Tesla Model Xtreme
Dag: DonderdaX 18-01-2018 Code rood – waarschuwing vanwege Westerstorm
Bestuurder: Mister X
Auto: Tesla Model X 100D
Toen ik vorig jaar november de Tesla Model X (ik kreeg de 100D mee) aan heb gevraagd voor een testdag wist ik niet dat het zulk Xtreem weer zou worden precies op mijn testdag. Maar wat ik wel zeker wist dat deze Westerstorm niet zo krachtig zou zijn als die van 1990. Toen ben ik op de motor vanuit het Zwarte Woud naar Leiden gereden en ging het onderweg (ook) veel harder stormen dan ze voorspeld hadden op het weerbericht die dag. Lees even mee: “Wiebke erreichte Windgeschwindigkeiten von 130 bis 200 km/u, am Jungfraujoch in der Schweiz gab es sogar Orkanböen von 285 km/u.” Ik ben toen letterlijk tientallen malen bijna tegen de vangrail geblazen (het heftigste was het als ik een viaduct over een dal passeerde) zo ongelofelijk krachtig was die storm, dat was pas een echte orkaan en de kracht van die storm zal ik never ever nooit meer vergeten. Misschien dachten ze bij Tesla Nederland wel kom laten we de meest Xtreme stormtest van de Tesla Model X maar door Mister X=Daan doen want die heeft de beste beschermengeltjes van iedereen. Ik ben namelijk al aan mijn 5de leven bezig. Maar eerst moest ik nog even bij het Tesla Service Center Amsterdam zien te komen en dat kon me wel eens een beschermengeltje gaan kosten. Ik moest daar namelijk op mijn mini-motor naartoe vanaf Hyundai Nederland in Sassenheim. Ik besloot uit veiligheidsoverwegingen om het fietspad naast de A44 te nemen want mijn Honda MSX 125 (gewicht slechts 100 kg) lijkt op een brommer. Na een best wel relaxte dodenrit arriveerde ik om iets na negenen bij het Tesla Service Center Amsterdam. Na het tekenen heb ik nog even een rondje met een Tesla-medewerker gereden om mijn geheugen op te frissen wat betreft alle features op een Tesla. Eenmaal rijdend kwam alles weer boven en wist ik binnen amper 10 minuten alweer hoe alles werkt en waar wat te vinden.
Wat dat betreft is die iPad in het midden werkelijk zalig en dan vooral de logische layout ervan. Je moet echt ’s werelds meest ongelofelijke digidombo ooit zijn om dit niet te snappen. Op de Arena afrijdend zat ik al te genieten wat er zou gebeuren na de 180-gradenbocht, er reed namelijk een petje naast me net als de vorige keer toen ik de Tesla de Model S Ludicrous Mode heb getest. Ik stuurde de 1ste rechterbocht in en zag het petje gas geven, even wachten, nog even wachten en in de 2de rechterbocht gaf ik net de bocht uitkomend plankgas. Ik voelde de banden (*Pirelli Scorpion V: 255/45-R20 en A: 275/45-R20) naar grip zoeken maar de AWD + Traction Control voorkwamen dat ik dweilend over het asfalt bij het petje weg accelereerde. Ook nu weer was bijna uit zicht verdwenen toen het petje de bocht uit kwam, deze auto accelereert wel zo ongehoord snel voor zo’n grote SUV dat is gewoon ZALIG. Dit zou een hele leuke testdag gaan worden want storm of niet er is niets leukers dan in een grote SUV te rijden die sneller accelereert van 0-100 km/u (in 4,9 sec.) dan alle gewone sportwagens die er te koop zijn. Wil je sneller zijn dan een Hypercar (zie filmpje hieronder) dan moet je de Tesla Model X P100D Ludicrous Mode (2 elektromotoren – 680 Pk/967 Nm) kopen en die is zo’n halve ton duurder dan dit model maar dan heb je ook echt wat. Eenmaal op de A9 voelde ik de harde wind wel maar het stelde weinig voor, maar ja die meer dan 2.000 kg zorgen er wel voor dat deze auto samen met de grote plakken 20-inch Pirelli-rubbers als een tank op de weg ligt. Waar ik andere auto’s een beetje angstvallig het gas in zag houden kon ik in de bocht van de A2 naar de A9 gewoon buitenom iedereen inhalen. Ik denk dat ik maar weinig andere auto’s zou kunnen noemen waarin ik me net zo veilig voel tijdens zo’n Xtreme storm.
*De winterband Scorpion van Pirelli is speciaal voor hoogwaardige SUV’s ontworpen. Met deze winterband remt u comfortabel af op hellingen en neemt u moeiteloos bochten in winterse omstandigheden. De set bevat vier Slipstream-velgen van 20-inch. Prijs: €3.300,-
Tesla Model X P100D Ludicrous Mode vs Lamborghini Aventador
Harde zijwind
Op de A4 aanbeland kwam de wind van opzij en dat was goed te merken aan de ramen in de portieren. De wind was zo hard dat ik dacht dat het portierraam nog een klein beetje open stond. Toen ik het raam daarna per ongeluk eerst even naar beneden deed in plaats van naar boven heb ik dat geweten. De wind ramde zo hard op de klapperende portierruit dat ik niet wist hoe snel ik ‘m weer dicht moest doen. Op de A4 was duidelijk te zien dat iedereen het rustig aan deed en om minder wind te vangen ben ik even op de iPad gaan zoeken naar de instelbare luchtvering. Ik herinnerde mij van de Tesla Model S Ludicrous Mode P90D dat die instelbare luchtvering had. Al snel had ik de instellingen voor de luchtvering gevonden en tot mijn blijdschap zag ik dat de luchtvering van deze Tesla Model X P100D ook op “Very Low” (er zijn 5 standen: Very High/High/Standard/Low/Very Low) gezet kan worden. Wel zo handig toch want daardoor vang ik niet alleen minder wind maar er waait er ook minder wind onder de auto door. Nou ligt het zwaartepunt van deze auto sowieso extreem laag maar alles wat meehelpt onder deze Xtreme omstandigheden is meegenomen. De weerstandscoëfficiënt van de Model X bedraagt overigens 0,24 en is daarmee 20% lager dan de op één na beste SUV. Ik reed nog maar net op de A44 of de snelweg bleek afgesloten te zijn, maar ik had alle mazzel van de wereld dat ik de afslag Abbenes al kon zien. Ik ben daarom een kort stukje over de vluchtstrook naar de afslag gereden want dan kon ik via Abbenes naar Oude Wetering rijden en van daaruit verder binnendoor naar Leiden rijden. Een heel goed plan want het was heel erg rustig op de weg naar Oude Wetering. Ik moest wel weer even de luchtvering aanpassen want in de stand “Very Low” over de asfalten verkeersdrempels heen vliegen is niet zo handig. In de stand High dan wel Very High zetten had totaal geen zin want vanaf een snelheid van 56 km/u verlaagt de luchtvering zich automatisch naar High en vanaf 73 km/u automatisch naar Standard las ik in de online ‘Owner’s manual’.
De luchtvering ving het heftige in- en uitveren bij het op- en afrijden van de verkeersdrempel perfect op. Realiseer je wel dat deze auto dik 2,5 ton weegt dus dat geeft wel aan hoe goed luchtvering is, wat mij betreft ook de enige juiste keuze voor deze auto. Op de provinciale weg van Roelofarendsveen naar Leiden zag ik dat ik niet al te veel tijd verloren had. Op de rotondes bij Leiderdorp ben ik uiteraard over de rotonderand gereden en dat ging prima met deze grote SUV. Bij Leiden aangekomen haalde ik in de stationstunnel een spiksplinternieuwe Ferrari in. Hij bleef daarna de hele tijd angstvallig achter mij rijden, snap ik want hij heeft vast al die dragrace-filmpjes op YouTube gezien. Richting A44 rijdend zag ik dat de verdiepte weg was afgesloten, later hoorde ik dat er iets verderop een stoplichtenstellage boven de weg was omgewaaid. Eindelijk was ik dan bij mijn zwager gearriveerd en nu maar hopen wat we genoeg droge momenten zouden hebben om actie- en sfeerfoto’s te maken. Maar eerst naar Rica Engineering in Wateringen zoals ik ze had beloofd nadat ze eind 2017 mijn Renault Twizy hadden ge-elekro-tuned. We zijn via de A44/N44/N14 gereden want daar verwachtte ik geen problemen zoals in de rest van het land. Op de radio had ik gehoord wat voor een puinhoop het was op veel Nederlandse snelwegen. Op de afslag naar N14 dook er een wit busje (nr. 1 in de verkeershufter top 10) zonder richting aan te geven op het allerlaatst mogelijke moment de afslag naar de N14 op. Daarna reed hij super irritant en heb ik ‘m maar snel ingehaald. En wat denk je die mafklapper dacht serieus dat-ie mij in zou kunnen halen na het volgende stoplicht. Het mag duidelijk zijn verkeershufters in witte busjes zijn totaal hersenloos, man, man wat heb ik gelachen zeg. Eén keer gas geven in de langste tunnel en hij was volledig uit beeld in mijn achteruitkijkspiegel.
Rica Engineering en een sinaasappel
Aan het einde van de tunnels ben ik de A4 opgedraaid en dan is het zo lekker als je even snel in kan halen op de korte dubbelbaans invoegstrook. Vervolgens heb ik even snel alles en iedereen ingehaald op de invoegstrook naar de A12 om pas heel laat de invoegstrook naar de A4 op te duiken. Doe je dat niet dan beland je standaard in een in- en uitvoegpuinhoop die nergens in Nederland zo erg is als hier. Eenmaal op de A4 zijn we naar Wateringen gereden en dat is ook weer zo’n heerlijke afrit. Voor de afritbocht aan het einde is een lastige en listige bocht zeker als je ‘m niet goed kent en er daardoor te hard doorheen rijdt. Niet doen want dan gaat het geheid fout met dat invoegende verkeer van links. Die mogen dan wel later pas invoegen maar als je door een fout op die weghelft beland ben je niet blij en dat is precies wat ik hier al meerdere keren heb zien of bijna zien gebeuren. En als je dan 423 Pk en 660 Nm aan boord waarvan het koppel vanaf 0 toeren op de weg overgebracht kan worden dan praat je zeg maar gerust over ‘serious shit’. Ja en dan ben je in de stromende regen wat voorzichtiger dan gewoonlijk met een testauto van iets meer dan een ton,- ja toch niet dan? Maar ook in deze lastige rechterbocht gleed de Tesla Model X geen millimeter opzij op de fantastische Pirelli Scorpion winterbanden. De weg naar Rica Engineering is een en al rotondes en haakse linker- en rechterbochten. Ik had de Tesla Model X ondertussen even op de Chill-modus gezet en gaf daarna plankgas waarna ik ‘m terug zette in de Sport-modus en dat verschil is heel erg groot. In de sneeuw lijkt deze drive-modus mij uitermate handig omdat de Tesla Model X dan veel gematigder op het gas reageert, een soort van Eco-modus zoals op een brandstofauto alleen klinkt Chill-modus een stuk cooler.
Bij Rica Engineering aangekomen moesten Roel Jr/Sr uiteraard even meerijden. Ik begon met een acceleratie vanuit stilstand en ben daarna even over het industrieterrein heen gereden met ze. Ze vonden de acceleratie erg indrukwekkend voor zo’n grote zware auto misschien moeten ze behalve mijn Renault Twizy ook maar andere elektrische auto’s gaan tunen want dat elektrisch tunen groot gaat worden in de toekomst lijdt geen twijfel. Bijna alle automerken zijn intussen begonnen met het overschakelen op elektrische modellen ze moeten namelijk wel! Ik hoop eerlijk gezegd dat Tesla in de toekomst ook met een elektrische stadsauto gaat komen, het liefst een Carver-model dat meeleunt in de bochten. Na Rica-engineering moesten we richting de Kia-importeur in Breukelen, maar eerst wilde ik nog even langsrijden bij Autobeklederij v/d Werf want ik wilde absoluut de mening van Bas even horen over het interieur van de Tesla Model X. De route naar de snelweg vanaf Rica Engineering is net even leuker dan andersom en dat is vooral vanwege de fraaie dubbelbaans oprit. Op de snelweg ben ik eindelijk maar eens even rustig gaan genieten van het interieur. De meeste mensen zullen het witte leer verschrikkelijk vinden maar een witte Tesla Model X met wit leer vind ik dus echt verschrikkelijk mooi. Ook de handgrepen in de voorportieren zijn uitermate fraai ontworpen, wat dat betreft vind ik al die mensen die altijd maar van alles te zeiken hebben over Tesla gewoon regelrechte azijnpissers. Eenmaal op de A4 rijdend vond ik het tijd om dan eindelijk de Autopilot aan te zetten, die prima werkt wat je er ook van mag vinden. Je krijgt echter wel elke 2 minuten de waarschuwing het stuur vast te houden en als je dat niet doet schakelt de Autopilot zichzelf automatisch uit. Die avond zag ik op YouTube een filmpje voorbij komen met iemand in een Tesla met een sinaasappel in zijn stuurwiel geklemd dan krijg je de melding “keep your hands on the steering wheel” niet meer ha, ha.
Een appelsien in het stuurwiel om de Autopilot te foppen
(Note webmaster: “Iemand was hier niet blij. Het originele filmpje wordt steeds verwijderd. Als het alternatief hieronder niet werkt ga dan naar YouTube en zoek op “Tesla X Orange 🙂 “)
De mening van Bas
Het stormde nog steeds behoorlijk maar het hoogtepunt van de storm was duidelijk voorbij. Het rijden in de Tesla Model X is net als in veel andere elektrische auto’s behalve stil comfortabel ook vrijwel ‘remloos’ of beter gezegd deze auto heeft net als veel andere elektrische auto’s ‘one-pedal braking’. Ik heb uiteraard even een noodstop gemaakt met deze Tesla Model X zoals ik dat altijd met elke auto doe. De 2.460 kg stonden sneller stil dan ik verwacht had maar als je bijna nooit remt is dat anders dan sta je niet even zomaar stil na een noodstop vanwege te lang niet gebruikte remschijven en remblokken. Het is dus zaak dat de remblokken en schijven – al is het maar even – gebruikt worden om ervoor te zorgen dat een geoefend bestuurder die bijna nooit remt op tijd stilstaat tijdens een noodstop. Daarom heeft Tesla een grappige feature verzonnen en die werkt als volgt, als je de ruitenwisser aanzet – en wie maakt zijn ramen niet regelmatig schoon – dan worden de remblokken even kort tegen de remschijven gedrukt. Ondertussen zag ik dat het energieverbruik fors was afgenomen want vlak na mijn vertrek met die harde tegenwind ging het toch wel erg snel bergafwaarts met de actieradius; vertrek – 441 km – 83 km gereden op de tripmeter in de Westerstorm – 298 km over = 143 km verbruikt op 83 km en dat is best veel. Omdat we nog snel even naar Bas van Autobeklederij v/d Werf moesten en mijn zwager ook net naar de wc moest kwam dat dus heel goed uit. Bas was uiteraard verrast dat ik met de Tesla Model X kwam voorrijden en begon meteen aan het leer te voelen. Wat hij van grote afstand met zijn kennersoog reeds gezien had klopte het was geen wit leer maar wit kunstleer. Toen ik dat later vertelde bij Tesla Amsterdam zei men dat dit een bewuste keuze is geweest want dit kunstleer is makkelijker schoon te houden. Het leer op het stuur was uiteraard wel echt leer maar dat lijkt me niet meer dan logisch. Wat Bas net als ik ook erg mooi vond zijn de deurgrepen in de voorportieren en als Bas iets écht mooi vindt dan mag je van mij aannemen dat het uitzonderlijk mooi is.
De Falconwing achterportieren vond Bas ook erg fraai en toen ik hem uitlegde dat deze deuren in twee trappen kunnen openen dus ook als je tussen twee auto’s ingeparkeerd staat was hij onder de indruk. Die Falconwing zijn trouwens een verhaal apart qua techniek, iets dat je heel mooi kunt zien op de foto’s die ik vond van deze zeer aparte portieren. Uiteraard heb ik Bas en zijn altijd enthousiaste boekhouder nog even meegenomen voor een snel rondje, Bas helpt mij tenslotte ook altijd met uitstekende kritiek op de interieurs van alle testauto’s. Wees nou eerlijk zonder Bas zou ik heel veel dingen in het interieur (kleurlijnen, stiksels, al dan niet gelijmde zittingen etc.) volledig over het hoofd zien dus ik ben heel erg blij dat hij altijd even zijn mening wil geven. Daarna moesten we snel door naar Breukelen en ook nog even genoeg actie- en sfeerfoto’s zien te maken (ik heb er net een paar kunnen maken langs het Vlietkanaal) maar het regende steeds dus dat kon nog wel eens heel erg lastig gaan worden. Richting de oprit naar de A4/N11 kon ik gelukkig even alle auto’s inhalen en precies de nog lege korte invoegstrook pakken die ze volgens mij speciaal hebben gemaakt voor auto’s zoals deze Tesla Model X. Daarna hield ik de bochtensnelheid lekker hoog en trapte net in de bocht het gas vol in en accelereerde bij de andere auto’s weg alsof ze met zijn allen stonden te kamperen in de opritbocht. Het is echt bizar dat je in de stromende regen zo hard door een bocht kunt met deze elektrische auto. Deze auto zou ik best eens willen proberen met de Yokohama C.drive’s om de velgen want dat zijn “the must have tyres for safety on wet roads”. Volgens mij word je dan bang van jezelf en durf je op een gegeven moment gewoon niet harder een bocht door.
Toch nog gelukt
In Woerden lukte het ook om nog wat sfeerfoto’s te maken en dus had ik nu alleen nog actiefoto’s nodig. En net toen we dachten we rijden snel even naar Breukelen bleek de doorgaande weg van Woerden naar Wilnis afgesloten, waarschijnlijk vanwege een omgewaaide boom want ik zag in de verte iemand met een kettingzaag lopen. Wat nu verdorie? Ik vroeg mijn zwager snel het adres De Corridor in Breukelen in te typen op Google Maps en dan is het heel erg fijn dat je zo’n groot overzichtelijk scherm in het midden hebt op zo’n moment. Ik ken de omgeving daar namelijk heel erg goed maar niet alle kleine straatjes in de wijk waar Google Maps ons heen stuurde. Op de grote iPad in het midden zag ik echter de hele omgeving en wist ik dat we goede kant opgingen alhoewel ik even één moment twijfelde of we niet alsnog vast zouden lopen. Het kwam gelukkig goed waardoor we ruim op tijd bij Kia-importeur arriveerden. Onderweg zagen we nog een vrachtwagen in de sloot liggen en daar heb ik door de voorruit heen snel nog even een foto van gemaakt. Bij de Kia-importeur aangekomen was het net even lang genoeg droog om wat actiefoto’s te maken. Yes alles gelukt! Na het in ontvangst nemen van de Kia Stonic is mijn zwager naar huis gereden en ben ik over de A2 naar Amsterdam gereden. Ook nu weer kwam ik een snelle auto tegen die angstvallig rechts achter me bleef rijden namelijk een Audi R8 V10. Bij de Amsterdam Arena aangekomen besloot ik linksaf te slaan want ik had nog tijd over en ik wilde persé nog even kijken waar de grens nou echt ligt. Ik ken het industrieterrein daar goed en ben even richting de Citroën-importeur gereden naar een weg waar ik met de Tesla Model X plankgas het stuur om zou kunnen gooien om te kijken wat-ie zou doen. Nou uh helemaal niets dus behalve een paar centimeter uitbreken op zijn hoogst. Ik heb het meerdere keren geprobeerd maar ik vrees dat ik de Ludicrous Mode-versie nodig heb om de auto over vier wielen te laten glijden. Met de Tesla Model S Ludicrous Mode P90D is me dat namelijk wel gelukt maar ja die heeft twee elektromotoren en meer Pk’s maar vooral fors meer koppel. Ik eindigde uiteindelijk met toch nog 90 km actieradius op het display=oranje=tijd om de Tesla Model X aan de stekker te hangen. Leuke auto die Tesla Model X vooral als het hard stormt.
Helemaal vergeten!
Dat krijg je ervan als het zo’n rare dag is want tijdens het schrijven bedacht ik me dat ik totaal vergeten ben de maximum snelheid (die is uiteraard begrensd) in zijn achteruit te testen. Vrijwel iedere elektrische auto heeft namelijk een single-speed versnellingsbak en kan in theorie dus net zo hard achteruit als vooruit. Ik test dit namelijk bij elke elektrische auto en baal echt als een stekker dat ik het vergeten ben.
Specificaties |
||
Jaargang |
2018 | |
Carrosserie |
SUV | |
Transmissie |
Single-speedversnellingsbak | |
Aantal deuren |
5 deuren of meer | |
Brandstof |
Elektriciteit | |
Type motor |
Elektrisch | |
Acceleratie (0-100/sec) |
4,9 seconden | |
Topsnelheid |
250km/u | |
Vermogen |
311(423)/6.150 kW (pk)/rpm | |
Koppel |
660 nm/rpm | |
Aandrijving |
All-Wheel-Drive | |
Remmen voor |
Geventileerde schijven | |
Remmen achter |
Geventileerde schijven | |
Draaicirkel |
11,8 meter | |
Overig |
||
Type bekleding |
Kunstleer | |
Velgen |
20-inch | |
Milieu en veiligheid |
||
C02 uitstoot |
0 gram/km | |
Energielabel |
A | |
Afmetingen |
||
Lengte |
5.052 mm | |
Breedte |
2.272 mm | |
Hoogte |
1.684 mm | |
Wielbasis |
2.965 mm | |
Spoorbreedte voor |
1.705 mm | |
Spoorbreedte achter |
1.710 mm | |
Massa leeg |
2.459 kg | |
Max. toelaatbare massa |
3.079 kg | |
Laadvermogen |
620 kg | |
Aanhanger geremd |
2.250 kg | |
inhoud bagageruimte |
V/A-187/357 liter | |
Bandenmaat |
V:255/45-R20 A: 275/45-R20 | |
Kosten aanschaf |
||
Kosten gebruik per maand |