Deze testauto werd ons aangeboden door Tesla Motors Nederland
LuckY BassY!
Samenvatting
De Tesla Model Y vond ik al heel erg goed maar deze Tesla Model Y Performance is ronduit angstaanjagend goed. Ik heb het rondje over het Space Business Park maar achterwege gelaten want dat zou gelijk staan aan zelfmoord plegen om deze auto daar op/over de grens te rijden. Dit slaat gewoon helemaal nergens op, mama mia wat is deze Tesla Model Y Performance absurd goed zeg. Ik weet nog goed dat ik in de Tesla Model S Ludicrous Mode P90D volledig over de grens heen ging en dat was voor mij eens maar nooit meer op de openbare weg. Ik wil A mijn rijbewijs niet kwijt raken en B ik wil graag in één stuk mijn pensioen halen. Ik heb dus maar doodgewoon waanzinnig zitten genieten van het rijden in deze auto wat moest ik anders? Oh en dit is ook de veiligste auto ter wereld bekijk dat YouTube-filmpje van NCAP maar aan het einde van het testverslag.
Plus: Geniale auto
Superplus: Naamloze audio
Min: Niets
Testverslag
De eerste testdag van deze Tesla Model Y Performance zal ik nooit meer vergeten, wat een dag, wat een dag zeg. Het begon al direct na vertrek bij Tesla Amsterdam Zuid-Oost want toen ik linksaf sloeg en daarna rechtsaf richting de JC Arena kwam er een snel uitziende Porsche 911 Turbo Weet-ik-veel in mijn achteruitkijkspiegel aangereden. Zo’n begin van een autotest verzin je gewoon niet, dit is het allermooiste wat me maar kon overkomen aan het begin van de test van deze Tesla Model Y Performance. Gelukkig had Joris (PR Manager Tesla Nederland) de Tesla Model Y Performance in de rijmodus Sport (de rijmodus heeft twee standen: Chill/Sport) gezet waardoor ik dus meteen vol weg kon accelereren. Ha, ha ik heb die Porsche nóóit meer terug gezien. De acceleratie/wegligging van de Tesla Model Y Performance in combinatie met de Dual Motor/AWD + Pirelli P ZERO banden is ronduit bizar goed. De manier waarop ik door de 180-gradenbocht voor de JC Arena heen reed en daarna de bocht uit accelereerde was gewoon belachelijk helemaal gezien de verhoudingsgewijs absurd lage prijs van deze auto: vanafprijs Tesla Model Y Performance (534 Pk Pk/660 Nm) – 70.000,- euro – 0-100 km/u: 3,7 seconden. Ik ben de A2 maar opgereden en daarna via de A9 en de A4 naar huis gereden want ik was op de heenweg met mijn Honda MSX 125 binnendoor gereden en daar had ik op de terugweg geen zin in. De dubbelbaans oprit naar de A2 ging lekker en de flauwe lange zeg maar gerust lullige dubbelbaans opritbocht van de A2 naar de A9 ging superstrak. Ik reed werkelijk met groot gemak bij iedereen weg, eigenlijk voelde het best eng aan als ik eerlijk ben. Waarom? Wel in andere auto’s voel ik wat het onderstel en de banden doen (= een beetje glijden en piepende banden) maar deze Tesla Model Y Performance geeft geen krimp zelf niet het minste geringste beetje. Natuurlijk zoek ik de grens op logisch want anders ben je niet aan het testen maar wat nou als die grens héél erg ver ligt. De flauwe linkerbocht van de A9 naar de A4 is volgens de snelheidsborden een 70-bocht maar daar kun je dus makkelijk met 120+ km/u doorheen.
Onderweg dacht ik ineens: “Shit ik ben helemaal vergeten het laadpasje te vragen.” Dus toen ik thuis gegeten had ben ik weer terug gereden naar Tesla Amsterdam Zuid-Oost waar ik te horen kreeg dat ik bij de Tesla Superchargers gratis kan laden met deze persauto. De medewerker van Tesla vroeg waar ik woon en toen hebben we Hotel Sassenheim direct naast de A44 als oplaadpunt aangevinkt in de NavSat. Het mooie is dat onderweg naar de Supercharger (13 beschikbaar, ha, ha) de Tesla Model Y de Li-ion accu voorbereid op de supersnelle laadsessie. Op de parkeerplaats van Motel Sassenheim staan twaalf Tesla V3 Superchargers. Het opladen gaat razend snel wat niet zo gek is gezien de 250 kW piekvermogen, een normale oplaadpaal zoals die bij mij voor de deur heeft slechts 11 kW piekvermogen. Tesla ligt echt lichtjaren voor op bv. de grote Duitse automerken als Audi, BMW en Mercedes. Tesla is zo ongelofelijk veel verder met accu-technologie, elektromotor-technologie, oplaad-technologie en software dat je de drie grote Duitse automerken gerust prehistorisch mag noemen. En niet alleen op deze gebieden maar ook op het gebied van vering/demping staat Tesla op zeer eenzame hoogte met de NASA-technologie in haar schokbrekers. Het rijden in de Tesla Model 3 was daarom niet voor niets een totale openbaring voor mij. De Tesla Model Y maakt gebruik van hetzelfde onderstel en zorgt tijdens het rijden dus voor dezelfde aanmaak van geluksstofjes in je hersenen. Als voormalig medisch research analist (ik ben nu alweer 5 jaar Technisch Onderwijs Assistent op een school) met een wetenschappelijke achtergrond kan ik dat niet anders dan heel erg mooi vinden.
YouTube-filmpje – Alles wat je moeten weten over de Tesla Model Y
“Bent u erg gehecht aan uw rijbewijs?”
Na het bijna volladen (het laatste stukje duurt het langst = weinig zinvol om op te wachten) ben ik via Sassenheim binnendoor naar zwembad Aquamar in Katwijk aan Zee gereden. Na het zwemmen ben ik naar Bas van Autobeklederij van der Werf gereden. Bas vond de Tesla Model Y uiteraard niet echt spannend als autobekleder (lees hieronder zijn commentaar op de Tesla Model 3 destijds) zijnde. Maar een rondje rijden wilde hij natuurlijk wel net als in de Tesla Model 3. Afijn Bas reed de Lammenschansweg op en daarna via de Trekvlietbrug naar de Voorschoterweg waar hij na de eerste verkeerslichten (de verkeerslichten zijn trouwens te zien op het grote centrale display, ha, ha) bij groen het gaspedaal van de Tesla Model Y op de bodem trapte. Met hele dikke rijbewijskwijtsnelheid vloog Bas over de Voorschoterweg (daar nog 50 km/u verderop 70 km/u) en het leek dan ook alsof alle andere auto’s hard achteruit reden. Daarna sloeg hij rechtsaf de Churchilllaan op en kwam er bij het tweede verkeerslicht, dat op rood stond, een onopvallende snelle Volvo naast ons staan. De bijrijder liet het raampje zakken en zei tegen Bas die zijn raampje intussen ook had laten zakken: “Bent u erg gehecht aan uw rijbewijs?” Bas vloog in de stressmodus en zei: “Ik ben een proefritje aan het maken met deze autojournalist naast mij. Ik gaf even één keer plankgas om te kijken hoe snel deze nieuwe Tesla Model Y Performance is meer niet. Echt waar!” Ik bevestigde uiteraard Bas zijn verhaal en……. jawel Bas kwam ermee weg (waarschijnlijk omdat ze geen meting hebben kunnen doen) die oude mazzelpik, ha, ha wat heb ik gelachen zeg. Ik had nog tegen die twee agenten willen zeggen: “Even een stoplichtsprintje doen om te kijken wie het snelste is?” Maar ze waren al verdwenen op naar de volgende snelheidsduivel. Terug rijdend naar zijn bedrijf zei Bas nog tegen mij: “Ze rijden nooit in onopvallende snelle Volvo’s.”
Commentaar van Bas over het interieur van de Tesla Model 3
Het bezoek aan Bas was weer eens hilarisch met kreten als “Zouteloos”, “Plastic” en “Zonder koe”. Toen Bas naast mij kwam staan en aan de bestuurdersstoel voelde zei hij: “Plastic”. Waar een normaal mens dit type stoelbekleding Skai-leer noemt daar noemt Bas deze soort leer Plastic en geef hem eens ongelijk met zijn kennis van zaken. Daarna maakte hij de opmerking “Zonder koe” oftewel zonder leer in het interieur en als laatste maakte Bas de opmerking “Zouteloos” over het interieur. Bas vindt het interieur veel te kaal maar ik kan zo’n kaal interieur juist waarderen vanwege het totale gebrek aan knopjes. Maar ja Mac-gebruikers zoals ik zijn dan ook mensen die niet van gecompliceerde dingen houden, die staan meer in het leven zo van hou het eenvoudig en simpel en dat is een waarheid als een koe. Ja toch niet dan? Natuurlijk heb ik nog even een blokkie om gereden met Bas en toen veranderde hij toch wel lichtjes van mening want nu hoorde ik hem ineens “Lekker” zeggen over de absurd snelle acceleratie van deze Tesla Model 3 Dual Motor.
Grote kofferbak
Na het afzetten van Bas ben ik naar mijn garage gereden om de Samsnonite kofferset te fotograferen. En daar gingen verdorie toch een lading koffers in de kofferbak dat had ik totaal niet verwacht.
Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 3×50-liter – 3×33-liter
Zonder hoedenplank: 3×70-liter – 2×33-liter – 5×13-liter
Zaterdag zuinigheidsrittendag
Zuinigheidsrit Numero 1
Op vrijdag had ik al besloten dat ik zaterdag de stads-/snelwegzuinigheidsrit zou maken dan had ik die alvast maar gehad. Zuinigheidsritten zijn aan de ene kant saai en aan de andere kant spannend want ik moet proberen met een zo constant mogelijke snelheid te rijden voor een optimaal resultaat. Op 50-wegen is dat nog lastiger dan op de snelweg want 10 procent acculading oprijden binnendoor is niet zozeer meer kilometers maar kost vooral veel meer tijd. Soms als ik thuis kom weet ik niet eens meer waar ik allemaal naartoe gereden ben. Ik weet nog wel dat ik bijna twee aanrijdingen had met twee knettergekke idioten. Eén daarvan was op de smalle weg langs de Haarlemmertrekvaart en die andere auto had moeten wachten. Maar ach laat gaan, laat gaan, laat gaan ik laat dat soort gekken maar gaan wat moet je anders? De meest noordelijke plek waar ik gereden heb was dus de Haarlemmertrekvaart en daarna ben ik naar Wassenaar gereden om via het Wassenaarse Bos richting de fietsbrug over de N14 bij Duindigt te rijden. De snelheidsbrekers in het Wassenaarse Bos waren een totaal eitje voor de Tesla Model Y Performance. De vering/demping op deze auto (hetzelfde als de Tesla Model 3) is werkelijk geniaal, ik zou echt geen enkele auto van welk automerk dan ook weten die zo lekker en comfortabel rijd. Terugrijdend naar huis zag ik het percentage acculading van 91 op 90 procent springen bij precies 56 kilometer op de tripmeter die helaas alleen hele cijfers weergeeft dus niets achter de komma.
Stadszuinigheidsrit
Rijmodus: Chill – 100 Procent 482 km – 90 Procent 435 km – Tripmeter: 56 km
Omgerekende elektrische actieradius: 10 x 56 km = 560 km
Afgelezen elektrische actieradius: 435 km over + 56 km gereden = 491 km
Aangezien Li-ion accu’s nooit gelijkmatig ‘leeg’ lopen hou ik het er maar op de elektrische actieradius ergens rond de 500 km ligt en dat is heel erg netjes.
Zuinigheidsrit Numero 2
Na de lunch heb ik in de NavSat opnieuw ingesteld op de Supercharger bij Hotel Sassenheim. Vrijwel meteen nadat ik dat had gedaan kreeg ik de vraag op het centrale display of ik de laadcapaciteit wilde beperken omdat door te vaak en/of te snel weer tussentijds (= te vaak kleine beetjes dus) opladen de laadcapaciteit van de Li-ion accu sneller achteruit gaat. Afijn ik typ in van “Ja doe maar” en toen ik de Supercharger had ingeplugd zag ik dat ik de Li-ion accu nog maar voor 90 procent opgeladen kon worden. Maar toen ik ging zoeken hoe ik ‘m weer op 100 procent kon krijgen schoof ik bij toeval met mijn vinger over het kleine zwarte driehoekje dat onder 90 procent stond en die bleek ik dus alleen maar terug te hoeven schuiven naar 100 procent. It’s as simple as that! Ook nu weer moest ik behoorlijk lang wachten totdat de Li-ion accu op 100 procent stond maar omdat ik maar weinig bij had hoeven laden ging het alles bij elkaar toch sneller dan ik gedacht had. Onder het laden maakte ik wat laadpraatjes met andere Tesla-rijders die ook stonden te snelladen. Eén daarvan had een oud type Tesla Model X met levenslang gratis opladen gekocht en als je geen wegenbelasting betalen daarbij optelt dan ben je in deze tijd met peperdure energieprijzen echt spekkoper. Na het opladen ben ik vlak naast Hotel Sassenheim de A44 opgereden en via de A4 naar de A5 totdat ik op 95 procent was aanbeland. Ik ben daarna bij A’dam Sloterdijk omgedraaid en weer dezelfde weg terug gereden. Het was redelijk druk op de snelweg maar desondanks kon ik toch goed doorrijden. Gelukkig dit keer geen bumperklevers en andersoortige idioten op de snelweg.
Snelwegzuinigheidsrit – Rijmodus: Chill – 100 Procent/482 km – 90 Procent/436 km – Tripmeter: 45+ km (de tripmeter geeft alleen hele cijfers aan maar ik schat dat het 45,5 km is geweest)
Omgerekende elektrische actieradius: 10 x 45,5 km = 455 km
Afgelezen elektrische actieradius: 436 km over + 45,5 km gereden = 481,5 km wat overeen komt met de 482 km op het display. Dat is dan eigenlijk best wel weer gek dat de omgerekende elektrische actieradius in het geval van een snelwegzuinigheidsrit lager uitkomt dan de afgelezen elektrische actieradius links bovenaan het centrale display. Je kunt trouwens kiezen voor “km” dan wel het “percentage” acculading.
Hele zachte piepjes…
Aan het einde van de snelwegzuinigheidsrit heb ik de Tesla Model Y Performance uiteraard in rijmodus Sport gezet net als het stuur (de stuurmodus heeft drie standen: Comfort/Standard/Sport). Op weg naar Leiden heb ik af en toe even een paar heerlijke tussensprintjes getrokken, dat is wel zo ongelofelijk lekker (maar ook nog eens belachelijk goedkoop) in deze auto. In een Porsche kost je dat klauwen met geld dus wat is nou leuker, ik hoef niet zo nodig dat uitlaatgeluid te horen. Oh en de Akrapovič onder mijn Yamaha Tracer 700 klinkt mooier en heftiger dan welke Ferrari, Lamborghini of Porsche dan ook. Bij Leiden aangekomen ging ik er even goed voor zitten want de nieuwe afslag gaat over in een hele lange mooie 180-graden dubbelbaans afritbocht. Je kunt hier dus heel gelijkmatig steeds meer druk op de banden zetten. Ik was heel erg benieuwd wat er zou gebeuren want in de Mazda CX-5 2.5 SkyActiv-G 6 AT AWD piepten de banden de hele afritbocht van begin tot eind. En wat denk je? De Tesla Model Y Performance liet eindelijk een bandenpiep-geluid horen maar vergeleken met andere auto’s klonk het als vier piepende babymuizen in plaats van een hele kudde muizen per band.
Gewone zuinigheidsrit maar dan anders
Normaal gesproken maak ik de gewone zuinigheidsrit (Katwijk aan Zee <–> Overveen vice versa) met een elektrische auto altijd van oplaadpaal bij mij schuin voor deur naar weer deze oplaadpaal (= ruim 14 km extra maar wel op de route van/naar Katwijk aan Zee). Maar ja ik heb geen laadpasje meer zoals vroeger en van de Supercharger/Hotel Sassenheim vertrekken is geen optie want dan klopt er geen zak van. Ik besloot het daarom even anders te doen en met precies 50 procent acculading van de oplaadpaal schuin voor mijn deur te vertrekken. Dat was even een gok maar die pakte perfect uit want precies voor de oplaadpaal sprong de acculading op 50 procent. Daarna moest ik even uitstappen de Tesla Model Y Performance afsluiten en opnieuw instappen want dan begon er een nieuwe rit met de tripmeter op “0”. Deze rit blijft met grote afstand mijn meest favoriete rit domweg omdat de omgeving en het uitzicht vanaf Vogelenzang <–> Overveen zo mooi is. Maar natuurlijk ook vanwege de mooie haakse en flauwe bochten en heerlijke rotondes met hoge rotonderanden. Het beginstuk naar De Zilk is wat saai maar ja zo’n recht stuk N-weg hoort nou eenmaal in een zuinigheidsrit met snelheden van 30-50-60-80 km/u. Omdat ik vanaf de oplaadpaal schuin voor mijn huisdeur vertrok moest ik over de N206 waar giga-wegwerkzaamheden plaatsvinden die nog wel even duren. Het is daarom voorlopig 2-baans en 50 km/u in plaats van 4-baans en 80 km/u. Ik was benieuwd wat het ACC zou doen tijdens deze zuinigheidsrit want ik werd gek van de harde zeer irritante piepjes (en dat met de ‘Joe Mode’ aan nota bene) en de spontane remacties. Ik had al een aantal keren bijna een auto in mijn achterkant omdat het ACC spontaan snoeihard afremde voor bijvoorbeeld een fietser die gewoon doodnormaal op de middenberm stond te wachten of vanwege een tegemoetkomende stadsbus. Ik vind dit ACC echt levensgevaarlijk hier moet Elon echt wat aan doen want dit slaat gewoon helemaal nergens op.
V: 50 procent/242 km – A: 35 procent/170 km – Tripmeter: 85 km
Omgerekende elektrische actieradius: 567 km
Grappig en zinvol weetje
Als de accu van je Tesla op 0 procent staat kun je nog steeds 20 kilometer rijden, Tesla geeft daar gek genoeg geen enkele ruchtbaarheid aan net als die NASA-technologie in de vering/demping.
De Tesla Model Y is officieel de veiligste auto ter wereld
YouTube-filmpje NCAP
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Overig |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Type bekleding |
Skai | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Velgen |
21-inch | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Milieu en veiligheid |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
C02 uitstoot |
0 gram/km | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Energielabel |
A | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Afmetingen |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengte |
4.751 mm | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Breedte |
2.129 mm | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hoogte |
1.624 mm | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wielbasis |
2.890 mm | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Spoorbreedte voor |
1.646 mm | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Spoorbreedte achter |
1.630 mm | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Massa leeg |
1.995 kg | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aanhanger geremd |
1.600 kg | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aanhanger ongeremd |
750 kg | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
inhoud bagageruimte |
854 liter | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bandenmaat |
255/35-R21 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kosten aanschaf |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kosten gebruik per maand |