Tesla Model 3 Long Range All-Wheeldrive Dual Motor 2021 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Tesla Motors Nederland

ZenAuto

Samenvatting
Sommige mensen dromen ervan in een peperdure Mercedes S 65 AMG te rijden, een 6-liter twaalfcilinder met 630 Pk en 1.000 Nm koppel. Voor minder dan een vijfde van de prijs koop je echter een stille, lichtere en veel beter sturende Tesla Model 3 Long Range Dual Motor die net zo snel is in de sprint van 0-100 km/u namelijk 4,4 seconden. Nog leuker is de Performance-versie (slechts 10.000,- euro duurder) van de Tesla Model 3 Long Range Dual Motor die doet de 0-100 km/u in geloof het of niet 3,3 seconden! Daarmee laat je die Mercedes S 65 AMG achteruit rijden, ha, ha. En het leuke is dat het veel minder kost als je het gaspedaal eens lekker diep intrapt. Wat dat betreft bouwen ze bij Tesla auto’s waar je veel lol in kunt hebben voor een totale schijtprijs. De eerste Tesla Model 3 die ik getest heb bleek onderhuids een zeer bijzondere auto te zijn in alle opzichten; veruit de lichtste en meest geniale elektromotor (zie YouTube-filmpje hieronder) van alle elektrische auto’s, een Li-ion accu met het laagste gehalte Kobalt van alle automerken, snelste laadtijd aan een gewone oplaadpaal van alle automerken en geniale vering/demping met NASA-technologie. Zelfs de ingenieurs van een gerenommeerde Amerikaanse tech-website moesten toegeven: “We thought that we were clever but we are not that clever.” Dat is toch mooi als écht slimme mensen dat eerlijk toegeven terwijl alle domme autojournalisten niet verder kwamen dan Tesla-bashen. Ik snapte dat al nooit maar na de test van de Tesla Model 3 snapte ik daar helemaal niets meer van. Waar de Tesla Model S Ludicrous Mode nog indruk op mij maakte vanwege het absurde vermogen/koppel en de waanzinnige acceleratie daar maakte de Tesla Model 3 vooral indruk op mij vanwege de technische superioriteit van deze auto. Reken maar dat de grote Japanse en Zuid-Koreaanse automerken deze Tesla Model 3 volledig gestript hebben in hun fabriek. Een groter compliment kun je niet krijgen als autofabrikant. Gewoon even één voorbeeld waarom Tesla goed bezig is en dan bedoel ik niet alleen qua duurzaamheid. Het metaal Kobalt – een essentieel onderdeel van een Li-ion accu – is de laatste tijd vooral in opspraak geraakt omdat bij het winnen hiervan sprake is van grootschalige kinderarbeid. Het wordt in accu’s gebruikt omdat het de gelaagdheid van een accu goed in stand kan houden, de levensduur verlengt en de oplaadtijd verkort. Zo zie je maar weer dat je heel anders tegen een automerk als Tesla aan gaat kijken als je jezelf eens wat verder in de techniek verdiept. Deze Tesla Model 3 Long Range Dual Motor is mij ook weer uitstekend bevallen in alle opzichten. Het mooiste was misschien wel de opmerking van mijn 86-jarige moeder na een rit zei dat ze nog nooit zo’n relaxte rit in een auto had gemaakt. Zelfs mijn moeder die totaal geen verstand van auto’s/techniek heeft voelde het dus van die NASA-technologie. Mooi toch.

Testverslag
Ik ben maar met de trein naar Tesla Nederland in Amsterdam gaan om de Tesla Model 3 Long Range Dual Motor op te halen. Want met zulk mooi weer wil ik toch ook nog even motorrijden want ik ben deze week namelijk vrij vanwege de Voorjaarsvakantie. Om 10.30u liep ik het Tesla-gebouw in Amsterdam Zuid-Oost binnen en net toen de man achter de balie de PR Manager wilde gaan bellen kwam hij voorrijden in ‘mijn’ Tesla Model 3 gewassen en wel. Een mooie witte met alle laatste updates kreeg ik van de PR Manager te horen. Na een krabbel en het in ontvangst nemen van de sleutelpas + oplaadpas kon ik instappen en wegwezen. Een Tesla is net als een Mac simpel en ‘self learning’ en zo hoort het ook in een auto. Geen 100.000 knopjes maar één groot centraal display of tablet zo je wilt en dat is het. Sommige mensen vinden een Tesla té kaal maar ik vind het zalig en zou niet anders willen. Voor vertrek heb ik met de PR Manager even snel een persoonlijke instelling (stuur/stoel/spiegels) aangemaakt onder mijn naam. Dat is handig want dan springt alles bij het instappen in de juiste stand. Na het wegrijden had ik na amper 1 kilometer rijden de mooiste bocht voor me liggen, de 180-gradenbocht voor de Amsterdam Arena. Ik had voor de bocht al lol want er zat iemand in een Abarth 500 achter mij te duwen. Ik accelereerde expres niet al te snel want met 0-100 km/u in 4,4 seconden is de Tesla Model 3 Dual Motor best rap dus dan zou ik ook weer heel hard moeten remmen. Bij de apex van de bocht aangekomen gaf ik stevig gas en vloog pijlsnel door de 180-gradenbocht heen waardoor ik heel even uit het zicht was van de bestuurder van de Abarth 500. Nog voor het uitkomen van de bocht gaf ik plankgas en toen ging het echt hard en was ik al bijna uit het zicht verdwenen toen ik de Abarth 500 pas de bocht uit zag komen. Huh er reed toch net nog iemand voor mij moet die bestuurder gedacht hebben. Tesla’s zijn alleen al om die reden leuke auto’s om te testen. De opritbocht naar de A2 ging lekker strak en daarna vloog ik heel mooi en hard (olie opwarmen zoals bij een brandstofauto hoeft namelijk niet!) door de slingerbocht richting de A9 waar ik in de mooie af-opritbocht duidelijk merkte dat deze Tesla Model 3 een behoorlijk stuk zwaarder is dan de Tesla Model 3 Standard Range Plus die ik in 2019 getest heb. De Tesla Model 3 Long Range Dual Motor is exact 286 kg zwaarder en dat is maar iets minder dan het gewicht van mijn twee motorfietsen samen. Maar ach met die voor een gewone sedan behoorlijk absurde acceleratie vind ik dat wel prima, als motorrijder ben ik nou eenmaal gek op snel accelereren.

Eenmaal op de A9 ben ik via de A5 naar Westpoort gereden want ik zou samen met Pieter Hennipman van Eco-wise een meting van de magnetische wisselvelden doen in deze Tesla Model 3. We hadden de magnetische wisselvelden – die worden uitgedrukt in nanoTesla = nT – van de Mini Electric en de Honda e ook al gemeten en die waren prima. We waren allebei razend benieuwd naar de meetwaarden van deze Tesla Model 3 met zijn grote accupakket en twee elektromotoren. Na twee bakkies koffie zijn we een over de mooie lange stille wegen in Westpoort heen en weer gereden en hebben alle metingen gedaan. De metingen vielen iets hoger uit – zie foto – dan die van de Mini Electric en de Honda e maar dat is logisch want deze Tesla Model 3 heeft een veel grotere Li-ion accu én twee krachtige elektromotoren. Na Pieter afgezet te hebben ben ik Tesla-snel via de A5/A4/A44 naar huis gereden want ik had nog niets gegeten. Na het eten ben ik naar mijn garage gereden om de Samsonite kofferset te fotograferen en ik ben uiteraard even bij Bas van Autobeklederij v/d Werf langs gereden. Er pasten meer koffers in dan ik zo op het oog gedacht had, prima dus want het is tenslotte de kleinste Tesla.

Samsonite kofferset
3×50-liter + 3×33-liter + 13-liter

Het bezoek aan Bas was weer eens hilarisch met kreten als “Zouteloos”, “Plastic” en “Zonder koe”. Toen Bas naast mij kwam staan en aan de bestuurdersstoel voelde zei hij: “Plastic”. Waar een normaal mens dit type stoelbekleding Skai-leer noemt daar noemt Bas deze soort leer Plastic en geef hem eens ongelijk met zijn kennis van zaken. Daarna maakte hij de opmerking “Zonder koe” oftewel zonder leer in het interieur en als laatste maakte Bas de opmerking “Zouteloos” over het interieur. Bas vindt het interieur veel te kaal maar ik kan zo’n kaal interieur juist waarderen vanwege het totale gebrek aan knopjes. Maar ja Mac-gebruikers zoals ik zijn dan ook mensen die niet van gecompliceerde dingen houden, die staan meer in het leven zo van hou het eenvoudig en simpel en dat is een waarheid als een koe. Ja toch niet dan?

Blokkie om
Natuurlijk heb ik nog even een blokkie om gereden met Bas en toen veranderde hij toch wel lichtjes van mening want nu hoorde ik hem ineens “Lekker” zeggen over de absurd snelle acceleratie van deze Tesla Model 3 Dual Motor. Vandaar dus die cryptische titel, ha, ha heerlijk toch zo’n figuur als Bas. Nadat ik Bas afgezet had ben ik naar huis gereden voor het avondeten. Nadat ik de Tesla aan de oplaadpaal had gehangen zag ik na het afsluiten op het display (er verschijnt dan een grafische accu met in groen de lading en de oplaadtijd in beeld) dat het opladen oneindig veel sneller gaat dan bij alle andere elektrische auto’s. Gek want alle testauto’s hangen toch echt allemaal aan exact dezelfde oplaadpaal bij mij voor de deur. Ik weet dat de Li-ion accu’s van Tesla anders zijn dan van de andere automerken maar dat kan het niet alleen zijn, de software moet ook van een totaal andere orde zijn = type geniaal. Tesla heeft duidelijk oneindig veel slimmere ingenieurs en slimmere ICT-ers in dienst dan de andere automerken. In mijn eerste testverslag van de eerste Tesla Model 3 schreef ik daar al over. Waar de Nederlandse autojournalisten niet verder kwamen dan dom en zielig Tesla-bashen op met name de afwerking daar ontdekte ik dat de vering/demping, de elektromotor en de accu van een niveau waren die ongekend zijn in de elektrische autowereld. De vering/demping is gebaseerd op NASA-technologie, de elektromotor is kleiner dan van welk automerk dan ook én bevat niet-magnetische materialen en de accu bevat weinig kobalt. En als laatste is de software van een ongekend goede kwaliteit want de Tesla laadt sneller op dan welk automerk dan ook en dat ondanks de grote accu van deze Long Range uitvoering. Andere automerken doen er met een half zo grote accu nog langer over om vol te laden dan deze Tesla Model 3. En toch krijgt Tesla niet de credits die het verdient van de heren en dames autojournalisten. Wat zegt dat over de Nederlandse autojournalistiek? Feit is gewoon dat Tesla buitenaards goede elektrische auto’s bouwt, maar ja dat moet je wel willen zien door je dus niet te laten afleiden door bijzaken. Natuurlijk was de afwerking van Tesla’s in de beginjaren niet zo goed als die van andere automerken maar dat waren bijzaken. De feiten zijn dat Tesla van het begin af aan zijn zaakjes wat betreft de techniek en software oneindig veel beter op orde had en nog steeds heeft dan de andere automerken. Dinsdagavond na het eten ben ik naar een ICT-collega van mijn werk gereden die in Sassenheim woont. Hij had tegen mij gezegd dat hij nog nooit in een Tesla had gezeten. Nou daar gaan we dan verandering in brengen zei ik tegen hem dus zeg maar welke dag en hoe laat ik bij je moet zijn. Dat werd dus dinsdagavond en ik was benieuwd wat hij van de Tesla zou vinden. Hij is een echte autoliefhebber en heeft kort geleden zijn motorrijbewijs gehaald. Na het instappen ben ik naar Voorhout gereden en van daaruit naar de Keukenhof dat is één van mijn favoriete motorweggetjes.

Uiteraard heb ik op de provinciale weg het gaspedaal even helemaal op de bodem getrapt. “Zo hey!!!!”, riep hij. Hij was duidelijk onder de indruk vanwege het feit dat hij letterlijk hard in zijn stoel werd gedrukt door de felle acceleratie. Normaal gesproken overkomt je zoiets alleen in peperdure auto’s. Ik heb uit nieuwsgierigheid even “0-100 km/u lijstje snelle auto’s” ingetypt als zoekterm. Auto’s met exact dezelfde 0-100 km/u dus in 4,4 seconden zijn onder andere de Mercedes S 65 AMG/2.254 kg en de Mercedes CL 65 AMG/2.155 kg beiden 6-liter twaalfcilinders en de Audi RS6/1.950 kg een 5-liter tiencilinder. En wil je nog even hard lachen…… zelfs de Porsche 911(797) is 0,1 seconden langzamer. En als je de prijzen van die auto’s ziet ga je lachen want die zijn allemaal in de buurt van de 200.000,- tot 300.000,- euro terwijl deze 1.931 kg zware 441 Pk/493 Nm sterke Tesla Model 3 Long Range Dual Motor slechts 59.995,- euro kost. En erger nog ze zijn allemaal ook nog eens zwaarder(!) dan deze Tesla Model 3. Dus koop maar lekker zo’n peperdure Duitse tank die je niet alleen een godsvermogen aan wegenbelasting kost elk kwartaal maar die ook nog eens zuipt als een olietanker. De bochtige weggetjes aan de rand van Voorhout zijn gemaakt voor de Tesla die met zijn 19-inch Hankook Ventus S1 evo3 banden perfecte grip heeft op het gelukkig niet meer zo ijskoude asfalt. Vorige week was het overdag nog 7-10 graden onder nul dus ik bedoel maar. In de eerste twee bochten hield ik me nog in maar daarna gaf ik stevig gas maar de Tesla Model 3 trok het allemaal met het allergrootste gemak dankzij de AllWheelDrive. Ik voelde zelfs niet het allerminste verlies van grip in de vorm van een stapje opzij of iets wegglijden. Bizar goed mama mia! Bij de bomenweg richting de Keukenhof aangekomen kreeg ik er nog meer zin in. Die weg heeft een paar hele mooie haakse bochten en een mooie flauwe bocht met een laag verkeersdrempeltje erin vlak voor de volgende flauwe bocht. De haakse bochten gingen fantastisch maar het leukste was de flauwe bocht met het verkeersdrempeltje ervoor. De Tesla Model 3 maakte even een hupje en dempte dat razend snel uit en reed superstrak door de flauwe bocht heen. Daarna ben ik weer rustig terug gereden naar Sassenheim waar mijn ICT-collega klaagde over misselijkheid. Het mag duidelijk zijn dat g-krachten rare dingen doen met een mens. Er is trouwens speciale Track Mode V2 software beschikbaar (alleen bedoeld voor afgesloten racecircuits) voor de Tesla Model 3 Performance waardoor je onder andere kunt driften met de Tesla Model 3 Performance als je dat wilt: https://www.tesla.com/nl_NL/support/track-mode

Fotoshoot
De fotoshoot van de sfeerfoto’s vind ik altijd erg belangrijk en daar neem ik dan ook altijd ruim de tijd voor. Ik heb persoonlijk een bloedhekel aan autojournalisten die even snel een testverslag – en soms zelfs copy/pasten weet ik uit eerste hand – schrijven en er alleen maar wat persfoto’s of eigengemaakte uitermate knullige foto’s bijplakken en dat is het dan. Dan laat je zien dat je zonder enige vorm van toewijding en enthousiasme testverslagen op je site dumpt voor de clicks en verder niets. Ik noem dat altijd de template-websites want elke test van een hatchback, stationwagon, sedan is bijkant hetzelfde. Verander automerk en type et voilà weer een test. Dit keer ben ik maar weer eens naar Rijnsburg gereden en naar het Prins Hendrik-kanaal in Katwijk aan Zee want daar was ik een tijdje al niet meer geweest. Toen ik klaar was heb ik de maximum snelheid achteruit nog even getest op het parkeerterrein van de Katwijkse schietclub. Dat had ik nog nooit eerder gedaan met een Tesla dus ik was erg benieuwd naar de snelheid. Tot mijn grote verbazing bleek deze Tesla Model 3 de langzaamste maximum snelheid achteruit te hebben van alle elektrische auto’s die ik tot nu toe getest heb. Slechts 26 km/u zag ik op het display verschijnen dat is toch grappig of niet dan? Daarna heb ik ook nog even de minimum snelheid van de Adaptive Cruise Control uitgetest. Dat had ik namelijk ook nog nooit bij een Tesla gedaan en het resultaat was ronduit verrassend. Bij ongeveer 35 km/u tikte ik het rechter stuurhendel naar beneden om het ACC te activeren. Daarna draaide ik het rechterwieltje op het stuur naar beneden en tot mijn stomme verbazing kon ik door blijven draaien tot jawel 0 km/u en zo kon ik mezelf dus stilzetten en ook weer laten rijden door het knopje naar boven te draaien. Grappig dat had ik nou nooit verwacht, ha, ha. Oh en de afstand tot de voorligger is in te stellen met cijfers – 1 t/m 7 – en geen streepjes. Last but not least heb ik nog een half rondje over het Space Business Park gereden. Daarvoor ben ik even terug gereden naar het begin vanaf de rotonde naast de N206 dus. De haakse rechterbocht nam ik zoals je dat met bijna geen enkele andere auto kan, want vergis je niet door de elektromotor voor én achter een een laag liggend accupakket daartussen is het zwaartepunt en de balans PERFECT! Ik vloog onvoorstelbaar hard door de flauwe linkerbocht en smeet de Tesla Model 3 zo hard de vrachtwagenparkeerplaats op dat ik dacht dat kan gewoon niet goed gaan! Wel dus maar het ESP greep overigens wel hard in dat is dan wel weer jammer. En dan te bedenken dat er maar R-banden om de velgen liggen te weten Hankook Ventus S1 evo3 – 235/40-R19. Als je hier ZR-banden opzet dan krijg je met nog hogere g-krachten te maken dus dan worden alle passagiers misselijk. Na de links-rechtscombinatie besloot ik aan het einde linksaf te slaan. Dat is een werkelijk geniale testbocht. Daar ligt een verkeersdrempel voor de bocht en vervolgens rij je weer van die asfalten verkeersdrempel af in de bocht. Omdat de auto een hupje meekrijgt terwijl je instuurt wilde auto het liefst uitbreken na het insturen maar door de perfecte balans en de geniale vering/demping dempt de Tesla Model 3 dit met gemak uit. Daarna stuurde ik nog even hard door de flauwe rechterbocht en reed op de rotonde direct daarna over de rotonderand heen. Ik werd echt alle kanten op geslingerd in een heel kort stukje. Heerlijk dit!

Naar werk
Het was dan wel Voorjaarsvakantie maar ik ben toch even op en neer naar werk gereden gewoon al was het alleen maar vanwege de hoge en steile snelheidsbrekers door het Wassenaarse Bos. Zelfs met 70 km/u bleven de banden nog net aan het asfalt gekleefd, bijzonder want vrijwel alle testauto’s laten al een ‘boink’ horen bij 40 km/u. Verder was het natuurlijk een uitdaging om zo min mogelijk te remmen wat goed lukt met een elektrische auto vanwege de ‘recharging’-functie tijdens het afremmen op de elektromotor. Eenmaal op de N44 ging het gas er stevig op en was ik binnen no-time bij de afslag naar de N440. Daarna vloog ik heerlijk door de korte flauwe bocht met een verkeersdrempel precies in de bocht. Dit blijft één van mijn favoriete bochten gewoon omdat ie zo lekker leuk is en vooral niet eng als je er wat harder doorheen rijdt. Na de stoplichten ter hoogte van Duindigt sloeg ik linksaf naar de Hubertustunnel. Normaal gesproken rij ik daar altijd netjes 70 km/u maar dit keer kon ik het even niet laten om het gaspedaal te vloeren. Heerlijk, ha, ha en dan daalt de tunnel ook nog eens behoorlijk in het middelste deel dus daardoor krijg je nog een extra zetje mee net als bergaf rijdend. Aan het einde van de tunnel na ik gas terug en reed op normale snelheid de Hubertustunnel weer uit. Daarvoor moest ik wel even hard in de remmen want uit laten rijden vertraagde niet snel genoeg. Ik heb nog gezocht naar het instellingen van de standen van het regeneratief remmen maar heb die niet kunnen vinden. Blijkbaar heeft deze Tesla Model 3 maar één stand. De remmen van deze Tesla Model 3 zijn bizar goed maar ja dat mag ook wel met zulke grote remklauwen én vier geventileerde remschijven. Omdat ik later was vertrokken vanwege de Voorjaarsvakantie – lekker uitslapen – was het een stuk drukker op de weg. Zeker in Den Haag is het dan heerlijk om in een razend snel accelererende Tesla Model 3 met twee elektromotoren te rijden. Ik zit nogal eens niet op te letten en als je dan pech hebt stroopt het aantal auto’s dat linksaf wil op en blokkeren ze de linker rijbaan. Met deze Tesla was het een eitje om dan even snel gas te geven en als een speer in een gaatje op de rechterbaan te schieten. Niet veel later gaat het van 2 naar 1 rijbaan en daarna nog tweemaal. Ook daar is het weer heerlijk om even snel op te kunnen trekken. Dat die twee elektromotoren zo perfect samenwerken is natuurlijk een klein wondertje en te danken aan uitstekende kwaliteit van de software waar Tesla om bekend staat.

Grote voordeel van dit digitale AWD-systeem is dat de tractie veel beter is dan van een mechanisch AWD-systeem en een nog groter voordeel is dat het niet meer energie kost wat met een mechanisch AWD-systeem wel altijd het geval is. En bijkomend voordeel is ook dat de topsnelheid hoger is door dit geëlektrificeerde AWD-systeem met twee elektromotoren. De motoren reageren in slechts 10 milliseconden (= 0,01 seconden) op een verandering in omstandigheden. Ook nog leuk om te melden is dat elke elektromotor slechts één bewegend onderdeel heeft waardoor het onderhoud tot een minimum beperkt blijft en het zorgt bovendien voor een maximale duurzaamheid. Waar ik het nog niet over heb gehad zijn de zeer speciale elektromotoren van de Tesla Model 3. Ik had al wel gevonden dat ze kleiner zijn dan welke elektromotor van welk automerk dan ook maar er is nog iets heel bijzonders mee aan de hand. Waar de andere Tesla’s gebruik maken van een Inductiemotor daar heeft de Tesla Model 3 direct vanaf het begin de nieuwe IPM-SynRM oftewel Reluctance elektromotor(en) gekregen. De andere Tesla-modellen hebben daarna overigens ook deze nieuwe motoren gekregen. Deze zogenaamde IPM-SynRM elektromotoren zijn zuiniger, leveren sneller en meer koppel kortom dit is pure High Tech. De efficiency van een Reluctance motor is maar liefst 96 procent tegenover 94 procent voor een inductiemotor. Zet dat eens af tegen de respectievelijk 30/40 procent efficiency van een benzine-/dieselmotor, hoezo onrendabel, man, man hou op schei uit. En dan te bedenken dat begin vorige eeuw de brandstofauto het won van de elektrische auto omdat ie herrie maakt. Dit type elektromotor is ronduit geniaal dus vandaar ook de titel ‘Alien Musk’ boven het testverslag van de Tesla Model 3 Standard Range. Op de terugweg ben ik niet over het bruggetje bij Duindigt gereden maar ben ik door de mooie slingerbocht van de N44 naar de N440 gereden. Dat is een smalle listige bocht die geen fouten toelaat, ik heb hier dan ook meer dan eens een auto naast de weg zien liggen al dan niet op zijn kop. De wegligging is werkelijk uitstekend voor een toch niet lichte maar ook niet echt zware elektrische auto. Deze Tesla Model 3 Long Range Dual Motor komt met zijn grote Li-ion accu en twee elektromotoren niet boven de 2 ton = 2.000 kilogram uit en dat is heel erg netjes te noemen voor een dergelijke auto.

De werking uitgelegd van de IPM-SynRM elektromotor van de Tesla Model 3

Snelwegzuinigheidsrit
Aangezien ik ‘m maar 4 dagen had moest ik een strakke planning maken om alles te testen. Gelukkig heeft deze Tesla Model 3 niet allemaal verschillende rijmodi zoals veel elektrische auto’s van andere automerken. De Hyundai Kona electric heeft er zelfs vier! Te weten: eco+/eco/normaal/sport. Ik hoefde daardoor maar één snelwegzuinigheidsrit te maken en dat kwam mij erg goed uit. De rit begon uiteraard met een volle Li-ion accu. De buitentemperatuur was 15 graden Celsius maar dat doet er niet toe bij een Tesla want elke Tesla heeft een geconditioneerd accupakket. Ik wilde een hele betrouwbare uitslag hebben en dus besloot ik om naar Purmerend te rijden en daarna om te draaien. Ik zou dan ergens rond de 150+ kilometer uit moeten komen. Ik vertrok ook nu weer bij de oplaadpaal voor mijn deur. Eigenlijk vind ik het wel jammer dat er geen elektrische auto zijn met een handgeschakelde versnellingsbak. Voor wie serieus denkt dat dit een onmogelijkheid is moet ik teleurstellen het is wel degelijk mogelijk en natuurlijk vooral ook erg leuk. Schakelen vind ik persoonlijk leuker dan een automaat of een single-speed versnellingsbak en stuur-paddles vind ik echt helemaal niks. Ik heb ooit in Brabant een stukje gereden in een elektrische auto die er hetzelfde uit zag als een Donkervoort en die had een handgeschakelde versnellingsbak. Die auto reed werkelijk geniaal lekker en het is tot op heden de leukste elektrische auto waar ik ooit in heb gereden. Wie weet rolt er binnen afzienbare tijd wel een elektrische Donkervoort uit de fabriek in Lelystad. Stel je eens voor meer dan 1G bij optrekken en meer dan 2G aan laterale krachten in de bochten. Maar ja Tesla zit ook niet stil want ook daar rollen steeds snellere lichtere auto’s uit de fabriek. Het zou mooi zijn als Tesla zijn auto’s een stuk lichter zou kunnen maken met het door Donkervoort gepatenteerde EX-CORE koolstofvezelmateriaal. Je kunt met EX-CORE namelijk hele gecompliceerde vormen maken die toch zeer stevig zijn. Dit valt er te lezen op de website van Donkervoort: “Donkervoort wordt binnen het door de Europese Unie gesponsorde SME2-project namelijk uitgedaagd om – in de komende twee jaar – een massaproductiemethode te ontwikkelen (tegen een concurrerende prijs) voor haar bekroonde en gepatenteerde EX-CORE® koolstofvezelmateriaal. Donkervoort ziet deze SME2-uitdaging als een veelbelovende zakelijke kans. In de eerste plaats – omdat EX-CORE enorm sterke en ongelooflijk lichtgewicht koolstofcomponenten creëert – gericht op gewichtsvermindering bij de massaproductie van elektrische auto’s, waarbij batterijen verantwoordelijk zijn voor een aanzienlijke gewichtstoename.”

Ondertussen was ik bij de Coentunnel aanbeland waar de wisselbaan (= slagboom-rijbaan) open was. Dat openstellen van die extra rijbaan tijdens de spits blijft voor mij vreemd aandoen, ik moest echt meerdere keren goed kijken of die rijbaan nou echt open was. In het begin zijn hier heel veel auto’s tegen die slagboom aangereden, maar zelfs nu gebeurt het bijna elke maand nog wel een keer. Ik vind het één van de meest hersenloze constructies die ik ooit heb gezien in mijn leven. Maar goed ik kon daardoor sneller doorrijden en daar was ik wel blij mee want die smalle Coentunnel vind ik maar niks. Daar gebeuren iets te vaak ongelukken en dan denk je dat ze daarvan zouden leren bij de overheid maar nee ze hebben er toentertijd gewoon een tweede faaltunnel naast gebouwd. Bij Purmerend aangekomen moest ik even goed opletten welke afslag ik zou nemen, ik besloot toch maar door te rijden richting Hoorn want dan wist ik zeker dat ik op 150+ kilometer uit zou komen. Ik moest trouwens ook wel doorrijden want tussen Purmerend-Noord en Hoorn heb je alleen vlak voor Hoorn bij Scharwoude afrit. De terugrit ging nog lekkerder dan de heenrit want het was intussen rustiger geworden op de weg. Ik was benieuwd waar ik op uit zou komen want het is tenslotte een zware 4-wielaangedreven auto met ook nog eens twee motoren dus dat verbruikt behoorlijk wat elektriciteit zou je denken. Maar op de een of andere manier doet Tesla dat gewoon heel erg goed, afijn lees mijn testverslag van de gewone Tesla Model 3 maar dan snap je waarom Tesla’s zo goed zijn. Dat testverslag van mijn test van de eerste Tesla Model 3 was één grote ontdekkingsreis waarbij ik het ene na het andere unicum ontdekte. De Tesla Model 3 bleek in alle opzichten een unieke auto die totaal onvergelijkbaar is met welke andere elektrische auto dan ook. Eenmaal thuis bleek het verbruik mee te vallen en met lage-rolweerstand banden was ik nog minimaal 10 procent hoger uitgekomen dus op ruim 502 kilometer actieradius. Onderweg ontdekte ik nog iets grappigs en dat is dat de Tesla Model 3 zomaar ineens harder rijden als de Adaptive Cruise Control een bord met 120 km/u zag. Vervelend want ik moest elke keer snel aan het knopje draaien om de snelheid weer op 100 km/u vast te zetten.
V: 540 km – 100 procent
A: 352 km – 65 procent
Verbruik: 35 procent
Verbruik 188 km
Opladen 35 procent duurt slechts 3 uur en 10 minuten
Tripmeter: 160,0 km
Omgerekend naar 100 procent = 457 km
En dan te bedenken dat er wereldwijd reeds 20.000+ Superchargers staan langs populaire routes dus op vakantie gaan met een Tesla is geen enkel probleem meer in dat opzicht.
Bij thuiskomst draaide ik haakser dan haaks de bocht om door het stuur in één keer snoeihard om te gooien, en dat ging werkelijk perfect! Niet normaal wat een auto, elke andere auto was weggegleden want ik doe dit vaker hier maar geen enkele auto trekt dat maar deze Tesla Model 3 AllWheelDrive met twee elektromotoren dus wel!

Zuinigheidsrit
Donderdagavond moest ik de gewone zuinigheidsrit maken en om nog wat aan mijn avond te hebben ben ik direct na het eten vertrokken. Ik heb mijn 86-jarige moeder ook maar meegenomen want dan is ze er nog even uit. Ik neem haar echter ook om een andere reden mee maar dat lezen jullie verderop wel. Het vertrek was ook nu weer direct voor de deur want de oplaadpaal staat exact 50 meter bij mijn voordeur vandaan. Dat is het voordeel ten opzichte van een brandstofauto die moet ik in Katwijk aan Zee aftanken. De zuinigheidsrit van een elektrische auto is daarom ook bijna 14 kilometer langer. Het instappen kostte mijn moeder iets meer moeite dan in de Honda Jazz Crosstar die ik die week ook had om te testen. Ik had de elektrisch verstelbare stoel echter vergeten in een hogere stand te zetten dus het was een beetje mijn schuld als ik eerlijk ben. Ik ben later op de avond nog even naar de Tesla Model 3 gelopen om te kijken hoe ver de passagiersstoel nog omhoog kon en dat bleek een behoorlijk stuk te zijn. De stoel raakte in de hoogste stand in ieder geval niet de hemel met de hoofdsteun, want geloof het of niet dat is bij sommige auto’s wél het geval. Raar eigenlijk bij een brandstofauto schrijf ik altijd: “Na het starten of een druk op de startknop reed ik weg” maar die vlieger gaat bij deze auto niet op in de breedste zin des woords. Deze Tesla Model 3 heeft namelijk geen eens een startknop, je opent deze auto met een pasje zie foto. Vervolgens leg je dat pasje op een specifieke plek (kun je op het display zien) en springen het stuur en de stoel in de ingestelde stand die onder jou naam opgeslagen zijn. Voordat de zuinigheidsrit leuk wordt in de zin van genieten moet ik toch wel ergens bij De Zilk rijden. Het blijft toch best raar dat een auto via de snelheidsborden die de camera ziet de snelheid van het ACC zelf aanpast. Aan de ene kant is het best lekker maar aan de andere kant heb ik zoiets ik wil zelf kunnen kiezen of iets aan- of uitstaat. De bocht bij De Zilk ging lekker maar mijn moeder vond het toch net even te maar ach ze werd tenminste niet misselijk zoals mijn ICT-collega. Daarna zette ik het ACC weer vast op 60 km/u en reed richting Vogelenzang waar ik het ACC terugschroefde naar 30 km/u. Normaal gesproken rijdt ik hier altijd 35 km/u maar als iemand achter mij gaat zitten duwen dan krijgt ie gewoon de 30-behandeling en ga ik ook echt exact 30 km/u op de teller rijden. Daarna ging het weer naar 50 km/u en na de rotonde 60 km/u. Nou ja dat mag je daar rijden maar er reed weer eens een slome duikelaar voor mij uit. Na me 3,2 kilometer geërgerd te hebben sloeg de slome duikelaar linksaf de Nachtegalenlaan in. Meteen na de verkeersdrempel gaf ik stevig gas en haalde ‘m in.

Op de T-splitsing had ik mazzel en kon ik direct doorrijden. In Zandvoort aangekomen bedacht ik me ineens dat ik weg had zitten dromen met mijn gedachten tijdens het rijden. Dat gaat vanzelf in deze auto omdat ie zo onwaarschijnlijk lekker rijdt dat je gewoon in een soort van trance raakt. Ik registreer alles en reageer direct als het moet maar toch is het anders dan in elke andere auto. Exact hetzelfde gevoel waar ik ook al over schreef in het testverslag van de Tesla Model 3 Standard Plus. Op de boulevard reed het lekker door maar er stonden wel overal aanhangers met grote waarschuwings(matrix)panelen vanwege de vele overstekende damherten. Ik heb hier in de meer dan tien jaar dat ik deze zuinigheidsritten doe pas één keer drie damherten de weg over zien steken. Omdat mijn reactievermogen uitstekend is (die train ik elke dag) kon ik op tijd een noodstop maken en een aanrijding voorkomen. Na omdraaien bij de rotonde voor Overveen ving ik de terugweg aan naar Leiden want een elektrische zuinigheidsrit gaat altijd van oplaadpaal weer terug naar diezelfde oplaadpaal. De terugweg ging perfect en ik had al snel uitgerekend dat ik boven de 500 km actieradius uit zou komen, helemaal niet slecht voor een ruim 1.900 kg zware auto met ook nog eens twee elektromotoren. Op de terugweg heb ik nog wel even gelachen bij een aantal stoplichten waar het na het stoplicht van 2 naar 1 rijbaan ging. Beide keren stond ik naast een Audi eerst een Q5 en daarna een snelle Q7. In principe kaassie natuurlijk voor deze supersnelle Tesla Model 3 Long Range Dual Motor. Maar ik kon natuurlijk moeilijk plankgas geven met mijn moeder van 86 naast mij. Toch won ik beide stoplichtsprintjes vrij makkelijk zònder dat mijn moeder klaagde dat ik te hard optrok. Kijk als je dat kan als auto dan ben je van een uitzonderlijke klasse, snel optrekken maar het voelt niet als, ha, ha wat heb ik gelachen. En toen ik weer thuis arriveerde bij de oplaadpaal zei mijn moeder: “Wat was dit een heerlijk comfortabel ritje, zelden in zo’n lekkere auto gezeten.” De laatste tijd neem ik mijn moeder wat vaker mee voor een zuinigheidsrit vanwege de corona en ze rijdt dus mee in veel verschillende auto’s en dus heeft ze recht van spreken. De actieradius bleek omgerekend 521,25 km wat een hele nette waarde is. Wat mij opviel in vergelijking met de Tesla Model 3 Standard Plus is dat het verbruik maar iets hoger ligt. Waar de Tesla Model 3 Standard Plus per gereden kilometer exact één kilometer van de actieradiusmeter verbruikte daar ligt dat bij deze Tesla Model 3 Long Range Dual Motor maar iets hoger namelijk 0,95 km per verbruikte kilometer van de actieradiusmeter.
V: 541 km – 100 procent
A: 453 km – 84 procent
Verbruik Li-ion accu in procent: 16 procent
Verbruik actieradiusmeter: 88 km
Tripmeter: 83,4 km
Omgerekend naar 100 procent = 521,25 km

Space Business Park
Vrijdagochtend ben ik vroeg naar het Space Business Park gereden voor een snel rondje. De eerste haakse rechterbocht ging superstrak en in de flauwe linkerbocht gaf ik plankgas. Ik had dus aardig wat vaart toen ik bij de vrachtwagenparkeerplaats aankwam gereden. Ik besloot zonder vaart te minderen het stuur in één beweging hard naar links om te gooien. Nou dat heb ik geweten want toen ik de vrachtwagenparkeerplaats opreed gleed ik hard naar rechts weg en voelde het ESP keihard ingrijpen. Als ik het ESP/TRC uit had kunnen zetten dan was het vast een stuk leuker geweest. Dat is dan wel weer jammer maar goed als je zo rijdt dat je net niet in het grensbereik beland dan kun je een hoop lol hebben. Ik schroefde de snelheid een tandje omlaag maar dat is nog steeds een snelheid waar veel sportieve auto’s niet aan kunnen tippen. De links-rechts-combinatie ging perfect en de lage verkeersdrempel even verderop voelde ik amper. De haakse rechterbocht met verkeersdrempel ervoor nam ik strak en hard en voor een auto zoals deze Tesla Model 3 deed ie het heel er mooi. Het uitdempen na de lichte stuiter die altijd volgt na de verkeersdrempel voor deze haakse bocht werd perfect en snel uitgedempt. Kijk zo hoort dat! De hoge en allerhoogste verkeersdrempel was ik wel benieuwd naar maar zelfs de harde landing na de allerhoogste verkeersdrempel werd razend snel uitgedempt. De rotonde op en af plankgas de blinde rechterbocht in ging zo ontzettend mooi en hard daar kreeg ik wel even kippenvel van. Wat kan deze auto in hemelsnaam uit balans brengen vroeg ik me af? Ik besloot na de rotonde en twee haakse bochten nog even door de slingerbocht heen te rijden. Dat is dezelfde kant op als de haakse rechterbocht met verkeersdrempel ervoor maar dan sla ik linksaf en is de bocht flauw maar omdat na de lichte stuiter na de verkeersdrempel een verkeersdrempel volgt in het bochtige gedeelte is het resultaat een stuk heftiger want de auto wil alle kanten op behalve de goede en dat is rechtdoor. Ook dit deed de Tesla Model 3 uitstekend dus ik werd een beetje moedeloos. Maar later die ochtend lukte het mij dan eindelijk – al moet ik zeggen dat het onverwacht kwam – in een vergelijkbare bocht het onderstel uit balans te krijgen. Dat was bij Schiphol-Rijk linksaf voor de Waterwolftunnel. Daar voelde ik voor het eerst tijdens het heen en weer gooien de carrosserie serieus op het onderstel heen en weer wringen. Gaaf om mee te maken want ik dacht dat ik die grens nooit zou vinden. Maar ja dit is ook wel een hele speciale bocht met een vreemd slingerend dalend gedeelte direct na een flauwe hogesnelheidsbocht naar links. De auto gaat dus van de ene naar de andere kant met een behoorlijke snelheid en er is ook nog eens spraken van een hoogteverschil. Eindelijk, eindelijk had ik de Tesla Model 3 dan zover dat ie het moeilijk kreeg. En dat op de laatste dag dat is toch wel grappig.

Leuk feitje
Tijdens mijn research naar de Interior Permanent Magnet Synchronous Motor (afgekort IPMSM) ook wel bekend onder de naam Reluctance-Motor kwam ik een uitermate interessant wetenschappelijk artikel tegen in het wetenschappelijke tijdschrift ScienceDirect. Het artikel gaat over ‘Rare earth magnets’ en de rol (= macht) van China daarin. Toen ik dit gedeelte in het artikel las – Although the performance benefits are undisputed, the use of rare earth materials, such as NdFeB, has raised concerns in a number of areas. In 2011 and 2012, China reportedly threatened to cut off international supplies of these materials. Concern over the availability of these materials then led to dramatic, though short-term, increases in the price of many rare earth materials, with Neodymium and Dysprosium prices both increasing by an order of magnitude. – snapte ik meteen waarom Tesla niet afhankelijk wil zijn van China en dus andere materialen zoekt om in hun Reluctance Motoren te gebruiken. Slim van Tesla want zo kun je onafhankelijk blijven van een China dat in de toekomst steeds meer misbruik zal gaan maken van haar macht door de levering van grondstoffen voor de auto-industrie dan wel de farmaceutische industrie (voor medicijnen dus) te blokkeren. Veel mensen hebben werkelijk geen idee wat voor onvoorstelbaar kwaadaardig land China is als het gaat om machtsspelletjes.

 

Specificaties

Jaargang

2021

Carrosserie

sedan

Transmissie

singlespeed

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Elektriciteit

Type motor

Elektrisch

Acceleratie (0-100/sec)

4,4 seconden

Topsnelheid

233km/u

Vermogen

324(441) kW (pk)/rpm

Koppel

493 nm/rpm

Aandrijving

all-wheel-drive

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Geventileerde schijven

Draaicirkel

10,0 meter

Overig

Type bekleding

Skaileer

Velgen

19-inch

Milieu en veiligheid

C02 uitstoot

0 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.694 mm

Breedte

2.088 mm

Hoogte

1.443 mm

Wielbasis

2.875 mm

Spoorbreedte voor

1.580 mm

Spoorbreedte achter

1.580 mm

Massa leeg

1.931 kg

Max. toelaatbare massa

2.305 kg

Laadvermogen

474 kg

Aanhanger geremd

1.000 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

425 liter

Bandenmaat

235/40-R19

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand