Subaru XV Premium 1.6 Lineartronic CVT AWD 2019 – autotest

Deze testauto werd ons aangeboden door N.V. Subaru Benelux



Xtreem Vehikel

Samenvatting
De nieuwe Subaru XV lijkt ogenschijnlijk niet veel veranderd maar het is toch door die kleine veranderingen een fijnere auto geworden. Wat ik niet wist is dat de Subaru XV inmiddels geldt als één van de belangrijkste modellen van Subaru en zo’n 30 procent van de verkopen van het merk voor zijn rekening neemt. Kijk dat is voor ons Nederlanders een grote verrassing maar niet voor Zwitsers, Noren, Russen en inwoners van andere landen met veel onverharde wegen. Daar is een auto met vierwielaandrijving zoals de Subaru XV een must om te hebben. En ja niet iedereen kan een LandRover Defender, Toyota Land Cruiser of andere dure 4WD betalen en dan is een auto zoals de Subaru XV een uitkomst. De vernieuwde Subaru XV is motorisch niet veranderd alhoewel ik wel iets las over technologische vernieuwingen van de CVT maar dat schijnt alleen nog voor de Subaru XV e-Boxer te gelden die in het najaar van 2019 naar Nederland komt. Wat ik erg fijn vindt is dat het multimedia-systeem vernieuwd is en nu razend snel zijn werk doet. Verder heeft de Subaru XV nu volledige LED-verlichting + breedstralers in de voorbumper, een opgewaardeerd grootscherm navigatiesysteem en net als de Subaru Outback het handige Auto Vehicle Hold, een remsysteem dat de auto op zijn plaats houdt zonder dat de voet op de rem gehouden hoeft te worden. Qua rijden was de Subaru XV weer een feestje want het regende af en toe pijpenstelen tijdens de testweek. De wegligging is op droog asfalt al absurd goed maar in de stromende regen lach je echt iedereen uit want in deze permanent vierwielaangedreven auto ben je iedereen te snel af. Qua zitruimte achterin hebben de passagiers niets te klagen en ook de bagageruimte is groter dan gemiddeld. Gewoon een uitstekende maar vooral ook zéér veilige auto met een uitmuntende NCAP-score.

Plus: Alleskunner – Grote bagageruimte – Ruimte – Wegligging
Min: Hoog verbruik

Testverslag
Eén ding weet je 100 procent zeker als je een Subaru onder je kont hebt en dat is dat je in de stromende regen (=takkeweer) op een kletsnat wegdek je iedereen keihard uitlacht qua wegligging. Gelukkig had ik ook precies dit ongelofelijke takkeweer op donderdag 14 maart toen ik de Subaru XV op moest halen. Heen had ik het op weg naar Subaru Benelux gelukkig even droog want in de stromende zeikregen op mijn mini-motor naar Aalsmeer daar had ik totaal geen zin in gehad. Dan moet ik weer al mijn regenkleding aantrekken nee laat maar. De weg terug naar huis is niet zo moeilijk kiezen dat is Rijsenhout -> Leimuiden en daarna de A44 naar Leiden. Ik was vergeten te kijken wat voor banden er om de velgen liggen maar ik ga er blind vanuit dat het Yokohama Geolandar banden zijn van het type M+S. Voor het wegrijden heb ik stuur (elektrisch verstelbaar) en stoel en hoofdsteun goed gezet en tijdens het rijden de spiegels want dan heb ik tenminste ruimte achter me in plaats van een grote ruit. Eenmaal Aalsmeer uit sloeg ik linksaf naar Rijsenhout waar ik bij de rotonde aangekomen niet het asfalt volgde maar over de met basalten keien bijna rechtdoor over de rotonde heen reed. Kan gewoon met een Subaru mooi toch altijd de kortste weg kunnen nemen. Bij de 1.000-drempelweg aangekomen was ik benieuwd hoe het onderstel zou reageren want het is alweer een behoorlijke tijd geleden dat ik een Subaru heb getest. De vering/demping voelde in ieder geval een stuk sportiever aan dan de Peugeot Rifter die ik eerder die ochtend terug had gebracht naar Amsterdam. Waar de Peugeot Rifter enigszins ‘danste’ na een verkeersdrempel daar dempte de Subaru alle oneffenheden netjes uit en reed direct na de landing strak verder. Zelfs bij de laatste verkeersdrempel waar de weg meteen naar rechts buigt en vlak daarna op een rotonde eindigt kon ik het gas er stevig ophouden. De Peugeot Rifter was erg leuk en goed maar dan merk je toch weer dat permanente vierwielaandrijving gewoon ronduit subliem is qua wegligging. Bij de afslag die naar de A44 gaat aangekomen gaf ik stevig gas in de haakse rechterbocht. Zo strak als het maar kan vloog de Subaru XV door de bocht heen. Bij de A44 aangekomen hield ik links aan en moest snel gas geven om twee witte busjes naar de oprit van de A44 voor te zijn. Ik had geen haast maar achter verkeershufters No. 1 hangen heb ik geen zin in. Eenmaal op de A44 heb ik het gas erop gezet gewoon omdat ik daar zin in had.

Maar ja zodra het in Nederland regent gaan veel automobilisten op die betonnen brugbakken van de A44 afrijdend om niets remmen en ineens langzamer rijden. Er is ruimte zat maar veel automobilisten zijn bang om direct naast een bestelbus of een vrachtwagen rijdend over zo’n betonnen brugbak heen te rijden. Wat doe je dan op de (snel)weg vraag ik me altijd af. Ik heb uit pure verveling de cruise control maar aangezet die van het Adaptieve type bleek te zijn. In tegenstelling tot andere automerken heeft de Subaru geen laser of radar maar twee camera’s – Eyesight – die daardoor een veel nauwkeuriger meting (want twee lijnen die elkaar kruisen) kunnen doen en daardoor een veel nauwkeuriger waarde oplevert. Wat heel veel mensen niet weten is dat het Adaptive Cruise Control via Eyesight van Subaru ook de remlichten van de voorganger detecteert. Grappig detail is dat als de Subaru XV begint te remmen omdat een voorligger remt de remlichten van het grafische autootje op het display tussen de tellers ook gaan branden ook als je zelf niet fysiek op het rempedaal trapt. Hier nog even wat info over het unieke Eyesight-systeem van Subaru.
Vier belangrijkste functies Eyesight
1 Pre-collision braking
2 Adaptive Cruise Control
3 Pre-collision throttle management
4 Warnings and notifications
Eyesight kan de volgende verkeersdeelnemers en objecten detecteren
1 Auto’s
2 Fietsers
3 Voetgangers
4 Wegbelijning
5 Remlichten

Zwemmuh om te gaan zwemmen!
Toen ik na thuiskomst het papier en plastic had gepakt (naast het zwembad staat een plastic- + papiercontainer) kon ik gaan zwemmen en dat was echt lachen. Het was letterlijk zwemmen door de grote plassen overal op de weg, leuker dan dit wordt het niet met een Subaru XV. Ik besloot de ‘lastigste’ weg te nemen dus met de meeste verkeersdrempels, snelheidsbrekers, rotondes en noem het allemaal maar op. Hoe goed de Symmetrical All Wheel Drive is ga ik dan nu zien en beleven. De eerste rotonde de wijk uit heeft een hele extreem gladde rotonderand als deze nat is. Door met de twee linkerwielen over de spekgladde rotonderand heen te rijden en precies op dat moment gas te geven ging de Subaru XV vervaarlijk aan het glijden. Heel even maar want het Symmetrical All Wheel Drive + Torque Vectoring verdelen daarna de krachten perfect op de juiste manier(!) over de vier wielen en hopla ik reed verder alsof er niets was gebeurd. Dit was echt gaaf vooral het feit dat je het S-AWD + TVC aan het werk kunt voelen is leuk. Door Valkenburg heen kon niet vanwege rioolvernieuwing en dus ben ik maar langs het voormalig MarineVliegkamp Valkenburg gereden. Toen ik over de N206 heen reed en rechtsaf sloeg zag ik allemaal diepe plassen in de graskant. Zou ik ‘t proberen? Waarom niet op die rotonde ging het toch ook goed. Ik stuurde de rechterwielen de graskant in (=bermvlucht) waarna het water en de modder op zag spatten in de zijspiegel. Het voelde behoorlijk heftig aan maar het gekke was dat zowel de linkerkant als de rechterkant van de Subaru XV kaarsrecht en volkomen stabiel over het asfalt + graskant bleven rijden (en dat met de *X-Mode nota bene nog uitgeschakeld). Let wel de bomen staan hier amper één meter van de auto af met de rechterwielen in de graskant. Met elke andere auto had ik hier zekersteweten in één van die bomen gehangen. Enig idee hoeveel dodelijke ongelukken er gebeuren bij een bermvlucht? En dan heb ik het dus over de veel minder gevaarlijke DROGE bermvlucht. Eén stuurfoutje en je bent gezien zo makkelijk gaat dat echt. In dat opzicht mag je deze met 5-sterren/NCAP bekroonde auto dan ook in alle opzichten een zeer veilige auto noemen en dat kun je maar van heel erg weinig auto’s zeggen.

Na het zwemmen ben ik uiteraard naar de opritbocht bij ‘t Heen gereden maar ik zat wel met een probleempje. Ik moest wel genoeg power hebben om (uiteraard met het ESP uit) even lekker door die opritbocht heen te kunnen knallen. Deze Subaru XV heeft namelijk een CVT weliswaar geen normale zoals in de meeste auto’s maar een speciale versie genaamd Lineartronic met een ketting in plaats van een duwband. Ineens zag ik de “L” naast de “D” links van de versnellingspook staan. In de L-stand staat de CVT korter gegeard en maakt dus meer toeren en heeft dus meer ‘instant power’. Ik reed met de L-stand ingeschakeld op de apex van de bocht af en gaf een kickdown. De Subaru XV vloog perfect op de grens rijdend (=constant tegen uitbreken aan) door de opritbocht heen. Dit ga ik zeker nog een keer doen gewoon omdat het kan, lekker aanvoelt en ontzettend leuk is. Op de N206 moest ik meteen weer van het gas af want na het viaduct staat een verdekt opgestelde flitspaal. En ja zo’n beetje 1 keer per jaar word ik hier geflitst omdat ik in gedachten ben en niet oplet. Daarom gooi ik tegenwoordig altijd de cruise control erop en zet ‘m op 70 km/u dan loop ik geen enkel risico. Toch lullig als je weer zo’n boete van 24-50 euro krijgt voor 4-8 km/u te hard rijden. Bij de kruising aangekomen besloot ik toch maar rechtsaf te slaan en over de Kooltuinweg te rijden. Het is daar nu een stuk drukker vanwege die rioolvernieuwing in de hoofdstraat van Valkenburg. Maar gelukkig was het op dat moment net even rustig en dus sloeg ik rechtsaf en gaf stevig gas en vloog op de rotonde af. Eerst dacht ik dat ik teveel vaart had maar over de rotonde heen rijdend bleek daar niets van dankzij het S-AWD. Daarna gaf ik nog iets meer gas en dook met een hogere snelheid dan normaal de S-bocht in nog steeds gas bij gevend. Maar zelfs dat maakte weinig indruk op de Subaru XV, de auto gleed slechts lichtjes naar links weg meer niet.
*X-Mode=De X-MODE helpt u bij het op betrouwbare wijze onder controle houden van de auto met een druk op de knop. In de X-MODE regelt de technologie de motor, de transmissie, de Symmetrical AWD, het remsysteem en andere componenten om veilig te rijden onder uitdagende wegcondities en uiteenlopend terrein. Wanneer X-MODE is geactiveerd, helpt de Hill Descent Control automatisch een constante rijsnelheid aan te houden tijdens afdalingen.

Naar werk met Das Auto
Vrijdag regende het en omdat mijn mini-motor bij de Subaru-dealer stond, ik mijn oude motor had gedoneerd aan Ab Motoren en het kenteken van mijn nieuwe Yamaha Tracer 700 nog niet binnen was moest ik wel met de auto. Nou was het net die vrijdag van de onderwijsstaking en dus ben ik maar op tijd vertrokken voor de zekerheid. Gelukkig hoef ik op dat vroege uur nooit lang te wachten voor de tijdelijke stoplichten op de ventweg naast de A44 dat is wel fijn. Terwijl ik stond te wachten probeerde ik in stilstand de Adaptive Cruise Control aan te zetten en dat werkte in dit geval. De Subaru XV bleef stilstaan zonder dat ik mijn voet op het rempedaal had en zette het ACC vast op 30 km/u de laagst mogelijk in te stellen snelheid. Ik reed de ventweg niet helemaal af maar reed halverwege Wassenaar in want daar was het rustiger. De CVT rijdt werkelijk heerlijk en dat komt omdat Subaru een eigen variant heeft gemaakt op de conventionele CVT. In plaats van een duwband heeft Subaru een ketting en waarom Subaru voor een ketting heeft gekozen las ik op AMT.nl waar de beste technische auto-artikelen staan. Als eerste begint het artikel op AMT.nl met [quote AMT.nl] Ontwerpkeuzes – Die zijn: efficiency, kosten, powerdensity en Noise, Vibration, and Harshness (=NVH). Daarnaast zijn er nog niet-technische argumenten, zoals voorkeur voor bepaalde leveranciers, of aanwezigheid in de regio. In het geval van de Subaru Lineartronic was de parameter ‘powerdensity’ dominant: “De CVT moest in de tunnelconsole passen. Met zijn boxer en 4WD heeft Subaru immers een noord-zuid-oriëntatie van hun motor. Praktisch alle andere toepassingen in de markt gebruiken een dwarsgeplaatste motor. Daardoor is de hoogte van de variator bij Subaru dominant in het ontwerp. Die moet zo klein mogelijk zijn. De plattere geometrie van een ketting ten opzichte van onze DLB (Double Loopset Belt) heeft dan een voordeel, want die heeft minder grote pulleys nodig voor dezelfde ratio coverage. Daarnaast kan de ketting ten opzichte van de DLB-duwband ook een kleinere loopstraal aan (lees: door een kleinere bocht), zodat met toepassing van een dunne as de ratio coverage, die door de powertrain set-up wordt belemmerd, toch zo groot mogelijk kan worden gemaakt.” [/quote AMT.nl] Ondertussen is de Lineartronic nog weer verder vernieuwd en dat merkte ik ook. De vorige Subaru XV – met exact hetzelfde vermogen en koppel – voelde duidelijk aan alsof tie minder vermogen had dan deze vernieuwde Subaru XV. Dat komt omdat deze Subaru XV met vernieuwde Lineartronic mooier en beter oppakt waardoor je het gevoel hebt dat-ie meer vermogen heeft.

Door het Wassenaarse Bos heen rijdend ben ik met vier verschillende snelheden over de hoge asfalten snelheidsbrekers heen gereden. Eerst met 40 km/u toen 50 km/u – 60 km/u en 70 km/u en met 70 km/u voelde het beste aan. Dat is niet zo gek want de Subaru XV heeft lange veerwegen en redelijk sportieve vering/demping voor een dergelijke auto. Hoe harder je dus over een obstakel heen rijdt hoe lekkerder het aanvoelt. Na een kort stukje N44 sloeg ik rechtsaf richting de Hubertustunnel en die afslag is altijd erg leuk want daar zit een asfalten verkeersdrempel middenin de bocht. Het is net genoeg om een auto even uit balans te brengen, daarmee bedoel ik een normale auto want met deze Subaru XV rij je er overheen alsof het asfalt glad is. Deze auto bevalt mij werkelijk uitstekend maar dat geldt voor alle Subaru’s. ‘s Avonds naar huis toe ben ik anders gereden dan normaal want die achterlijke file op de Laan van Meerdervoort was ik helemaal klaar mee! Ik had daarom een route uitgestippeld via de Oude Haagweg en de Valkenboslaan naar de President Kennedylaan. Dat is een langere weg maar in tijd een stuk korter want je hoeft niet zoals op de Laan van Meerdervoort vier maal groen voorbij te zien komen voordat je eindelijk dat stoplicht voorbij bent. Omdat ik niet wist of de NavSat mijn uitgestippelde route zou volgen heb ik de 3 belangrijkste adressen (Oude Haagweg/Valkenboslaan/President Kennedylaan) apart ingevoerd en steeds als ik op de juiste weg reed annuleerde ik dat adres en activeerde de volgende. Omdat er nogal veel adressen in de adressenhistorie stonden wilde ik er een aantal deleten en ja dat kan soms even zoeken zijn hoe je dat moet doen. Ik had verwacht mijn vinger op dat adres te moeten houden en dat er dan zou verschijnen of ik het desbetreffende adres wilde verwijderen, maar het bleek op een hele andere manier te gaan. Ik hoefde alleen maar op het icoontje van instellingen te drukken en dan verscheen er een prullenbak naast elk adres in de adressenhistorie en kon ik elk adres apart deleten. Ik hou wel van dat soort puzzelwerk! Terug naar huis heb ik mijn heerlijke sluipweg gepakt met regelrechte autosloop-drempels. Ik durf daar met maar weinig auto’s zonder af te remmen overheen te rijden, sterker nog laat staan gas bij te geven. Met deze Subaru XV is het echter een waar feest om over alle vijf autosloop-drempels heen te vliegen. Mama mia wat gaaf, echt helemaal wowsers zo goed als deze auto dat doet. Maar ja kijk maar eens naar die foto met die grondspeling dat zegt genoeg.

Diesel
Wel jammer dat-ie niet als diesel verkrijgbaar is want dat is gezien het hogere verbruik van permanente vierwielaandrijving aantrekkelijker dan benzine. Bovendien blijken diesels helemaal niet zo vuil als wordt gezegd las ik op AD.nl in een artikel. Na een meting van de ADAC bleek de Mercedes C220d 0 mg/km NOx uit te stoten en de Opel Astra 1.6D 1mg/km NOx en nog een paar andere auto’s maar 5, 14 en 15 mg/km NOx. Dat is aanzienlijk minder dan de huidige wettelijke ondergrens van 168 mg/km. De resultaten doen twijfels rijzen over de voortdurende ‘demonisering’ van dieselmotoren wereldwijd, die heeft geresulteerd in een enorme aderlating voor de automobielindustrie, verlies van banen en particulieren die lijdzaam moesten toezien hoe de inruilwaarde van hun auto met dieselmotor verdampte. Subaru doe hier iets aan alsjeblieft want de diesel zomaar overboord zetten is volgens mij niet slim!

Afscheid van een fantastisch mooi tijdperk
Zaterdag 16 maart was een gedenkwaardige dag voor want Hoogland Motoren zou na deze dag haar deuren sluiten. Ik had Jefim een berichtje gestuurde of hij ook zin had om mee te gaan naar Kwadijk waar Hoogland Motoren gevestigd is in een boerderij vlak naast de dijk. Omdat het kenteken van mijn nieuwe motor nog niet binnen was zijn we met de Subaru XV gegaan. Jefim woont recht tegenover het Amsterdamse Bos en dat is een weinig spannende route behalve de afslag naast de AZVU die is wel erg leuk. Ik had het ESP al ruim van tevoren uitgezet zodat ik even heerlijk kon genieten van de hoge g-krachten middenin de afritbocht. Ik dook met een behoorlijk hoge snelheid de 180-graden afritbocht in en al bijremmend vloog ik door de bocht heen. Plotseling begon de Subaru XV echter over vier wielen naar links weg te glijden (ik vermoed dat het diesel is geweest). Niet een klein beetje maar uiteindelijk wel ruim een meter of zo, even dacht ik wanneer stopt de Subaru XV nou eindelijk met glijden maar door niets te doen – het beste wat je kunt doen! – kreeg ik ineens weer grip en reed netjes verder alsof er niets gebeurd was. Kijk zo hoort het! Dit was duidelijk een inschattingsfout van mij maar het geeft wel duidelijk aan hoe ver de grens ligt van deze Subaru XV. Na het ophalen gaf de NavSat aan om rechtsaf te slaan maar Jefim en ik wisten allebei dat linksaf de kortere weg is. Het is 33,5 linksaf tegen 36,1 km voor rechtsaf, waarschijnlijk stond de NavSat op snelste route (ook dat betwijfel ik) en niet op kortste route. Op weg naar de A10 stond ik bij het stoplicht op de grote kruising voor het AZVU naast zo’n spuuglelijke grote Amerikaanse pick-up te weten een Dodge Ram 1500 5.7 V8 met een vermogen van 401 Pk. Dat je deze gedrochten tegenwoordig zoveel ziet rijden komt hierdoor: “Deze pick-ups worden langzaam ontdekt door ondernemers. Een zakelijke rijder betaalt maar 50,- euro wegenbelasting voor dit enorme bakbeest van 2.700 kilogram schoon aan de haak ook als hij op LPG rijdt. En ondanks een grijs kenteken heb je wél vijf ruime zitplaatsen, en je betaalt geen BPM. Deze belastingvoordelen raken langzaam bekend bij zakelijke rijders. Zo’n pick-up wordt door de fiscus gezien als een ‘bestelbus’, vanwege de enorme laadbak. Je betaalt voor zo’n stoere wagen ruim 40.000 euro zonder btw, en dat is vergelijkbaar met de aanschafprijs van een gloednieuwe Volkswagen Transporter bestelbus.” Met optrekken richting de oprit kon ik hem redelijk bijhouden en toen ik de binnenbocht nemend plankgas bleef ik niet eens zover achter maar uiteraard won de pick-up die vervolgens in de 180-gradenbocht ging staan kamperen waardoor ik zo weer op zijn kont zat.

Via de A10, de mooie bocht naar de A8 en dito A7 waren we snel in Kwadijk waar het een gezellige boel was. Dick Hoogland was een uniek mens die helaas veel te vroeg is gestorven waarna zijn vrouw Els de zaak heeft voortgezet tot en met zaterdag 16 maart dus. Ik heb daar zoveel ongelofelijk mooie herinneringen liggen uit de tijd van Motormaniacs (mijn toenmalige online Motormagazine). De sterke verhalen vlogen door de boerderij nadat ik en Jefim (goede motorvriend en ex-redacteur Motormaniacs) gearriveerd waren. Zo reden alle echte motorrijders in de jaren 70 altijd naar Assen met constant 200+ km/u over de Afsluitdijk. Of als Jefim en zijn race-vriend op hun racemotoren naar Zandvoort reden met dezelfde kentekenplaten vertrokken ze altijd een minuut of wat na elkaar om niet op te vallen. Of die keer dat een paar motorrijdende race-boeren twee politieagenten naast de vangrail een flitscamera op zagen stellen draaiden ze het contact van hun Amerikaanse slee uit trapten het gaspedaal een paar keer diep in en zetten het contact weer aan waarna een oorverdovend luide knal volgde en die agenten letterlijk over de vangrail heen doken om hun vege lijf te redden. Mooie verhalen uit de goede oude tijd die totaal tegenovergesteld zijn aan het huidige Stasi-tijdperk van Rutte & Co met zijn Sleepwet en afgeschafte Referendum. Na een uur of twee was het weer tijd om op huis aan te gaan en moesten we even hard lachen om mijn briljante acties. “Jij bent nog erger dan ik!”, zei Jefim tegen mij toen een vrouw die mij op de toerit naar de A7 veel te laat buitenom in ging halen en ‘m er daarna tussen wilde proppen waar het niet meer kon want verdrijvingsvlak. Ik reed gewoon door en zei tegen Jefim van: “Ze zoekt maar uit hoe ze invoegt dat is haar probleem.” Verkeershufters krijgen van mij nooit ruimte gewoon opzouten met dat soort asociaal gedrag. In Amsterdam aangekomen bij de afslag naast de AZVU (dit keer geen glijpartij) reed ik naar voren bij het stoplicht en stond er rechts een Audi A3 naast mij. Linksaf gaat het van twee naar één rijbaan en moet ik invoegen. De bestuurder van de Audi A3 gaf plankgas en ik ook, we reden heel lang precies naast elkaar totdat het moment van invoegen er toch echt aankwam. Jefim zei tegen mij ga maar van het gas maar ik bleef gewoon doorrijden want Audi-rijders is altijd -10 wat mij betreft. Uiteindelijk ging de Audi-rijder van het gas en kon ik invoegen want ja stel je voor dat hij zijn Audi zou beschadigen. Ik weet hoe zuinig Audi A3-rijders (je kent ze wel de bontkraagjes) op hun auto zijn dus ik wist gewoon dat hij me voor zou laten gaan.

Fotoshoot
Na mijn bezoek aan Hoogland Motoren was het tijd om de fotoshoot te doen met mijn zwager. Ik besloot naar het Corpus te gaan want als het hard heeft geregend dan liggen daar altijd lekker diepe modderplassen. Want met deze Subaru XV met S-AWD is zo’n foto uiteraard een must. Verder heb je dan enig idee hoe het eruit moet hebben gezien toen ik met twee rechterwielen door de modderige graskant reed en twee linkerwielen op het asfalt. Gek genoeg was het op de Buienradar droog terwijl het toch echt regende tijdens de fotoshoot. Nou ja ik ben best tevreden over de foto’s ondanks dat het wat tegenzat. Verder heb ik die dag niet veel meer gedaan behalve de kinderen van mijn jongste zus die bij oma op bezoek waren thuis brengen. Sander wilde uiteraard voorin zitten en de stoelverwarming aan en de Roosje ging achterin naast oma zitten. De beenruimte achterin is echt zeer ruim te noemen, dus ook grote/lange/brede personen zitten goed achterin. Op de terugweg moest mijn moeder nog wat kleine boodschappen halen bij de grote Appie en onderwijl heb ik even getankt bij mijn vaste ‘Zuinigheidsrit-pompstation’. Echt zuinig bleek de eerste verbruiksmeting nou niet bepaald maar dat weet ik van de vorige Subaru XV dus die 1:11,63 ga ik zeker nog verbeteren komende week. De volgende dag vierde mijn moeder haar 85-ste verjaardag dus dat zou een gezellige dag met al mijn 6 broers/zussen en kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen worden. Ik ben zondagochtend voor het zwemmen nog wel even alle Samsonite koffers op gaan halen in mijn garage. Eén van de 50-liter koffers lag bij mijn zus want die vliegt dinsdag 19 maart naar Verweggistan. Die moest ik vol gepakt dus nog even van haar lenen en dus heb ik de koffersetfoto’s dan ook maar op de parkeerplaats naast haar huis gemaakt.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 4×50-liter
Zonder hoedenplank: 2×70-liter + 3×50-liter + 2×33-liter

Na het zwemmen heb ik direct alle koffers terug naar de garage gebracht en omdat ik heel zuinig moest rijden voor de volgende (hopelijk) lage verbruiksmeting ben ik uit verveling nog maar wat dingen uit gaan testen van de Adaptive Cruise Control. Toen ik mijn veiligheidsgordel los deed terwijl ik op de Adaptive Cruise Control reed werd deze meteen uitgeschakeld. Hetzelfde gebeurt ook wanneer je de versnellingspook van de D-stand in de L-stand klapt en dat had ik nou net niet verwacht. Verder ontdekte ik bij toeval dat je door het SET/RES-knopje in plaats van kort naar boven of beneden te drukken (= +/- 5 km/u) maar even vast te houden de snelheid van de Adaptive Cruise Control +/- 1 km/u kan aanpassen. Uitermate vreemd want het is veel logischer om het precies andersom te doen. Ondertussen hoorde ik op de radio dat het morgen een zootje zou worden tijdens de ochtendspits dus ben ik maar in mijn Renault Twizy naar huis gereden want met dat kleine autootje sta ik namelijk nooit in de file omdat ik routes van en naar werk kan rijden tussen paaltjes door en over fietsbruggetjes die met een normale auto onmogelijk zijn. Dat is trouwens ook een dingetje want het feit dat de radio aanstond was geen toeval, ik luister nooit naar de radio maar als je van de Subaru XV het contact uitzet en later opnieuw instapt start de audio niet op met mijn USB-stick met MP3-liedjes maar altijd met de radio. Je bent dus verplicht altijd even op de knop “MEDIA” te drukken. Voor de rest kan ik alleen maar zeggen dat het nieuwe audiosysteem van Subaru fantastisch is, alles werkt razend snel zowel de Apple Carplay als de NavSat van TomTom zijn onvergelijkbaar snel in vergelijking met het vorige model van de Subaru XV. Wat betreft de zitruimte voor de passagiers die is uitstekend net als de bagageruimte die groter is dan gemiddeld in dit segment.

Woonboot kopen
Op dit moment ben ik bezig een woonboot te kopen en dat valt niet mee met nog maar één aanbieder voor hypotheken namelijk de Rabobank. Omdat de sloot waar de woonboot ligt zich op het land van een boer bevindt moet je de buur ligplaatshuur betalen. Dat heeft dan ook weer invloed op het wel niet krijgen van een hypotheek en omdat ik verschillende verhalen daarover te horen kreeg wist ik het even niet meer en besloot naar de woonboten toe te rijden om één van de bewoners te vragen of hij weet hoe het nou zit. Dus na het eten sprong ik in de Subaru XV en reed richting Wassenaar om daarna via de Papeweg naar Voorschoten te rijden. Voor het stoplicht naar linksaf stond rechts van mij een motorrijles-instructeur die ik ken als een ongelofelijk vervelend bravourmannetje. De S-bocht naar links is erg mooi en omdat ik de binnenbocht had besloot ik het gas er vol op te zetten want een motor legt het in een bocht altijd af tegen vierwielaangedreven auto. Als motorrijder weet ik dat alleen wilde dat bravourmannetje dat natuurlijk niet weten. Bij groen gaf ik plankgas en de motorrijder ook maar middenin de lastige S-bocht (de g-krachten zijn hier erg hoog) moest hij van het gas terwijl ik slechts licht glijdend, al ruim voorbij hem, door het tweede deel van de S-bocht heen vloog. De wegligging van deze auto is in dit segment subliem daar kan geen enkele andere auto (oh en ook motor) tegenop. De meeste AWD-systemen zoals bv. Haldex doen namelijk pas iets op het moment dat het nodig is daar waar het S-AWD van Subaru direct reageert zonder enige vertraging en dat is de kracht van deze auto. In bv. Zwitserland zie je dan ook heel veel Subaru’s rijden want op de bergwegen – helemaal in de winter – is de wegligging superieur aan die van een normale auto en andere AWD-auto’s. Bij de woonboot aangekomen heb ik aangebeld bij een buurman en die vertelde mij een aantal dingen die ik heel goed kan gebruiken bij de onderhandelingen. Ik had al een laag bod gedaan dat geaccepteerd is alleen als ik geen hypotheek krijg kan ik nòg lager gaan en met eigen geld en een PL de woonbot alsnog kopen. Ik was zo ongelofelijk blij dat mijn ingeving om langs te gaan juist bleek dat ik daardoor een goede avond had.

Bij het oprijden van het pad naar de parkeerplaats voor de boerderij had ik nog wel even de schrik erin want de overgang van de asfaltweg naar het slechte boerenweggetje was zo groot dat zelfs de Subaru XV er even serieus moeite mee had. Poeh dat was heftig! Op de terugweg ben ik exact dezelfde weg gereden maar heb toen een leuk grapje uitgehaald. Ik heb de snelheid van het ACC op 50 km/u vast gezet en ben toen over de mooie rondweg langs The British School naar het spoorwegstation gereden. Als je zoiets doet dan merk je pas hoe hoog een snelheid van 50 km/u ineens kan zijn onder bepaalde omstandigheden. Het lukte me om zelfs in de scherpe bochten om 50 km/u aan te houden. Nou is het wel zo dat het ACC in een scherpe bocht de snelheid automatisch iets laat zakken maar dat is vrijwel nihil. Het geeft wel aan dat de vering/demping van de Subaru XV uitstekend is want anders zou ik geheid de bocht uit zijn gevlogen. Bij de N44/A44 aangekomen besloot ik niet via de ventweg maar over de A44 heen te rijden. Ik wilde kijken hoe de Subaru XV zich zou houden als ik de afslag Leiden-Zuid op hoge snelheid zou nemen en dan heel hard zou remmen aan het einde van de afrit met de haakse bocht naar rechts met kinderkopjes ernaast. Ik gaf stevig gas toen ik eenmaal op de afrit reed en remde later dan laat maar vooral ook erg hard en stuurde hard naar rechts over de kinderkopjes heen. Omdat er nog veel water lag van eerdere regenbuien zag het er niet allen spectaculair uit maar voelde het ook zo. De remmen van deze auto zijn werkelijk uitstekend afgestemd op deze auto. Uiteraard heb ik ook nog even een noodstop gemaakt en dat voelde ook prima aan. Sommige auto’s willen nog wel eens een stukje doorschieten ondanks het ABS maar daar had deze Subaru XV gelukkig geen last van. Vlak voor het terugbrengen heb ik de Subaru XV nog even afgetankt en dit keer kwam ik uit op 1:15.

Toch geen Yokohama Geolandar banden
Ik was er blind vanuit gegaan dat er ook op deze Subaru XV Yokohama Geolandar M+S banden zouden zitten. Maar nee het bleken 17-inch Yokohama BluEarth E70 banden en dat zijn geen M+S-banden dus dat verbaasde mij wel een beetje gezien het segment. Dat deze banden extreem goed presteren onder natte omstandigheden klopt, dat heb ik duidelijk gemerkt tijdens de vele regenbuien. [quote Yokohama.com] BluEarth tires are lightweight and aerodynamic, made with fuel-saving construction that minimizes their impact on the environment. And their innovative compound with Yokohama’s patented advanced compound creates exceptional traction especially in wet conditions. BluEarth is science you can feel on the road and at the pump. [/quote Yokohama.com]

 

Specificaties

Jaargang

2019

Carrosserie

hatchback

Transmissie

CVT

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

13,9 seconden

Topsnelheid

175km/u

Vermogen

84(114)/6.200 kW (pk)/rpm

Koppel

150/3.600 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.6/1.600 liter

Kleppen per cilinder

4

Aandrijving

all-wheel-drive

Differentieel

Active Torque Split

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Geventileerde schijven

Draaicirkel

10,6 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

17-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

8,5 liter/100 km

Snelweg

6,0 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

6,9 liter/100 km

C02 uitstoot

157 gram/km

Energielabel

F

Afmetingen

Lengte

4.465 mm

Breedte

1.800 mm

Hoogte

1.615 mm

Wielbasis

2.665 mm

Spoorbreedte voor

1.550 mm

Spoorbreedte achter

1.555 mm

Massa leeg

1.425 kg

Max. toelaatbare massa

1.940 kg

Laadvermogen

515 kg

Aanhanger geremd

1.400 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

1.310 liter

Bandenmaat

225/60-R17

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand

Getagd met , , ,