Tesla Model 3 Standard Range Plus 2019 – autotest

Deze testauto werd ons aangeboden door Tesla Motors Nederland
 

Alien Musk

Samenvatting
Deze auto omschrijven is zoiets als je eerste verliefdheid proberen te omschrijven. Onmogelijk dus! Nadat ik had plaats genomen achter het stuur gingen mijn hersenen al heel snel raar doen. Mijn hersenen schoten in een bepaalde toestand die ik als zeer aangenaam ervoer. Ik had werkelijk geen flauw idee waarom dit gebeurde want het was een volslagen nieuwe ervaring voor mij als autotester. Nou weet ik dat Elon Musk en zijn ingenieurs tot gekke dingen in staat zijn zoals een raket laten landen op een klein platform in de oceaan. Ik besloot het lekkere gevoel te accepteren maar toch zat het me niet lekker en bleef het maar malen in mijn hoofd. Want waarom is dit de eerste keer na vele honderden testauto’s dat ik dit voel? Eenmaal richting de snelweg rijdend trapte ik het gaspedaal wat dieper in waarna de Tesla Model 3 Standard Range Plus met maar 238 Pk/375 Nm er voor mijn gevoel veel te hard vandoor ging. Deze auto accelereert veel sneller dan je zou verwachten op grond van de technische specificaties. En ook dat vinden mijn hersenen lekker al ben ik dat wel gewend als motorrijder die motoren gereden heeft met Pk/Gewichtsverhoudingen van meer dan 1. Dit is gewoon een hele lekkere auto die perfect zit, perfect stuurt en een uitstekende wegligging heeft. Daarbij laadt de Tesla Model 3 aan een gewone oplaadpaal ook nog eens vier maal zo snel op als elke andere elektrische auto. Een betere elektrische auto dan deze Tesla Model 3 zul je dan ook bij geen enkel traditioneel automerk vinden. De Audi e-Tron, De Jaguar i-Pace, de Mercedes EQC en de Porsche Taycan Turbo S worden werkelijk op alle fronten door Tesla verslagen door hun totaal achterhaalde techniek. Geen enkele autojournalist in Nederland heeft tot nu toe door gehad wat voor een mysterieuze elektrische auto de Tesla Model 3 is en dat is gek want al die mysterieuze informatie is gewoon op het internet te vinden als je gericht gaat zoeken. De geniale vering/demping en de kleine elektromotoren (de elektromotor voor en achter zijn verschillend in de versie met Dual Motor!) zijn ronduit mysterieus te noemen net als het batterijpakket. Niets maar dan ook helemaal niets aan de niet zichtbare delen van de Tesla Model 3 is wat het lijkt. En als klap op de vuurpijl is de bagagecapaciteit ook nog eens groter dan ik dacht (bagageruimte onder de laadvloer, achterbak en onder voorklep) dus ook daar scoort de Tesla Model 3 gewoon goed. Ik heb in mijn hele leven nog nooit zo’n vreemde auto als deze Tesla Model 3 getest.

Plus: Bagageruimte voor en achter prima – Geniaal kaal interieur met bijna geen knopjes – Uitstekende acceleratie voor dit vermogen/koppel
Superplus: Audio is werkelijk SUBLIEM! – Laadsnelheid aan een gewone oplaadpaal is ronduit bizar snel – Vering/demping is beter dan alles wat ik tot nu toe in mijn leven heb gevoeld – Wegligging is erg goed voor een gewone elektrische sedan

Min: Adaptive Cruise Control te gevoelig – Pasje om te auto te openen/starten werkte niet altijd de 1ste keer

Titel testverslag
In eerste instantie was de titel van dit testverslag “ET++ oftewel Buitenaards Goed” maar naarmate de mysterieuze informatie over de Tesla Model 3 zich bleef opstapelen kon ik niet anders dan de titel aanpassen. Er gebeurden namelijk een aantal gekke dingen tijdens deze test die ik pas kon verklaren na gericht zoeken op het internet. Ik vond namelijk uitermate interessante informatie met onder andere deze woorden: “The Tesla has a lot of stuff hidden. The Tesla is a big mystery. It’s not obvious sometimes what clever things they’ve done.” “There’s mysteries every day. We thought we were clever, but we’re not that clever.” Wat waren die gekke dingen dan willen jullie natuurlijk dolgraag weten. Als eerste de vering/demping, die is zo anders is dan elke auto waar ik ooit in mijn leven in gereden of gezeten heb dat was gewoon heel raar om mee te maken. Ik voelde iets dat héél erg lekker aanvoelt (mijn hersenen schoten direct in de genotstand) maar wat ik nog nooit eerder in mijn leven heb gevoeld. En ten tweede was daar die vreemd aanvoelende elektromotor want toen ik stevig gas gaf in de slechts 238 Pk/375 Nm sterke goedkoopste versie van de Tesla Model 3 (de Standard Range Plus) kreeg ik een duw in mijn rug die eigenlijk helemaal niet kan met dit lage vermogen + koppel. En ook daarover vond ik informatie: “The Model 3 debuted with an alternative motor technology that Tesla calls a permanent magnet synchronous reluctance motor.” en “They noted the high level of tech Tesla’s motor contained, all while being considerably smaller than the competition.” Maar ja, wat wil je ook als je een raket die terugkeert uit de ruimte kunt laten landen op een piepklein platform in de oceaan, dan verbazen deze dingen mij dus ook niet. Tesla is duidelijk een zwaar onderschatte autofabrikant waarvan alle Nederlandse autojournalisten alleen maar naar de zichtbare binnen- en buitenkant kijken zoals bv. Autoblog-punt.nl en daardoor niet veel meer uit weten te brengen dan een zin als “Bouwkwaliteit Tesla Model 3 nog steeds kut met peren”. Volgens mij is er iets heel anders kut met peren, iets met grijskleurige stof waarvan ze veel te weinig hebben.

Rijbewijskwijtsnelheid
Ik stapte na een pijlsnelle rit – van het type rijbewijskwijtsnelheid – op mijn Yamaha Tracer 700 over in een sjieke Midnight Silver Metallic Tesla Model 3 Standard Range Plus (=SRP) met grappige 18-inch Aero velgen waar in het wit een prijskaartje aan hangt van € 48.980,- (en in deze kleur +€1.100,- = €50.080,-). En ja deze elektrische auto mag ook 910 kg trekken met de sterke stalen trekhaak met afneembare kogel. Geniaal kaal is de binnenkant van deze Tesla Model 3 Standard Range Plus net als mijn hoofd en de auto’s van 50 jaar geleden toen je nog alleen maar auto reed in een auto en hooguit op de achterbank wat andere dingen deed op de muziek van Elvis Presley. Ik reed door de open slagboom richting het stoplicht en sloeg linksaf naar de J.C.-Arena. Ja en toen ik de bocht door was had ik zoiets van dit is zo ongelofelijk bizar want dit heb ik nog nooit eerder gevoeld in een auto. Wat hebben ze in hemelsnaam met die vering/demping gedaan of beter gezegd HOE hebben ze het in hemelsnaam geflikt om dit zo buitenaards goed te krijgen. Dit is zo belachelijk comfortabel én goed tegelijk dat je hersenen spontaan een signaal afgeven van dit is LEKKER! Hoe ga je in hemelsnaam iets omschrijven dat je nog nooit eerder in je leven hebt gevoeld? Er is iets heel raars aan de hand met deze mechanische vering/demping (nee de Tesla Model 3 heeft dus géén luchtvering) wat ik absoluut niet thuis kan brengen. Het voelt zo ongelofelijk lekker aan dat ik alleen maar kan zeggen ga het zelf ervaren want dit voelt anders aan dan elke andere auto op deze aardkloot of zal ik zeggen de Melkweg want er vliegt nog ergens in de ruimte een Tesla rond. En dat bleek niet het enige gekke aan deze auto want de maar 238 Pk en 375 Nm voelen beiden zo ongelofelijk veel krachtiger aan dan alle vergelijkbare elektrische auto’s dat ik er werkelijk helemaal niets van snap. De Kia e-Soul die ik tegelijkertijd aan het testen was heeft vrijwel hetzelfde gewicht iets minder vermogen (204 Pk) en iets meer koppel (395 Nm) maar voelt bij lange na niet zo sterk aan als deze Tesla Model 3 Standard Range Plus.

Na wat zoeken vond ik dit over de vering/demping: [quote Autocar.co.uk] “What’s the frequency, Elon? Tesla drew on learnings from Nasa when refining the Model 3’s suspension settings to ensure the car would be comfortable. The Californian company’s engineers turned to a study by the space agency on the limits of human capability, which included research into how long the body can be subjected to a certain frequency without feeling uncomfortable. The vertical frequency (measured in hertz) at which the suspension moves affects not just comfort but how a car feels to drive, whether it be relaxed and serene or sharp and edgy. Tesla says the suspension of most cars is sprung and damped to move at between 1.0Hz and 3.0Hz. For the Model 3 engineers settled on a vertical frequency for the suspension that is equivalent of a brisk walk or a slow run to give a chassis feel that was comfortable yet sporty enough to harmonise with the performance of the powertrain.” [/quote Autocar.co.uk] en dit over de elektromotor: [quote Teslarati.com] “Sandy Munro, a teardown specialist and auto industry veteran, is releasing the results of a study he conducted with battery expert Mark Ellis comparing the motors inside four electric vehicles, one of which was a Tesla Model 3. Despite analyzing the vehicle for a long time, the auto expert states that there are still mysteries that he is yet to uncover on the electric sedan. “The Tesla has a lot of stuff hidden. The Tesla is a big mystery. It’s not obvious sometimes what clever things they’ve done”, he commented about the California-based car maker’s motor in a recent interview summarized by Industry Week. “There’s mysteries every day. We thought we were clever, but we’re not that clever.” [/quote Teslarati.com]

YouTube-filmpje Vering/demping Tesla Model 3 vergeleken met Tesla Model S (Coil & Air) – uitkomst: VERRASSEND!

Basisversie is al uitstekend
Deze auto is gemaakt om mee te rijden en niets anders dan dat en dat voelde ik in de eerste bocht voor de J.C.-Arena al. Dit is niet plakken aan de weg maar eerder zweven als een magneettrein net boven de weg. Op de opritbocht naar de A2 liet ik de snelle whatever-getunede-Mercedes al direct achteruit rijden en op de hele lange lus van de A2 naar de A9 reed ik met een voor een gewone sedan zo’n buitenaardse snelheid door de bochten dat het pas tot me doordrong toen ik ook naar de veel te hoge snelheid op de iPad naast het stuur keek. Zonet reed er nog een politieauto naast mij en het is maar goed dat die op de A2 bleef want anders had ik tegen die agent moeten zeggen: “Laten we even van auto wisselen en dan spreek ik jullie weer op bij de kruising van Schiphol-Rijk.” Ik nam uiteraard de afrit naar Aalsmeer en ook daar weer vloog ik door de bochten en over de rotonde heen alsof het helemaal vanzelf ging. Daarna ben ik maar eens op zoek gegaan naar de Cruise Control want het is alweer een te lang geleden dat ik in een Tesla gereden heb. Dat was op die verschrikkelijke X-treme orkaandag van donderdag 18-01-2018 en ik reed die dag dan ook heel toepasselijk in een Model X. Plotseling zag ik op het versnellingspookje een CC-teken staan en dus duwde ik het pookje naar beneden waarna ik op het beeldscherm de Cruise Control interface zag verschijnen en ook meteen zag dat deze van het type Adaptive Cruise Control (=ACC) is met 7 afstandsinstellingen tot de voorligger. Grappige is dat je links en rechts auto’s maar ook vrachtwagens (die herkent ie dus ook gewoon) aan de grafische Tesla op het beeldscherm voorbij ziet schieten. En verder is het zo dat als je deze ACC activeert de maximum snelheid die de camera van de verkeersbordherkenning op de borden ziet aangehouden wordt. Tenzij je op dat moment harder rijdt dan de geldende maximum snelheid dan wordt het ACC op die snelheid vast gezet. En net als bijna alle ACC’s is de minimum snelheid 30 km/u.

Bij Schiphol-Rijk besloot ik voor de broodnodige verandering eens niet via de 1.000-drempelweg door Rijsenhout te rijden maar richting Hoofddorp te rijden en daar zeer fraaie bochtige oprit naar de A4 te nemen. Het is al zo ongelofelijk lang geleden dat ik daar doorheen ben gereden dat werd wel weer eens tijd. Het voorsorteren is altijd weer een sport op weg naar de A4 en het lukte mij aardig om vooraan te komen. Helaas reed er een politie-Volvo dezelfde kant op maar gelukkig koos de bestuurder de strook richting Amsterdam. Toen ik linksaf sloeg reden er een BMW en een Mercedes irritant links en rechts terwijl ze geen vaart maakten. In een Tesla is het dan een eitje om ze even slalommend in te halen (op de motor doe ik de hele dag niet anders dus ik weet niet beter) en er weer voor te duiken. Ik zou geen andere ‘goedkope’ auto weten die dit zo goed doet. Daarna was het plankgas en zag ik de dikke BMW en Mercedes heel erg snel in mijn achteruitkijkspiegel verdwijnen. En toch heeft deze Tesla model 3 Standard Range Plus met een gewicht van slechts 1.645 kg en actieradius van 415 km toch echt waar maar een vermogen van 238 Pk en een koppel van 375 Nm. Dit zijn de specificaties van de andere drie versies: Tesla Model 3 Long Range van 1.726 kg/600 km – 287 Pk/430 Nm, de Tesla Model 3 Long Range Dual Motor van 1.847 kg/560 km – 346 Pk/527 Nm en de Tesla Model 3 Performance van 1.847 kg/530 km – 462 Pk/639 Nm. Ik weet zeker dat de meeste lezers en autojournalisten voor de Performance zouden kiezen als ze de keuze hadden uit alle vier de versies. Ik ben echter juist heel erg blij dat ik de Standard Range Plus mee heb gekregen. Als deze basisversie namelijk al zo ontzettend goed is dan zegt dat heel veel over die andere sterkere versies.

Zoeffffff
Eenmaal op de A4 moest ik me inhouden vanwege de trajectcontrole maar op de A44 heb ik even een paar keer stevig gas gegeven. De enige brandstofauto met een redelijk vergelijkbaar vermogen/koppel en fantastisch motorblok die voor mij in de buurt komt van deze Tesla Model 3 Standard Range Plus is de Peugeot RCZ R maar zelfs dan nog is het acceleratiegevoel in de Tesla Model 3 lekkerder. Ik zou bijna schrijven ‘lekkerderderder’, ha, ha. Wat dat betreft is een elektrische auto totaal onvergelijkbaar met een brandstofauto. Ook nu weer besloot ik de afslag Sassenheim te nemen richting de N206. En alweer was het fossielen, fossielen en nog eens fossielen voor mij. Wat bezielt mensen toch om zo langzaam en voorzichtig te rijden? Je rijdt toch niet in een 30-zone dus geef dan gewoon gas en rem niet voor iedere rotonde, bocht of verkeersdrempel. Nou weet ik ook wel dat je bij deze Tesla Model 3 amper hoeft te remmen vanwege het regeneratief remmen (in te stellen in twee standen: Comfort en Standaard) maar ook in een gewone auto hoef je als je op tijd het gas loslaat amper het rempedaal in te trappen. Dat scheelt een hoop fijnstof maar ja autorijden is dan ook heel erg moeilijk voor sommige mensen. En dat begint al bij het afstellen van de stoel, het stuur en de spiegels. Geloof me als ik zeg dat de strandstoelstand levensgevaarlijk is omdat je dan in noodsituaties nooit snel de juiste handelingen goed uit kunt voeren. En als klap op de vuurpijl zal je hoofd met een gigantische knal op de hoofdsteun klappen als je van achteren aangereden wordt. Je zit toch ook niet achter je computer op werk alsof je in een strandstoel zit of wel soms? Dus waarom dan wel in een auto verdorie! Ga maar eens een bezoekje brengen aan een revalidatiecentrum zou ik zeggen en spreek mensen die van achteren aan zijn gereden en hun stoel + hoofdsteun in de strandstoelstand hadden staan. Getekend voor het leven en soms zelfs nooit meer kunnen werken.

Na het zwemmen ben ik snel naar huis gereden via de normale route dus niet ’t Heen. Die opritbocht komt later wel een keer ik heb tijd zat om te testen dit keer want ik heb deze auto vijf volle dagen. De dag ervoor had ik de kinderen van mijn jongste zus en alle spullen al opgehaald met de Kia e-Soul dat is toch meer een pakezel dan deze Tesla Model 3. Ze zouden namelijk vier dagen bij oma logeren en ik had ze beloofd dat we naar de Mc Donald’s zouden gaan in de Tesla Model 3. Geen idee wat kinderen met Tesla hebben maar het is blijkbaar een magisch automerk voor ze want op vrijdag zou ik als verrassing een ochtendje gaan rijden met de puberzoon van een coverteacher van mijn werk. Om iets na enen vertrokken we met zijn allen richting de McDonald’s in Sassenheim want die andere McDonald’s vlakbij Het Corpus was uiteraard veel te dichtbij. Ze wilden natuurlijk even snel optrekken en hard rijden over de snelweg. Nou wegen drie kinderen niet veel maar toch was ik verrast dat ik er vrijwel niets van merkte dat ik meer passagiers aan boord had. Bij een gemiddelde testauto merk ik dat veel beter dan in deze Tesla Model 3. Uiteraard was de Spotify (op het scherm staat trouwens Spötify op z’n Zweeds) snel gevonden op het grote beeldscherm en knalde er een bekend liedje, waar ik de titel alweer van vergeten ben, uit de speakers van de premium audio. De audio in de Tesla Model 3 is werkelijk subliem maar ik heb geen idee van welk merk deze is. [quote Undecidedmf.com] The premium audio package includes 15 speakers throughout the cabin and trunk: 7 Full Range speakers on along the front dash, rear doors, and above the trunk area – 1 Passive Tweeter in the front – 2 Woofers in the front doors – 2 Tweeters in the front doors – 2 High Definition speakers above the A pillars – 1 Subwoofer in the right side of the trunk. [/quote Undecidedmf.com] Later vond ik deze Tweet die alles verklaarde: “They hired ex-B&O engineers that were tasked with designing and sourcing the best speakers and amplifiers on the market. The end result is a sound system that sounds better than the 12.000,- dollar Bang and Olufsen option on an Audi A8. Once you remove licensing and branding, you can have the same sound quality without the incredible price tag and lack of design flexibility.” Hier is dus helemaal niets mysterieus aan dit is gewoon heel erg slimme handelsgeest.

Snel naar Sippie
Na het eten zijn we legaal snel met af en toe een tussensprintje naar huis gereden onder de belofte dat ik ze ’s avonds na het eten nog op een McFlurry zou trakteren. Ze moesten nog even heel hard lachen om oma want die verstond NepFlurry. Na de kinderen afgezet te hebben ben ik snel naar mijn zwager Sipke gereden want het was en mooi zonnig weer en hij was vrij. Daarna zijn we samen in de Tesla Model 3 naar mijn huis gereden om de Kia e-Soul op te halen want dan had ik in één klap alle foto’s. Mijn zwager vond de Tesla Model 3 erg kaal, het ziet er net zo uit als de auto’s uit de jaren 70 zei hij tegen mij. Eens maar ik vind dat kale helemaal prima als ik eerlijk ben. Al die 100.000-en knopjes zoals in de Kia e-Soul vind ik toch wel een beetje zwaar overdreven. De sfeerfoto’s zijn erg mooi geworden (met dank aan de fraaie achtergrondjes) net als de actiefoto’s waarvan ik de laatste actiefoto erg apart vind die ziet er zo maf uit. Na het afzetten van mijn zwager ben ik pijlsnel naar Bas van Autobeklederij v/d Werf gescheurd want hij was erg benieuwd naar de Tesla Model 3. Zijn commentaar was weer eens briljant alhoewel hij het netjes hield met: “Zouteloos interieur, allemaal plastic dat maakten ze 50 jaar geleden ook al”, exact hetzelfde wat mijn zwager even daarvoor al zei. Met plastic bedoelt Bas overigens skai-leer ook wel bekend als kunstleer. Bas moet daar helemaal niets van hebben die werkt in zijn autobeklederij alleen met echt leer. “Maar ja de onderhuidse techniek is wat deze auto zo speciaal maakt”, zei Bas. Mijn vraag aan Bas was toen: “Wat kost het om de stoelen en de achterbank van deze Tesla Model 3 met echt leer te bekleden?” Want wees nou eerlijk een witte Tesla Model 3 met mooie lichtbruine leren bekleding is een mooie combinatie. Volgens Bas kom je voor een bedrag van twee- tot drieduizend euro een heel eind en gezien de lage prijs van deze Tesla Model 3 vind ik dat een hele aantrekkelijke optie dus ‘Allemaal naar Bassie’ zou ik zeggen.

Daarna ben ik pijlsnel naar het zwembad gereden en uiteraard terug via de opritbocht bij ’t Heen. Dit keer heb ik stevig gas gegeven in de opritbocht en dan voel je de Tesla Model 3 echt constant tegen de grens zitten zonder dat er keihard ingegrepen wordt maar vooral ook zonder dat deze auto uit balans raakt. Dit lukt je absoluut met geen enkele andere achterwielaangedreven auto zo mooi. De afregeling daarvan wordt verzorgd door de inverter (+ software) en ook dat onderdeel is samen met de converter veel geavanceerder dan in welke andere elektrische auto dan ook. Lees maar mee: [quote Teslarati.com] “Another innovation that impressed the teardown team was how advanced the inverter/convertor device was that provides power to the motor, particularly in the use of silicon carbide on the devices’ integrated circuits. “It creates a lot less heat and is a lot faster than the Chevy and BMW,” Ellis added to the discussion. “Silicon carbide is the latest and greatest and Tesla so far is the only vehicle out there with it.” [/quote Teslarati.com] Het houdt niet op niet vanzelf dus wie er na wat ik tot nu toe geschreven heb in dit testverslag nog durft te beweren dat de auto’s van Tesla bagger zijn heeft nog nooit in een Tesla gereden en/of zoals de Nederlandse autojournalisten totaal geen verstand van auto’s. Dat laatste mag ik zeggen want ik heb niet één testverslag gelezen met daarin ook maar één zin over de mysterieuze vering/demping en dito PMSR-elektromotor (=Permanent Magnet Synchronous Reluctance motor) van deze Tesla Model 3.

Rondje Space Business Park
Nog nooit in mijn leven heb ik zo’n saai en teleurstellend rondje over het Space Business Park gereden als met deze Tesla Model 3. Ondanks dat deze auto achterwiel aangedreven is en ook nog eens elektrisch (het hoge koppel is vol aanwezig vanaf 0 toeren) ging het rondje perfect, iets te perfect zeg maar. Hoeveel gas ik ook gaf nooit brak de Tesla Model 3 ook maar één keer zelfs niet een beetje uit, het lukt misschien wel als je echt wilt maar dan ben je zelfmoord aan het plegen dus nee laat maar. Het gekke is dus dat ik nu wel keihard tegen de grenzen van deze Tesla Model 3 aanliep, gewoon sportief rijdend kun je de banden laten piepen maar als je echt helemaal op en over de grens rijdt van wat mogelijk is grijpt Tesla in eigen huis ontwikkelde “Vehicle Dynamics Controller” (werkt als een ESP + TRC) in zodat er niets geks gebeurt. Op de Tesla Model 3 met Dual Motor zit echter een zogenaamde “Track Mode” om meer lol te hebben als je op een circuit rijdt. Dit was dus misschien wel mijn meest perfecte en meest klinisch rondje Space Business Park ooit. Toen ik terug reed naar de N206 kwam ik aan het begin van het Space Business Park op de rotonde een Porsche Cayman tegen die behoorlijk door reed. Ik besloot op de rotonde te blijven en achter de Porsche Cayman aan te rijden weer het Space Business Park op. Toen de bestuurder door had dat ik achter hem reed gaf hij stevig gas maar ik kon met groot gemak aanhaken en bleef bocht na bocht achter hem hangen. Tot hij in een snelle haakse rechterbocht serieus gas gaf maar ook toen (de vering/demping van de Porsche is veel sportiever) kon ik nog steeds aanhaken. Plotseling stuurde de bestuurder van Porsche Cayman naar links een parkeervak op, hij was blijkbaar gefrustreerd dat hij de Tesla niet los kon rijden. Zo eindigde het saaie perfecte rondje over het Space Business Park alsnog met een leuke opsteker voor de Tesla Model 3. Maar ja deze Tesla Model 3 heeft dan ook dubbele draagarmen vóór en onafhankelijke multi-link ophanging achter, beide met een stabilisatorstang.

Toen ik thuis kwam heb ik de Tesla Model 3 voor het eerst aan het elektro-infuus gehangen en ik schrijf dat expres zo omdat het echt net leek of de Tesla Model als aan een infuus de elektriciteit uit de oplaadpaal naar binnen ‘zoog’. Waar de Kia e-Soul de hele nacht nodig had om driekwart op te laden doet deze Tesla Model 3 dat in slechts een uurtje of 4-5. Bizar dat heb ik echt nog nooit meegemaakt met een elektrische auto! Het toont maar weer eens aan hoe exceptioneel goed de Tesla’s zijn. Nadat de Tesla Model 3 weer 100 procent vol geladen was wilde ik de oplaadkabel los koppelen, van stekker in de oplaadpaal lukte dat maar van de stekker in de Tesla Model 3 niet. Dat moet je dus op het grote touchscreen in de auto doen (vind ik eigenlijk wel zo veilig) en het zal waarschijnlijk ook met je smartphone kunnen maar die heb ik niet en wil ik niet. Toen ik weg wilde rijden hoorde ik geschreeuw achter mij (en gepiep in de auto), een of andere bejaarde dronkelap met zijn fiets aan de hand stak precies achter de Tesla Model 3 over van de weg via de parkeerplaats door het gras naar het fietspad. Daarna reed ik de Tesla Model 3 het woonerf op waar ik vervolgens bijna een zwalkende bejaarde zombie (de man leek echt serieus halfdood) aan reed terwijl ik toch echt maar stapvoets reed. Om 21.30u vertrok ik samen met mijn neefje richting Katwijk aan Zee om zijn moeder op te halen. Op de rotonde bij Het Haagsche Schouw kwam er een motorrijder aan, die geen voorrang had, die pardoes voor mij de rotonde opreed. Ik reed hem bijna van zijn motor af en omdat hij ook rechtsaf sloeg ging ik even op de voorsorteerstrook naast hem rijden om hem te vragen of hij graag dood wilde. En weer keek ik in de ogen van een bejaarde dat ik dacht wat is dit joh? Trek ik dat soort gekken aan of zo? Mijn neefje zegt altijd van wel…

Vrijdag feestdag voor Mike
Op vrijdag had ik afgesproken om 10.00u in Den Haag net een Engelstalige leraar (Michael) van mijn werk want zijn 15-jarige zoon was over uit Hongarije en die is helemaal gek van Tesla. Hij had zijn zoon niets verteld dus toen ze samen de trap af kwamen gelopen en Michael tegen zijn zoon zei: “Look what’s standing there, we’re going to drive in a Tesla this morning.” Afijn die jongen heeft de dag van zijn leven gehad en ik kan natuurlijk niet meer stuk bij hem. Een heerlijke ochtend al met al. Op weg naar huis heb ik op de A44 na de stoplichten nog even plankgas gegeven en kort even 201 km/u gehaald want toen moest ik afremmen.

Zuinigheidsrit en Snelwegzuinigheidsrit
Uiteraard moest ik nog een paar zuinigheidsritten doen en omdat ik nergens het accupercentage (behalve als je een rit op de NavSat maakte dan zag je gek genoeg wel het verbruikte percentage) kon vinden in het menu heb ik het maar met behulp van de actieradius berekend oftewel geëxtrapoleerd. Zaterdagmiddag heb ik eerst de gewone zuinigheidsrit gedaan op en neer naar Overveen alleen dit keer niet van benzinepomp naar benzinepomp maar uiteraard vanaf de oplaadpaal voor de deur vice versa. Het was een heerlijke rit met nog wel even een momentje dat ik dacht van: “Nee hè ik sta straks toch niet in een lange file!” Toen ik bij de T-splitsing aankwam van de Leeuwerikenlaan met de Zandvoorterweg stond er een file van hier tot Tokio. Gelukkig was die op de terugweg tot aan de T-splitsing opgelost hoe het verderop was boeit mij totaal niet. Enige dat ik zeer irritant vond tijdens de zuinigheidsrit is de Adaptive Cruise Control die soms zomaar ineens hard remde terwijl er in mijn ogen totaal geen reden voor was. Als er een auto aan de zijkant van de weg staat zie ik niet in waarom er hard geremd moet worden, of als er verderop een fietser de weg kruist ook niet. Ik had de afstandsinstelling – 7 standen – op 1 staan dat is de kortst mogelijke afstand tot de voorligger dus ik bedoel maar. Nee aan die ACC moet Tesla echt nog wat aandacht besteden want ik heb me er werkelijk kapot aan lopen ergeren. Mijn Tesla Model 3 had overigens geen Autopilot. De rit verliep verder heerlijk en het verbruik ging exact gelijk op met de afnemende actieradius. Vertrek/Aankomst = 375 km/292 km – Tripmeter 83,4 km – Verbruikt 83 km dus exact 1:1.
Dat maakte mij nieuwsgierig naar de snelwegzuinigheidsrit met 100 km/u op de ACC. Bij de meeste elektrische auto’s stijgt het verbruik dan zo hard – met name in de winter* – dat je niet anders dan verschrikkelijke spijt krijgen van je aankoop zoals de kopers van de Jaguar I-Pace overkwam. Deze Tesla Model 3 begint sowieso met een voorsprong op andere elektrische auto’s want de Cw-waarde is slechts 0,23 en de Aerowheels zorgen ook nog eens voor een bewezen (een Amerikaanse site heeft een praktijktest gedaan en die klopte exact) gunstiger verbruik tot wel 5 procent meer. Veel mensen vinden die Aerowheels lelijk maar ik vind ze juist mooi. Volgens de WLTP meetmethode zou ‘mijn’ Tesla Model 3 een actieradius van 409 km moeten kunnen halen. Nou heb ik uiteraard af en toe behoorlijk stevig door gereden maar ik denk dat als ik ‘m een week rustig op en neer naar werk zou rijden ik wel aan die 409 km kom. Nu stond er na het opladen tot 100 procent vaak 380-390 km als actieradius. Ik ben de A44 opgereden heb de Adaptive Cruise Control op 100 km/u vast gezet en ben richting Zaandam gereden en weer omgedraaid zodat ik precies genoeg kilometers kon rijden voor een goede verbruikstest. Na 62,1 km had ik 75 van de 375 km actieradius verbruikt = 375/75 = 5 x 62,1 = 310,5 km actieradius met 100 km/u. Na 100 km op de tripmeter had ik 123 km verbruikt = 375/123 = 3,05 x 100 = 305 km dus met beide metingen boven de 300 kan ik keihard stellen dat je vrijwel altijd boven de 300 km zult komen met 100 km/u op de snelweg. Tenzij het heel hard waait natuurlijk maar dan zijn die gunstige Cw-waarde en die Aerowheels waarschijnlijk voldoende om de actieradius niet zo dramatisch te laten dalen als bij de meeste andere elektrische auto’s.
*Alle Tesla’s hebben een geconditioneerd accupakket die de temperatuur zowel in de hete zomer als de koude winter op een constante temperatuur van rond de 22 graden Celsius

Waar zit het alarmlichtenknopje???
Wat heb ik gelachen toen mijn zwager aan mij vroeg: “Maar waar zit nou het knopje voor de alarmlichten toen hij de Tesla Model 3 even stil moest zetten op een lastige plek.” Wij zoeken in het menu bij verlichting maar nee niets te vinden. Vervolgens hebben we het hele menu binnenstebuiten gekeerd maar echt helemaal niets te vinden. Tot ik in een onbewaakt moment omhoog keek en vlak voor de achteruitkijkspiegel tussen de zonnekleppen het alarmlichtenknopje zag zitten. Yeah right daar moest ik dus even hard om lachen. Vervolgens vroeg ik natuurlijk aan iedereen die met mij meegereden is om het knopje voor de alarmlichten te zoeken. Niemand heeft het gevonden, ha, ha en dus merkte iemand die met mij meereed op dat een Tesla helemaal geen alarmlichten nodig heeft want een Tesla heeft nooit pech.

Geheugenverlies?
Zaterdag was het tijd om dan eindelijk eens te kijken hoeveel Samsonite koffers er in de Tesla Model 3 passen. Ik heb express alleen voor de achterbak gekozen omdat de ruimte onder de voorklep vooral gebruikt zal worden voor de oplaadkabel(s) en zachte bagage. Er zit ook nog een bagageruimte onder de verwijderbare laadvloer in de achterbak maar ook die is alleen geschikt voor zachte bagage dus kleding, tassen etc. Nog voor het openen van de achterklep ging ik er vanuit dat er niet veel bagage in de achterbak zou passen maar dat bleek dus heel erg mee te vallen.

Samsonite kofferset
3×50-liter + 3×33-liter + 13-liter

Toen ik thuis kwam zag ik dat iemand mij gebeld had. Ik belde terug en het bleek mijn Poolse garagebuurman die zei dat mijn garagedeur nog open stond. Ik was dus met mijn stomme kop met de Samsonite koffers achterin naar huis gereden terwijl mijn garagedeur nog open stond. Wat was er in hemelsnaam met mijn hersenen aan de hand? Gisteren had ik ook al mijn rugzak bij de oplaadpaal laten staan nadat ik de Tesla Model 3 had aangesloten. Gelukkig zat mijn identificatiepasje (met naam en foto) van mijn werk in één van de rugzakvakjes zitten en heeft iemand de rugzak netjes bij mij thuis afgeleverd. Ik was dit testverslag begonnen met dat mijn hersenen raar deden nou dat is wel heel erg duidelijk geworden tijdens deze test. Ik kan dus maar beter geen Tesla Model 3 kopen want dan ga ik alles vergeten. Nadat ik mijn garagedeur weer gesloten had ben ik gaan zwemmen in Aquamar het mooiste zwembad van Nederland. Daar werkt een ongelofelijk lieve Wajong-medewerker genaamd Michael die altijd al dolgraag een keer in een Tesla mee wil rijden en daar kan ik dus uiteraard geen nee op zeggen.

Na het zwemmen heb ik hem dus een rondje met hem gereden in de omgeving. Toen we weer terug naar het zwembad reden over het Space Business Park reden er net heel irritant twee Finnen voor ons in een VW Polo (je verwacht het niet) dus die moest ik uiteraard even inhalen. Dat deed ik voor de Y-splitsing met drempel waar ik tijdens het rondje altijd rechtsaf sla maar dit keer dus linksaf. Ik reed scheef over de drempel heen de flauwe linkerbocht in en er ook weer scheef de drempel af waardoor er behoorlijk wat onrust in het onderstel ontstond. Ik stond er van te kijken hoe makkelijk de vering/demping van de Tesla Model 3 de boel weer mooi in balans kreeg. Want laten we wel zijn dit is geen sportauto maar een gewone sedan dus als je zoiets met deze auto kunt doen moet de wegligging wel uitstekend zijn. Na het afzetten van Michael ben ik via de ’t Heen naar huis gereden want ik wilde persé nog een keer door die bocht heenrijden. Dit keer ging het nog lekkerder dan de vorige twee keren want het was lekker droog en zonnig. De 18-inch Michelin Pilot Sport 4 banden piepten de gehele bocht terwijl ik heel mooi en hard strak langs de witte lijn reed. Als ik iets meer gas had gegeven dan had het in eigen huis ontwikkelde ‘Vehicle Dynamics Controller’ (= vergelijkbaar met ESP + TRC) geheid ingegrepen maar omdat ik precies op de grens reed vloog ik heel mooi met piepende banden door de opritbocht heen. Daarna ben ik ook nog even mooi op de grens over de rotonde en door de S-bocht bij voormalig MarineVliegkamp Valkenburg heen gereden en als laatste de flauwe rechterbocht onder de N206 door. Dat is toch wel zo’n heerlijke bocht alleen moet je bij het uitaccelereren erg opletten want dan knijpt deze bocht heel hard af. In de Tesla Model 3 bleek het echter en eitje want de remmen vertragen werkelijk uitstekend en zijn perfect doseerbaar waardoor ik precies met de juiste bochtensnelheid het stuur hard naar links om kon gooien.

Resumé
Nog nooit van mijn leven heb ik zo’n mysterieus voertuig als deze Tesla Model 3 getest. Ik heb vele honderden motoren en auto’s getest maar zulke gekke dingen als ik tijdens het testen van deze Tesla Model 3 heb meegemaakt kan ik niet anders dan als ronduit bizar bestempelen. Ik had nooit maar dan ook nooit verwacht dat ik tijdens mijn zoektocht naar informatie over deze auto (zoals de te krachtig aanvoelende elektromotor, het merk schokbrekers en het merk audio) op zulke mysterieuze dingen zou stuiten. Tesla blijkt een automerk te zijn dat in eigen huis dingen ontwikkelt die technici totaal flabbergasted achterlaten. Ik ben trouwens helemaal vergeten op zoek te gaan naar USB-ingangen omdat ik Spotify aan boord had. Die zijn er wel vier maar liefst en zitten onder een klepje op de midden-console.

 

Specificaties

Jaargang

2019

Carrosserie

sedan

Transmissie

Singlespeed versnellingsbak

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Electriciteit

Type motor

Elektrisch

Acceleratie (0-100/sec)

5,6 seconden

Topsnelheid

225km/u

Vermogen

175(238)/5.800 kW (pk)/rpm

Koppel

375/0-4.800 nm/rpm

Aandrijving

achterwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Geventileerde schijven

Draaicirkel

11,8 meter

Overig

Type bekleding

Skaileer

Velgen

18-inch

Milieu en veiligheid

C02 uitstoot

0 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.694 mm

Breedte

1.850 mm

Hoogte

1.443 mm

Wielbasis

2.875 mm

Spoorbreedte voor

1.580 mm

Spoorbreedte achter

1.580 mm

Massa leeg

1.645 kg

Max. toelaatbare massa

2.060 kg

Laadvermogen

415 kg

Aanhanger geremd

910 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

542 liter

Bandenmaat

235/45-ZR18

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand