? Hierna volgde een week van relatief veel e-mailverkeer want er moest een nieuwe datum afgesproken worden en een nieuwe Smart gevonden worden. Uiteindelijk kwam alles op zijn pootjes terecht – waarvoor mijn grote dank – en kon ik een week later als oorspronkelijk gepland een Smart cabrio mhd ophalen. Zonder stuurbekrachtiging overigens, iets wat het ingeslagen-ruiten-exemplaar wel had. Het werd mij echt verteld op een manier alsof zonder minder fijn zou rijden, maar als ik eerlijk ben heb ik het absoluut niet gemist tijdens de testweek.
Het wegrijden met de Smart was niets bijzonders, op de rem trappen, starten (=sleutel achter de handrem omdraaien), gas geven en wegwezen… om vervolgens voor mijn gevoel bijna dood gereden te worden toen ik de voorrangsweg op wilde draaien en moest stoppen voor een aanstormende vrachtwagen. Toen ik op de rem trapte had ik namelijk heel even het gevoel dat er niets gebeurde! De bediening van het rempedaal vergt relatief gezien behoorlijk wat kracht, en dus moet je het rempedaal behoorlijk stevig intrappen om de nodige vertraging te realiseren. De doseerbaarheid is daardoor niet echt geweldig (de vertraging is overigens wel prima!) maar twee dagen later ontdekte ik dat je eigenlijk helemaal niet moet remmen met deze Smart. Dan rijdt de Smart ForTwo mhd namelijk het zuinigst en heb je de meeste lol. Kortom de remmen mogen dan relatief slecht doseerbaar zijn maar daardoor heb je relatief veel lol. Dat is natuurlijk als je je rijstijl aanpast, maar wees gerust zowel een rustige als sportieve rijstijl zijn beiden mogelijk.
Te veel asfalt, te veel wind
Nederland heeft relatief veel asfalt voor zo’n ontzettend klein landje. Met een Smart heb je zoveel asfalt helemaal niet nodig! Misschien een aardig weetje; Nederland heeft meer strekkende meters asfalt dan heel dat gigantisch grote Rusland bij elkaar. Eenmaal op de snelweg kon ik uitstekend meekomen met het andere verkeer. Eenmaal op temperatuur heb ik dan ook meteen maar even de topsnelheid uitgetest. Ik haalde met gemak een snelheid van ruim 145 km/u, helemaal niet verkeerd dus. Mensen die denken dat ze met een Smartje niet mee zouden kunnen komen op de snelweg zitten er dan ook volledig naast. Het enige wat ik wel merkte is dat elke keer als ik een vrachtwagen inhaalde ik dat duidelijk voelde. De Smart is dus wel ietwat windgevoelig, maar ach daarmee is dit Smartje echt niet de enige kleine auto.
Ik las ergens op een online automagazine dat de Smart een speelbal van de wind zou zijn op de snelweg. Nou zo ken ik er nog wel eentje, weet je wat een speelbal van de wind is? Dat is Daan die ooit eens op zijn motor met windkracht 12 (windsnelheden van 150-180 km/u) vanuit het Zwarte Woud naar huis is gereden. Deze storm was niet voorspeld op het weerbericht en overviel me onderweg op de A61 rond Koblenz volledig. Totaan de Nederlandse grens bij Venlo was het een ware overlevingstocht en ik ben wel tientallen keren bijna van de weg geblazen door de werkelijk absurd krachtige orkaanwinden. Elke keer als de Autobahn een dal passeerde werd ik als een veertje naar de vangrails geblazen. Als je zoiets nog nooit hebt meegemaakt kun je je er werkelijk helemaal niets bij voorstellen. Ik was echt totaal verbijsterd over de kracht van een dergelijke orkaan. Dus als er dan een autojournalist gaat lopen klagen over het feit dat ie in zijn Smart met windkracht 6-7 een speelbal van de wind zijn dan ben je in mijn ogen een verschrikkelijk mietje. Dan ben je volgens mij aan het zeiken om gewoon iets te zeiken te hebben.
Shift-flippers
Eenmaal thuis had ik voor mijn gevoel nog niet het echte Smart-gevoel te pakken. Het was het bekende gevoel van het moeten wennen aan het rijden met een gerobotiseerde versnellingsbak. Maar meer nog dan dat vooral het moeten wennen aan het rijden in een micro-auto. Als je in deze rijdende bumper rijdt dan wil het maar niet tot je hersenen doordringen dat er achter de voorstoelen niet nog een stuk auto zit. En dan die wegligging van zo’n kleine auto, voor mijn gevoel was ik bang om te vallen in een bocht als ik hard door de bocht zou gaan. Een dag later ben ik er dus maar eens goed voor gaan zitten om al deze vooroordelen op hun waarheidsgehalte te checken. Maar eerst even de semi-automatische versnellingsbak mét stuurflippers onder de loep nemen.
Net als een aantal andere auto’s die ik reeds getest heb heeft ook deze Smart een gerobotiseerde versnellingsbak. Een semi-automatische versnellingsbak om precies te zijn. Als de Smart in de drive-stand staat kruipt ie dus niet zoals een normale automaat. Je kunt kiezen uit de standen N, A, R of D (=1->2->3->4->5). N staat voor Neutraal, A voor Automaat, R voor Reverse en D voor de schakel/flipperstand met 5 versnellingen. Tijdens het rijden heb ik van de vooruit-standen vrijwel alleen de laatste stand benut. Je kunt daarvoor schakelen met de flippers op het stuur of je kunt met de schakelpook plussen (schakelpook naar voren duwen) of minnen (schakelpook naar achteren trekken). Ik heb alleen de flippers gebruikt, beter nog er is geen enkele andere testauto geweest waarbij ik vrijwel permanent de flippers heb gebruikt.
Schakelen gaat met de nodige vertraging maar dat wist ik al van bijna alle andere gerobotiseerde versnellingsbakken. De Citroën C1 heeft bijvoorbeeld ook zo’n versnellingsbak maar daar kon ik nog schrijven dat je ook kunt kiezen voor een handgeschakelde versnellingsbak. Die mogelijkheid is er met de Smart echter niet. Of dat erg is weet ik niet, ik heb persoonlijk namelijk geen problemen met gerobotiseerde versnellingsbakken. In de A-stand schakelt de auto zelf op en dan duurt het voor je gevoel langer dan je met de flippers schakelt. Voordeel van de flippers is namelijk dat je de auto net zover in toeren door kunt trekken als jij dat wilt (het maximum toerental ligt overigens ruim in het rood) en dus ook kunt overschakelen bij het toerental dat je zelf wilt. In de A-stand gaat het allemaal wat gemoedelijker en pas als je een kickdown geeft dan gaat de Smart er echt serieus vandoor en krijg je het flippergevoel.
Relatief strak
Zoals ik al schreef moet je eigenlijk helemaal niet remmen want juist dan heb je de meeste lol en rij je het zuinigst. Inderdaad het was weer tijd voor de bekende zuinigheidsrit op en neer naar Zandvoort. Een rit die hopelijk de vooroordelen die bij veel mensen leven weg kan nemen. Bij het Shell pompstation naast de N206 heb ik de benzinetank helemaal vol gegooid en de tripmeter op “0” gezet. De komende kilometers moest ik me overal aan de maximum snelheid houden, zo min mogelijk remmen en daardoor zo zuinig mogelijk rijden. Direct na het benzinestation is een stoplicht dat helaas niet op groen stond en dus was mijn eerste remactie een feit. Daarna liep alles op rolletjes en reed ik netjes de N206 af totaan de beruchte haakse bocht bij De Zilk. Terugschakelend met de flippers aan het stuur kon ik de snelheid er redelijk uithalen zonder te remmen.
Ondanks de hoge bochtensnelheid was ik uitermate verrast over de wegligging van de Smart ForTwo cabrio mhd. Okay de vering is sportief maar daar dat alleen is niet genoeg. Gelukkig zitten er ook uitstekende sportbanden om de velgen van deze Smart namelijk: Continental ContiPremiumContact 2 banden, voor in de maat 175/55-R14 en achter in de maat 195/50-R15. Dus ondanks de korte wielbasis en de behoorlijke hoogte van de Smart kun je zonder enig probleem een hoge bochtensnelheid aanhouden. De volgende bocht was net even wat rotter en daar voelde ik de Smart even een beetje glijden. Maar dat was zo minimaal dat ik het “Relatief strak” boven deze alinea wel durf te veranderen in “Relatief superstrak”.
1:24
De rest van zuinigheidsrit lukte het me ondanks de semi-automatische versnellingsbak toch om een aantal keren net niet te hoeven remmen. Op driekwart van de rit zat ik nog op slechts drie keer remmen. Daarvoor moest ik een aantal keer wel tot het uiterste gaan om niet te hoeven remmen, maar juist daardoor leer je een auto heel goed kennen. Bij Vogelenzang kreeg ik een bestelbusje achter mijn stoel plakken die kennelijk ongelofelijke haast had. Maar ja ik moest me aan alle geldende maximum snelheden houden tijdens deze zuinigheidsrit, de beste man had dus vette pech dat juist ik net voor hem reed. Dus op de bomenweg tussen Aerdenhout en Vogelenzang werd het spannend. Bij de eerste mooie bochtenserie was ik ‘m al snel kwijt maar op het rechte stuk zat ie alweer snel achter mijn stoel, beter gezegd bijna bij me op de stoel.
Volgende bochtenserie idem dito, en toen kwam de rotonde op het traject, hup het gas open houden en over de rotonderand en meteen hard naar rechts. Werkelijk geen centje pijn en mijn bewondering voor de wegligging van de Smart werd alleen maar groter. Daarna kwamen er twee uitermate irritante drempels die een nogal steile opstap kennen. Met de sportieve vering van de Smart voel je die steile opstapjes goed. Maar als ik zou mogen kiezen tussen een comfortabel afgeveerde Smart en deze sportief afgeveerde Smart dan kies ik toch echt voor het laatste! Na het aftanken kwam ik uit op 3 liter op 72 kilometer dus dat is exact 1:24.
Zelfs ruimte is relatief
Er is al veel geschreven en veel gezegd over de ruimte die de Smart biedt. Vaak zijn de negatieve opmerkingen hierover opgeschreven zonder dit getest te hebben. Ik heb de relatief kleinste kofferset uit ons Samsonite kofferset-testassortiment genomen en die past er gewoon helemaal in. Wat nou er past niets in de Smart! Ook de zitruimte voor de bestuurder en passagier is ruimschoots voldoende dus ook daar geen klachten van de bestuurder, en ook niet van alle grote en kleine passagiers die met mij mee zijn gereden. Als je dus op vakantie wilt met deze Smart is dat geen enkel probleem. Gooi het commentaar van al die azijnpissers dus naast je neer als je een Smart wilt kopen, want al hun relatief negatieve commentaar is nergens op gestoeld. Behalve de kofferset heb ik er nog een leuke foto bij gezet onder het mom van “Hoeveel kinderen passen er in een Smart?” Die kinderen zijn niet mijn idee dus ga nou niet direct de kinderbescherming op me afsturen, die foto vond ik namelijk op de perssite van Mercedes-Benz.
The heat is on!
Tijdens de testweek was het nog steeds behoorlijk koud en ik heb ook nog een dag sneeuw gehad. Op weg naar mijn werk ging de verwarming dus in de allerhoogste stand. Voor ik het goed en wel besefte was het echter zo heet in de Smart geworden dat ik het gevoel had in een sauna te zitten. Tja in een relatief kleine auto heb je het relatief snel heet. Uiteindelijk heb ik toen het dak maar even open gezet – het was min 6 graden Celsius buiten – en het leuke is dat je dit rijdend bij elke snelheid kunt doen. Inderdaad zelfs met 100 km/u of nog sneller, dit is de enige cabrio ter wereld waarmee je topless kunt gaan rijden zonder dat je even stil moet gaan staan langs de kant van de weg. Dat afkoelen was hard nodig want ik naderde één van de mooiste minirotondes op mijn woon-werkroute. Voor me reed een Audi A5 en ik wilde wel eens zien of ik die buitenom in kon halen op de rotonde.
Na de zuinigheidsrit had ik de Smart goed onder de knie gekregen en wist ik exact waar de grens ligt. Net voor de splitsing naar twee banen flipperde ik een versnelling lager en gaf een stevige stamp op het gaspedaal. De Smart speerde er vandoor met zijn 71 Pk’s en de toerentellernaald vloog naar het rode gebied en er ruim overheen. Ik zag de bestuurder van de Audi A5 op de rotonde naar de Smart kijken met een relatief ongelovig gezicht. Hij wilde nog gas geven maar besefte tegelijkertijd dat hij gezien was. Ik voegde weer in voor de Audi en had de allergrootste lol. Achteraf vroeg ik me wel af hoe de wegligging van zo’n Smart zou zijn als deze voorwielaandrijving had gehad. Ik denk minder goed dan met achterwielaandrijving. Een bijkomend voordeel van de achterwielaandrijving is trouwens dat je in de sneeuw fantastisch kunt driften met zo’n Smartje.
Eco-stand
Er zit ook een Eco-stand op, houd je de rem ingetrapt dan valt de motor uit en zodra je je voet van de rem haalt start de motor weer. Beetje vervelend in dit geval is dat het intrappen van het rempedaal wat zwaar gaat en als je dus lang voor een stoplicht moet wachten je geen mietje met zwakke kuitspieren moet zijn. Tja een Start&Stop-systeem op een Smart, ik ben er eerlijk gezegd niet kapot van maar dat heeft vooral met de zware bediening van het rempedaal te maken. Mijn persoonlijke mening is dat een Start&Stop-systeem niet die besparing oplevert die je zou verwachten. Ik zit eerlijk veel meer te wachten op een elektrische Smart en laat die nou al bestaan. Er rijden al elektrische Smart’s rond in een aantal grote Europese steden.
Ik heb er ook een foto bij gezet van een elektrische Smart. Naar mijn bescheiden mening is de Smart nog steeds een geniale micro-auto die in de elektrische variant een veel grotere populariteit kan bereiken als de benzine/diesel-Smart. Ik ga in ieder geval proberen of ik dit jaar nog in een elektrische Smart kan rijden. Wees eerlijk, geen eurocent wegenbelasting, kosten per kilometer die gigantisch veel lager zijn als die van een benzine/diesel-Smart. Verder geen kosten meer voor motorolie, bougies, luchtfilter of welke motoronderdelen dan ook. Toevallig weet ik uit eerste hand dat de kosten van de duurste onderdelen – de accu’s – snel zullen dalen en dat de levensduur snel langer wordt en het opladen ook steeds sneller gaat.
Smart move
Een jaar of vijf geleden ging ik op 16 april met de motor op vakantie naar de Cote d’Azur. Geheel onverwachts werd ik op 17 april op de Route Napoleon overvallen door een verschrikkelijk sneeuwbui. In de regen rijdend kwamen mij auto’s tegemoet met een halve meter sneeuw op het dak. Het wilde absoluut niet tot mijn brein doordringen dat het verderop sneeuwde. Even later reed ik ook in de sneeuw en besloot om te draaien en de tolroute van Genève naar Lyon te pakken. Maar na een half uur rijden op de tolroute had ik meer het idee dat ik op de Noordpool reed. Uiteraard ben ik onderuit gegaan want er viel gewoon niet meer te rijden. Afijn een Fransman met een motoraanhanger heeft me bij een hotel gedropt en de volgende dag ben ik verder gereden. Ik heb een heerlijke vakantie gehad aan de Cote d’Azur met heerlijk zonnig weer.
Tijdens de terugreis was het echter weer drama. Het regende en het was waterkoud, echt bij de beesten af gewoon. Toch had ik de Route Napoleon genomen gewoon omdat het een mooie route is. Alhoewel in de regen door de Franse Alpen rijden is met de motor nou niet bepaald leuk. Door de haarspeldbochten rijdend zag ik plotseling een zwarte Smart in mijn spiegels opduiken. En ik bleef ‘m maar zien, af en toe kwam de zwarte Smart zelfs dichterbij en dan zette ik het gas erop. Als motorrijder ingehaald worden door een Smart dat is mijn eer te na, zelfs in de stromende regen. En toch is dat moment altijd ergens in mijn achterhoofd blijven. Stuurt zo’n Smart dan echt zo goed??? Ik kon en wilde het gewoon niet geloven. Ja en nu moet ik het wel geloven, zo’n Smart stuurt inderdaad ongelofelijk goed voor een dergelijke micro-auto. Deze test is mij dan ook erg goed bevallen en mijn enige serieuze punt van kritiek is dan ook slechts de zware bediening van het rempedaal. Oh ja nog één vraagje, waar blijft die Smart SLS…
Leukste autotest ooit
De allerleukste autotest die ik ooit van mijn leven gezien heb is die van een Smart door een stel Belgen. Hierbij vergeleken is Top Gear niks aan. Dit filmpje is naar mijn mening totaal geniaal:
http://archief.flabber.nl/archief/020451.php
En geloof je niet dat de Smart een crashtest doorstaat kijk dan hier:
http://www.euroncap.com/tests/smart_fortwo_2007/303.aspx
En voor de ultieme crashtest door Fifth Gear kun je dit filmpje bekijken:
http://www.garagetv.be/video-galerij/ghostwriter/Smart_Crash_test.aspx
Specificaties |
||
Jaargang |
2010 | |
Carrosserie |
cabriolet | |
Transmissie |
automaat | |
Aantal deuren |
3 deuren | |
Brandstof |
Benzine | |
Type motor |
Otto | |
Aantal cilinders |
3 | |
Acceleratie (0-100/sec) |
13,3 seconden | |
Topsnelheid |
145km/u | |
Vermogen |
52(71)/5.800 kW (pk)/rpm | |
Koppel |
92/4.500 nm/rpm | |
Cilinderinhoud |
1.0/999 liter | |
Kleppen per cilinder |
4 | |
Compressieverhouding |
1:11,4 | |
Turbo |
Turbo | |
Aandrijving |
achterwielaandrijving | |
Remmen voor |
Schijven | |
Remmen achter |
Trommels | |
Draaicirkel |
8,75 meter | |
Overig |
||
Type bekleding |
Stof | |
Velgen |
15-inch | |
Milieu en veiligheid |
||
Verbruik |
||
Bebouwde kom |
5,1 liter/100 km | |
Snelweg |
3,8 liter/100 km | |
Gemiddeld verbruik |
4,3 liter/100 km | |
C02 uitstoot |
103 gram/km | |
Energielabel |
A | |
Afmetingen |
||
Lengte |
2.695 mm | |
Breedte |
1.559 mm | |
Hoogte |
1.542 mm | |
Wielbasis |
1.867 mm | |
Spoorbreedte voor |
1.283 mm | |
Spoorbreedte achter |
1.385 mm | |
Massa leeg |
750 kg | |
Laadvermogen |
270 kg | |
inhoud bagageruimte |
340 liter | |
Bandenmaat |
v 175/55-R15 a 195/50-R15 | |
Kosten aanschaf |
||
Kosten gebruik per maand |