SsangYong Korando e-Motion Titanium 2WD 2022 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door SsangYong Nederland B.V.


e-Pret

Samenvatting
De Korando e-Motion is de eerste elektrische auto van SsangYong en daar zal het niet bij blijven las ik in een persbericht. SsangYong heeft haar huiswerk goed gedaan want de SsangYong Korando is een fantastisch fijne auto om in te rijden. De wegligging is werkelijk subliem dankzij de uitstekende balans, de dito vering/demping en de onafhankelijke wielophanging achter. Zelfs toen ik dacht nu ben ik ‘m echt kwijt – Ik reed iets te enthousiast door een mooie afritbocht – kon ik ‘m toch weer vrij makkelijk in balans krijgen. De vering/demping is uitstekend alleen was er wel sprake van stick-slip maar dat verdwijnt vanzelf na het inslijten van de loopbussen. De actieradius is prima alleen reed ik soms in een fellere rijmodus meer kilometers op één acculading dan in een rustiger rijmodus. Het enige dat ik ook nu weer irritant vond waren de piepjes maar gelukkig kon ik het LDW + LFA uitzetten. Maar in de loop van de testweek kreeg ineens toch weer piepjes te horen die vergezeld gingen van meldingen op het rechter display van de cockpit. De eerste melding was iets met “Stuurregeling gedeactiveerd” en de tweede melding later in de week was iets met “Probleem met een vreemd object in het laadsysteem”. Ik heb werkelijk geen flauw idee waarom ik deze meldingen kreeg maar misschien moet SsangYong nog maar eens goed naar de software kijken. Dus nogmaals een hele fijne auto alleen die piepjes en meldingen waren gewoon zéér irritant!

Plus: Laag gewicht – Vier rijmodi – Wegligging – Zit

Min: Opladen duurt erg lang – Piepjes en meldingen – Stuurhulp ACC die niet uitgezet kan worden

Testverslag
Na eerst de Citroën C4 weg gebracht te hebben ben ik eerst gaan lunchen en toen op mijn Yamaha Tracer 700 gesprongen richting Alblasserdam. Dit was echt weer zo’n dag dat ik zielsblij ben dat ik motor rij want het was weer lange stukken file rijden geblazen voor en na Rotterdam. En waarom? Ik hoor om mij heen dat steeds meer mensen thuis zijn gaan werken tijdens/na die totale corona-gekte dus vroeg ik mij af HOE DAN? Antwoord: Ongelukken, heel veel ongelukken iedere dag opnieuw door geen afstand houden en hoe kan het ook anders smartphone-gebruik in de auto. Smartphone-gebruikers worden niet voor niets de nieuwe heroïne-verslaafden van de huidige tijd genoemd en de overdosis is een ongeval. Na een ‘lekker’ zonnig motorritje arriveerde ik in Alblasserdam bij SsangYong. Het is alweer twee jaar geleden dat ik voor het laatst een SsangYong heb getest dus het werd wel weer eens tijd. Dit keer is het de beurt aan de eerste elektrische SsangYong en er staan nog meer elektrische SsangYong’s aan te komen! De eerste elektrische SsangYong is de Korando e-Motion met de volgende specificaties.
Vermogen: 190 Pk/140 kW Koppel: 360 Nm
61.5 kWh LG vloeistofgekoelde Li-ion accu
Trekgewicht: 1.500 kg
Deze SsangYong heeft een warmtepomp dus met de verwarming aan verlies je geen actieradius en daar word ik erg blij van. Verder is de LG-accu vloeistofgekoeld dus in de winter verlies je daardoor geen actieradius. Prima specs al met al dus ik was benieuwd hoe deze SsangYong Korando e-Motion mij zou gaan bevallen. Na het instappen zag ik op de midden-console een knopje voor de verschillende rijmodi: Eco+/Eco/Comfort/Sport. Wat ik al vermoedde klopte voor de rijmodus Eco+ moet je het knopje ingedrukt houden en werkt de Adaptive Cruise Control niet. Jammer maar ja die + moet natuurlijk ergens vandaan komen en alle kleine beetjes helpen dan. Ik ben uiteraard in de rijmodus Eco naar huis gereden en als ik even snel in moest halen deed ik dat uiteraard in de rijmodus Sport.

De oprit naar de A15 ging lekker de vering/demping voelt goed aan, lekker stevig dus dat komt helemaal goed met het betere bochtenwerk.De bocht van de A15 -> A16 is vrij flauw dus die heb ik lekker laten lopen. Om daar lol te hebben moet je een zwaar illegale snelheid aanhouden dus nee laat maar ik wil mijn rijbewijs niet kwijt raken. In de snelwegbocht van de A16 -> A20 kon ik de maximum snelheid lekker aanhouden maar ook die snelwegbocht is niet écht spannend. De snelwegbocht van de A20 -> A13 is dat wel, dat vind ik persoonlijk de mooiste en spannende fly-over van Zuid-Holland. Ik kon me goed positioneren zette de rijmodus in Sport en gaf met een lege weg voor mij stevig gas. Ik vloog heel mooi en strak door de scherpe snelwegbocht heen. Het ging véél mooier en strakker dan ik verwacht had van deze SUV die met mij erin toch dik 1.800+ kg weegt. Dat belooft dus een leuke testweek te worden, JIHA! Met een blij gevoel reed ik over de A4 richting Leidschendam maar daar aangekomen werd ik niet blij. Zowel op de A4 links van mij als op de afrit naar Leidschendam (= de mooiste afrit van heel Nederland) stond een hele vette dikke lange file. Maar ik had nog geluk want omdat ik op de A4 rechts van de vangrail (de A4 is op dat gedeelte in twee delen gesplitst door een vangrail) reed kon ik zonder enig probleem doorrijden naar de afslag Zoeterwoude-Dorp. Er was namelijk een ongeluk gebeurd op de A4 aan de andere kant van de vangrail en waar alle rijstroken weer samenkomen was net na het ongeluk en dus net na de file. Oef! De afrit bij Zoeterwoude-Dorp was gelukkig rustig en dus kon ik even stevig gas bij geven in het tweede zwaar afknijpende gedeelte. Daardoor kun je heel veel druk op het onderstel en met name de rechterwielen zetten. Het zachte rubber van de winterbanden (17-inch Kumho WinterCraft WP51) maakte het extra leuk want ik daardoor ging de SsangYong Korando e-Motion niet glijden. Het komt niet zo vaak voor dat ik na nog geen uur rijden mijn eindoordeel al klaar heb. Als deze SsangYong Korando e-Motion met het ESP en het TRC uit ook goed bestuurbaar blijft in het grensbereik dan is het een elektrische Top-SUV.

Eerste van 12 zuinigheidsritten
Eenmaal thuis heb ik de SsangYong Korando e-Motion meteen aan de oplaadpaal schuin voor mijn huisdeur gehangen. Na het aansluiten hield ik de sleutelhanger-laadchip voor de scanner en duurde het best lang voordat de led van groen naar paars sprong. Nou ja het zal wel dacht ik, hij doet het in ieder geval. Daarna keek ik op het dashboard naar de oplaadtijd en die bleek best lang te zijn. Per 10 procent duurt het zo’n twee uur en dat is best lang dus ik ben benieuwd hoe lang het duurt aan de snellader. Maar goed deze SsangYong Korando e-Motion heeft een behoorlijk grote Li-ion accu van 61.5 kWh dus dat is dan weer een voordeel. Na het avondeten zag ik dat de led groen brandde en dus kon ik aan mijn eerste zuinigheidsrit beginnen op en neer van Leiden naar Overveen. Komend weekend is het na 2 jaar eindelijk weer bloemencorso dus dat wordt een drukte van belang op mijn zuinigheidsroute. Wat ik overigens erg fijn vind is dat is dat deze SsangYong Korando e-Motion stuurflippers heeft waarmee je drie standen remregeneratie kunt bedienen. Het gekke is wel dat die van de SsangYong Korando e-Motion op alle drie de standen afremt er is dus geen 0-stand maar alleen 1-2-3. Ook kun je de auto niet stilzetten met het tegelijkertijd naar je toetrekken van beide stuurflippers zoals bij sommige andere elektrische auto’s het geval is. De auto is dus alleen automatisch stil te zetten met behulp van de Adaptive Cruise Control die vier afstandstreepjes heeft.
Zuinigheidsrit 1 – Rijmodus Eco+ – Tripmeter: 83,4 km – Snelheid: 30-80 km/u
Acculading vertrek: 100 procent – Acculading aankomst: 79 procent – Verbruik: 21 procent
Totale actieradius omgerekend – Afstand 83,4 km/Verbruik 21 procent x 100 = 397 km + 10 procent compensatie winterbanden = 436,7 km
Vrijdagochtend heb ik zuinigheidsrit nummer twee gemaakt want ik had er nog een hoop te gaan dus ik moest de gang er goed inhouden. Het was een uiterst vervelende zuinigheidsrit vanwege de vele langzaam rijdende Duitsers onderweg die 30-40 km/u waar je 50-60 km/u mag. Grrrrrr!!!
Zuinigheidsrit 2 – Rijmodus Eco – Tripmeter: 83,4 km – Snelheid: 30-80 km/u
Acculading vertrek: 100 procent – Acculading aankomst: 78 procent – Verbruik: 22 procent
Totale actieradius omgerekend – Afstand 83,4 km/Verbruik 22 procent x 100 = 379 km + 10 procent compensatie winterbanden = 416,9 km
Na de zuinigheidsrit ben ik wat gaan eten en daarna ben ik naar mijn garage gereden om de Samsonite kofferset te fotograferen. Op het eerste gezicht leek de kofferbak mij wat klein maar uiteindelijk bleek dat dus mee te vallen.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 4×33-liter + 2×13-liter
Zonder hoedenplank: 4×33-liter + 3×50-liter + 13-liter

Zaterdag zwemdag deel 1
Deze zaterdag is altijd de mooiste zaterdag van het jaar voor mij want dan gaat het buitenzwembad De Vliet weer open. Na het zwemmen ben ik naar huis gereden om een snelwegzuinigheidsrit te maken. Ik was benieuwd waar ik op uit zou gaan komen met 100 km/u constant. Ik begon weer met de rijmodus Eco+ en dus moest ik zelf gas geven want de Adaptive Cruise Control doet het niet in deze superzuinige rijmodus. En verder moet je het gaspedaal bij 90 km/u ook even dieper intrappen – je voelt echt weerstand – want normaal gesproken is 90 km/u de maximum snelheid in de Eco+ rijmodus. Het begon lekker want ik kon goed doorrijden op de A44 ondanks het bloemencorso (N.B. dik 1 miljoen mensen langs de route) dat voor het eerst sinds twee jaar weer doorgang kon vinden. Aan de andere kant van de A44 zag ik het verkeer opstropen ter hoogte van de afslag Sassenheim want de afslag naar Noordwijk (het beginpunt van het bloemencorso) was afgesloten. Daarna zag ik plotseling drie motoragenten met daarachter twee ambulances richting Sassenheim rijden. Het houdt echt niet op hè met die ongevallen op de radio hoor ik ‘s ochtends niets anders meer bij het voorlezen van de fileberichten. Geloof het of niet maar ik reed koud op de A4 of ook daar zag ik in de verte ook weer een file opdoemen. Wat is dit joh? Terug via de A44 kon niet maar iets langer doorrijden ook niet en dus besloot ik om bij Hoofddorp om te draaien en de A4 richting Den Haag te pakken en er dan bij de N11 af te gaan. Dat omdraaien bij Hoofddorp was erg leuk, ik reed met 100 km/u op de Adaptive Cruise Control door de S-vormige afritbocht en had mazzel dat het stoplicht aan het einde van de afrit net op groen stond. Ik reed met hoge snelheid op de haakse linkerbocht af en gooide daarna in één ruk het stuur om naar links. De SsangYong Korando e-Motion gleed zeker een meter of wat naar rechts maar liet zich eenvoudig onder control te houden. Daarna reed ik de A4 op via de hele mooie lange strakke opritbocht. Zelfs met het ESP aan lukte het mij om zonder dat het ESP ingreep met constant piepende banden tegen uitbreken aan door de opritbocht heen te rijden. Dat kan alleen als een auto een goede balans heeft en van voor tot achter klopt. Wat een fantastische auto is dit zeg! Eenmaal op de A4 kon ik lekker doorrijden maar dat duurde niet lang want ook daar zag ik in de verte vlak voor de afslag naar de N11 een file ontstaan. Gelukkig zat er nog gang in deze file dus dat was mazzel. Net voor de afslag naar de N11 zag ik een bergingsvrachtwagen over de vluchtstrook rijden dus daar zal ook wel weer een ongeval gebeurd zijn. Gelukkig tikte ik de 50 km op de tripmeter op een moment aan dat ik nog 100 km/u reed dus ik heb snel alle standen op mijn Post-It geschreven.
Snelwegzuinigheidsrit 1 – Rijmodus Eco+ – Tripmeter: 50 km – Snelheid: 100 km/u
Acculading vertrek: 100 procent – Acculading aankomst: 82 procent – Verbruik: 18 procent
Totale actieradius omgerekend – Afstand 50 km/Verbruik 18 procent x 100 = 277,7 km + 10 procent compensatie winterbanden = 305,5 km

Zaterdag zwemdag deel 2
Na de snelwegzuinigheidsrit ben ik naar mijn zwager gereden om actiefoto’s te maken van de SsangYong Korando e-Motion. We zijn maar naar ‘t Heen gereden want ik wist 100 procent zeker dat het daar rustig is. Tijdens het schieten van de actiefoto’s zei ik tegen mijn zwager dat hij even het ESP + TRC uit moest zetten. Bij deze SsangYong Korando e-Motion kun je dat namelijk volledig uitzetten in tegenstelling tot veel andere automerken. Er is niets leuker dan in een elektrische auto in de rijmodus Sport plankgas geven in de bochten met het ESP + TRC uit. Je kunt de voorwielen perfect op commando door laten spinnen net zolang je dat zelf wilt. Mijn zwager had dikke pret en genoot met volle teugen, kijk daar doe je het toch voor een beetje lol is ook belangrijk. Maar uiteraard is lol niet de enige factor van belang. Tijdens dit soort pretmomenten test je echter ook wat een auto in het grensbereik doet iets dat ik van de PR Manager van Kia bijvoorbeeld niet mag. “Tja hou je auto’s dan maar!”, mailde ik hem. Als je een testauto niet in het grensbereik mag testen dan… ja wat test je dan eigenlijk nog of beter gezegd wat betekent een autotest dan überhaupt nog? Volgens mij helemaal NIETS! Maar goed ik heb genoeg automerken om auto’s van te testen dus ik heb Kia helemaal niet nodig. Lees mijn artikelen over Automotive Software Bugs maar op het Belgische blog Doorbraak-punt-be (in Nederland durfde geen enkele krant/blog dit te publiceren) dan snap je wat ik bedoel. Ik weet dat ik een lastig mannetje ben maar ik haal wel als enige Nederlandse autojournalist dit soort dingen – lees: potentieel dodelijke software bugs – boven water. En NEE zonder auto’s te testen in het grensbereik was mij dat nooit en te nimmer gelukt. Dus ja ik kan keihard aantonen dat ik het gelijk aan mijn zijde heb en Kia niet. Testen volgens de opgelegde regels van Kia…. je moet het maar durven als PR Manager en het zegt natuurlijk alles over de andere Automagazines/blogs die zich wel aan die regels houden. Je test dus een auto die je van de importeur alleen maar mag ‘aaien’….. Huh??? ‘s Avonds na het eten ben ik nog sfeerfoto’s gaan maken in Wassenaar. Daarna ben ik terug naar huis gereden via de A44 en heb ik onderweg het ESP/TRC uitgezet. Onderaan de 3-baans afslag ga ik plankgas en zag ik een rookwolk over de gehele breedte van het asfalt hangen. Ha, ha ik moest even lachen hoor totdat ik werd ingehaald door een motoragent. Hij reed mij echter gewoon voorbij zonder een stopteken te geven. Pas toen ik thuis kwam ging er een lampje branden want ineens schoot mij te binnen dat ze geen boetes uitschrijven (= vorm van staken) vanwege de CAO die nog steeds niet rond is. Mazzeltje voor mij dus want zo’n rookwolk had die motoragent vast en zeker op Artikel 5 gegooid: Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Allemaal Zondagsritjes…
Snelwegzuinigheidsrit 2 – Rijmodus Eco – Tripmeter: 50 km – Snelheid: 100 km/u
Acculading vertrek: 100 procent – Acculading aankomst: 82 procent – Verbruik: 18 procent
Totale actieradius omgerekend – Afstand 50 km/Verbruik 18 procent x 100 = 277,7 km + 10 procent compensatie winterbanden = 305,5 km
Snelwegzuinigheidsrit 3 – Rijmodus Comfort – Tripmeter: 50 km – Snelheid: 100 km/u
Acculading vertrek: 100 procent – Acculading aankomst: 82 procent – Verbruik: 18 procent
Totale actieradius omgerekend – Afstand 50 km/Verbruik 18 procent x 100 = 277,7 km + 10 procent compensatie winterbanden = 305,5 km
Zuinigheidsrit 3 – Rijmodus Comfort – Tripmeter: 83,5 km – Snelheid: 30-80 km/u
Acculading vertrek: 100 procent – Acculading aankomst: 76 procent – Verbruik: 24 procent
Totale actieradius omgerekend – Afstand 83,6 km/Verbruik 24 procent x 100 = 347,9 km + 10 procent compensatie winterbanden = 382,7 km

Weer een ongeluk!
Toen ik maandagochtend naar werk reed zag ik op een geel bord staan dat de President Kennedylaan in Den Haag van maandag 2 mei t/m zondag 22 mei is afgesloten. Op de website van de Gemeente Den Haag las ik dat de kruispunten in die 20 dagen veiliger gemaakt gaan worden. Yeah right iedereen blijft zijn smartphone achter het stuur gebruiken maar dan gaan we de onveilige(?!) kruispunten veiliger maken? Die kruispunten zijn niet onveilig dat zijn de automobilisten met een smartphone aan hun hand vast geplakt! Soms moet ik zo hard lachen om alle onzin die gemeenten uitkramen over het aanpakken van onveiligheid in het verkeer. Na thuiskomst van werk ben ik meteen een zuinigheidsrit gaan maken in de rijmodus Comfort en pas ruim na het avondeten ben ik de laatste snelwegzuinigheidsrit gaan maken. Dat komt omdat het opladen best lang duurt maar het kwam goed uit want het is dan tenminste rustig op de snelweg. De rit ging lekker en ik kon goed doorrijden tot aan Hoofddorp waar ik weer lekker omdraaide door het stuur hard naar links om te gooien = glijer-de-glij-glij-glij-glij-glij-glij-glij-glij-glij. Dit is wel zo ontzettend leuk met deze auto want je hebt nooit het gevoel dat je de controle verliest. De terugweg leek lekker te gaan totdat ik richting de splitsing van de A4 naar de A4/A44 de matrixborden boven de snelweg op zag lichten. Nee hè toch niet alweer!!! Gek genoeg verschilde de snelheid op de matrixborden boven de A4 en de A44. Dichtbij de werkelijke splitsing aangekomen zag ik dat er op de A4 een ongeluk was gebeurd en er van de 3 rijstroken nog maar 1 beschikbaar was. Ik kon lekker doorrijden maar op de A4 stond binnen no-time een giga-file. Ik vind het werkelijk te bizar voor woorden hoeveel files ik door ongelukken heb gezien de afgelopen maanden. Dit is echt ongehoord, niet normaal oftewel ronduit belachelijk; de smartphone en extreem asociaal verkeersgedrag zijn uiteraard de nummer 1 en 2 oorzaken hiervan zijn. Wat ben ik toch blij dat ik motorrijder ben en op weg naar mijn werk dus nóóit in de file hoef te staan. De omgerekende actieradius viel mij toch wel tegen. Onder 300 km voor een auto met een 60+ kWh Li-ion accu vind ik toch wat magertjes.
Snelwegzuinigheidsrit 4 – Rijmodus Sport – Tripmeter: 50 km – Snelheid: 100 km/u
Acculading vertrek: 100 procent – Acculading aankomst: 81 procent – Verbruik: 19 procent
Totale actieradius omgerekend – Afstand 50 km/Verbruik 19 procent x 100 = 263,2 km + 10 procent compensatie winterbanden = 289,5 km

Laadpaal…uh….idioot!
Dinsdagochtend heb ik de laatste zuinigheidsrit gereden oftewel die in de rijmodus Sport. Het was een zalig ritje onder een strak blauwe hemel met een heerlijk zonnetje. Geen idioten onderweg maar toen ik aan het einde van de zuinigheidsrit de SsangYong Korando e-Motion aan de oplaadpaal met twee oplaadpunten wilde hangen bleek er een Range Rover PHEV in het midden van de twee parkeerplaatsen te staan. Welke idioot zet zijn auto nou zo neer dat hij beide parkeerplaatsen half bezet? Ik ben maar gaan toeteren en na een minuut of drie met tussenpauzes toeteren kwam er een oudere man in de verte aanlopen. Man, man wat een asociale lul de behanger! De omgerekende actieradius was op een haar na 400 km wat prima is voor een elektrische SUV.
Zuinigheidsrit 4 – Rijmodus Sport – Tripmeter: 83,5 km – Snelheid: 30-80 km/u
Acculading vertrek: 100 procent – Acculading aankomst: 77 procent – Verbruik: 23 procent
Totale actieradius omgerekend – Afstand 83,4 km/Verbruik 23 procent x 100 = 363 km + 10 procent compensatie winterbanden = 399,3 km

En als laatste de stadszuinigheidsritten
Voor de stadszuinigheidsrit heb ik minimaal 25 km gereden en daarna het eerste moment van verspringen in percentage acculading genomen. Ik heb alle vier de stadszuinigheidsritten in Wassenaar gemaakt want daar kun je heerlijk rustig 50 km/u rijden op de weggetjes in en rond het Wassenaarse Bos. Toen ik richting Wassenaar reed zag ik in de verte een Ferrari rijden. Eenmaal in Wassenaar reed ik ‘m razend snel achterop want op de hoge verkeersdrempels moest de Ferrari bijkant stil gaan staan. Lachen toch rij je in een peperdure auto in een land met een maximum snelheid van 120 km/u met in alle steden en dorpen (hoge) verkeersdrempels en sta je meer ‘stil’ dan dat je ermee rijdt. Kortom in deze SsangYong Korando e-Motion lach ik die Ferrari keihard uit met een rondje Wassenaar. Het zou mij niets verbazen als die Ferrari letterlijk blijft steken op die extreem hoge snelheidsbreker op de Schouwweg. En dan te bedenken dat een Tesla Model S P100D van slechts 100.000,- euro met de update ‘Easter egg’ in slechts 2,4 seconden optrekt van 0-100 km/u wat sneller is dan een Ferrari LaFerrari en een Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse die respectievelijk 1 en 2 miljoen euro kosten, wahahahaha. Later kwam ik de Ferrari weer tegen en zag twee jonge ventjes zitten. Hetzelfde soort elite-jochies die al die drankflessen zondagnacht hebben stuk gegooid over de gehele lengte van de Schouwweg. Dom elite-tuig anders kan ik dit soort trieste types niet noemen. Maar goed de zuinigheidsrit in de rijmodus Eco+ verliep prima en na correctie voor de winterbanden kwam ik uit op 476,3 km. Dat klopt met de opgegeven actieradius WLTP-stadscyclus dus dat is netjes. Dat de actieradius in de rijmodus Sport hoger is dan in de rijmodi Eco en Comfort zal wel komen omdat ik een route gereden heb waar ik minder vaak op moet trekken. Ik heb namelijk verschillende routes moeten rijden vanwege steeds weer opdoemende files. Ik werd af en toe echt knettergek van al die files, ik heb dat nog nooit eerder meegemaakt in mijn hele testleven!

Stadszuinigheidsrit 1 – Rijmodus Eco+ – Tripmeter: 26 km – Snelheid: 50 km/u
Acculading vertrek: 100 procent – Acculading aankomst: 94 procent – Verbruik: 6 procent
Totale actieradius omgerekend – Afstand 26 km/Verbruik 6 procent x 100 = 433 km + 10 procent compensatie winterbanden = 476,3 km
Stadszuinigheidsrit 2 – Rijmodus Eco – Tripmeter: 25,4 km – Snelheid: 50 km/u
Acculading vertrek: 100 procent – Acculading aankomst: 92 procent – Verbruik: 8 procent
Totale actieradius omgerekend – Afstand 25,4 km/Verbruik 8 procent x 100 = 317,5 km + 10 procent compensatie winterbanden = 349,3 km
Stadszuinigheidsrit 3 – Rijmodus Comfort – Tripmeter: 25,8 km – Snelheid: 50 km/u
Acculading vertrek: 100 procent – Acculading aankomst: 92 procent – Verbruik: 8 procent
Totale actieradius omgerekend – Afstand 25,8 km/Verbruik 8 procent x 100 = 322,5 km + 10 procent compensatie winterbanden = 354,8 km
Stadszuinigheidsrit 4 – Rijmodus Sport – Tripmeter: 28,3 km – Snelheid: 50 km/u
Acculading vertrek: 100 procent – Acculading aankomst: 93 procent – Verbruik: 7 procent
Totale actieradius omgerekend – Afstand 28,3 km/Verbruik 7 procent x 100 = 404,3 km + 10 procent compensatie winterbanden = 444,8 km

Rondje Space Business Park
Leuker dan in een elektrische auto gaat een rondje Space Business Park niet worden. Rijmodus Sport – ESP/TRC uit en gaan met die banaan Daan!!! Op de afslag Klei-Oost aangekomen reed ik al corrigerend door de afritbocht heen. Deze SsangYong kun je met groot gemak tegen uitbreken aan door bochten heen sturen steeds weer even corrigerend als het nodig is. Ik reed over de N206 heen en na de rotonde sloeg ik rechtsaf met vol doorspinnende voorwielen door de haakse bocht heen. Daarna hield ik het gas erop in de lange flauwe linkerbocht en dat ging makkelijker dan in andere elektrische auto’s. Op de grens rijden is wel zo ontzettend makkelijk in deze auto dat maakt het rijden uiteraard ook een stuk leuker. Ik vloog daarna linksaf de vrachtwagenparkeerplaats op die zo vol stond met bussen en vrachtwagens dat ik maar heel erg weinig manoeuvreerruimte had. Dankzij de uitstekende wegligging kon én durfde ik het gas er toch op te houden en strak tussen bussen en vrachtwagens door te rijden. Ook nu weer was ik verbaasd over de snelle acceleratie in de rijmodus Sport. Want wees nou eerlijk maar 190 Pk en 360 Nm op een totaal gewicht van 1.800+ kg met mij achter het stuur is toch verbazingwekkend. Volgens de technische specificaties duurt de acceleratie van 0-100 km/u 8.5 seconden maar ik vraag mij ten zeerste af of dit in de rijmodus Sport is gemeten want dat staat er niet bij. De links-rechts-combinatie ging perfect en de haakse rechterbocht met verkeersdrempel ervoor stuiterde ik letterlijk doorheen. Echt heerlijk! De hoge verkeersdrempel voelde lekker aan dus daarna gaf ik nog wat gas bij op weg naar de allerhoogste verkeersdrempel. De SsangYong Korando e-Motion kwam helemaal los en dook diep in de veren maar meteen na het uitveren was de balans er weer en kon ik plankgas de rotonde op- en afsturen en al glijdend door de blinde rechterbocht heen knallen. De rest van het rondje heb ik voor de grap nog even de voorbanden laten doorspinnen gewoon omdat het zo ontzettend leuk is om te doen. De lange oprit naar de N206 ging heerlijk waarna ik er uiteraard nog even de afslag naar ‘t Heen heb genomen voor de mooie opritbocht. En dat was werkelijk één groot spektakel van gas geven-glijden-even gas lossen-gas geven-glijden-etc. Zelfs ruim na de opritbocht gleed de SsangYong Korando e-Motion nog van links naar rechts op de invoegstrook.

 

 

 

Specificaties

Jaargang

2022

Carrosserie

SUV

Transmissie

Automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Elektriciteit

Type motor

Elektrisch

Acceleratie (0-100/sec)

8,5 seconden

Topsnelheid

156km/u

Vermogen

140(190) kW (pk)/rpm

Koppel

360 nm/rpm

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Geventileerde schijven

Draaicirkel

10,7 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

17-inch

Milieu en veiligheid

C02 uitstoot

0 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.465 mm

Breedte

1.870 mm

Hoogte

1.645 mm

Wielbasis

2.675 mm

Spoorbreedte voor

1.590 mm

Spoorbreedte achter

1.610 mm

Massa leeg

1.765 kg

Max. toelaatbare massa

2.250 kg

Laadvermogen

485 kg

Aanhanger geremd

1.500 kg

Aanhanger ongeremd

500 kg

inhoud bagageruimte

551 liter

Bandenmaat

225/60-R17