Peugeot iOn Active MMC 2018 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Peugeot Nederland N.V.



Dansend over de weg
Toen ik een foto van de Peugeot iOn* zag moest ik meteen aan de Mitsubishi i-MiEV denken die ik in 2011 heb getest. Ze hebben overigens hetzelfde vermogen maar de Peugeot iOn heeft ietsiepietsie meer koppel. Het was een hele wereldreis om bij Peugeot in Amsterdam te komen, ik ben maar liefst ruim 4 uur onderweg geweest. Ik moest eerst de Opel Grandland X wegbrengen maar omdat de Utrechtse Baan (=Den Haag) was afgesloten vanwege een lek in een waterleiding en omdat er maar één baan open was op de Van Brienenoordbrug (=Rotterdam) ben ik maar via Utrecht naar Breda gereden. Stel je voor dat ik niet op het internet gekeken had dan was ik gewoon via Den Haag en Rotterdam naar Breda gereden en had ik er waarschijnlijk 6-7 uur over gedaan. De intercity van Breda naar A’dam reed gelukkig lekker op tijd – het kan dus wel – en zo arriveerde ik 11.30u in Amsterdam op station Bijlmer/Arena. Na 10 minuten hardlopen door de kou had ik samen met de 20 minuten hardlopen door de kou naar het treinstation in Breda mijn dagelijkse portie beweging +10 procent wel weer gehad. Ik was blij dat ik mijn exo2 bodywarmer met accu en afstandbediening bij me had. Zo bleef ik lekker warm en hoefde ik straks in de Peugeot iOn de verwarming niet aan te zetten dat scheelt weer actieradius. Ze wisten al hoe laat ik zou komen want dat had ik door gegeven per mail. Even tekenen en snel naar huis eten zodat ik op tijd gemasseerd kon worden. De bocht bij de Arena ging best lekker voor zo’n kleine auto maar ik voelde wel dat-ie behoorlijk overhelt (en dus de neiging heeft om over de voorwielen weg te glijden ondanks de achterwielaandrijving) met die kauwgomballenvering. Voor het stoplicht had ik al gezien dat het ESP uitgezet kon worden dus dat maakt het leuker tenzij het ESP vanaf 50 km/u weer automatisch geactiveerd wordt. Bij de A2 aangekomen kon ik gelukkig nog net op tijd naar de linkerbaan om de vrachtwagen voor mij in te halen voordat het van twee naar één rijstrook zou gaan. Het viel mij reuze mee hoe hoog de snelheid was die ik aan kon houden in deze opritbocht.

Daarna van de A2 naar de A9 en gezien de snelheid waarmee de Li-ion accu leeg liep met dit koude weer besloot ik via Aalsmeer -> Schiphol-Rijk -> Rijsenhout -> Leimuiden -> A44 naar huis te rijden. Op de A9 merkte ik wel goed dat deze smalle-hoge-lichte-kleine auto erg windgevoelig is. Ik denk dat als ik hier donderdag 18 januari met die westerstorm had gereden ik letterlijk heen en weer zwabberend over de snelweg was gereden. De Tesla Model X is maar liefst 2,5 maal zo zwaar als deze elektrische Peugeot iOn. Ik had thuis al gelezen dat de acceleratie van van 30 km/u naar 60 km/u in 3,5 seconden gaat dus dat maakt deze auto met stoplichtsprintjes sowieso leuk. En inderdaad heb ik zitten glimlachen op de provinciale weg langs Schiphol richting Aalsmeer. Sommige auto’s gingen alvast links rijden maar hadden al snel door dat de Peugeot veel sneller optrok dan ze dachten en toen gingen ze maar weer rechts rijden. De bochtenserie bij de Waterwolftunnel ging lekkerder dan ik verwacht had dus dat maakte me erg benieuwd naar een rondje rotondecircus. Bij Rijsenhout aangekomen reed ik richting de 1.000-drempelweg en ik was benieuwd wat er zou gebeuren want deze Peugeot iOn staat nogal hoog op zijn pootjes zag ik vlak voordat ik instapte. Op de eerste verkeersdrempel voelde ik de kauwgomballenvering dan wel niet doorslaan (=veerschotels op de stootrubbers) maar wel overuren maken. Toch kon ik met een behoorlijke snelheid over de verkeersdrempels heen rijden zij het dat ik wel altijd een “boink” hoorde. Bij Leimuiden aangekomen sloeg ik rechtsaf richting de A44 en toen ik even stevig gas gaf in de haakse rechterbocht zag ik meteen het ESP-lampje opflikkeren.
* De Peugeot iOn wordt gebouwd door Mitsubishi en ook verkocht als Mitsubishi i-MiEV en Citroën C-Zero

Rij-instructeurs… apart volk (net als autojournalisten)
Geen idee of het jullie ook wel eens iets te vaak opgevallen is maar als je een rij-instructeur in zijn uppie in een lesauto ziet rijden dan rijdt hij/zij ineens niet meer zo netjes als met een leerling naast hem. Soms gedragen ze zich zelfs behoorlijk asociaal (lesauto=lesaso) en dus ik had dan ook lol toen er bij het voorlaatste stoplicht naar de A44 links van mij een lesauto – een Renault Twingo – met alleen een rij-instructeur erin naast me kwam staan. Hij was me in mijn achteruitkijkspiegel al opgevallen vanwege zijn opvallende rijstijl. Bij groen was ik snel weg maar vooral de 2de sprint van 30-60 km/u gaat echt serieus snel voor zo’n kleine auto. Ik arriveerde dan ook met ruime voorsprong bij het laatste stoplicht voor de oprit naar de A44. Ik had de slechtere buitenbocht en hij probeerde het overduidelijk weer maar ik was ‘m weer te snel af in mijn grote golfkar (ik noem mijn elektrische Renault Twizy altijd een golfkar). Ik trok door tot 130 km/u (=maximum snelheid) en ook dat ging sneller dan ik gedacht had. Wel voelde ik door de harde wind de Peugeot iOn behoorlijk bewegen maar ach het kan erger dacht ik. De spoorbreedte van deze Peugeot iOn is zo’n 25 centimeter kleiner dan van een normale auto en de banden zijn ook behoorlijk smal (Vredestein Quatrac 5 – voor 145/65-R15 en achter 175/65-R15) dus alles bij elkaar maakt dat dit autootje minder stabiel aanvoelt dan een normale auto. Ik schrijf expres aanvoelt want in en rond de stad waar de snelheden een stuk lager liggen kun je behoorlijk gooien en smijten en heb je niets te klagen over grip. Wel grappig dat de Peugeot iOn net als mijn elektrische Renault Twizy achter bredere banden heeft dan voor. De Peugeot iOn is vrij kaal van binnen maar er zit gelukkig wel een redelijk goede audio in = prima autoradio (zéér zeldzaam in een testauto tegenwoordig) met USB-ingang en goede speakers. Ik moet heel goed nadenken wanneer ik voor het laatst een dergelijke audio in een auto heb aangetroffen, dat is heeeeeeel erg lang geleden in ieder geval. Gek genoeg deed mijn USB-stick (van Nissan) niets toen ik ‘m op het radiofront rechts in de USB-ingang stak. Daarna heb ik een andere USB-stick (van Ford) gepakt en die deed het gek genoeg wel. Schiet me lek zeg wat is dit? Eenmaal thuis heb ik ‘m meteen aan het elektro-infuus gehangen. Mijn overbuurman met zijn Tesla is verhuisd maar gelukkig staat de oplaadpaal er nog. Gek genoeg heeft die oplaadpaal geen kuren meer sinds hij weg is. Na een heerlijke tosti was het tijd voor een heerlijke massage in Voorschoten bij een mede-cursiste van de cursus sportmassage die ik in 2017 heb gevolgd. We moesten elkaar toen masseren en dat was zo goed voor mijn rug/nek/schouders dat ik het maar ben blijven doen. Ik heb ooit mijn rug gebroken en zwemmen, en nu dus ook masseren, zijn heel goed voor mijn rugspieren.

Na de massage ben ik gaan zwemmen en dan is de kortste weg via de Papelaan naar Wassenaar en binnendoor naar Katwijk aan Zee. In de rechterbocht naar de N44/A44 kwam ik naast een oude luchtgekoelde Porsche 911 te staan. De oprit is een bocht in een bocht dus plankgas vertrekken is onmogelijk met die Porsche 911 tenzij je Max heet. Ik zat dus al een beetje te genieten want ondanks de maar 67 Pk kon ik direct vertrekken met 196 Nm vanaf 0,0000001 toeren. Bovendien accelereert de kleine Peugeot iOn behoorlijk vanaf 30 km/u en ik kon dus in tegenstelling tot de Porsche niet alleen plankgas vertrekken maar ook plankgas blijven geven in deze doordraaibocht. Doeiiiiiiii Porsche auf wiederschnitzel, ha, ha ik reed met groot gemak bij ‘m weg net als de rest van de auto’s voor het stoplicht. Ik moest toen weer denken aan die Audi A6 voor het stoplicht bij de Stierenbrug in de Mitsubishi i-MiEV: “Uit werk vandaan kwam er bij de Stierenbrug in Leiderdorp een Audi A5 achter me staan. De beste man dacht waarschijnlijk dat er een invalidenkar (in de optiek van een Audi-rijder is elke elektrische auto zonder olympische ringen een invalidenkar) voor hem stond. Totdat het stoplicht op groen sprong en die invalidenkar wel heel erg snel uit beeld verdween, ik zag hem nog een poging doen om gas te geven maar hij was waarschijnlijk zo verbouwereerd dat hij het er maar bij liet zitten.” Zelfs in mijn ge-elektrotunede (101 km/u) Renault Twizy maak ik de gekste dingen mee, ik trek zoveel sneller op sinds die tuning en dat kunnen sommige automobilisten niet uitstaan ha, ha. Mijn Renault Twizy heeft dankzij het sportonderstel (had de Peugeot iOn dat ook maar!) een uitstekende wegligging waardoor ik op de bochtige stukken vrijwel alle auto’s te snel af ben. Eenmaal op de A44 heb ik het gaspedaal diep ingetrapt maar door de auto’s voor mij kwam ik niet boven de 130 km/u uit. Dat zou de topsnelheid moeten zijn maar ik had dus nog gas over. Op de afslag hield ik de vaart er goed in en remde zo laat mogelijk wat door het lage gewicht/zwaartepunt goed te doen is ondanks de kauwgomballenvering. Ik hing de Peugeot iOn met nog 6 km actieradius aan de oplaadpaal om 16.20u en om 22.10u in de avond (=5 uur en 50 minuten) was tie nog niet vol alhoewel de meter in de auto dat wel aangaf. Waarschijnlijk brandde het groene lampje van de oplaadpaal nog niet omdat het afsluiten van een laadsessie net als bij mijn Renault Twizy (van 98 procent -> 100 procent duurt een half uur terwijl normaal gesproken 15 procent laden 25 minuten duurt) lang duurt.

Familieauto
Zaterdag en zondag ben ik letterlijk van hot naar her gereden, zwemmen, bagel eten, moeders naar m’n zussie brengen, kinderen ophalen, motorfiets aan de druppellader hangen, topsnelheid uitgetest, vergeten de maximum snelheid achteruit te testen (alweer verdorie), fotoshoot gedaan met mijn zwager, afijn het was een leuk, lekker druk en vooral gezellig weekend. Op weg naar het zwembad ben ik, na uiteraard eerst mijn moeder naar mijn zus gebracht te hebben, puur voor de totaal overbodige lol een rondje over het Space Business Park heen gereden. Het sloeg echt helemaal nergens op maar juist daarom was het misschien wel zo leuk. Ik heb het ESP maar aan laten staan omdat het vermogen te laag is om deze elektrische auto in een drift te houden maar wel genoeg is om ‘m plotseling heftig uit te laten breken. En dat is me een aantal keren overkomen en dan moet je razend snel reageren om ‘m op de weg te houden. Een uitstekende test voor je reactievermogen dat dan weer wel. Omdat de accu vol zat kon ik ongegeneerd plankgas geven na elke bocht of rotonde. En dan blijkt zo’n kleine elektrische auto erg leuk te zijn op een lokaal circuitje zoals het SBP. Oké de acceleratie is niet bloedstollend maar omdat-ie zo snel op het gas reageert en daarna stilletjes wegspuit is het erg leuk. Zelfs op de verkeersdrempels viel het mij heel erg mee en ja zelfs de allerhoogste verkeersdrempel kon ik door een trucje – even kort heel hard remmen (best goede remmen ondanks de trommels achter) vlak voor de verkeersdrempel – best met een behoorlijk snelheid overheen. Ik vond het zo leuk dat ik nog een rondje wilde doen maar ik had haast en dus ben ik plankgas de N206 opgereden richting ’t Heen. De afrit bij ’t Heen is minder leuk dan de oprit maar absoluut niet minder spannend. Want om hier op de grens te rijden moet je veel meer lef hebben dan de andere kant op via de oprit. Na het zwemmen heb ik mijn moeder weer opgehaald en thuis gebracht. Na een snelle hap ben ik meteen weer in de Peugeot iOn gesprongen om mijn Yamaha FZS 600 Fazer aan de druppellader te hangen.

De weg naar mijn garage is een heerlijke stoplichtenweg met mooie flauwe, haakse en S-bochten. Toevallig stond er steeds een Audi, BMW of Seat met petje naast me voor alle stoplichten en dat maakte het ritje nog leuker. Allemaal zag ik ze meewarig naar mijn golfkarretje kijken en de eerste meters ook nog maar daarna was het bij 30 km/u ineens zoeffffffff en weg was ik. Eenmaal aan de druppellader zat mijn dag erop en ben ik naar huis gegaan voor mijn broodnodige rust. Nou niet dus want mijn zus belde of mijn moeder op haar kinderen wilde passen, dus hop weer in de Peugeot iOn richting Katwijk aan Zee en met zijn vieren terug gereden. Dat kan prima in deze kleine elektrische auto die meer dan genoeg zitruimte heeft, daar kan menig zogenaamd grote auto met vier zitplaatsen nog jaloers op zijn. Het hogere gewicht was uiteraard wel goed te merken in deze kleine auto met kauwgomballenvering. Maar ook in kauwgomballenvering heb je gradaties en deze was bv. minder erg dan die Renault Twingo uit 2011. Zondagmiddag heb ik de fotoshoot gedaan met mijn zwager en die vond de Peugeot iOn ook een heel leuk autootje om in te rijden. Hij was met name te spreken over de zoefffff-kwaliteiten. De foto’s zijn genomen in de Leidse wijk waar we allebei opgegroeid zijn dus dat was voor allebei leuk om te doen. Na de fotoshoot ben ik de Samsonite kofferset gaan fotograferen en het viel mij mee hoeveel koffers er nog in passen. Meer in ieder geval dan in de Nissan Pixo van mijn zus.

Samsonite kofferset
3×33-liter + 2×13-liter

Tijdens het maken van de actiefoto’s zag ik trouwens dat er achteraan een stabilisatorstang zit. Geen wonder dus dat de Peugeot iOn ondanks die kauwgomballenvering toch nog een behoorlijk goede wegligging heeft. Op weg naar huis ben ik via Voorschoten naar de N44/A44 gereden want ik wilde nog even de topsnelheid uittesten. Op papier is die 130 km/u maar eenmaal op de A44 bleek ik op de snelheidsmeter tot 138 km/u te komen wat waarschijnlijk na correctie voor een snelheidsboete 130 km/u is en dus 30 km/u te snel op die plek. Vroeger was het hier 120 km/u maar vanwege een nieuwe alweer totaal overbodige (de zoveelste van kabinet Asfalt) weg is het nu dus 100 km/u.

Leuke dag
Heerlijk zo’n week vakantie en dan te bedenken dat ik maar liefst 12 volle weken vakantie heb per jaar en ook nog eens mààr 4 dagen werk p/wk. Op een school werken is echt 100 triljoen maal beter dan op een laboratorium werken wat ik ruim 34 jaar gedaan heb tot en met 1-11-2017. Geen stress meer, geen werkdruk en straks met Pasen ook gewoon 5 dagen achter elkaar vrij. Ik reed dan ook met een hele grote glimlach naar ‘mijn’ school toe. Ik vertrek altijd iets eerder en ben dus ook iets eerder op werk, maar dat is beter dan iets later vertrekken want mijn enige obstakel is de superirritante file die op dat latere tijdstip ontstaat voor het stoplicht op de ventweg van de A44 na amper 3,8 km. Het is een half uurtje rijden naar mijn werk maar voor dat stoplicht kun je als je pech hebt zomaar 10-12 minuten reistijd bij moeten tellen (oh en ook niet vlak voor de ingang meer kunnen parkeren). Ik had de accu Peugeot iOn volledig vol geladen, niet dat dit nodig was want ik kan ook via het stopcontact op school opladen. Ik wilde namelijk kijken wat de Peugeot iOn zou verbruiken aan energie, dus zeg maar de gereden kilometers vergelijken met de actieradius volgens het display. Ik startte met 74 km actieradius (verwarming + ventilator aan) en weer thuis had ik nog 36 km actieradius over (verwarming + ventilator aan) na 53,9 km gereden te hebben volgens de tripmeter. Dat is dus een verbruik van 38 km actieradius op 53,9 km gereden op de tripmeter. Tijdens de les van een Amerikaanse leraar scheikunde (als TOA loop ik regelmatig de praktijklokalen in en uit) merkte ik nog iets leuks op over een opdracht van het berekenen van de CO2-uitstoot van een BMW X3 die van Parijs naar Den Haag rijdt. Ik rij regelmatig met mijn Renault Twizy naar school en dat had die scheikundeleraar gezien en hij vroeg mij toen wat dingen over mijn golfkarretje. Ik vertelde hem toen dat ik auto’s test en dat ik heel bewust een elektrische auto rijd. Verder vertelde ik hem dat ik een keer als voorbeeld had uitgerekend hoeveel CO2-uitstoot ik deze wereld bespaar in het testverslag van de Renault Zoe. Hij vond dat zo leuk dat hij mij vertelde dat hij dat een keer in een scheikundeles wilde gaan gebruiken. Ik vond het erg leuk om te zien dat hij woord had gehouden, dan zie je dat ik als kritisch autojournalist ook op mijn nieuwe baan een bepaalde stempel kan drukken. Alle leerlingen schrokken zich namelijk een hoedje van de gigantische hoeveelheid liters uitgestoten CO2, kijk dan werk je toch mee aan een stukje bewustwording en dat vind ik mooi.

Op de heenweg heb ik ongelofelijk netjes gereden (=rustig optrekken) en me overal exact aan de maximum snelheid gehouden. Op de terugweg probeerde ik het wel maar soms moest ik wel gas geven omdat er een auto naast mij stond en ik voor hem langs wilde omdat het van 2 naar 1 rijstrook ging vlak na de bocht. Vlakbij Madurodam heb ik nog even hard gelachen, want in de bocht van hiervoor stond er een verkeershufter in een Ford Ka achter mij die mij voorbij wilde maar dat lukte hem, niet. Daarna vloog hij me voorbij en bij stoplichten ging hij expres linksaf voor gesorteerd vooraan staan om vervolgens alsnog doodleuk rechtdoor te rijden. Ik hoef denk ik niet op te schrijven over welk type ik het heb, het type dat zelfs als maakt hij een fout je helemaal voorrot scheldt met allemaal kk-woorden. Afijn bij Madurodam heb je richting de Hubertustunnel heel even 3 rijstroken en die 3de is behoorlijk kort want je moet al snel invoegen. De verkeershufter in de Ford Ka stond in het midden en ik ogenschijnlijk kansloos op de 3de rijstrook. De bestuurder van de Ford Ka reed steeds verder naar voren en bij groen stond hij al ruim een autolengte over de stopstreep. Ik gaf exact bij groen plankgas en dacht heel even dat ik de Sjaak zou zijn maar ik onderschatte de 2de spurt van 30-60 km/u voor de zoveelste keer. Precies op het juiste moment zette de 2de spurt in en vloog ik de Ford Ka met gemak voorbij en nog een bestelbusje waardoor de verkeershufter achter de bestelbus in moest voegen, ha, ha. Mag ik even hard lachen, ja dat mag! En dit is niet de enige verkeershufter ik kom er elke ochtend één van hetzelfde kk-type tegen met een Belgisch kenteken. Sorteert overal links- of rechtsvoor en rijdt dan vervolgens rechtdoor en rijdt zo’n beetje dubbele snelheden op de lange rechte stukken zoals vlakbij Kijkduin. Maar die weg wordt afgesloten vanwege een dodelijk ongeluk en te hoge snelheden op het dubbelbaans gedeelte. Gelukkig kan ik met mijn mini-motor en Renault Twizy wel langs de wegversperringen (slagboom en/of bussluis).

Alles uit!
De volgende dag heb ik alles uitgezet in de Peugeot iOn en om toch lekker warm te blijven mijn exo2 bodywarmer aangetrokken die ik altijd op de motor draag. Het was best koud in de auto maar ja alles voor een laag verbruik want daar doe ik het tenslotte voor. Je bent testrijder of je bent het niet en dan is het soms ‘pijn’ lijden. Ik heb af en toe wel even de blower + AC aangezet want de ruit besloeg nogal en dan mis ik best de voorruitverwarming van mijn Renault Twizy. Het was goed te doen om netjes te rijden wat dat betreft is het verkeer de kant van Den Haag op best lekker relaxt. Ik heb zelden een extreme bumperklever en het verkeer stroomt overal lekker door. Toch wel jammer dat er geen cruise control in deze auto zit, dat vind ik altijd heerlijk zeker in een elektrische auto. De terugweg ging net zo lekker als de heenweg alhoewel ik wel iets langer moet wachten voor de stoplichten in tegenstelling tot ’s ochtends. Bij vertrek stond de actieradius op 98 km en bij aankomst thuis actieradius 74 km en tripmeter 49,0 km en ik had 3 blokjes meer over dan de dag ervoor. Ik heb dus slechts 24 km verbruikt op een tripmeter-afstand van 49 km. Dat houdt in dat theoretisch (binnendoor dus geen snelweg!) 200 km zou kunnen rijden op een volle accu en dat nota bene bij een temperatuur van 5 graden Celsius dus dat betekent dat ik er in de zomer nog 15 procent bij op mag tellen. Dan kom ik dus uit op 230 km en dat is veel meer dan ik verwacht had. Zet je de verwarming ’s winters uit en ’s zomers de airco dan kom je dus een behoorlijk eind verder op een volle accu. Dat het ook veel sneller kan merkte ik tijdens de terugrit naar Peugeot Nederland in Amsterdam. Ik heb de hele rit van Leiden naar Amsterdam overal waar het maar kon plankgas gegeven en de maximum snelheid gereden van 130 km/u. Toen ik langs de Amsterdam Arena reed begon het accu-oplaadicoontje te knipperen, je kan een volle accu dus ook bijna leeg rijden op een afstandje van slechts 50,6 km.

 

Specificaties

Jaargang

2018

Carrosserie

Hatchback

Transmissie

Single-speedversnellingsbak

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Elektriciteit

Type motor

Elektrisch

Acceleratie (0-100/sec)

15,9 seconden

Topsnelheid

130km/u

Vermogen

49(67)/4.400-8.800 kW (pk)/rpm

Koppel

196/0-300 nm/rpm

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Schijfremmen

Remmen achter

Trommels

Draaicirkel

9,0 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

15-inch

Milieu en veiligheid

C02 uitstoot

0 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

3.474 mm

Breedte

1.792 mm

Hoogte

1.608 mm

Wielbasis

2.550 mm

Spoorbreedte voor

1.310 mm

Spoorbreedte achter

1.270 mm

Massa leeg

1.040 kg

Max. toelaatbare massa

1.410 kg

Laadvermogen

410 kg

inhoud bagageruimte

166 liter

Bandenmaat

V145A175/65-R15

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand