SsangYong Korando Sapphire 1.6 E-XDi 2WD 6AT 2019 – autotest

Deze testauto werd ons aangeboden door SsangYong Nederland B.V.



SsangYong veryongd in rap tempo!

Samenvatting
Anders, mooier, beter dat is in 3 woorden gezegd wat er aan het automerk SsangYong de afgelopen jaren is veranderd. SsangYong is goed bezig en dat merk ik aan alles. Mooi design, uitstekende afwerking, uitstekend rijgedrag + wegligging dus waarom zou je niet eens voor een SsangYong kiezen. De nieuwe SsangYong Korando is een uitstekende SUV die op alle fronten goed scoort. Ik kan daar dus gewoon heel kort over zijn en alleen maar zeggen ga eens een proefrit maken in een SsangYong.

Plus: Bagageruimte – Interieur – Meedraaiende stuurflippers – Vering/demping – Verbruik – Wegligging – Zit
Min: Verbruik

Testverslag
Dit was weer eens typisch zo’n dag dat ik dacht ik had echt veel beter in bed kunnen blijven liggen. Eerst moest ik in Alphen a/d Rijn nieuwe Hyperpro voorvorkveren laten monteren op mijn Honda MSX 125 en vervolgens in de stromende regen 2/3 binnendoor en 1/3 over de snelweg naar SsangYong Nederland in Alblasserdam. Ik had al een plan gemaakt om met de trein en bus te gaan want op mijn kleine motor daar helemaal binnendoor naartoe in de stromende regen zag ik niet zitten. Tja en dan kijk je naar die compleet waanzinnige prijzen van de NS (=10,80 euro enkele reis) want de bus gaat nog met 2,61 euro. Maar zelfs de bus is duurder dan mijn kleine Honda MSX 125 die 1:55 rijdt en dus maar 1,42 euro (= 48,8 km) aan benzine kost. En dan te bedenken dat ik volgend jaar november mijn Honda MSX 125 al heb terugverdiend omdat ik ruim 70,- per maand winst maak op de reiskosten van mijn werkgever.
Trein + bus enkele reis 13,41 euro x 2 = 26,82 euro retour
Honda MSX 125 enkele reis 48,8 km = 1,42 euro x 2 = 2,84 euro retour
Tja dat is bijna 10 maal zo duur dat is toch ronduit dieverij van het OV, dan ben je toch knettergek als je met het OV reist of niet dan? En dus ben ik toch maar op mijn kleine Honda MSX 125 naar Alblasserdam gereden. Ondanks de af en toe stevige wind lukte het me om 90-100 km/u te halen en als ik achter een vrachtwagen reed was dat helemaal geen probleem. Niet te dicht erop uiteraard want ik heb geen zin om net als die vrouw eerder deze week volledig geplet te worden tussen twee vrachtwagens. Met reeds voor de tweede keer een zeiknat kruis (koop nooit Engelbert Strauss regenkleding!) dat net opgedroogd was bij Hyperpro in Alphen a/d Rijn kwam ik in Alblasserdam aan. Gelukkig had Ad heel snel een heerlijke bak koffie klaar staan en mocht mijn Honda MSX 125 in de showroom staan. Maar ach wat zeik ik nou de Nederlandse wegen zijn 1.000x maal beter dan de wegen in Kazachstan waar ik tijdens mijn motorvakantie in juli/augustus deze zomer letterlijk overheen ben gestuiterd.

Ik kreeg een 2WD mee en geen 4WD want die moesten nog op de boot gezet worden, dus mijn Appje aan een goede vriend in Veghel “Zet de modder maar alvast klaar” kon direct de prullenbak weer in. Die vriend heeft namelijk ook een SsangYong Korando maar dan het oude model. Na het instappen moet ik eerlijk zeggen dat ik onder de indruk was van het nieuwe interieur. De tellerpartij heeft wel wat weg van de i-Cockpit van de nieuwe Peugeot’s. Verder zit alles op en aan deze Sapphire-uitvoering, elektrische verstelbare voorstoelen, stoelkoeling/-verwarming, stuurverwarming, een prima audio met een goed geluid, met het stuur meedraaiende stuurflippers, kortom alles wat een verwende autorijder zich maar wenst. Na het afstellen van stoel/stuur/spiegels kon ik de startknop indrukken en wegwezen. De snelweg opdraaiend via de lange opritbocht voelde de SsangYong Korando meteen goed aan. Op de A16 zette ik de Adaptive Cruise Control aan die van het type ‘Smart’ bleek te zijn oftewel hij stuurt zelf binnen de lijntjes. En verdraaid dat doet-ie nog goed ook, beter in ieder geval dan bv. die veel te dure BMW 330 iA. Op weg naar huis was het nog steeds nat en dan was een 4WD een stuk leuker geweest, maar ja die test ik in 2020 wel als de boot gearriveerd is. Toch besloot ik het gas erop te zetten in de mooie snelwegbocht op het Terbregseplein, en ook dat voelde weer prima aan dankzij de uitstekende grip van de 18-inch Hankook Ventus Prime 3 banden. In de bocht van het Kleinpolderplein liep het niet helemaal zoals ik wilde door een bange automobilist. Regen is gek genoeg voor veel automobilisten reden om langzaam te gaan rijden en soms zelfs bijkant te gaan staan kamperen in elke bocht. Gelukkig had ik nog een mooie afritbocht in het vooruitzicht namelijk die van Leidschendam. Ik kon mezelf goed positioneren en daardoor de buitenste baan naar de afrit nemen en daarna hard naar binnen snijden. De SsangYong Korando bleef ondanks de hoge g-krachten in deze afritbocht retestrak op de ideale lijn, geen glijden of uitbreken niets daarvan de wegligging is dus zelfs van de 2WD-versie gewoon uitstekend.

Handig zo’n SUV
Na de afslag koos ik ervoor om naar Wassenaar te rijden en dus ik liet de verzakkingen op de afslag naar Leidschendam-Centrum links liggen. Daar rij ik van de week misschien nog wel overheen als ik een rondje Stompwijk rijd. Ik stond helaas als tweede voor het stoplicht naar de N44 maar gelukkig had de auto voor mij geen haast en kon ik de binnenbocht pakken en het gas erop zetten. Ook nu weer werd ik verrast door de uitstekende wegligging want ik vloog met een behoorlijk vaartje door de linkerbocht heen. Daarna ben ik over de ventweg naast de N44 met zijn vele verkeersdrempels heen gereden. De eerste is de hoogste en daar ben meteen maar in volle vaart overheen gevlogen. Als ik dat met mijn motor doe en dan ga staan komt het achterwiel soms wel tussen de halve meter en één meter los. Op een gegeven moment reed ik een auto achterop die voor elke verkeersdrempel stil ging staan, die heb ik dan ook maar ingehaald want kamperen is niet mijn ding. Aan het einde van de ventweg volgt een klinkerbocht naar rechts en vervolgens een scherpe drempelbocht naar links en dat deed de SsangYong Korando werkelijk perfect. Op de kruising bij de voormalige dierentuin Wassenaar ben ik omgedraaid richting Wassenaar-Zuid en via de Schouwweg naar huis gereden. De SsangYong liet zich heerlijk over de snelheidsbrekers heen jumpen, kijk zo hoort het dit is nou een auto die precies dat doet waarvoor de gemaakt is. In Wassenaar aangekomen sloeg ik op de rotonde rechtsaf en snel weer linksaf want op de Lange Kerkdam was het mij te druk. Maar ik zou bovendien toch knettergek zijn als ik die drie hoge snelheidsbrekers links zou laten liggen. Eigenlijk durfde ik er niet vol overheen te knallen maar ik deed het gewoon toch. En verdorie het ging nog eens goed ook, de grondspeling is groter dan ik gedacht had. Bij de A44 aangekomen besloot ik de snelweg op te draaien en de SsangYong Korando vol open te trekken. Ondanks de maar 136 Pk/320Nm is de 1.6-liter dieselmotor van de SsangYong Korando in de rijmodus Sport (dit was de eerste keer dat ik ‘m in de rijmodus Sport zette) sterker dan ik verwacht had. Ik kon ‘m doortrekken tot 170 km/u en toen moest ik eraf bij de afslag Leiden-Zuid.

Op de afslag besloot ik de vaart erin te houden en heel laat en heel hard te remmen precies in de hele flauwe slinger. Dat is voor het onderstel van een auto een uitermate lastige manoeuvre omdat er net even teveel tegelijk gebeurd. Op het moment dat ik hier heel hard in de remmen ga stuur ik de auto heel licht van links naar rechts naar links en dat zorgt ervoor dat het onderstel gaat wringen. Dat voelt heel raar aan maar als de vering/demping goed is dan trekt het onderstel dat zonder problemen. Het liep goed af en dus reed ik op vier wielen de afrit af naar Het Haagsche Schouw toe. Na een goed maal ben ik in de SsangYong Korando gesprongen richting het zwembad maar omdat ik vroeg was heb ik nog even snel een rondje Space Business Park gedaan. Het werd een saai en voorspelbaar rondje want het vermogen en koppel zijn in combinatie met de 6-traps automaat niet toereikend om er een spektakel van te maken. Natuurlijk zijn de meedraaiende stuurflippers heerlijk maar ik denk dat een handgeschakelde versnellingsbak een stuk leuker is. Na het rondje SBP zag ik dat ik nog tijd genoeg had om bij Bas van Autobeklederij v/d Werf langs te rijden. Ik was heel benieuwd wat Bas van deze SsangYong Korando vind. Maar toen ik de Churchilllaan opdraaide zag ik na de kruising direct dat er in de verte iets niet klopte. Ik reed nog een klein stukje door maar het verkeer stond duidelijk muurvast. Ik reed over de hoge stoepranden van de brede stenen middenberm heen zodat ik rechtsaf kon slaan op de kruising waar ik vandaan kwam zodat ik om kon rijden via de Rijn en Schiekade. Erg handig zo’n SUV want met een gewone auto kun je niet zonder bodemschade over die hoge brede stenen middenberm heenrijden. Het omrijden was hoogstens 1 kilometer extra dus dat was de moeite meer dan waard. Bij Bas aangekomen hoorde ik dat hij op vakantie was en toen ik weer weg reed via mijn sluiproute zag ik overal politieagenten staan rond de toegangswegen de Lammebrug die alle verkeer tegenhielden. Ik besloot om te draaien maar toen zag ik in de verte dat vanaf de andere kant ook alle verkeer werd tegen gehouden. Er zat dus niets anders op dan via de zijberm de weg Lammenschansweg op te rijden en daarna via de middenberm de andere kant op want richting Voorschoten was de weg wel vrij. Jeetje wat is zo’n SUV toch handig als het verkeer muurvast staat en je over allerlei verkeersobstakels toch verder kunt rijden. Later hoorde ik dat er een dodelijk ongeluk was gebeurd op de Europaweg de verkeersader en dus de enige toegangsweg van en naar de A4. Een auto met een veel te zwaar beladen aanhanger met hout was gaan slingeren en vervolgens gaan scharen en op de andere weghelft terecht gekomen.

Welkom Daan
TGIF is uiteraard een standaard uitdrukking bij mij op werk gezien het internationale gezelschap. En zo voelt het ook als ik ’s ochtends vroeg naar werk rijdt tegen de (altijd weer extreme vanuit Den Haag) files in. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat ik hier elke dag in de file zou moeten staan Den Haag uit. Toch kom ik de laatste weken veel meer sluipverkeer tegen op de Backershagenlaan maar gek genoeg niet elke dag. Omdat het de eerste dag naar werk was ben ik via de Schouwweg gereden. De hoge snelheidsbrekers zijn een eitje voor de SsangYong Korando en hoe harder ik over de snelheidsbrekers heen rijdt hoe beter het aanvoelt. Maar dat klopt ook want een goede setup van de vering/demping van een SUV die doet namelijk precies het bovenstaande. Ik heb wel eens in een SUV met té comfortabele vering/demping gereden en die gaat op een gegeven moment nadeinen als je met een te hoge snelheid over een hoge verkeersdrempel of snelheidsbreker heenrijdt. En nadeinen kan gevaarlijk zijn heb ik zelf een keer mogen ervaren met een sportauto die volledig door de mand viel tijdens het testen. Die ochtend moest ik trouwens nog lachen om een welkomstgrapje dat Ad de Bruijn van SsangYong Nederland in deze SsangYong Korando had geprogrammeerd. Toen het display opstartte zag ik namelijk even “Welkom Daan” staan. Je blijft lachen met die Ad, geen idee of hij het expres gedaan heeft om te kijken of ik wel goed oplet maar ja dus want ik had de welkomstboodschap “Welkom Daan” direct gezien. Voor het wegrijden in Alblasserdam had ik het niet kunnen zien want toen zat ik door het open portierraam met Ad te praten tijdens het opstarten van het display en heb ik er dus niet op gekeken. Eerst flitste het nog door mijn hoofd van “Hoe kan…..” maar binnen een seconde schoot het door mijn hoofd ik dat ik geen smartphone heb en dat iemand die welkomstboodschap er dus in geprogrammeerd moet hebben en dat bleek inderdaad zo te zijn toen ik Ad die ochtend opbelde.

De rit naar huis was ook weer heerlijk en dan merk ik duidelijk dat ik in een grote auto rij want iedereen heeft meer respect voor je want iedereen houdt netjes afstand. Uiteraard ben ik in Wassenaar via mijn geheime sluipweggetje langs de soms extreme files (deze avond ook weer) gereden. De springbulten zoals ik ze noem zijn voor een auto als deze SsangYong Korando lekker avondeten. Bij de laatste en hoogste springbult land een auto na de jump altijd keihard op zijn voorkant dus daar kun je alleen zonder af te remmen overheen met een auto met lange veerwegen zoals een echte 4WD of een SUV zoals deze SsangYong Korando. Maar geloof het of niet dan zijn er nog mensen die in zo’n echte 4WD of deze SsangYong Korando afremmen voor zo’n snelheidsbreker alsof hun auto van porselein is. Ken je auto zeg ik altijd want dan weet je in noodsituaties tenminste wat je met je auto kan. En denk nou niet dat zoiets je nooit zal overkomen. Ik heb bv. een keer in vliegende vaart mijn zwager in een Audi Q7 naar de Eerste Hulp van het LUMC (de ambulance had langer geduurd) gescheurd nadat hij niet goed werd. Dan is het toch altijd fijn dat je weet wat je auto kan als je plankgas gevend naar het ziekenhuis scheurt. Omdat ik de afrit op de A44 naar Leiden-Zuid al had gehad besloot ik de ventweg te nemen en rustig over de snelheidsbrekers springend naar huis te rijden. Vlakbij huis bedacht ik me dat ik de SsangYong Korando nog even af moest tanken want zaterdag zou ik mijn jongste zus en haar dochter naar Ede brengen dus dat was een mooie mogelijkheid om het verbruik te meten. Volgens de online brochure zou ik boven de 1:30 moeten kunnen halen maar dat uiteraard niet in de rijmodus Sport en met hoge snelheid. Ik wist nog niet wat ik zou gaan doen zaterdag want zondag ging ik naar een vriend in Veghel dus één van de twee ritten zou een snelwegzuinigheidsrit worden maar welke daar was ik nog niet uit.

Toch maar snel
Taxi Daan is ontstaan nadat ik mijn familieleden (ik heb 6 broers en zussen met veel kinderen) had aangeboden dat als ze omhoog zaten ze mij altijd konden bellen om te rijden. Want A daarvoor ben je familie en B ik heb dan altijd meteen een mooie testrit. Na het zwemmen heb ik mijn zusje en haar dochter opgehaald en ik had eerst even zoiets van hoe zal ik rijden, via de A12 of de A1/A30 maar ik heb toch maar voor de laatste gekozen want mijn ervaring is dat je op de A1 net wat harder door kan rijden zonder een boete te krijgen. Als autojournalist wil je nou eenmaal alles testen dus ook het verbruik op hogere snelheden. Wat dat betreft is het voor mij wel fijn dat Rutte III alles in dit land kapot heeft gemaakt waaronder de politie die als Nationale Politie tot één groot regelrecht fiasco is verworden. Ik zie in tegenstelling tot vroeger vrijwel nooit meer politie op de snelwegen en de flitscontroles zijn ook veel minder dan vroeger. In het begin heb ik rustig aan gedaan dus over de A44 – A4 – A10 maar op de A1 heb ik stevig gas gegeven en vrijwel constant 130 tot 150 km/u gereden. Ik was lekker op tijd en ben daarna terug gereden via de A30 en de A12 en ook nu weer constant 130 tot 150 en soms 160 km/u. Ik moet eerlijk bekennen dat ik een dieselauto op hoge snelheid fijner vind rijden dan een benzineauto. Onderweg heb ik gelukkig geen last gehad van idioten maar wel had ik even een raar angstmomentje. Toen ik van de A12 naar de N11 tussen twee auto’s door wilde kruisend (niemand wilde ruimte maken) greep het autonome remassistentie heel even vol in. Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt tijdens een test. Terug in Leiden heb ik de SsangYong Korando afgetankt en kwam uit op een verbruik van 1:10,75. Behoorlijk dorstig als je het mij vraagt maar goed zondag zou ik gaan kijken hoe zuinig je met deze SsangYong Korando kunt rijden.

Veghel
Meteen toen ik wist wanneer ik de SsangYong Korando zou gaan testen heb ik met een goede vriend in Veghel een zondag ingepland om langs te rijden. Hij heeft zelf namelijk het vorige model van de SsangYong Korando. Omdat ik zondag lekker vroeg ben vertrokken (ik had ‘m zaterdag al afgetankt) kon ik heel rustig met 100 km/u op de ACC richting Veghel rijden en er dus meteen een snelwegzuinigheidsrit van maken. Op weg naar de snelweg was het gelukkig rustig want ja zondagochtend. Zaterdag werd ik op de Europaweg (dé verkeersader naar de A4) bijna twee keer van mijn motor gereden door automobilisten die doodleuk dwars door rood reden. Vorige week verongelukte op deze weg nog een vrouw van 73 jaar. Toen ik de snelweg opdraaide reed ik expres over de vluchtstrook in de scherpe opritbocht. Het had namelijk licht gevroren die ochtend dus mocht het glad zijn, en dat is het daar nog wel eens, dan heb ik daardoor genoeg uitloop om een stukje naar links te glijden. Vlak voor de opritbocht had ik al een Peugeot 3008 met grote haast in mijn achteruitkijkspiegel zien aan komen rijden. Een auto die redelijk vergelijkbaar is met deze SsangYong Korando. Op de oprit kon ik nog voor een Skoda Fabia langskruisen maar op weg naar de N11 haalde hij mij weer in. De afritbocht is een lastige en dat weet ik als local natuurlijk als geen ander en dus liet ik de Peugeot 3008 mij inhalen op de linkerbaan terwijl er voor mij een truttenschudder reed. De Peugeot 3008 ging echter zo hard in de remmen voor de afritbocht dat ik de truttenschudder alsnog even net voor de Peugeot 3008 langs in kon halen. Daarna hoefde ik niet eens gas te geven maar alleen maar het gas erop te houden want ik zat al vlak voor de bocht. Ik hield het gas erop en ja ook in het tweede lastige deel van de bocht en zelfs licht uitbrekend in de haakse rechterbocht de N11 op.

Ik was behoorlijk verrast want op grond van de vering/demping had ik deze SUV geclassificeerd als een Dans-SUV. Nou dat is tie ook wel (maar ja je hebt vele soort dansen lichtvoetig en zwaarvoetig) maar tegelijkertijd is de wegligging veel beter dan ik tot nu toe gedacht had. Deze auto verrast mij in uitermate positieve zin en daar hou ik wel van eerlijk gezegd. Soms lijkt auto’s testen zo eenvoudig en denk je dat je er snel uit bent maar dan ineens blijkt een auto veel beter te zijn dan je in eerste instantie dacht. Uiteraard kwam de Peugeot 3008 mij weer voorbij gestoven op de N11 maar bij elk volgend stoplicht stond ik weer naast ‘m. Tja ik zeg altijd als je echt snel wilt zijn en tijdswinst wilt boeken moet je gewoon een motor kopen. Onderweg op de N11 besloot ik de Smart Cruise Control aan te zetten want die is best goed van deze SsangYong Korando. De Smart Cruise Control is een stuurhulp die ervoor zorgt dat de SsangYong Korando automatisch binnen de lijntjes blijft sturen. Wel je handen op het stuur houden want als je dat niet doet merken de sensoren dat. Je krijgt dan eerst een geluidsignaal en een grafisch plaatje van twee handen en een stuur te zien en als je je handen dan nog niet op het stuur houdt schakelt de Smart Cruise Control zichzelf uit. Op papier heet het trouwens *IACC oftewel Intelligent Adaptive Cruise Control. Toch raakt het systeem totaal in de war als ik ter hoogte van de Dungense brug rijdt. De N279 gaat daar de hoogte in en op de plek waar de afslag naar rechts zich afsplitst maakt het stuur een harde ruk naar rechts richting de vangrail. Als je dan even niet goed oplet of je handen niet aan het stuur hebt ben je dus de Sjaak. Om die reden zal ik altijd 1.000 maal liever zelf sturen dan dat een auto dat zelf – lees de computer – dat doet.
*IACC – Minimum snelheid 30 km/u en 5 afstandsblokjes

Echt zuinig, hert kan dus wel
Direct na aankomst ben ik met Vincent naar een onbemand pompstation op een industrieterrein gereden dan konden we daar ook meteen actiefoto’s maken. Het verbruik bleek slechts 1:33,3 te zijn maar ik had dan ook de hele weg kraaknetjes 100 km/u gereden op de IACC. Ik dacht eerst dat er iets niet klopte maar toen de diesel na doortanken (na 3 maal doorklikken!) over de rand stroomde wist ik dat het toch echt klopte. De actie- en sfeerfoto’s zijn prima gelukt alleen baalde ik achteraf dat we geen mooie foto van een verkeersdrempel-jump hebben gemaakt. Volgende keer beter want ik moet de 4WD-versie nog testen dus dat komt goed. Vincent vond het vermogen wat tegenvallen van de 1.6 diesel motor maar ja wat wil je ook zijn SsangYong Korando e-XDi220 heeft een vermogen van 178 Pk en 400 Nm koppel dat is nogal een verschil. Nadat ik de rijmodus Sport had geactiveerd vond Vincent het al een stuk leuker dus ach het is vooral een kwestie van wennen denk ik. Maar dat soort auto’s zoals van Vincent zijn straks einde verhaal want die hebben een te hoge CO2/NOx-uitstoot. SsangYong kan dan ook niet anders dan lichtere motorblokken in hun auto’s zetten. Ad vertelde trouwens nog een bizar verhaal over de SsangYong Rexton die als gewone personenauto niet meer verkocht zal worden in Nederland maar gek genoeg wel op grijs kenteken want die tellen niet mee in de CO2/NOx-uitstoot. “Net alsof die auto’s met grijs kenteken niet vervuilen”, zei Ad. Dit toont alleen maar keihard aan hoe volslagen men de weg kwijt is in Brussel en de laatste tijd vooral ook in Den Haag. Mark Rutte is echt totaal wappie en ik blijf het dan ook zeggen: “Mark Rutte is een knettergekke pathologische leugenaar die in een gesloten inrichting thuis hoort.” Door Vincent moest ik trouwens ineens weer aan de hittewerende ruiten van SsangYong denken, ik vind dat toch wel mooi van SsangYong want vrijwel geen enkel ander automerk heeft dergelijke autoruiten. Naar huis ben ik iets sneller gereden en Vincent had tijdens de actiefoto’s natuurlik nog stevig gas gegeven dus het verbruik zou hoe dan ook hoger zijn dan op de heenweg en dat bleek ook na aftanken, 1:22,5 om precies te zijn. Ik heb na thuiskomst aan Vincent gevraagd of hij ook nog een kort stukje wilde schrijven over de SsangYong Korando.

[quote Vincent]
Hee, een Korando, die ken ik………dacht ik tenminste. De vierde generatie is een totaal andere auto dan het model hiervoor wat vanaf 2011 op de markt is. Ik weet dit toevallig omdat ikzelf een Korando van het vorige model heb. Naar volle tevredenheid trouwens, een degelijke en probleemloze auto. Wat me vooral opviel is de rust waarmee de 1.6 e-Xdi dieselmotor z’n werk doet. De 2.0 Xdi van de vorige generatie zou niet misstaan in een landbouwvoertuig, lawaaiig een een duidelijke hoorbare dieselklop. Wat duidelijk merkbaar is dat de e-Xdi wat vermogen en koppel mist, je komt met het verkeer mee maar meer ook niet (dat heet even wennen Vincent, red.) al moet ik eerlijk bekennen toen Daan het knopje rijmodus Sport indrukte het een stuk beter werd. In combinatie met de Aisin-automaat is het een prima relaxte combinatie om mee te rijden. Op alle vlakken is de 2019 Korando een grote stap vooruit. De afwerking is mooi en het design is helemaal van deze tijd. Alle veiligheidsvoorzieningen die vandaag de dag bestaan zijn aanwezig en de Korando heeft een goede score behaald bij de Euro NCAP botsproeven. Wat me in negatieve zin opvalt is dat de zittingen van de stoelen aan de korte kant zijn zodat je weinig ondersteuning hebt voor je bovenbenen. Voor wat langere personen is dit niet prettig. Wat mij betreft heeft Ssangyong hier een prima auto de markt gebracht en grote stappen gemaakt. Ik denk dat het grote struikelblok de naamsbekendheid van Ssangyong is. Veel mensen hebben nog nooit van het merk gehoord. Ik krijg zelf regelmatig van mensen de vraag hoe zo’n Chinese auto bevalt…….na wat uitleg gegeven deze mensen aan dat ze het merk niet kennen en niet wisten dat het Koreaans is en het merk oorspronkelijk al sinds 1954 bestaat. Ssangyong, zorg voor meer naamsbekendheid want aan de kwaliteit van het product ligt het niet!
[/quote Vincent]

Maandag
Heerlijk op en neer naar werk gereden.

Dinsdag
Ook weer heerlijk op en neer naar werk gereden en ’s avond heb ik nog een rondje Space Business Park gedaan in de rijmodus Sport. Dat was absoluut leuker dan de rijmodus Normaal maar nog steeds niet spectaculair ondanks dat de stuurflippers met het stuur meedraaien. Wat wel erg leuk is om te doen is plankgas over de hoogste verkeersdrempel heen te springen. De landing na de verkeersdrempel is werkelijk fantastisch! En wat me ook nu weer opviel is dat de wegligging voor een SUV van dit formaat gewoon ronduit strak is. Dit is een auto die je niet snel zal verrassen zoals sommige andere auto’s die in bepaalde (weers)omstandigheden het af laten weten. Natuurlijk scheelt het dat de SsangYong Korando goede banden om de velgen heeft want de 18-inch Hankook Ventus Prime 3 hebben een uitstekende grip.

Woensdag naar school
En alweer heerlijk op en neer naar werk gereden. Ik word gewoon een rustig mens van deze auto. SsangYong is net als Subaru een automerk waarvan je na een uurtje rijden absoluut nog niet de balans kunt opmaken. Eigenlijk moet je deze auto meerdere dagen proefrijden en dan weet ik zeker dat je net als ik ook in een Zen-toestand terecht komt en alleen nog maar “heerlijk” kunt schrijven.


Mijn moeder had mazzel dat ik de SsangYong pas zaterdag terug hoefde te brengen, ik had dat aan Ad gevraagd in verband met Sinterklaas anders moest ik zo verschrikkelijk haasten daar had ik geen zin in. Zo kon ik dus in de ochtend even een lang tapijt en andere spullen naar de milieustraat/kringloopwinkel brengen. Moeders ook weer blij.

Vrijdag
Met de Peugeot 208 Allure PureTech 100 (donderdag 5 december opgehaald) naar school want met de SsangYong was ik wel klaar qua testen. Op dat moment had ik dus 5 voertuigen tot mijn beschikking, 2 motoren en 3 auto’s waarvan 1 benzine, 1 diesel en 1 elektrisch. Als er eentje kapot gaat – en ja dat gebeurde dus ook net die week – heb ik altijd nog 4 andere vervoermiddelen tot mijn beschikking. Best wel een luxe-probleem al zeg ik het zelf.

Zaterdag terugbrengen
En toen werd het zaterdag en moest ik de SsangYong Korando 1.6 E-XDi Sapphire 2WD 6AT weer terugbrengen. Het is dan altijd lekker rustig op de snelwegen en dus kon ik me nog even heerlijk uitleven in de snelwegbochten op de fly-overs van het Prins Clausplein en het Terbregseplein. Uiteraard in de rijmodus Sport want dat is het leukst en ook nu weer liet de SsangYong Korando zich van zijn beste kant zien. Het onderstel zette zelfs geen klein stapje opzij toen ik met een hoge bochtensnelheid over de dwarsrichels van de fly-over heen reed. En na een potje planken van Rotterdam naar de de afrit Alblasserdam ben ik nog even helemaal op de limiet door de afritbocht en de haakse linker- en rechterbocht na de stoplichten heen geknald. Perfectementi! Aftanken. Daarna wassen in de wasstraat, brandje schoon!

 

Specificaties

Jaargang

2016

Carrosserie

suv

Transmissie

automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Diesel

Type motor

Diesel

Aantal cilinders

4

Topsnelheid

181km/u

Vermogen

100(136)/4.000 kW (pk)/rpm

Koppel

320/1.500-2.500 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.6/1.597 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Geventileerde schijven

Draaicirkel

10,7 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

18-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

6,0 liter/100 km

Snelweg

5,2 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

5,5 liter/100 km

C02 uitstoot

159 gram/km

Energielabel

D

Afmetingen

Lengte

4.450 mm

Breedte

1.870 mm

Hoogte

1.630 mm

Wielbasis

2.675 mm

Spoorbreedte voor

1.595 mm

Spoorbreedte achter

1.620 mm

Massa leeg

1.515 kg

Max. toelaatbare massa

2.610 kg

Laadvermogen

1.095 kg

Aanhanger geremd

2.000 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

Bandenmaat

235/55-R18

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand