Autotest Renault Mégane Iconic Ev60 220 Pk Optimum Charge E-TECH 100% Electric

Renault Mégane Iconic EV60 220 Pk Optimum Charge E-TECH 100% Electric 2022 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Renault Nederland N.V.


Renault elektrisch kampioen van Europa!

Samenvatting
Tja elektronica… af en toe word ik er letterlijk horendol van en verlang ik terug naar die simpele Citroën 2CV en die Opel Kadett van vroeger zonder enige elektronische poespas. Geen LDW, geen LKA, geen ABS, geen FCW en noem alle elektronische veiligheidssystemen maar op. Piep-piep, piep-piep en nog eens 100.000 maal piep-piep dat is wat je hoort als je in een Kia EV6 rijdt. Mijn neef reed een keer mee met een collega die een Kia EV6 lease-auto had en werd helemaal knettergek van al dat gepiep. Wat mij betreft is autorijden de afgelopen tien jaar in zeer rap tempo steeds minder leuk geworden. Gelukkig blijven na het uitzetten van de elektronische veiligheidssystemen in de Renault Mégane E-TECH 100% Electric al die elektronische veiligheidssystemen uitstaan dus dat is wel heel erg fijn! Alleen om die reden scoort de Renault Mégane E-TECH 100% Electric bij mij hele dikke punten. Wat betreft het rijden en de elektrische actieradius van de 60 kWh Li-ion accu kan ik ook alleen maar lovend zijn. Op de snelweg haalde ik nota bene vol bepakt (= 4 personen + bagage) bijna 380 km en een stadszuinigheidsrit leverde dik 542 km op. Prima waarden en omdat de Li-accu vloeistofgekoeld is kom je in de winter ook behoorlijk ver en dat is wel zo fijn. De wegligging is uitmuntend ook in het grensbereik dus ik heb dikke pret gehad tijdens een rijden-op-de-grens-ritje in de rijmodus Sport. Enige jammere vond ik wel dat toen ik een rondje over het Space Business Park reed er toen achterkwam dat met alleen het ESP uit (er is geen knopje om het TRC uit te zetten) de Renault Mégane E-TECH 100% Electric steeds ‘hapte’ als de voorbanden net vol aan het doorspinnen waren. Dat zorgde ervoor dat ik me totaal niet zeker voelde tijdens een rondje SBP en dus ben ik er halverwege maar mee opgehouden. Het interieur is erg mooi vooral het grote meegevormde display vind ik erg fraai. Helaas kon ik door voor mij vervelende omstandigheden niet bij Bas langs maar ik weet zeker dat Bas de wit leren bekleding en de gebruikte kunststoffen in het interieur mooi had gevonden. Kortom een goede, leuke fijne auto waar echter hier en daar nog wel wat aan te verbeteren valt. Gelukkig het zijn geen grote dingen maar meer ergernissen zoals automatische snelheidsaanpassing van de Adaptive Cruise Control en mijn iPod Touch die niet herkend werd door de Bluetooth van de Renault Mégane E-TECH 100% Electric.

Plus: Cockpit – Interieur – Stuur – Wegligging – Zit
Superplus: Elektrische actieradius

Min: iPod Touch werd door de BlueTooth niet herkend en óók niet via de USB-C ingang
Supermin: Actuele volautomatische snelheidsaanpassing van de Adaptive Cruise Control

Testverslag
Zeer zelden haal ik een testauto op met mijn Renault Twizy maar dit keer kwam het heel goed uit want de Renault-dealer waar ik de Renault Mégane E-TECH 100% Electric op moest halen is ook de Renault-dealer waar ik mijn Renault Twizy in onderhoud heb. Mijn Renault Twizy was aan een hele grote service-beurt toe maar ze hadden het werkelijk poepdruk. De reden dat ze toch even naar mijn Renault zouden kijken is omdat mijn rechter voorrem steeds vastliep na een remactie. De remblokjes waren na 45.000 km eindelijk op want ik rem zeer zelden omdat de elektromotor afremt tijdens regenereren. Ik moest na het loswrikken van de remblokjes dus zonder één maal te remmen van Leiden naar Aalsmeer zien te rijden. Een bijzondere ophaalrit dus al met al maar wel leuk en spannend. Tijdens deze rit kwam de specifieke rijervaring die ik tijdens de zuinigheidsritten door de jaren heb opgedaan (= niet proberen te remmen) mij goed van pas. Na een zeer fraaie rit binnendoor over Roelofarendsveen, Leimuiden langs de Westeinder Plassen arriveerde ik met NUL keer remmen bij Renault Nieuwendijk Aalsmeer waar ik kon overstappen van mijn Renault Twizy in de Renault Mégane E-TECH 100% Electric om precies te zijn de uitvoering Iconic EV60 220 Pk Optimum Charge. Na de bestuurdersstoel en het stuur in de juiste positie gezet te hebben was het de beurt aan net op “0” zetten van de tripmeter. Mama mia hoe dan??? In de handleiding stond geen enkel trefwoord als “tripmeter” of “dagteller” en dus ben ik maar gaan proberen-proberen-proberen. Het bleek dat je na eerst de kilometertellerstand/tripmeterstand geselecteerd te hebben met het omhoog/omlaag-duwknopje je daarna dit duwknopje een paar seconden omhoog gedrukt moest houden om de tripmeter op “0” te zetten. Da’s wel zo handig als ik met een 100 procent volle Li-ion accu vertrek voor een zuinigheidsrit ja toch niet dan. Daarna was het even zoeken naar de versnellingspook die op het stuur bleek te zitten. Niet echt handig gepositioneerd vlak boven het hendel voor de ruitenwissers met daaronder de bediening voor het volume en de radiozenders. Ik heb toch echt tien maal liever een versnellingspook(je) dan wel draaiknop op de midden-console. Het zal jullie dan ook niets verbazen dat ik regelmatig ruzie had met het ruitenwisserhendel vanwege de onlogische plaatsing van de versnellingspook.
Direct na vertrek besloot ik weer dezelfde weg langs de Westeinder Plassen terug naar huis te rijden want de zon scheen uitbundig en dan ga ik niet over een saaie snelweg rijden anmehoela. De eerste kilometers voelden direct goed aan, de vering/demping hebben ze goed voor elkaar gewoon lekker stevig sportief maar niet té sportief. Rijklaar weegt deze Renault Mégane E-TECH 100% Electric slechts 1.711 kg wat heel erg netjes is voor een elektrische auto. Ik kom genoeg auto’s tegen die rond of zelfs ruim boven de 2.000 kg wegen dus Renault heeft het gewoon heel goed voor elkaar. Maar ja mag het als je leest wat voor technologie hierachter steekt. De Li-ion accu van 60 kWh accu is de modernste in zijn soort en slechts 110 mm dik en het is daarmee de “dunste batterij op de markt” zoals Renault het omschrijft. Verder is de Li-ion accu vloeistof-gekoeld/verwarmd waardoor je ook in de winter weinig tot niets inlevert qua elektrische actieradius. Even als voorbeeld, met mijn Renault Twizy die een luchtgekoelde Li-ion accu heeft haal ik ‘s zomers 70-80 km op een volle acculading maar tijdens een koude winter zakt dat naar slechts 45-50 km. Verder heeft de Renault Mégane E-TECH 100% Electric een compacte elektromotor waardoor er aan de voorkant meer ruimte overblijft voor bv. opbergruimte. Een ander voordeel van een dunne lichte Li-ion accu en een compacte (lees: kleinere lichtere) elektromotor is een betere gewichtsverdeling van het chassis en een lager zwaartepunt. Dat merkte ik goed tijdens de fraaie rit over de bochtige weg langs de Westeinder Plassen. De Renault Mégane E-TECH 100% Electric liet zich heel makkelijk en vloeiend – zeg maar zonder na te denken – door de bochten sturen. Het is een auto die direct vanaf de eerste meters vertrouwen geeft. Meestal moet ik even aan een testauto wennen maar dat is bij deze Renault Mégane E-TECH 100% Electric dus niet het geval.

Vergeten!
Onderweg naar huis bedacht ik me dat ik helemaal was vergeten dat ik vanmiddag gebeld zou worden en ik wilde voor die tijd absoluut nog even zwemmen. Omdat dit telefoongesprek lang zou duren wilde ik persé thuis zijn en ben ik daarom na Leimuiden binnendoor naar de A44 gereden. Helemaal binnendoor naar Katwijk aan Zee zou namelijk veel te lang duren want omrijden + veel verkeerslichten. De weg van Leimuiden naar de A44 is een heerlijke rechte weg met behoorlijk wat lage verkeersdrempels. Dit zijn precies het soort verkeersdrempels die perfect zijn om de vering/demping van een Hatchback te testen bij verschillende (lees: steeds hogere) snelheden. Op de eerste verkeersdrempel veerden de schokbrekers voor en achter heel mooi gelijkmatig in en uit. Deze Renault Mégane E-TECH 100% Electric heeft zowel voor als achter schokbrekers wat betekent dat ie zowel voor als achter onafhankelijke wielophanging heeft. Na de eerste verkeersdrempel voerde ik de snelheid steeds met 10 km/u op. Ik voelde de schokbrekers steeds dieper inveren maar nooit doorslaan = tegen de stootrubbers aan. Een prima resultaat voor een Hatchback en na amper een half uurtje rijden kon ik niet anders dan tevreden zijn. Onder het viaduct door rijdend sloeg ik linksaf de A44 op richting Warmond van waaruit ik heel mooi en snel naar Katwijk aan Zee kon rijden. Onderweg naar Katwijk aan Zee heb ik even voor de grap de navigatie (bleek Google Maps te zijn) aangezet maar daar was ik snel klaar mee. Ik kreeg namelijk de melding dat Google al mijn gegevens op zou slaan…. nou LAMAAR!!! Sorry maar dan navigeer ik liever via een TomTom want het gaat Google namelijk geen ene malle moer aan waar ik ga of sta oftewel naartoe rijd. Dit soort samenwerkingen tussen een automerk en een internet-gigant ben ik een groot tegenstander van. Iedereen in de politiek en in den lande heeft het steeds over de “Wet op de privacy”…… uh en dit dan???
De fraaie afritbocht bij Warmond ging lekker strak zonder piepende banden die ik wel verwacht had met deze snelheid. Daarna ben ik via Voorhout richting de N206 gereden waarna ik bij Katwijk aan Zee aangekomen via de rand van het Space Business Park naar Aquamar ben gereden. Op die randweg heb je een aantal haakse bochten, een mooie flauwe bocht en wat verkeersdrempels. Leuk dus om alvast even de wegligging te testen, nog niet in het absolute grensbereik maar toch voldoende voor een indruk. De lange aan het einde sterk afknijpende afritbocht ging lekker net als de lange flauwe bocht aan de rand van het SBP. Dit zou een leuk testweekje gaan worden dat was mij al snel duidelijk. Na het zwemmen ben ik helemaal binnendoor naar huis gereden via de Kattukse rotonde-route. Door de uitstekende vering/demping kon ik lekker hoog over de smalle en hoge rotonderanden rijden. Daardoor ‘klapt’ de auto iets harder terug op het asfalt de rotonde afrijdend maar de Renault Mégane E-TECH 100% Electric doorstond deze vering/demping-test met groot gemak. Daarna ben ik door Valkenburg ZH terug naar huis gereden want op de N206 stond het muurvast. Ik ben blij dat deze ACC een minimum snelheid van 30 km/u heeft ivm. het steeds grotere aantal 30-Zones. Ik las dat groene-leipo Femke Halsema van Amsterdam het liefst één grote 30-Zone zou willen maken. Verder wil mevrouw het liefst de vrije verkoop van cocaïne invoeren, hoeveel wit poeder heb je dan gesnoven man dat GL-wijf is werkelijk knettergek!

Software
Soms, heel soms kom je iemand tegen waarmee je een gesprek hebt dat het gemiddelde niveau ver ontstijgt. Ik kwam bij Better Bagels (de eigenaar van Better Bagels is Bagelbakker én ICT-er) een programmeur tegen die in een ver verleden nog heeft meegewerkt aan de programmatuur van het meest betrouwbare vervoermiddel ter wereld de Boeing 737. Deze programmeertaal heet Ada: “Ada is een gestructureerde programmeertaal. De taal is in 1979 in opdracht van het Amerikaanse ministerie van defensie ontworpen door Jean Ichbiah van Honeywell Bull. Ada is naar Lady Ada Lovelace genoemd, de wiskundig geschoolde assistente van Charles Babbage, die halverwege de 19e eeuw een uitgeschreven plan formuleerde voor het gebruik van diens analytische machine voor het berekenen van Bernoulligetallen en op grond daarvan als ‘s werelds eerste computerprogrammeur wordt beschouwd.” Van mij mogen ze die programmeertaal morgen nog gaan gebruiken voor auto’s! Lees mijn twee artikelen op het Belgische Doorbraak maar dan schrik je, bij zoeken even “Daan van der Keur Software bugs” intypen et voìla. Ik verbaas mij altijd weer hoe weinig autojournalisten van dit onderwerp afweten. Dus die zelfrijdende auto geloof ik – helemaal als motorrijder sprekende – totaal niet in dat mag duidelijk zijn!

Stadszuinigheidsrit
Na het eten besloot ik meteen maar de Samsonite kofferset te fotograferen dan had ik dat alvast maar gehad. We zouden vrijdag namelijk naar Friesland vertrekken voor ons jaarlijkse familieweekend = mijn moeder + mijn 6 broers en zussen/aanhang + kinderen/vrienden-vriendinnen + achterkleinkinderen. Bij de garage aangekomen stond mij een verrassing te wachten. Het gekke was namelijk dat er met hoedenplank al zoveel koffers in de kofferbak verdwenen dat ik zoiets had van hoe dan? Toen ik daarna de hoedenplank weghaalde paste er slechts nog één 33-liter koffer + één 13-liter beautycase bij meer niet.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 3×50-liter + 3×33-liter + 13-liter
Zonder hoedenplank: 3×50-liter + 4×33-liter + 2×13-liter

Na het fotograferen van de Samsonite kofferset keek ik naar de accuvoorraad en die stond nog steeds op 100 procent dus toen had ik zoiets van laat ik dan meteen maar een stadszuinigheidsrit doen dan had ik die ook alvast maar gehad. Constant 50 km/u rijden is best lastig zeker als je zo rond de 50-60 km wilt vol maken. Ik had geen zin in wegen met allemaal verkeerslichten dus het was echt goed zoeken naar 50-wegen zonder al te veel verkeerslichten. Onderweg van Aalsmeer naar zwembad Aquamar in Katwijk aan Zee had ik al gemerkt dat er iets geks aan de hand is met de Adaptive Cruise Control (= ACC). De camera registreert welke maximum snelheid er op de verkeersborden staat en dan houdt het ACC díe snelheid aan. Je moet dus zelf de snelheid weer opplussen als er verkeerde of oude verkeersborden (= niet weggehaald na wegwerkzaamheden) staan want dat kom ik best veel tegen. Maar soms vloog de snelheid zomaar ineens van 50 km/u –> 80 km/u zonder dat ik ergens een 80-bord had gezien en andersom gebeurde ook. Of ik reed op een ventweg naast de snelweg en dan zag de camera een 100-bord op de vangrail terwijl ik op een 60-weg reed. Huh??? Sorry maar dit ACC-systeem met snelheids-herkenning en dwingend opgelegd snelheidsadvies is werkelijk waardeloos en om totaal knettergek van te worden. Nederland is totaal overbodig verkeersbordenland numero uno in de wereld dus het zal misschien best in Frankrijk maar níet in Nederland het land dat al meer dan 12 jaar wordt geleid door knettergekke psychopaat Mark Rutte.

Ik heb nog geprobeerd of er misschien ook een gewone Cruise Control opzit door het knopje voor de Adaptive Cruise Control ingedrukt te houden (dat kom ik regelmatig tegen in auto’s) maar helaas werkte dat niet. Wel ontdekte ik voor een rood verkeerslicht dat stilstaand Resume indrukken in de D-stand ervoor zorgt dat de Renault Mégane E-TECH 100% Electric stil blijft staan met het ACC op 30 km/u. Best handig want niet elke ACC heeft deze optie erop zitten. Afijn rijden-rijden-rijden van Leiden naar Leiderdorp naar Oegstgeest naar etcetera. Op een gegeven moment was ik het wel een beetje zat en ik was dan ook blij toen de voorraadmeter op 10 procent sprong. Dat was bij exact 54,2 kilometer op de tripmeter dus omgerekend kom je dan op 542 km (in de praktijk zal dat iets minder zijn) wat een hele mooie elektrische actieradius is. Toen ik klaar was heb ik nog even dikke pret gehad met een Marokkaan in een VW Golf. Hij had er zin in en ik ook en dat is altijd leuk. In de rijmodus Sport ben je de eerste tiental meters vrijwel iedereen te snel af met een vermogen van 220 Pk en een koppel van 300 Nm vanaf 0 toeren. In de scherpe bocht naar de stationstunnel moest hij het afleggen tegen de Renault Mégane E-TECH 100% Electric. Daarna volgde de zeer listige haakse rechterbocht onder het spoor door richting de A44. Die haakse rechterbocht is zo listig omdat er een knik in de bocht zit oftewel een soort van bochtje in een bocht. Om hier snoeihard superstrak doorheen te sturen moet je de bocht dus letterlijk kunnen dromen en dat kan ik gelukkig. Ik reed er zo mooi en strak doorheen dat ik mezelf gewoon verbaasde. Voor het verkeerslicht stak hij zijn duimpje op, altijd leuk ja toch niet dan. Bij het verkeerslicht sloeg ik linksaf want ik wilde nog even over de scheve verkeersdrempel naast de Praxis heenrijden. Hier voelde ik pas goed hoe mooi de balans van deze auto is omdat de Renault Mégane E-TECH 100% Electric van rechts naar links stuiterend land na deze scheve verkeersdrempel. Echt superrr!
Rijmodus: Eco – 10 procent – Tripmeter 54,2 km = 542 km
De opgegeven elektrische actieradius = 450 km dus daar kom ik 92 kilometer bovenuit en dat vind ik persoonlijk een hele nette waarde. Exact 100 kilometer was nog leuker geweest maar ach je kan niet alles hebben.

Zuinigheidsrit
Omdat de Renault Mégane E-TECH 100% Electric heel snel oplaadt en na het avondeten alweer vol was besloot ik diezelfde avond meteen ook maar een gewone zuinigheidsrit te maken dus die van oplaadpaal naar oplaadpaal schuin bij mij voor de deur via Katwijk aan Zee <–> Overveen vice versa. Ik was echt razend benieuwd of ik ook dan weer boven de 500 km elektrische actieradius uit zou komen. De snelheden liggen namelijk gemiddeld genomen een stuk hoger met meer stukken van 60 km/u en 80 km/u. Nadeel van de rijmodus Eco is dat de gasreactie erg sloom is dus ik was blij dat er op de oprit naar de N206 niemand achter mij reed. Eenmaal op de N206 op de Cruise Control kon ik lekker doorrijden met 80 km/u tot aan De Zilk. Het was niet al te druk ondanks het tijdstip van 17.30u dus nog steeds spitsuur. Ook nu had ik weer last van vooral ‘foute’ snelheids-adviesborden in bochten. Ik bedoel welke gek van een ambtenaar zet er in een 60-bocht (okay 40-50 km/u voor mietjes) nou een bord met adviessnelheid van 30 km/u??? Nee zo’n ACC dat direct reageert op snelheidsborden LAMAAR!!! Ik ben dus maar gewoon met mijn eigen rechtervoet op het gaspedaal door alle bochten heen gereden. De haakse rechterbocht ter hoogte van De Zilk ging trouwens erg lekker, ik kon met groot gemak 70+ km/u aanhouden. En dat voor een voorwielaangedreven auto, helemaal niet verkeerd al met al. Dat geeft wel aan dat de mooie balans en het lage zwaartepunt deze auto een uitstekende wegligging geven. Deze Iconic-uitvoering heeft trouwens 20-inch velgen met 215 mm brede fantastische GoodYear EfficientGrip Performance banden. Door Vogelenzang heen rijden was weer eens vet bal met allemaal tegemoet komende auto’s die de 30-Zone volledig aan hun laars lapten. De auto’s achter mij durfden mij niet in te halen en dat is maar goed ook want ik gooi ‘m er gewoon voor. De wegen voor en na Vogelenzang zijn de leukste op de zuinigheidsroute. De rotonde met hoge perfect aflopende rotonderand is wel zo lekker zeker in deze auto. Geen enkele vorm van onbalans of wegglijden gewoon omhoog-neerkomen-en-strak-de-flauwe-rechterbocht-in-doorknallen. De bomenweg ging lekker tot ik me vast reed op een ongelofelijk slome dodo. De beste man reed doodleuk met 30 km/u door 60-bochten heen. Op mijn speed-pedelec zou ik ‘m nog met groot gemak inhalen! Gelukkig reed hij verder op de rechtsaf buigende doorgaande weg en het feit dat hij richting aangaf naar rechts naar zegt genoeg denk ik. Rijbewijs afpakken!

Ik sloeg af naar links en de scheve verkeersdrempel voelde ik toch wel duidelijk. Maar ja dat is niet zo gek want deze scheve verkeersdrempel is bij het aanrijden scheef dus de linker- en rechterwielen veren om en om in/uit. En verder is dit geen geen Crossover maar een Hatchback met korte veerwegen. Toch voelde het goed aan dus zelfs in het grensbereik blijft de vering/demping overeind. De lange blinde S-bocht ging werkelijk superstrak maar nu begon de Renault Mégane E-TECH 100% Electric toch wel licht te glijden. Niet zo gek want ik reed echt zwaar op de grens door de S heen. op de T-splitsing naar Zandvoort moest ik voor de verandering dit keer erg lang wachten, er kwam verdorie toch een partij verkeer aan van zowel links als rechts niet normaal gewoon. Maar ach een elektrische auto verbruikt stilstaand zo goed als geen stroom dus dit heeft geen invloed op de elektrische actieradius van deze zuinigheidsrit. Eenmaal op weg naar de Zandvoortse boulevard kon ik lekker doorrijden maar in mijn favoriete slingerbochten-serie op weg naar de spoorwegovergang moest ik van het gas af vanwege alweer een slome dodo. Gelukkig sloeg tie na de spoorwegovergang af naar links en kon ik weer gas geven. De glijdraai over de grote rotonde met autobrede rotonderand ging heerlijk. Ik reed richting het Circuit Park Zandvoort waar ik vorige week nog een rondje heb gereden in de Hongqi E-HS9. De kleine rotonde op de boulevard is ook altijd leuk omdat het een korte hoge rotonderand is kom je met een klap neer waarna je meteen scherp in moet sturen naar rechts. Ook weer een goede test voor de vering/demping dus en ook dit deed de Renault Mégane E-TECH 100% Electric weer fantastisch. Op de boulevard was het weer een drama met Zee-kijkers, die vergeten dan dat het een 60 km-weg is. De duinenweg ging lekker en na omkeren bij Overveen hoopte ik op dat de terugweg geen slome dodo’s meer tegen zou komen. Dat was gelukkig het geval en ik reed werkelijk perfect weer terug naar huis. Op de terugweg zag ik de stuurflippers op het stuur zitten en dacht kom laat ik die eens gebruiken en het bleken dus regeneratie-stuurflippers te zijn. Logisch want deze elektrische auto heeft een Single Speed versnellingsbak. Er zijn drie standen (= 3 pijltjes linksonder op het stuurdisplay) waarvan de eerste stand (= 1 pijltje) altijd geactiveerd wordt na het indrukken van de startknop. Zonder regeneratie voelt het alsof je in een soort ‘flying-mode’ rijdt. De Renault Mégane E-TECH 100% Electric remt dan zo langzaam af dat je het gevoel hebt alsof tie nooit (meer) snelheid mindert. Ik ben daarna dus een soort van naar huis gevlogen…..
Rijmodus Eco – Verbruik: 17 procent – Tripmeter: 86 km = 506 km

Familieweekend
Dit jaar viel ons jaarlijkse familieweekend op 7, 8 en 9 oktober en de bestemming was groepsaccommodatie De Witakker in Rijs. Tijdens ons jaarlijkse familieweekend gaan we een lang weekend weg met allen = mijn moeder + mijn 6 broers en zussen + aanhang + kinderen + aanhang en achterkleinkinderen = 30 mensen. Het was pak ‘m beet 160+ km rijden en dus een mooie zuinigheidsrit met volle bepakking = 4 personen + bagage. De zitruimte achterin is aan de krappe kant helemaal als de bestuurder lang is. De kortste mensen zaten dan ook op de achterbank. Ik was erg benieuwd waar ik heen en terug op uit zou komen met 100 km/u in de rijmodus Eco. Natuurlijk zou ik af en toe even in moeten halen in de rijmodus Comfort of Sport want in de rijmodus Eco ben je een dag bezig om in te halen dat schiet gewoon niet op. Uiteraard zijn we via Flevoland en de Noordoostpolder gereden want de Afsluitdijk bleek 17 kilometer omrijden. Bovendien zijn er in het najaar/voorjaar van 2022/2023 versterkingswerkzaamheden aan de Afsluitdijk dus daar moet je nu gewoon niet overheen rijden. Het rijden ging lekker alleen moest ik steeds goed opletten dat ik op bepaalde momenten het ACC even uitzette vanwege snelheidsborden met lage snelheden bij tankstations naast de snelweg en op ventwegen. Daar reageerde het snelheidsborden-herkenningssysteem van het ACC op en daar werd ik niet bepaald vrolijk van. Het was qua verkeer een fijne rit want ik had geen files maar ja we waren dan ook rond het middaguur vertrokken. Het is op de snelwegen drukker dan voor de corona-crisis omdat veel mensen weer naar werk gaan omdat thuiswerken teveel kost want verwarming = gas = onbetaalbaar. Tja die marktwerking van Mark Rutte heeft grote gevolgen gehad en de huidige hoge prijzen komen alleen daardoor en hebben helemaal niets met de oorlog in de Oekraïne te maken! Elektriciteitsbedrijven en energiebedrijven horen staatsbedrijven te zijn ALTIJD daarmee had je al deze ellende voorkomen. Mark Rutte kan NIKS, Mark Rutte weet NIKS, Mark Rutte is verreweg de DOMSTE Nederlandse politicus die we ooit gehad hebben daar gaat niemand ooit nog overheen geloof me.

Leiden –> Groepsaccommodatie De Witakker in Rijs/Friesland
Vrijdagmiddag zou ik samen met mijn moeder mijn broer en zijn vriendin ophalen in Amsterdam om daarna door te rijden naar Rijs waar we dit keer ons jaarlijkse familieweekend zou zijn. De kofferbak bleek groot genoeg om de bagage van vier personen te herbergen. Na Amsterdam ben ik via Flevoland en de Noordoostpolder naar Friesland gereden. Dit is misschien wel de meest doodsaaie rit van Nederland maar goed het is de kortste weg. ik heb uiteraard in de rijmodus Eco gereden en het verbruik vol bepakt viel mij mee.
Rijmodus Eco – Verbruik: 43 procent – Tripmeter: 163,2 km = 379,5 km
Het opladen van de verbruikte 43 procent duurde 1 uur en 32 minuten en dat is lekker snel.

Rondje rondom Rijs
Zaterdag zijn we lekker een rondje wezen rijden van Rijs –> Lemmer –> Woudsend –> Elahuizen –> Koudum –> Hindeloopen –> Molkwerum –> Warns –> Rijs
Onderweg heb ik uiteraard mooie sfeerfoto’s gemaakt want zo’n kans krijg ik niet zo vaak met een testauto. Ik ga namelijk hooguit 1-2 maal per jaar op pad met een testauto. Het was werkelijk een heerlijke dag met mooi zonnig weer dus we hadden echt mazzel met het weer tijdens ons familieweekend. De volgende ochtend heb ik actiefoto’s gemaakt met mijn zwager ergens op een Fries landweggetje in de buurt van Rijs. Na het middageten zijn we nog even gezellig blijven napraten en iets na tweeën zijn we in de auto gestapt en dezelfde weg weer terug gereden. Mijn jongste zus en haar man zijn via De Afsluitdijk gereden maar ik had zoiets van nee lamaar. Weer thuis had ik het vermoeden dat we op de heenweg windje mee gehad hebben want 6 procent verschil is best veel. Maar het zou ook zo kunnen zijn dat ik iets vaker ingehaald heb en dus iets vaker extra gas gegeven heb.
Zuinigheidsrit Rijs –> Leiden
Rijmodus: Eco – Verbruik: 49 procent – Tripmeter: 165,4 km = 337,6 km

Huh???
Weer in Rijs aangekomen wilde ik de Renault Mégane E-TECH 100% Electric aan de oplaadpaal aansluiten maar wat ik ook probeerde het laadpasje werkte ineens niet meer. De eigenaar van de groepsaccommodatie vertelde mij toen over het probleem met e-clearing iets waar ik nog nooit van had gehoord omdat ik het domweg nog nooit was tegen gekomen. Lees even mee zodat je voortaan weet waarom je laadpas het soms niet doet.
[quote Nederlandelektrisch.nl/opladen/laden-in-het-buitenland]
Europese initiatief e-clearing.net oftewel E-roaming
Via het Europese initiatief e-clearing.net wordt er continu aan de uitbreiding van het Europese laadnetwerk gewerkt, zodat men straks overal in Europa een elektrische auto kan opladen. Net zoals mobiel bellen en pinnen in het buitenland, moet zo het opladen van een elektrische auto over de grens probleemloos kunnen gebeuren. Interoperabiliteit of afstemming van de verschillende (buitenlandse) systemen, maakt dit mogelijk. E-clearing.net zorgt ervoor dat elektrische auto’s door ‘e-roaming’ zonder problemen kunnen opladen in de genoemde landen. Hoe gaat dat in zijn werk? De automobilist identificeert zichzelf met zijn laadpas. De identificatie aan het laadpunt van de buitenlandse partner geeft het stopcontact vrij en de automobilist kan vervolgens opladen onder voorwaarden die hij met zijn eigen provider heeft gemaakt. De coördinatie die hiervoor nodig is, vindt tussen de partijen op de achtergrond plaats. De automobilist hoeft dus nergens over na te denken.
[/quote Nederlandelektrisch.nl/opladen/laden-in-het-buitenland]
De reden dat je laadpas soms niet werkt komt omdat de servers hun rondje niet afgemaakt hebben. De eigenaar van de groepsaccommodatie vertelde mij over een bezoeker die maar liefst drie laadpasjes had. En het probleem daar weer van is dat als er teveel laadpassen in omloop zijn dat dus op zich ook weer een probleem is. Dat gaat nog wat worden als het aantal elektrische auto’s sterk toe gaat nemen in de nabije toekomst.

Een ritje in de rijmodus Comfort + SBP
In de rijmodus Eco reageert de elektromotor erg lauwtjes op reacties van het gaspedaal in tegenstelling tot de rijmodus Comfort en Sport. In de rijmodi Comfort en Sport schiet de Renault Mégane E-TECH 100% Electric hard vooruit als je het gaspedaal diep(er) intrapt. Daarom besloot ik maandagochtend een rit op en neer naar Nieuw-Vennep in de rijmodus Comfort te maken. De rit voerde deels over de snelweg en deels binnendoor dus dat geeft en goed beeld over gebruik voor woon-werkverkeer. Natuurlijk zou dit een hoger percentage accu-energie kosten maar ik was benieuwd hoeveel meer dat dan zou zijn. Ik moet wel eerlijk bekennen dat de rijmodus Comfort lekkerder rijdt, het schiet gewoon wat meer op dan de rijmodus Eco. Eenmaal op de snelweg zette ik de Adaptive Cruise Control vast op 100 km/u en ik was blij dat het rustig was op de A44. Bij Abbenes heb ik de snelweg verlaten en ben binnendoor naar Nieuw-Vennep gereden. Onderweg heb ik in een aantal mooie flauwe, scherpe en haakse bochten stevig gas gegeven om te kijken hoe het onderstel zich zou houden. Nou prima dus, je kunt echt lekker hard door een flauwe een bocht heen knallen dan wel ‘m lekker hard een haakse bocht insmijten. Na Nieuw-Vennep ben ik naar Katwijk aan Zee gereden om te gaan zwemmen. Ook dat was een mooie rit binnendoor met tegenwoordig behoorlijk wat 60 km/u-wegen wat vroeger allemaal 80 km/u-wegen waren. Via de N206 ben ik naar Katwijk aan Zee gereden waar ik de afrit naar ‘t Heen nam. Ik hield bewust een hoge snelheid aan en vlak langs de vangrail snijdend hoefde ik pas in het tweede deel van de slingerbocht heel lichtjes iets bij te remmen. De balans is zo mooi en de wegligging zo goed dat ik me heel zeker voelde en dit blind aandurfde. Richting Aquamar rijdend besloot ik het ESP uit te zetten en voor het zwemmen uit even een rondje Space Business Park te doen. Ik vond het wel verrassend dat er een ESP-knopje op het dashboard zit maar geen knopje voor de Traction Control. Dat betekent dus dat ik alleen het ESP uit kan zetten en…. ja hoe zal dat in hemelsnaam aanvoelen als ik het gas er vol opzet in een bocht? Via de kleine rotonde naast de N206 draaide ik om voor de klassieke start van mijn rondje Space Business Park oftewel een rondje SBP. In de haakse rechterbocht gaf ik plankgas waarna de voorwielen doorspinden maar meteen daarna hapten de banden weer en leek het alsof de auto zichzelf corrigeerde. Huh? Dit voelde niet echt lekker aan en wat ik ook probeerde ik kreeg het lekkere gevoel gewoon maar niet te pakken. Ik vermoed dat dit te maken heeft met de Traction Control die aan blijft staan. Daarna ben ik nog even naar het grote parkeerterrein bij de afwatering gereden maar zelfs daar wilde het lekkere gevoel maar niet komen.
Rijmodus: Comfort – Verbruik: 16 procent – Tripmeter: 52,5 km = 328 km

Snelwegzuinigheidsrit in m’n uppie
Na die twee snelwegzuinigheidsritten op en neer naar ons familieweekend in Rijs/Friesland moest ik er uiteraard ook eentje doen in mijn uppie in plaats van met vier mensen + bagage want dat scheelt toch iets van 230 kilo. Maar zou het ook echt schelen in elektrische actieradius die pak ‘m beet 230 kilo? De rit begon lekker maar toen ik na slechts tweemaal inhalen de A4 opreed zag ik aan de andere kant een file van hier tot Tokio beginnen te ontstaan. Dat was dan wel op het A4-gedeelte maar als het maar lang genoeg opstroopt dan komt het verkeer op alle rijstroken vast te staan. Stevig balen dus en daarom besloot ik door te rijden op de A5 in plaats van om te draaien bij Hoofddorp en de standaard 52 km op en neer naar Hoofddorp vol te maken en dan binnendoor naar de A44 terug te rijden via Hoofddorp en Nieuw-Vennep. Dit is weer eens wat anders ja toch niet dan? En dus reed ik netjes 100 km/u op de Adaptive Cruise Control richting Badhoevedorp. Achteraf was ik heel erg blij met mijn keuze want ik heb werkelijk kraaknetjes 100 km/u kunnen rijden totdat ik een verbruik van 15 procent acculading had bereikt toen vond ik het wel genoeg. Daarna ben ik binnendoor naar huis gereden want op de A4/A44 stond het muurvast zag ik uit de verte. Later had ik nog een discussie over het niet gelijkmatig leeglopen van een Li-ion accu. Een lastige discussie want het hangt van best veel factoren af zoals het hebben van mee- of tegenwind, een hoge of lage buitentemperatuur kortom het is niet zo eenvoudig als het lijkt. Ik kwam uiteindelijk op ruim boven de 300 km elektrische actieradius uit wat natuurlijk prima is binnen een klein land als Nederland.
Rijmodus: Eco – Verbruik: 15 procent – Tripmeter: 52 km = 347 km

 

Specificaties

Jaargang

2022

Carrosserie

Hatchback

Transmissie

Singlespeed

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Elektriciteit

Type motor

Elektrisch

Acceleratie (0-100/sec)

7,4 seconden

Topsnelheid

160km/u

Vermogen

160(220) kW (pk)/rpm

Koppel

300 nm/rpm

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Geventileerde schijven

Draaicirkel

10,4 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

20-inch

Milieu en veiligheid

C02 uitstoot

0 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.200 mm

Breedte

2.055 mm

Hoogte

1.505 mm

Wielbasis

2.685 mm

Spoorbreedte voor

1.548 mm

Spoorbreedte achter

1.530 mm

Massa leeg

1.611 kg

Max. toelaatbare massa

2.158 kg

Laadvermogen

547 kg

Aanhanger geremd

900 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

440 liter

Bandenmaat

215/45-R20

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand