Zero Sr/S Premium

Zero SR/S Premium 2022 – elektrische motortest

 

Deze testmotor werd ons aangeboden door De Jong Alphen BV


Accijns-killer
Samenvatting
De eerste keer dat ik op een elektrische motorfiets reed is al heel erg lang geleden toen ik nog motoren testte. Ik kreeg een uitnodiging om op een elektrische enduromotor door de bossen rond Leersum te rijden. Dat mocht omdat alleen maar omdat die motor geen herrie maakte. Daarna duurde het dus nog heel lang voordat ik eindelijk weer op een elektrische motor zou stappen, nu dus. Ik ken en volg Zero al een tijdje dus ik dacht laat ik er eens eentje meevragen voor een daggie. Aan de ene kant was ik positief verrast en aan de andere kant toch ook weer niet. De kosten voor elektriciteit zijn in vergelijking met benzine natuurlijk minimaal maar voor het betere gooi- en smijtwerk moet je geen elektrische motor kopen. Een lichte benzinemotor is qua driveability nog steeds superieur aan een zware elektrische motor. Verder is de actieradius natuurlijk een puntje want ik kan mij niet voorstellen dat je met deze motor op vakantie gaat. Dit is echt een motor die je alleen koopt voor woon-werkverkeer omdat de brandstofkosten extreem laag zijn in vergelijking met benzine. Verder betaal je geen wegenbelasting maar ach dat is voor een motor slechts 128,- euro per jaar dus dat is de moeite niet. Qua afwerking moet Zero nog maar eens goed naar het Italiaanse elektrische motormerk Energica kijken. Al met al raad ik mensen die een slapen motorrijbewijs hebben aan om eens naar een elektrische motor te kijken voor woon-werkverkeer. Dan hou je serieus knaken over aan je reiskostenvergoeding en dat is altijd leuk in deze dure tijden.

Plus: Acceleratie uit stilstand – Vering/demping – Wegligging – Zit
Superplus: Brandstofkosten

Min: Actieradius – Omgooien voelt zwaarder aan dan benzinemotor

Testverslag
Twee jaar geleden kwam er een nieuwe leraar Integrated Science bij mij op school werken die net als ik ook een motorrijder bleek te zijn. Nog beter hij bleek ook motoren te testen en over zelfbouw-motoren te schrijven voor een Engelstalige website genaamd BikeBrewers. En omdat ik auto’s test en de laatste jaren steeds vaker elektrische auto’s kwamen we op het onderwerp elektrische motoren. Hij vertelde mij toen over een voor mij nieuw opkomend Italiaans elektrisch motormerk dat naast het bekende Zero Motorcycles een andere grote speler is op de elektrische motormarkt. Toen ik echter op wikipedia ging kijken bleek Energica al in 2010 opgericht te zijn, slechts 4 jaar later dan Zero Motorcycles. Zero Motorcycles is in 2006 opgericht door voormalig NASA-ingenieur Neal Saiki, en is gezeteld in Santa Cruz Californië. En zo kwam het dat ik eindelijk maar eens de stoute banden heb aangetrokken en op mijn Yamaha Tracer 700 naar De Jong in Alphen a/d Rijn ben gereden die iedereen in de omgeving beter kent als dé BMW motorzaak in de wijde omstreek. In de tussentijd is hij echter ook Zero motorfietsen gaan verkopen en dus ben ik naar Gerjo de Jong gereden en heb gevraagd of ik een Zero motorfiets van hem mocht testen. De importeur zit namelijk aan de Kometenweg 5 in Maarssen en dat was vandaag net even te ver weg voor een dagtest. Bovendien moest ik een Mazda 2 Hybrid ophalen in Waddinxveen en kon ik dus mooi op de terugweg over Alphen a/d Rijn naar Leiden rijden. Heel erg lang geleden toen ik nog motoren testte heb ik eens een elektrische enduro-motor getest. Dat was ergens in de bossen rond Leersum en ik heb toen vreselijk veel lol gehad. We mochten namelijk op bospaden rijden waar je normaal gesproken nooit mag komen met een enduro-motor want elektrisch en dus doodstil. We moesten af en toe zelfs toeteren om mensen te waarschuwen dat we eraan kwamen. Sindsdien heb ik dus nooit meer op een elektrische motorfiets gereden dus ik keek er dan ook echt naar uit. Ik moest wel even zoeken naar De Jong motoren want ik kwam van een andere kant aangereden dan normaal dus ik was even helemaal de weg kwijt. Maar gelukkig heeft tegenwoordig iedereen behalve Daan een smartphone en was er een fietser die mij op zijn smartphone liet zien dat ik bijna 8 km verderop moest zijn.

Toen ik eenmaal langs de Oude Rijn reed wist ik het direct weer en reed zo blind naar De Jong toe. Na het tekenen van het uitleenformulier kon ik na een uitgebreide uitleg (steeds onderbroken door Daan, ha, ha) van Gerjo op pad. Na het omdraaien van de sleutel begint er een opstartprocedure waarna je moet wachten op een groene onderbroken cirkel met een pijltje rechts bovenin het display. Daarna kun je de jiffy inklappen en kun je gas geven en wegrijden. Ik reed weg in de rijmodus Eco want dan heb je de hoogste regeneratie en hoef je het remhendel amper aan te raken.
De Zero SR/S kent vijf verschillende rijmodi:
1. Eco – Sterke regeneratie – Voelt niet zo krachtig aan pas als je het gas wagenwijd open draait wel
2. Canyon – Gashendel reageert wat rustiger op het gas voor een mooie vloeiende rijstijl op de bergwegen
3. Rain – Gashendel reageert heel rustig en lauwtjes wat prima is voor op nat wegdek rijden
4. Sport – Gashendel reageert direct en vanaf half gas – zo rond de 50/60 km/u – knalt ie er echt hard vandoor
5. Standaard – Normale meest gereden stand, lekker fel en snel zoals het hoort voor een motor
Vanaf De Jong kun je heel mooi langs de Oude Rijn naar Leiden rijden en dat heb ik dan ook gedaan. Ondanks het 30 kg hogere gewicht ten opzichte van mijn Yamaha Tracer 700 voelt de Zero SR/S niet zwaar aan. De gewichtsverdeling is natuurlijk wel totaal ‘anders’ dan die van een brandstof-motorfiets. Waar een normale motorfiets een kleine accu onder het zadel heeft en een motorblok met koppeling + versnellingsbak en een benzinetank daar direct boven daar heeft een elektrische motorfiets juist een grote Li-ion accu en een kleinere (elektro)motor en géén versnellingsbak + koppeling. Het voelt dus echt anders aan want de grote Li-ion accu zit op de plaats waar normaal gesproken het motorblok van een motorfiets zit. Dat zorgt voor een hoog zwaartepunt in tegenstelling tot een auto waar de platte Li-ion accu tussen de voor- en achterwielen ligt wat juist zorgt voor een laag zwaartepunt. Toch vind ik lastig uit te leggen wat nou precies dat ‘anders’ inhoudt want ik heb nog nooit een – qua gewichtsverhoudingen dan – vergelijkbare brandstof-motorfiets gereden.

Geniale onderhoudsloze aandrijving
De aandrijving van elektromotor – zeg maar het voortandwiel – is tevens het scharnierpunt van de achterbrug waardoor er dus altijd een constante spanning op de tandriemaandrijving staat wat de levensduur van de tandriem ten goede komt. Kortom een constante spanning op de aandrijving en nóóit meer ketting smeren da’s best fijn laten we eerlijk zijn.

Waarom zo ingewikkeld?
Wat betreft versies en opties en uitbreidingsmogelijkheden vind ik de elektrische Zero motorfietsen best wel ingewikkeld. Neem alleen al de oplaadcapaciteit van de ‘onboard chargers’; de Standaard-versie heeft een ‘onboard charger’ van 3 kW, de Premium-versie heeft een ‘onboard chargers’ van 6 kW en met de zogenaamde Charge Tank-accessoire van 12 kW gaat het opladen nòg sneller. Daarna wordt het weer goed lezen en bekijken wat er verder mogelijk is. De snelle Rapid Charger oplader is namelijk niet te combineren met de Power Tank = extra 3,6 kWh Li-ion accu. En verder is het zo dat als je de Power Tank-/Charge Tank-accessoire hebt je een erg dikke oplaadkabel als extra bagage mee moet nemen en die kost je ook nog eens 380,- euro. Kortom de basisversie mag dan goedkoop zijn maar dat is dus slechts schone schijn. Het komt allemaal nogal ingewikkeld en een beetje klunzig op mij over eerlijk gezegd.

Lekker toeren
Eenmaal lekker op de weg aan de andere kant van de Oude Rijn reed ik richting Heineken. Deze motor heeft een Cruise Control en die heb ik dan ook meteen geactiveerd da’s wel zo lekker rijden. De Cruise Control activeer je met een knopje op de rechter stuurhelft. Na één keer drukken activeer je de Cruise Control en na nog een keer drukken zet je ‘m vast op de ingestelde snelheid. De minimum snelheid bleek 31 km/u te zijn wat erg handig is in de vele 30-Zones. Even het remhendel of rempedaal aantikken en de Cruise Control wordt weer gedeactiveerd. Maar waar praten we nou eigenlijk over qua vermogen en koppel? Ik heb de Zero SR/S maar even naast de meest krachtige Supersport motorfiets van Yamaha gezet dan heb je enig idee waar het over gaat. Zo’n Yamaha R1 Supersport motorfiets wordt door motorrijders ook wel een strijkijzer genoemd. Een redacteur van mijn toenmalige motorblad Motormaniacs schreef daar ooit over: “Het is alsof je op een strijkplank gaat zitten met een mes tussen je ballen en probeert een handstand te maken.” Gelukkig zit je op de Zero SR/S lekker rechtop en dus een stuk relaxter dan op een Supersport.
Zero SR/S
Vermogen: 110 Pk
Koppel: 190 Nm vanuit stilstand
Gewicht: 229 kg rijklaar
Yamaha R1
Vermogen: 200 Pk
Koppel: 113,3 Nm/11.500 tpm
Gewicht: 201 kg rijklaar

Het allergrootste verschil tussen beide motorfietsen is natuurlijk het vanaf 0 toeren volledig aanwezige koppel bij de elektrische motorfiets. Verder heeft de Zero SR/S een bijna 68 procent hoger koppel en ja dat voel je wel. Bij Zoeterwoude-Rijndijk aangekomen ben ik even langs Ab Motoren gereden, mijn motordealer waar ik al meer dan 20 jaar kind aan huis ben. “Weg, weg!” riepen ze, “Dat willen we niet.” Logisch want een elektrische motorfiets heeft geen jaarlijks onderhoud nodig buiten de banden + remblokjes vervangen en wat remolie verversen. Na mijn korte bezoekje aan Ab Motoren ben ik achterom via de spoorbrug naar Cronesteinflat gereden. Dat scheelt 6 kilometer omrijden. Ik wilde nog even thuis wat drinken want ik stond helemaal droog. De mooie bocht bij de Lammebrug richting Voorschoten ging heerlijk alleen merkte ik wel goed dat snel links-rechts omgooien met mijn 30 kg lichtere Yamaha Tracer 700 toch wat makkelijker gaat. Die leg ik toch net wat makkelijke plat in de bocht dan de Zeo SR/S. Maar het voordeel van wat meer gewicht is dat zo’n motorfiets als een huis op de weg ligt dus ach. Op de Churchilllaan heb ik ‘m voor het stoplicht even de rijmodus Sport gezet om van verkeerslicht naar verkeerslicht (totaal 6 verkeerslichten) te sprinten. In eerste instantie heb je zoiets van weer blijft die echte schop in de rug want in 3,3 seconden van 0-100 km/u is nou niet bepaald langzaam. Maar vanaf zo’n 50-60 km/u (= halfgas) krijg je de zogeheten schop in de rug en gaat de Zero SR/s er echt hard vandoor en blijft er ook hard vandoor gaan. Dikke doei allemaal is het dan behalve bijvoorbeeld een Tesla Model 3 Performance AWD die heeft exact dezelfde acceleratietijd en sommige duurdere elektrische auto’s doen de 0-100 km/u zelfs onder de 3 seconden!

Even lekker spotgoedkoop sturen
Bij de Haagweg aangekomen kon ik nog net op tijd voor de auto langs die vooraan stond voor het verkeerslicht voor linksaf. De auto trok net op voor groen maar even een stoot gas en ik kon nog net voor ‘m langs de Zero SR/S de bocht ingooien. Dat even snel ging beter dan ik dacht want ik dacht echt even dat het me niet ging lukken. Daarna gaf ik stevig gas om even lekker plat door deze mooie bocht heen te rijden. Bij het Tango tankstation moest ik even lachen om de absurde benzineprijs van 2,27 euro per liter E10 terwijl ik voor 20 eurocent 20 km ver kan rijden. Voor de prijs van 1 liter benzine rij ik met deze Zero SR/S een week binnendoor op en neer naar werk = 228 km. Kijk dat is pas zuinig en je betaalt ook nog eens géén cent wegenbelasting. Ik kan mij voorstellen dat je als automobilist de ogen uit je kassen rollen als je dit leest. Met de auto zou ik namelijk voor dezelfde afstand meer dan het tienvoudige kwijt zijn aan benzine.
Zero SR/S – 912 km per maand = minder dan 10,- euro aan kWh elektriciteit per maand
Mijn eigen Honda MSX 125 verbruik 1:55 – 912 km per maand = 37,65 euro benzine per maand
Auto verbruik 1:18 – 912 km per maand = 115,- euro benzine per maand

Ik zou als automobilist met een slapend motorrijbewijs wel weten wat ik zou doen! En als de Zero SR/S je te duur is koop je toch gewoon een Zero FX of een Zero DS die respectievelijk 13.370,- euro en 17.330,- euro kosten. In amper een jaar tijd verdien ik bijvoorbeeld al 1.155,- euro terug en omdat je amper onderhoud hebt verdien je dat bedrag ook écht terug. Hoe langer de afstand hoe meer je terug verdient dus ja ik zou het wel weten vooral omdat je per direct elke maand honderden euro’s meer overhoudt in de knip. Na het passeren van de benzinepomp maakte ik mij op voor mijn favoriete lokale bocht die bij De Vink naar De Stevenshof toe. Het leuke aan deze bocht is dat je plat in de bocht hangend vlak langs het verkeersbord op de middenberm rijdt met het stuur van de motor. Deze bocht moet je dus goed kennen want stuur je te scherp in dan kun je zomaar verschrikkelijk op je plaat gaan. De Zero SR/S liet zich echter makkelijk plat leggen en ik stuurde dan ook heel mooi strak vlak langs het verkeersbord heen. Op de rotonde ben ik rechtsaf geslagen om even te kijken hoe een verkeersdrempel aanvoelt. Nou de vering/demping is uitstekend, ik heb daarna rechtuit wat proefjes gedaan (= even snel de voorrem inknijpen om de voorvork snel te laten in-/uitveren) en de voorvering dempt heel mooi en snel uit. Geen enkel spoor van nadeinen en zo hoort het. Daarna volgden nog wat verkeersdrempels en heb ik ook even op de achtervering gelet maar ook die doet zijn werk gewoon goed.

Extreem lage kosten
14.4 kWh = 14,1 x 22 eurocent = 3,10 euro
15.6 kWh = 15,6 x 22 eurocent = 3,40 euro
17.3 kWh = 17,3 x 22 eurocent = 3,80 euro
Met een additionele Li-ion accu van 3.6 kWh is de accucapaciteit uit te breiden tot 20.9 kWh = 20.9 x 22 eurocent = 4,60 euro
Je kunt in de rijmodus Eco (met de door mij geteste versie) dan ongeveer 200 km op de snelweg rijden schat ik in. Vergeleken met rijden op benzine – 200 km 1:25 = 8 liter E10 = 18,16 euro – is dat werkelijk spotgoedkoop als je woon-werkverkeer vergelijkt + geen wegenbelasting dus tel uit je winst. Je gaat dus ineens dik verdienen op je reiskostenvergoeding en zo verdien je deze motor vanzelf weer terug. Ik rij zelf op en neer naar mijn werk in mijn elektrische Renault Twizy en ik mag opladen op het schoolplein. Beter nog ze hebben zelfs speciaal voor mij een stopcontact aan de buitenmuur gemaakt. Ik mag dus gratis opladen en nou komt het mooie want ik kan ruim op mijn 6 kWh op en neer naar werk en zo rij ik dus gratis terwijl ik ruim 90,- euro reiskostenvergoeding bovenop mijn salaris vang. Nog beter met die 17 maal gratis opladen verdien ik ook nog eens zo’n 1,20 euro = 20,40 euro dus elektrisch rijden loont en dik ook. Nou maar hopen dat tot aan mijn pensioen niemand anders een kleine elektrische auto dan wel elektrische motor gaat rijden.

Oplaadduur van deze Zero SR/S
Gewoon stopcontact: 4,5 uur
Snellader 6 kW: 1,8 uur (1,3 uur 95 procent)

Drinken en onweer
Eenmaal thuis heb ik even lekker wat limonade gedronken want ik stond echt helemaal droog. Daarna ben ik op het internet wat gaan zoeken over het rijden op een elektrische motor met onweer. Nou daar kan ik heel kort over zijn want dat is niet veilig maar ach voor een gewone motor geldt exact hetzelfde. Als motorrijder moet je met onweer gewoon zo snel mogelijk een schuilplaats – bv. een bushokje – opzoeken zo simpel is het. Misschien loop je met een elektrische motor iets meer kans op een blikseminslag maar niemand kon mij vertellen hoeveel groter die kans is. In een auto zit je altijd veilig want de metalen carrosserie gedraagt zich als een zogenaamde kooi van Faraday. Zoek maar op dat is een natuurkundig fenomeen die ervoor zorgt dat je veilig bent met onweer.

Fotoshoot + sprintje trekken
Voor de actiefoto’s heb ik even een motorvriend in Amsterdam gebeld en die had er wel zin in. Hij was exact dezelfde mening toegedaan als ik dus wat betreft de kritiek onderschrijft hij mijn verhaal volledig. Het sturen vond hij ook duidelijk even wennen maar eenmaal gewend was het prima te doen vond ook hij. De actiefoto’s zijn prima gelukt en hij reed ook even de steppies aan de grond dus dat is op zich een goed teken. Maar ja mag het alsjeblieft met Pirelli Rosso III ZR-banden om de 17-inch velgen. Prima banden alleen ben ik wel heel erg benieuwd hoe de grip is op nat asfalt. Meestal is dat nogal tricky met supersport-banden. Na de fotoshoot hebben we nog even een sprintwedstrijdje gedaan tegen de KTM 1290 Super Duke R van mijn Amsterdamse motorvriend. Nou dat won de KTM 1290 Super Duke R dus dik! Alleen de eerste tiental meters kon de Zero SR/S het even kort bijhouden maar daarna was het bye-bye-zwaai-zwaai.

 

Specificaties

Jaargang

2022

Carrosserie

Motorfiets

Transmissie

Singlespeed

Brandstof

Elektriciteit

Type motor

Elektrisch

Acceleratie (0-100/sec)

3,5 seconden

Topsnelheid

200km/u

Vermogen

82(110)/5.600 kW (pk)/rpm

Koppel

190 nm/rpm

Aandrijving

Achterwielaandrijving

Remmen voor

Schijven

Remmen achter

Schijf

Overig

Velgen

17-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

Bebouwde kom

272 liter/100 km

Snelweg

166 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

180 liter/100 km

C02 uitstoot

0 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

2.140 mm

Breedte

820 mm

Hoogte

787 mm

Wielbasis

1.450 mm

Massa leeg

235 kg

Max. toelaatbare massa

454 kg

Laadvermogen

219 kg

Bandenmaat

V:120/70-ZR17 A:180/55-ZR17

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand