Autotest Mazda Cx-5 Luxury SkyActiv-G 194 AWD 6AT

Mazda CX-5 Luxury SkyActiv-G 194 AWD 6AT 2022 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Mazda Motor Nederland


Dolgraag elektrificeren!

Samenvatting
Klimaatverandering, energietransitie, elektrificatie van het wagenpark en noem het huidige jargon dat het nieuws beheerst maar op. Iedereen is er intussen wel mee bekend en veel mensen vragen zich af welke kant het opgaat want dat er veel dingen niet goed gaan mag duidelijk zijn (gek hè met Mark Rutte, NOT!). Wat betreft de elektrificatie van het wagenpark zien we ineens veel nieuwkomers (Tesla, BYD, Vinfast etc.) die vanaf scratch zijn begonnen en dus geen transitie van verbrandingsmotoren naar elektromotoren + Li-ion accu’s dan wel beiden hoefden te maken. Sommige automerken zoals Renault zijn voortvarend bezig en hebben zowel benzine-/dieselauto’s, PHEV’s en elektrische auto’s. Het gekke is dat juist automerken zoals Mazda en Toyota waarvan je zou verwachten dat ze het net zo voortvarend aan zouden pakken als bv. Renault juist achterblijven. Mazda heeft pas één elektrische auto en één PHEV en dat is bar weinig. Ik begrijp dat niet zo goed want Mazda is wat mij betreft één van de beste autobouwers ter wereld. Wat mij betreft mogen ze van deze Mazda CX-5 van mij dan ook zo snel mogelijk een elektrische versie uitbrengen. De Mazda CX-5 is een fantastische SUV die in alle opzichten uitblinkt behalve het (te) hoge benzineverbruik. Atmosferische motoren met een grote cilinderinhoud en een hoog verbruik zijn gewoon niet meer van deze tijd. Ik kan het gewoon niet mooier maken dan het is anders zou ik een liegende autojournalist zijn die zijn werk niet (goed) doet.

Plus: Audio – Interieur – Wegligging – Zit – Zitruimte achterin
Superplus: Vering/demping

Min: Benzineverbruik bij stevig doorrijden

Testverslag
Mijn eerste indruk na een paar kilometer rijden was gewoon top, dit is precies zoals een Mazda hoort te zijn. Uitstekende wegligging, mooi afgewerkt interieur kortom hier heb ik niets aan toe te voegen en dan moet mijn testverslag c.q. het échte testen nog beginnen. Vanuit Waddinxveen naar Leiden is een hele mooie route binnendoor met rotondes, allerlei soorten bochten en op- en afritten. Het was droog weer dus ik kon lekker de grens opzoeken van het AWD in de haakse bochten. Ik was trouwens ronduit verrast over de banden, eindelijk weer eens banden van het bandenmerk *Toyo en wel de Toyo Proxes R46a in de maat 225/55-R19. In een mooie haakse rechterbocht besloot ik eens goed druk op deze Japanse banden te zetten. Geen piepje helemaal niets te horen dus met die grip van die Toyo-banden zit het wel goed. Op een rotonde hoorde ik op een gegeven moment wel even heel kort de banden piepen na het neerkomen van de hoge rotonderand. Bij de N11 aangekomen sloeg ik linksaf en gaf stevig gas in de rijmodus Sport die ik stilstaand voor het stoplicht had ingeschakeld. Ik vloog superstrak met piepende banden de N11 op en reed daarna richting de A4. Daar aangekomen had ik de oprit naar de A4 helemaal vrij dus ook nu kon ik weer stevig op het gas. De oprit begint met een haakse linkerbocht met daarna een hele lange flauwe S-bocht. Om even aan te geven hoe hard je door deze bocht kunt; op de motor rij ik in het tweede deel van de S rij ik het rechter steppie van mijn motor aan het asfalt met dik 160 km/u. Met de standaard vering/demping lukt mij dat absoluut niet maar met een Hyperpro schokbreker + progressieve voorvorkveren wel. Zo zie je maar hoe ongelofelijk belangrijk goede vering/demping is want je banden hebben gewoon veel meer grip. De haakse linkerbocht reed ik met zwaar piepende banden doorheen en daarna ging het gas er vol op. Het tweede deel van de flauwe S-bocht vloog ik heel strak met dik 140+ km/u doorheen. Heerlijk! Ik had zoiets van het enige dat nog tegen kan vallen is het verbruik van de 2.5-liter benzinemotor. Want ja Mazda kiest nog steeds voor atmosferische benzinemotoren met een grote cilinderinhoud in plaats van een turbo-benzinemotor met een kleine cilinderinhoud. Rijdend op de afrit naar de Europaweg pak ik 99 van de 100 keer de buitenbocht omdat je dan via de mini-rotonde direct op de goede voorsorteerstrook terecht komt. Verder is de buitenbocht net wat leuker dus ja dan is de keus voor mij niet zo moeilijk.
*Toyo Tire & Rubber Company is een Japanse bandenproducent die in 1945 gesticht werd. De hoofdzetel bevindt zich in Nishi-ku (Osaka). Het bedrijf is gespecialiseerd in racebanden maar maakt ook meer en meer gewone banden.

Laatste keer naar Den Haag
Donderdag 27 oktober zou niet de laatste keer zijn dat ik naar Den Haag ga maar wel de laatste dag naar mijn baan in Den Haag. Ik besloot lekker binnendoor te rijden maar werd op de ventweg meteen al met een totaal absurde file geconfronteerd die ik hier in de bijna vijf jaar dat ik deze woonwerk-route rij nog nooit heb gezien. Door de hoge energiekosten gaat blijkbaar iedereen weer naar zijn werk in plaats van thuis te werken. Yeah right! Ik ben meteen omgedraaid en via een afslag eerder Wassenaar ingereden. Daarna was het goed te doen en ik was benieuwd hoe het onderstel zich zou houden op de hoge snelheidsbrekers in het Wassenaarse Bos. De vering/demping voelt erg goed aan dus ik verwachtte dat het onderstel goed in balans zou blijven op en na de hoge snelheidsbrekers. De scheve verkeersdrempel naar het Wassenaarse Bos voelde aan alsof tie er niet lag en daarna sloeg ik rechtsaf naar de Schouwweg met zijn hoge snelheidsbrekers. Dat moet een ambtenaar annex 4WD-freak zijn geweest die dat heeft verzonnen dat kan niet anders. De eerste snelheidsbreker reed ik met 30 km/u overheen en dat voelde perfect aan, daarna voerde ik de snelheid op naar 40-50-70 km/u. Bij elke snelheid bleef het fantastisch goed aanvoelen, geen onbalans geen gebonk gewoonweg PERFECT! Net voor het einde van de Schouwweg sloeg ik linksaf richting de N44. Richting Leiden stond er een file van hier tot Tokio maar richting Den Haag gelukkig niet. De N14 was ook lekker rustig maar eenmaal in Den Haag stond het op de S200 vanaf Kijkduin naar het Omniversum werkelijk muurvast. Naar Kijkduin toe was het goed te doen en gelukkig moest ik die kant op. Toen ik later op de middag naar huis reed ben ik uiteraard over de A4 naar huis gereden en niet over de S200. Na die file van vanochtend was ik helemaal klaar met de S200 richting Wassenaar. De route richting de A4 ging lekker soepel zoals ik verwacht had en de fraaie doordraaiende opritbocht naar de A4 ging heerlijk dankzij de AWD. Op de A4 ging het *ACC op 100 km/u (= te zien op de HeadUp Display) en kachelde ik rustig richting Leiden. De afslag bij Zoeterwoude-Dorp ging ik even goed voor zitten want op de tweebaans afrit reed er voor mij uit een Porsche Panamera in de binnenbocht. Ik hoefde geen eens gas te geven maar alleen maar mijn snelheid vast te houden om de Porsche Panamera buitenom in te halen. Het AWD en de 19-inch Toyo Proxes R46a-banden zijn werkelijk super op droog asfalt. Ik kon ongelofelijk veel druk op de banden zetten zonder het risico te lopen opzij te glijden.
*ACC – minimum snelheid 30 km/u – 4 afstandstreepjes

“Mooi besmettelijk wit!”
Vrijdag was een beetje rommelige dag zo van wat zal ik nou eens gaan doen? Ik ben eerst maar gaan zwemmen en daarna naar Bas van Autobeklederij v/d Werf gereden. Ik wist van tevoren al dat Bas geen kritiek zou hebben daar ken ik hem goed genoeg voor en verder is Mazda qua interieur-afwerking gewoon top. En inderdaad was Bas tevreden na een blik voor en achterin geworpen te hebben. “Wat een zitruimte achterin zeg, in deze auto kun je tenminste je benen kwijt”, zei Bas. Maar ja ik had nog een kreet nodig dus ik zei tegen Bas: “Roep eens een mooie kreet die ik bij het testverslag kan zetten.” Nou dat werd dus “Mooi besmettelijk wit” want ja wit leren bekleding moet je niet nemen als je kinderen hebt en niet zo van de nette bent. Wit leren bekleding vind ik persoonlijk absoluut mooi maar het vraagt een stukje netheid van de eigenaar en passagiers.

Zuinigheidsrit Katwijk aan Zee <–> Overveen
Vrijdagmiddag scheen de zon en dacht ik kom laat ik een zuinigheidsrit maken. Hoe zuinig kun je rijden in een SUV van 1.602 kg met een 194 Pk/258 Nm sterke 2.5-liter benzinemotor + 6-traps automaat én AWD? Ik was echt heel erg benieuwd. Ik heb eerst even snel opgezocht wat het verbruik van deze vierwielaangedreven Mazda CX-5 is en dat bleek zeker binnen de bebouwde kom ronduit fors te zijn.
Opgegeven verbruik
Binnen bebouwde kom: 1:11,5 – Gecombineerd: 1:14,1 – Buiten de bebouwde kom: 1:16,4
Gezien mijn reputatie als zuinigheidspecialist moest en zou ik natuurlijk boven die 1:16,4 uitkomen! Iets meer dan de helft van de rit is 80 km/u op de N206/N200 en het gedeelte van 30-60 km/u heb ik geen stoplichten dus ook daar kan ik een constante snelheid rijden/aanhouden. Het aftanken in ‘t Heen leverde een verbruik op van tot dan toe 145,6 km/12,39 ltr E10 = 1:11,75. Nou daar gaat ie dan dacht ik toen ik weg reed uit het onbemande tankstation via de mini-rotonde de N206 op. Het ACC op 80 km/u en relaxt richting De Zilk und so weiter. Ik vind deze 6-traps automaat fijner en soepeler schakelen dan de 8-traps automaat van de Mazda CX-60 Exclusive-Line E-Skyactiv PHEV 327 8AT AWD maar misschien heeft dat met de elektromotor tussen de benzinemotor en de automatische versnellingsbak te maken. In de haakse rechterbocht naar De Zilk hield ik de snelheid hoog en ik vloog door de AWD met groot gemak met 70+ km/u door deze mooie bocht heen. Ik probeerde nog wel even in de M-stand of het afremmen op de motor zin had maar het bleek van niet. De remmende werking van handmatig terugschakelen is vrijwel nihil dus ik kan ‘m beter uit laten rijden. In Vogelenzang aangekomen ging de ACC-snelheid naar 35 km/u en tot mijn verbazing hield de Tesla Model 3 achter mij netjes afstand. En ja een Tesla Model 3 mag dan razend snel maar op de weg het dorp uit rij ik altijd met 50 km/u over de hoge rotonderand heen – wat natuurlijk perfect gaat met een SUV met lange veerwegen – en dat trok die Tesla Model 3 uiteraard niet.

De bomenweg ging op zich lekker maar ja dan rijdt er weer zo’n superslome halfblinde en halfdove bejaarde met 30 km/u door de 60 km/u-bochten heen en dat schiet gewoon niet op joh. Gelukkig reed hij bij Aerdenhout door op de hoofdweg maar toen ik linksaf wilde slaan reed er ook al net een camper (die voor de bejaarde reed) dezelfde kant op. Die heb ik direct op de scheve verkeersdrempel maar ingehaald dan had ik dat alvast gehad. De blinde S-bocht was een eitje voor deze Mazda CX-5 met AWD, zowel het eerste als het tweede deel van de S vloog ik perfect op de grens rijdend doorheen. Op de T-splitsing was het poepdruk dus ik moest mijn kans afwachten om er doorheen te glippen en dat lukte. Het was behoorlijk druk richting de boulevard rijdend maar ja dat verbaasde mij niet gezien het mooie weer. Wat ik wel jammer vond is dat alle auto’s voor mij rechtsaf sloegen richting Circuit Park Zandvoort in plaats van rechtdoor te rijden. Dat betekende dat ik met fietssnelheid door de twee mooie blinde bochten richting de spoorwegovergang heen moest rijden. Het zit vandaag verdorie echt niet mee zeg! Gelukkig had ik de grote rotonde vrij en kon ik lekker mooi glijdend over de rotonderand de driekwart draai maken. Daar merkte ik duidelijk het grote voordeel van AllWheelDrive want de Mazda gleed heel mooi en gelijkmatig over vier wielen naar rechts. De rit over de boulevard en de duinenweg ging lekker, dit keer eindelijk eens geen sloompies voor me. Onderweg moest ik even mijn gordel los maken omdat ik jeuk had op een plek waar ik anders niet bij kon. Ik zag toen dat de Adaptive Cruise Control met de bestuurdersgordel los net als in de rijmodus Sport niet geactiveerd kan worden. Bij Overveen aangekomen draaide ik om en dan rij ik altijd heel hoog over de rotonderand heen. Erg leuk zeker met een SUV en de meeste auto’s die op de rotonde af komen verwachten dat niet. Het klinkt vreemd maar terugrijdend had ik werkelijk gen flauw idee wat ik voor verbruik ik kon verwachten. Normaal gesproken heb ik dat wel maar in deze auto laat zich dat heel moeilijk peilen tijdens het rijden. De terugrit verliep soepeltjes en zo belandde ik weer bij het onbemande tankstation in ‘t Heen.
Afstand zuinigheidsrit: 69,8 km – Aftanken na de zuinigheidsrit: 69,8 km/3,87 ltr E10 = 1:18 – Al met al helemaal niet verkeerd want toch 1,6 km verder per liter is toch 16 km per 10 liter. Maar ja dan vraag ik mezelf toch weer af waarom een 2.5-liter atmosferische motor en geen 1.5-liter turbomotor? Ik weet het Mazda is een eigenzinnig automerk maar toch hè.

Avondje Henk Type R
Ik had vrijdagavond afgesproken te eten bij iemand die ik al een tijd niet gesproken/gezien had. Ik noem hem maar Henk Type R want hij rijdt in één van de mooiste Honda Type R’s van Nederland mag ik wel zeggen. Ik besloot vanuit Katwijk aan Zee helemaal binnendoor naar Den Haag randje Wateringen te rijden. Achteraf was dat maar goed ook want door hier-daar-overal ongelukken stond alles muurvast op de snelwegen. Mama mia het is tegenwoordig echt belachelijk hoe vast alles staat dat gaat gewoon helemaal nergens meer over. Het is nog véél erger dan voor de corona-crisis en dat had volgens mij niemand aan zien komen. Thuis werken was zo’n beetje de norm geworden maar ja door de absurde energiekosten gaat iedereen maar weer naar zijn werkplek om de energierekening te drukken. Deze wereld zit raar in elkaar dat mag duidelijk zijn, niemand weet nog wat te doen en die engnek van een Mark Rutte al helemaal niet! lk wurmde mij zo goed als het kon door de avondspits heen en pakte waar het maar kon mijn geheime sluipweggetjes. Normaal gesproken kom ik daar zeer zelden andere auto’s tegen maar nu dus wel zo absurd vast stond het verkeer. En geloof het of niet het schijnt zelfs alleen nog maar veel erger te worden. Wat ben ik toch blij dat ik privé motor rij en lekker over alle binnendoor-weggetjes kan rijden + fietsbruggen + tussen de paaltjes door etc. Ik reed exact 17.31u oftewel 1 minuut na de afgesproken tijd de straat in waar Henk en zijn vrouw wonen. Poeh dat had ik nooit gedacht toen ik halverwege de rit was.

Na een gezellige avond reed ik weer op huis aan via de N14/N44/A44. De oprit naar de A4, de afrit naar de N14 en de afrit van de A44 naar de N206 zijn alledrie retegaaf helemaal met een AWD-auto dus ik had er heel veel zin in. De oprit naar de A4 is een beetje raar want die begint normaal maar de bocht inrijdend verschijnt er een scheidingsrand tussen de twee banen. Aan de ene kant leuk en aan de andere kant irritant want je hebt geen enkele speelruimte. Maar ach ik reed iedereen achter en naast mij het snot voor de ogen. Misschien is het wel de mooiste afrit van Nederland die van de A4 naar de N14 bij Leidschendam. Deze afrit gaat van 1 naar 5 rijstroken (waarvan 3 rechtsaf) en middenin de afritbocht kun je wel zo mooi steeds een meer druk op de vier wielen zetten dat is gewoon ronduit onbeschoft. Ik ging er dus helemaal voor want ja ik rij niet elke week in een AWD. Toen ik de afrit opreed moest ik even mijn positie zoeken maar net voor de afritbocht begon viel er een gat en kon ik heel mooi het gas er vol opzetten en de Mazda CX-5 heel fraai hard en strak door de afritbocht heen trekken. Wat is dit onderstel en die vering/demping toch ongelofelijk goed zeg niet normaal gewoon. Ik kan mij AWD’s herinneren die door de te comfortabele vering/demping middenin een dergelijke bocht uit zichzelf glijden zonder dat ik daar ook maar iets tegen kon doen. Als deze Mazda CX-5 elektrisch zou zijn dan zou de balans nog beter zijn en door het hogere koppel zou je ‘m dan nog sneller door deze bocht heen kunnen trekken.

Koffers
Zaterdag ben ik eerst maar gaan zwemmen want dat is de enige dag dat je alleen van 10.00u-12.00u kan zwemmen. Ik zwem dit jaar op de kop af 30 jaar elke week minimaal 3 keer per week. Op 18 juli 1992 brak ik buiten mijn schuld mijn rug (ruggenwervel L3 om precies te zijn) en omdat het een instabiele wervelbreuk was belandde ik op een kantelbed. De neurochirurg zei na alle medische onderzoeken in het ziekenhuis dat ik waanzinnige mazzel had gehad. Ik was namelijk al iets van 10-15 minuten bewusteloos toen de ambulancebroeders mij op een halfhoge brancard wilden tillen. Ze hadden mijn schouders en onderbenen al vast toen ik bijkwam en kreunde dat ik waanzinnige pijn in mijn rug had. Ze lieten daarna meteen mijn schouders en onderbenen los en pakten de schepbrancard. In het ziekenhuis hoorde ik dat bewusteloze verkeersslachtoffers ALTIJD geschept moeten worden. De neurochirurg zei dat als ik bij wijze van spreken 3-5 seconden later wakker was geworden de ambulancebroeders mij een dwarslaesie hadden getild en dat ik dan nooit had geweten dat zij dat hadden geDaan. Tja toepasselijke naam Daan. Hoeveel geluk kan een mens hebben? Nog meer blijkbaar want 20 jaar later ging ik met mijn motor onderuit op de A44 en vloog toen met 180 km/u letterlijk als een menselijke torpedo (met mijn motorhandschoenen voor mijn ballen, ja echt hè) op minder dan 30 centimeter langs de vangrail. De aarde van de plantjes onder de vangrail zat op mijn helm. Ik ben op dit moment aan mijn 5de leven bezig dus ik zwijg verder maar dat lijkt me wel zo verstandig. Zulke buitenaards goed beschermengeltjes als ik heeft niemand in de hele Melkweg niet. En toch rij ik nog steeds motor want het is voor mij het allermooiste dat er bestaat vooral het maken van verre motorreizen is één van mijn allergrootste passies. Na het zwemmen ben ik sfeerfoto’s gaan maken in Voorschoten in die maffe woonwijk, misschien wel één van de meest bizarre woonwijken van Nederland. De huizen en flats hebben hele vreemde gevels en vormen zoals je nergens anders ziet. Ik vond het wel weer eens tijd om hier sfeerfoto’s te maken want het was alweer een tijdje geleden. Gelukkig was het lekker zonnig en waren er ook hier en daar wat witte wolken te zien. Na een geslaagde fotoshoot ben ik naar mijn garage gereden om de Samsonite kofferset te fotograferen. Om heel eerlijk te zijn had ik verwacht dat de kofferbak groter zou zijn. Ik heb nog even de bodemplaat opgetild maar die bleek niet van het verstelbare type te zijn. Onder de rolhoes bleken vier 50-liter koffers één 33-liter koffer en twee 13-liter beautycases te passen en zonder rolhoes bleken er op de open gevallen plekken nog twee 33-liter koffers en twee 13-liter beautycases te passen. Te laat zag ik dat ik verkeerde foto’s had gemaakt (ik photoshop de koffers/beautycase er daarna extra in) en dat ik van rolhoes de verschrijving rolhoer had gemaakt. Gaat lekker Daan, NOT! Ik heb uiteindelijk maar twee zwarte kruizen op één 33-liter koffer en de 13-liter beautycase gezet om mijn fout op te lossen.

Samsonite kofferset
Met rolhoes: 4×50-liter + 33-liter + 2×13-liter
Zonder rolhoes: 4×50-liter + 3×33-liter + 4×13-liter

Liefste zwager van allemaal
Zondag was het weer zwagerdag zoals ik het gekscherend noem want meestal maak ik de actiefoto’s op zondag met inderdaad mijn zwager. Hij is met de 2de van mijn 4 zussen getrouwd en we hebben van het begin af aan een hele goede band met elkaar onder andere vanwege dezelfde liefde voor techniek-auto’s-motoren-F1-etc. De actiefoto’s zijn erg goed gelukt en daar was ik erg blij mee. Heel soms heb ik nog wel eens een off-day maar vandaag gelukkig niet. Geen idee waar ik dan last van heb, verkeerde camera-instellingen + geen vaste hand of zoiets. Na de fotoshoot ben ik naar huis gereden want ik had vandaag geen zin meer om te testen, af en toe moet je gewoon even rust nemen. De volgende dag regende het en ben ik eerst gaan zwemmen want dan kon ik een mooie route naar het zwembad rijden om te kijken hoe deze Toyo-banden zich houden in de regen. Nou dat was me toch een partij glijden zeg, ha, ha wat heb ik gelachen. Dat Toyo van oorsprong een race-bandenmerk is kon ik goed merken, droog hebben deze banden een waanzinnige grip maar in de regen… Maar vat dit alsjeblieft niet negatief op want deze Toyo-banden mogen dan makkelijk glijden maar ze doen dat wel heel gelijkmatig en gecontroleerd dus ze zullen je nooit verrassen met een onverwachte uitglijder. Dus ja dit zijn banden naar mijn hart want Daan houdt juist wel van een beetje glijden op nat asfalt. Persoonlijk vind ik dat veel fijner rijden dan banden die plotseling gaan glijden zonder waarschuwing en dan in één keer weg zijn. Nee deze Toyo-banden zijn helemaal top wat mij betreft. Na het zwemmen heb ik de benzinetank nog even vol gegooid omdat ik benieuwd was naar het verbruik na stevig doorrijden. Nou dat heb ik geweten zeg. Het aftanken leverde de volgende verbruikswaarde op: 174,1 km/16,13 ltr E10 = 1:10,79

Rondje Space Business Park
Dinsdagmiddag ben ik na het zwemmen stante pede naar het SBP gereden voor hét ultieme op-de-grens-rijden-rondje in de Mazda CX-5. Dit rondje is voor mij altijd bepalend hoe goed een auto écht is want in het grensbereik onderscheiden de toppers zich van de middenmoters. Vanuit het zwembad kom ik altijd aan de ‘verkeerde’ kant het Space Business Park opgereden dus ik rij dan altijd even naar mijn startpunt naast de noordelijke oprit naar de N206. Oké daar gaat ie da(a)n en de mini-rotonde verlatend smeet ik de Mazda CX-5 zo hard ik maar kon de haakse rechterbocht in. Naast zwaar piepende banden werkelijk geen centje pijn en daarna deed ik iets wat ik zéér zelden doe dan dat is in de flauwe linkerbocht het gas er vol opzetten. Hier kan ik mezelf geen enkele fout veroorloven dus alleen een auto met een werkelijk uitmuntende wegligging kan en durf ik dat. Het onderstel wilde de Mazda CX-5 het liefst de bocht uit laten vliegen maar de AllWheelDrive en uitmuntende vering/demping en de waanzinnig goede droge grip van de 19-inch Toyo Proxes R46a banden voorkwamen dat. De vrachtwagenparkeerplaats was een formaliteit en de rechts-links-combinatie ook. De lage verkeersdrempel voelde ik amper en ik reed daarna op de iets hogere verkeersdrempel voor de haakse rechterbocht af. Slechts licht stuiterend vloog ik over de verkeersdrempel de haakse rechterbocht door. Het is echt totaal bizar hoe snel de Mazda CX-5 zijn grip weer herpakte. Daarna gaf ik meteen stevig gas want door de afwezigheid van een turbo duurt het gewoon langer voordat deze auto op stoom is. De hoge verkeersdrempel voelde ik goed maar werd perfect uitgedempt. De allerhoogste verkeersdrempel nam ik met zo’n hoge snelheid dat ik de veerschotels tegen de stootrubbers aan voelde slaan. Direct na het landen gaf ik weer plankgas de rotonde op en af en vloog met zwaar piepende banden de blinde rechterbocht in. PERFECT!!! Zo mooi als met deze Mazda CX-5 lukt mij alleen met een véél duurdere Land Rover of Range Rover dus dat zegt iets over de klasse van deze auto. Please Mazda maak ik hier een elektrische versie van want deze auto klopt werkelijk aan alle kanten! Om het helemaal af te maken ben ik nog even plankgas via de noordelijke oprit de N206 opgereden. Met ruim 120+ km/u reed ik heel mooi gecontroleerd naar links glijdend de N206 op. Goed man! Oh en ik ben uiteraard ook nog even door de opritbocht bij ‘t Heen gereden. Tja wat zal ik daarover zeggen? Beter en leuker dan deze Mazda CX-5 AWD wordt het niet! De Tesla Model Y Performance doet het nog beter maar in deze Mazda CX-5 AWD is het leuker.

Een dagje eerder terug
Omdat het beter uitkwam had de Mazda-importeur mij gevraagd of ik de Mazda CX-5 een dag eerder terug kon brengen. Gelukkig was ik vrij en was het dus geen enkel probleem én ik kon daardoor meteen ook nog even een snelwegzuinigheidsrit maken buiten de spits. Ik ben over de A4 en de A12 naar Waddinxveen gereden en kwam uit op een verbruik van: 41,6 km/2,83 ltr E10 = 1:14,55

 

Specificaties

Jaargang

2022

Carrosserie

SUV

Transmissie

Automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

9,3 seconden

Topsnelheid

195km/u

Vermogen

143(194)/6.000 kW (pk)/rpm

Koppel

258/4.000 nm/rpm

Cilinderinhoud

2.5/2.488 liter

Kleppen per cilinder

4

Aandrijving

All-Wheel Drive

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

11,9 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

19-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

Bebouwde kom

9.2 liter/100 km

Snelweg

5.8 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

7.1 liter/100 km

C02 uitstoot

166 gram/km

Energielabel

D

Afmetingen

Lengte

4.575 mm

Breedte

2.115 mm

Hoogte

1.685 mm

Wielbasis

2.700 mm

Spoorbreedte voor

1.595 mm

Spoorbreedte achter

1.595 mm

Massa leeg

1.602 kg

Max. toelaatbare massa

2.140 kg

Laadvermogen

538 kg

Aanhanger geremd

2.000 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

493 liter

Bandenmaat

225/55-R19

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand