Kia Picanto GT-Line 1.0 T-GDi 2021 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Kia Motors Nederland B.V.


Ode aan de kleine auto

Samenvatting
Het blijft voor mij een raadsel waarom mensen in grote auto’s rondrijden. Kleine auto’s zijn leuk, handig, makkelijk te parkeren, zuinig, een lage kostenpost qua belastingen en het allerleukste is dat je er zo heerlijk mee kunt gooien en smijten door het extreem lage gewicht. Ik vind de Renault Twizy, tevens ook mijn kleine elektrische privé-auto, nog steeds de allerleukste auto om in te rijden. Maar als ik de leukste kleine brandstofauto moet kiezen dan kies ik blind voor deze Turbo-versie van de Kia Picanto. Deze Kia Picanto 1.0 T-GDi GT-Line weegt maar 934 kilogram en dat voel je tijdens het rijden erg goed en helemaal in het grensbereik. Na een week in de meer dan dubbel zo zware Tesla Model 3 Long Range Dual Motor was deze Kia Picanto GT-Line een ware verademing qua funfactor. De acceleratie is uitstekend voor een kleine auto en geloof het of niet maar in de 2de versnelling kun je ‘m doortrekken tot aan 100 km/u want pas dan schiet ie in de toerenbegrenzer. De wegligging is uitstekend en het leuke is dat je bij deze auto het ESP/TRC volledig uit kunt zetten. Verder is de zitruimte achterin prima en ook de bagageruimte is behoorlijk voor een kleine auto. Dat komt omdat de bodemplaat kunt verwijderen maar je kunt ‘m ook in de hoogste stand zetten waardoor de tildrempel lager is wat handig is met boodschappen doen. Het verbruik is net zo hoog als je zelf wilt, rij je netjes en rustig dan kun je 1:29 halen maar geef je stevig gas dan kom je een stuk hoger uit qua verbruik. Wat mij betreft is dit de leukste kleine auto die er te koop is en in alle opzichten een echte aanrader.

Plus: Design – Funfactor – 7 jaar Garantie – Remmen – Uitlaatgrommetje – Verbruik – Wegligging – Zit

Min: Geen idee

Testverslag
Wat is er toch aan de hand in deze woke-wappie-wereld? Waarom verdwijnt de kleine auto uit de schappen bij veel automerken? Ik was dan ook heel erg blij dat ik deze Kia Picanto 1.0 T-GDi GT-Line mocht testen want ik ben gek op kleine auto’s zeker als ze er ook nog eens appetijtelijk uitzien zoals deze kleine Kia. Na een gesprek met de PR Manager kreeg ik de sleutel overhandigd en kon ik instappen de startknop indrukken en vertrekken. De route van Breukelen naar Leiden is een hele mooie route met aardig wat mooie testpunten onderweg. Op het lange rechte stuk naar het einde van het industrieterrein heb ik de bestuurdersstoel, het stuur (alleen in hoogte verstelbaar) en de spiegels in de juiste stand gezet. Tijdens het afstellen van de zijspiegels zie je meteen dat dit geen goedkope snel in elkaar geflanste stadsauto is. De knopjes om de L- en R-zijspiegel te verstellen zijn heel fraai, Kia heeft geen goedkope zooi gebruikt en dat mag ik wel. Aan het einde van het industrieterrein draaide ik via de haakse rechterbocht de rotonde op en vloog heerlijk driekwart over de rotonde heen zoals je dat zo heerlijk met een kleine auto kunt. Daarna sloeg ik rechtsaf onder de A2 door en dook snel de binnenring van de volgende rotonde op want er kwam een auto aan en die wilde ik voor zijn. Na weer een driekwart draai gaat de weg hier omhoog en volgt een hele mooie dalende slinger op weg naar een mini-rotonde. Heerlijk gewoon weer even lekker ouderwets sportief rijden in een auto die in de veren gaat hangen en een wegglijdt op een rotonde of in een bocht. Deze week (dinsdag 23/2 – vrijdag 26/2) had ik ook de Tesla Model 3 Long Range Dual Motor in de test, dat is een elektrische auto die in 4,4 seconden van 0-100 km/u katapulteert. Dat is net zo snel als een Mercedes S 65 AMG of een Audi RS6 dus je zou denken dat ik helemaal in de zevende hemel zou zijn. Nou nee die Tesla Model 3 had zo’n absurd goede wegligging dat ik heel oneerbiedig gezegd het glijden, beuken, gooien en smijten miste. In deze kleine Kia Picanto gleed ik tijdens het testen sportief rijdend alle kanten op en moest ik als bestuurder aan de bak om ‘m in het juiste spoor te houden. Kijk dat is leuk dan heb ik tenminste dikke pret achter het stuur. Op weg naar Woerden besloot ik binnendoor te rijden via Kamerik, dat is een heerlijke slingerweg met een paar hele mooie bochten. Amper 10 kilometer onderweg had ik al meer lol dan in de Tesla. Bij Woerden aangekomen bleek ik om te moeten rijden omdat het centrum op slot zat vanwege wegwerkzaamheden. Geen idee meer hoe ik gereden ben maar ik belandde aan de zuidkant van de Oude Rijn in plaats van aan de noordkant. Ach is ook wel weer eens leuk die andere kant van de Oude Rijn. Ik kreeg tijdens het rijden een beetje het gevoel een rally aan het rijden te zijn. Gas open, gas dicht, kappen, draaien, glijden, etc. erg leuk.

Bij Bodegraven belandde ik weer op de normale route die ik altijd rij, allemaal grote rotondes tot aan de N11 waar je heerlijk met twee wielen over de rotonderand overheen kunt knallen. Bij de N11 aangekomen was het behoorlijk druk en dus kon ik het vergeten op de toerit naar de Europaweg een beetje vaart te kunnen maken. Jammer maar helaas. Het bleef druk en dus ben ik maar via Voorschoterweg naar De Stevenshof gereden. De drukte op de Churchilllaan slaat de laatste tijd werkelijk helemaal nergens op. Eenmaal thuis heb ik wat gegeten en besloot na het eten naar Bas van Autobeklederij v/d Werf te rijden en foto’s van de Samsonite kofferset te maken. Bas was helemaal weg van de Kia Picanto en ik had ook niet anders van hem verwacht. De stijlvolle frivole leren bekleding en de rode stiksels het is allemaal goed gekozen vond Bas. Ondertussen had ik de zoon van mijn oudste zus gebeld of hij tijd/zin had om actiefoto’s te maken van de Kia Picanto GT-Line. Hij had tijd en dat kwam mij goed uit want het was mooi weer en dan kon ik alle foto’s (actiefoto’s/sfeerfoto’s/kofferfoto’s) vandaag maken. De actiefoto’s waren snel geschoten en daarna ben ik naar mijn garage gereden om foto’s van de Samsonite kofferset te maken. Het meest verbaasde mij nog dat er een verwijderbare bodemplaat in de kofferbak zit, maar ach het is wel handig met boodschappen doen. Ik moest dus tweemaal foto’s maken eentje met de verwijderbare bodemplaat een nog een keer zonder. Het aantal Samsonite koffers dat erin past viel mij heel erg mee zeker zonder die verwijderbare bodemplaat. Met verwijderbare bodemplaat zit ie in de hoogste stand (= geen tildrempel) en zonder kun je ‘m op de bodem van de bagageruimte leggen maar dan verlies je wel een beetje bagageruimte dus je kunt ‘m er beter uithalen en in je garage of schuur leggen.

Samsonite kofferset
Met verwijderbare bodemplaat (= hoogste stand)
Met hoedenplank: 33-liter + 3×13-liter
Zonder hoedenplank: 2×50-liter + 33-liter

Zonder verwijderbare bodemplaat
Met hoedenplank: 3×33-liter + 3×13-liter
Zonder hoedenplank: 50-liter + 3×33-liter + 13-liter

Pic(anto) in Space
Na het schieten van de kofferfoto’s ben ik snel naar Endegeest gereden om de sfeerfoto’s te schieten. Dat was ook snel gepiept en daarna ben ik direct door gereden naar het Space Business Park. Vrijdagochtend had ik nog een rondje gereden met de Tesla Model 3 Long Range Dual Motor. Dat rondje ging zo verschrikkelijk asociaal foutloos hard dat ik zoiets had van als ik er nog een tandje bij zet dan ben ik regelrecht het zelfmoord aan het plegen. Natuurlijk is dat leuk maar is het ook spannend? Noop in het geheel niet dus ik had gewoon weer eens zin om lekker ouderwets van de ene naar de andere kant van de weg te glijden en lekker over de hoge verkeersdrempels heen te jumpen. Want gelukkig kun je in deze Kia Picanto GT-Line nog gewoon alles uitzetten dus zowel de Traction Control als het ESP. Een kleine stadsauto met slechts 100 Pk is dus leuker dan een Tesla Model 3 LR Dual Motor met 441 Pk/493 Nm en een 0-100 km/u in 4,4 seconden? Jep helemaal correct en misschien kan ik nog wel een leuk voorbeeld geven uit mijn tijd als motorjournalist. Ik heb vele honderden motoren getest en ineens kwam ik op een Cagiva 650 Raptor te zitten, een kleine Naked Bike met een Japans V-Twin motorblok dat een vermogen had van slechts 74 Pk. Dat is de enige motor ooit waar ik op gereden heb die werkelijk perfect was in alle opzichten. Ik heb toen de hele redactie er op laten rijden en iedereen zei exact hetzelfde, wat een ongelofelijk fijn motortje was dat zeg. Pure magie zoals je het waarschijnlijk maar eenmaal in je leven meemaakt. Grappig om mee te maken en het toont maar aan dat de prijs, het vermogen en noem het allemaal maar op helemaal niets zeggen. Toen ik de afrit bij Klei-Oost de N206 opreed heb ik het ESP/TRC uitgezet en nog voor de afritbocht het gas erop gezet. Ik dook eigenlijk met een veel te hoge snelheid de zwaar afknijpende slingerbocht in, maar het ging goed en ik had het helemaal naar mijn zin. Ik kon op de T-splitsing meteen doorrijden (ik had vorige week nog voorrang maar nu niet meer) en vloog aansluitend lekker glijdend over de rotonde heen en aan de andere kant van de N206 idem dito. Daarna heb ik bij de bushalte even gewacht tot het rustig werd want ik wilde wel de weg vrij hebben op het Space Business Park. De eerste haakse bocht ging erg lekker en was absoluut leuker dan met de Hyundai i20 die exact hetzelfde motorblok heeft maar wel 131 kilogram zwaarder is. Of is dit motorblok misschien ook net wat beter/mooier getuned? Ik vind dit motorblok eerlijk gezegd net wat levendiger aanvoelen en ook het uitlaatgeluid klinkt net wat mooier dan dat van de Hyundai i20. Inbeelding? Geen idee maar meestal zit ik er niet ver naast.

Ik gaf daarna stevig gas in de flauwe linkerbocht en dat voelde heerlijk aan, ik kon echt precies voelen waar de grens ligt. Ik schakelde terug naar de 2de versnelling en smeet de Kia Picanto hard de vrachtwagenparkeerplaats op door het stuur met één harde ruk naar links om te gooien. De voorbanden van de Kia Picanto spinden zelfs even door en ik gleed ook een behoorlijk stuk naar rechts weg. De 16-inch Nexen Nblue HD Plus banden hebben een uitstekende grip maar ik reed zo zwaar op/over de grens dat trekt geen enkele band. Dit is zo heerlijk en gewoon genieten geblazen, ha, ha. Het idiote is echter dat de Kia Picanto een handmatig geschakelde 5-versnellingsbak heeft terwijl de eerder door mij geteste Hyundai i20 een handmatig geschakelde 6-versnellingsbak heeft. En juist met de kortere overbrengingsverhoudingen van een 6-bak zou je meer levendigheid verwachten. De Kia Picanto haalt in de 2de versnelling 100 km/u en zit dan nog net niet in de toerenbegrenzer, ik bedoel maar. De links-rechts-combinatie ging van vol in de veren hangend links naar vol in de veren hangend rechts. En daarna ging het gas erop en vloog ik hard over de lage verkeersdrempel die ik amper voelde. De Kia-technici hebben duidelijk aandacht besteed aan de vering/demping van deze Kia Picanto GT-Line en niet gedacht van ach dit is maar een stadsauto pak maar wat schokbrekers uit de schappen en klaar is kees. Vervolgens hoekte ik ‘m lekker hard de haakse rechterbocht met verkeersdrempel ervoor in. De Kia Picanto stuiterde de bocht door en moest heel even naar grip zoeken maar daarna was het meteen weer recht zo die gaat. De landing na de hoge verkeersdrempel was hard maar ik gaf nog wat gas bij waardoor de landing na de allerhoogste verkeersdrempel behoorlijk heftig was. Ik landde precies op alle vier de wielen tegelijk en voelde de schokbrekers voor en de veren achter (veren en demping achter zijn gescheiden vanwege de torsie-as) vol in de stootrubbers slaan. Maar wees gerust de Kia Picanto liet zich niet van de wijs brengen en ik vloog met piepende banden de rotonde op en af de blinde rechterbocht in. Dit nog niet voltooide rondje SBP was nu al dik geslaagd. De volgende rotonde en twee haakse bochten moest ik wat inhouden omdat er een taxi-busje aan kwam gereden. De laatste lange flauwe linkerbocht ging weer lekker en de noordelijke oprit naar de N206 ging zo hard dat ik lichtjes uitbrekend de N206 opreed. Daarna volgde als kers op de taart nog even de opritbocht bij ‘t Heen en die ging zo fantastisch mooi op de grens rijdend dat was gewoon hilarisch.

Zuinigheidsrit met sneewmaan
Zaterdagavond had ik niets gepland staan en ben ik maar een zuinigheidsrit gaan maken, de gewone dus op en neer naar Overveen via de Zandvoortse boulevard. Tijdens het aftanken besloot ik dit keer eens tot de rand van de vuldop af te tanken. Normaal gesproken had er na driemaal doorklikken iets van 8 liter E10 in gegaan maar nu paste er meer dan 13 liter in. Dat is dus eigenlijk alle lucht die je uit de benzinetank perst. Na het aftanken zette ik eerst de tripmeter op “0” en reed weg de N206 op. Het was nog licht omdat het helder was dus op Zandvoortse boulevard aangekomen zou de zon waarschijnlijk net achter de horizon zijn verdwenen. Op de N206 ging de Cruise Control erop en reed ik met 80 km/u (de max. snelheid is tot aan het verdrijvingsvlak 100 km/u) richting De Zilk. Links vlogen mij net voor het verdrijvingsvlak nog wat auto’s voorbij, haast-haast-haast en waarvoor? Daarna moeten ze alsnog aansluiten achter de auto’s die 80 km/u rijden. Ineens verscheen er een tekstmelding van een te lage bandenspanning op het kleine display tussen de tellers en ook ging het icoontje van de band met een uitroepteken branden. Huh alweer? Dat is me de laatste tijd toch iets te vaak overkomen in testauto’s, en alle keren waren het foutmeldingen. De grap is dat toen ik naast deze Kia Picanto stond bij de importeur ik in de rechter achterband een scherp stalen pennetje (geen spijker) zag steken. Ik trok ‘m eruit en zag dat het scherpe stalen pennetje slechts oppervlakkig in de rechter achterband stak. Geef mij toch maar een liever een auto zonder sensoren voor de bandenspanning in de ventielen want hier word ik toch een beetje kriegel van! Ik ben gewoon door gereden want een lekke band merk je meteen, ik stop dan wel even ergens langs de weg. De bocht bij De Zilk ging lekker en ik hoefde er niets eens op de grens doorheen te rijden om de hersenloze bumperklever die al kilometers achter mij reed ver achter mij te laten. Daarna drukte ik op O (= Cruise Control uit) en bij de volgende bocht bij 60 km/u drukte ik weer op SET. Ondertussen zat ik te zoeken naar het knopje om het TPMS* te resetten want ik wist zeker dat dit weer een foutmelding want anders had ik die lekke band allang gevoeld en gehoord. Door Vogelenzang rijden is altijd weer één van de leukste momenten van de zuinigheidsrit. Dit is wel zo’n heerlijk relaxt dorpje daar zou ik best willen wonen. Na Vogelenzang volgt de bomenweg richting Aerdenhout en daar kon ik gelukkig lekker doorrijden. De Kia Picanto GT-Line hing in de snelle bochten wel iets in de veren maar dat mag geen naam hebben.

Bij de Nachtegalenlaan sloeg ik linksaf over de scheve verkeersdrempel en dat deed de Kia Picanto GT-Line uitstekend. Natuurlijk ga je meer heen en weer dan in een grote auto vanwege de korte wielbasis maar ik hou wel van wat beweging. De lange S-bocht met verkeersdrempel ervoor en erna ging heerlijk, je kunt zo lekker gooien en smijten met dit autotootje. De versnellingsbakverhoudingen zijn perfect gekozen, ik had nooit het idee dat ik verkeerd zat en dus een versnelling lager moest schakelen. Ik reed de avond ervoor zelfs per ongeluk in de 3de versnelling weg en zelfs dat lukte. Bij de T-splitsing moest ik stoppen en een behoorlijk tijdje wachten iets dat me hier zelden overkomt. Ik zette de versnellingsbak in Neutraal en liet de koppeling dus maar even helemaal opkomen waardoor de motor uitgeschakeld werd. De koppeling laat zich perfect doseren en dat was de laatste tijd bij sommige testauto’s wel eens anders. Ik heb Kia nog nooit op een slecht doseerbare koppeling kunnen betrappen. Ook het schakelen gaat erg soepel en ook daar is Kia een ster in, de handgeschakelde versnellingsbakken in al hun modellen zijn allemaal even goed. De rit naar de boulevard en de duinenweg gingen vooral langzaam heen vanwege een slome Belg en terug vanwege ‘Vis van Floor’. Op de boulevard ben ik overigens nog even gestopt om de bandenspanning te controleren maar die waren alle vier goed op spanning. Daarna heb ik stilstaand het TPMS gereset want dat kan niet rijdend. Terugrijdend kwam ik nog achter een auto te rijden die remde voor een paar centimeter hoge drempels, 30 km/u ging rijden in een 60-bocht dus ik heb hem bij de eerste mogelijkheid direct ingehaald. Dat mocht wel niet op die plek maar ik zag de bui al hangen. De andere drie automobilisten hebben volgens mij nog kilometers achter hem gehangen. Rijbewijs afpakken want als je zo bang bent achter het stuur moet je kappen met autorijden. Op de N206 zag ik nog een uil op een bewegwijzeringsbord zitten terwijl ik diezelfde middag op de motor langs de kant van nog een dode bosuil vond. Terug in Katwijk aan Zee leverde het aftanken een nette 1:24,07 op. Maar door mijn andere manier van aftanken ga ik de zuinigheidsrit nog een keer overdoen want ik vertrouw dit verbruik niet.
*Bandenspanningscontrolesysteem – Meet de draaisnelheid van de wielen via de ESC-sensoren: draait één van de wielen opeens sneller dan de andere drie, dan is die band blijkbaar platter

UVO-App
Kia heeft een eigen App laten ontwikkelen voor al haar modellen genaamd de UVO-App. Met deze App krijg je inzicht over de status van je auto en de ritten die je maakt. Extra handig: je kunt diverse info en functies zelfs op afstand uitlezen of bedienen. Hier even alles op een rijtje gezet wat je allemaal met deze App kunt.
– Controles en ‘black spots’
Met deze functie weet je altijd waar vaste of mobiele flitsers of trajectcontroles zijn, of bijvoorbeeld milieuzones. Het systeem waarschuwt je ook voor plaatsen waar bovengemiddeld veel ongevallen gebeuren.
– En net als de 7 jaar garantie op de auto geeft Kia als onderdeel van hun uitgebreide kwaliteitsbelofte elke nieuwe Kia Picanto met navigatie vanaf het eerste jaar zes keer gratis een jaarlijkse kaartupdate: een unieke service waarmee jouw routegids 7 jaar lang altijd up-to-date is.
– Instellingen uploaden
In de UVO App kun je op afstand je auto precies naar jouw smaak instellen, inclusief bijvoorbeeld sound en audio, en je voorkeuren opslaan en doorsturen naar je Kia. Zo kun je die later heel simpel weer activeren.
– Last-mile navigatie
Met deze functie gidst je autonavigatie je naar de parkeerplaats bij je bestemming, en neemt de navigatie op je smartphone het over tot aan de voordeur.
– Live Tankstations
Raakt de tank leeg en komt het einde van je actieradius in zicht? Aan de hand van een online database vind je snel de dichtstbijzijnde en voordeligste tankstations.
– Live Verkeersinformatie
Het navigatiesysteem geeft naast routeduiding ook TomTom verkeersinformatie, elke twee minuten actueel. Zo weet je altijd waar het verkeer goed doorstroomt en welke wegen je beter kunt mijden. Loopt het echt vast? Dan biedt het systeem je snel een alternatief.
– Meldingen
Met deze functie stuurt je auto jou actief belangrijke berichten en updates. Een maandelijks voertuigrapport geeft je een compleet rittenoverzicht. Daarnaast krijg je ook een melding als het autoalarm afgaat, als er ramen of portieren open staan, of wanneer de motor nog loopt bij het openen van het portier.
– Mijn ritten
Geeft je een overzicht van je afgelegde ritten inclusief gemiddelde rijsnelheid, afstand en reistijd.
– Nuttige plaatsen
Zoek je een leuk restaurantje, een specifiek bedrijf of een bijzondere bestemming? Je vindt ze allemaal heel eenvoudig in de altijd actuele lijst met nuttige plaatsen.
– Openen en sluiten
Op afstand je portieren ontgrendelen of afsluiten, gewoon via de app op je smartphone.
– Parkeren
Kia Live vertelt je waar in de buurt van je bestemming parkeerplaatsen zijn. Het toont openbare parkeer- gelegenheid op straat en in parkeergarages inclusief locaties, eventuele kosten en live beschikbaarheid.
– Valet parking
Wanneer je de Valet parking functie activeert, kun je de locatie van je auto, de afgelegde afstand en de snelheid volgen vanaf het moment dat je hem hebt overgedragen om te parkeren. Zo weet je zeker dat niemand een ritje maakt met je auto.
– Verzend naar auto
Stuur je geplande rit of reis via de app draadloos naar het navigatiesysteem van je auto.
– Vind mijn auto
Vertelt je precies waar je auto staat; ideaal in vreemde steden of op grote parkeerterreinen.
– Voertuigstatus
Geeft je altijd actueel een set nuttige informatie over je auto, inclusief brandstofreserve, accuspanning en de status van verlichting, portieren en vergrendeling.
– Weersverwachtingen
Met weerberichten zie je de verwachte minimum en maximum temperaturen, windverwachting en zon- en neerslagkansen op de plaats van bestemming, tot drie dagen vooruit.

Stick-slip
Maandag gingen de scholen weer open en dus kon ik weer heerlijk naar werk. De rit naar mijn werk bevat een paar mooie testtrajecten die waardevolle informatie opleveren. Direct na het starten zette ik de stoelverwarming aan want het was weer behoorlijk kouder aan het worden, het KNMI verwacht zelfs weer een paar graden nachtvorst. Onder A44 door rijdend ging de Cruise Control erop en het LDW (= Lane Departure Warning) zo snel mogelijk uit want dat reageert mij veel te bruusk in het stuur. Ik ben sowieso geen fan van dergelijke systemen. Wat mij wel verraste in het Wassenaarse Bos op de snelheidsbrekers daar is dat de Kia Picanto toch wel wat last heeft van stick-slip. Kijk daar zijn deze snelheidsbrekers dus perfect voor en ik kon natuurlijk mooi vergelijken want ik reed hier vorige week nog met een veel duurdere auto die uiteraard geen last van stick-slip. Gelukkig verdwijnt stick-slip na het inslijten van de zuigerstang op de bus dus wat dat betreft is er niets om je zorgen over te maken. Ik reed met 30 km/u over de eerste snelheidsbreker en toen bleven de wielen aan het asfalt geplakt. Bij 40 km/u al kwamen de achterwielen even kort los dus dat zegt genoeg, bij de Tesla Model 3 gebeurde dat pas bij 70 km/u dus ga maar na hoeveel de kwaliteit van een schokbreker uitmaakt. Daarna heb ik het gas erop gezet en ben met 50-60-70 km/u over de snelheidsbrekers heen gevlogen. De landing werd steeds harder maar het bleek desondanks geen enkel probleem voor de Kia Picanto GT-Line te zijn. Er zijn overigens twee motorisaties van de GT-Line een 1.0 DPi met 67 Pk en deze 1.0 T-GDi met 100 Pk. Let wel op dat de 1.0 DPi een aantal accessoires niet heeft zoals: 16-inch lichtmetalen GT-Line velgen – draadloos oplaadstation voor smartphone – in hoogte verstelbare bagagevloer – schuif-/kantel zonnedak – aluminium pedalen – stoelverwarming voor – stuurwielverwarming – veiligheidssytemen DAW/FCA/LFA/LKAS. Net voor het einde van de snelheidsbrekersweg sloeg ik linksaf richting de N44. Helaas was het stoplicht net op groen geweest en dus moest ik even wachten. Na het linksaf slaan had ik een binnenpretje want ik bedacht me dat ik in de 1ste en 2de versnelling naar mijn werk zou kunnen rijden want de 2de versnelling gaat tot aan 100 km/u en de hoogste maximum snelheid op mijn route is 70 km/u. Misschien dat ik het op de terugweg wel zou kunnen proberen… grapjè.

Perfecte snelwegzuinigheidsrit
Dinsdagmiddag was ik vroeg uit werk want er is nog niet veel te doen qua praktijklessen biologie/scheikunde en van mijn teamleider Science hoef ik niet op werk te blijven. Ik kon dus vroeg in de middag een snelwegzuinigheidsrit maken en ik besloot dat te doen op en neer naar Hoofddorp over de A44/A4. Het aftanken doe ik altijd op een strategische plek, wat dat betreft bof ik dat er precies bij de ingang van mijn woonwijk een Total pompstation zit. Ik reed rustig met 50 km/u richting de A44 en daarna was het vaart maken op de toerit iets wat veel automobilisten gewoon niet doen, die rijden vaak nog maar 80 km/u als ze in moeten voegen terwijl ze dan allang 100 km/u moeten rijden. Na het invoegen zette ik de Cruise vast op 100 km/u en hoopte dat ik niet al teveel slome duikelaars tegen zou komen die 90-95 km/u rijden. Dat vind ik wel zo irritant dat wil je gewoon niet weten. Uiteindelijk hoefde ik maar twee keer in te halen op de A44 en beide keren kon ik dat doen zonder gas bij te geven. Op de A4 is er ruimte zat want daar liggen maar liefst 5 rijstroken. Op de afslag Hoofddorp blijf ik altijd links rijden want dan kom je goed uit omdat je eerst nog de afslag Hoofddorp-Zuid hebt. Op de afslag reed ik zo hard en strak door de mooie flauwe zwaar afknijpende S-bocht dat ik een botsingswaarschuwing verscheen op het display. Huh? Blijkbaar is de naderende snelheid dan zo hoog dat ie automatisch waarschuwt door een snelle berekening van de boordcomputer die denkt dat er een botsing aan zit te komen. Gelukkig ging de auto voor mij naar de rechterbaan en kon ik alsnog doortrekken in het tweede deel van de S-bocht. Het stoplicht was al groen dus ik kon meteen doorrijden linksaf over de A4 en aan de andere kant er weer op. Ik nam de bocht naar de oprit expres met een veel te hoge snelheid en was benieuwd wat er zou gebeuren. De Kia Picanto GT-Line vertoonde uitbreekverschijnselen maar ik kon ‘m met groot gemak snel weer corrigeren. Precies op dat stuk ligt een kruisende busbaan dus qua asfalt heb ik ruimte zat op die plek vandaar dat ik het ook daar deed. Ik moest langzaam rijden want er reed een wel heel erg slome bestelbus voor mij uit. Eenmaal op de A4 kon het gas er weer rustig op en zette ik de Cruise Control weer vast op 100 km/u. De terugrit verliep net als de heenrit uitermate soepel en relaxt precies zoals ik het graag zie. Het aftanken leverde en hele mooie 1:24 exact op. Goed gedaan jochie!

Nog een keer
Woensdag ben ik even paar uurtjes naar werk geweest, ik hoefde niet te werken maar heb gewoon geen zin om thuis te zitten. De weg naar werk heb ik netjes gereden want de avond ervoor had ik afgetankt dus ik was benieuwd wat het verbruik op en neer naar werk zou zijn. Wat ik erg grappig vond is dat er op het display links onderin 6 graden Celsius stond met allemaal streepjes ernaast als icoontje voor de mist. Bij school aangekomen stond er een file van hier tot Tokio, mama mia wat een gekkenhuis. Gelukkig kon ik op de linkerbaan doorrijden en aan de overkant parkeren. Om een uur of 11 ben ik weer afgenokt en richting Katwijk aan Zee gereden binnendoor via Duinrell. Ik wilde die gewone zuinigheidsrit nog een keer doen want ik was niet zo blij met mijn andere manier van aftanken. Het aftanken leverde exact 1:22 op en ik snap dat wel want op weg naar school moet ik vaak optrekken vanwege de vele stoplichten en dat kost gewoon benzine. Maar ach het is nog steeds een mooi verbruik. De zuinigheidsrit begon lekker en ik betrapte mij erop dat ik eigenlijk zelden nog nul keer probeer te remmen tijdens de zuinigheidsrit. Ik moet dat binnenkort toch maar weer eens gaan proberen vind ik. Wat ik uiteraard wel altijd doe is zo vloeiend mogelijk rijden en zo min mogelijk afremmen dus ik laat de auto zoveel mogelijk overal waar ik maar kan uitrijden. Het was gelukkig niet erg druk woensdagmiddag daar was ik wel blij mee. Het kan soms absurd druk zijn op de N206 richting De Zilk. Net als de vorige keer ging het rijden super alleen door Vogelenzang en op de bomenweg reed er een slome duikelaar (40 km/u waar je 60 km/u mag) in een kleine vrachtwagen voor mij met achter mij een hele lange sliert auto’s. Vlak voor Aerdenhout sloeg de kleine vrachtwagen rechtsaf en kreeg ik een of ander raar wijf met een warhoofd in een truttenschudder die ging zitten bumperkleven. Yeah right die ging ik dus even afserveren in de S-bocht. Ik bleef netjes 50 km/u rijden en vloog werkelijk perfect op de ideale lijn rijdend lekker hard door de eerste en tweede bocht van de S heen. Daarna reed ze ineens 100 meter achter mij, doeiii raar wijf die blijkbaar nog naar de kapper (waren net vandaag weer open gegaan) moest!

Op de T-splitsing kon precies tussen het verkeer van links en rechts doorschieten en was ik mevrouw warhoofd voorgoed kwijt. Door Bentveld heen zag ik in de verte al dat het redelijk rustig was op de weg maar dat zal in het weekend wel anders zijn. Aan het einde van de boulevard moest ik even wachten want er stond een verkeersregelaar. Ze waren de weg aan het repareren want er waren blijkbaar straatstenen beschadigd geraakt. Heb ik weer hoor! Gelukkig hoefde ik niet zo lang te wachten en kon ik snel doorrijden richting de Duinenweg. Ik heb de politie hier al een tijdje niet meer zien staan laseren en heb altijd dikke pret als ze er weer eens staan. Dan komt zo’n petje mij met 130+ km/u voorbij knallen en op het 50 km/u-gedeelte gaat hij dan te laat in de remmen en is hij zijn rijbewijs kwijt. Als ze hier elke avond een politieagent laten laseren kan hij zijn maandsalaris met het allergrootste gemak meerdere keren in één dag terugverdienen. Bij Overveen draaide ik weer om voor de terugweg en ik had een goed gevoel over het verbruik toen ik naar de benzinemeter keek. Wat ik erg fijn vindt aan deze Kia Picanto GT-Line is dat je met groot gemak 50 km/u in de 4de versnelling kunt rijden en 60 km/u in de vijfde versnelling. Het motorblok maakt dan minder dan 1.500 toeren maar trekt dat makkelijk. Op de boulevard kon ik dit keer meteen doorrijden want mijn kant mocht rijden van de verkeersregelaar. De Zandvoorste noord-boulevard vind ik de lelijkste boulevards van Zuid-Holland, de zuid-boulevard gaat nog wel maar ook die houdt niet over. Ter hoogte van CircuitPark Zandvoort dook ik na de rotonde de laagte in weer terug naar Vogelenzang. Op de bomenweg kon ik lekker vrijuit rijden en dat is ook het leukste want de bochten daar zijn op de maximum geldende snelheid precies mooi om maximaal doorheen te rijden. Het zou nog een tandje harder kunnen maar ja het is een zuinigheidsrit dus dat gaat Daan niet doen. En zo reed ik rustig verder met 35 km/u door Vogelenzang, daarna 60 km/u en 80 km/u op de N206 tot aan Katwijk aan Zee. Een ongelofelijk mooie 1:29 rolde er uit na aftanken voor de grote Appie. Klasse! Een mooier einde van een erg leuke testweek had ik niet kunnen bedenken.

 

Specificaties

Jaargang

2021

Carrosserie

hatchback

Transmissie

handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

3

Acceleratie (0-100/sec)

10,3 seconden

Topsnelheid

180km/u

Vermogen

74(100)/4.500-6.000 kW (pk)/rpm

Koppel

171/1.500-4.000 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.0/998 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

9,4 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

16-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

Gemiddeld verbruik

5,3-5,4 liter/100 km

C02 uitstoot

121 gram/km

Energielabel

C

Afmetingen

Lengte

3.595 mm

Breedte

1.595 mm

Hoogte

1.485 mm

Wielbasis

2.400 mm

Spoorbreedte voor

1.595 mm

Spoorbreedte achter

1.485 mm

Massa leeg

934 kg

Max. toelaatbare massa

1.450 kg

Laadvermogen

516 kg

inhoud bagageruimte

255 liter

Bandenmaat

195/45-R16

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand