Kia Sportage GT PlusLine 2.0 CRDi AT8 AWD 2019 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Kia Motors Nederland B.V.



De ultieme Dan(S)UV

Samenvatting
Weer een Sportage de zoveelste die is dus ook gewoon weer goed dat kan niet anders. Het bleek echter wel om een model te gaan waarop in Nederland niet de nadruk komt te liggen want uitstoot en labels en zo. Mark ‘Pinokkio’ Rutte en zijn maffiavriendjes hebben de BPM op auto’s zoals deze zo absurd hoog gemaakt dat je jezelf afvraagt waarom pikken we dit nog langer. Maar goed ik mocht desondanks deze 2.0-liter dieselversie met AWD testen en dat was erg leuk. Ik heb nog nooit een auto met zo’n goed AWD-systeem getest als op deze Kia Sportage 2.0 CRDi AT8 AWD GT-PlusLine maar ja Kia heeft dan ook een eigen systeem ontworpen dat beter is dan het veel gebruikte Haldex-systeem. Over de wegligging kan ik dan ook heel erg kort zijn die is werkelijk SUBLIEM met hoofdletters. Kia laat alle Duitse merken hiermee ver achter zich en dat is best knap. De rest van de test kan ik ook kort over zijn, stuurt lekker, grote bagageruimte, veel zit-/beenruimte, prima multimedia-systeem dus eigenlijk is het enige minpuntje het verbruik. Ik heb genoeg diesels gereden die een stuk zuiniger waren in verbruik met nota bene zelfs grotere motoren. Een tuning zal hier dan ook zeker een lager verbruik opleveren want minimaal 1:25 moet makkelijk haalbaar zijn. Met de voorwielaangedreven 1.6 CRDi (alleen de 1.6 T-GDi is als AWD verkrijgbaar) zal dat volgens mij geen enkel probleem moeten zijn want naast de kleinere motor weegt-ie ook nog eens minder.

Plus: Aparte vuldop voor AdBlue – Bagageruimte – Kia’s Intelligent Dynamax AWD – Wegligging – Zitruimte achterin
Min: Verbruik

Testverslag
Thuis gekomen heb ik meteen de prijslijst gedownload en zag ik tot mijn grote verbazing dat deze Kia Sportage 2.0 CRDi AT8 AWD niet in de prijslijst staat. Ik ging even twijfelen of ik misschien dan toch de Kia Sportage 1.6 CRDi DCT7 AWD mee had gekregen. Nee dat kan niet want deze auto ging er rap vandoor als ik stevig gas gaf. Oké in een automaat voel je het verschil minder goed dan in een handgeschakelde auto maar het verschil tussen 136 Pk/320 NM en 185 Pk/400 Nm merk je echt wel ook in een automaat. In de Belgische prijslijst staat ‘mijn’ auto wel vermeld en toen ik even naar buiten liep vond ik de RDW-pas achter de zonneklep met inderdaad 2.0-liter diesel erop vermeld. Toen ik de bevestiging binnen had gekregen had ik 48V zien staan in de typenaam en aangezien ik nooit autonieuws lees (ik laat me graag verrassen) snapte ik even niet waar dat 48V* nou voor staat. In ieder geval niet 48 kleppen want het is maar een viercilinder=16V(alves). Het blijkt echter om de “V” van “Volt” te gaan oftewel spanning oftewel elektriciteit. Lees even mee op [quote pers.kia.com] Herzien motorengamma – Het motorengamma is uitgebreider dan ooit. Nieuw is de EcoDynamics+ 2.0-liter diesel mild-hybrid. EcoDynamics+ reduceert de CO2-uitstoot van de dieselmotor door deze tijdens accelereren te ondersteunen met elektrische energie afkomstig van een krachtige 48-Volt batterij. Ook kan de motor met behulp van een nieuwe Mild-Hybrid Starter-Generator eerder worden uitgeschakeld om brandstof te besparen en emissies te beperken. Het resultaat is een tot 4 procent lagere CO2-uitstoot volgens de nieuwe en meer op de praktijk gerichte Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure, kortweg WLTP. [/quote pers.kia.com] Verder zag ik vlak voor ik weg reed “AWD” op onderkant van het portier staan. Ik realiseerde me toen nog niet wat voor AWD maar daar kom ik later op terug. Het is in ieder geval beter dan dat van alle andere vergelijkbare SUV’s in dit segment, inderdaad eigenwijs van Kia om een eigen AWD-systeem te ontwikkelen maar het is wel ERG goed!

Voor het wegrijden heb ik eerst even alles goed gezet = stuur/stoel/spiegels wat zo gepiept is als je weet hoe dat moet. Ik ben rustig weg gereden en het viel me meteen op hoe licht deze Kia Sportage 2.0 CRDi AT8 AWD stuurt maar toch mooi direct voor een SUV. Een SUV met 4-wielaandrijving + lock rijdt namelijk het lekkerst op én de weg én in het terrein met een dergelijk stuurgedrag. In het terrein (of diepe sneeuw zoals in Zweden) beweeg je als bestuurder alle kanten op in je stoel dus je armen bewegen/schudden ook mee en dan is het uitermate vervelend als zelfs maar de kleinste stuurbeweging een groot effect heeft. Veel autojournalisten willen dat maar niet begrijpen en schrijven dan zoals deze ANWB-journalist: “De Sportage heeft met de Xxxxxx gemeen, dat de crossover (foutje moet zijn SUV, red.) slecht spoort. Ook in de Kia moet je geregeld stuurcorrecties geven en dan voelt die besturing in het geval van de Sportage nog ‘stroperig’ ook.” Totale bullshit maar ach dat ben ik intussen wel gewend van ze. Op de rotonde naast de McDonald’s had ik zoals zo vaak hier bijna een aanrijding met een idioot die van de A12 komt en haast heeft. Het scheelde dit keer een halve meter of het was raak geweest. De rotonde ging overigens erg lekker maar dat komt door Kia’s geniale Intelligent Dynamax AWD dat ik voor het eerst mocht ervaren in de Kia Stinger die veel indruk op mij heeft gemaakt vanwege de absurd goede wegligging. Dit AWD-systeem reageert bij wijze van spreke al voordat het nodig is terwijl de AWD-systemen (bijna altijd van Haldex) van andere autofabrikanten pas reageren nadat het eigenlijk al nodig was. Ik vrees dan ook dat die bestuurder mij zwaar onderschat heeft en dacht toen hij mij op de rotonde aan zag komen dat ik een slome SUV was. Noop dit is een SUV als geen andere!
*Het Ecodynamics+ mild-hybrid-systeem verenigt milieuvriendelijkheid en moeiteloos alledaags rijgemak. Het systeem beschikt over een 2.0 CRDi dieselmotor en een lithium-ionbatterij van 48 V om het brandstofverbruik aanzienlijk te verminderen. De e-machine met een naadloze werking recupereert kinetische energie tijdens het remmen en levert extra koppel bij het optrekken. Start: de motor wordt door de e-machine ingeschakeld voor een snelle en vlotte start.
– Extra koppel: bij acceleraties of bergopwaarts rijden, levert de e-machine extra koppel door energie uit de batterij te halen om de motor te ondersteunen.
– Cruising: als u aan een constante snelheid rijdt, herlaadt de verbrandingsmotor deels de batterij in geval van een laag laadniveau.
– Energierecuperatie: tijdens het vertragen of remmen wordt de energie die door de beweging van het voertuig wordt gegenereerd, omgezet in elektrische energie voor het laden van de batterij.
– Stop & Start: als u de wagen langzaam laat uitrollen tot stilstand, schakelt de verbrandingsmotor automatisch uit tijdens vertragen en remmen in een versnelling om brandstof te besparen.

Rotondebeest
Direct na de oostelijke rotonde volgt de westelijke rotonde en gelukkig ging het hier wel goed. De Volvo die aan kwam gereden wachtte netjes op mij. Het is echt verbazingwekkend zo hard als je met deze Kia Sportage AWD een rotonde kunt ronden. Deze auto weegt ruim 1.800 kg dus je praat echt over een forse auto dus dan is het des te verbazingwekkender dat-ie zo’n goede wegligging heeft. Wel jammer dat er nog winterbanden – Dunlop SP Winter Sport 3D – op zitten want met een paar goede zomerbanden van het betere plaksoort was de grip waarschijnlijk nog weer wat beter geweest. Maar ik mag niet klagen want de 19-inch Dunlop hebben een uitstekende grip. Daarna ging de cruise control erop en die bleek van het adaptieve type (=ACC=Adaptive Cruise Control) te zijn. Altijd lekker want dan doet die het afremmen en versnellen voor je. Richting Kamerik liet ik het ACC op 80 km/u staan om te kijken of ik zonder te remmen door alle bochten heen zou kunnen rijden. Dat lukte uiteraard met groot gemak door het AWD maar net toen ik dacht het gaat lekker doemde er een tractor met een auto erachter voor mij op. Wat ik dan nooit snap is dat als er een mogelijkheid is om in te halen veel automobilisten veel te dicht achter de tractor rijden en daardoor due niet goed kunnen beoordelen of ze in kunnen halen. Na meerdere inhaalmogelijkheden was ik er klaar mee en ben ik maar in gaan halen. Moeilijk hè goed autorijden=anticiperen. Daarna volgde een hele lange mooie S-bocht waarvan de tweede bocht in de S het mooiste is. Ook nu reed ik er weer met 80 km/u op het ACC doorheen en dat voelde wel wat spannender aan dan bij Kamerik, maar de Kia Sportage trok het met groot gemak. Daarna dacht ik kom laat ik voor de grap eens de NavSat volgen maar die stuurde me verkeerd en vervolgens dezelfde weg weer terug richting de A12. Huh? Nou moet ik eerlijk bekennen dat de situatie daar met allemaal éénrichtingverkeer niet eenvoudig is. En ja dit is niet de eerste keer dat een NavSat raar doet op een lastig punt. Ik ben toen maar alsnog naar de A12 gereden want dat was niet zover rijden en dan was ik sneller thuis. Op weg naar de A12 was het een zooitje = allemaal automobilisten bezig met andere dingen dan autorijden.

Vlak voor de oprit dook er nog en VW Polo voor mijn neus dus die leuke opritbocht naar de A12 kon ik wel vergeten. Eenmaal op de A12 heb ik meteen maar even gas gegeven zodat ik alle vrachtwagens voorbij en rustig 100 km/u kon gaan rijden op de 3de baan. Dit keer ging ik er niet af bij de N11 maar ben ik door gereden naar de afslag Gouda want ik zou een oude vriend bezoeken in Waddinxveen. De afslag Gouda is heel mooi want dat is zo’n lekkere afslag die je zonder snelheid te minderen kunt nemen. Je voelt dan de druk op de banden echt toenemen in het eerste deel van de S-bocht en in het 2de deel zelfs nog meer. De Kia Sportage deed het werkelijk uitstekend voor een SUV want ik dacht even dat ik een te hoge snelheid had in het 2de deel van de S-bocht maar nee dus. Klasse! Daarna had ik weer pech want vlak voordat ik de rotonde naar Waddinxveen op reed besloot een hele grote kraanwagen die eerst rechtdoor dat ook alsnog te doen. Grrr nou moest ik als een slak over de rotonde en daarna langs het kanaal achter de kraanwagen aanhobbelen. Dat was niet wat ik in gedachten had verdorie. Bij de hefbrug aangekomen reed de kraanwagen gelukkig rechtdoor en kon ik over de smalle wegen/straatjes door het dorp naar het huis van mijn oude vriend toerijden. Ondanks de grootte van deze auto laat-ie zich goed manoeuvreren door de smalle straatjes. Dan blijkt dat lichte maar toch directe stuurgevoel in het voordeel van deze grote en zware Kia Sportage te werken. Want wees eerlijk 1.800+ kg is een behoorlijk gewicht en als je daar dan niets van merkt tijdens het rijden dan doe je iets goed als Kia zijnde. Na een gezellig bezoek ben ik via Boskoop en Hazerswoude-Dorp naar huis gereden. De oprit naar de N11 was leuk net als de oprit/afslag naar de A4/Europaweg waar ik even lekker vaart kon maken. Trap het gaspedaal diep in en deze Kia Sportage 2.0 CRDi AWD gaat er behoorlijk rap vandoor voor een SUV. De afslag naar de Europaweg was de eerste keer dat de banden piepten maar ik reed dan ook wel zeer strak de rotonde op en af.

Zwemmen + Samsonite kofferset
Na een snelle tosti reed ik richting zwembad Aquamar in Katwijk aan Zee uiteraard via de route met de meeste obstakels. Op de vele verkeersdrempels was ik er al snel uit maar toch had ik iets van heb ik het wel bij het rechte eind. Is deze auto niet net als de Kia Stinger véél beter dan hij in eerste instantie laat blijken. Wat mij vooral opviel was het absurde gemak waarmee de nieuwe Kia Sportage door en over bochten, rotondes en verkeersdrempels heen vloog. Net als ik dacht van ik dook nu toch écht te hard die bocht in bleek dat de Kia mij na de bocht gewoon voor schut had gezet. Is Kia’s Intelligent Dynamax AWD net als bij de Kia Stinger ook nu weer het geheime wapen? In de afritbocht bij ’t Heen reed ik zo absurd makkelijk naar de auto toe, die mij net nog met hoge snelheid inhaalde en net voor mij de afrit opschoot, dat sloeg gewoon helemaal nergens op. Na het zwemmen ben ik uiteraard weer via de opritbocht bij ’t Heen naar huis gereden. Ik besloot het met het ESP aan te doen want er kwamen nog genoeg keren om het ook met het ESP/TRC uit te doen en in de Normale rijmodus in plaats van Sport. Ik reed heel erg rustig op de apex van de bocht af flipperde terug naar M2 en gaf plankgas waarna de Kia Sportage werkelijk retestrak langs de witte lijn door de opritbocht heen vloog. Niks geen voelbaar ingrijpen of het afknijpen van het vermogen gewoon precies op de grens rijdend met het ESP/TRC aan. Daarna uiteraard ook nog even de rotonde + S-bocht bij het voormalig MarineVliegkamp Valkenburg en ook die gingen werkelijk Fantastisch met een grote F!!! Daarna ben ik meteen maar door gereden naar mijn garage om de Samsonite kofferset te fotograferen. Gezien de grootte van de auto verwachtte ik dat er behoorlijk wat koffers in zouden passen. Het bleken er echter minder dan de vorige Kia Sportage maar toen bedacht ik me dat er nog een grote Li-Ion accu in de kofferbak ligt onder de afdekplaat. Tja dan is het niet zo gek dat er minder koffers inpassen. In dat opzicht bezien valt het dan ook eigenlijk best mee.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 4×50-liter
Zonder hoedenplank: 3×70-liter + 2×50-liter + 33-liter + 13-liter

Mazzeldagje deel 1
Zaterdag zou een drukke dag worden want ik moest voetbaltaxi spelen, zwemmen, het kenteken van mijn nieuwe motor ophalen bij Ab Motoren, een rondje rotondecircus doen én een zuinigheidsrit maken. Het is de eerste keer dat ik voor voetbaltaxi moet spelen want ze kwamen bij VV Katwijk een auto te kort. Er voetballen bij VV Katwijk ook kinderen van het AZC en die ouders hebben geen auto dus ja dan help ik ze uiteraard even uit de brand na een SMS-je van mijn jongste zus. Na het eten was het dus eerst naar Katwijk aan Zee en moeders ging ook mee want die wilde nog wat boodschappen doen terwijl ik lag te poedelen in het zwembad. Het ritje naar voetbalvereniging S.V. Kickers ’69 in Leimuiden was deels binnendoor en deels over de snelweg. Ik merkte op de verkeersdrempels aan de vering/demping duidelijk dat er inclusief mij 5 mensen + bagage aan boord waren. De vering/demping is normaal met een comfortabel sausje precies zoals dat hoort bij een SUV. Na het afzetten van de voetbalkinderen ben ik met mijn moeder naar Katwijk aan Zee terug gereden om te gaan zwemmen en boodschappen te doen. Daarna moest ik als de wiedeweerga naar mijn zwager om de fotoshoot van de Kia Sportage 2.0 CRDi AT8 AWD GT-PlusLine te doen. We hebben het maar vlak om de hoek gedaan want hij had haast en ik had haast. De foto’s zijn ondanks de korte snelle fotoshoot toch mooi geworden dus dat was wel fijn en gelukkig was het eindelijk eens een keer droog. Na de fotoshoot ben ik mijn kentekenplaat op gaan halen bij Ab Motoren via een omweg over de A4 en het rotondecircus bij Hoogmade/Leiderdorp. Dat is echt een must met deze AWD-auto met krachtige dieselmotor. Gelukkig heeft deze Kia Sportage met het stuur meedraaiende schakelflippers alleen was even vergeten dat ze erop zaten toen ik mijn rondje rotondecircus aan het doen was. DOM! Maar goed het handmatig op- en terugschakelen ging ook goed dus de pret was er absoluut niet minder om. Ik had geen idee wat ik kon verwachten toen ik op de lange afslag naar het rotondecircus afreed. Ik had ondertussen al het ESP elektronisch uitgezet, inderdaad elektronisch via een menu op het stuur in plaats van het ouderwetse knopje. Eigenlijk jammer want voor het ESP/TRC heb ik liever een knopje als ik eerlijk ben, nu zit het ergens ver weg verstopt in een menuutje op een display tussen de tellers. Voor mij reed een stoethaspel die zo ongelofelijk vreemd reed (langzaam/onzeker/voor niets stil gaan staan) dat ik haar op de ovale rotonde maar over de rotonderand ingehaald heb. Wat een drama zeg deze automobiliste. Na de rotonderand sneed ik hard naar binnen klapte neer en gaf stevig gas in M2 waarna het onderstel begin te glijden. Zelfs toen ik opschakelde naar M3 bleef ik glijden terwijl ik weer over de rotonderand heen reed en na het neerkomen het stuur hard naar rechts moest omgooien. WOW dit was echt veel leuker dan ik ooit had kunnen denken van deze SUV.

Mazzeldagje deel 2
Op de kleine rotonde aan de andere kant van de A4 kwam ik precies goed uit zodat ik het gas er weer op kon zetten nadat ik teruggeschakeld had naar M2. Ook nu weer gleed ik de rotonde op en af en ook nog eens heel mooi gecontroleerd, dat Intelligent Dynamax AWD-systeem van Kia werkt echt voorbeeldig goed. Op naar de grote rotonde die vooral erg leuk is halverwege en bij het verlaten van de rotonde. Ook nu weer reed ik heel mooi strak sturend de rotonde op en halverwege zette ik het gas erop in M2 en tot mijn verbazing vloog de Kia Sportage zelfs in M3 nog glijdend perfect gecontroleerd de rotonde af. Dit was toch wel heel erg leuk en vooral erg goed net als de Kia Stinger met hetzelfde Intelligent Dynamax AWD-systeem, die voelde ook zo ontzettend stabiel en zeker aan qua wegligging. Ik zal nog even navraag doen over de afstelling van het Intelligent Dynamax AWD-systeem want het mooie aan dit AWD-systeem is dat je perfect af kunt stellen hoe je de aandrijving naar de voor- en achterwielen verdeelt. Dus Voor/Achter – 20/80 – 50/50 – 0/100 het is allemaal mogelijk met dit door Kia in eigen huis ontwikkelde AWD-systeem. Waar alle Duitse automerken gebruik maken van het inmiddels achterhaalde Haldex AWD-systeem (dat overigens is opgekocht door BorgWarner) heeft Kia gewoon een beter AWD-systeem in eigen beheer ontwikkeld. Waar andere auto’s moeite hebben op een ijshelling daar kun je het Dynamax AWD-systeem van Kia gewoon ‘locken’ en veilig wegrijden onder ijzige weersomstandigheden. Op weg naar huis had ik echt even ongelofelijk dikke vette mazzel want toen ik eindelijk een sloom rijdend fossiel in kon halen gaf ik in mijn enthousiasme iets teveel gas. En in een automaat rij je al dan al heel snel iets te makkelijk veel te hard. Toen ik op mijn snelheidsmeter keek zag ik 80 km/u staan waar je maar 50 km/u mag, ik rij hier ALTIJD netjes 50 km/u dus ik schrok wel even van mijn snelheid. Net toen ik het gaspedaal los liet en ook iets afremde zag ik 100 meter verderop een politieagent met een lasergun staan. Hij had zijn lasergun net naar beneden gericht om de vorige meting/auto af te lezen vermoed ik en dus ontsnapte ik aan een hoge boete (nog net binnen de bebouwde kom = 334,- euro) want meteen daarna richte hij zijn lasergun weer op de volgende rij auto’s. Een echt mazzeldagje dus!

YouTube-filmpje Kia’s Intelligent Dynamax AWD

Zuinigheidsrit
Zaterdagmiddag besloot ik meteen maar de reeds ingeplande zuinigheidsrit te doen dan was ik er maar vanaf. Bovendien was ik erg benieuwd naar het verbruik en wilde ik het zo snel mogelijk weten. Om het verbruik te weten te komen moest ik uitwijken naar de Belgische Kia-website want deze 2.0-liter diesel Mild Hybrid-versie staat niet in de Nederlandse prijslijst vermeld. In Nederland zet Kia vooral in op de 1.6 CRDi verkrijgbaar als 6MT en DCT7 maar helaas niet als AWD wat ik erg jammer vind. Die AWD voegt namelijk echt iets toe waardoor de auto qua wegligging met kop en schouders boven de andere SUV’s uitsteekt in dit segment. Het laagst opgegeven verbruik bleek 1:19,23 te zijn maar ja het is dan ook wel een AWD oh en nog op winterbanden dat betekent sowieso een 10 procent hoger verbruik. Het aftanken duurde wel even omdat ik afgetankt heb tot helemaal in de vulopening want ik wilde zeker weten dat mijn verbruiksmeting zou kloppen. Het wegrijden leverde meteen een keer remmen op maar nul keer remmen had ik bij voorbaat al uit mijn hoofd gezet. Deze Kia Sportage 2.0 CRDi AWD remt nauwelijks op de motor af dus met de grote drukte op de weg kan ik nul keer remmen dan totaal vergeten. Eenmaal op de N206 ging de cruise control er meteen op en ik was benieuwd in welke versnelling de auto rijdt bij 80 km/u. Dat bleek M7 te zijn en niet M8 wat ik wel verwacht want van elk tiental correspondeert het eerste cijfer van 10 km/u tot en met 70 km/u met de versnelling. Ik had dus 80 km/u = M8 verwacht maar na de zuinigheidsrit zag ik dat de automaat pas bij 90 km/u overschakelt naar M8. Bij de haakse rechterbocht ter hoogte van De Zilk besloot ik zo laat mogelijk het ACC uit te zetten en dus zo hard mogelijk door de mooie haakse rechterbocht heen te rijden. Ik reed er met 70 km/u doorheen maar volgens mij had het ook met 80 km/u gekund. Bij Vogelenzang aangekomen zette ik het ACC vast op 35 km/u en 1 afstandblokje tot de voorligger. De minimum snelheid van het ACC is overigens 30 km/u en de afstand tot de voorligger is 1-4 afstandsblokjes.

Het ging nog steeds erg lekker en ik genoot van mijn nieuwe MP3-liedjes die uit de speakers van het JBL Premium Sound System. Het JBL Premium Sound System (van het Zuid-Koreaanse Samsung net als harman kardon) omvat acht luidsprekers las ik in de brochure en is uitgerust met geavanceerde Clari-Fi muziektechnologie die de kwaliteit van MP3’s verbetert en een High-Definition geluid levert. Gewoon lekker genieten dus denk nou alsjeblieft niet dat een Kia onderdoet voor een Japanner of Duitser. Op de bomenweg was het weer eens bal met asfalthijgers die zo nodig op de rijbaan moeten fietsen. Het is toegestaan maar naar mijn mening ronduit gevaarlijk dus waarom ga je dan niet op het uitstekende fietspad direct naast de weg rijden. De mooie bochten waren een drama vanwege een automobilist die het nodig vond om in elke bocht bijkant stil te gaan staan. Gelukkig reed hij bij Aerdenhout door zodat ik kon genieten van de afslag naar Zandvoort met scheve verkeersdrempel. De auto beweegt dan een paar keer heel snel na elkaar alle kanten op, dé perfecte test voor de vering/demping. Het mag duidelijk zijn dat de Kia Sportage AWD hier totaal geen moeite mee had. Ik haalde meteen maar de slome auto voor mij in want die remde voor ieder kiezelsteentje op de weg. Op weg naar de boulevard was het redelijk druk maar hoe dichter ik bij de boulevard (=Noord-boulevard richting Bloemendaal aan Zee) kwam hoe rustiger het werd. Op de boulevard was het helaas weer een drama van auto’s met een schildpaddensnelheid. Ik heb me maar in de rij aangesloten want ik wist dat ik er op de duinenweg langs kon. De terugrit ging lekker alleen heb ik vlak voor Aerdenhourt een bumperklevende bestuurder van een Mitsubishi Outlander zich helemaal te pletter laten schrikken. Doet-ie nooit meer! Het verbruik was netjes, ik kwam uit op exact 1:20 + 10 procent voor de winterbanden = 1:22 en dat is beter dan het laagst opgegeven verbruik van 1:19,23. Ik had gezien het Ecodynamics+ mild-hybrid-systeem een lager verbruik verwacht.
Nog even de snelheden per versnelling vanaf 50 km/u
50 km/u = M5
60 km/u = M6
70 km/u = M7
80 km/u = M7
90 km/u = M8

Snelwegzuinigheidsrit
Dinsdag ga ik tegenwoordig altijd zwemmen na het eten want ik heb ontdekt dat het tussen 17.30u en 18.30u extreem rustig is in het zwembad. Vaak is het maandag en/of dinsdag erg druk op school en dan ben ik gesloopt als ik thuis kom. Na 1.5 kilometer zwemmen stap ik dan altijd weer kakelfris uit het zwembad. Omdat de auto donderdag weer terug moet besloot ik om dinsdagavond na het zwemmen een snelwegzuinigheidsrit te maken. Net als de vorige keer heb ik dezelfde route 3 maal gereden want dan weet ik zeker dat ik niet in een file beland. Op de A44 staan eigenlijk alleen files als er een ongeluk is gebeurd, maar dan staat het ook echt muur- en werkelijk muurvast. Omdat ik uit het zwemmen vandaan richting de A44 zou rijden heb ik maar bij de Tinq in Rijnsburg getankt, dat is maar 3 km rijden waarna ik vervolgens de A44 op zou rijden en het ACC vast zou zetten op 100 km/u. De drukte viel mee en ik kon behoorlijk goed 100 km/u aanhouden met af en toe even 90 km/u achter een vrachtwagen hangen om deze daarna met 105-110 km/u in te halen. Ondanks de winterbanden (maken over het algemeen meer herrie) is het heerlijk stil van binnen in de Kia Sportage. Het is wat dat betreft een genot om in deze nieuwe Kia Sportage te rijden. In mijn omgeving hoor ik ook alleen nog maar positieve geluiden over Kia en dat was vroeger wel anders. Want wees nou eerlijk deze Kia Sportage is toch oneindig veel mooier qua lijnen dan een supersaaie Audi Q3. Na de eerste keer op en neer naar Oude Wetering draaide ik voor de tweede keer de A44 op bij Het Transferium. Ik kon op de afrit de snelheid er goed inhouden ondanks de veel scherpere bocht na wegwerkzaamheden. De eerste keer vergiste ik me daar bijna in omdat je vroeger door de bocht heen kon kijken en nu niet meer. Ik nam dus klakkeloos aan dat de bocht nog steeds hetzelfde was, uh niet dus en toen moest ik even hard remmen om de snelheid eruit te halen. Het liep goed af maar zo zie je maar dat je nooit op de automatische piloot moet rijden. Zo zijn er ooit twee Belgen verdronken omdat ze er blind van uit gingen dat er een brug lag op de plek waar ze over het kanaal wilden rijden maar die brug was dus verplaatst. De auto van de twee Belgen werd pas jaren later gevonden. Bij het stoplicht aangekomen stopte ik maar omdat ik vooraan stond kon ik niet automatisch stil gaan staan op het ACC maar wel op Autohold. De motor valt dan uit maar toen ik eigenlijk een beetje per ongeluk heel lichtjes op het gaspedaal trapte sloeg de dieselmotor aan maar bleef de Kia Sportage toch stilstaan. Ik reed de A44 weer op en na nog een keer op en neer naar Oude Wetering hoefde ik nog maar 15 kilometer op en weer neer (= 30 km) naar ergens halverwege. Ik reed uiteindelijk het pompstation binnen met exact 100,0 km op de teller. Na wat rekenen kwam ik uit op 1:17,33 + 10 procent voor de winterbanden = +1,73 = 1:19,06. Een mooie waarde maar ik denk dat een tuning er voor kan zorgen dat het verbruik nog wel wat omlaag kan. Onderweg had ik nog even een binnenpretje toen er een auto zonder verlichting de A44 op reed ter hoogte van Sassenheim. Na 3 maal groot licht seinen zette de bestuurder zijn verlichting aan en bedankte me met een knipperlicht rechts-links. De A44 is namelijk niet verlicht dus het is er ’s avonds erg donker en als je dan in een donkere auto zonder verlichting rijdt is dat niet handig. Na het aftanken ben ik nog even snel in de Lock-stand door het diepe zware zand gereden direct naast de A44 bij het Valkenburgse Meer. De Kia Sportage had het heel even moeilijk maar daarna trok ie ‘m er prima doorheen. Klasse!

Dit moest ik nog even als laatste doen!
Na een volle week testen was er één ding dat ik nog niet gedaan had en dat was een rondje Space Business Park met het ESP/TRC uit in de rijmodus Sport. Dat moest en zou ik nog even doen want dit AWD-systeem is zo gruwelijk goed dat ik wilde weten waar de grens ligt. Na het zwemmen reed ik de N206 op richting Klei-Oost om er aan de andere kant weer af te gaan. Rijmodus Sport en het ESP/TRC uit en gàààààààààààs!!! Gezien mijn zeer positieve ervaring met de Kia Stinger ging ik er vanuit dat deze Kia Sportage 2.0 CRDi AT8 AWD GT-PlusLine het ook uitstekend zou doen op mijn testcircuit. Ik verliet de rotonde en stuurde even iets naar buiten om de Kia Sportage AWD daarna keihard de haakse rechterbocht in te hoeken terwijl ik plankgas gaf in M2. Ik flipperde op terwijl ik door de flauwe linkerbocht richting de vrachtwagenparkeerplaats reed. Daar aangekomen flipperde ik weer razend snel terug naar de 2de versnelling en hoekte de Kia Sportage AWD kneiterhard de vrachtwagenparkeerplaats op terwijl ik plankgas gaf. Werkelijk schitterend gleed ik perfect gecontroleerd even naar rechts weg waarna ik weer snaarstrak richting de uitgang reed. Daar hoekt ik de Kia Sportage AWD hard door de rechts-links-combinatie. Uh ja dat ging best wel goed, heel erg goed, misschien moet ik wel zeggen uitmuntend. Kia laat zien dat je helemaal geen dure Torsen-difs nodig hebt om een AWD-auto te maken met een briljant goede wegligging. Op naar de haakse rechterbocht met verkeersdrempel ervoor waar ik uiteraard extra gas gaf om te proberen de Kia Sportage AWD zo hard mogelijk de bocht in te hoeken in de hoop dat het gestuiter na de verkeersdrempel ‘m uit zijn evenwicht zou brengen. Nou gewoon helemaal niet dus, echt niet ook maar een klein beetje. En dan te bedenken dat het asfalt nota bene ook nog eens nat was vanwege de motregen.

Daarna was het weer plankgas en flipper-de-flipper over de lage verkeersdrempel en daarna de hoogste verkeersdrempel. Ik kwam heel even los en stuurde daarna plankgas in M2 de rotonde af de blinde bocht in. Het was bijna saai zo goed-mooi-strak ging het allemaal, dit was net als de Kia Stinger buitenaards goed. De rest van het rondje probeerde ik nog van alles maar de Kia Sportage AWD was gewoon niet uit balans te brengen. Natuurlijk het kan wel maar dat doe je als testrijder echt maar één keer geloof me. Ik heb één keer een testauto die ook zo goed was zo hard gepusht dat-ie ongecontroleerd begon te glijden waarna ik alleen maar kon hopen dat het goed af zou lopen wat gelukkig ook zo was. Ik besloot er nog een rondje aan te wagen om te proberen de grens nog iets verder op te zoeken. Raar maar dit rondje leek wel een exacte kopie van het eerste rondje. Er viel dus gewoon niets meer te halen het eerste rondje SBP was gewoon perfect geweest en nog meer pushen had dus geen zin. Dan maar weer terug naar de N206 waar ik heel mooi door de lange flauwe opritbocht de N206 op reed ook weer zonder enig probleem. Zou de opritbocht bij ’t Heen dan wel eindelijk een scherprechter blijken te zijn voor de Kia Sportage AWD? Ik nam de afrit bij ’t Heen ook in stijl en dus strak langs de vangrail en straks langs de betonnen afscheiding. Daarna draaide ik meteen weer om de opritbocht op. Ik was benieuwd wat er zou gebeuren want tot nu toe was de Kia Sportage AWD mij de baas zal ik maar zeggen. Check: rijmodus Sport en M-stand waarna ik heel langzaam op de apex van de opritbocht afreed. Daarna was het kickdown en gaan met die banaan! Ik reed perfect van M2 naar M3 flipperend met vier doorspinnende wielen door de opritbocht maar middenin de opritbocht moest ik ietsje gas lossen anders zou ik de bocht uitvliegen zo hard ging het. Aha hier ligt de grens dus.

 

Specificaties

Jaargang

2019

Carrosserie

suv

Transmissie

automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Diesel

Type motor

Diesel

Aantal cilinders

4

Topsnelheid

201km/u

Vermogen

136(185)/4.000 kW (pk)/rpm

Koppel

400/1.750-2.750 nm/rpm

Cilinderinhoud

2.0/1.995 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

all-wheel-drive

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

11,2 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

19-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

6,1-6,2 liter/100 km

Snelweg

5,2-5,4 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

5,7-5,8 liter/100 km

C02 uitstoot

152 gram/km

Energielabel

D

Afmetingen

Lengte

4.495 mm

Breedte

1.855 mm

Hoogte

1.645 mm

Wielbasis

2.670 mm

Spoorbreedte voor

1.609 mm

Spoorbreedte achter

1.620 mm

Massa leeg

1.647 kg

Max. toelaatbare massa

2.250 kg

Laadvermogen

603 kg

Aanhanger geremd

1.900 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

467 liter

Bandenmaat

245/45-R19

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand